TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

PenaPuistoK

Maksaa, mutta ei maksa. Jos kyselet tyhmiä, niin ei maksa. Mm nimim. Skriko on ammattilainen näissä takuuasioissa, joten kysy siltä? Pari muutakin tulee mieleen, mutta lienevät luovuttaneet jo volkkareiden suhteen..

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: kramer - 10.12.15 - klo:00:08
Semmonen kysymys kun ei jaksais 176 sivua sohlata niin eikö volkkari maksa jakopään remppaa vai pitääkö sitä venymää olla jonku arvon yli ennen kuin maksaa?
Itsellä vm.2011 passat 1.4TSI ajettu 130tkm ja aattelin käyä ilmaisessa tarkistuksessa, tuntuis vaan käsittämättömältä mikäli ei menis valmistajan piikkiin jos ketju ois venyny.
Menee nuin uusi nuin vähillä kilsoilla kunhan älyät vaatia!
Jos selvää venymistä (asteista viis tai kuus) niin vaadi vaihtoa koska halvenpaa kuin koneremppa!  ???

kramer

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 12.12.15 - klo:00:38
Menee nuin uusi nuin vähillä kilsoilla kunhan älyät vaatia!
Jos selvää venymistä (asteista viis tai kuus) niin vaadi vaihtoa koska halvenpaa kuin koneremppa!  ???

Tattista vastauksesta, täytyypä ruveta varaa aikaa. Ketju saattaa tosin olla vaihdettukin tai tarkistettu kun itsellä auto ollut vasta reilun kuukauden ja katoin oma volkswagen sivuilta, että käyntejä kyllä ollut huollossa enemmän kuin normi huollot. Sehän selviää käymällä.

pomo

Onhan siitä oma toleranssi, en muista ulkoa lukuja, eikä sillä taida olla väliäkään? Huollossa ne tietää luvut.

Korjauksen maksaja riippuu paljon siitä, miten auto on huollettu. Tämä on varsin luonnollista, vaikka se osasta tuntuukin kohtuuttomalta. Jos on ajallaan merkkihuollettu niin yleensä korjaus tulee ongelmitta. Jotkut haluavat kuitenkin jännitystä elämäänsä sillä tavoin, että huollattavat autoa muualla kuin merkkikorjaamossa. Säästöähän tuolla saa 20-50e/ vuosi, joten rahasta se tuskin on kiinni. Silloin hommaa katsotaan tarkemmin ja pitää osoittaa kuiteilla yms, että käytetyt menetelmät ja materiaalit ovat oikeita.

Varmaan joku näitä nykyautojakin huoltaa itse, silloin on sama homma. Siinä jo säästä vuodessa varmaan 100 euroa tai ylikin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.12.15 - klo:10:09
Onhan siitä oma toleranssi, en muista ulkoa lukuja, eikä sillä taida olla väliäkään? Huollossa ne tietää luvut.

Korjauksen maksaja riippuu paljon siitä, miten auto on huollettu. Tämä on varsin luonnollista, vaikka se osasta tuntuukin kohtuuttomalta. Jos on ajallaan merkkihuollettu niin yleensä korjaus tulee ongelmitta. Jotkut haluavat kuitenkin jännitystä elämäänsä sillä tavoin, että huollattavat autoa muualla kuin merkkikorjaamossa. Säästöähän tuolla saa 20-50e/ vuosi, joten rahasta se tuskin on kiinni. Silloin hommaa katsotaan tarkemmin ja pitää osoittaa kuiteilla yms, että käytetyt menetelmät ja materiaalit ovat oikeita.

Varmaan joku näitä nykyautojakin huoltaa itse, silloin on sama homma. Siinä jo säästä vuodessa varmaan 100 euroa tai ylikin.

Se toleranssi oli 28 astetta maksimissaan.


EU, kuluttajaviranomainen ja muut tahot ovat jo vuosia sitten todenneet ettei autoa tarvitse huollattaa (Annattaa valohoitoa) merkkikorjaamolla jotta esimerkiksi takuu säilyy.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3434.0
http://www.iltalehti.fi/autot/2014042918252055_au.shtml

Mitä taas merkkiliikkeisiin tulee, niin minä en ainakaan tuosta valohoidosta maksa ylimääräistä, kun en saa sieltä edes eriteltyä hintaa remonteille eikä siellä osata edes tarjota tarvittavia töitä esimerkiksi 120tkm huoltoon. Hinta ero oli VAIN 230 euroa marmori vs merkkikorjaamo.

Eniten naurattaa tämä VAG-konsernin asiakkaiden KUSETUS. Työkaverilla hävisi fabiasta kaksi vuotta 4kk vanhana lähivalot ajon aikana (Takuu kaksi vuotta). Laakkonen totes, että KOSKA yksi ÖLJYNVAIHTO oli tehty ei marmoritiskin huollossa vika menee asiakkaan maksettavaksi (Ihan niin kuin ajallaan tehty öljynvaihto vaikuttaisi valoihin) Jos kaikki huollot olisi tehty Laakkosella olisi goodwill periaatteella vika korjattu. Työkaveri oli todennut, että vika on jossain releessä, mutta Laakkonen tilasi sitten valoviiksen joka oli ensin väärä ja sen jälkeen tuli oikea. Vika ei korjaantunut. Sen jälkeen vikaa etsittiin jolloin viaksi osoittautui viallinen rele. Auto oli kolme erillistä kertaa korjattava yksinkertaisen vian vuoksi jota arvottiin. Jokainen voi laskea paljonko tuosta lystistä tulee ansionmenetyksiä. Toki Laakkosella ymmärsivät ettei tuosta 4kk takuun ylityksestä kannata ruveta vääntämään kättä, mutta merkkihuolto=valohoito.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

transit

#5285
Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.12.15 - klo:10:09
Onhan siitä oma toleranssi, en muista ulkoa lukuja, eikä sillä taida olla väliäkään? Huollossa ne tietää luvut.

Korjauksen maksaja riippuu paljon siitä, miten auto on huollettu. Tämä on varsin luonnollista, vaikka se osasta tuntuukin kohtuuttomalta. Jos on ajallaan merkkihuollettu niin yleensä korjaus tulee ongelmitta. Jotkut haluavat kuitenkin jännitystä elämäänsä sillä tavoin, että huollattavat autoa muualla kuin merkkikorjaamossa. Säästöähän tuolla saa 20-50e/ vuosi, joten rahasta se tuskin on kiinni. Silloin hommaa katsotaan tarkemmin ja pitää osoittaa kuiteilla yms, että käytetyt menetelmät ja materiaalit ovat oikeita.

Varmaan joku näitä nykyautojakin huoltaa itse, silloin on sama homma. Siinä jo säästä vuodessa varmaan 100 euroa tai ylikin.

mulla mitattiin asteeksi 25 ja volkkarin mukaan moottori on kunnossa, nyt mun pitäisi kuulostella käynnistysääniä, ketjun joku ääni voidaan kuulemma sekoittaa ahtimen johonkin toiseen ääneen ja osata viedä sitten huoltoon jossa arvotaan kuka maksaa, auto on otettu käyttöön 2008. mulla on ohjelmassa kevään aikana 120t huolto jonka yhteyteen esitin nokkahuoltoa kun en välitä todeta jonain kertana kun olen lähdössä minuuttiaikataululla tapaamiseen että...

olenkin päättänyt kaivaa kuvetta - mutta en marmorin hintoihin  - jälkimarkkinointi on taas epäonnistunut

mä pyysin marmorilta ja yksityiseltä hintaa kombolle 120t- ja nokkahuolto, marmorista tuli kummallekin osalle oma hintansa, yksityiseltä yksi koko paketille - suoritettuani vaikean laskutoimituksen totesin hintaeron olevan n 5-600â,¬

pomo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.12.15 - klo:10:57
Se toleranssi oli 28 astetta maksimissaan.


EU, kuluttajaviranomainen ja muut tahot ovat jo vuosia sitten todenneet ettei autoa tarvitse huollattaa (Annattaa valohoitoa) merkkikorjaamolla jotta esimerkiksi takuu säilyy.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3434.0
http://www.iltalehti.fi/autot/2014042918252055_au.shtml

Mitä taas merkkiliikkeisiin tulee, niin minä en ainakaan tuosta valohoidosta maksa ylimääräistä, kun en saa sieltä edes eriteltyä hintaa remonteille eikä siellä osata edes tarjota tarvittavia töitä esimerkiksi 120tkm huoltoon. Hinta ero oli VAIN 230 euroa marmori vs merkkikorjaamo.

Eniten naurattaa tämä VAG-konsernin asiakkaiden KUSETUS. Työkaverilla hävisi fabiasta kaksi vuotta 4kk vanhana lähivalot ajon aikana (Takuu kaksi vuotta). Laakkonen totes, että KOSKA yksi ÖLJYNVAIHTO oli tehty ei marmoritiskin huollossa vika menee asiakkaan maksettavaksi (Ihan niin kuin ajallaan tehty öljynvaihto vaikuttaisi valoihin) Jos kaikki huollot olisi tehty Laakkosella olisi goodwill periaatteella vika korjattu. Työkaveri oli todennut, että vika on jossain releessä, mutta Laakkonen tilasi sitten valoviiksen joka oli ensin väärä ja sen jälkeen tuli oikea. Vika ei korjaantunut. Sen jälkeen vikaa etsittiin jolloin viaksi osoittautui viallinen rele. Auto oli kolme erillistä kertaa korjattava yksinkertaisen vian vuoksi jota arvottiin. Jokainen voi laskea paljonko tuosta lystistä tulee ansionmenetyksiä. Toki Laakkosella ymmärsivät ettei tuosta 4kk takuun ylityksestä kannata ruveta vääntämään kättä, mutta merkkihuolto=valohoito.

Täytyy taas kerran ihmetellä, miksi ihmiset asioivat laakkosella kun palvelu siellä on tuollaista... Itse en kyllä tuosta maksaisi. Yleensäkin liike, joka myy ja huoltaa einyleensä tarjoa niin hyvää palvelua kuin pelkkää huoltoa tarjoava liike!

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.12.15 - klo:15:47
Täytyy taas kerran ihmetellä, miksi ihmiset asioivat laakkosella kun palvelu siellä on tuollaista... Itse en kyllä tuosta maksaisi. Yleensäkin liike, joka myy ja huoltaa einyleensä tarjoa niin hyvää palvelua kuin pelkkää huoltoa tarjoava liike!

Itse en asioinut, vaan pyysin tarjousta jossa he epäonnistuivat ja työkaveri asioi, koska oli valtuutettu merkkihuolto ja mistä auto oli hankittu sekä ensimmäinen johon viasta reklamoidaan.

Tässä vain yksi hyvä esimerkki miksi en marmorilla asioi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Se, että joku korjaamo tyrii, ei mielestäni välttämättä oikeuta haukkumaan kaikkia merkkikorjaamoita, eikä varsinkaan koko VAG-konsernia.

pomo

Aivan, itse käytä  merkkikorjaamoa, koska hinta on vuositasolla 20-50e kalliimpi, hommat tapahtuu ja samalla saan mielenrauhan. Löytyy meiltäkin päin se oma "laakkonen", mutta siellä en käy!

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 12.12.15 - klo:16:37
Se, että joku korjaamo tyrii, ei mielestäni välttämättä oikeuta haukkumaan kaikkia merkkikorjaamoita, eikä varsinkaan koko VAG-konsernia.

Nooh. Jyväskylästä olisi tarinaa myös Hämeen autovarusteesta (Minut haukuttiin hulluksi, mutta eipähän ole korjaamopäällikkö enään siellä töissä), käyttöautosta tuon Laakkosen lisäksi. Oulussa Pörhöstä (Useampi surullinen tarina vuosien varrelta) mm. annettiiin jarrutun auto ja mummolle takuuhuollossa jätettiin vaihtamatta viallinen vesipumppu, jonka mummo oli merkannut. Porukoiden primastaria eivät osanneet korjata vaikka keulassa lukee Nissan (On muuten VAG-merkkikorjaamo).

Tämän vuoksi suosin pienempia korjaamoita joita olen käyttänyt vuosia ja todennut hyväksi. Eivätkä veloita VALOHOIDOSTA.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

Pölhöstä ei ole muuta kuin surullisia tarinoita ;D Onhan noita skodan osalta vielä pari jäljelle, vehoa en ole kokeillut. Sah on toiminut poikkeuksetta hyvin, myös monella muulla.

transit

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.12.15 - klo:17:09
Aivan, itse käytä  merkkikorjaamoa, koska hinta on vuositasolla 20-50e kalliimpi, hommat tapahtuu ja samalla saan mielenrauhan. Löytyy meiltäkin päin se oma "laakkonen", mutta siellä en käy!

mun kolopalloni, rek -08, on tarvinnut korjaamoa vain etuoven jääongelman kanssa, teknisiä ongelmia ei ole ollut. nyt kun sellainen ilmeisesti on, ketju venynyt 25°, se ei ole ongelma. olen tottunut että varsinkin merkkihuollossa ennakoidaan vaivat mutta nyt olen ymmärtänyt olleeni väärässä - mitään ei ole vielä mennyt näkyvästi rikki, mittaus ei aiheuta  mitään toimenpiteitä. mä taas en halua odottaa lähiakoina ilmenevää vian todentumista joka mahdollisesti häiritsee myös muita, ei vain minua.

merkkihuollosta on tullut merkkikorjaamo - ei ole kovin hyvä mainos, minä kannan rahani muualle

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: transit - 12.12.15 - klo:19:19
mun kolopalloni, rek -08, on tarvinnut korjaamoa vain etuoven jääongelman kanssa, teknisiä ongelmia ei ole ollut. nyt kun sellainen ilmeisesti on, ketju venynyt 25°, se ei ole ongelma. olen tottunut että varsinkin merkkihuollossa ennakoidaan vaivat mutta nyt olen ymmärtänyt olleeni väärässä - mitään ei ole vielä mennyt näkyvästi rikki, mittaus ei aiheuta  mitään toimenpiteitä. mä taas en halua odottaa lähiakoina ilmenevää vian todentumista joka mahdollisesti häiritsee myös muita, ei vain minua.

merkkihuollosta on tullut merkkikorjaamo - ei ole kovin hyvä mainos, minä kannan rahani muualle
Sinulla "maanantaikappale" koska meidän kolopallosta -08 on mennyt ketju jo 2 kertaa! :o

wtf

Joo kannattaa kantaa rahat muualle. Muualla ne tietää mitä autolle pitää tehdä koska ei ole sitä idiotti valmistajaa/maahantuojaa sotkemassa asioita. Ja eihän sitä tiedä vaikka se meijjän pertti joka on autoja rassannut koko ikänsä maksais osan sun autosi remontista.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

skriko

Lainaus käyttäjältä: kramer - 10.12.15 - klo:00:08
Semmonen kysymys kun ei jaksais 176 sivua sohlata niin eikö volkkari maksa jakopään remppaa vai pitääkö sitä venymää olla jonku arvon yli ennen kuin maksaa?
Itsellä vm.2011 passat 1.4TSI ajettu 130tkm ja aattelin käyä ilmaisessa tarkistuksessa, tuntuis vaan käsittämättömältä mikäli ei menis valmistajan piikkiin jos ketju ois venyny.
Auton takuun mentyä umpeen haet korvausta virhevastuusta. Maahantuoja voi maksaa sinulle jos maahantuoja haluaa maksaa. Ohjeistuksena on auton ikä maksimissaan 8 vuotta. Voivat maksaa siis koko remontin jos haluavat. Toisessa tapauksessa maksavat virhevastuuseen, mutta silloin joudut maksamaan osan kustannuksista, koska autosi tulee parempaan kuntoon.
Kannattako tätä asiaa kuitenkaan etukäteen pohtia jos autosi ei "oireile"

kramer

Lainaus käyttäjältä: skriko - 12.12.15 - klo:21:46
Auton takuun mentyä umpeen haet korvausta virhevastuusta. Maahantuoja voi maksaa sinulle jos maahantuoja haluaa maksaa. Ohjeistuksena on auton ikä maksimissaan 8 vuotta. Voivat maksaa siis koko remontin jos haluavat. Toisessa tapauksessa maksavat virhevastuuseen, mutta silloin joudut maksamaan osan kustannuksista, koska autosi tulee parempaan kuntoon.
Kannattako tätä asiaa kuitenkaan etukäteen pohtia jos autosi ei "oireile"

Ei oireile juu, mutta eikös se kannata kuitenki käyä ilmaisessa tarkastuksessa jos vaikka onkin venymää vai pitääkö odottaa jotain oireilua?

pomo

Lainaus käyttäjältä: transit - 12.12.15 - klo:19:19
mun kolopalloni, rek -08, on tarvinnut korjaamoa vain etuoven jääongelman kanssa, teknisiä ongelmia ei ole ollut. nyt kun sellainen ilmeisesti on, ketju venynyt 25°, se ei ole ongelma. olen tottunut että varsinkin merkkihuollossa ennakoidaan vaivat mutta nyt olen ymmärtänyt olleeni väärässä - mitään ei ole vielä mennyt näkyvästi rikki, mittaus ei aiheuta  mitään toimenpiteitä. mä taas en halua odottaa lähiakoina ilmenevää vian todentumista joka mahdollisesti häiritsee myös muita, ei vain minua.

merkkihuollosta on tullut merkkikorjaamo - ei ole kovin hyvä mainos, minä kannan rahani muualle

On hyvä muistaa myös se, että jos huollat josain muualla, voit joutua maksamaan tai ainakin riitelemään maksusta isommassa viassa/vauriossa. Tasaa kummasti kuluja vaikka kaavalla 6 vuotta x 20-50e= 120-300e. Toisaalta, minä maksan myös mielenrauhasta. Jos jotain poksahtaa, liike voi ihan itse tutkia järjestelmiään ja katsoa mitä ovat tehneet. Auto kun on viety aina heille silloin kun pitää ja tehty ne huollot mitä ohjelman  mukaan pitää. Ei ole ketään jota syyttää viasta tai virhestä huollossa. Ei tarvi riidellä ja valittaa ;D

Mutta ihmiset tykkää eriasioista ja jokainen tekee tavallaan. Maailmassa on myös niitä, joiden pitää hakea jännitystä ja sisältöä elämään riitelemällä jostain auton huollosta ja korjauksista.

Sitä minä en ymmärrä miksi ne monet monimerkkiketjut, jotka mainostavat omaa erinomaisuuttaan eivät tarjoudu hoitamaan kuluttajan puolesta sitä vääntöä maahantuojan suuntaan jos vikaa tulee? Ei olisi iso panostus jos asia kerran on niin selvä kuin mitä moni ketju mainostaa? He tarjoavat ilmaisen avun ja hoitavat riitelyn asianajajansa välityksellä jos nyt sattuisi ongelmia tulemaan? Lisäisi luottamusta työn laatuun?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.12.15 - klo:10:14
On hyvä muistaa myös se, että jos huollat josain muualla, voit joutua maksamaan tai ainakin riitelemään maksusta isommassa viassa/vauriossa. Tasaa kummasti kuluja vaikka kaavalla 6 vuotta x 20-50e= 120-300e. Toisaalta, minä maksan myös mielenrauhasta. Jos jotain poksahtaa, liike voi ihan itse tutkia järjestelmiään ja katsoa mitä ovat tehneet. Auto kun on viety aina heille silloin kun pitää ja tehty ne huollot mitä ohjelman  mukaan pitää. Ei ole ketään jota syyttää viasta tai virhestä huollossa. Ei tarvi riidellä ja valittaa ;D

Mutta ihmiset tykkää eriasioista ja jokainen tekee tavallaan. Maailmassa on myös niitä, joiden pitää hakea jännitystä ja sisältöä elämään riitelemällä jostain auton huollosta ja korjauksista.

Sitä minä en ymmärrä miksi ne monet monimerkkiketjut, jotka mainostavat omaa erinomaisuuttaan eivät tarjoudu hoitamaan kuluttajan puolesta sitä vääntöä maahantuojan suuntaan jos vikaa tulee? Ei olisi iso panostus jos asia kerran on niin selvä kuin mitä moni ketju mainostaa? He tarjoavat ilmaisen avun ja hoitavat riitelyn asianajajansa välityksellä jos nyt sattuisi ongelmia tulemaan? Lisäisi luottamusta työn laatuun?

HöpöHöpö. Marmorin ja normi merkkihuoltamon hintaero on aina ollut minun kohdalla yli 100 euroa (Edellisessä huollossa 230 euroa) joten en tiedä missä marmorilla sinun hintaerosi on ollut vain 20-50 euroa. Vetoakselinsuojakumin vaihto yli 200 euroa per puoli, kun merkkihuoltamo vaihtoi molemmilla puolille 150 eurolla. Eroa 250 euroa.

Toki jos valohoidosta haluaa maksaa. Kannattaa myös katsoa nuo Tekniikan maailman testit miten korjaamot pärjäävät, niin voi silmä aueta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.15 - klo:10:25
HöpöHöpö. Marmorin ja normi merkkihuoltamon hintaero on aina ollut minun kohdalla yli 100 euroa (Edellisessä huollossa 230 euroa) joten en tiedä missä marmorilla sinun hintaerosi on ollut vain 20-50 euroa. Vetoakselinsuojakumin vaihto yli 200 euroa per puoli, kun merkkihuoltamo vaihtoi molemmilla puolille 150 eurolla. Eroa 250 euroa.

Toki jos valohoidosta haluaa maksaa. Kannattaa myös katsoa nuo Tekniikan maailman testit miten korjaamot pärjäävät, niin voi silmä aueta.

Käytetty terminologia kaipaisi vähän täsmennystä, minä ainakin putosin jo kärryiltä. Käyttämäsi termit "marmori" ja "merkkihuolto" ovat minun terminologiassani sama asia. ??? Tarkoitatko merkkihuollolla monimerkkihuoltoa? Sitten tuo viimeinen lause taas tuntuu oudolta, TM:n taannoisessa huoltovertailussahan "marmori" (=merkkihuolto) pärjäsi ja pärnäsen paja (=monimerkkihuolto) oli täysi katastrofi.

Jotenkin en nyt tunnu pääsevän kiinni siihen, oletko "marmorin" (virallinen merkkihuolto) vai monimerkkikorjaamoiden puolella, ihan kuin puhuisit itsesi kanssa ristiin? :-\
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

BobSmith

Merkkihuolto on minunkin käsitevalikoimassani nimenomaan maahantuojan valtuuttama korjaamo. Sen tiski voi olla marmoria tai vaikka mahonkia tai lasia. Kaikki muut korjaamot ovat minun mielestäni "villejä" korjaamoita - olkoonkin että ne mainostavat tiettyjen merkkien erikoisosaamista.

Vain valtuutetulla korjaamolla pääsevät ronkkimaan ja päivittelemään auton softaa syvälle saakka - ulkopuolisten valtuudet loppuvat hyvinkin pitkälti vianlukuun. Vain valtuutetut korjamot tekevät valmistajan ohjeen mukaisia kampanjakorjauksia ja -päivityksiä, sekä takuutöitä. Tältä pohjalta sanoisin, että alle kuusivuotiasta autoa kannattaa huollattaa virallisessa korjaamossa, poislukien sellaiset mekaaniset korjaukset, jotka eivät liity auton softaan millään tavalla. Tällaisia voivat olla esim. pakoputken korjaukset, iskarin uusimiset, vähäiset peltivauriot tms.

Jos merkkikorjaamo ei osaa tehdä hommiaan, niin voiko siitä antaa maahantuojalle palautetta? Luulisi jälkimarkkinoinni olevan kiinnostunut siitä, kuinka auton omistajia palvellaan.

 

pomo

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 13.12.15 - klo:11:48
Merkkihuolto on minunkin käsitevalikoimassani nimenomaan maahantuojan valtuuttama korjaamo. Sen tiski voi olla marmoria tai vaikka mahonkia tai lasia. Kaikki muut korjaamot ovat minun mielestäni "villejä" korjaamoita - olkoonkin että ne mainostavat tiettyjen merkkien erikoisosaamista.

Vain valtuutetulla korjaamolla pääsevät ronkkimaan ja päivittelemään auton softaa syvälle saakka - ulkopuolisten valtuudet loppuvat hyvinkin pitkälti vianlukuun. Vain valtuutetut korjamot tekevät valmistajan ohjeen mukaisia kampanjakorjauksia ja -päivityksiä, sekä takuutöitä. Tältä pohjalta sanoisin, että alle kuusivuotiasta autoa kannattaa huollattaa virallisessa korjaamossa, poislukien sellaiset mekaaniset korjaukset, jotka eivät liity auton softaan millään tavalla. Tällaisia voivat olla esim. pakoputken korjaukset, iskarin uusimiset, vähäiset peltivauriot tms.

Jos merkkikorjaamo ei osaa tehdä hommiaan, niin voiko siitä antaa maahantuojalle palautetta? Luulisi jälkimarkkinoinni olevan kiinnostunut siitä, kuinka auton omistajia palvellaan.



Juurikin näin, tämä on minullakin ideana! Totta kai, korjauksien kohdalla voi miettiä muita paikkoja ja kilpailuttaa!? Minä puhuin määräaikaishuolloista niin kuin käsittääkseni moni muukin. Itse en ole määräaikaishuoltoihin saanut vielä tuossa 1.8 tsissä juurikaan halvempaa muualta?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.12.15 - klo:11:12
Käytetty terminologia kaipaisi vähän täsmennystä, minä ainakin putosin jo kärryiltä. Käyttämäsi termit "marmori" ja "merkkihuolto" ovat minun terminologiassani sama asia. ??? Tarkoitatko merkkihuollolla monimerkkihuoltoa? Sitten tuo viimeinen lause taas tuntuu oudolta, TM:n taannoisessa huoltovertailussahan "marmori" (=merkkihuolto) pärjäsi ja pärnäsen paja (=monimerkkihuolto) oli täysi katastrofi.

Jotenkin en nyt tunnu pääsevän kiinni siihen, oletko "marmorin" (virallinen merkkihuolto) vai monimerkkikorjaamoiden puolella, ihan kuin puhuisit itsesi kanssa ristiin? :-\

Marmori=Autoliike jolla oikeudet myydä tiettyä automerkkiä, on näiden varaosamyynti sekä huolto
Merkkihuolto=AD-autokorjaamo, Fixus vastaavat (Voi toki käyttää monimerkkihuolto nimitystäkin)
Sitten on vielä yksityiset elinkeinoharjoittajat
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 13.12.15 - klo:11:48
Jos merkkikorjaamo ei osaa tehdä hommiaan, niin voiko siitä antaa maahantuojalle palautetta? Luulisi jälkimarkkinoinni olevan kiinnostunut siitä, kuinka auton omistajia palvellaan.

Näin olen tehnytkin ja merkkikorjaamon huoltopäällikkö haukkui minut hulluksi. Tosin ei ole enään kyseisessä firmassa töissä. Eivät saaneet niin yksinkertaista vikaa korjattua, kuin että ikkuna menee kiinni "automaattisesti" vetämättä kokoajan ikkunannostimen painiketta.

Minulle myös naurettiin, kun kysyin 7kk vanhaan autoon ohjelmistopäivitystä ettei diesel valu öljypohjaan. 2kk myöhemmin tuli takaisinkutsu juuri edellä mainitusta syistä ohjelmistopäivitykseen. Paremmalle puoliskolle naurettiin, kun kysyi huollossa miten tarkistaa mittaristosta öljyntaso. Huoltoneuvoja käski katsomaan tikusta jolloin avokki soitti minulle ja minä suomensin tälle huoltoneuvojalle, että saatanan aasi käy katsomassa konehuoneesta, että siellä ei ole näkyvillä öljytikkua (Toki moottorin takana oli sellainen, mutta vaati suojamuovien irroittamisen). Tämän jälkeen totesin että auton mukana tuli edellisen moottorityypin huoltokirja ja samassa huollossa annettiin uusi missä neuvottiin miten öljyt tarkastettiin ajotietokoneen kautta ennen starttausta.

Näin hämeen autovarusteessa Jyväskylässä. Suosittelen LÃ,,MPIMÃ,,STI! 13 kertaa kävi XC70 takuuhuollossa 37tkm matkalla. Onnellinen premiumauton entinen omistaja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.12.15 - klo:12:18
Juurikin näin, tämä on minullakin ideana! Totta kai, korjauksien kohdalla voi miettiä muita paikkoja ja kilpailuttaa!? Minä puhuin määräaikaishuolloista niin kuin käsittääkseni moni muukin. Itse en ole määräaikaishuoltoihin saanut vielä tuossa 1.8 tsissä juurikaan halvempaa muualta?

Paikkakunta vaikuttaa monesti asioihin. Sama pätee katsastuksen hintoihin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.15 - klo:12:45
suomensin tälle huoltoneuvojalle, että saatanan aasi käy katsomassa konehuoneesta
Jos odottaa saavansa palvelua niin ehkä omaa artikulointia myös kannattaa pitää silmällä...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 13.12.15 - klo:13:29
Jos odottaa saavansa palvelua niin ehkä omaa artikulointia myös kannattaa pitää silmällä...

Siinä vaiheessa kun parempi puolisko soittaa itkua tuhertaen, että naista pidetään aasina annan kyllä tämän sovinisti-idiootin kuulla kunniansa miten asiakaspalvelutilanne hoidetaan ja kyllä annoin myös tuosta tilanteesta silloinkin palautetta eteenpäin. Tämän episodin vuoksi toinen puolisko ei enään halua asioida huoltotiskillä!

Ja kyllä olen tehnyt asiakaspalvelutyötä. Kävimme myös kyseisen ketjun toimarin kanssa koskien toista tapahtumaa pitkän keskustelun aiheesta ja hän totesi, että moni huoltoneuvoja ja automekaanikko ei ymmärrä, että tekevät asiakaspalvelutyötä... Joten oliko sinulla tähän tapaukseen vielä jotain lisättävää?

Ai niin tämä huoltoneuvoja ei uskonut minuakaan, että siellä ei ole öljytikkua joten sen vuoksi pistin sen katsomaan sinne konehuoneeseen. Tätä kutsutaan oppimistapahtumaksi ja auto oli silloin yli vuoden vanha.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.12.15 - klo:12:38
Marmori=Autoliike jolla oikeudet myydä tiettyä automerkkiä, on näiden varaosamyynti sekä huolto
Merkkihuolto=AD-autokorjaamo, Fixus vastaavat (Voi toki käyttää monimerkkihuolto nimitystäkin)
Sitten on vielä yksityiset elinkeinoharjoittajat

Oman käsitykseni ja ilmeisesti monen muunkin käsityksen mukaan merkkihuolto ja marmori ovat sama asia.
Fixus, Autoasi ym. ovat sitten korjaamoketjuja.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

skriko

Lainaus käyttäjältä: kramer - 13.12.15 - klo:02:44
Ei oireile juu, mutta eikös se kannata kuitenki käyä ilmaisessa tarkastuksessa jos vaikka onkin venymää vai pitääkö odottaa jotain oireilua?

Se on ihan sinun itsesi päätettävissä. Itselle tuli kutsu aikoinaan Sciroccon moottorinohjauksen päivitykseen. Kieltäydyin.
Nyt on kampanja Opelin tulppien vaihtoon ja moottorinohjauksenpäivitykseen. Kieltäydyin.
Kukin tekee niin kuin oikeaksi ja parhaaksi näkee.

transit

Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.12.15 - klo:10:14
On hyvä muistaa myös se, että jos huollat josain muualla, voit joutua maksamaan tai ainakin riitelemään maksusta isommassa viassa/vauriossa. Tasaa kummasti kuluja vaikka kaavalla 6 vuotta x 20-50e= 120-300e. Toisaalta, minä maksan myös mielenrauhasta. Jos jotain poksahtaa, liike voi ihan itse tutkia järjestelmiään ja katsoa mitä ovat tehneet. Auto kun on viety aina heille silloin kun pitää ja tehty ne huollot mitä ohjelman  mukaan pitää. Ei ole ketään jota syyttää viasta tai virhestä huollossa. Ei tarvi riidellä ja valittaa ;D

Mutta ihmiset tykkää eriasioista ja jokainen tekee tavallaan. Maailmassa on myös niitä, joiden pitää hakea jännitystä ja sisältöä elämään riitelemällä jostain auton huollosta ja korjauksista.

Sitä minä en ymmärrä miksi ne monet monimerkkiketjut, jotka mainostavat omaa erinomaisuuttaan eivät tarjoudu hoitamaan kuluttajan puolesta sitä vääntöä maahantuojan suuntaan jos vikaa tulee? Ei olisi iso panostus jos asia kerran on niin selvä kuin mitä moni ketju mainostaa? He tarjoavat ilmaisen avun ja hoitavat riitelyn asianajajansa välityksellä jos nyt sattuisi ongelmia tulemaan? Lisäisi luottamusta työn laatuun?

kerrottuaan minulle autoni nokkaketjun tilan kysyin työn vastaanottaneelta astelukua, hän totesi sen olevan 25 ja sanoi sen olevan venynyt - myöhemmin huoltoneuvoja sanoi sähköpostissa ketjun olevan kunnossa, siis venynyt ja kunnossa eli pitäisi odottaa että jotain radikaalia tapahtuu ennen kuin "he" voivat virallisesti todeta toimenpiteitä vaativan vian

kyseessä ei tiettävästi ole vika josta katsastus huomauttaa, silti se on vika joka pysäyttää menon radikalisoituessaan, silti vastuullinen liike ei ennakoi huoltamalla sen pois vaan haluaa sen tulevan kriittiseksi (ja pysäyttävän ajon) jolloin vasta he tekevät sille jotain - ja tätä kutsutaan asiakaspalveluksi, jälkimarkkinoinniksi - huolehditaan siitä että asiakas on entinen

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy