TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

MarkoL

Ja taisi Kiallakin olla jakopään kanssa ongelmia. Muutama vuosi sitten tutulla 2-litraisessa bensakoneessa ketju mekkaloi ja ihan itse sai maksaa. Autolla silloin ikää 6v ja kilometrejä luokkaa 120tkm. Ei kuulemma takuuasia. Laittoi lapsen karuselliin eli ongelman kiertoon.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

jesseson94

Menin sitten ostamaan tuommoisen passat 1.8tsi vaikka olin tietoinen tästä öljynkulutus ongelmasta.
Autolla nyt ajettu 110tkm ja öljynkulutus mitattiin liikkeen toimesta, 1,9l/1000km  :)
No autoni jäi huoltoon ja sanoivat mittaavansa mäntieniskupaineet??? (saatan muistaa väärin)
Sitten myös kuvaavat männät jollain minikameralla.  No pari päivää myöhemmin tuli soitto ja sanoivat että paineet on OK ja kuvissakaan ei näkynyt mitää hälyttävää... Eli jääävät nyt odottamaan maahantuojan vastausta. Että mitä tehdään..
Muilla tämmöisiä kokemuksia????

kokki70

itselläni on Skoda Superb -10 1.8tsi ja dsg, ostin auton 102tkm ajettuna Vw-autosta ja reklamoin öljynkulutuksesta 2 vk:n jälkeen, meni mittaukseen Veholle, kulutus 8dl/1000km... Tänään vein mäntien ja kiertokankien+ jakopään ketjun vaihtoon, kustannusarvio 6500â,¬, tehdas maksaa 70% ja VW -autotalo 30%. Autossa oli kaksi omistajaa ennen minua ja huollot oli tehty ajallaan vaikkakaan ei merkkiliikkeessä. Esimerkillistä palvelua maahantuojalta/myyjältä!

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kokki70 - 18.07.16 - klo:11:06
itselläni on Skoda Superb -10 1.8tsi ja dsg, ostin auton 102tkm ajettuna Vw-autosta ja reklamoin öljynkulutuksesta 2 vk:n jälkeen, meni mittaukseen Veholle, kulutus 8dl/1000km... Tänään vein mäntien ja kiertokankien+ jakopään ketjun vaihtoon, kustannusarvio 6500â,¬, tehdas maksaa 70% ja VW -autotalo 30%. Autossa oli kaksi omistajaa ennen minua ja huollot oli tehty ajallaan vaikkakaan ei merkkiliikkeessä. Esimerkillistä palvelua maahantuojalta/myyjältä!

Onnellisia VAG-konsernin auton omistajia. En ihmettele miksi edelliset omistajat ovat pukanneet nuo liikkeeseen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jesseson94

Kuulemma ahtimen paineet tarkistetaan seuraavaksi... kuulostaa vähän oudolta? Vai onko muilla kokemuksia??



Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.07.16 - klo:11:56
Onnellisia VAG-konsernin auton omistajia. En ihmettele miksi edelliset omistajat ovat pukanneet nuo liikkeeseen.

kokki70

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.07.16 - klo:11:56
Onnellisia VAG-konsernin auton omistajia. En ihmettele miksi edelliset omistajat ovat pukanneet nuo liikkeeseen.
Ei välttämättä ole edellisellä omistajalla vienyt yhtä paljon öljyä( auto oli tullut liikkeeseen kuolinpesältä Forssasta)...tultiin juuri lomareissulta, jossa kilsoja tuli yli 2000km eikä öljyvalo vilahtanut kertaakaan, normaalisti lyhyessä taajama-ajossa menee tuon 8dl/1000km...


kt

Loppupuolella TSI-moottorien tapaukset:

2008...2009 ja 1,4 TSI ovat herkkiä ongelmaan ja vastaan saatetaan tulla aina 8 vuoteen ja 200 tkm asti.

https://www.youtube.com/watch?v=FyeZJFzz03c

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 19.07.16 - klo:09:10
Loppupuolella TSI-moottorien tapaukset:

2008...2009 ja 1,4 TSI ovat herkkiä ongelmaan ja vastaan saatetaan tulla aina 8 vuoteen ja 200 tkm asti.

https://www.youtube.com/watch?v=FyeZJFzz03c

Ongelmat 1.4 TSI vuosimalleissa 2007-2008. Uudemmissa tehty useita parannuksia jakoketjuun. Maahantuojan mukaan uudemmissa autoissa ei jakoketju ongelmia ole   :) :) :).

Olkaa siis huolettomin mielin. Tosin jos lukee tätä ketjua, niin taitaa tuota vikaa olla uudemmissakin, mutta kyllä maahantuojan sanaan voi luottaa kuten Neuvostoliittoon  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

MikHei

Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Jaudi

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 30.06.16 - klo:22:22
Ja taisi Kiallakin olla jakopään kanssa ongelmia. Muutama vuosi sitten tutulla 2-litraisessa bensakoneessa ketju mekkaloi ja ihan itse sai maksaa. Autolla silloin ikää 6v ja kilometrejä luokkaa 120tkm. Ei kuulemma takuuasia. Laittoi lapsen karuselliin eli ongelman kiertoon.


Kun näitä lukee niin väistämättä tulee mieleen, että pitäisikö katsella pidemmän takuun omaavia vaihtoehtoja. Kian osalta jo asiaa kommentoitiinkin. Tästä vain herää kysymys, että eikö Kiassa pitäisi olla 7v/150 tkm takuu. Lisäksi 2-litraisessa bensakoneessa on tietääkseni käytetty hihnaa, toki en sitä sano etteikö voisi ketjullinenkin jakopää olla jossakin mallissa.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: MikHei - 19.07.16 - klo:11:53
Surkuhupaisa välikevennys tähän synkkääkin synkempään ketjuun!  ;D

Tämä on sentään kestävä ketju  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jaudi - 20.07.16 - klo:18:08

Kun näitä lukee niin väistämättä tulee mieleen, että pitäisikö katsella pidemmän takuun omaavia vaihtoehtoja. Kian osalta jo asiaa kommentoitiinkin. Tästä vain herää kysymys, että eikö Kiassa pitäisi olla 7v/150 tkm takuu. Lisäksi 2-litraisessa bensakoneessa on tietääkseni käytetty hihnaa, toki en sitä sano etteikö voisi ketjullinenkin jakopää olla jossakin mallissa.

Kannattaa lukea nuo 7 vuoden takuun ehdot ja noudattaa niitä. Aiemmin oli puolet lyhyempi huoltoväli eli 15tkm tuolle 7 vuoden takuulle. Muuten 30tkm. En ole tutustunut onko nyt ehdot muuttuneet.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Jaudi - 20.07.16 - klo:18:08

Kun näitä lukee niin väistämättä tulee mieleen, että pitäisikö katsella pidemmän takuun omaavia vaihtoehtoja. Kian osalta jo asiaa kommentoitiinkin. Tästä vain herää kysymys, että eikö Kiassa pitäisi olla 7v/150 tkm takuu. Lisäksi 2-litraisessa bensakoneessa on tietääkseni käytetty hihnaa, toki en sitä sano etteikö voisi ketjullinenkin jakopää olla jossakin mallissa.
Ei tarkempaa tietoa minulla Kian myllyistä. Kyseessä oli Kia Carens 2-litraisella bensakoneella ja omistaja kertoi kyseessä olevan vielä OPELIN kone joka on istutettu Kian nokalle. No, joka tapauksessa ei takuu, en muista mihin vetosivat. Tämä tapahtui liki 4 vuotta sitten. Omistaja oli kuitenkin uutena sen ostanut ja vaihtoi tämän ketjuhomman takia auton pois. Taisi mennä luotto. Delta-Auton korjaustarjous n. 1500â,¬. Minä olisin teettänyt.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 20.07.16 - klo:19:06
Kannattaa lukea nuo 7 vuoden takuun ehdot ja noudattaa niitä. Aiemmin oli puolet lyhyempi huoltoväli eli 15tkm tuolle 7 vuoden takuulle. Muuten 30tkm. En ole tutustunut onko nyt ehdot muuttuneet.
Toinen Kia meillä menossa, ensimmäiseen ei tarvinnut mitään ylimääräistä itse kustantaa, mutta öljyn vaihdot vuosittain maksettiin. Vaihtoväli 30tkm mutta vuosittain pitää vaihdattaa jotta takuu säilyy. Tosin pieni kustannus jos muita ei tule?  8)

Jaudi

Itselläkin on korealainen ollut ja takuun kanssa ei ollut ongelmia kun sitä ei tarvinnut. Täytyy vielä sen verran kommentoida, että Kia Carensissakin oli tietääkseni 2.0 litraisessa bensakoneessa jakohihna, ei jakoketju. Ja muistaakseni jakohihnan vaihto huolto-ohjelman mukaisesti maksoi aikoinaan hunajaa, ettei vain olisi tuosta ollut kyse ja siksi ei kuulunut takuun piiriin. Vai että Opel-peruinen kone, hmm.... Opelilla ei ole ollut vapaastihengittävää 2.0 litraista hetkeen, sillä jakohihnainen 2.0 16v Ecotec vaihtui 2000-luvun vaihteen tienoilla 2.2 jakoketjulliseen koneeseen. Ja myöhemmin (2003-2008) 2.0 on turbollinen ja muualta kuin Opelilta peräisin, näistä turbollisista 175 hv/200 hv koneista ei liene kuitenkaan kyse.

Routa

#5656
Lainaus käyttäjältä: Jaudi - 20.07.16 - klo:18:08

Kun näitä lukee niin väistämättä tulee mieleen, että pitäisikö katsella pidemmän takuun omaavia vaihtoehtoja. Kian osalta jo asiaa kommentoitiinkin. Tästä vain herää kysymys, että eikö Kiassa pitäisi olla 7v/150 tkm takuu. Lisäksi 2-litraisessa bensakoneessa on tietääkseni käytetty hihnaa, toki en sitä sano etteikö voisi ketjullinenkin jakopää olla jossakin mallissa.
Riittävän Volkkarin väriset lasit niin kyllä siellä Kian hihnajakopäässä voi ketjukin mekkaloida  8)


Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 20.07.16 - klo:20:54
Ei tarkempaa tietoa minulla Kian myllyistä. Kyseessä oli Kia Carens 2-litraisella bensakoneella ja omistaja kertoi kyseessä olevan vielä OPELIN kone joka on istutettu Kian nokalle. No, joka tapauksessa ei takuu, en muista mihin vetosivat. Tämä tapahtui liki 4 vuotta sitten. Omistaja oli kuitenkin uutena sen ostanut ja vaihtoi tämän ketjuhomman takia auton pois. Taisi mennä luotto. Delta-Auton korjaustarjous n. 1500â,¬. Minä olisin teettänyt.
Joopa joo. Opelin vapaasti hengittävissä 2-litraisissa vasta niitä jakoketjuja onkin.
Entinen VAG-kuljettaja.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 20.07.16 - klo:20:54
Ei tarkempaa tietoa minulla Kian myllyistä. Kyseessä oli Kia Carens 2-litraisella bensakoneella ja omistaja kertoi kyseessä olevan vielä OPELIN kone joka on istutettu Kian nokalle. No, joka tapauksessa ei takuu, en muista mihin vetosivat. Tämä tapahtui liki 4 vuotta sitten. Omistaja oli kuitenkin uutena sen ostanut ja vaihtoi tämän ketjuhomman takia auton pois. Taisi mennä luotto. Delta-Auton korjaustarjous n. 1500â,¬. Minä olisin teettänyt.

Taisi vanhemman mallin Kiassa olla Mazdan 2-litranen kone. Uudemmassa tietääkseni Huyndain kone, samaa puulaakia kun ovat Kian kanssa.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

MarkoL

Edelleen korostan ja alleviivaan, MINULLA EI TARKKAA TIETOA KIAN KONEISTA. VAIN OMISTAJAN KERTOMUS. Ja auto meni vaihtoon tuon takia.

En usko että oli hihnaongelma koska piti mekaanista ääntä tietyillä kierroksilla ja Deltan ja muidenkin diagnoosi oli jakoketju. Eikä tuntunut olevan vieras vika.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Freetsiler

Pikkasen vajaa 90tkm ajettu 2013 loppuvuodesta vaihdetulla (uudella/tehdaskorjatulla) CAVC-koneella ja välillä mietityttää koneen äänet. Välillä kylmäkäynnistyksellä saattaa sekunnin verran pitää rallatuksenkaltaista ääntä mutta ei kuulu sisään jos ikkunat kiinni jne. Ã,,sken kun annoin kaasua vapaalla ja kuulostelin niin aina kun kierrokset laski olin ainakin kuulevinani 'ketjumaista' ääntä kun olin ikkuna auki seinän vieressä. Tyhjäkäynti kuitenkin ihan siistin kuuloinen.

Viikon päästä huolto ja pitää joka tapauksessa tiedustella onko moottorin vaihdon jälkeen tehty VW:n ketjuntarkistuskampanjan tarkistusta - auton kuiteista ei käy ilmi, eikä huoltokirjasta, mutta Laakkosella auto on käynyt määräaikaishuoltojen välissäkin pariin otteeseen.

Eka Golf

Edellinen omistaja oli saanut uuden motin kilsoilla reilut 110tkm. Ketju venynyt taas kilsoilla reilut 190tkm eli uskoisin että sinullakin ketju venynyt!  >:(

jumata

Itselläni syttyi moottorinvikavalo. Käytin piuhan päässä ja ilmoitti seuraavaa "imu nokka-akselin säädin liian hidas". Jakoketju, kiristimet yms. vaihdettu kun ajettu noin 100tkm muttei nokka-akselin säädintä. Nyt kilometrejä takana 160tkm.

Onkohan longlife öljyillä vaikutusta tähän säädin ongelmaan? Minkälainen tämä säädin ylipäätänsä on ja kuinkahan paljon mahtaa maksaa tämmöisen remontointi? Onkohan mahdollisesti vielä jotain muuta mitä tulisi ottaa huomioon?

Kiitos!

Passo1983

Lainaus käyttäjältä: jumata - 02.08.16 - klo:07:22
Itselläni syttyi moottorinvikavalo. Käytin piuhan päässä ja ilmoitti seuraavaa "imu nokka-akselin säädin liian hidas". Jakoketju, kiristimet yms. vaihdettu kun ajettu noin 100tkm muttei nokka-akselin säädintä. Nyt kilometrejä takana 160tkm.

Onkohan longlife öljyillä vaikutusta tähän säädin ongelmaan? Minkälainen tämä säädin ylipäätänsä on ja kuinkahan paljon mahtaa maksaa tämmöisen remontointi? Onkohan mahdollisesti vielä jotain muuta mitä tulisi ottaa huomioon?

Kiitos!

Itellä 1.8Tsi johon tehtiin ketjuremontti toukokuussa, epäilivät ensin että tuo nokka-akseli olisi vian aiheuttaja mutta ei ollut, ottivat kuitenkin selvää mitä olisi moinen osa maksanut ja se oli jotain 900â,¬ luokkaa ainakin tähän myllyyn millä ite ajelen. Tähän kun ei saanut mitään pientä varaosaa vaan koko nokka-akseli tuli yhtenä pakettina ja siksi hinta noin kova. Onneksi sitä ei tarvinnut ketjun lisäksi vaihtaa... ainakaan vielä. Niin ja kai sen vaihto on aika työlästä myös, muistelisin että näin sanoivat...
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

Tomppaa_

Joo. Ei se ketjujen vaihto kallista oo verrattuna tähän... Tämäkin tosin ikävä yksittäistapaus, tai sitten ei.




lemmentalja

Jakopää vaihdettiin kokonaisuudessaan (ketju, laahaimet, kiristin, ketjupyörät ja imunokka-säädin).

1.4 Tsi CAXA (122hp)
2011
95tkm
Maahantuojan vastaantulo 100%, ei kuluja minulle.
Olen auton toinen omistaja.

Huollettu huolto-ohjelman mukaan, joista kaksi viimeisintä huoltoa pienkorjaamoissa. Maahantuoja halusi tositteen, jossa selviää noissa huolloissa käytetty öljylaatu.

Tehtiin vw-center airportissa.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

yetta

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 26.08.16 - klo:21:07

Maahantuojan vastaantulo 100%, ei kuluja minulle.
Olen auton toinen omistaja.

Huollettu huolto-ohjelman mukaan, joista kaksi viimeisintä huoltoa pienkorjaamoissa. Maahantuoja halusi tositteen, jossa selviää noissa huolloissa käytetty öljylaatu.

Tuo juuri näissä on ongelmana, vaikka todistustaakka onkin maahantuojalla, niin käytännössä kuitenkin venkoilevat noiden öljykuittien kanssa. Kuluttajaneuvojankin yksiselitteinen kanta on, että kuittien vaatiminen on kohtuutonta. Varsinkaan auton käytettynä ostaneella harvoin on mitään kuitteja esittää, kuten ei itsellänikään ollut. Sain lopulta taisteltua korjauksen myyjäliikkeen piikkiin ja sitten tuuppasin auton vaihtoon.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: yetta - 30.08.16 - klo:19:00
Tuo juuri näissä on ongelmana, vaikka todistustaakka onkin maahantuojalla, niin käytännössä kuitenkin venkoilevat noiden öljykuittien kanssa. Kuluttajaneuvojankin yksiselitteinen kanta on, että kuittien vaatiminen on kohtuutonta. Varsinkaan auton käytettynä ostaneella harvoin on mitään kuitteja esittää, kuten ei itsellänikään ollut. Sain lopulta taisteltua korjauksen myyjäliikkeen piikkiin ja sitten tuuppasin auton vaihtoon.

On se varmasti olennaista jakopäänosien kestävyyden kannalta, että siellä on käytetty oikeanlaista öljyä. Ainakin kilometrien kasvaessa. Omalla kohdalla katsoin huoltokirjasta liikkeet missä ulkopuoliset huollot on tehty ja soitin sinne ja pyysin kopion työmääräyksestä. Ei ollut kovin paha rasti.  :)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

yetta

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 31.08.16 - klo:10:34
On se varmasti olennaista jakopäänosien kestävyyden kannalta, että siellä on käytetty oikeanlaista öljyä. Ainakin kilometrien kasvaessa. Omalla kohdalla katsoin huoltokirjasta liikkeet missä ulkopuoliset huollot on tehty ja soitin sinne ja pyysin kopion työmääräyksestä. Ei ollut kovin paha rasti.  :)

Hyvä, että asia sujui kohdallasi helposti. Mutta moni korjaamo ei säilytä kirjanpitoaan kuin tilikauden ja sitä vanhemmat kuitit joudutaan kaivamaan tilitoimiston arkistoista. Ei kovin kohtuullista vaatia asiakkaalta sellaista salapoliisityötä varsinkaan kun kaikki tietää vian johtuvan moottorin suunnitteluvirheestä.

tet

Lainaus käyttäjältä: yetta - 30.08.16 - klo:19:00
Tuo juuri näissä on ongelmana, vaikka todistustaakka onkin maahantuojalla, niin käytännössä kuitenkin venkoilevat noiden öljykuittien kanssa.

Puhutaanko nyt takuusta vai  virhevastuusta? Takuuaikana todistustaakka on myyjällä, takuuajan jälkeen virhevastuuseen vedottaessa ostajalla. Ainakin noin pääsääntöisesti.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Passo1983

Dodiih, päivitystä ja ratkaisua omaan ketjumurheeseen.
Ketjuremontti siis tehtiin monimerkkikorjaamolla, eikä merkkihuollossa.
Remontin jälkeen kuluttajasuojalautakuntaan korvaushakemus maahantuojalle, hain 50% kaikista kuluista, koska autolla oli ajettu jo yli 200tkm ja en vienyt merkkihuoltoon.
Eilen maahantuoja otti yhteyttä ja kertoi korvaavansa haluamani osuuden ja näin myös teki.
Itse ainakin olen tyytyväinen lopputulemaan.
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy