TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Volkkaripappa - 02.12.15 - klo:16:03
Tänään oma TSI 1.4 CAXA aj.65000km kävi ilmaisessa jakoketjun tarkastuksessa, kaikki kunnossa,  ei toimenpiteitä. Tullut jokin uusi systeemi tuohon venymän mittaukseen, mikäli oikeinymmärsin.

Kireys mitattu nyt kaksi kertaa joskus 30000km tienoilla ja tänään uudestaan 65000km:ssä, alkuperäisillä osilla mennään, ei kai ne kaikki sitten ihan  p###kaan ole, vaikka kutsun saatuani rahatota joulua veikkailin. :D

En muista tarkkaa asteikkoa, mutta jos venymä on vaikka 24 ja sallittu on 26 ennen ketjun vaihtoa niin silloinhan merkkiliike sanoo "kaikki kunnossa"  :D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

kt

Statistilta hienot linkit, kiitos.

Katsokaahan noita hammasrattaan kuvia. Kulunut ratas on piikikäs ja tuliterä uusi ratas on muodokas. Kysymys kuuluu: Kumpi ratas on kevyempi ja minne on jommastakummasta kadonnut materiaali mennyt?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

raipuli

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 02.12.15 - klo:16:39
En muista tarkkaa asteikkoa, mutta jos venymä on vaikka 24 ja sallittu on 26 ennen ketjun vaihtoa niin silloinhan merkkiliike sanoo "kaikki kunnossa"  :D

Niin ja noin 60tkm ajetussa autossa ei muutenkaan pitäisi olla moottorissa/jakopäässä mitään vikaa. Omilla ajoilla autossa menisi lähes vuoden välein moottorivaihtoon (ellei kerkeisi vaihtamaan ketjua). Toisaalta jos autolla ajaa 15tkm vuodessa ja vaihtaa autoa noin 4v välein aina uuteen, niin kyllähän siinä varmaan laatuauton vaikutelma tulee, kun tsi kestää... :D
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Eka Golf

Näin yks tuttu tekee, tosin vaihtaa 2v välein uuteen, ei koskaan jakoketju- ja turbovikoja, mutta miksi ihmeessä ei ole?  :P

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Tonika75 - 30.11.15 - klo:20:12
Voisin loppuun sanoa vertauksena jakopään kestosta, että äidillä vähän takavuosina unohtui "91 Carinansa hihnan vaihto, no ajoi kait 250tkm hihnalla ja sitten vasta muistivat vaihtaa. No ei silti ollut pahassa kunnossa hihna ja kiristinkään sanoi Toyotahuoltomies. Toisaalta auto hällä oli 195-425tkm ajettuna ja oliko 7v ajan. Ja ihan viime hetkinäkin kone kävi "kuin uusi".
Minulla oli kossina Carina, ei siihen hihnaa vaihdettu koskaan, oli luopuessani kilsoja jotain 250-300tkm, en muista tarkaan.
Ei silloin tullut edes mieleen että pitäs japsin mottia korjata nin vähillä kilsoilla!  ???

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 02.12.15 - klo:22:52
Näin yks tuttu tekee, tosin vaihtaa 2v välein uuteen, ei koskaan jakoketju- ja turbovikoja, mutta miksi ihmeessä ei ole?  :P

JA kilometrejä on 30tkm mittarissa, kun vaihtaa? Vai tiedätkö vielä vaihtaako samantien, kun rupeaa oireilemaan ja onko auto VAG:n?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Volkkaripappa

Vähän aiheen vierestä, mutta kannattaako näitä nykyautoja pitää yli 100 000km:n, niin paljon tekniikkaa näissä on ja sen tuomia vikoja. Itselle sellainen 100 000 on kyllä sellainen raja jonka jälkeen pidän näitä nykykulkineita melkoisina aikapommeina ja oma lähtee vaihtoon.

Ylläpito voi siirtää tämän omaksi aiheekseen jos häiritsee off topic, pahoittelen.

kt

No tuo on täyttä asiaa. Itsekkin pyrin vaihtamaan noin 5 vuoden tai 100 tkm välein.

Lada kesti aikoinaan hyvin 200 tkm, mutta näitä nykyisiä kannattaa vaihdella useammin.
Kun ensimmäisen Ladani sain vaihdossa niin sen OHV hinta oli 13500 mk eli 2300 euroa.
Sen jakoketjua piti tosin kiristellä noin kuukauden välein, kun korvakuulolta alkoi liikaa helisemään.
Mutta kiristyshommakin on etukäteen mietitty nykytapoja helpommaksi, eikä sen kiristamiseen mennyt kuin
2 minuuttia.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 03.12.15 - klo:13:00
Lada kesti aikoinaan hyvin 200 tkm, mutta näitä nykyisiä kannattaa vaihdella useammin.
Kun ensimmäisen Ladani sain vaihdossa niin sen OHV hinta oli 13500 mk eli 2300 euroa.
Sen jakoketjua piti tosin kiristellä noin kuukauden välein, kun korvakuulolta alkoi liikaa helisemään.
Mutta kiristyshommakin on etukäteen mietitty nykytapoja helpommaksi, eikä sen kiristamiseen mennyt kuin
2 minuuttia.

Sinulla ilmeisesti oli pyöreälamppuinen Lapanen? Siinä homma oli nopsa ja helppo, kanttilamppuisessa ei niin helppo. Kiristyshän tapahtui käynnistysveiviä apuna käyttäen, mutta kanttilamppuisen suunnittelija oli unohtanut suunnitella etuhelmaan reiän kampea varten. Kampi kyllä oli paksissa. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

^ Jep. Kampi oli muutenkin monikäyttöinen. Kertaakaan en tarvinnut sitä itse auton käynnistämiseen, mutta esim. tuulettajan/laturin-hihna oli helppo vaihtaa. Periaate oli se, että varahihna on aina mukana ja kun laturin punainen valo syttyy, tiedetään, että hihna meni poikki. Sen jälkeen sammutetaan moottori, otetaan varahihna, laitetaan vaihde vapaalle, käsijarru päälle, heitetään hihna vasemmalla kädellä ohjaten hihnapyörien yli, pyöräytetään kampea varovasti oikealla kädellä. Ja niin hihna on paikoillaan ja matka jatkuu.

Vaihdoin kerran uhkarohkeasti jakoketjunkin ihan huoltokirjan ohjeita noudattaen. Sytytys sattui ihan nappiin, kun starttasin taas. Vasta myöhemmin oivalsin, millaisessa vaarassa olin ollut. 
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Volkkaripappa

Jos vielä sallitaan off topik muisteloita, niin kaksi Ladaa aikoinaan omistaneena, ainoana huollon ulkopuolisena vikana, mihin en itse kyennyt oli vain pyöreälamppuiseen vaihdettava se tiiviste virranjakajan ja lohkon välissä, jossa virranjakajan akseli menee koneen sisään. Ainahan jostakin joku "hantaaki" käteen jäi, mutta ei sitä sen kummemmin ihmetelty, kaivettiin vain työkalusarja takakontista ja viriteltiin kiinni.

Tekniikka kesti kunhan vain muisti tuota jakoketjua kiristellä, kun koppa alkoi ympäriltä ruostua niin piti vaihtaa, vaikka tekniikka oli vielä täysin kunnossa.

No en noita aikoja juuri kuitenkaan kaipaa, olihan ne Ladan ajo-ominaisuudet varsinkin talvella jokseenkin karmeat. Lisäpainoa piti olla takakontissa että pääsi ylämäkiparkista liikkeelle, ja sitten kun tuon lisäpainon kanssa perä läksi sivuluisuun niin olikin jo tukka pystyssä ???.

No nämä on näitä papan höpinöitä, pahoittelen kun ei ihan otsikkoa vastaa tämä höpinä. :-\

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.12.15 - klo:06:51
JA kilometrejä on 30tkm mittarissa, kun vaihtaa? Vai tiedätkö vielä vaihtaako samantien, kun rupeaa oireilemaan ja onko auto VAG:n?
Pensagolfeilla tosiaan ajellut ja ei varmaan paljon yli 30tkm kun vaihtaa eli hyvin kestää tuon ja on tyytyväinen "viattomaan" kulkineeseen?  8)

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 04.12.15 - klo:23:12
Pensagolfeilla tosiaan ajellut ja ei varmaan paljon yli 30tkm kun vaihtaa eli hyvin kestää tuon ja on tyytyväinen "viattomaan" kulkineeseen?  8)
Onpas mukava kuulla, että joillakin on nämä kestänyt ja olleet tyytyväisiä autoonsa. Eli viattomiakin yksilöitä löytyy.

Eka Golf

Minäkin olen vielä tyytyväinen kun sain jakoketjun ja takalukon myyjän piikkiin, tosin vasta vajaan vuoden ajellut.  ???
Kulutus, kiihtyvyys ja muu kuljenta on kyllä mielestäni kiitoksen arvoinen!  :D

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 05.12.15 - klo:00:01
Minäkin olen vielä tyytyväinen kun sain jakoketjun ja takalukon myyjän piikkiin, tosin vasta vajaan vuoden ajellut.  ???
Kulutus, kiihtyvyys ja muu kuljenta on kyllä mielestäni kiitoksen arvoinen!  :D
Sekin tosiasia pitää tiedostaa, että viattomia autoja ei ole. Moni karsastaa noita TSI-koneita juurikin noiden heikkojen ketjujen takia, kuten itsekin. Mutta tarkemmin ajatellen, ehkä voisin muuttuvan elämäntilanteen johdosta jopa harkitakin moisen hankkimista. Ketjuremppakaan ei nyt niin hirveästi enää pelottaisi taka-alalla, koska osaa jo tiedostaa ja varautua, että jakoketjun porsiminen on erittäin mahdollista. Ja tuttavapiiristä löytyy ammattiukkoja, joiden avustuksella tuo ketjunvaihto ei olisi iso ongelma vaihtaa, vaikka etukäteen.

Eka Golf

Ei ketjun vaihto mutta kaksi turboa (toinen kylläkin mekaaninen ahdin) teettää kyllä töitä aika paljon ja vaatii kait hieman osaamista?  :-[

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 05.12.15 - klo:00:27
Sekin tosiasia pitää tiedostaa, että viattomia autoja ei ole. Moni karsastaa noita TSI-koneita juurikin noiden heikkojen ketjujen takia, kuten itsekin. Mutta tarkemmin ajatellen, ehkä voisin muuttuvan elämäntilanteen johdosta jopa harkitakin moisen hankkimista. Ketjuremppakaan ei nyt niin hirveästi enää pelottaisi taka-alalla, koska osaa jo tiedostaa ja varautua, että jakoketjun porsiminen on erittäin mahdollista. Ja tuttavapiiristä löytyy ammattiukkoja, joiden avustuksella tuo ketjunvaihto ei olisi iso ongelma vaihtaa, vaikka etukäteen.
Ketjun vaihto ennakkoon on tietysti mahdollinen, mutta siihen tulisi valmistajan antaa vaihtoraja niinkuin on jakohihnoillekkin.

Tuollainen omatoiminen ennakkoon huoltaminen vaatii tosi harrastamista ja vainoharhaisuus leviää niin, että kohta vaihetaan kaikkia osia ennakkoon?

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 05.12.15 - klo:00:27
Ketjuremppakaan ei nyt niin hirveästi enää pelottaisi taka-alalla, koska osaa jo tiedostaa ja varautua, että jakoketjun porsiminen on erittäin mahdollista. Ja tuttavapiiristä löytyy ammattiukkoja, joiden avustuksella tuo ketjunvaihto ei olisi iso ongelma vaihtaa, vaikka etukäteen.
Ketjuremppaa voisi sinällään verrata vaikka jarrupalojen vaihtamiseen tai johonkin muuhun kuluvien osien uusimiseen, ja se on sinällään piece of cake. Mutta se on todellakin tehtävä ennakoiden, silä jos ketju pääsee venyessään hyppäämään hampaiden yli, niin seurauksena saattaa olla isompi moottorivaurio.

Eka Golf

Taitaa olla "koko kakku" kun pitää purkaa "puoli mottia" eli ei voi verrata "kulutusosien" vaihtoon?

transit

tulin juuri ketjun mittauksesta, 1.4 TSI 90Kw asteita oli 25, km 108t, mitään vikaa ei autossa ole ollut, huoltoa vain eli nyt pohdiskelen ennakkovaihtoa 120t huollon yhteydessä jonka teettänen vähän etuajassa. kun en kuitenkaan välittäisi vielä vaihtaa autoakaan


BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 05.12.15 - klo:22:35
Taitaa olla "koko kakku" kun pitää purkaa "puoli mottia"
No eihän se nyt voi olla iso työ, kun tälläkin foorumilla mainostetaan työn osuuden olevan alta 400 euroa? Jakopään kansi auki, vanhat osat pois ja uudet tilalle, kansi liimalla takaisin kiinni, ja ei kun usvaa putkeen....

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 08.12.15 - klo:14:50
No eihän se nyt voi olla iso työ, kun tälläkin foorumilla mainostetaan työn osuuden olevan alta 400 euroa? Jakopään kansi auki, vanhat osat pois ja uudet tilalle, kansi liimalla takaisin kiinni, ja ei kun usvaa putkeen....
Onko kokemusta, vai kuuluisaa mutuilua??  ::) Ja foorumilta ei hirveästi irtoa vakavasti otettavaa tietämystä - valitettavasti.

Eipä vaan ole aivan yksinkertainen homma "tuosta vaan". Mm. moottori joudutaan irrottamaan kannatin tyynyltään ja nostamaan jakopään puolelta. Tähän on olemassa kannatintyökalu.  Erikoistyökalut osaamisen lisäksi ratkaisevat tässä työssä paljon. Joissain moottoreissa on vielä poikkeava rakenne kampiakselin hammaspyörän osalta ja tämä tekee ajan tarpeeseen melkoisen lisän. Ja liimailut ovat sitten mitä ovat...
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 08.12.15 - klo:15:53
Onko kokemusta, vai kuuluisaa mutuilua??

Kysymys kannattaa kohdistaa tuonne foorumin etusivun alaosaan, jossa yhteistyökumppanit mainostavat palveluitaan.

JFabiaK

Ei silti huutaa kannata, vaikka niitä "neuvoja" vähän kritisoinkin.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 08.12.15 - klo:16:13
Ei silti huutaa kannata
Hui hai. Sitten se vasta on huutamista kun laittaa CapsLockin päälle.

transit

Lainaus käyttäjältä: transit - 08.12.15 - klo:14:38
tulin juuri ketjun mittauksesta, 1.4 TSI 90Kw asteita oli 25, km 108t, mitään vikaa ei autossa ole ollut, huoltoa vain eli nyt pohdiskelen ennakkovaihtoa 120t huollon yhteydessä jonka teettänen vähän etuajassa. kun en kuitenkaan välittäisi vielä vaihtaa autoakaan

pyysin Ritariautolta tarjouksen eli 120t huolto ynnä jakopää, n 1200â,¬ -

kt

Onko tuossa mukana jo jonkinnäköinen hyvitys jakoketjusopan virhevastuusta VW;n puolelta?
Enpä nyt muista mitä 120 tkm huoltoon kuuluu: mutta öljynvaihto, jarrunesteet, jäähdytysneste, suodattimet, tekee ehkä 450 euroa? Loput 750 jäisi jakoketjun vaihdolle. Yksi vaihtoehtohan on ajaa autolla, kunnes ketju on poikki ja uusia siten koko moottori :) VW:n piikkiin. 
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 08.12.15 - klo:14:50
No eihän se nyt voi olla iso työ, kun tälläkin foorumilla mainostetaan työn osuuden olevan alta 400 euroa? Jakopään kansi auki, vanhat osat pois ja uudet tilalle, kansi liimalla takaisin kiinni, ja ei kun usvaa putkeen....
Tuosta ei "hajuakaan" mutta varasivat vaihtoon merkkipajalla päivän kun sanoi huoltovastaava että kahden ahtimen purku ja kasaus vie aikaa tunteja, eli olen tuon tiedon varassa, mutta viisaammat voi taas valistaa?  ???

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: transit - 09.12.15 - klo:10:10
pyysin Ritariautolta tarjouksen eli 120t huolto ynnä jakopää, n 1200â,¬ -
Hinnat vaihtelee? Omassa öljyn, suodatimen ja jarrunesteiden vaihto kustansi 159â,¬ eli kohtuuhinta jos laiskana ei itse viitsi vaihtaa?  :)
Tuon päälle jakoketjun ja takaoven lukon vaihto kustansi 1200â,¬ jotka onneksi meni myyjäliikkeen piikkiin!  :)
Teetin nuo "laiskan" hommat lähinnä siksi että oli pajalla ja itsellä kiirettä, varsinkin tuohon jarrunesteiden vaihtoon jossa tälläiseltä tumpelolta menee tunteja jos kaveria ei ole!  :-[
Kulkine oli pajalla työpäivän joten tuosta arvioin ajan kulumisen!  8)

kramer

Semmonen kysymys kun ei jaksais 176 sivua sohlata niin eikö volkkari maksa jakopään remppaa vai pitääkö sitä venymää olla jonku arvon yli ennen kuin maksaa?
Itsellä vm.2011 passat 1.4TSI ajettu 130tkm ja aattelin käyä ilmaisessa tarkistuksessa, tuntuis vaan käsittämättömältä mikäli ei menis valmistajan piikkiin jos ketju ois venyny.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy