TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

kt

Käsi ylös, kuka uskaltaa ostaa sellaisen auton, jonka huolto-ohjelmassa lukee, että jakoketju tai jakohihna on vaihdettava huolto-ohjelman mukaisesti.?

Ja toinen käsi ylös, jos uskaltaa ostaa auton, jossa jakohihnaa tai -ketjua ei tarvitse lainkaan huoltaa?

;D 8) 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: kt - 07.04.16 - klo:10:04
Käsi ylös, kuka uskaltaa ostaa sellaisen auton, jonka huolto-ohjelmassa lukee, että jakoketju tai jakohihna on vaihdettava huolto-ohjelman mukaisesti.?
Ja toinen käsi ylös, jos uskaltaa ostaa auton, jossa jakohihnaa tai -ketjua ei tarvitse lainkaan huoltaa?
Well, enpä oikein jaksanut miettiä, mikä tuon kysymyksen syvimmäinen pointti on. Kerron vain vähän omista kokemuksistani.

Aikanaan ostin Ooppelin, jossa jakohihnan huoltoväli oli speksien mukaan 90 tkm. Yhtäkkiä lennossa se muutettiin 60 tkm "kun Suomessa on niin rasittavat olosuhteet". Luovuin autosta ennenkuin hihnan vaihto tuli eteen, mutta en siitä syystä.

Seuraavassakin autossa oli hihna, mutta en ostopäätöstä tehdessä laittanut sille painoa, mikä huoltoväli on. Eikä hihnan kanssa ollut koskaan mitään ongelmia.

No, sitten markkinoille ilmestyi Yeti, johon iskin silmäni. (Ja tietysti upotin siihen rahani.) Sen ketjun piti olla huoltovapaa. Kuukausi ennen takuun loppumista ketju vaihdettiin suosiolla. Vaihdon jälkeen ajelin ongelmitta, mutta toki ajoittain takaraivossa kaiveli että mitäs jos....

Vaihdoin sen sitten uuteen Yetin, jossa jakopää on hihnalla. Ei se vaihdon syy ollut, mutta sisimmässäni tietysti toivoin, ettei tämän kanssa tule ongelmia. Huoltoväliähän hihnalle ei ole määritelty - toistaiseksi. Ehkä siihen tulee samanlainen kupru kuin Ooppeliin aikoinaan, todetaan, että Suomen arktisissa oloissa hihna ei kestä ikuisesti.

Loppuyhteenvetona toteaisin, että minulle on ihan sama, onko autossa ketju vai hihna. Pääasia että se toimii ongelmitta. Jos huolto-ohjelmaan kuuluu joskus vaihto, niin souwat? Ei ne kustannukset minulle mitään merkitse.  Eli voisin nostaa molemmat kädet ylös, mutta sitten kirjoittaminen ei enää onnaa, kun en osaa sitä varpailla tehdä...



tet

Lainaus käyttäjältä: Finnhopper - 06.04.16 - klo:12:48
Ja käsi ylös niillä ketkä oikeasti uskovat että se uusittu ketju todella on yhtään sen parempi kuin se vanha? Voihan se olla uusittu vanhoilla samanlaisilla kilkkeillä...

Valitettavasti aikoinaan kun Suomen kuluttajansuojalakia on valmisteltu, ei tainnut olla Volkkarin jakoketjuongelmia referenssiksi. Jos olisi ollut, niin liekö lainlaatija kuitenkaan mitään "Volkkaripykälää" olisi erikseen laatinut. ::)

Lainaus käyttäjältä: TTO - 06.04.16 - klo:16:22
Eli tuossa skenaariossa oletetaan, että autot mätänevät käsiin noin 600 tkm ajettuina? Ja "viattoman" auton omistaja investoi uuteen jakoketjuun vielä 500 tkm kohdalla vaikka se muuten on siinä kunnossa, että menee paaliin 600 tkm ajettuna?

Skenaario on teoreettinen esimerkki, jolla yritin selventää kuluttajansuojalain mukaista omistajan osallistumisvelvoitetta korjauskustannuksiin ja sen osuuden määräytymistä. Toki erilaisia variaatioita tapahtumakulusta on loputtomia. Ei kai kukaan luule, että kaksi naapurusta oikeasti ajaisivat tasan samaa tahtia samanlaisilla autoilla. Jutun pointti ei siis mennyt jakeluun, mutta en kyllä osaa tuon selvemmin asiaa rautalangasta vääntää, joten olkoon.

Summa  summarum: jos asiasta on epäselvyyttä, niin kannattaa kysyä kuluttajaneuvojalta eikä täältä palstoilta. Täältä saa mielipiteitä joka lähtöön, kuluttajaneuvojalta saa tiedon miten homma oikeasti menee. Sen jälkeen voi sitten tulla tänne itkemään, kuinka epäoikeudenmukainen maailma on, kun se ei anna mitään ilmaiseksi.

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

esko

Lainaus käyttäjältä: kt - 07.04.16 - klo:10:04
Käsi ylös, kuka uskaltaa ostaa sellaisen auton, jonka huolto-ohjelmassa lukee, että jakoketju tai jakohihna on vaihdettava huolto-ohjelman mukaisesti.?

Ja toinen käsi ylös, jos uskaltaa ostaa auton, jossa jakohihnaa tai -ketjua ei tarvitse lainkaan huoltaa?

;D 8) 8)

Ainakin toisen käden nostan ylös.
Meillä vm. 2003 Toyota, jossa mittarissa nyt 272 000km, nokkaketju alkuperäinen. Ei kilise ketju käynnistäessä tai muutenkaan. Enpä usko, että tuota ketjua on tarpeen koskaan vaihtaa ellei sitten ajeta niin paljon, että koko moottori menee peruskorjaukseen tai vaihtoon.

Eka Golf


Zego

En tiedä onko oikea ketju mutta Ruotsissa usko loppunut että koskaan tulisi oikeasti korjattua konstruktiota? http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/tsi-ingen-garanti

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: kt - 07.04.16 - klo:10:04
Käsi ylös, kuka uskaltaa ostaa sellaisen auton, jonka huolto-ohjelmassa lukee, että jakoketju tai jakohihna on vaihdettava huolto-ohjelman mukaisesti.?

Ja toinen käsi ylös, jos uskaltaa ostaa auton, jossa jakohihnaa tai -ketjua ei tarvitse lainkaan huoltaa?

;D 8) 8)

Eipä tuota tarvi huoltaa, ajetaan 300-400tkm ja vaihdetaan jos on tarpeen, kilometreissä missä moni muu on jo paalattu  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Zego - 11.04.16 - klo:19:33
En tiedä onko oikea ketju mutta Ruotsissa usko loppunut että koskaan tulisi oikeasti korjattua konstruktiota?
Taitaa vähän provosoida tämä "Boo".
Mutta asiaan. Liekö tuossa kysymys siitä, että tehdyissä remonteissa ei ole uusittu alapään hammasratasta, jolloin kulunut ratas on syönyt uudenkin ketjun. Kirjoituksessa ei mainittu mitään vuosimalleista.
Ja kannattaa suhteuttaa asiat sikäli, että ruotsalaisten käyttämä termi "20 000 mil" tarkoittaa 200 tuhatta kilometriä. Toki ketjun pitäisi kestää ikuisesti...

mts

Hyödyllistä infoa, tämä ja muut aiheen ketjut. En tosin kaikkea lukenut, mutta riittävästi lopusta että taisin tehdä päätöksen olla ostamatta minulle tarjottua vm 2015 Skoda Rapid 1.2 TSI 85:ttä. Ensinnäkään tuon ikäisestä vehkeestä ei tiedetä vielä riittävästi, onko siinä kaikki edeltäjiensä design-virheet sellaisenaan, toiseksi nämä merkkihuoltojen "vastaantulot" eivät oikein kannusta. Ei jaksaisi käyttää vuotta-paria asian ratkomiseen kuluttajaneuvojan/-riitalautakunnan välityksellä. Eli toisen firman auto taitaapi olla edessä.

Näitä lukiessa tulee olo, että nuo Kian ja Hyundain 7- ja 5-vuoden autokohtaiset (eli ei omistajakohtaiset) takuut taitavat olla aika hyvä juttu.

kramer

Lainaus käyttäjältä: mts - 19.04.16 - klo:13:22
Hyödyllistä infoa, tämä ja muut aiheen ketjut. En tosin kaikkea lukenut, mutta riittävästi lopusta että taisin tehdä päätöksen olla ostamatta minulle tarjottua vm 2015 Skoda Rapid 1.2 TSI 85:ttä. Ensinnäkään tuon ikäisestä vehkeestä ei tiedetä vielä riittävästi, onko siinä kaikki edeltäjiensä design-virheet sellaisenaan, toiseksi nämä merkkihuoltojen "vastaantulot" eivät oikein kannusta. Ei jaksaisi käyttää vuotta-paria asian ratkomiseen kuluttajaneuvojan/-riitalautakunnan välityksellä. Eli toisen firman auto taitaapi olla edessä.

Näitä lukiessa tulee olo, että nuo Kian ja Hyundain 7- ja 5-vuoden autokohtaiset (eli ei omistajakohtaiset) takuut taitavat olla aika hyvä juttu.

Itselläni ainakin vastaantulot toiminu loistavasti eli ei tullut ketjurempasta mitään kuluja. Noista kia ja hyundai pirsseistä sen verran, että kyyti on aika eri luokkaa kuin vaggineissa. Itsellä tosin kokemusta vain isosta hyundai i40:stä ja se oli kyllä melkonen mölyapina, ei vakuuttanu yhtään. :D

Popo

Lainaus käyttäjältä: mts - 19.04.16 - klo:13:22
Hyödyllistä infoa, tämä ja muut aiheen ketjut. En tosin kaikkea lukenut, mutta riittävästi lopusta että taisin tehdä päätöksen olla ostamatta minulle tarjottua vm 2015 Skoda Rapid 1.2 TSI 85:ttä. Ensinnäkään tuon ikäisestä vehkeestä ei tiedetä vielä riittävästi, onko siinä kaikki edeltäjiensä design-virheet sellaisenaan, toiseksi nämä merkkihuoltojen "vastaantulot" eivät oikein kannusta.

Onhan tuon ketju-TSIn parannukset toteutettu jo ennen Rapidin markkinoille tuloa ja siten moottorin osalta tätä seurantaa on jo vuoden 2011 lopusta. Mutta tapauskohtaisesti ja kukin oman harkintansa mukaan näitä päättää.Uudet Rapidit ovatkin jo hihna-koneella....
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

mts

Lainaus käyttäjältä: Popo - 19.04.16 - klo:16:40
Onhan tuon ketju-TSIn parannukset toteutettu jo ennen Rapidin markkinoille tuloa ja siten moottorin osalta tätä seurantaa on jo vuoden 2011 lopusta. Mutta tapauskohtaisesti ja kukin oman harkintansa mukaan näitä päättää.Uudet Rapidit ovatkin jo hihna-koneella....

Tämä vm. 2015 vielä ketjulla. Huolto vaikuttaisi puheiden puolella pelaavan tuossa liikkeessä pitkällekin ts. 7v+ takuun piirissä. Eli palautetaan sittenkin harkintaan.

raipuli

Lainaus käyttäjältä: kramer - 19.04.16 - klo:15:48
Itselläni ainakin vastaantulot toiminu loistavasti eli ei tullut ketjurempasta mitään kuluja. Noista kia ja hyundai pirsseistä sen verran, että kyyti on aika eri luokkaa kuin vaggineissa. Itsellä tosin kokemusta vain isosta hyundai i40:stä ja se oli kyllä melkonen mölyapina, ei vakuuttanu yhtään. :D

Heh, hyvä vitsi, Skodako sitten on hiljainen auto?  ;D Tuon ajettavuuden suhteen olen kyllä täysin samaa mieltä...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

tmr97

Lainaus käyttäjältä: mts - 19.04.16 - klo:13:22
Näitä lukiessa tulee olo, että nuo Kian ja Hyundain 7- ja 5-vuoden autokohtaiset (eli ei omistajakohtaiset) takuut taitavat olla aika hyvä juttu.

Nythän 5v takuun saa Seattiin, eli esim rapidin sisarautoon Toledoon.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 20.04.16 - klo:17:03
Nythän 5v takuun saa Seattiin, eli esim rapidin sisarautoon Toledoon.
Kyllä, kunhan tilaa auton ennen kesäkuun loppua. Sen jälkeen tehdyissä kaupoissa takuu on taas se tavanomainen 2 vuotta.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: kramer - 19.04.16 - klo:15:48
Itselläni ainakin vastaantulot toiminu loistavasti eli ei tullut ketjurempasta mitään kuluja. Noista kia ja hyundai pirsseistä sen verran, että kyyti on aika eri luokkaa kuin vaggineissa. Itsellä tosin kokemusta vain isosta hyundai i40:stä ja se oli kyllä melkonen mölyapina, ei vakuuttanu yhtään. :D
En ole huomannut isoa eroa. Toisena ollut Kia reilut 2v ja pääosin vaimon käytössä. Tykästynyt niin että panin uuden tilaukseen.  :)

patteri

Arvon VAG-väki, auttakaahan tietämätöntä hädässä. Tarina menee näin.

Audi A4 B8 -08 meni 1,5 kk sitten määräaikaishuoltoon, mittarissa 125 tkm. Noin viikko ennen huoltoa moottori alkoi täristämään tyhjäkäynnillä. Autoon tehtiin perus määräaikaishuolto + havaittiin huohotinvika, joten huohotin vaihdetiin. Huollon jälkeen auto toimi moitteetta. Kilometrejä tuli mittariin muutama sata, kunnes viime viikon lauantaina käynnistyksen jälkeen moottori alkoi täristämään voimakkaasti. Noin 20 m ajo osoitti, ettei autolla ole asiaa liikenteeseen. Hinautin auton takaisin huoltoon. Epäilin, että huohotin reistailee edelleen, koska oireet vaikuttivat samalta.

Tiistaina tuli järkyttävä puhelu, että epäilivät jakoketjun hypänneen paikaltaan. Tänään avattiin öljypohja ja tutkittiin vahinkojen laajuutta. Suosittelivat huollossa vaihtamaan koko moottorin - kustannukset olisivat kuulemma samaa luokkaa kuin käytetyn moottorin vaihtaminen hajonneen tilalle.

Onko tässä hommassa nyt järkeä? Voiko tosiaan olla, että määräaikaishuollossa ei ollut mitään ongelmien merkkejä paitsi tuo vaihdettu huohotin ja nyt jakoketju leviää? Mua ihmetyttää sekin, että liikkuuko auto tosiaan, jos jakoketju on pois paikoiltaan? Autohan siis ajettiin sinne hinausauton kyytiin. Ja että moottorin vaihto on paras vaihtoehto?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: patteri - 22.04.16 - klo:20:15
Arvon VAG-väki, auttakaahan tietämätöntä hädässä. Tarina menee näin.

Audi A4 B8 -08 meni 1,5 kk sitten määräaikaishuoltoon, mittarissa 125 tkm. Noin viikko ennen huoltoa moottori alkoi täristämään tyhjäkäynnillä. Autoon tehtiin perus määräaikaishuolto + havaittiin huohotinvika, joten huohotin vaihdetiin. Huollon jälkeen auto toimi moitteetta. Kilometrejä tuli mittariin muutama sata, kunnes viime viikon lauantaina käynnistyksen jälkeen moottori alkoi täristämään voimakkaasti. Noin 20 m ajo osoitti, ettei autolla ole asiaa liikenteeseen. Hinautin auton takaisin huoltoon. Epäilin, että huohotin reistailee edelleen, koska oireet vaikuttivat samalta.

Tiistaina tuli järkyttävä puhelu, että epäilivät jakoketjun hypänneen paikaltaan. Tänään avattiin öljypohja ja tutkittiin vahinkojen laajuutta. Suosittelivat huollossa vaihtamaan koko moottorin - kustannukset olisivat kuulemma samaa luokkaa kuin käytetyn moottorin vaihtaminen hajonneen tilalle.

Onko tässä hommassa nyt järkeä? Voiko tosiaan olla, että määräaikaishuollossa ei ollut mitään ongelmien merkkejä paitsi tuo vaihdettu huohotin ja nyt jakoketju leviää? Mua ihmetyttää sekin, että liikkuuko auto tosiaan, jos jakoketju on pois paikoiltaan? Autohan siis ajettiin sinne hinausauton kyytiin. Ja että moottorin vaihto on paras vaihtoehto?

Jos ostettu käytettynä liikkeestä ja huollettu säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan marmorilla, niin älä suostu maksamaan kuin korkeintaa puolet tuosta ilmoitetusta arviosta. Mieluusti n.30%.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: patteri - 22.04.16 - klo:20:15
Arvon VAG-väki, auttakaahan tietämätöntä hädässä. Tarina menee näin.

Audi A4 B8 -08 meni 1,5 kk sitten määräaikaishuoltoon, mittarissa 125 tkm. Noin viikko ennen huoltoa moottori alkoi täristämään tyhjäkäynnillä. Autoon tehtiin perus määräaikaishuolto + havaittiin huohotinvika, joten huohotin vaihdetiin. Huollon jälkeen auto toimi moitteetta. Kilometrejä tuli mittariin muutama sata, kunnes viime viikon lauantaina käynnistyksen jälkeen moottori alkoi täristämään voimakkaasti. Noin 20 m ajo osoitti, ettei autolla ole asiaa liikenteeseen. Hinautin auton takaisin huoltoon. Epäilin, että huohotin reistailee edelleen, koska oireet vaikuttivat samalta.

Tiistaina tuli järkyttävä puhelu, että epäilivät jakoketjun hypänneen paikaltaan. Tänään avattiin öljypohja ja tutkittiin vahinkojen laajuutta. Suosittelivat huollossa vaihtamaan koko moottorin - kustannukset olisivat kuulemma samaa luokkaa kuin käytetyn moottorin vaihtaminen hajonneen tilalle.

Onko tässä hommassa nyt järkeä? Voiko tosiaan olla, että määräaikaishuollossa ei ollut mitään ongelmien merkkejä paitsi tuo vaihdettu huohotin ja nyt jakoketju leviää? Mua ihmetyttää sekin, että liikkuuko auto tosiaan, jos jakoketju on pois paikoiltaan? Autohan siis ajettiin sinne hinausauton kyytiin. Ja että moottorin vaihto on paras vaihtoehto?
Kauan kesti jos ketju kuten Vollkareissa. Eikö nuissa ollut ilmaista ketjuntarkistuskamppanjaa?

Tommis

Onko muuten kokemuksia, että kestääkö uusi vaihdettu ketju, vai onko samaa laatua kuin alkuperäinen ? Mulle vaihdettiin reilussa 30 tkm:sä ja nyt on 40tkm ajeltu.

Henkk-a

Onhan noihin jonkinlaisia rakennemuutoksia tehty, mutta ihan palstalaisten tarinoiden perusteella, ei välttämättä ole kestänyt sitä mitä alkuperäinenkään. Tuohon vaikuttaa varmasti kiinteän hammaspyörän kunto, mikäli sitä ei ole saanut vaihdettua niin kuluneena syö sitten uuttakin ketjua nopeammin.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -22

Seat Leon 1,0 TSI Style -17

AXY

Lainaus käyttäjältä: Tommis - 24.04.16 - klo:11:49
Onko muuten kokemuksia, että kestääkö uusi vaihdettu ketju, vai onko samaa laatua kuin alkuperäinen ? Mulle vaihdettiin reilussa 30 tkm:sä ja nyt on 40tkm ajeltu.

Mulle vaihdettiin koko moottori (Ocu 1.8tsi) kun hajosi toissa talvena alla 50tkm:ssä. Viikko sitten vaihdoin auton ja eikä ollut enää VAG niin ei tarvitse ainakaan siltä osin murehtia.

kramer

Lainaus käyttäjältä: raipuli - 20.04.16 - klo:16:50
Heh, hyvä vitsi, Skodako sitten on hiljainen auto?  ;D Tuon ajettavuuden suhteen olen kyllä täysin samaa mieltä...

Niin no en mää skodista tiiä, itsellä b7 passatti joka on ainakin hiljainen.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: patteri - 22.04.16 - klo:20:15
Arvon VAG-väki, auttakaahan tietämätöntä hädässä. Tarina menee näin.

Audi A4 B8 -08 meni 1,5 kk sitten määräaikaishuoltoon, mittarissa 125 tkm. Noin viikko ennen huoltoa moottori alkoi täristämään tyhjäkäynnillä. Autoon tehtiin perus määräaikaishuolto + havaittiin huohotinvika, joten huohotin vaihdetiin. Huollon jälkeen auto toimi moitteetta. Kilometrejä tuli mittariin muutama sata, kunnes viime viikon lauantaina käynnistyksen jälkeen moottori alkoi täristämään voimakkaasti. Noin 20 m ajo osoitti, ettei autolla ole asiaa liikenteeseen. Hinautin auton takaisin huoltoon. Epäilin, että huohotin reistailee edelleen, koska oireet vaikuttivat samalta.

Tiistaina tuli järkyttävä puhelu, että epäilivät jakoketjun hypänneen paikaltaan. Tänään avattiin öljypohja ja tutkittiin vahinkojen laajuutta. Suosittelivat huollossa vaihtamaan koko moottorin - kustannukset olisivat kuulemma samaa luokkaa kuin käytetyn moottorin vaihtaminen hajonneen tilalle.

Onko tässä hommassa nyt järkeä? Voiko tosiaan olla, että määräaikaishuollossa ei ollut mitään ongelmien merkkejä paitsi tuo vaihdettu huohotin ja nyt jakoketju leviää? Mua ihmetyttää sekin, että liikkuuko auto tosiaan, jos jakoketju on pois paikoiltaan? Autohan siis ajettiin sinne hinausauton kyytiin. Ja että moottorin vaihto on paras vaihtoehto?

Oisko se sitten hypänny vasta huollossa koekäynistyksessä?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

patteri

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 25.04.16 - klo:13:33
Oisko se sitten hypänny vasta huollossa koekäynistyksessä?

No siis tota mä just ihmettelen. Viimesen kerran, kun oon auton nähny, se ajettiin hinausauton kyytiin. Seuraavan kerran mulle kerrottiin puhelimessa, että jakoketju on pois paikaltaan ja kone pitää vaihtaa. Tästä on tulossa yli 5000 e:n lasku, että kertokaa nyt ihmeessä, jos tässä on jotain epäilyttävää.

Passo1983

Noniin omassa koslassa 2009 ocu 1.8Tsi 4x4 sytty moottorin vikavalo ja koodi oli P0016 eli nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistimet.
Eli jakoonhan tuo viittaa eli melko varmasti ketju venynyt.
Autolla ajettu 209000km ja ensimmäinen ketju menossa ts. alkuperäinen.

Nyt haluaisin tietää että kannattaako viedä merkkikorjaamolle tarkempaan diagnoosiin / kustannusarvioon ja onko mitään järkeä / toivoa alata pyytelemään vastaantuloa maahantuojalta / tehtaalta, kilometrejä kuitenkin on tuo vajaa 210tkm ja auto on 7 vuotta vanha. Huoltokirja on periaatteessa aukoton merkkiliikkeestä, viimeisin huolto oli merkitty 208000 että pitäisi huollattaa tuolloin ja on jonkun aikaa piipannut service now ilmoitusta, eli noin 1500km mennyt viimeisin huolto yli, muuten on kaikki täydellisesti kunnossa.

Soitin jo yhdelle monimerkkikorjaamolle ja varovainen arvio olisi 800-1200â,¬ mikäli mitään ei ole ns. mennyt vielä rikki, eli vain ketju + kiristimet + työ jne.

Minkä hintaisia toimenpiteet ovat merkkikorjaamolla? Jos ne ovat esim. sen 2300â,¬ ja jos kävisi esim. niin hyvä säkä (mitä epäilen) että tultaisiin 50% vastaan niin hintaa jäisi silti vielä ainakin sama kuin monimerkkikorjaamossa...

Neuvokaa nyt tietämätöntä miten tässä kannattaa edetä, autoa kun kuitenkin melko nopeasti tarvitsisi.

Selailin ketjua 3 tuntia läpi mutta en vastaavanlaista tapausta löytänyt...
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

kt

En ota tuohon sinun tapaukseen kantaa, mutta uudessa Fabiasssani on jakohihnan vaihdoksi määrätty 210 tkm. Taitaa olla niin, että 1,8 TSI:llä ja noin vanhalla autolla ei huoltokirjassa ole mitään kommenttia jakoketjun vaihtokilometreistä. Eli se oli suunniteltu kestävän maailman tappiin.

No eihän ne kestä sinne tietenkään. Itse lähtisin tuon ikäisen auton ketjunvaihtoa kyselemään ihan luotettavista lähistön nyrkkipajoista. Samalla kannattaa vaihtaa kaikki muutkin rensselit, jotka on vaihdettavissa, jos kerran meinaa autoa vielä pitää.
Tarjouksia siis kyselemään. Autoa ei sitten kannata kovin pitkälle ajaa, ettei moottori hajoa lopullisesti. Voihan sitä huvikseen kysyä marmorinkin mielipidettä, mutta epäilen, että enempi sitä kautta joutuu maksamaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Passo1983

Auto on nyt seisonnassa tallissa, ollut vapusta asti jolloin vika ilmeni, eli varmaankin lavetilla se siitä korjaamollemollemolle lähtee kun tietää vaan minne suuntaan.

Mitäs nuo muut rensselit sitten ketjun ja kiristimien lisäksi ovat mitä kannattaisi vaihdattaa samalla? Aikomuksena on kyllä autoa vielä pitää koska olen kovasti tykännyt ja nelikolla on kiva talvella päästellä.
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000


kt

Helpointa on mennä muina miehinä merkkihuoltoon ja kysellä, mitä kaikkea kannattaa samalla vaihtaa, kun aikoo vaihdattaa 1,8 TSI:n  jakoketjun. Siellä ne tietää. Samalla voi kysyä hintaerittelyn alennuksineen  osille ja työsuoritukselle. Parasta mennä ihan paikan päälle juttelemaan.
Sitten lähtee miettimään ja kyselee muilta korjaamoilta tarjouksia. Jos sitten palaa merkkikorjaamon tykö, niin alkaa vääntämään sitä tehtaan osallistumista remonttiin.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy