TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Passo1983

Tuon voisin tehdäkin mikäli merkkihuoltoon ei olisi matkaa 60km ja autoa en tarvisi nopeasti.
Huomen aamulla hinuri vie lavetilla auton huoltomolle, kuljetus sentään superkaskon piikkiin.
Sitten vain odotellaan diagnoosia, toivotaan parasta pelätään pahinta...

Aluksi siis katsotaan mitä on rikki ja kustannukset jonka jälkeen tuumaillaan lisää
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

sambolo

Tuli huomattua että autoavirol mainostaa ketjunvaihtoja vageihin kiinteellä hinnalla.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

VR6

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 20.04.16 - klo:18:14
Kyllä, kunhan tilaa auton ennen kesäkuun loppua. Sen jälkeen tehdyissä kaupoissa takuu on taas se tavanomainen 2 vuotta.

Kuka/mikä tässä tietolähteenä? Vai onko jotain sisäpiiritietoa mitä kamppista Seatille tuon jälkeen tulee???

Edit.. Pahoittelut off topicista

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: VR6 - 03.05.16 - klo:14:39
Kuka/mikä tässä tietolähteenä? Vai onko jotain sisäpiiritietoa mitä kamppista Seatille tuon jälkeen tulee???

Edit.. Pahoittelut off topicista
No en mene vannomaan, mitä kesäkuun jälkeen tapahtuu, mutta noin se on maahantuojan sivuilla rajattu; harhauttavasti tosin, sillä etusivulla lukee vain "5 vuoden takuu" mutta kun klikkaa edelleen niin tekstin lopussa on tuo aikarajoitus.

http://www.seat.fi/seat/seat3.nsf/html/5vuodentakuu?open

VR6

^ eli mutuilua

Itse taas kuulin hevosmiestentietotoimistosta että ei välttämättä jäisi tuo kamppanja historiaan, jos nostaa myyntiä..

No änyways ni kiva oli lunastaa ittelle korvausta vastaan 5v/150000km  ;D

Passo1983

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 03.05.16 - klo:13:43
Tuon voisin tehdäkin mikäli merkkihuoltoon ei olisi matkaa 60km ja autoa en tarvisi nopeasti.
Huomen aamulla hinuri vie lavetilla auton huoltomolle, kuljetus sentään superkaskon piikkiin.
Sitten vain odotellaan diagnoosia, toivotaan parasta pelätään pahinta...

Aluksi siis katsotaan mitä on rikki ja kustannukset jonka jälkeen tuumaillaan lisää

Pientä päivitystä tilanteeseen, soittivat eilen huoltamolta pikaisen ensi tutkiskelun jälkeen, että vika ei välttämättä ole ketjussa vaan jossain nokka-akselin pyörässä? tms. mikäli oikein kuulin puhelimessa, selvää en kunnolla saanut kun töissä metelissä olin. (joo ehkä olisi voinut mennä hiljaisempaan paikkaan mutta se ei nyt onnistunut).

Tietääkö joku mikä tuo pyörä voisi olla ja miten oireilee, sekä vaikuttaako tuo ketjuun jotenkin, eli jos nokka-akselissa on osia rikki niin eikö ketjukin voi silloin olla vaihtokunnossa?
Jos purkavat niin paljon että ketjukin on vaihdettavissa niin melkeinpä se ilmeisesti sinne kannattaa uusia. Sanoin puhelimessa että jos mahdollista niin tarkastakaa ketjun kunto.

Huomenna tutkivat lisää ja saan lisää infoa, mutta tällä hetkellä näillä mennään...

Oireet olivat siis: 1-2sec normaalia pidempi starttausaika, katkonainen käynti välillä täristäen moottoria, putkistosta kuuluva ajoittainen pötpöttävä ääni sekä vikakoodi P0016 Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation.

Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Passo1983

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 05.05.16 - klo:12:35
Nokkien välisessä ketjussa vikaa?

Voi olla että tarkoitti tuotakin.
Mutta sielläkö menee joku muukin ketju kuin vain jakoketju, minäkun en oikein hirveästi tuon moottorin tekniikasta tiedä muuta kuin mitä täältä olen lukenut :)
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

Daatta

Eikös 1.8TSI ketju pyöritä molempia nokkia? Esim. 1.8T koneille tyypillistä nokka-akseleiden välistä ketjua ei tuossa koneessa olisi.



http://replace-timing-belt.com/how-to-replace-timing-chains-on-vw-golf-6-1-8-tsi/

Jos rattaat ovat kuluneet, niin eiköhän ne ole syytä vaihtaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

tet

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 05.05.16 - klo:10:28
Pientä päivitystä tilanteeseen, soittivat eilen huoltamolta pikaisen ensi tutkiskelun jälkeen, että vika ei välttämättä ole ketjussa vaan jossain nokka-akselin pyörässä?

Kyseessä lienee imunokka-akselin ajoitussäädin, joka sijaitsee akselin päässä. Säätimen ulkokehällä on hammastus, jolla ketju sitä pyörittää - voisi siis sanoa että säädin on "sisäänrakennettu" nokka-akselin käyttörattaaseen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Passo1983

Apdeittiä tilanteeseen.

Huoltomies soitti tänään ja kertoi että vika varmaankin nokka-akselin säätöpyörässä ja kuulemma ko. pyörää/ratasta ei pysty yksinään vaihtamaan vaan on ns. integroitu nokka-aksilaan jolloin koko paketti menisi vaihtoon, eikä tuo kuulosta hieman tyhmältä että jos 1 osa pettää menee koko paketti vaihtoon, varsinkin kun uuden paketin hinta on melkein 900â,¬ ?!?!

Lisäksi sanoi että jos se sinne asti availlaan niin sama kaiketi vaihtaa myös ketjut, joita sanoi olevan yhteensä 3 tuossa 1.8 koneessa, ja mitään pienempien koneiden tapaista korjaussarjaa ei tähän malliin ole saatavilla, joten kaikki osat hommattava erikseen.

Sain varovaisen hinta-arvion koko hommasta osineen ja töineen, n. 2000â,¬, kuulostaako tuo oikealta, vai koijataanko ja pumpataanko apinaa nyt oikein urakalla ?

Mitähän moinen lysti merkkihuollossa maksaa? Olen ollut kyllä sinnekin päin yhteydessä, mutta vastaantulon osalta en kyllä kovin suuria toiveita elätä, autolla kuitenkin ajettu melkein 210tkm ja ikää melkein 8 vuotta.

Olisi vain kiva tietää että onko tosiaan niin että nuo osat pitää ostaa kaikki uusiksi nokka-akseliin sekä jakoketjut+hilppeet kaikki erikseen.

Yritin ketjua selailla mutta vastaavanlaista tapausta en löytänyt.

Huoltomies sanoi lisäksi että kun nokka-akselin säätimen ottaa pois käytöstä tms. kaikki erikoiset käyntiäänet loppuu.

Oireet siis alkoivat vappuna sillä että auto ei lähtenyt kunnolla käyntii, startata sai pari sekuntia kauemman kuin yleensä, sekä ajoittain moottori nytkähti käydessä, käynti oli muutenkin hieman pötpöttävää kun pakoputkea kuunteli...
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

-karppa-

Tähän on pakko heittää välikommentti, että jakoketju on ikuinen. Ei harmita yhtään vaihdella jakohihnaa, kun katsoo naiden remonttien hintoja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Passo1983

Ã,,lä muuta virka! :)
Minä(kin) luulin että tämä 1.8tsi olisi luotettavampi mutta toisimpa kävi.
No toivotaan että kun (jos) auton saa kuntoon on huolettomia kilometrejä edessä.
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

kt

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Autossani oli jakoketju, alkoi ääntelemään jo 12 800 km. 20 000 km/vuosi ajolla olisi mennyt vaihtoon 1,5 vuotiaaseen autoon.
Nyt on hihna, jonka vaihtoväli on 10 vuotta. Eikö se ketju ollut se ikuinen. ;)

Eka Golf

Ainakin Volkkareissa on ikuinen, siis ikuinen riesa!  :P


Passo1983

Kiitos näistä lohduttavista sanoista, mutta niistä ei paljon apua ja neuvoja minulle ole tässä tilanteessa... =D
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

kawatus

Miten nämä TSI koneiden ongelmat rajautuu? En löytänyt tästä ketjusta oikeen vastausta kun koitin sieltä täältä lukea?
Mulla olis kolme vaihtoehtoa vaihtoautoksi 1.2tsi+dsg 105hp, 1.4tsi 140hp manuaali ja 1.8tsi 180hp manuaali ja kaikki 2014 octavioita. 1.2 ainakin remmillä mutta onko ongelmia ollut vielä näin uusissa?

yetta

Onko tietoa 1.2 TSI-vaihtokoneiden (uusien/tehdaskunnostettujen) kestävyydestä? Onko samaa sontaa kuin alkuperäisetkin vai onko ketjuongelma saatu korjattua?

Popo

Lainaus käyttäjältä: kawatus - 08.05.16 - klo:00:04
Miten nämä TSI koneiden ongelmat rajautuu? En löytänyt tästä ketjusta oikeen vastausta kun koitin sieltä täältä lukea?
Mulla olis kolme vaihtoehtoa vaihtoautoksi 1.2tsi+dsg 105hp, 1.4tsi 140hp manuaali ja 1.8tsi 180hp manuaali ja kaikki 2014 octavioita. 1.2 ainakin remmillä mutta onko ongelmia ollut vielä näin uusissa?

Octavia vm. 2014, siis III-kori, 1.2 & 1.4 hihnakoneella ja olikohan 1.8 edelleen ketju? Tässä keskustelussa siis käsitellään vanhempien mallien  jakoketjuongelmia, joten hihnoista ei tarinaa ole siksi ollut ja ei kai tarvettakaan...

1.2 ja 1.4 moottorien on ongelmien korjauksena ketjun ja kiristimen rakennetta on päivitetty vuoden 2011 lopulla. 1.8 piti olla tässä suhteessa luotettavampi, mutta niitäkin hajonnut, kuten edellä todetaan.

Ketjuongelmia on siis ratkottu kahdella tavalla: parantamalla ketjumoottoria ja vaihtamalla jakohihnaan. Merkkihuollon työjohtajan mielestä ketjuun siirryttiin imagosyistä "turhaan, kun uudemmista ketjukoneista ei enää vikoja ilmene. Se oli hänen mielipiteensä tiskin takaa se...;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

kt

Tahtoo Oulun seudulla ajossa olleista autoista jakohihnat katketa. Niitä ei kannata ostella.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 08.05.16 - klo:21:04
Tahtoo Oulun seudulla ajossa olleista autoista jakohihnat katketa. Niitä ei kannata ostella.

Tarkoittaako tämä myös sitä, että jos Oulun ohi ajaa, niin tällaisiakaan jakohihnallista autoa ei kannata ostaa? Ei vaikka hihnat olisi vaihdellut etupainotteisesti hyvissä ajoin?

Ja kyllä olen hyvinkin perillä tuosta Oulun seudun ongelmasta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Passo1983

Onko kellään nyt mututietoa tuosta nokka-akselista tms. että jos sieltä on joku 1 pyörä porsinut niin koko setti on ostettava uusi ja hinta melkein 900â,¬, jotenkin tuo tuntuu niin ihmeelliseltä?
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

esako62

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.05.16 - klo:21:08
Tarkoittaako tämä myös sitä, että jos Oulun ohi ajaa, niin tällaisiakaan jakohihnallista autoa ei kannata ostaa? Ei vaikka hihnat olisi vaihdellut etupainotteisesti hyvissä ajoin?

Ja kyllä olen hyvinkin perillä tuosta Oulun seudun ongelmasta.

Tarkoittaa ilmeisesti juuri tätä. Oma aiempi Passattini oli ollut etelässä ensimmäiset 60000 km ja omassa käytössäni 60000>>167000 siten että kilometreistäni ehkä noin 2 % eli reilut 2000 km Oulun alueella ja muut Pudasjärven Taivalkosken välillä. Hihna jolle on ilmoitettu 210 000 km vaihtoväli todettiin 105000 km:n kohdalla vaativan vaihtamista... Syyksi tarjottiin tuota Oulun seudun pölyä, joten ei tulla kustannuksissakaan vastaan... Tehokasta ainetta...

kt

Itse kun ostin hihnavetoisen uuden auton vuosi sitten, niin hihnan kestoksi on huoltokirjassa mainittu juuri tuo 210 tkm, mutta se suositellaan kuitenkin (=autoni myyjä) Suomessa vaihdettavan 105 tkm:ssä, vaikken koskaan todennäköisesti tule Ouluun edes eksymään...Ja muutenkin kierrän moisen hihnankatkopaikan kaukaa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

wryyy

Onko noissa 2011+ koneissa ollut ongelmia? Kiikarissa olisi tällanen 1.8 TSI koneella oleva peli. Viimeisin katsastus 1.9.2014, hmm  ::)http://www.rintajouppi.fi/vaihtoautot/skoda/octavia/134481/

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.05.16 - klo:10:11
Itse kun ostin hihnavetoisen uuden auton vuosi sitten, niin hihnan kestoksi on huoltokirjassa mainittu juuri tuo 210 tkm, mutta se suositellaan kuitenkin (=autoni myyjä) Suomessa vaihdettavan 105 tkm:ssä, vaikken koskaan todennäköisesti tule Ouluun edes eksymään...Ja muutenkin kierrän moisen hihnankatkopaikan kaukaa.

Tää on kyllä parasta huumoria. Foliohattu päähän ja menoksi  ;).

Suomessa järkeään on noita hihnojenvaihtoväliä lyhennetty. Ja mä vaihtaisin joka tapauksessa sen 100tkm välein. 500-600 euroa on pieni raha verrattuna moottorin uusimiseen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Minusta foliohattu saattaa häiritä ajatustoimintaa. Jos hihnan vaihtovälistä on mustaa valkoisella (kt:n tapauksesta en tiedä?) ja hihnan vaihto on dokumentoidusti tehty huolto-ohjelman mukaan, niin minun mielestäni kaikki remontit menee huollon piikkiin jos hihna kuitenkin repsahtaa ennen aikojaan.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: wryyy - 10.05.16 - klo:20:04
Onko noissa 2011+ koneissa ollut ongelmia? Kiikarissa olisi tällanen 1.8 TSI koneella oleva peli. Viimeisin katsastus 1.9.2014, hmm  ::)http://www.rintajouppi.fi/vaihtoautot/skoda/octavia/134481/

...vielä jatkokysymys tähän eli missä vaiheessa tuo 1.8 TSI on kokenut muutoksia / parannuksia?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy