TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

JFabiaK

Ja tuohon "kuka vain voi koostaa..." kaatuu koko homma. Tällaisella "tilastoinnilla" ei ole mitään merkitystä, kuten ei maininnalla, että "joka muun merkkisenä kestää keskimäärin yli 300 tkm."
Näillä jutuilla ei ole puupennin vertaa painoarvoa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

vsq

Tervehdys
Onko nyt niin, että 2012 lopussa olisi ketjuun ja rakenteeseen tehty jotain merkittäviä muutoksia??
Onko tiedossa 2012 lopun ja siitä eteenpäin samallatavalla porsineita ketjuja, vai voiko olla, että on käynyt tuuri ja ostin skodan 2013 ilman samaa ongelmaa??
Tiedossani on tutuiltani kaksi tapausta joissa ketju vaihdettu ja toinen oli ajettu 50000km ja toinen 60000 .wv golf ja skoda.Kumpikin tapaus 2011-12 malleja.
Itsellä ajettu vasta 22000 ja pärinöitä ei ole kuulunut, tai en ole kuullut.En menetä yö uniani ketjun takia, mutta olisi kiva kuulla onko ongelma jo poistunut, tai vähentynyt 2013 eteenpäin....siiis uudethan on hihnalla, minulla viimeisiä ketjukoneita.Auto 1.4tsi dsg experiense farkku, eli kaikki murheita aiheuttaneet himmelit löytyy.
ps.Ajoa vaan ja jos hajoo sitten ihmetellään korvauksia...

unelmatalo

#4952
Siksi toivon muiden jatkavan, koska oman ONGELMA TSI:n sain myytyä, saatan peruuttaa toiselle foorumille, kun ketjuongelmaa ei kohdallani enää ole, kestävä ketjukone kylläkin. Itse en saa korvausta, kun minulle tuli vain tappiota auton arvon alentumisen takia. (Kiitos Helkama-auto) Toivottavasti entisestä autostani sen nykyinen omistaja saa korvausta aikanaan, ehjänä se vielä lähti... Olisi vaan hienoa nähdä, että oikeus toteutuu, eikä meidän kuluttajien oikeuksia isot tallaisi loputtomiin.

Yllättävän negatiivisesti JFabiaK yrität oikean tiedon keräämistä vastustaa, aikaisemminkin sama asenne! Liekö oma lehmä ojassa, pelottaako? Siltä vaikuttaa. Paljasta seuraavalla kirjoituksellasi oikea motiivisi. Yritä olla kannustava VAG-maahantuojia vastaan taistelevia TSI-ongelmaisia kohtaan. Eikö sinustakin sama 100% korvaus kuulu kaikille?

Jos VAG on tehnyt suunnitteluvirheen, niin mitä se haittaa, jos siitä tietoa kerätään? Kun eivät suostu julkisuuspeloissaan sitä julkistamaan. Ei pitäisi haitata JFabiaK:takaan tämmöinen toiminta foorumilla?! On suurten massojen etu, jos totuus saadaan julki. Ja tämä keskustelu-"ketju" nimenomaan koskee TSI-ketjuongelmaisia, eikö? Kyllä täällä voidaan tietoa kerätä. Mennään ihan keskusteluketjun otsikon hengessä eteenpäin  ;D Numerointi ja nimimerkit näkyvissä antaa tiedon keräämiselle painoarvoa. Nyt tilastoituna 14 kpl "TSI-ketjuongelmaisia", korjauskuluja yhteensä 21 816,20 â,¬, nuo jakaantuu 9:n tilastoidun kesken, eli keskimäärin 2 424,02 â,¬/tapaus. Eli tilasto sisältää jo 14 x2 424,02 â,¬ = 33 936,31â,¬ korjausta. Minun mielestä paljon enemmän kuin "puupenni"!

Tuon "keskimäärin yli 300 tkm" lainasin enkunkieliseltä foorumilta, tosin siellä luki "200 000 mailia" (suomennettuna). Oman tiedon mukaan esim. paljon yli 1 000 000 km ajettuja Mersuja 80-luvulta käy edelleen hienosti, meno ei lopu ketjuun ennen aikojaan, tiestön suolaus pudottaa nuo johtotähdet aikanaan liikenteestä.

Mitä mieltä kokeneet autoilija ovat muiden automerkkien ketjujen toteutuneista keskimääräisistä kestoista? (mielellään ei mutuja)

vsq :n tutuilla 2 tapausta. vsq, koita saada tuttusi osallistumaan täällä olevaan tilastointiin, KIITOS!  ;)

---

Tässä, mitä TSI00XX... rivi tarkoittaa: eli, ketjuvian sattuessa:

TSI järjestysnumero, prosenttiosuus korvauksesta, rempan kustannus, automalli, vuosimalli,  ajetut km, lisätietoja perään vapaasti, esim. koska rempattu, pitikö taistella jne... (NIMIMERKKI) Nimimerkki siksi, että kun näitä kertyy tarpeeksi, niin YV:llä tavoittaminen helpompaa. Siis kun myöhemmin etsitään porukalla sopivaa kuluttaja-asiamiestä  8) hoitamaan asiaa eteenpäin.

TSI0001 50% 2700â,¬. Skoda Octavia 1,4 TSI 95000 km (←tämä rivi esimerkki!)
TSI002 100% 30 620 VW Scirocco 2010. Remppa tehty 9/2013. (skriko)
TSI0003 100% noin 1000â,¬ . Polo 2011 1.2TSI 28tkm Ei vaurioita.  (teemur)
TSI0004 66% 2600e GOLF GTI 2009 ~95tkm kun nokkaketjun kiristin oli pettänyt (Jiivee)
TSI0005 100% n. 2000â,¬ Audi A3 1.4T 2008 Aj. 90Tkm (kai75)
TSI0006 100% 716,20â,¬ Octavia 1.2TSI -12 (ko. 12/11) Aj. 67Tkm (MM)
TSI0007 82% 8500â,¬ Octavia 1.8TSI 2009 46000km. (AXY)
TSI008, 100%, kustannuksista ei tietoa annettu, VW Jetta 1.4TSI, 2007, 153tkm.(SVAG)
TSI0009, 100%, kustannuksista ei tietoa, VW Jetta 1.2 tsi 2011, ketju vaihdettu kahdesti (80tkm (2013 ja 180tkm 2015). (Visa)
TSI0010, 100% ~2500â,¬, ketju vaihdettu kahdesti 52tkm 2012, ja nyt 101tkm ajettuna. (c0yote)
TSI0011 TSI-moottorin jakoketjutarkastuksessa ja niinhän siinä kävi, että jakopää menee uusiksi. (Mikko)
TSI0012  0%, 1800â,¬, 86tkm matkalla. (Wekotin)
TSI0013 vw golf 1.4 tsi 90kw 2012. Ajettu 130000. tsi-tarkastuksessa ja jakopää kuulemma kunnossa. (topari)
TSI0014 ?%, Skoda 284â,¬ 90tkm huollossa vaihdettiin ketju, joku 700â,¬ alapään säädin tsjp. Öljypumppu sekä sihti. Myöskin tyyppiviallinen lauhdutin. (sakal83)

(edit: lisätty:"muiden automerkkien")

sakal83

Enkä myöskään halua että lisäät minua tilastoihisi. Voitko poistaa, tai onnistuuko ylläpidolta. Muutenkin tämän " tilastoinnin" johon ehkä saat kerättyä sen max 50 nimeä ei kiinnostaa ketään. Listaa se jonnekki muualle kuin tähän tekstikenttään.
Ps. Näitä "tilastointeja" on ennenkin yritetty.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Hauli

Lainaus käyttäjältä: kt - 02.08.15 - klo:09:30
Olettaisin, että Haulin auton huoltokirjasta löytyy myös "ajoturva-leimat", jotka annetaan oikein huollossa. Jos ja kun ne siihen huoltokirjaan on lätkätty, niin huolto on silloin tehty vaadittujen "sääntöjen, nesteiden ja öljyjen" mukaisesti. Muutenhan ei sitä leimaa anneta! Jos nikottelu alkaa Laakkosella, niin tähän vetoat muiden seikkojen lisäksi.

Tarkoitatko näillä "ajoturva- leimoilla" nyt sitä leimaa siellä jokaisen tehdyn huollon sarakkeessa. Eli esim. jonkun paikallisen pikkukorjaamon leima takaa sen, että huolto on tehty täysin valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Onko kellään muulla täällä ollut vastaavaa tilannetta, ettei öljylaatua/ huollon kuitteja ole tallessa. Olisi jo näin etukäteen "hauska" kuulla miten maahantuoja on suhtautunut asiaan.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Hauli - 02.08.15 - klo:20:59
Tarkoitatko näillä "ajoturva- leimoilla" nyt sitä leimaa siellä jokaisen tehdyn huollon sarakkeessa. Eli esim. jonkun paikallisen pikkukorjaamon leima takaa sen, että huolto on tehty täysin valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Onko kellään muulla täällä ollut vastaavaa tilannetta, ettei öljylaatua/ huollon kuitteja ole tallessa. Olisi jo näin etukäteen "hauska" kuulla miten maahantuoja on suhtautunut asiaan.

Siellä huoltokirjassa pitäisi olla oma lokerikko sille ajo-/liikkumisturvaleimalle. Sen saa jos on huollattanut auton aina merkkiliikkeessä ja voimassa aina seuraavaan huoltoon. Se on merkin maahantuojan oma "hinausvakuutus" johon sisältyy matkanjatkumisturva. Samanlaisia tyrkytetään jokaiseen kaskovakuutuksiinkin.

Popo

Lainaus käyttäjältä: vsq - 02.08.15 - klo:17:09
Tervehdys
Onko nyt niin, että 2012 lopussa olisi ketjuun ja rakenteeseen tehty jotain merkittäviä muutoksia??
Onko tiedossa 2012 lopun ja siitä eteenpäin samallatavalla porsineita ketjuja, vai voiko olla, että on käynyt tuuri ja ostin skodan 2013 ilman samaa ongelmaa??
Tiedossani on tutuiltani kaksi tapausta joissa ketju vaihdettu ja toinen oli ajettu 50000km ja toinen 60000 .wv golf ja skoda.Kumpikin tapaus 2011-12 malleja.
Itsellä ajettu vasta 22000 ja pärinöitä ei ole kuulunut, tai en ole kuullut.
Auto 1.4tsi dsg experiense farkku,

Oma 1.2  TSI on moottorin osalta 4/12. Merkkihuollon tsekkaaman Helkaman tiedotteen mukaan ko. autossa on parannettu ketju. Täältäkin löytynee tietoa, jotta v. 2011 -loppuun mennessä muutoksia olisi tehty ja linkkejä jopa eri ketjutyyppien kuviin.

TSI 1.4? Ei tietoa. Lieneekö uudemmissa enemmänkin kyse paremman laatuisesta ketjusta, kuin uudesta toteutuksesta, jos siitäkään...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Popo - 02.08.15 - klo:21:36
...

TSI 1.4? Ei tietoa. Lieneekö uudemmissa enemmänkin kyse paremman laatuisesta ketjusta, kuin uudesta toteutuksesta, jos siitäkään...

1.4 TSI (CAVD) eka ketju vuodelta 2009 kesti 118tkm. Tokaketju loppuvuodesta 2012 kesti 86tkm. Sanoisin, että samaa paskaa... Eikun heikompaa siis..

Visa

Lainaus käyttäjältä: Popo - 02.08.15 - klo:21:36
Oma 1.2  TSI on moottorin osalta 4/12. Merkkihuollon tsekkaaman Helkaman tiedotteen mukaan ko. autossa on parannettu ketju. Täältäkin löytynee tietoa, jotta v. 2011 -loppuun mennessä muutoksia olisi tehty ja linkkejä jopa eri ketjutyyppien kuviin.

TSI 1.4? Ei tietoa. Lieneekö uudemmissa enemmänkin kyse paremman laatuisesta ketjusta, kuin uudesta toteutuksesta, jos siitäkään...

Ei kyllä kovin paljoa ketju ole parantunut

Mulla vm 2011 1.2tsi Jettaan laitettiin 2013 ns parannettu ketju, mittarissa tällöin 80tkm

Tämä parennettu ketju uusittiin toissa viikolla (180tkm). Kestihän se siis 20 tkm pidemmälle  :)

pomo

Tuo vertaus 80- luvun mersun ketjun kestoon on kyllä aika turha. Sama semolimsilloin vag-autoilla, 80- ja 90-luvullamesim vag sdi/tdi ja legendaarinen 1,8 bensa kestää, kori loppuu ympäriltä.
Ei ne autot (mikään merkki) kestä enää sitä mitä ne kesti 10-20 vuotta sitten. Siitä pitää huolen autojen hinnat, kehinnyt tekniikka, pakokaasupäästöt ja ennen kaikkea ostajien vaatimukset. Tehokas, kuluttaa vähän, edullinen ja halpa huoltaa. Niin huoltoa mahdollisimman harvoin ;D

kt

Voisivat autonvalmistajat laajemminkin tulla ulos kaapistaan ja kertoa, että meidän autot ei kestä kuin 100 tkm korkeintaan. Helpottaisi kummasti solistia, kun voisi laskeskella paljonko autoilu todella maksaa.

Vuosikymmeniä sitten oli kuitenkin se tilanne, että korjaustarpeen ilmetessä pystyi korjaukset usein
suorittamaan itse. Nyt on vika kuin vika korjattava merkkiliikkeessä, ja asentaja korjaamollakaan ei osaa
tehdä vika-analyysiä, ellei nettiyhteys toimi "päähuoltamoon".

Kyllä tällainen vikatapauksien kerääminen on paikallaan. Tietenkin selaamalla foorumin läpi, löytyy varmaan 100 tapausta lisää. Tilastointiin kannattaisi lisätä esim vaihteiston tyyppi, DSG vai manu. Ei ketjun vahvistaminen yksistään varmaan ongelmaa ratkaise tai poista. Mukana sopassa on öljynkierto ja -laatu sekä moottorin liikkuvien osien mitoitus ja käydessä syntyvät hitausmomentit, kiristimen toiminta, rattaiden muodon kestävyys, jne... Tämä soppa on keitetty jo 10 vuotta sitten Saksassa ja kuten näkyy, niin pohjaan palaa edelleen... 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: Hauli - 31.07.15 - klo:21:50
(tiedän kyllä, että autoliikkeellä 0,5 vuoden ajan velvollisuus maksaa puolet auton remonteista).

Tällaista 50% maksuvelvoitetta laki ei tunne. Varmaankin sekoitat sen 6 kk virheolettamaan. Kuluttajansuojalain mukaan käytetyn auton kaupassa on voimassa sääntö, jonka mukaan ensimmäisen 6kk aikana autossa ilmenevän vian oletetaan automaattisesti olleen siinä ostohetkellä. Tällä on vaikutusta lähinnä siihen, ettei myyjä voi väittää ostajan aiheuttaneen vian omalla toiminnallaan ("ei me mitään korvata, olet itse revittelemällä hajottanut moottorisi").

Virhevastuuseen tämä sääntö ei tietääkseni muuten vaikuta, se menee aivan normaalisti kuten kaikessa kaupankäynnissä kuluttajan ja toiminnanharjoittajan välillä: kaikella on kestoikänsä ja myyjä vastaa että se kestää sen ajan/matkan joka sen kuuluu kestää. Jos ei kestä, myyjä korvaa sen osan kestoiästä joka jäi saavuttamatta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pomo

Ja jos auto on ostettu laakkoselta ja se on kai merkkiliike, niin luulisi asiakkaan voivan olettaa, että heidän (laakkosen) kauttaan ostettu auto on huolettu siten, että takuuasioissa ei tule ongelmia? Tuntuisi oudolta, että merkkiliike myy uudehkoa autoa ja jos myyjän 1/2 vuoden vastuun aikana ilmenee vika, he vetoavat siihen, että meidän myymämme auto on huollettu puutteellisesti...

Rice

Työkaverin 1.4TSI 90kW Golf jakoketjun tarkistuksessa. Kohta tuli soitto perään, että testattaessa ketju hypännyt ja nyt ihmetellään mitä tehdään.
Opel Astra
Volvo V60

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: Visa - 02.08.15 - klo:22:50
Ei kyllä kovin paljoa ketju ole parantunut

Mulla vm 2011 1.2tsi Jettaan laitettiin 2013 ns parannettu ketju, mittarissa tällöin 80tkm

Tämä parennettu ketju uusittiin toissa viikolla (180tkm). Kestihän se siis 20 tkm pidemmälle  :)

Tuo on korjaussarja eikä tarkalleen aivan sama kuin uudempi moottori. Lisäksi jos puheet ei-vaihdettavaksi tarkoitetusta alakerran rattaasta pitävät paikkansa, viallisen ketjun kuluttama ratas kuluttaa kyllä sen uuden vaihtoketjunkin odotettua nopeammin.

aanri

Octavia -09 FL 1.4 TSI ketju pärähti käynnistyksessä viikon parkkipaikalla seisomisen jälkeen. Tavallisessa käynnistyksessä vastaavaa ääntä en saa kuulumaan. Kävin Miettisellä kyselemässä onko Helkama Autolla myös ilmainen ketjunmittaus kampanja menossa ja siellä todettiin että tähän 1.4 koneeseen ei ketjun venymää pysty edes mittaamaan. Voivat vain tehdä kuuntelun kylmäkäynnistyksessä ja tarkistaa että oljynsuodattimessa ei ole kahta tiivistettä päällekäin. Tästä ilosta olisi pitänyt maksaa ~100e joten jätin vielä väliin. Onko tosiaan niin että FL Octaviassa vain 1.2 TSI koneeseen voidaan tehdä ketjunvenymän mittaus?
Octavia Combi Style 1.4 TSI DSG MY16 Race Blue.
Ex. Octavia Combi 1.4 TSI -09

Popo

Lainaus käyttäjältä: ctrlk - 04.08.15 - klo:07:01
Tuo on korjaussarja eikä tarkalleen aivan sama kuin uudempi moottori. Lisäksi jos puheet ei-vaihdettavaksi tarkoitetusta alakerran rattaasta pitävät paikkansa, viallisen ketjun kuluttama ratas kuluttaa kyllä sen uuden vaihtoketjunkin odotettua nopeammin.

Tämä.Jos ne kuvat kolmesta erilaisesta 1.2 TSIn ketjusta pitävät paikkansa, eivät varmasti ole vaihtokelpoisia vanhoille rattaille suoraan. Suuria ovat ajosuoritteet/vuosi, kun parikin ketjua saadaan ajettua 80 tai 100 tkm. Omassa ajossa kestää noiden kilsojen tavoittelu ajallisesti pitkään, mutta muistuu mieleen kommentti Vehosta, kun mittasivat ketjun kiristimen takuun lopulla: Kyllä 200 tkm kohdalla pikkuturboon viimeistään osia vaihdellaan, mutta huoltoja on tehty vähemmän kuin vanhaan tekniikkaan.

Täällä on kirjoiteltu Volkkarin osalta ketjumittauksista 'asteina'. Vehossa mittasivat kiridtimrn venymää milleinä.Mikä lie vastaavuus...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: aanri - 04.08.15 - klo:08:50
Octavia -09 FL 1.4 TSI ketju pärähti käynnistyksessä viikon parkkipaikalla seisomisen jälkeen. Tavallisessa käynnistyksessä vastaavaa ääntä en saa kuulumaan.
Lienee normaalia, että käynnistettäessä kuuluu jotain ääntä, ennenkuin öljypumppu tuo voitelua venttiilikoneiston vipstaakeihin. Myös ketjun kiristys toimii öljynpaineella, eli sekin voi kylmästartissa hieman pärähtää. Kaikki äänet eivät välttämättä tarkoita, että ketju olisi kaputt.

Popo

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 04.08.15 - klo:17:42
Lienee normaalia, että käynnistettäessä kuuluu jotain ääntä, ennenkuin öljypumppu tuo voitelua venttiilikoneiston vipstaakeihin. Myös ketjun kiristys toimii öljynpaineella, eli sekin voi kylmästartissa hieman pärähtää. Kaikki äänet eivät välttämättä tarkoita, että ketju olisi kaputt.

Tämähän se Helkaman ohjeistuskin on. Eli käynnistyksessä voi pitää pienen äänen ja ei aihetta toimenpiteisiin. Kun en uskonut täysin vein toiseen huoltoon mitattavaksi. Käynnistysääni ei ole muuttunut 46 tkm aikana, joten näillä mennäään, kunnes kalisee kunnolla...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Wekotin

Päivän piristykseksi tähän ketjuun nettiautosta löytynyt huumoripläjäys.  ;D

http://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/7423255

tärpätti

Eli kun (mikäli asia on näin) vanhoihin moottoreihin ei voi vaihtaa kampiakselilla olevaa ketjupyörää niin voidaan todeta että pari kolme ketjun vaihtoa tai ajelu pitkään venyneellä ketjulla saa ketjupyörän kulumaan niin että ei auta kuin lohkon/kampiakselin vaihto. Kulunut ketjupyörä kun tuppaa kuluttamaan uutta ketjua vaikka siellä olisi vahvempi ketju paikoillaan. Käytettynä aika kaukaa joutuu kyseiset autot kiertämään mikäli ei halua harrastaa....
Octavia BKD

Wekotin

#4971
No ainakin tuossa ratas vaihtuu. Eri asia onko tuo ns. valmistajan ohjeiden mukaisesti tehty. Merkkiliikkeet ovat niihin sidottu.

Edit: oli näköjään valmistajan ohjeiden mukaan.

https://youtu.be/uht2ROfERuw


Wekotin

#4972
.. Ja tuossa sitä ei vaihdeta. Otappa näistä nyt selvää.

https://youtu.be/SsaJ9e4eac0

Joona N.V

#4973
Kerrotaas omakin tsi-kokemus kun vihdoin saatu päätökseen.
Eli etsittiin vaimolle vähän kuluttavaa automaattivaihteista autoa yariksen seuraajaksi. Golffeja oli hyvin tarjolla, samoin octavioita mutta golf oli kätevämmän kokoinen ja laadukkaamman tuntuinen. Valintaan vaikutti myös omat hyvät kokemukset 1.9tdi caddysta, joka on palvellut jo 6v.

Sopiva yksilö löytyi muutaman viikon nettiauton selailun jälkeen Levonrannan autoliikkeestä: 1.4tsi golf dsg automaatilla, 104tkm ajettu. Täysi merkkiliikkeen huoltokirja ja auto siisti, eikä koeajollakaan huomattu mitään erityistä. Tehtiin seuraavana päivänä kaupat, kaikki ok (heinäkuun alussa).

Seuraavana aamuna kuului käynnistyksessä ikävä rallatus, ketjuhan se siellä löysänä  :'(
Ilmoitus myyjälle -> auto tampereen laakkoselle tarkastukseen, seuraava vapaa aika elokuun alussa.  :-\
Lähes kuukausi ajettiin pelko persiissä, mutta ketju kesti tarkistukseen asti jossa hyppäsi. Seuraavana päivänä korjaussarja paikalleen, kolmantena päivänä tarkastuksia ja auto kunnossa.
Levonrannasta saatiin sijaisauto, palvelu 10+. Samoin Laakkosella hyvä palvelu.
Maahantuoja korvasi 100%, olis kuulemma menny muuten myyjäliikkeen piikkiin.

Kertaalleen vaihdetut ketjut eivät kuulemma kestä koska kaikkia ketjun osia ei ole aikaisemmin vaihdettu kerralla.. en tiedä mistä lähtien on käytetty nykyistä korjaussarjaa.
Nyt vaihdettiin: Ajoitusketju, ketjunkiristin, nokka-akselin säädin, ketjuratas x2, ohjainkisko x2.

Seat Leon 1.0tsi -17 alor blue, MB vito 3.0 v6 -12 
ex. caddy maxi -09, Golf 1.4 tsi/dsg -09

Hauli

Lainaus käyttäjältä: Hauli - 31.07.15 - klo:21:50
Tervehdys!

Kyllähähn näitä juttuja lukiessa saa yöunet menetetyksi. Aloitan nyt oman epistolani kerronnan, koska mielestäni oman autoni (Audi A3 1,4TFSI 92kW, 125Hp, 2008, 140tkm) tilanne on hieman erilainen kuin muilla.

Eli noin pariviikkoa sitten vaihdon aikaisemman Audi A3 2,0TDI -05:n hieman uudempaan eli edellä mainittuun ajoneuvoon. Aikaisemman dieselin huolettomat kilometrit huokuttelivat jatkamaan merkissä vaikka olisi ollut muitakin ehdokkaita. No muutaman päivän jälkeen kaupoista alkoi moottorista sitten kuulua kylmäkäynnistyksen yhteydessä pientä rallatusta, joka kesti muutaman sekunnin ja loppui. Tätä siis tehnyt nyt viikon verran omassa käytössä. Autoliikkeeseen josta olen auton ostanut, en ole vielä asiasta informoinut, koska autohan on minun ja samoin sen murheet (tiedän kyllä, että autoliikkeellä 0,5 vuoden ajan velvollisuus maksaa puolet auton remonteista). Sain myös autokauppoja tekiessäni tingittyä mukaan FinTakuun 1v/20000km, joka periaatteessa korvaa Audin remontit.

Tämän hetkinen tilanne on se, että olen ottanut yhteyttä Lahden Autotalo Laakkoseen, joka alueeni merkkihuolto. Sieltä ystävällisesti lupasivat jakoketjun mittauksen veloituksetta (onhan VW:n menossa ilmaiskampanja mittauksia varten). Olen siis nyt varannut ajan mittaukseen, joka olisi 11.8. Jos ketjussa on vikaa, menee auto tietenkin korjaukseen. Koska olen pihi, en halua maksaa remontista mitään eli vaadin 100% korvausta maahantuojalta. Tiedustelin jo merkkiliikkeen huollosta samalla aikaa varatessani, että kuinka paljon valmistaja/maahantuoja on valmis tulemaan vastaan korjauskuluissa ja vastaukseksi sain että se riippuu huoltokirjan merkinnöistä. Pyysivät myös käymään etukäteen tiskillä, jotta mahdolliset kulut voitaisiin ennakoida. Ja tottakai olen menossa jutulle, kunhan ehdin.

Koska autoni on minulle uusi, en ole tehnyt/teettänyt siihen vielä yhtään huoltoa. Huoltokirja on kaikin puolin kunnossa, huollot tehty ei-merkkiliikkeissä (tämähän ei pitäisi olla este 100%korvaukselle) ja ajallaan, LL-huoltoina. Ainoa asia mikä tässä minua nyt huolestuttaa onkin se, ettei huoltokirjan mukana tullut yhtään huollon kuittia eikä kirjaan ole merkitty mitä öljyä öljynvaihdoissa on käytetty. Ja jos olen oikein ymmärtänyt, tämä voi nyt olla se ratkaiseva asia, jonka takia valmistaja/maahantuoja ei suostu korvaamaan yhtään mitään, eikö?

Tässä siis tämänhetkinen tilanne, päivittelen tänne lisää kunhan olen taas viisaampi.

Noniin, asiat alkavat edetä, ja vieläpä ihan hyvään suuntaan. Kävin eilen Laakkosella "huoltoneuvojan" juttusilla ja näytin huoltokirjaa. Ja asian on nyt niin että siihen valmistajan 100% korvaukseen päästään. Eli en joudu maksamaan mahdollisesta remontista mitään. Auto siis menossa ensi tiistaina jakoketjun mittaukseen ja sitten tiedämme taas enemmän. Sijaisautoa en tule saamaan, koska liikkumisturva ei ole voimassa, ei merkkihuollossa tehtyjen huoltojen vuoksi.

Huoltokirjassani ei tosiaankaan ollut kuin huoltoliikkeen leima ja eilisen perusteella se riittää. Ainoa asia, josta neuvoja huomautti oli se, ettei erään huoltoliikkeen leimassa ollut paikkakuntaa, ei kuulemma näin ollen tiedä mistä kysellä esim. kuittia.

Palaan jälleen asiaan ensiviikolla.

watson

24 astetta ja ei vaihdeta uusia osia... kannattaisko toi nyt laittaa vaihtoon ennenkuin porsii?
VW Golf Variant 1,4TSI 110 kW DSG -17

Blueroan

Golf 1.4 TSI DSG, ketju tarkastettu ja venynyt ihan äärirajoille. Varattu aika huoltoon, joka menee n. 3viikon päähän. Ketju ei siis testissä hypännyt... Kilometrejä autossa n. 110 tkm.
Seat Leon ST Style 1.2 TSI DSG nevada white
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4X4 Sportline

Mikko

Tänään hain auton (Scirocco 1.4 TSI 118kW) jakopäärempasta ja öljyt sekä suodattimen pistivät maksamaan, muuten tuo reilun 2200 euron remppa meni Volkkarin piikkiin. No muutaman viikon päästä kolmas longlife-huolto niin tuossa ei kuulemma öljyjä tarvitse vaihtaa, joten tulee nuo kulut takaisin. Huoltovälinäyttö olisi antanut ajaa vielä 5000 km, mutta menköön nyt noin.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: watson - 06.08.15 - klo:20:07
24 astetta ja ei vaihdeta uusia osia... kannattaisko toi nyt laittaa vaihtoon ennenkuin porsii?

Ei olisi kannattanut ostaakkaan :D mutta nyt vaihtoon vaan vaikka eihän sitä kukaan osta?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

pomo

Lainaus käyttäjältä: watson - 06.08.15 - klo:20:07
24 astetta ja ei vaihdeta uusia osia... kannattaisko toi nyt laittaa vaihtoon ennenkuin porsii?

Tuskin sitä kannattaa nyt vaihtaa, jos tykkää autosta ja se sopii käyttöön. Folio-hattuilijoiden skitsoilut on kuumimmillaan ja se laskee jopa hintoja! Anna vähän noitten rauhoittua ja odotteli niin voi käydä niin, että jos auto on merkkihuollettu ja mahdolliset korjaukset näyttää menevän valmistajan piikkiin niin voi olla haluttukin vaihdokki? Autohan on  muuten oikein hyvä, halpa huoltaa (verrattuna muihin saksalaisiin), hyvä ajaa jne!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy