TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 23.08.17 - klo:22:36
En nyt sentään. Eikä tarkoitus haukkua ketään. Itseäkin nuo voimalähteet muuten kiinnostaisi mutta koska näitä tapauksia on niin paljon että liikkeet ja maahantuojat välttelee vastuuta ni en sellaista ikinä hommaa ihan pelkästään kannanottomielessä. Mutta totta on että vagilla ei oikein mitään luotettavaa bensakonetta ~2005-2013

Kuinka susia ne 1.6 MPI ja FSI oli? Oma FSI (moottorikoodi BLF) meni 230 tkm ongelmitta, mutta yksi yksilö ei tietenkään kerro mitään.

yetta

Lainaus käyttäjältä: multsi - 22.08.17 - klo:11:23
Jos sitä autoa on markkinoittu toipotta-liikkeessä "täydellisellä huoltohistorialla" ja näin ei oikeasti olekkaan, niin lähtisin keskustelemaan tuosta. Tuo on tiedonantovirhe, joka olisi varmasti vaikuttanut ostopäätökseen ja auto jäänyt ostamatta(tai nyt ainakin väitetään näin). Jos esitteessä lukee täydellinen huoltokirja tms. Niin ostajan ei tarvitse kaivaa sitä hanskalokerosta ja varmistua asiasta. Myöhässä tehdyt huollot eivät oikeutta väittämään huoltohistoriaa täydelliseksi. Eivät ainakaan jos seuraukset ovat kuten nyt.

Itselläni oli samanlainen tapaus. Valmistaja/maahantuoja vetäytyi vastuusta. Pitkän tappelun jälkeen sain myyjäliikkeen maksamaan jakoketjuremontin. Kuluttaja-asiamies vaikutti ihan hampaattomalta ja ei tuntunut pitävän tuota tiedonantovirhettä oikein minään, vaikka se on selvästi tavaran virhe.

Koska epäilin maahantuojan/valmistajan jatkossakin vetoavan tuohon samaan seikkaan, niin päätin myydä auton. Tämänkin viestiketjun perusteella ketju joudutaan vaihtamaan muutaman kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen uudelleen ja pahimmassa tapauksessa ketju hyppää ja hajottaa koko moottorin. Oma valintani oli siis ottaa autoa vaihtamalla pari tonnia takkiin mieluummin kuin jonkun vuoden päästä moottorin hajotessa todeta auton arvon laskeneen tasolle, että korjaus ei enää kannata. Tiedän, että muullakin tavalla voi ajatella, kuten esimerkiksi viimeisimmät viestit tässä ketjussa kertovat, mutta kerroin nyt vain minkä totesin itse järkevimmäksi.

Kyselin aikanaan myös mitä uusi 1,2 TSI -kone maksaisi Virossa ja ilmoittivat hinnaksi 5800 euroa + pientarvikkeet + noin yhdeksän tunnin työ. En muista tarkkaa hintaa Suomessa, mutta hintaeroa ei kyllä juurikaan jäänyt.

Popo

Lainaus käyttäjältä: yetta - 25.08.17 - klo:11:20
Koska epäilin maahantuojan/valmistajan jatkossakin vetoavan tuohon samaan seikkaan, niin päätin myydä auton. Tämänkin viestiketjun perusteella ketju joudutaan vaihtamaan muutaman kymmenen tuhannen kilometrin jälkeen uudelleen ja pahimmassa tapauksessa ketju hyppää ja hajottaa koko moottorin. Oma valintani oli siis ottaa autoa vaihtamalla pari tonnia takkiin mieluummin kuin jonkun vuoden päästä moottorin hajotessa todeta auton arvon laskeneen tasolle, että korjaus ei enää kannata. Tiedän, että muullakin tavalla voi ajatella, kuten esimerkiksi viimeisimmät viestit tässä ketjussa kertovat, mutta kerroin nyt vain minkä totesin itse järkevimmäksi.

Pahimmassa tapauksessa noin. Tosin, kun vaihtaa autoa, saa jälleen mekaanisen laitteen, jolle voi pahimmassa tapauksessa tapahtua mitä vain... ;)

Myönnän, että vaihtoautoa en ole koskaan ostanut ja olen huollattanut omaan käyttöön autoni hyvin. Kun näitä lukee, eivät "täydellisen huoltokirjan omaavat, sopivasti sisäänajetut laatuautot" kiinnosta jatkossakaan. Ehkä kuitenkin pitäisi vaihtaa ajoissa, jos monet muutkin ovat samaa mieltä ja "yhdellä omistajalla ollut, hyvin pidetty" ei merkitse enää mitään, kun autoa vaihtaa... :-\
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

heidi

Lainaus käyttäjältä: Popo - 22.08.17 - klo:08:50
Mutta ei niitä jakoketjuja sattumalta vaihdella, vaan ihan ohjearvojen mukaan, jos aihetta on. Paitsi Airportissa...
Tämä. Tänään kävi auto tarkistuksessa toisessa merkkiliikkeessä. Jakoketju hyvässä kunnossa, eikä missään nimessä mitään tarvetta uusia. Niinpä vaan VW Center Airportissa olis haluttu korjata ehjä auto 1800 eurolla.

Freetsiler

231tkm ajettu, kone vaihdettu 125tkm kohdalla kun jako hypännyt, tänään vein pajalle kun rallattelua on ilmennyt välillä kylmänä. Sainkin kuulla että ketju vaihdettu toistamiseen 2015 n. 180tkm kohdalla. 50tkm elinikä ei taida olla ihan jees... Iltapäivällä viisaampia sitten.

Popo

Lainaus käyttäjältä: heidi - 28.08.17 - klo:19:15
Tämä. Tänään kävi auto tarkistuksessa toisessa merkkiliikkeessä. Jakoketju hyvässä kunnossa, eikä missään nimessä mitään tarvetta uusia. Niinpä vaan VW Center Airportissa olis haluttu korjata ehjä auto 1800 eurolla.

Uskomattomalta tuntuu, että Airportissa "pokka pitää" edes yrittää tehdä tiliä tällä tavalla. Toisaalta nykyisin on tavoitteena myydä asiakkaalle "huolenpitopalvelua". Hyvin laajennetussa muodossa kaikkien mekaanisten osien vaihtaminen "ajoissa" on juurikin sitä "huolenpitoa". Ettei auto jätä tielle. Tosin sen varalle on oma palvelunsa... ;D
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Freetsiler - 30.08.17 - klo:10:08
231tkm ajettu, kone vaihdettu 125tkm kohdalla kun jako hypännyt, tänään vein pajalle kun rallattelua on ilmennyt välillä kylmänä. Sainkin kuulla että ketju vaihdettu toistamiseen 2015 n. 180tkm kohdalla. 50tkm elinikä ei taida olla ihan jees... Iltapäivällä viisaampia sitten.

Mikä moottori tuo on ja missä jakopäät on tehty/mitä niihin on tehty?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Freetsiler

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 30.08.17 - klo:16:54
Mikä moottori tuo on ja missä jakopäät on tehty/mitä niihin on tehty?

CAVC eli kaksoisahdettu. Laakkosella, ekalla kerralla paperien mukaan koko kone vaihdettu, tokalla kertaa päivitetty ketju uuteen versioon. Jälkimmäinen taitaa olla sen viimeisimmän takaisinkutsukamppiksen jäljiltä.

Eli voisi olettaa että ekan kerran jälkeen ei ole jäänyt kuluneita hammaspyöriä kuluttamaan uutta ketjua jos koko moottori vaihdettu. No tällä kertaa nyt ei tehty mitään, auto oli muutenkin muiden asioiden takia huollossa, eikä rallattelua esiintynyt mekaanikkojen korviin. Pitäisi tehdä mekaaninen testaus...

vakkeri

Vaimon torikassissa ibiza tsi 1.2 (vm 2011, ajettu 55000) todettiin öljynvaihtohuollossa (ei merkki-) jakoketjun venymän pysyvä vikakoodi ja venymään liittyvä "rapina". Huolto vinkkasi Seatin mahdollisesta vastaantulosta ja myös kertoi että jarrupalat ja -levyt finito.

Koko paketin kanssa otin yhteyttä Airportiin (en ole aiemmin huollattanut kaiken kaikkiaan neljää "konsernin" autoani vv-auton tai audi center huolloissa, määräaikaishuollot kylläkin merkkihuolloissa ja kuitit on tallessa) ja diilin sopimisen jälkeen pikahuollon kautta auto heti sisään.

Jakoketjun rempalle täydet vastaantulot (1200 sanottiin listahinnaksi), lisäksi vaihdettiin laatikon öljyt (kampanja?) ja tehtiin mainitut jarrutyöt.

Perään soitettiin että vesipumppu vuotaa ja se vaihdettiin. Mielenkiintoista oli tästä ketjusta oppia, että joissakin jakoketjurempoissa vaihdetaan vesipumppu automaattisesti, mutta ei takerruta pikkuseikkoihin. Ja olin kyllä jäähdytinnestettä lisännyt, joten varmastikin siinä se vuoto oli.

Kaiken kaikkiaan mainoskampanja-alennuksen (50 kaikista huolloista) kanssa loppulasku 700 euroa ja olin tosi tyytyväinen. Semminkin kun palvelu oli mielestäni erinomaista joka käänteessä (ensimmäinen puhelinpalvelu, vastaus kun olin toimittanut huoltotiedot ja tilanne huollossa käsitelty, joustava sisäänotto pikahuollon kautta, auton jättö, auton hakeminen jolloin "ylimääräinen" henkilö tuli palvelemaan kolmantena tiskille, kun oli yhden asiakkaan jono).

Ihan olin ihmeissäni, kun olin vielä paria viikkoa aiemmin ottanut yhteyttä saman firman espoon toimipaikkaan (mistä auto oli uutena ostettu), missä tylytettiin että "ei me mitään seateja huolleta, tosin syyskuun alussa seat huolto tulee meille takaisin, en pysty sanomaan jakoketjuasiasta nyt mitään. Kannattaa ottaa yhteyttä Metro-Autoon, missä ainakin huolto". No, otin yhteyttä Metro-Autoon missä ei kyllä tiedetty Seat-huollosta muuta kuin että "nykyisin kukaan ei halua näitä huoltaa".

Semminkin kun Airportissa todettiin, että olemme kyllä huoltaneet näitä koko ajan...


   

Matteus

Terve,

Itsellä syttyi vikavalo ja auto alkoi pitämään ajaessa outoa kitinää. Kitinä johtuu polttoaineen korkeapainepumpusta.
Lisäksi jakoketju kulunut ja se pitäisi vaihtaa rattaineen päivineen. Kustannusarvio n. 1500 euroa.

Autona VW Scrocco vm10, ajettu 125 000km, kaikki huollot paitsi viimeisin hoidettu merkkiliikkeissä.

Onko seuraava steppi ottaa yhteyttä suoraan volkkarin merkkihuoltoon/ maahantuojaan. Tuntuu kohtuuttomalta maksaa koko summaa omasta pussista.

Kiitos vastauksista!

lemmentalja

Juuri niin kuin sanoit. Otat vielä mukaan lapun mistä selviää tuossa viimeisimmässä huollossa käytetty moottoriöljy.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

fraatti

Töttöröö.. Tullaas tänne hiukan jakamaan kokemuksia jakopäästä.

Potilaana oli 1.4 tfsi A3, tuosta jäi vastaantulo pois koska eräs öljynvaihto oli tehty niin että kuitissa ei ollut merkintää käytetystä öljystä. Joten homma jäi omalle kontolle. Tilasin työkalut ajoitusta varten ja ajattelin tehdä homman itse. Tiesin että tuohon (muistaakseni caxa) koneeseen saa uudet romut jakopäähän missä kampiakselin rattaassa on hampaita 1kpl enemmän kuin alkuperäisessä sekä nokkien pyörissä kaksi. Joten tuollaisen osat metsästykseen.

Laakkoselta tuli osille hinnaksi noin 1200,, tuon hinnan kuuleminen meinasi pudottaa leuan lattiaan ja kysyin että eikö tähän saa samaa satsia kuin volkkareihin. Myyjä sanoi että ei saa koska audin etka ei tunne koko korjaussarjaa. No sanoin että sowhat, mitäs hinnaksi tulee wolkkarin osilla. Tällöin osien hinnaksi olisi tullut jotain 600-700, väliin. Tosiaan jakopäähän on olemassa korjaussatsi joka maksaa murto-osan siitä mitä erillisenä hankitut osat. No mielestäni tuo kuulosti vielä kalliille joten tilasin osat Saksasta jotakuinkin puoleen hintaan ja toki en vaihtanut varmaan aivan kaikkea mitä viralinen ohje kertoo.

Itse jakopäänketju näytti tälläiselle, eli melkoisen surkealle. Ketju oli koppaa avattaessa aivan älyttömän löysällä sekä pakopuolen nokan puolelta se oli jo hypännyt yhden hampaan. Tämä oli tälle potilaalle toinen ketjunvaihto. Ensimmäinen oli noin 60tkm ja tämä toinen nyt noin 140tkm kohdalla. Molemmilla kerroilla hetket alkoivat olemaan kriittiset koska molemmissa tapauksissa jako oli jo hypännyt yhden pykälän.



Tälläset roippeet tuolta vaihtui


Hommana ei mikään mahdoton, kait tuon joskus toistekin voisi tehdä...

Ainiin ja kiristin sekä ketju oli myös kokenut faceliftin alkuperäiseen verrattuna.
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

Daatta

Hieno homma! Vielä onnistuu auton huoltaminen kotitarpein, kun sen pään ottaa. Audin varaosien lisähinta hymyilyttää, se on premium-autoilun hinta. Hymyilyttää myös VAG:n "parannettu" ketju, joka kestää samat 50-60tkm kun alkuperäinenkin. TSI-autoilijan kannattaa asennoitua niin, että jakoketju on kuin jakohihna ennenvanhaan. Hyvä sentään ettei hajoa kerralla. 
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

icemii

Joskus kyselin A4 B6 etujarrupaloja marmorilta ja hinta oli kova. Vw hen olisi saanut ns. halvempia alkuperäisosia ja passatissa on samat palat kun kys. Audissa niin myyjä
ei tainnut oikeen tykätä kun mainitsin asiasta ;D

Mutta jakoketjuun, sehän siinä on hyvä että pitää rallatusta tosiaan ennen hajoamista. Hihna taas ei juurikaan varoittele.

fraatti

#5894
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.10.17 - klo:09:08
Hymyilyttää myös VAG:n "parannettu" ketju, joka kestää samat 50-60tkm kun alkuperäinenkin.

Onko tosissaan näin? Uusin ketjumalli taisi olla loppuvuodesta 2014 eteenpäin...

Siinä tapauksessa se on ainakin varma että seuraavalla kerralla ketjun vaihtaja on joku muu kuin minä....

Osat tilasin kokonaisuudessaan täältä: http://www.teile-profis.de/
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

jannesn

Ei tuo tosiaan mikään paha homma ole, jos tietää mitä tekee.

Mikä idea noissa toisenlaisissa hammaspyörissä on?

fraatti

Lainaus käyttäjältä: jannesn - 03.10.17 - klo:18:15
Ei tuo tosiaan mikään paha homma ole, jos tietää mitä tekee.

Mikä idea noissa toisenlaisissa hammaspyörissä on?

Enemmän hampaita -> vähemmän rasitusta ketjulle.
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

jannesn

Aivan tosiaan. En tiedä mikä vaikutus muutamalla hampaalla on käytännössä mutta voisihan nuo laittaa seuraavaan koneeseen mihin tulee ketjunvaihto ajankohtaiseksi kun ei varmaan maltaita maksa, olettaen tietysti että on tarjolla.

sambolo

Auto avirol mainostaa vaihtavansa ketjuja osineen alkaen 800e.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

fraatti

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.10.17 - klo:22:10
Auto avirol mainostaa vaihtavansa ketjuja osineen alkaen 800e.

Hinta riippuu ihan siitä mitä tuonne laitetaan. Tarvikeketjusarjan saa reiluun sataan euroon ulkomailta.

Alkuperäinen korjaussarja ilman pultteja ja stefoja maksaa Saksasta rontin pari sataa. Jos ei käytä korjaussarjaa niin pelkästään tuon nokan muuttuvanajoituksenyksikön hinta on yli 500,.

Laakkonen olisi halunnut remontista noin 1500,  ;D
Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

Jareqq

Lainaus käyttäjältä: fraatti - 03.10.17 - klo:22:36
Hinta riippuu ihan siitä mitä tuonne laitetaan. Tarvikeketjusarjan saa reiluun sataan euroon ulkomailta.

Alkuperäinen korjaussarja ilman pultteja ja stefoja maksaa Saksasta rontin pari sataa. Jos ei käytä korjaussarjaa niin pelkästään tuon nokan muuttuvanajoituksenyksikön hinta on yli 500,.

Laakkonen olisi halunnut remontista noin 1500,  ;D

Mikä sen korjaussarjan varaosanumero on, että muutkin osaa tilata?

fraatti

Lainaus käyttäjältä: Jareqq - 04.10.17 - klo:12:45
Mikä sen korjaussarjan varaosanumero on, että muutkin osaa tilata?

Riippuu siitä mikä kone on kyseessä ja mitä siellä on valmiina sisuksissa. Ketjusarjoja on ainakin kahta erilaista riippuen koneesta. Varaosanumerot 03C198229B ja 03c198229C

mm. tässä keskustelua aiheesta: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=208914
ja tässä venäläisellä sivulla jonka tieto pitää myös paikkansa (chrome-selain kääntää): https://www.drive2.ru/l/9434257/

ETKAa (varaosa-katalogia) WW-konsernin autoihin pääsee tutkimaan täällä: https://ifinterface.com/page/page3.php?langid=1  -> carprog 2

ps. millä hemmetillä kun kuva varmistuksen saa pois. Eihän noita sekasotkuja viitsi tavata erkkikään kun niistä ei saa mitään selvää. Koko keskustelupalsta on pilattu moisilla kun saa arpoa mitä kirjaimia noissa mahdollisesti näkyy. Varmistanee kylläkin ettei huvikseen kukaan viitsi kirjoitella. >:(

Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

fraatti

Sekalaista ropaamista tampereen kupeessa

repomies

Lainaus käyttäjältä: fraatti - 06.10.17 - klo:01:02
ps. millä hemmetillä kun kuva varmistuksen saa pois.

Loppuvat muutaman viestin kuluttua. Alle 10 viestiä foorumille riittää.

JaskaM

Hei. mitä raati sanoo, 1.4 tsi caxa jakoketju hypännyt yhdellä hampaalla yli, onko tapahtunut venttiilin ja männän kohtaamista?
ei mutu tietoa, vaan jos on kokemusta kiitos  ;) en ole vielä purkanut jakopään koteloa pois, mutta todennut tapahtuneen ajoitus työkaluilla, toki nyt lähen jatkamaan purku töitä

ddude

1.8 TFSI (BYT) kone pitää kylmänä 1 sekunnin "rallatuksen"
Ketju ja kiristin vaihdettu n.40tkm takaperin (ei tietoa oliko orkkista vai tarviketta)

Onko ääni nk. normaalia ja pitäisikö sille tehdä jotain?

Kysyn tätä kun olen kuullut kahtalaista kommenttia, eli ei ole normaalia ja toinen sanoo että normaalia kun ei ole vielä öljynpainetta?


Moottori toimii muuten normaalisti, ei vie öljyä ja äänikään ei ole lähellekään niin paha kuin esim tubesta löytyvissä videoissa.

Kannattaisiko käyttää esim jotain tiettyä öljyä (paksumpaa)?

lemmentalja

#5906
Lainaus käyttäjältä: ddude - 24.10.17 - klo:04:53
1.8 TFSI (BYT) kone pitää kylmänä 1 sekunnin "rallatuksen"
Ketju ja kiristin vaihdettu n.40tkm takaperin (ei tietoa oliko orkkista vai tarviketta)

Onko ääni nk. normaalia ja pitäisikö sille tehdä jotain?

Kysyn tätä kun olen kuullut kahtalaista kommenttia, eli ei ole normaalia ja toinen sanoo että normaalia kun ei ole vielä öljynpainetta?


Moottori toimii muuten normaalisti, ei vie öljyä ja äänikään ei ole lähellekään niin paha kuin esim tubesta löytyvissä videoissa.

Kannattaisiko käyttää esim jotain tiettyä öljyä (paksumpaa)?

Ketju ”rohahtaa” ja venttiilinnostimet ”säksättää”. Ainakin minun kaikki 1.4:set merkistä riippumatta ovat säksättäneet seisottuaan. Joku aina ja joku satunnaisesti, eikä öljylaadulla ole ollut vaikutusta.

Näissä on kaikissa ollut jakopää vaihdettuna.

Edit:

Viallinen imunokan säädin voi myös ymmärtääkseni pitää säksättävää ääntä.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Eka Golf

Ja taas nokka-anturi herjas vikakoodia P000A eli ketju venynyt. Vein merkkipajalle. Odotusaikaa oli lähes 2 viikkoa ennen kuin sain ajan. Vaihtoivat ketjun mutta tupeloivat nokan ajoituksessa. Purkivat ja kasasivat uudestaan seuraavana päivänä, ei herätä luottamusta?  :o Edellinen vaihto alle 50tkm sitten joten halusin maahantuojan korvausta ainakin osalle kustannuksista koska tuon "tupalturbon" purku ja kasaus vie noin päivän eli ei ole halpaa. Edellisen vaihdon jälkeen lupasivat että kestää ainakin 100tkm, mutta alle puoleen jäi. Suurin ongelma korvauksessa on kait että olen itse vaihtanut öljyt edellisen ketjun vaihdon jälkeen!  >:( Tuurilla löysin vanhan kuitin edellisestä öljyostosta jota vaativat. Saas nähä miten äijän käy?  8)
Toisaalta "Jumala armahtaa mutta minä en " eli voi tulla iso "tappelu" ennen kuin asia selviää, mutta onneksi en maksanut euroakaan etukäteen. Edellinen vaihto meni myyjäliikkeen piikkiin. Ihmettelen muiden kalliita ketjun vaihtoja koska edellinen vaihto ja lisäksi takaoven lukon vaihto maksoi yhteensä myyjäliikkeelle 1200,.  :o

jt

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 25.11.17 - klo:23:17
maksanut euroakaan etukäteen. Edellinen vaihto meni myyjäliikkeen piikkiin. Ihmettelen muiden kalliita ketjun vaihtoja koska edellinen vaihto ja lisäksi takaoven lukon vaihto maksoi yhteensä myyjäliikkeelle 1200,.  :o
Missäpäin maata? Meinaan voi noissa merkkiliikkeissäkin olla hintaeroja keskenään, aika suuriakin sellaisia. Mutta täytyy todeta että hämmästyttävän suuria eroja (kestävyydessä) on noissa ketjuissa eri moottorityypeillä (vai mikä lieneekään erottava tekijä?). CDGA ajettu >250tkm, ketju käsittääkseni originaali.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 25.11.17 - klo:23:17
Ja taas nokka-anturi herjas vikakoodia P000A eli ketju venynyt. Vein merkkipajalle. Odotusaikaa oli lähes 2 viikkoa ennen kuin sain ajan. Vaihtoivat ketjun mutta tupeloivat nokan ajoituksessa. Purkivat ja kasasivat uudestaan seuraavana päivänä, ei herätä luottamusta?  :o Edellinen vaihto alle 50tkm sitten joten halusin maahantuojan korvausta ainakin osalle kustannuksista koska tuon "tupalturbon" purku ja kasaus vie noin päivän eli ei ole halpaa. Edellisen vaihdon jälkeen lupasivat että kestää ainakin 100tkm, mutta alle puoleen jäi. Suurin ongelma korvauksessa on kait että olen itse vaihtanut öljyt edellisen ketjun vaihdon jälkeen!  >:( Tuurilla löysin vanhan kuitin edellisestä öljyostosta jota vaativat. Saas nähä miten äijän käy?  8)
Toisaalta "Jumala armahtaa mutta minä en " eli voi tulla iso "tappelu" ennen kuin asia selviää, mutta onneksi en maksanut euroakaan etukäteen. Edellinen vaihto meni myyjäliikkeen piikkiin. Ihmettelen muiden kalliita ketjun vaihtoja koska edellinen vaihto ja lisäksi takaoven lukon vaihto maksoi yhteensä myyjäliikkeelle 1200,.  :o

Toivottavasti sait paperille, että kestää tuon 100tkm.

Hienoja nämä "ikuiset" jakoketjut, jotka kestävät vähemmän, kuin vaihdettavat jakohihnat.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy