TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: transit - 13.12.15 - klo:21:32
kerrottuaan minulle autoni nokkaketjun tilan kysyin työn vastaanottaneelta astelukua, hän totesi sen olevan 25 ja sanoi sen olevan venynyt - myöhemmin huoltoneuvoja sanoi sähköpostissa ketjun olevan kunnossa, siis venynyt ja kunnossa eli pitäisi odottaa että jotain radikaalia tapahtuu ennen kuin "he" voivat virallisesti todeta toimenpiteitä vaativan vian

kyseessä ei tiettävästi ole vika josta katsastus huomauttaa, silti se on vika joka pysäyttää menon radikalisoituessaan, silti vastuullinen liike ei ennakoi huoltamalla sen pois vaan haluaa sen tulevan kriittiseksi (ja pysäyttävän ajon) jolloin vasta he tekevät sille jotain - ja tätä kutsutaan asiakaspalveluksi, jälkimarkkinoinniksi - huolehditaan siitä että asiakas on entinen

Siinä käy niin, että jos jakoketju on venynyt, niin se kuluttaa ratasta. Ratasta ei voi vaihtaa volkkareihin, tai voi, mutta homma on niin suuri, että kannattaa ennen vaihtaa koko moottori. Nyt kun kuluneelle rattaalle vaihdetaan uusi jakoketju, se syö uuden ketjun vielä nopeammin.
Pyydä huollosta nimi paperiin jossa he vastaavat mahdollisesti kuluneella ketjulla jatketun ajon rattaan kulumisen.

tet

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 13.12.15 - klo:11:48
Jos merkkikorjaamo ei osaa tehdä hommiaan, niin voiko siitä antaa maahantuojalle palautetta? Luulisi jälkimarkkinoinni olevan kiinnostunut siitä, kuinka auton omistajia palvellaan.

Ainakin Helkama vaikuttaa olevan kiinnostunut, koska teettävät merkkikorjaamoille (karpan termein marmorille) sokkotestejä. Itse pääsin viime vuonna sellaiseen testiin mukaan kun teetin 90 tkm huollon Scoutille paikallisessa merkkiliikkeessä. Testifirman konsultti tarkasti auton läpi ennen huoltoa ja teki muutaman vian, huollon jälkeen sitten kävi huoltoimmeisten kanssa läpi auton että miten oli huolto onnistunut. Minultakin kyseli mielipiteet palvelusta ja muusta ennen kuin meni marmorille ilmoittamaan että huolsitte muuten juuri sokkotestiauton.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kramer

Kävin varaamassa ajan ilmaiselle ketjun tarkistukselle. Homma kuulemma tehdään nykyään testerillä ja jos on häikkää niin huollon esimies tuumas, että menee nätisti maahantuojan piikkiin koska autossa täys merkkiliikkeen huoltokirja. Auto siis passat 1.4TSI dsg vm.2011 131tkm mittarissa.

MsG

Lainaus käyttäjältä: kramer - 16.12.15 - klo:13:52
Kävin varaamassa ajan ilmaiselle ketjun tarkistukselle. Homma kuulemma tehdään nykyään testerillä ja jos on häikkää niin huollon esimies tuumas, että menee nätisti maahantuojan piikkiin koska autossa täys merkkiliikkeen huoltokirja. Auto siis passat 1.4TSI dsg vm.2011 131tkm mittarissa.

Missä tälläisen ilmaisen tarkistuksen voi tehdä/varata?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: MsG - 16.12.15 - klo:15:25
Missä tälläisen ilmaisen tarkistuksen voi tehdä/varata?

Maahantuojan valtuuttamassa merkkihuollossa. Tarkastuksen haluamaasi toimipisteeseen voit varata myös esim. Volkkarin nettisivujen huollonvaraustyökalulla.

MsG

#5315
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 16.12.15 - klo:15:35
Maahantuojan valtuuttamassa merkkihuollossa. Tarkastuksen haluamaasi toimipisteeseen voit varata myös esim. Volkkarin nettisivujen huollonvaraustyökalulla.

Kiitos vastauksesta, netin ajanvarauksessa ei ainakaan ole ruksikohtaa ko. Toimenpiteeseen. Nyt ensimmäinen VAG konsernin auto alla (Passat 2012). Täytyy seuraavan huollon yhteydessä soittaa ja kysyä.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: MsG - 16.12.15 - klo:15:42
Kiitos vastauksesta, netin ajanvarauksessa ei ainakaan ole ruksikohtaa ko. Toimenpiteeseen. Nyt ensimmäinen VAG konsernin auto alla (Passat 2012). Täytyy seuraavan huollon yhteydessä soittaa ja kysyä.

Ehkä tuo varaustyökalun optio on liikekohtainen. Oli se nimittäin Alppilan autohuollolla työkalussa vielä maanantaina. Joka tapauksessa, tarkastuksen luulisi onnistuvan ilmaiseksi kaikissa merkkihuolloissa. Soittoa vaan.

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.12.15 - klo:11:46
Ainakin Helkama vaikuttaa olevan kiinnostunut, koska teettävät merkkikorjaamoille (karpan termein marmorille) sokkotestejä. Itse pääsin viime vuonna sellaiseen testiin mukaan kun teetin 90 tkm huollon Scoutille paikallisessa merkkiliikkeessä. Testifirman konsultti tarkasti auton läpi ennen huoltoa ja teki muutaman vian, huollon jälkeen sitten kävi huoltoimmeisten kanssa läpi auton että miten oli huolto onnistunut. Minultakin kyseli mielipiteet palvelusta ja muusta ennen kuin meni marmorille ilmoittamaan että huolsitte muuten juuri sokkotestiauton.
Minulta ei kyselty mielipiteitä vaan sen sijaan itse huoltotapahtuma oli melkoista sokkotestiä..? Autoni jakoketjun venymää tarkastettiin ilmeisesti täysin sokkona, koska vasta kolmannella kerralla vika löytyi ja loppulaskuksi kirjattiin 5600â,¬ -50%... Kyseessä oli marmoritiski Vantaalla ja ketjua kuulosteltiin välillä 50tkm - 105tkm, jonka jälkeen "purkutuomio" lopulta tuli... Siihen asti seliteltiin, kiistettiin ja vähäteltiin mm. tämän palstan kirjoittelua...

Eka Golf

Et kait erehtynyt maksamaan koska tuo menee virhevastuuseen?  :o

CeeCee3.6

Niin, auton ostin aikoinaan Tampereelta, mutta huolloissa ja tarkistuksissa käytin sitä Vantaalla. Auto oli nk. takuuvaihtoauto, mutta sitähän se ei ollut enää remonttivaiheessa. Vantaalla nostettiin heti kädet pystyyn ja pyydettiin ottamaan yhteys myyjäliikkeeseen juuri tämän virhevastuun vuoksi. Nooh, lopputulos oli sitten se, että pienen väännön jälkeen tulivat vastaan tämän 50% eli näin jälkeenpäin ajatellen minähän sen käytännössä maksoin. On niissä varaosissa ja työn hinnoittelussa vaan niin paljon ilmaa... Toki olisin voinut asian riitauttaa ja toivoa parempaa lopputulosta, mutta parempi saada puoletkin "takaisin" kuin ei mitään..kai? Nämä takaisinkutsut ja päästöhässäkät tulivat minun kannaltani valitettavan myöhään, jotta olisin voinut niihin millään muotoa tukeutua...

arska

Lainaus käyttäjältä: CeeCee3.6 - 16.12.15 - klo:23:05
Minulta ei kyselty mielipiteitä vaan sen sijaan itse huoltotapahtuma oli melkoista sokkotestiä..? Autoni jakoketjun venymää tarkastettiin ilmeisesti täysin sokkona, koska vasta kolmannella kerralla vika löytyi ja loppulaskuksi kirjattiin 5600â,¬ -50%... Kyseessä oli marmoritiski Vantaalla ja ketjua kuulosteltiin välillä 50tkm - 105tkm, jonka jälkeen "purkutuomio" lopulta tuli... Siihen asti seliteltiin, kiistettiin ja vähäteltiin mm. tämän palstan kirjoittelua...

Hinta 5600 â,¬ kuulostaa myös aika kovalta, pelkkä ketjun vaihto ei maksane noin paljoa?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: arska - 17.12.15 - klo:13:28
Hinta 5600 â,¬ kuulostaa myös aika kovalta, pelkkä ketjun vaihto ei maksane noin paljoa?

Ei lähimainkaan. Vaikkakin ketjunvaihdon hintaa on hilattu ylöspäin vuosi vuodelta.

CeeCee3.6

Pelkän ketjun vaihto ei varmaan olisikaan maksanut niin paljoa, mutta kun vian annettiin kehittyä reilun 50 000km: n ajan, niin pelkällä ketjulla ei sitten enää selvittykään. Töiden osuus oli pelkästään 1700â,¬ ja vaihdettujen osien lista 4-sivua pitkä... Uusiksi menivät mm. nokka-akselin säätimet, jotka ovat tuohon kutoskoneeseen melko arvokkaita. Selvyyden vuoksi minulle jäi siis maksettavaa n. 2800â,¬, joka perustui tähän 50%:n "omavastuuseen"... Auto oli alunperin ilmeisesti liisari, jonka ensimmäinen huolto oli ylittynyt parilla tuhannella, eikä sitä oltu tehty marmorilla(ei kuitenkaan missään nyrkkipajallakaan). Tämän vuoksi kuulemma maahantuoja oli näyttänyt punaista valoa?! Autolle oli kuitenkin myyjäliikkeen taholta tarkastettu ja sille oli "uskallettu" myöntää nk. vaihtoautotakuu, jonka pohjalta tätä virhevastuuta sitten sovellettiin. Tässä tarina tiivistettynä...

transit

kiitos tästä  - Siinä käy niin, että jos jakoketju on venynyt, niin se kuluttaa ratasta. Ratasta ei voi vaihtaa volkkareihin, tai voi, mutta homma on niin suuri, että kannattaa ennen vaihtaa koko moottori. Nyt kun kuluneelle rattaalle vaihdetaan uusi jakoketju, se syö uuden ketjun vielä nopeammin.
Pyydä huollosta nimi paperiin jossa he vastaavat mahdollisesti kuluneella ketjulla jatketun ajon rattaan kulumisen.

ketju ei siis ole huollettavissa, on vain odotettava sen laukeamista

CeeCee3.6

Kaikki palikat vaihdettiin ketjunvaihdon yhteydessä eli rattaat, ohjaimet, laahaimet, tiivisteet, pultit, mutterit ja molemmat nokka-akselin säätimet (toinen 1200â,¬), joten siitä tämä suolainen hintakin muodostui... Työnosuus olikin peräti 1900â,¬ eikä 1700â,¬ kuten aikaisemmin kirjoitin. Remontti tehtiin syksyllä 2014. Nyt on pelannut..😉

pomo

Käytettyä ostaessa kannattaa katsoa huoltokirja tarkkaan... Voi muuten tulli kalliita ongelmia. Itse en ostaisi kuin -30/-40% hintaan alle 3 v suton, jossa huolto on tehty muualla kuin merkkihuollossa. Ei kannata tarjota perustetta olla maksamatta...

Rauska

Lainaus käyttäjältä: transit - 17.12.15 - klo:17:44
kiitos tästä  - Siinä käy niin, että jos jakoketju on venynyt, niin se kuluttaa ratasta. Ratasta ei voi vaihtaa volkkareihin, tai voi, mutta homma on niin suuri, että kannattaa ennen vaihtaa koko moottori. Nyt kun kuluneelle rattaalle vaihdetaan uusi jakoketju, se syö uuden ketjun vielä nopeammin.
Pyydä huollosta nimi paperiin jossa he vastaavat mahdollisesti kuluneella ketjulla jatketun ajon rattaan kulumisen.

ketju ei siis ole huollettavissa, on vain odotettava sen laukeamista
Olen kyllä nähnyt videoa, jossa virolaiset vaihtaa myös rattaat.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Jodl

Lainaus käyttäjältä: transit - 17.12.15 - klo:17:44
kiitos tästä  - Siinä käy niin, että jos jakoketju on venynyt, niin se kuluttaa ratasta. Ratasta ei voi vaihtaa volkkareihin, tai voi, mutta homma on niin suuri, että kannattaa ennen vaihtaa koko moottori. Nyt kun kuluneelle rattaalle vaihdetaan uusi jakoketju, se syö uuden ketjun vielä nopeammin.
Pyydä huollosta nimi paperiin jossa he vastaavat mahdollisesti kuluneella ketjulla jatketun ajon rattaan kulumisen.

ketju ei siis ole huollettavissa, on vain odotettava sen laukeamista
Mistähän moottorista tässä on kyse? Ainakin 1.4TSI voi vaihtaa ketjun ja rattaat eikä ole mikään hirmu iso työ. Ihan päivässä korjaajamies tuon teki. Ilmeisesti uusi ketju ja rattaat ovat erilaisia kuin vanha. Toivottavasti nyt kestää. jotain 107tkm oli mittarissa kun homma tehtiin lokakuun lopussa.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 18.12.15 - klo:00:16
Mistähän moottorista tässä on kyse? Ainakin 1.4TSI voi vaihtaa ketjun ja rattaat eikä ole mikään hirmu iso työ. Ihan päivässä korjaajamies tuon teki. Ilmeisesti uusi ketju ja rattaat ovat erilaisia kuin vanha. Toivottavasti nyt kestää. jotain 107tkm oli mittarissa kun homma tehtiin lokakuun lopussa.

Nokkien rattaat vaihdetaan, kampiakelilla olevaa ei. Kampiakselilla oleva ratas on luultavasti tehty hieman enemmän kulutusta kestäväksi.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

CeeCee3.6

Lainaus käyttäjältä: pomo - 17.12.15 - klo:20:46
Käytettyä ostaessa kannattaa katsoa huoltokirja tarkkaan... Voi muuten tulli kalliita ongelmia. Itse en ostaisi kuin -30/-40% hintaan alle 3 v suton, jossa huolto on tehty muualla kuin merkkihuollossa. Ei kannata tarjota perustetta olla maksamatta...
On se vaan hyvä, että toit tämänkin näkemyksen esille. Harvapa noihin huoltokirjoihin huomiota kiinnittää ostohetkellä..😉
Oma tapaukseni oli sellainen, että autooni oli tehty vasta 1 huolto ja tämän oli tehnyt mm. ALD:kin käyttämä Evacar, joka sivujensa perusteella väittää takuun säilyvän. Lisäksi myyjäliike (Tampereen Laakkonen) myönsi autolleni tällaisen VW:n lisätakuun eli kyse oli takuuvaihtoautosta (vuosi tai 20tkm.)
Autollani oli siis ostohetkellä ehditty ajamaan vasta 45tkm ja silloin, keväällä -11 näistä jakopääongelmista ei vielä puhuttu juuri mitään - ainakaan 3.6 litraisten kohdalla. Kysehän piti olla täysin huoltovapaa ratkaisu - siis jakopään osalta. Loppu onkin sitten taruakin ihmeellisempää, mutta varmasti tästäkin tarinasta jotakin opittavaa jäi..? V...tuttaahan nämä aina silloin kun osuvat omalle kohdalle, mutta autokuumeen iskiessä kaikki neuvot ja kokemukset jäävät helposti taka-alalle..😊

skriko

Lainaus käyttäjältä: transit - 17.12.15 - klo:17:44
ketju ei siis ole huollettavissa, on vain odotettava sen laukeamista

Ei ole ketju huollettavissa, koska pitäisi kestää koko auton eliniän. Jos oireilee niin vaihto uuteen mahdollisimman nopeasti. Itsekin ajelin 17820 km sen jälkeen kun ketju alkoi rääkymään. Suostuivat sitten vasta vaihtamaan ketjun kun kuulivat rääkymisen.
Onhan se nyt ihan varma, että kun elettiin vuotta 2011, eikä ketjuongelmista ollut vielä niin paljontietoa, niin piruuttanihan minä olisin 12 800 km ajetun auton ketjun vaihdattanut :o. Eivät siis uskoneet minua että ketju rääkyy.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 18.12.15 - klo:00:16
Mistähän moottorista tässä on kyse? Ainakin 1.4TSI voi vaihtaa ketjun ja rattaat eikä ole mikään hirmu iso työ. Ihan päivässä korjaajamies tuon teki. Ilmeisesti uusi ketju ja rattaat ovat erilaisia kuin vanha. Toivottavasti nyt kestää. jotain 107tkm oli mittarissa kun homma tehtiin lokakuun lopussa.
Paljonko oli kustannus sinulle ja/tai liikkeelle?

kramer

Lainaus käyttäjältä: kramer - 16.12.15 - klo:13:52
Kävin varaamassa ajan ilmaiselle ketjun tarkistukselle. Homma kuulemma tehdään nykyään testerillä ja jos on häikkää niin huollon esimies tuumas, että menee nätisti maahantuojan piikkiin koska autossa täys merkkiliikkeen huoltokirja. Auto siis passat 1.4TSI dsg vm.2011 131tkm mittarissa.

No niin, tarkistus tehty ja olihan se venynyt. Ens viikolla remonttiin ja kuluja ei tule mulle. Auto ei ole oireillut millään lailla, mutta testerin mukaan vaihtoon menee ketju.

transit

sun autos on myös "tuore", mun rekisteröity 2008 - maksan suosiolla itse - on ensi vuonna laskennallisesti 8-vuotias, en vaivaa maahantuojaa

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: transit - 22.12.15 - klo:09:04
sun autos on myös "tuore", mun rekisteröity 2008 - maksan suosiolla itse - on ensi vuonna laskennallisesti 8-vuotias, en vaivaa maahantuojaa

Jos on ylimääräistä rahaa taskussa, niin mikäs siinä. Sitä voi myös lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kt

-karpalla- onkin haaste päällä Joulupataan. Ja on siellä muillekin, jotta käykääpä katsomassa.

http://oma.pelastusarmeija.fi/joulupata/12-3578

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: kt - 22.12.15 - klo:12:42
-karpalla- onkin haaste päällä Joulupataan. Ja on siellä muillekin, jotta käykääpä katsomassa.

http://oma.pelastusarmeija.fi/joulupata/12-3578

Valitettavasti en osallistu mihinkään näistä keräyksistä. Teen mielummin hyväntekeväisyyttä omalla parhaaksi näkemälläni tavalla eikä se ole rahan antamista sellaisille tahoille, jotka maksavat satoja tuhansia pomoilleen. Tällä hetkellä se on vanhukset ja sotaveteraanit eivätkä he ole rahaa vaille, vaan seuraa ja joskus kaupassa käyttämistä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

skriko

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.12.15 - klo:20:58
Valitettavasti en osallistu mihinkään näistä keräyksistä. Teen mielummin hyväntekeväisyyttä omalla parhaaksi näkemälläni tavalla eikä se ole rahan antamista sellaisille tahoille, jotka maksavat satoja tuhansia pomoilleen. Tällä hetkellä se on vanhukset ja sotaveteraanit eivätkä he ole rahaa vaille, vaan seuraa ja joskus kaupassa käyttämistä.

Juuri näin.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 22.12.15 - klo:20:58
Valitettavasti en osallistu mihinkään näistä keräyksistä. Teen mielummin hyväntekeväisyyttä omalla parhaaksi näkemälläni tavalla eikä se ole rahan antamista sellaisille tahoille, jotka maksavat satoja tuhansia pomoilleen. Tällä hetkellä se on vanhukset ja sotaveteraanit eivätkä he ole rahaa vaille, vaan seuraa ja joskus kaupassa käyttämistä.
Juuri näin
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Kameleontti

VCDS@Helsinki, PM

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy