TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

pomo

Skodalla nuo takuu/GV asiat hoituu minusta hyvin ja netti-keskustelut tukevat samaa ajatusta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 08.09.16 - klo:08:58
Skodalla nuo takuu/GV asiat hoituu minusta hyvin ja netti-keskustelut tukevat samaa ajatusta.

Ei ainakaan JKL:n Laakkosella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

No Laakkonen sen toimitahan on tuttua muiltakin paikkakunnilta... Ihmeellistä, että siellä edelleen riittää asiakkaita?

Tomppaa_

Kallista romua. Koko kansi vaihtoon. Kustannukset ~4000â,¬. Tästäkin olisi selvitty ajoissa tehdyllä ketjun vaihdolla. Mutta eihän näistä EA888 sarjan koneista ketjut venyny... Autolla ajettu alle 130tkm.


M_M

Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 15.09.16 - klo:13:45
Mutta eihän näistä EA888 sarjan koneista ketjut venyny...

On kyllä vähän väsynyttä tää jankutus, mutta jatketaan nyt vielä. EA888 moottoreita on tehty kai kohta kymmenen vuotta ja nyt on menossa kolmas sukupolvi. Kahdessa ensimmäisessä sukupolvessa oli älyttömästi ongelmia, meni ketjuja ja söi öljyä ja ties mitä, ei kai sitä ole kukaan kiistänyt?

Se mitä minä en ole ainakaan vielä nähnyt, on kolmannen sukupolven EA888 joka olisi kokenut jonkin tuollaisen tuhon. Toki voihan tässä olla se ensimmäinen, kerro toki moottorin koodi ja vuosimalli niin sitten jutulla on jotain oikeaakin arvoa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tomppaa_

Tää oli ihan vanha kunnon kakkossukupolven multiongelma kattila. Kolmosten kestävyys tiietään noin viiden vuoden sisällä... En kyllä ymmärrä mikä siinä autuaaksi tekee kun rakenne on sama. Ketju on vain päivitetty. Sama ketju tulee korvaavana tähän 06K109158A jota käytetään esim 2014 vuoden aanelkussa. Noin 7-8 vuotiaina valtaosa näistä kieseistä on yli 100tkm rullattuja eli aikaa menee ennen kuin tuoreemmissa alkaa epidemia (jos alkaa?)  ::)

Haluan vain painottaa että tarkastuttakaa jakoketjun venyneisyys määräaikaishuollon yhteydessä kun autolla on ajettu yli 100tkm niin voitte säästää sillä pitkän pennin. Maahantuojan asenne noihin ketjunvaihdon korvauksiin on pehmentynyt parin vuoden sisällä reippaasti.

Pumpeli

Isäukko valitteli,että käynnistyksessä kuuluu satunnaisesti jotain kolahtelua koneesta,mutta tätä tapahtuu kuulema ainoastaan lämpimällä koneella,ei kuulema ikinä äännä kylmänä!voisiko olla jakopää?
Auto 1.8TSI

Passo1983

Mulla ei kolahdellu eikä rallatellu käynnistettäessä (tämä useimmilla oireena) vaan ei meinannut lähteä käyntiin, piti sahata muutama sekunti ennenku starttas ja sitten kävi ikäänkuin kolmella ja kuin olisi ollut perunakattila pakoputkessa, ja syynä oli siis jakoketjun venyminen, jako pielessä, oli hypännyt 4 hammasta.
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

Eka Golf

Minulla ei oireillut mitenkään, syttyi vain motin varoitusvalo.  8)

kokki70

Nyt porsi dsg7, laakerit sirpaleina, Veholla pelkkä laatikko 5900â,¬, vaihteistopajalla korjaus 4500â,¬ +vian tutkinta Veholla 500â,¬...automyyjä 70% itselle 30%, auto vaihtui samalta seisomalta 1,6tdi slowmotion manuaali Touraniin. kalliiksi tuli 6kk omistus, toki hyvittivät vain tonnin vähemmän kuin olin autosta 6kk ja 20tkm aikaisemmin maksanut.


Lainaus käyttäjältä: kokki70 - 18.07.16 - klo:11:06
itselläni on Skoda Superb -10 1.8tsi ja dsg, ostin auton 102tkm ajettuna Vw-autosta ja reklamoin öljynkulutuksesta 2 vk:n jälkeen, meni mittaukseen Veholle, kulutus 8dl/1000km... Tänään vein mäntien ja kiertokankien+ jakopään ketjun vaihtoon, kustannusarvio 6500â,¬, tehdas maksaa 70% ja VW -autotalo 30%. Autossa oli kaksi omistajaa ennen minua ja huollot oli tehty ajallaan vaikkakaan ei merkkiliikkeessä. Esimerkillistä palvelua maahantuojalta/myyjältä!

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kokki70 - 15.11.16 - klo:13:32
Nyt porsi dsg7, laakerit sirpaleina, Veholla pelkkä laatikko 5900â,¬, vaihteistopajalla korjaus 4500â,¬ +vian tutkinta Veholla 500â,¬...automyyjä 70% itselle 30%, auto vaihtui samalta seisomalta 1,6tdi slowmotion manuaali Touraniin. kalliiksi tuli 6kk omistus, toki hyvittivät vain tonnin vähemmän kuin olin autosta 6kk ja 20tkm aikaisemmin maksanut.

Siis sulla porsi ensin jakoketju/moottori ja sen jälkeen dsg? Pysyit vielä konsernin autoissa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.11.16 - klo:19:38
Siis sulla porsi ensin jakoketju/moottori ja sen jälkeen dsg?
Koneremppa tehtiin arvatenkin runsaan öljynkulutuksen vuoksi (tyyppivika)?

kokki70

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.11.16 - klo:19:38
Siis sulla porsi ensin jakoketju/moottori ja sen jälkeen dsg? Pysyit vielä konsernin autoissa?

Joo, sain Touranin sopivasti ja 12kk takuulla. Lisäksi moottoriksi diesel ja käsivaihteet...Hyvittivät kuitenkin sopivasti Superbista, ja löytyi hyvä vaihdokki. Lisäksi ko. vw-liike hoiti korjaukset/kustannukset mallikkaasti. Eikä luonto anna ajaa millään tojolla.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: kokki70 - 15.11.16 - klo:21:08
Joo, sain Touranin sopivasti ja 12kk takuulla. Lisäksi moottoriksi diesel ja käsivaihteet...Hyvittivät kuitenkin sopivasti Superbista, ja löytyi hyvä vaihdokki. Lisäksi ko. vw-liike hoiti korjaukset/kustannukset mallikkaasti. Eikä luonto anna ajaa millään tojolla.

Tuosta sitten kohta EGR vaihtoon, jos ei ole vielä vaihdettu. 🙂
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

TSIoctavia

Vm 2012 66 tkm ajettu ocu 1.2 tsi alkanut nyt useammalla käynnistys kerralla pitämään vähän kovempaa murahdusta 1-2 sekunttia. Ennen oli ehkä kerta pari kuussa. Nyt tuntuu että joka toinen kerta kun on jonkin aikaa seissyt ja moottori kylmä. Olen huomannut että tälläsillä 0 keleillä tai pikkupakkasilla tekee useammin. Onko muilla ollut ketju tai ketjukiristin vikaa niin että lämpötila vaikuttaa?

Juq

Nyt tulis kokeneempien vinkit tarpeeseen.
VM 2011 1.2 tsi dsg octavia ei lähtenyt aamulla käyntiin ja hinuri haki pihasta Skoda merkkihuoltoon. Ilmoittivat jakoketjun hypänneen ja moottori "rikki".
Autolla ajettu reilut 100 tkm ja täydellinen merkkiliikken huoltokirja.

Selvittelevät kuulemma maahantuojan kanssa ja palaavat asiaan.
Kuinka näissä on yleisesti käynyt, joutuuko itse makseleen korjauksia?

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Juq - 17.12.16 - klo:20:00
Nyt tulis kokeneempien vinkit tarpeeseen.
VM 2011 1.2 tsi dsg octavia ei lähtenyt aamulla käyntiin ja hinuri haki pihasta Skoda merkkihuoltoon. Ilmoittivat jakoketjun hypänneen ja moottori "rikki".
Autolla ajettu reilut 100 tkm ja täydellinen merkkiliikken huoltokirja.

Selvittelevät kuulemma maahantuojan kanssa ja palaavat asiaan.
Kuinka näissä on yleisesti käynyt, joutuuko itse makseleen korjauksia?

Noista on erilaisia korvauspäätöksiä ihan vertailukelpoisissakin keisseissä, joten luultavimmin osa korvataan ja loppuja ei. Kuluttajariitalautakunnan mukaan moottorin ja sen apulaitteiden oletettu kestoikä on muistaakseni 300tkm, ja siinä suhteessa olisi 1/3 "käyttöhyötyä" ja loput voisi olla tehtaan/maahantuojan piikkiin menevää... mutta muistelen että joissain VW vastaavassa keississä (huÃ¥m. eri maahantuoja) olisi mennyt 100% virhevastuun piikkiin. Niin huollot ei saa olla menneet "pitkäksi", se on goodwill tapauksissa myrkkyä. Parempaa pysty sanomaan kun ei ole selvännäkijä, lasit on huurussa kun saunassakin on jo käyty.....  :o ;)
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Juq - 17.12.16 - klo:20:00
Nyt tulis kokeneempien vinkit tarpeeseen.
VM 2011 1.2 tsi dsg octavia ei lähtenyt aamulla käyntiin ja hinuri haki pihasta Skoda merkkihuoltoon. Ilmoittivat jakoketjun hypänneen ja moottori "rikki".
Autolla ajettu reilut 100 tkm ja täydellinen merkkiliikken huoltokirja.

Selvittelevät kuulemma maahantuojan kanssa ja palaavat asiaan.
Kuinka näissä on yleisesti käynyt, joutuuko itse makseleen korjauksia?

Todennäköisesti esittävät, että sinä maksaisit jotain, mutta lähde siitä ettet maksa mitään, koska jakoketjun tulee kestää auton eliniän. Todennäköisesti jos moottori vaihdetaan joudut maksamaan 0-40% hatusta vedettynä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

#5689
Lainaus käyttäjältä: TSIoctavia - 17.12.16 - klo:14:37
Vm 2012 66 tkm ajettu ocu 1.2 tsi alkanut nyt useammalla käynnistys kerralla pitämään vähän kovempaa murahdusta 1-2 sekunttia. Ennen oli ehkä kerta pari kuussa. Nyt tuntuu että joka toinen kerta kun on jonkin aikaa seissyt ja moottori kylmä. Olen huomannut että tälläsillä 0 keleillä tai pikkupakkasilla tekee useammin. Onko muilla ollut ketju tai ketjukiristin vikaa niin että lämpötila vaikuttaa?

Vaihteleehan se "käynnistysääni", mutta erityistä logiikkaa en ole keksinyt. Helkaman mukaan saa äännellä käynnistyksen yhteydessä. Tästä topicista löytynee edelleen ääniesimerkkejä, miten oikeasti löysä ketju ääntelee. Itse olen rauhoittunut asian seurannan suhteen: mitään muutosta ei ole tapahtunut 62 tkm;n aikana ja ketju on tarkistettu takuun loppumista ennen. Ã,,änet edelleen vaihtelevat entiseen malliin. Vm. 2012 on jo se "parempi" ketju... ;)

Mutta parempi mieli, kun jo pikku pakkasilla lämmittää öljyt sillä säteilyvastuksella. Käynnistysääni on siistimpi kuin kesällä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

lemmentalja

#5690
Lainaus käyttäjältä: Popo - 18.12.16 - klo:12:17
Vaihteleehan se "käynnistysääni", mutta erityistä logiikkaa en ole keksinyt. Helkaman mukaan saa äännellä käynnistyksen yhteydessä. Tästä topicista löytynee edelleen ääniesimerkkejä, miten oikeasti löysä ketju ääntelee. Itse olen rauhoittunut asian seurannan suhteen: mitään muutosta ei ole tapahtunut 62 tkm;n aikana ja ketju on tarkistettu takuun loppumista ennen. Ã,,änet edelleen vaihtelevat entiseen malliin. Vm. 2012 on jo se "parempi" ketju... ;)

Mutta parempi mieli, kun jo pikku pakkasilla lämmittää öljyt sillä säteilyvastuksella. Käynnistysääni on siistimpi kuin kesällä...


"säksätys" on maahantuojan mukaan normaalia, kun taas "rohahdus" ei ole. Jos sitä voi tämän epäselvemmin sanoa.  ;D

https://www.youtube.com/watch?v=4AJAzaQKMT4

Ylemmän linkin kylmäkäynnistysääni on kuulunut kaikista kolmesta 1.4tsi caxa/caxc moottorista jotka olen omistanut, eikä ole poistunut jakopäärempalla.

Alemman linkin alkurohahdus poistui tästä nykyisestä jakopäärempan jälkeen kokonaan.

https://www.youtube.com/watch?v=UuiCc3IrU0w
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

lemmentalja

Niin ja 1.4(180hp) ja 1.2(105hp) käynnistyivät molemmat ilman kumpaakaan ääntä...Ainakin ensimmäiset 30tkm, jonka jälkeen vaihdoin ne pois.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Popo

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 18.12.16 - klo:17:16
Niin ja 1.4(180hp) ja 1.2(105hp) käynnistyivät molemmat ilman kumpaakaan ääntä...Ainakin ensimmäiset 30tkm, jonka jälkeen vaihdoin ne pois.


Sulla on kokemusta näistä. Offtopic tämä, mutta näinkö autoja nykytekniikalla pitäisi vaihtaa? Eikö ne ensimmäiset 30 tkm ole niitä kalleimpia "vanhan kansan" mukaan... Kun Skoda ei ruostu Nissanin tapaan, ei vaihto ole mielessä. Tämän päivän viimeisimmät härpäkkeet uusissa automalleissa tosin vaikuttavat lähinnä tulevaisuuden murheilta, että sikäli varmasti nopea kierto on asiallista, jos saa pienellä välirahalla uuden auton...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

lemmentalja

#5693
Lainaus käyttäjältä: Popo - 18.12.16 - klo:19:30

Sulla on kokemusta näistä. Offtopic tämä, mutta näinkö autoja nykytekniikalla pitäisi vaihtaa? Eikö ne ensimmäiset 30 tkm ole niitä kalleimpia "vanhan kansan" mukaan... Kun Skoda ei ruostu Nissanin tapaan, ei vaihto ole mielessä. Tämän päivän viimeisimmät härpäkkeet uusissa automalleissa tosin vaikuttavat lähinnä tulevaisuuden murheilta, että sikäli varmasti nopea kierto on asiallista, jos saa pienellä välirahalla uuden auton...

En minä tiedä miten autoja tulisi vaihtaa, mutta sen tiedän että kallista se aina on.  ;D

Asiasta on varmasti yhtä monta mielipidettä kuin auton omistajaakin.  Jos itse ajelisin samalla autolla pidempään ja sen pitäisi olla uudehko, niin yksi ajattus voisi olla että ostaa vuoden vanhan ja sen 20tkm ajetun auton ja ajaa siihen sen 80tkm/4v vuotta mittariin ja sitten vaihtaa taas vastaavanlaiseen. Tällöin on hankintahinta uuteen edullisempi ja satkun ajettu viisivuotias auto on vielä ihan kysyttyä tarvaraa markkinoillakin. Ylläpitokulujenkin tulisi ainakin teoriassa olla pienemmät ensimmäisellä 100tkm, kuin toisella. 🙂

Nämä kilometrit ja vuodet ovat siis omaa käyttöä vastaavia...ja varmasti tulee parempiakin ehdotuksiakin!  ;D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

TSIoctavia

Miten voisin tarkastaa milloin auto on valmistunut. Käyttöön sen otin 3/2012. Huonolla tuurilla voisko olla vielä 2011 lopun jakopää osat?

Popo

Lainaus käyttäjältä: TSIoctavia - 18.12.16 - klo:21:12
Miten voisin tarkastaa milloin auto on valmistunut. Käyttöön sen otin 3/2012. Huonolla tuurilla voisko olla vielä 2011 lopun jakopää osat?

Merkkihuollossa tuo selviää. Koitin kaivella minkä osasin, kun oma auto oli uusi ja takuu voimassa. Oma on otettu käyttöön 5/2012. Metroautosta tarkistivat ja väittivät, että moottori 4/2012 ja "parannettu" versio ketjusta. 2011 lopulla muutos jo tapahtui, mutta tarkkaan ei ole ilmaistu lukemissani lähteissä. Olen luottanut, että marginaalia on. Aikanaan vähän harmitti, kun ostin tietoisen tarkoituksella elinkaarensa loppupuolella olevan automallin, mutta siinä olikin tällainen"käyttäjä suorittaa uutuuden kestotestin"-mottori. Mutta ajellaan, ajellaan. Yksinkertainen laitos tuo ketju-TSI 1.2 turboa lukuunottamatta. Sopii mulle, kun 8 venttiiliä ja yksi nokka-akseli vie paremmin kuin tuplat vapareissa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

pomo

Lainaus käyttäjältä: TSIoctavia - 18.12.16 - klo:21:12
Miten voisin tarkastaa milloin auto on valmistunut. Käyttöön sen otin 3/2012. Huonolla tuurilla voisko olla vielä 2011 lopun jakopää osat?

Yleensä autojen osia ei uusien valmistuksessa tehdä varastoon, osat ovat yleensä 1-2 kk vanhoja. Riippuu siis paljolti siitä, oliko auto liikkeessä valmiina vai tilasitko uuden? Jos tilasit uuden, hyvin todennäköisesti uusista osista koottu, koska mallivuosi vaihtuu ennen kalenterivuotta!

Popo

Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.12.16 - klo:07:14
Yleensä autojen osia ei uusien valmistuksessa tehdä varastoon, osat ovat yleensä 1-2 kk vanhoja. Riippuu siis paljolti siitä, oliko auto liikkeessä valmiina vai tilasitko uuden? Jos tilasit uuden, hyvin todennäköisesti uusista osista koottu, koska mallivuosi vaihtuu ennen kalenterivuotta!

Mulla on vielä Skodan hinnasto toukokuulta 2012 tallessa ja siinäon jo MY2013 mainittuna. Tätä olen kyllä ihmetellyt, kun aikanaan puhuttiin mallivuoden vaihtuvan elokuussa "kesälomien" jälkeen. Mutta nykyään keulitaan joka asiassa...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Juq

Lainaus käyttäjältä: Juq - 17.12.16 - klo:20:00
Nyt tulis kokeneempien vinkit tarpeeseen.
VM 2011 1.2 tsi dsg octavia ei lähtenyt aamulla käyntiin ja hinuri haki pihasta Skoda merkkihuoltoon. Ilmoittivat jakoketjun hypänneen ja moottori "rikki".
Autolla ajettu reilut 100 tkm ja täydellinen merkkiliikken huoltokirja.

Selvittelevät kuulemma maahantuojan kanssa ja palaavat asiaan.
Kuinka näissä on yleisesti käynyt, joutuuko itse makseleen korjauksia?

Kiitos vinkeistä!
Kävi sinänsä onnellisesti kun oli täydellinen huoltokirja niin maahantuoja kustantaa uuden moottorin ja 70% korjauksista, maksettavaa jää itselle arviolta 500â,¬

chr

Minulla oli vastaava keissi Audin kanssa (ikä remonttihetkellä ja kilsat samat) ja Audi maksoi koko homman.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy