TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Juq - 20.12.16 - klo:18:27
Kiitos vinkeistä!
Kävi sinänsä onnellisesti kun oli täydellinen huoltokirja niin maahantuoja kustantaa uuden moottorin ja 70% korjauksista, maksettavaa jää itselle arviolta 500â,¬

Lainaus käyttäjältä: chr - 20.12.16 - klo:19:15
Minulla oli vastaava keissi Audin kanssa (ikä remonttihetkellä ja kilsat samat) ja Audi maksoi koko homman.

Tässä on ne kaksi eroa. Toinen on tyytyväinen, kun joutui maksamaan vain 500 euroa ja toinen kun vain valmistaja joutui maksamaan. Minusta kummassakin olisi pitänyt maksajana olla vain valmistaja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lemmentalja

#5701
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.16 - klo:19:28
Tässä on ne kaksi eroa. Toinen on tyytyväinen, kun joutui maksamaan vain 500 euroa ja toinen kun vain valmistaja joutui maksamaan. Minusta kummassakin olisi pitänyt maksajana olla vain valmistaja.

Eikös tuo nyt ole ihan hyvä diili jos saa määräaikaishuollon hinnalla 100tonnia ajettuun autoon uuden moottorin. Tuossa tapauksessa varmaan vielä saanut koko moottorin uusiksi apulaitteet ja turbo poislukien tietenkin.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 20.12.16 - klo:19:59
Eikös tuo nyt ole ihan hyvä diili jos saa määräaikaishuollon hinnalla 100tonnia ajettuun autoon uuden moottorin. Tuossa tapauksessa varmaan vielä saanut koko moottorin uusiksi apulaitteet ja turbo poislukien tietenkin.

Minusta audidiili oli hyvä ja octaviadiili ei.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 20.12.16 - klo:19:59
Eikös tuo nyt ole ihan hyvä diili jos saa määräaikaishuollon hinnalla 100tonnia ajettuun autoon uuden moottorin. Tuossa tapauksessa varmaan vielä saanut koko moottorin uusiksi apulaitteet ja turbo poislukien tietenkin.

Aika reipas on vastaantulo jos 500â,¬ saa 100tkm ajetun koneen tilalle uuden! Ainahan sitä voi olla vailla vaikka ja mitä, mutta minusta tuo on vähintään oikeudenmukainen! Suurin osa valmistajista nauraisi pihalle...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 21.12.16 - klo:07:22
Aika reipas on vastaantulo jos 500â,¬ saa 100tkm ajetun koneen tilalle uuden! Ainahan sitä voi olla vailla vaikka ja mitä, mutta minusta tuo on vähintään oikeudenmukainen! Suurin osa valmistajista nauraisi pihalle...

Onko näin? Otetaan esimerkkinä Kia ajettu yli takuun 170tkm ja huollossa todetaan että eiköhän tuo saada takuuseen. Enpä ole lukenut tällaisia tarinoita vag-konsernin kohdalla.

Ja kyllä sä voit vaatia tai tyytyä kohtaloosi. Täällä on monta tapausta missä toinen on maksanut kiltisti ja toinen ollut vähän äänekkäämpi, niin ei ole maksanut mitään. Elämä on täynnä valintoja.

Ja tiedän kyllä, että auto tuli parempaan kuntoon tässä octavian tapauksessa jolloin asiakaskin maksaa periaatteessa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

Eihän tässä foorumilaisilta mitään "hyväksyntöjä" tarvita! Jokainen kysyy omat kysymyksensä foorumilla, saa meiltä joukon vastauksia, toimii tai on toimimatta ehdotusten mukaan  ja tekee lopuksi omat päätöksensä. On tyytyväinen, kun saa keisin suljettua!  Ei niitä päätöksiä tarvitse täällä sen enempää kehua tai moittia, kun kuitenkaan emme tapausta täysin tunne.
Voihan se jotakin herraa kirpaista, kun toinen tyytyykin toisenlaiseen ratkaisuun kuin itse olisi, mutta ei se keneltäkään pois ole.
Hyvää Joulua kaikille!
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Popo

Lähtökohtaisesti kukaan ei halua maksaa mitään, eikä toisaalta ilmaista lounasta eli moottoria tarjota.

Mutta joo, korvauskäytännöthän ovat kovin vaihdelleet näissä "juurisyyltään" jakoketju-lähtöisissä tapauksissa. Volkkarille nämä olivat kauhutarinoiden mukaan aluksi "yksittäistapauksia", joissa kuluttajalta ilmeisimmin kysyttiin asennetta ja kykyä oikeuksiensa puolustamisessa. Tilanteen tultua edes jotenkin myönnetyksi, on raportoitu noin 4 v. ja 60 tkm ajettujen autojen pelkän ketjurempan menneen 30% omavastuulle työnarvosta ja käytännössä 200 - 300 â,¬artistille. Olihan sekin tietysti liikaa, jos ketjun pitäisi kestää moottorin koko oletettu käyttöikä ja ensimmäinen ketjuremppa ei ole edes jäänyt viimeiseksi.

Ja v. 2015 Volkkari alkoi kutsua ketjun tarkistukseen, sekä 100 tkm ajettuja autoja on laitettu kuntoon ilman kuluja. Hyvä näin. Kuluttajaviranomainen taitaa edelleen huomioida "auton tulevan ikäistään parempaan kuntoon", joten heiltä ei 100% korvausta puoltavaa näkemystä sadan tonnin jälkeen taida saada...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Juq

Lainaus käyttäjältä: Juq - 17.12.16 - klo:20:00
Nyt tulis kokeneempien vinkit tarpeeseen.
VM 2011 1.2 tsi dsg octavia ei lähtenyt aamulla käyntiin ja hinuri haki pihasta Skoda merkkihuoltoon. Ilmoittivat jakoketjun hypänneen ja moottori "rikki".
Autolla ajettu reilut 100 tkm ja täydellinen merkkiliikken huoltokirja.

Selvittelevät kuulemma maahantuojan kanssa ja palaavat asiaan.
Kuinka näissä on yleisesti käynyt, joutuuko itse makseleen korjauksia?

Lainaus käyttäjältä: Juq - 20.12.16 - klo:18:27
Kiitos vinkeistä!
Kävi sinänsä onnellisesti kun oli täydellinen huoltokirja niin maahantuoja kustantaa uuden moottorin ja 70% korjauksista, maksettavaa jää itselle arviolta 500â,¬

Unohtui mainita Skoda Ajoturva, joka maksoi tosiaan auton hinauksen kotipihasta, taksin autovuokraamoon ja vuokra-auton yhteensä viideksi päiväksi (3 arkipäivää + viikonloppu).
Oma auto ehti olla puolitoista viikkoa korjaamolla ja nyt kehrää hienosti moottorin vaihdon jälkeen! Homma maksoi itselle 530â,¬

Ero käyntiäänessä on selkeä, jos nyt vertaa vanhaan niin moottorin käyntiääni kuulosti lähes Diesel moottorilta..

Kaikki sujui ongelmitta korjauksen suhteen, maahantuojalta (Helkama autolta) hienoa toimintaa!

vasara

Pienenä OT kevennyksenä 'TSI-koneiden jakoketjuongelmat' ketjuun..
Bmw n20 bensaturbo menossa jo toista kertaa isompaan koneremppaan. Tällä kertaa vain ketjuremppa lisukkeineen.. eli on niitä trabolsseja muillakin valmistajilla :)
Autolla ajettu rapia 110tkm.. onneksi takuut voimassa. Mitään ei ole leikannut kiinni, mutta homma tehdään ilmestyneen sivuäänen vuoksi.

pomo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.12.16 - klo:20:24
Minusta audidiili oli hyvä ja octaviadiili ei.

Miksi Kia:n kone porsi? Eikös niissä ole 7 vuoden takuu?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 29.12.16 - klo:16:59
Miksi Kia:n kone porsi? Eikös niissä ole 7 vuoden takuu?

Missä olen kirjoittanut, että kian kone porsi? Kyse oli tässä tapauksessa ajovaloumpiosta, joka keräsi kosteutta ja hoidettiin mukisematta.

Ja voit ihan itse ottaa selvää tuosta kian takuusta. Vai meinaatko, että takuu tarkoittaa 7 vuotta ja vaikka miljoonaa kilometriä?

Selvennyksenä: Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama lisäetu. Sitä ei tarvitse antaa ollenkaan. Virhevastuu on taas määritelty lakiin, joka sisältyy tuotteisiin eikä se ole sama asia, kuin takuu.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

jaaa, ehkä vähän eri asia maksajan kannalta jo hinnankin puolesta koneen vaihtaminen vs. Muutaman kympin/satasen umpio ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 29.12.16 - klo:19:27
jaaa, ehkä vähän eri asia maksajan kannalta jo hinnankin puolesta koneen vaihtaminen vs. Muutaman kympin/satasen umpio ;D

Kerrotko minkä xenonumpion saat vaikka vag-konsernin marmorilta, jos polttimo maksaa helposti 100 euroa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

gunman

Minusta alkaa tuntumaan siltä, että tämä karppa on ramin ja skrikon kaltainen trolli.  :P
:-X
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: gunman - 29.12.16 - klo:20:19
Minusta alkaa tuntumaan siltä, että tämä karppa on ramin ja skrikon kaltainen trolli.  :P
:-X

Olet väärässä. Vasta heittona totean, että jos esität jotain väitteitä, niin vastaisit edes jos joku oikaisee ne.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.16 - klo:21:13
Olet väärässä. Vasta heittona totean, että jos esität jotain väitteitä, niin vastaisit edes jos joku oikaisee ne.

Eihän tässä kukaan ole oikeassa tai väärässä. Sulla vain on "Tupla tehot/vääntö", me ei pysytä perässä rampilla... ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

kt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.16 - klo:18:45

Selvennyksenä: Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama lisäetu. Sitä ei tarvitse antaa ollenkaan. Virhevastuu on taas määritelty lakiin, joka sisältyy tuotteisiin eikä se ole sama asia, kuin takuu.

Tätä kyllä taas pitää selventää lisää. Autokaupassa on lisäksi mahdollista  nykyään "saada" myös erillinen "takuuvakuutus". Esimerkiksi Supertakuu tai joku muu vastaava. No tämä taas on pelkästään pelkkä auton lisävakuutus, jonka täysin ulkopuolinen firma antaa ja maksattaa vakuutuksen kustannukset  yleensä ostajalla, vaikka tällä vakuutuksella itse asiassa vähennetään valmistajan virhevastuuta tai myyjän vastuuta kyseisessä kaupassa. Periaatteenahan on aina se, että solisti maksaa. :)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.12.16 - klo:10:15
Tätä kyllä taas pitää selventää lisää. Autokaupassa on lisäksi mahdollista  nykyään "saada" myös erillinen "takuuvakuutus". Esimerkiksi Supertakuu tai joku muu vastaava. No tämä taas on pelkästään pelkkä auton lisävakuutus, jonka täysin ulkopuolinen firma antaa ja maksattaa vakuutuksen kustannukset  yleensä ostajalla, vaikka tällä vakuutuksella itse asiassa vähennetään valmistajan virhevastuuta tai myyjän vastuuta kyseisessä kaupassa. Periaatteenahan on aina se, että solisti maksaa. :)

Vähentää myyjän vastuita siinä mielessä, että ylimääräisen takuun piiriin kuuluvat viat korvataan lähtökohtaisesti siitä. Takuun ulkopuolelle kuuluvat viat menevät/voivat mennä myyjäliikkeen/valmistajan piikkiin. Esimerkkinä tuo oma murheenkryynini.

Autoliikkeestä ostettu auto, jonka myyntihintaan sisältyi ulkopuolisen yrityksen omavastuuton 6kk/10tkm takuu, 5000â,¬ korvauskatolla. Uusi vaihteisto autooni meni tuon takuun piiriin, kytkimen osat maksoin itse (koska halusin että se vaihdetaan samalla), jakopää uusittiin autonvalmistajan kustannuksella ja uusi ohjausvaihde meni osin tuon ulkopuolisentakuun ja osin myyjäliikkeen piikkiin, koska tuo 5kâ,¬ korvauskatto täyttyi.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

lemmentalja

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.12.16 - klo:10:15
Tätä kyllä taas pitää selventää lisää. Autokaupassa on lisäksi mahdollista  nykyään "saada" myös erillinen "takuuvakuutus". Esimerkiksi Supertakuu tai joku muu vastaava. No tämä taas on pelkästään pelkkä auton lisävakuutus, jonka täysin ulkopuolinen firma antaa ja maksattaa vakuutuksen kustannukset  yleensä ostajalla, vaikka tällä vakuutuksella itse asiassa vähennetään valmistajan virhevastuuta tai myyjän vastuuta kyseisessä kaupassa. Periaatteenahan on aina se, että solisti maksaa. :)

Tästä voit kilauttaa kuluttajaviranomaiselle mitä mieltä on vakuutuksen myymistä takuuna  ;). Varsinkin jos siinä on vielä joku ns. omavastuu!

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu-ja-virhevastuu/
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

gunman

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.12.16 - klo:21:13
Olet väärässä. Vasta heittona totean, että jos esität jotain väitteitä, niin vastaisit edes jos joku oikaisee ne.

Mitäköhän tässä ajat takaa?
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

topo

Oon ostamassa 2016 vuoden Skoda fabiaa. Autolla ajettu 15tkm ja 1.2l 7v dsg. Onko ihan raha reikä vai hyvä ostos? Monella täällä mennyt auto jo isompaan remonttiin 60-80tkm jälkeen.. onko tuossa 1.2l vieläkin se ärsyttävä ketju vika vai korjasivatko jo jossain vaiheessa sen?

Jareqq

2016 on jo hihna, eikä siitä ole kuulunut mitään isompia ongelmia.

Leoniz

Jotain perustavanlaatuista suunnittelussa kyllä ainakin 2.0tdi hinnassa vialla kun kaveri ajaa taksia ja Pörhöllä vaihtoivat 40tkm välein jakoremmin varmuuden vuoksi. 150tkm tienoilla kun auto oli menossa vaihtoon uuteen octaviaan niin se alkoi sammuilemaan käynnistyksen jälkeen. Tuomio oli Pörhöllä että jakoremmi pitäisi taas vaihtaa. ::)

b1mpo

Jos jakohihnassa ongelmaa, sammuminen on pienin murhe. Eihän nuo nykyhihnat ole moksiskaan 200tkm matkalla vielä. Sammuilu johtuu jostain muusta kyllä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Leoniz - 15.01.17 - klo:14:19
Jotain perustavanlaatuista suunnittelussa kyllä ainakin 2.0tdi hinnassa vialla kun kaveri ajaa taksia ja Pörhöllä vaihtoivat 40tkm välein jakoremmin varmuuden vuoksi. 150tkm tienoilla kun auto oli menossa vaihtoon uuteen octaviaan niin se alkoi sammuilemaan käynnistyksen jälkeen. Tuomio oli Pörhöllä että jakoremmi pitäisi taas vaihtaa. ::)


Googletappa oktomurske ja jakohihna ;).

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 16.01.17 - klo:08:02
Eihän nuo nykyhihnat ole moksiskaan 200tkm matkalla vielä.

Olet väärässä. Raahe-Oulu-Kemi välillä ollut yllättävän paljon ongelmia jakohihnojen kanssa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hesse

Eikös nämä uudet TSI:n jakohihnat ole aika hyvin koteloitu, dieseleistä en tiedä. Vaihtovälistä ei ole tosin ollut oikein tarkkaa tietoa.

jaspasA4

Palaisin sen verran ketjun alkup. otsikkoon vielä eli mites se olikaan näiden ketjullisten jakopäiden "orkkis-marmori" vaihto-osien kestävyys...

Onko osien laatu todella parantunut vai onko ketju vaihdettava samaan autoon useamman kerran (tätäkin on palstalle raportoitu)

Koskee siis esim. 2009 - 2012 TSI-patoja 1.2 (122hv) ja 1.4 (140hv ja 160hv)

Passo1983

Itselle vaihdettiin 1.8Tsi ketju viime keväänä ja ainakin tämä uusi ketju mikä laitettiin oli silminnähden jykevämpää tekoa kuin originaali, kestosta en tiedä... vielä...
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy