TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

UusVAGinisti

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 09.10.15 - klo:23:10
Kalliilta vaikuttaa koska minulle olisi maksanut ketjun ja takaoven lukon (teetti normaalia enemmän töitä) vaihto 1200â,¬ mutta sain sen myyjäliikken piikkiin koska ostosta alle 6kk.

Kaasujalka-nimisessä mainosjakelussa (10/2015) mainosti eräs VW, Seat, Skoda & Audi -korjaamo 4-sylinterisen ketjuvaihtoa 1500â,¬ ja 5-sylinterisen ketjuvaihtoa 3500â,¬ (alkaen).

Neanderthaler

Lainaus käyttäjältä: TTO - 09.10.15 - klo:23:53
tZZZuKKalle tarjotaan kohtuu prosentteja, mutta lähtöhinnassa vedätetään...

En oikein ymmärrä miten täällä yksi jos toinen sanoo olevansa tyytyväinen joihinkin prosentteihin, kun korvaus pitää olla 100%. Tosi vaikea käsittää, mutta osa-aikaisena yrittäjänä tiedän että suomalaiset kuluttajat eivät helpolla valita. Ja Kameleontille......ihan sama onko kuluttaja-asiamies, virasto tai riitalautakunta. Painava sana kuitenkin, tuli se sitten kenen tahansa noiden kolmen suusta...

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Neanderthaler - 10.10.15 - klo:10:32
En oikein ymmärrä miten täällä yksi jos toinen sanoo olevansa tyytyväinen joihinkin prosentteihin, kun korvaus pitää olla 100%.
Autojen maahantuojat ja kuluttaja-asiamies ovat keskenään sopineet tuosta "ikävähennyksestä" eli että kuluttaja saa muka hyötyä siitä, kun hänen autonsa tulee korjauksen jälkeen "keskimääräistä parempaan kuntoon". Eli jos olisin ilkeä, niin sanoisin, että kuluttaja-asiamies on autoliikkeiden kanssa kimpassa. Sadan prosentin korvaukseen saattaisi päästä, jos veisi asian oikeuteen, mutta se tulee yksittäiselle ihmiselle kalliiksi.

Turisti

Kyllä täytyy vain ihmetellä, miten erilaisia ratkaisuja ja kustannuslaskelmia näistä ketjuntarkastuksen yhteydessä tehtävistä rempoista oikein on tullut. Omani kävi Joensuun Laakkosella kesäkuun alussa tarkastuksessa, jossa huomattiin, että ketju on pomppaamassa paikaltaan milloin tahansa. Koslaan tehtiin jakopääremontti, jonka ajaksi sain vaihtoauton sijaisautoksi. (Uppi ei oikein 5h perheelle riitä viikonloppureissulle)

Kustannukset rempasta ja sijaisautosta 0â,¬. Kyseessä siis -09 1.4TSI DSG7, jolla ajettu n. 130tkm.

Aina kun tätä ketjua vilkaisee, niin Joensuun Laakkosen pointsit nousee ainakin meikäläisen silmissä, vaikka muissa asioissa se ei ehkä halvin vaihtoehto olekaan.
Octavia 1.6 TDI DSG Elegance -14
Fabia 1.6. 16V Elegance -07

EX-VAG:
Touran 1.4 TSI 125kw DSG7 Highline -09
Octavia Combi 1.4TSI DSG7 Elegance -10,
Octavia Combi 1.6MPI Elegance -05

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: Turisti - 10.10.15 - klo:12:10
Kyllä täytyy vain ihmetellä, miten erilaisia ratkaisuja ja kustannuslaskelmia näistä ketjuntarkastuksen yhteydessä tehtävistä rempoista oikein on tullut. Omani kävi Joensuun Laakkosella kesäkuun alussa tarkastuksessa, jossa huomattiin, että ketju on pomppaamassa paikaltaan milloin tahansa. Koslaan tehtiin jakopääremontti, jonka ajaksi sain vaihtoauton sijaisautoksi. (Uppi ei oikein 5h perheelle riitä viikonloppureissulle)

Kustannukset rempasta ja sijaisautosta 0â,¬. Kyseessä siis -09 1.4TSI DSG7, jolla ajettu n. 130tkm.

Aina kun tätä ketjua vilkaisee, niin Joensuun Laakkosen pointsit nousee ainakin meikäläisen silmissä, vaikka muissa asioissa se ei ehkä halvin vaihtoehto olekaan.

Itsekkin Joensuun Laakkosella asioineena (Crafter) niin voin kertoa että siellä huoltoneuvoja oli tosi asiallinen, sen sijaan nuorehko myyjä 
oli kuin perseeseen ammuttu karhu, äkänen ku mikä.

tet

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 10.10.15 - klo:11:12
Autojen maahantuojat ja kuluttaja-asiamies ovat keskenään sopineet tuosta "ikävähennyksestä" eli että kuluttaja saa muka hyötyä siitä, kun hänen autonsa tulee korjauksen jälkeen "keskimääräistä parempaan kuntoon". Eli jos olisin ilkeä, niin sanoisin, että kuluttaja-asiamies on autoliikkeiden kanssa kimpassa. Sadan prosentin korvaukseen saattaisi päästä, jos veisi asian oikeuteen, mutta se tulee yksittäiselle ihmiselle kalliiksi.

Siis hetkonen, milloinkas meidän lainsäädäntö on muuttunut niin, että autossa (tai jossain muussa) ilmenevät viat pitäisi 100-prosenttisesti aina korvata. Tuohan nyt on aika naurettava ajatus, jos sitä tarkemmin miettii. Myyt kerran jollekulle jotain, ja sen jälkeen lopun ikääsi korjaat sitä ilmaiseksi aina kun jotain vikaa ilmenee? ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 10.10.15 - klo:11:12
Autojen maahantuojat ja kuluttaja-asiamies ovat keskenään sopineet tuosta "ikävähennyksestä" eli että kuluttaja saa muka hyötyä siitä, kun hänen autonsa tulee korjauksen jälkeen "keskimääräistä parempaan kuntoon". Eli jos olisin ilkeä, niin sanoisin, että kuluttaja-asiamies on autoliikkeiden kanssa kimpassa. Sadan prosentin korvaukseen saattaisi päästä, jos veisi asian oikeuteen, mutta se tulee yksittäiselle ihmiselle kalliiksi.

Siis hetkonen, milloinkas meidän lainsäädäntö on muuttunut niin, että autossa (tai jossain muussa) ilmenevät viat pitäisi 100-prosenttisesti aina korvata. Tuohan nyt on aika naurettava ajatus, jos sitä tarkemmin miettii. Myyt kerran jollekulle jotain, ja sen jälkeen lopun ikääsi korjaat sitä ilmaiseksi aina kun jotain vikaa ilmenee? ::)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.10.15 - klo:10:43
Siis hetkonen, milloinkas meidän lainsäädäntö on muuttunut niin, että autossa (tai jossain muussa) ilmenevät viat pitäisi 100-prosenttisesti aina korvata.
Well, jos nyt pysytään tässä jakoketjuasiassa, niin imho kyseessä on kuitenkin selvästi valmistajan moka. Kysymys on tehtaan suunnittelu- tai valmistusvirheestä, josta seuraa, että komponentit, jotka on suunniteltu kestämään "maailman tappiin" ilman huoltoa tai määriteltyä vaihtoväliä, eivät kestäkään. Ymmärrän normaalin kulumisen, mutta tämä ei ole normaalia kulumista, ja siksi autoilijalle ei tulisi sälyttää kustannuksia korjaamisesta.

tet

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 12.10.15 - klo:11:08
Well, jos nyt pysytään tässä jakoketjuasiassa, niin imho kyseessä on kuitenkin selvästi valmistajan moka. Kysymys on tehtaan suunnittelu- tai valmistusvirheestä, josta seuraa, että komponentit, jotka on suunniteltu kestämään "maailman tappiin" ilman huoltoa tai määriteltyä vaihtoväliä, eivät kestäkään. Ymmärrän normaalin kulumisen, mutta tämä ei ole normaalia kulumista, ja siksi autoilijalle ei tulisi sälyttää kustannuksia korjaamisesta.

Jokaisella on toki oikeus mielipiteeseen. Lainsäädäntö taas lähtee siitä, että ikuisesti kestävää laitetta ei ole koskaan valmistettu. Jokaiselle laitteelle on määriteltävissä oletettavissa oleva käyttöikä, joka sen tulee kestää. Jos ei kestä, on kuluttaja oikeutettu saamaan alennusta korjauskustannuksista hyödyntämättä jääneeseen kestoikään verrattava osa. Auton moottorille se ikä määritellään pääsääntöisesti ajokilometreissä, ja on jossain tuolla 250-300 tkm paikkeilla. Ei se kai mitenkään kiveen hakattu ole, mutta noilla haminoilla mennään.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pekkap

Minulle soittivat viime viikolla Pörhöltä. Kutsuivat ilmaiseen ketjuun liittyvään huoltoon (kesto n. 1h, eli varmaan pelkkä tarkistus). Maahantuojalta olisi kuulemma pitänyt tulla kirjettä aiheesta (ei ole näkynyt). Oma Volkswagen -palvelussa ei kampanjoita näy (tai etusivulla oli mielestäni hetken, mutta nyt ei taaskaan näy...). Golf Plus 2010 90KW TSI+DSG.

Eli jotain virallisempaa varmaankin tulossa, itse odottelen uutta yhteydenottoa ajanvarauspuolelta :-)





BobSmith

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.10.15 - klo:11:53
Jokaiselle laitteelle on määriteltävissä oletettavissa oleva käyttöikä, joka sen tulee kestää. Jos ei kestä, on kuluttaja oikeutettu saamaan alennusta korjauskustannuksista hyödyntämättä jääneeseen kestoikään verrattava osa. Auton moottorille se ikä määritellään pääsääntöisesti ajokilometreissä, ja on jossain tuolla 250-300 tkm paikkeilla
Niin, raja on jakopään tapauksen kanssa ilmeisen häilyvä, jotkut ovat saaneet paljon ajettuun autoonkin korjauksen veloituksetta, jotkut joutuvat taas vääntämään kättä rajustikin, jotkut ovat nuolleet itse haavansa. Varsinkin alkuvuosina käytäntö oli varsin epämääräinen ja vasta myöhemmin käyty polemiikki on hiukan helpottanut kuluttajan asemaa. Ja monesti miettii sitä, miten moottori, jonka olisi pitänyt kestää ilman sitä remppaakin, tuleekin rempan jälkeen yhtäkkiä paremmaksi kuin aikaisemmin? Miten auton omistaja kokee sen "arvonnousun"? Ei mitenkään, vaan pelkää, että koska se laukeaa uudelleen.

Ja koska jakoketjuongelmaan ei osattu tehdä kestävää ratkaisua, päätti konserni uusia koko jakopään konstruktion hihnakäyttöiseksi.

tet

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 12.10.15 - klo:12:21
Niin, raja on jakopään tapauksen kanssa ilmeisen häilyvä, jotkut ovat saaneet paljon ajettuun autoonkin korjauksen veloituksetta, jotkut joutuvat taas vääntämään kättä rajustikin, jotkut ovat nuolleet itse haavansa. Varsinkin alkuvuosina käytäntö oli varsin epämääräinen ja vasta myöhemmin käyty polemiikki on hiukan helpottanut kuluttajan asemaa. Ja monesti miettii sitä, miten moottori, jonka olisi pitänyt kestää ilman sitä remppaakin, tuleekin rempan jälkeen yhtäkkiä paremmaksi kuin aikaisemmin? Miten auton omistaja kokee sen "arvonnousun"? Ei mitenkään, vaan pelkää, että koska se laukeaa uudelleen.

Tuo "arvonnousu" on minusta hämäävä termi, sen käyttö ei kyllä selvennä asiaa. Oikeampi olisi kai "arvonpalautus" tjsp. Jos (ja nimenomaan jos) korjauksen jälkeen laitteen kestoikä on sama kuin uudella olisi pitänyt olla, niin kyllä silloin kuluttaja on saanut korjauksesta hyötyä. Jos verrataan toiseen autoon jossa osa kestää hajoamatta vaikka sen 300 tkm, ja toisella on korjattu 100 tkm kohdalla ja kestää vielä sen 300 tkm. Ensin mainittu saa siis ajella ilman korjauskustannuksia 300 tkm, ja toinen saisi ajella 400 tkm jos saisi 100% vastaantulon. Se on sitten kokonaan eri asia, miten kauan se uusi kestää. Sen hajotessa on taas sama tilanne edessä, jos ollaan vielä alle alkuperäisen osan oletetun kestoiän.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 12.10.15 - klo:12:21
Ja koska jakoketjuongelmaan ei osattu tehdä kestävää ratkaisua, päätti konserni uusia koko jakopään konstruktion hihnakäyttöiseksi.

Varmasti ketjuprobleemat osaltaan vaikuttivat konsernin päätökseen siirtyä takaisin hihnoihin, mutta ei se ole koko totuus. Hihnat vain ovat viime aikoina kehittyneet valtavasti kestoiältään, ja niiden käyttö auttaa myös taloudellisuuteen (kevyempi rakenne ja pienemmät kitkat, pienempi kulutus). Ketjujahan konserni on käyttänyt bensakoneissa ainakin 90-luvulta lähtien, en tunne asiaa niin tarkasti että onko kauemminkin. Onko FSI-koneiden ketjuista ollut tällaista haloota? Entä MPI-koneiden? Eipä ole näkynyt ainakaan täällä palstalla paljon porua noista. Joten on ehkä vähän mutkien oikomista sanoa, ettei osattu tehdä kestävää ketjua. Ennemminkin tuli tehtyä sutta ja sekundaa, ja siinä vaiheessa kun olisi pitänyt korjata tilanne, alkoivat hihnat houkuttaa enemmän.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.10.15 - klo:12:33
Onko FSI-koneiden ketjuista ollut tällaista haloota? Entä MPI-koneiden?
Tämähän on juurikin osoitus siitä, että TSI:n ketjussa on perustavaa laatua oleva vika, jota ei edes korjaamalla ole saatu pois. On monia kertomuksia, että jo kertaalleen vaihdettu ketju on uudestaan venähtänyt.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.10.15 - klo:12:33
Jos verrataan toiseen autoon jossa osa kestää hajoamatta vaikka sen 300 tkm, ja toisella on korjattu 100 tkm kohdalla ja kestää vielä sen 300 tkm. Ensin mainittu saa siis ajella ilman korjauskustannuksia 300 tkm, ja toinen saisi ajella 400 tkm jos saisi 100% vastaantulon.
Mitä hyötyä kuluttajalle on jakoketjusta, joka kestää 100 tkm kauemman kuin muu moottori?

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 12.10.15 - klo:12:21

Ja koska jakoketjuongelmaan ei osattu tehdä kestävää ratkaisua, päätti konserni uusia koko jakopään konstruktion hihnakäyttöiseksi.

Pienet moottorit muutettiin hihnavetoisiksi. Samaan aikaan myös isommat moottorit suunniteltiin uusiksi, ja niissä on edelleen jakoketju, eli ei ihan lennä tämä hypoteesi. Käsittääkseni myös edellisen sukupolven ketjukoneet saatiin toimimaan ilman suurempia jakopään ongelmia. Riittävät parannukset tehtiin vain aivan liian myöhään.

BobSmith


tet

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 12.10.15 - klo:12:52
Mitä hyötyä kuluttajalle on jakoketjusta, joka kestää 100 tkm kauemman kuin muu moottori?

Ei mitään, jos sen hylkää tuossa kohtaa. Jos taas "muun moottorin" korjaa (mikä ikinä se "muu moottori" sitten onkaan) niin ketjua ei tarvitse korjata koska sillä on vielä kilometrejä jäljellä.

Menee hiukan saivarteluksi tämä(kin) juttu, tai niihin Lipposen lillukanvarsiin. Lainsäätäjä ei taatusti ole ajatellut volkkarin jakoketjuja kun on kuluttajansuojalakia sorvannut. Kyse on yleisestä periaatteesta, eli siitä että sekä asiakasta että myyjää kohdellaan oikeudenmukaisesti tässä asiassa. Kuluttajan kannalta laitteen on kestettävä sen verran kuin voidaan olettaa ja jos ei niin sitten puuttuva osa kestoiästä korvataan. Myyjän kannalta taas on selvää, ettei laitteen vikaantuminen vaikka vain hetkeä ennen kestoiän loppumista saa aiheuttaa jotain sellaista velvoitetta jota ilman laitteen hajoamista ei olisi myyjällä ollut, vaan myyjän vastuu rajoittuu (kestoiän tapauksessakin) siihen jonka hän alun perin myi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.10.15 - klo:15:34
Lainsäätäjä ei taatusti ole ajatellut volkkarin jakoketjuja kun on kuluttajansuojalakia sorvannut.
Ei taatusti ole ajatellut, että valmistajalta tulee kuraa - joko tahallaan tai vahingossa. Jakoketjun venyminen ei ollenkaan liity normaaliin kulumiseen.

Lillukanvarsia tai ei, miten auton omistajan jakoketjun korjauksesta saama hyöty näkyy, jos tämä vaihtaa autoa? Ei mitenkään, väitän minä.

No, en leivo tätä asiaa tämän enempää, koska pääsin itse eroon vanhasta 1.2TSI-pannusta ja tilalle on tulossa vastaava hihnakäytöllä varustettu laite.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 12.10.15 - klo:12:52
Mitä hyötyä kuluttajalle on jakoketjusta, joka kestää 100 tkm kauemman kuin muu moottori?

On siitä se hyöty, että moottorin elinkaari ei pääty yllättäen täystuhoon.

Jodl

Lainaan tässä itseäni, eli nyt on aika valtuutetuun VW liikkeeseen. Testaavat ketjun venymisen niin, että kampiakselista pyöritetään moottoria (olikohan jollain momentilla) ja jos ketju hyppää, niin kone pitää avata, ketju vaihtaa ja laittaa jako kohdilleen. Menee VW piikkiin jos huollot tehty ajallaan ja meillä on (vaikkakin omaVW näyttää jotain kummallista, onneks huoltokirjassa on kaikki tarvittava). Kuulostaa vaan omituiselta tavalta testa tuo ketjun venymä. Lisukkeena SAH (toinen valtuutettu VW huolto) ei tiennyt tuollaisesta kampanjasta mitään. Onko palstalaisilta mielipidettä miltä kuulostaa?
Jäin miettimään, että jos ketju ei hyppää, vaan tuon testin kestää ja vaikka ½v päästä lasahtaa, niin kuka vastaa?

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 09.10.15 - klo:13:19
Moi,

liittyen tuohon TSIn jakoketjuun, niin pyysivät auton "tarkastettavaksi". Kuulemma joku kampanja. En ole vielä saanut tarkempia tietoja mitä tuo kampanja ja tarkistus tarkoittavat.
Auto on Golf -09 1.4 TSI 116kW ja 107tkm (on siinä DSG7 myös). Oma ajatus on, että vain avaamalla niin että ketjun näkee voi todentua kuinka kunnossa jakopää on.
Ei kuulemma tule kustannuksia niin vähän epäilyttää, että mahtaisko ilmaiseks avata (toki VW sen korjaamolle maksaa). Mutta katsotaan. Voihan sitä positiivisesti yllättyä.

Jodl

Ilmeisesti tässä sama toimenpide kuin meidän autoon ollaan tekemässä? Tarkoitus ma kysyä SAHn huollosta, että miksi eivät ole ketjun venymistestistä tietoisia? Kuitenkin valtuutettu VW huolto.

Lainaus käyttäjältä: pekkap - 12.10.15 - klo:12:07
Minulle soittivat viime viikolla Pörhöltä. Kutsuivat ilmaiseen ketjuun liittyvään huoltoon (kesto n. 1h, eli varmaan pelkkä tarkistus). Maahantuojalta olisi kuulemma pitänyt tulla kirjettä aiheesta (ei ole näkynyt). Oma Volkswagen -palvelussa ei kampanjoita näy (tai etusivulla oli mielestäni hetken, mutta nyt ei taaskaan näy...). Golf Plus 2010 90KW TSI+DSG.

Eli jotain virallisempaa varmaankin tulossa, itse odottelen uutta yhteydenottoa ajanvarauspuolelta :-)

Jodl

Tiedätkö miten ne tuon diagnosoi, että ketju on hyppäämässä pykälän milloin tahansa? Meillä on pitkälti samanlainen moottori/vaihteisto/vuosimalli ja mittarissa ~107tkm.

Lainaus käyttäjältä: Turisti - 10.10.15 - klo:12:10
Kyllä täytyy vain ihmetellä, miten erilaisia ratkaisuja ja kustannuslaskelmia näistä ketjuntarkastuksen yhteydessä tehtävistä rempoista oikein on tullut. Omani kävi Joensuun Laakkosella kesäkuun alussa tarkastuksessa, jossa huomattiin, että ketju on pomppaamassa paikaltaan milloin tahansa. Koslaan tehtiin jakopääremontti, jonka ajaksi sain vaihtoauton sijaisautoksi. (Uppi ei oikein 5h perheelle riitä viikonloppureissulle)

Kustannukset rempasta ja sijaisautosta 0â,¬. Kyseessä siis -09 1.4TSI DSG7, jolla ajettu n. 130tkm.

Aina kun tätä ketjua vilkaisee, niin Joensuun Laakkosen pointsit nousee ainakin meikäläisen silmissä, vaikka muissa asioissa se ei ehkä halvin vaihtoehto olekaan.

jabajee

Ei ihme, että VAG korvaa nihkeästi yhtään mitään, kun merkkifoorumillakin ollaan ihan tyytyväisiä johonkin jämäprosentteihin ja muihin kusetuksiin  ::)

Miksette järjestetä esimerkiksi jakoketju-miittiä, kerää faktat paperille (ruotsin case, toteutuneet korvaukset, kuluttaja-asiamiehen lausunnot, yms.) ja menette porukalla merkkiliikkeeseen neuvottelemaan. Olisi huoltoneuvojan ilme näkemisen arvoinen, kun montakymmentä asiakasta olisi tiskin takana saman asian suhteen neuvottelemassa korvausprosenteista  ;D

pekkap

Lainaus käyttäjältä: Jodl - 17.10.15 - klo:14:06
Ilmeisesti tässä sama toimenpide kuin meidän autoon ollaan tekemässä? Tarkoitus ma kysyä SAHn huollosta, että miksi eivät ole ketjun venymistestistä tietoisia? Kuitenkin valtuutettu VW huolto.

Joo, ketjun tarkistus kyseessä, aika viikon päästä. Huollon puolelta kyselivät, että paljon ajettu, miten on huollot tehty jne., eli jos jotain löytyy niin ei varmaan ihan automaattisesti mene maahantuojan piikkiin (Minulla onneksi vielä vaihtoautotakuutakin voimassa kuukauden verran)

Olihan sitä maahantuotajaltakin tullut postia, 23.9 sähköposti otsikolla "Sinä ajat - me huolehdimme" jossa piilotettuna kohdan "Volkswagen-merkkihuolto" teksti "Haluamme huolehtia sinusta ja autostasi mahdollisimman hyvin, joten tarjoamme sinulle mahdollisuuden veloituksettomaan TSI-moottorin jakoketjutarkastukseen. Tarkastuskäynti on vapaaehtoinen. Mikäli oman autosi kunto mietityttää, voit varata ajan verkkopalvelustamme tai olla yhteydessä Volkswagen-huoltoon. "... Noh, Pörhön mielestä tämä oli erittäin tärkeä asia varmistaa :)

Jodl

Pörhöltä lupailivat että kun huollot on tehty ohjelman mukaan ajallaan niin jos ketju menee testin seurauksena vaihtoon niin volkswagen vastaa kustannuksista. Meillä oli huolenpitosopimus 3v ja sen jälkeenkin huollot tehty asianmukaisesti. Toivottavasti tuo kertomus pitää. Mitä nyt viime aikoina mediaa seurannut niin ei se klonkswagenin luotettavuus ja uskottavuus ihan huippua ole ollut. Toivottavasti yllätyn positiivisesti.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: jabajee - 17.10.15 - klo:22:17
Olisi huoltoneuvojan ilme näkemisen arvoinen, kun montakymmentä asiakasta olisi tiskin takana saman asian suhteen neuvottelemassa korvausprosenteista  ;D
Ja tuossahan olisi todellinen syyllinen pinteessä.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Jiim

Kävin tarkastuttamassa oman Pasuunan (1,4 TSI). Venymä 26 astetta, raja 28. Ei toimenpiteitä, eli nyt kai sitten vaan odotellaan koska venähtää tarpeeksi ja hyppää rattaalta?

Onko porukalla kokemuksia, täytyykö venymän ylittää raja-arvo, vai reagoidaanko ongelmiin jo aikaisemmin? Maalaisjärjellä ajateltuna jo tuokin tulos on sellainen, että jottain tars tehdä...

Jodl

Lainaus käyttäjältä: Jiim - 20.10.15 - klo:14:16
Kävin tarkastuttamassa oman Pasuunan (1,4 TSI). Venymä 26 astetta, raja 28. Ei toimenpiteitä, eli nyt kai sitten vaan odotellaan koska venähtää tarpeeksi ja hyppää rattaalta?

Onko porukalla kokemuksia, täytyykö venymän ylittää raja-arvo, vai reagoidaanko ongelmiin jo aikaisemmin? Maalaisjärjellä ajateltuna jo tuokin tulos on sellainen, että jottain tars tehdä...
Onko mikä vuosimalli ja km? Onko odotettavissa että venyy vaikka jouluun mennessä tuon pari astetta?

Jiim

2011, ajettu 138 tkm. Eli onhan tuolla jo ikää, mutta on hullua että joudun joko maksamaan remontin hyvän sään aikana itse, tai odottamaan laukeamista jolloin vw jelppaisi.

Tuohon autoon vw:n vastaantulo olisi kuulemma tällä hetkellä 100%, jos hajoaisi tai olisi ollut rajojen ulkopuolella.

xmasa

Lainaus käyttäjältä: Jiim - 20.10.15 - klo:14:16
Venymä 26 astetta, raja 28.
En kieltämättä ymmärrä Klonkswagenin ajatusmaailmaa tälläisen asian kannalta  :o Ehkä se on liian halpaa ryhtyä nyt toimenpiteisiin. Parempi vaan odottaa, että korjauskustannukset nousevat potenssiin tuhat ja jollain keinolla saadaan asiakas maksamaan koko lysti?
Tavallaan ymmärrän tietyt ohjearvot esim juuri kyseisen asian suhteen, koska omassa duunissa yleensä joudun päivittäin painimaan vastaavanlaisten ohjearvojen suhteen. Eli asiaan puututaan vasta, kun tietty raja on ylitetty. Monesti vaan ylimääräinen työ/ongelmat saatettaisiin saada pois päivänjärjestyksestä, jos se hoidettaisiin hieman ennakoidusti pois.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy