TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Eka Golf

Kun turbosta puhetta niin paljonko Golfin -08 1,4 TSI turbo ja mekaanin ahdin yleensä kestää?
Meillä mittarissa reilu 210tkm ja vielä tehot kait talla, tosin pöläyttää "valkoiset" savut kun nastarenkailla painaa tallan pohjaan, mutta kait normaalia?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.11.15 - klo:23:05
Kun turbosta puhetta niin paljonko Golfin -08 1,4 TSI turbo ja mekaanin ahdin yleensä kestää?
Meillä mittarissa reilu 210tkm ja vielä tehot kait talla, tosin pöläyttää "valkoiset" savut kun nastarenkailla painaa tallan pohjaan, mutta kait normaalia?

Tuollainen 1,4 TSi tuplaturbo kestää 211 000.

Eka Golf



Eka Golf

Kiitoksia, tuo oli mieltä ylentävää näin ennen Joulua!  :)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.11.15 - klo:23:44
Kiitoksia, tuo oli mieltä ylentävää näin ennen Joulua!  :)

Olkaatte hyvä vaan arvon herra ensimmäinen Golf. ;)

Eka Golf

Tietävälle arvon rouvalle lisäkysymys eli kun turbo hajoaa niin toimiiko mekaaninen ahdin vielä?
Toiseksi, luin TEEÃ,,MMÃ,,STÃ,, että turbon suurin hyöty on kun kiihdyttää eli kun teho tarvitsee, mutta vaikuttaako paljon "normiajoon"?  ???

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.11.15 - klo:23:54
Tietävälle arvon rouvalle lisäkysymys eli kun turbo hajoaa niin toimiiko mekaaninen ahdin vielä?
Toiseksi, luin TEEÃ,,MMÃ,,STÃ,, että turbon suurin hyöty on kun kiihdyttää eli kun teho tarvitsee, mutta vaikuttaako paljon "normiajoon"?  ???

Ei ole tietoa kun ei ole koskaan hajonnut. Maalaisjärjellä ajatellen vaikuttaa normiajoon. Kaverilla hajosi 118 kw volkkarin turbo. Ensin pätki ja nyki. Sitten ei käynnistynyt enää.

Eka Golf

"Perusnainen" kun vastaa "viisaana" vaikka ei ole "tietoa"?  :D

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 21.11.15 - klo:00:02
"Perusnainen" kun vastaa "viisaana" vaikka ei ole "tietoa"?  :D

Ei ole ei. Auton moottorin tekninen tuntemus ei ole vahvimpia lajeja.

Eka Golf

Sorkki, ei ollut tarkoitus loukata, mutta ainakin ennen lapsettomat naiset oli "parhaimpia" neuvomaan miten lapset pitää kasvattaa, mutta tiedä häntä nykyään!  8) Olivat kait "konsultteja"?  :)
Haluaisin kokemusperäistä tietoa turbon ja mekaanisen ahtimen toiminnasta?  :o

pomo

Eihän tuo maineeltaan se kestävin paketti ole. Miten lie, onko tuohon tehty mitään remonttia?

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: pomo - 21.11.15 - klo:14:51
Eihän tuo maineeltaan se kestävin paketti ole. Miten lie, onko tuohon tehty mitään remonttia?
Ei mitään isompaa, paitsi koko motti vaihdettu kerran ja jakoketju sekä takaoven lukko tuon jäkeen, mutta ovat kait vain "ominaisuuksia"?  ::)
Turbot kait alkuperäisiä mutta mistä huomaa että ovat kulahtamassa tai ainakin kaipaa putsausta?

pomo

No saattaahna tuo sitten kestää hyvinkin! Mistä luulet, että turbo olisi menossa rikki?

lemmentalja

#5204
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.11.15 - klo:23:54
Tietävälle arvon rouvalle lisäkysymys eli kun turbo hajoaa niin toimiiko mekaaninen ahdin vielä?
Toiseksi, luin TEEÃ,,MMÃ,,STÃ,, että turbon suurin hyöty on kun kiihdyttää eli kun teho tarvitsee, mutta vaikuttaako paljon "normiajoon"?  ???

Voisin kuvitella, että moottorin toiminnan kannalta on olennaista, että se saa tarvittavan määrän ilmaa polttoaineseokseen. Mikäli pakokaasuahdin ei tuota pyydettyä ilmamäärää(=ahda riittävästi), suhteessa suihkutettavaan polttoainemäärään, menee moottori todennäköisesti vikatilaan. Näin varmasti tapahtuu tuossa kaksoiahdetussa jos ainoastaan mekaaninen ahdin ilmaa eteenpäin työntää. Muistan vielä joskus jostain lukeneeni, että noissa kaksoisahdetuissa tuon remmin tuottama ilma putoaa jonkilaisen ohivuotoventtiilin avulla pois pelistä kun tietty kierrosluku on saavutettu.

Tämä siis lyhyellä matikalla funtsittuna...  ;D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Oktaavi

Tänään lähti 1.2 TSI Roomster lavetilla merkkikorjaamolle. Alle 90tkm ajettu, vuosimallia -12. Ketju vaihdettu alle 30tkm sitten. Startatessa jakopään seudulta kuuluu ääni, joka kuulostaa metalliselta kirskumiselta. Tehot hävöksissä ja käynti epätasaista. Ilmeisesti ketju mennyt, ellei jotakin muutakin? Ilmoittelen lisää kuulumisia, kun kuulen kaverilta lisää, mitä on mennyt?

Tonika75

Pitkä tämä keskusteluketju jo, on varmaan tänne jo aiemminkin linkitetty Kuningaskuluttaja-ohjelman juttu? Mutta kertauksena vaikka sitten. Autojen maahantuojat panttaavat tietoja vioista


"VV-Auto Group lupaa, että asiakasta voidaan tulla vastaan TSI-moottorin korjauskuluissa osittain tai kokonaan kahdeksan vuoden tai 200 000 kilometrin rajaan asti.. SIIS voidaan tulla jos halutaan/viitsitään, vai ihan oikeasti tullaan vastaan korjauskuluissa? Puolustusta vaan tuolla ukolla kommenteissa.

Ja jos saa vertailun vuoksi laittaa toisen automerkin moottoriongelman hoito-esimerkkiä:

Jos nyt jotkut tietää/muistaa aikoinaan Saab 9-5 huohotinletku ym ongelmat, niin sitten tuli pahimmillaan "vahinkoa". Niin eräs mies sai 2002 vuotiseen 2,3t autoon vuonna 2008 (muistaakseni) ilmaiseksi tehdasuuden lohkon ja paremman Mitsun ahtimen jne..  Ja työtakuu 5v.

Ja samaan liittyen vielä:  olin kakkosautoa ostamassa 2011 keväällä, niin Volvoja/saabeja siinä etsiskelin. Nettiautossa Saab 9-5 2,0t 2003 vuotinen ja ajettu 200tkm,  "hiljattain vaihdettu takuuseen tehdasuusi kone"
Oli ja meni.. jakopääpoks Altea XL 1,8 TSI = Tee Se Itse

kt

Kyllä kyllä^. Saab onkin konkurssissa ollut jo pidempään. Tämä meidän merkki vasta tunnustelee, joko lähtisi samalle tielle.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Polari

Tässä tietoa siitä kuinka yleinen ongelma nuo jakopäät TSI moottoreissa ovat, yhdessä korjaamossa oli vuonna 2013 tehty 500 jakopääremonttia TSI moottoreihin, se on kyllä aika paljon eli kaikki TSI koneet. Moniko remppa tehdään "salaa" määräaikaishuollossa siitä ei tietoa.

01.04.2013, 21:03 A.Antsa kirjoitti:

Tampereen Laakkosella viime vuoden loppuun mennessä vaihdettu viisisataa TSI-koneen jakopäätä. On se omasta mielestäni paljon ihan millä mittarilla tahansa.


Tietolähde http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t6950/

Maahantuojaahan ei kiinnosta luvut sen tarkemmin, vain se mikä jää viivan alle on merkitsevää

http://yle.fi/uutiset/moottori_vaivaa_kymmenia_tuhansia_vw-konsernin_autoja_suomessa__maahantuoja_emme_halua_ryhtya_selvittamaan_mitaan_lukumaaria/8002604?ref=leiki-uu

skriko

#5209
^
Tampereen Laakkosella oli ainakin syksyllä 1013 kaksi miestä töissä jotka tekivät ainoastaan jakoketjuremontteja päivästä päivään.

Tämä on faktatieto suoraan Laakkosen huoltopäällikön sanomana minulle.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Polari - 26.11.15 - klo:12:45
Tässä tietoa siitä kuinka yleinen ongelma nuo jakopäät TSI moottoreissa ovat, yhdessä korjaamossa oli vuonna 2013 tehty 500 jakopääremonttia TSI moottoreihin, se on kyllä aika paljon eli kaikki TSI koneet. Moniko remppa tehdään "salaa" määräaikaishuollossa siitä ei tietoa.

01.04.2013, 21:03 A.Antsa kirjoitti:

Tampereen Laakkosella viime vuoden loppuun mennessä vaihdettu viisisataa TSI-koneen jakopäätä. On se omasta mielestäni paljon ihan millä mittarilla tahansa.


Tietolähde http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t6950/

Maahantuojaahan ei kiinnosta luvut sen tarkemmin, vain se mikä jää viivan alle on merkitsevää

http://yle.fi/uutiset/moottori_vaivaa_kymmenia_tuhansia_vw-konsernin_autoja_suomessa__maahantuoja_emme_halua_ryhtya_selvittamaan_mitaan_lukumaaria/8002604?ref=leiki-uu

Ja tämä on faktatietoa suoraan Tekniikan maailman keskustelualueelta!  ;D No vitsi vitsinä...onhan niitä varmaan muutama korjattu, ainakin nyt kun on tuota ilmaista tarkastustakin mainostettu.

Mitä tuohon kokonaismäärään tulee, niin eiköhän se ole kyllä aikalailla tiedossa. Luulisi maahantuojan kinuvan ainakin osan noista kuluista valmistajan lompakosta ja eiköhän tämän mittaluokan ongelman laajuus tutkita ja kartoiteta aika tarkasti.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

skriko

Lainaus käyttäjältä: skriko - 26.11.15 - klo:16:39
^
Tampereen Laakkosella oli ainakin syksyllä 1013 kaksi miestä töissä jotka tekivät ainoastaan jakoketjuremontteja päivästä päivään.

Tämä on faktatieto suoraan Laakkosen huoltopäällikön sanomana minulle.

Tarkoitin tietysti syksyllä 2013.

Volkkaripappa

Heh, eilen tuli volkkarilta kutsu ilmaiseen jakoketjuntarkistukseen. Soitto paikalliseen volkkarihuoltoon ja ajan varaus, siinä kun aikaa varailtiin niin tuli ilmi että ketjun ollessa venynyt, ei sen kireyttä oikein voi mitata kun ajoitus saattaa muuttua sen asteen verran kun ketju hyppää hammaspyörissään. Eli uusiksi taitaa mennä koko jakopää. 1.4 TSI ajettu 65000km

Oikein hyvää joulua ja paukkuvia tsi moottoreita vuodelle 2016.

GM:ltä  siirryin Volkkareihin kun en jaksanut sitä jatkuvaa jakohihnan ja vesipumppujen vaihto rumbaa >:(

skriko

Lainaus käyttäjältä: Volkkaripappa - 27.11.15 - klo:10:42
Heh, eilen tuli volkkarilta kutsu ilmaiseen jakoketjuntarkistukseen. Soitto paikalliseen volkkarihuoltoon ja ajan varaus, siinä kun aikaa varailtiin niin tuli ilmi että ketjun ollessa venynyt, ei sen kireyttä oikein voi mitata kun ajoitus saattaa muuttua sen asteen verran kun ketju hyppää hammaspyörissään. Eli uusiksi taitaa mennä koko jakopää. 1.4 TSI ajettu 65000km

Oikein hyvää joulua ja paukkuvia tsi moottoreita vuodelle 2016.

GM:ltä  siirryin Volkkareihin kun en jaksanut sitä jatkuvaa jakohihnan ja vesipumppujen vaihto rumbaa >:(

Täällä Opelissa ketju. ;D

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: pomo - 22.11.15 - klo:10:38
No saattaahna tuo sitten kestää hyvinkin! Mistä luulet, että turbo olisi menossa rikki?
En luule mutta haluaisin kokemustietoa milloin voi mennä jotta voin harkita kulkineen vaihtoa ennen sitä tai sitten turbon vaihtoa jos ei sikakallis!

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 28.11.15 - klo:00:06
En luule mutta haluaisin kokemustietoa milloin voi mennä jotta voin harkita kulkineen vaihtoa ennen sitä tai sitten turbon vaihtoa jos ei sikakallis!

Nopea googletus kertoo uuden pakokaasuahtimen maksavan 300-500â,¬ ja mekaaninen ahdin käytettynä suunnilleen saman verran. Uuden hintaa en äkkiseltään löytänyt. Nämä siis @ hintoja.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Eka Golf

Kiitos tiedoista! Ei sikakalliita jos itse kerkiää vaihtaan, merkkipajalla kait päivän laskuttaa!  ???

Seat-mies77

Mitenkäs muuten jos autoon vaihdetaan merkkihuollon toimesta tehdashuollettu moottoori, niin onko uusi moottori täsmälleen samanlainen kuin vanha?  Onko jollakulla tietoa asiasta?

Oma arveluni on seuraava:
Esimerkiksi 1.2 TSI:ssä ketjulenkkien määrä on vuonna 2011 kasvanut 70:stä 150:een. Jos ketjulenkkien määrä on eri, niin rattaatkin pitää olla erilaiset, eikö? Kun vielä otetaan huomioon, että kampiakselin päässä olevaa ratasta ei saanut vaihdettua, niin voidaan kai päätellä, että vaihtokone edustaa auton mallivuotta. En tiedä olisivatko muut rattaat vaihdettavissa, mutta en usko, että merkkihuolto-organisaatio/tehdas siihen lähtisi. Lisäksi uudemmissa koneissa CO-päästökin saattaisi olla eri.

Menikö oikein?

Seat-mies77

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 30.11.15 - klo:13:40

Oma arveluni on seuraava:
Esimerkiksi 1.2 TSI:ssä ketjulenkkien määrä on vuonna 2011 kasvanut 70:stä 150:een. Jos ketjulenkkien määrä on eri, niin rattaatkin pitää olla erilaiset, eikö? Kun vielä otetaan huomioon, että kampiakselin päässä olevaa ratasta ei saanut vaihdettua, niin voidaan kai päätellä, että vaihtokone edustaa auton mallivuotta. En tiedä olisivatko muut rattaat vaihdettavissa, mutta en usko, että merkkihuolto-organisaatio/tehdas siihen lähtisi. Lisäksi uudemmissa koneissa CO-päästökin saattaisi olla eri.

Menikö oikein?
Selvennykseksi: Tässä oli siis kyse jakoketjun ketjulenkkien määrästä.

kt

Jos ketjulenkkien lukumäärä tuplaantuu, niin ketjun venyminen kaksinkertaistuu ja ketju hyppää jo samana päivänä kiskoiltaan.  Jos kampiakselin päässä olevaa ratasta ei muuteta hammastukseltaan, niin ihme rullasto pitää rakentaa jakopäähän, että sinne saadaan 2-kertaa pidempi ketju mahtumaan. Jos sitten tarkoitat, että ketjun lenkkien pituus puolitetaan ja rattaat, paitsi yksi vaihetaan, niin rutina käy jo ekassa startissa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy