TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: kt - 27.07.15 - klo:14:54
Eihän se tietenkään moottorinvalmistajalle ole kovin kiehtovaa kertoa, että me ollaan kehitetty tällainen JKV-vahti-järjestelmä. Silloin tietenkin kysytään, että miksi? Eikö jakoketju sitten kestä moottorin elinikää? Voi olla, että entistä suurempi pako alkaa... 8)
Niin, mistä lasketaan moottorin elinikä ja mikä se on?? Ei ole mitään absoluuttista kestoikää - ihmisen tekemistä tavaroista on kyse: "koi syö ja ruoste raiskaa".

Lasketaanpa se ketjun venymä (kulumalla syntynyt): joka lenkissä on kummassakin päässä niveltapin reikä, lenkkejä on esim. 180 kpl, siis reikiä 2 x 180 kpl/sivu. Välystä on tullut esim. kulumalla 0,1 mm/reikä -> ketju pitenee jännityksessä 360 x 0,1 mm = 36 mm. Jos kulumaa on tullut 0,2 mm/reikä, niin venymä on jo 72 mm. Huomattava, että reiällä on lenkin pituussunnassa mittaan vaikuttamassa kaksi "seinää", siis todellinen kuluminen on vain puolet tästä oletetusta kuluma-arvosta, eli reikä on kasvanut halkaisijaltaan 0,05, jolloin kokonaiskuluma on em. 0,1 mm.

Ketjun kuluma (= venymä) mitataan esimerkiksi nokka-akselin kiertymänä asteina. Näinhän se kontrolloidaan. Erotus venymättömän ja venyneen version välillä. Tähän voidaan haluttaessa yksinkertaisesti laittaa valvonta-anturi (venymä vaikutta venttiilien ajoitukseen), joka ilmoittaa tapahtuman ajotietokoneelle, joka informoi kuljettajaa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: kt - 27.07.15 - klo:14:41
Eri tyyppisten tapahtumien yhdistelmähän se jakoketjun tai -hihnan kuluminen ja venyminen on. Yleensä aina virheeseen johtava syy-seuraus-ketju on useiden "suotuisten" tapahtuminen sopivaan suuntaan sojottava bitti. Mutta kun moottorinsuunnittelijat yleensä tietävät nämä katastrofiin johtavat jäljet, niin ne pitää suunnitteluvaiheessa minimoida. Neuvoksi antaisin vaikkapa:
-Lyhyemmät ketjut käyttöön. ( No tiedän, ettei tuollaiseen voi laittaa lyhyempiä...., sittenhän se on jo eri moottori...)
-Vahvemmat ketjut ja hihnat
-Parempi rattaiden laatu
-Varmempi öljynkierto
-Parempi tasapaino moottorin käydessä, siis kampiakselin rullaus
-Ehkä myös nokka-akselin nokkien muotoilun muutoksia tarvitaan, pyörintämomenttien tasaaminen? venttiilien jousitus?
-Varmempi kiristinsysteemi
-jne...

Tuohon JKV-optimointiin voisi ehkä ajatella käytettävän tärinä- tai ääniantureita, joilla esim starttauksen jälkeista värinää voisi  logata ja selvittää. Tai lisätä jonkinnäköinen kiristimen toimintaa seuraava järjestelmä. Tai  yrittää selvittää jakoketjun "heilumista" jollain vaikkapa induktioon perustuvalla mittaustavalla. Kyllä siihen löytyisi ratkaisu, jos haluja olisi.
Tilanne on kai tähän asti ollut sellainen, että solisti on maksanut ja viuluntekijä on ansainnut. Mitäpä sitä silloin lehmää tappaa.

Totta kai VAG:lla on ja on ollut "hyviä ja kestäviä moottoreitakin". Niistä puhutaan ilmeisesti toisessa ketjussa. Tässä vain lähinnä 1,2/1,4/1,8 TSI-moottoreista.
Yksi askel takaisin rautavampaan suuntaan, tiukempi kontrolli toimitettujen ketjujen laadulle ja karkeiden suunnittelumokien eliminointi. Ja ennen kuin seuraavan kerran aletaan vähentämään kitkoja, pitää olla tiedossa missä viime kerralla mitoituksen se virhe oli. Suunnittelijat testatkoon, missä heidän laskut pettivät.

Ketjun liikkeitä tavalla tai mittaamalla saadaan kyllä tietoa ketjun venymisestä, mutta puhuit katkeamisen valvomisesta. Hihnan tapauksessa on sekin ongelma, että hihna ei veny eikä pahemmin melua ja katkeaminen tapahtuu nopeasti ensimerkkien jälkeen.

Itse en halua konehuoneeseen mitään ylimääräisiä antureita, vaan mieluimmin otan koneen, jossa ketjut ja hihnat on suunniteltu kestämään riittävän hyvin. Jos sekin työmäärä ja kustannus uhrataan ketjujen ja hihnojen suunnitteluun, jota tuollainen valvontajärjestelmä vaatii, niin homma on jo kunnossa. Ei sekään paljoa mieltä lämmittäisi, jos joku aamu JKV-järjestelmän kallis akustiseen emissioon perustuva anturi antaisi vikakoodia. Nykyisessä mallistossa ongelmat on saatu kuriin ihan vain suunnittelemalla toteutus paremmin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 27.07.15 - klo:14:49
Onko näistä ketjulla olevista moottoreista yksilöidympää tietoa? Minulla on se käsitys, että ainakin nämä koneet, joissa eniten ongelmaa on ollut, kuten 1.2TSI ja 1.4TSi on kaikki korvattu uudella konstruktiolla niin Volkkarissa, Skodassa kuin Seatissakin?
Pienet neli- ja kolmisylinteriset bensakoneen ovat tosiaan toteutettu hihnalla nykyisin. Isommissa nelisylinterisissä ja 5-16 -sylinterisissä on ketju. Neli- ja kolmisylinteriset dieselit ovat hihnalla. Merkittävä ongelmia ei liene yhdessäkään nykykoneista.

kt

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.07.15 - klo:15:27

Ei sekään paljoa mieltä lämmittäisi, jos joku aamu JKV-järjestelmän kallis akustiseen emissioon perustuva anturi antaisi vikakoodia. Nykyisessä mallistossa ongelmat on saatu kuriin ihan vain suunnittelemalla toteutus paremmin.

Eikö tyydyttäisi, jos JKV-järjestelmä soittaisi automaattisesti lähimpään huoltamoon ja ilmoittaisi sinulle, että ruokatunnistasi alkaen onkin taksi käytössasi ja hinausauto vie parkista rakkaan Vaggisi ketjunvaihtoon. Diagnoosi olisi vain, että täystuho lähestyy ja ketjusi on katkeamispisteessä. Ei sen tarvitasisi ilmoittaa venymisen asteita tai millimetrejä. Sinullehan riittäisi vain tieto, että olet huolenpidon alaisena. Eikö olisi hieno järjestelmä ja myyntivaltti ... ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Taisihan sitä tietoa liikkua, että lamellien reiitys on kriittinen työvaihe. Savuisissa takomoissa saattaa yövuorossa unohtua vaihtaa reikiä tekevä työkalu, jolloin reikiin jäävät jäysteet ja purseet harhauttavat aurinkolasien takaa piilottelevaa laaduntarkastusta luulemaan, että reikä on ihan timmissä speksissä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Wekotin

Tuolla kerrotaan aika hyvin miksi taas siirrytty hihnaan. Uuden öljykylpyhihnan etuja mm. hiljaisempi, värinättömämpi, kulutus pienenee ja venyy viidesosan siitä mitä ketju! Artikkelissa mainitaan myös, että öljyn joukossa oleva noki tuhoaa ketjun. Ja kaikkihan me tiedämme mikä öljyn värjää mustaksi (noki) ja, TSI:ssä öljy on käytännössä mustaa jo muutaman tuhannen jälkeen öljynvaihdosta. TSI:n palotapahtuma erilaisine stratified-moodeineen vaan suttaa koneen uskomattomalla nopeudella. Tämä tietysti korostuu pitkillä huoltoväleillä. Hyvä verrokki on on Toyotan 1.6 Valvematic. Öljyt pysyy hyvännäköisenä reilusti yli 10tkm. Noki on siitä huono, että nokihiukkaset ovat n. 1 mikronin kokoisia ja autosuodattimet noin 20-50 mikronia.

http://www.continental-corporation.com/www/iaa_com_en/general/2013/highlights_en/pi_belt_in_oil_en.html

Hannes

Aika mielenkiintoinen juttu että 1.8 ja 2.0 TSI moottorissa ei kumminkaan siirrytty hihnaan vaikka noita moottoreita uudistettiin samoin kuin noita pienempiäkin, oikeastaan tulee väkisinkin mieleen että ei tuossa ollut mitään muuta luontevaa vaihtoehtoa palauttaa ostajakunnan luottamusta muuten kuin vaihtanmalla totaalisesti tuo kriittinen osa toisenlaiseksi.

Olen edelleen sitä mieltä että kyseessä oli tuon ketjun suhteen selvä suunnittelu ja materiaali virhe kun myös se että hihna ei tosiaankaan ole yhtään se varmempi jakopäässä kuin ketjukaan jos se on mitoitettu oikein oli sitten öljyn seassa nokea tai ei ::)

kt

Johan tuo artikkeli kertoo, että seuraava askel onkin sitten suunnitella kapeampi hihna, kun sitä moottorin kokoa niin haluataan pienentää ja nykyinen on niin leveä.  :'(
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 27.07.15 - klo:18:43
Aika mielenkiintoinen juttu että 1.8 ja 2.0 TSI moottorissa ei kumminkaan siirrytty hihnaan vaikka noita moottoreita uudistettiin samoin kuin noita pienempiäkin, oikeastaan tulee väkisinkin mieleen että ei tuossa ollut mitään muuta luontevaa vaihtoehtoa palauttaa ostajakunnan luottamusta muuten kuin vaihtanmalla totaalisesti tuo kriittinen osa toisenlaiseksi.

Olen edelleen sitä mieltä että kyseessä oli tuon ketjun suhteen selvä suunnittelu ja materiaali virhe kun myös se että hihna ei tosiaankaan ole yhtään se varmempi jakopäässä kuin ketjukaan jos se on mitoitettu oikein oli sitten öljyn seassa nokea tai ei ::)

Ei se ole tyhmä joka niitä myy vaan joka niitä ostaa  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Hannes


Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 27.07.15 - klo:18:43
Aika mielenkiintoinen juttu että 1.8 ja 2.0 TSI moottorissa ei kumminkaan siirrytty hihnaan vaikka noita moottoreita uudistettiin samoin kuin noita pienempiäkin, oikeastaan tulee väkisinkin mieleen että ei tuossa ollut mitään muuta luontevaa vaihtoehtoa palauttaa ostajakunnan luottamusta muuten kuin vaihtanmalla totaalisesti tuo kriittinen osa toisenlaiseksi.

Olen edelleen sitä mieltä että kyseessä oli tuon ketjun suhteen selvä suunnittelu ja materiaali virhe kun myös se että hihna ei tosiaankaan ole yhtään se varmempi jakopäässä kuin ketjukaan jos se on mitoitettu oikein oli sitten öljyn seassa nokea tai ei ::)

Ei tuo noki missään nimeessä juurisyy ole. Tämäkin on monen tekijän summa, jossa jo valmiiksi tarkoituksella heikoksi suunnitellulle ketjulle aiheutuu ylimääräinen rasite. Kun vielä kiristinkin on päin sitä itseensä suunniteltu, niin reikäjuustoteoria on valmis. Kuten artikkelissa mainitaan, noki söisi myös hihnamateriaalin jos sitä ei vartavasten suojata materiaalivalinnoin öljyn epäpuhtauksilta.

Hannes

Eli nyt puhutaan jo miten mainio tuo hihna on ja jakopään murheet saa unohtaa?? toivon mukaan. Eli kun noita jakopään ketjumurheita on näissä isommissa moottoreissa ollut vähempi niin annetaan niiden vielä olla ja testataan noilla pienemmillä myllyillä ensin jos ne sattuisi kestämään ja vaihdetaan sitten hihna näihin isompiinkin, oisko tuossa jotain vag periaatetta.

Joshua

#4903
Niin tässä Leon 1.4 140:ssä on 2013 lähtien ollut hihna ja ongelmat ovat kuitenkin samat kuin ketjun kanssa vai onko hihnan kanssa vähemmän noita moottorinrikkoutumisia?
Pääseekö tuohon tarkistukseen itse kysymällä, tuleekohan kutsua ikinä sellaiseen muuten kun käytetyn auton on hankkinut vähän aika sitten?
Audi A3 1.5 S-Line Business Sport -17
ex. Audi A3 1.4 TFSI -16
     Seat Leon 1.4 TSI FR -13

Sokota09

Mitkä ongelmat ovat samat? Onko autossasi hihna venynyt ja rallattaako käynnistäessä? Osaatko kertoa oireista? Ei hihnakoneille ole mitään tarkistuskampanjaa käynnissä. Miksi olisi? Ja mistä olet saanut päähäsi, että olisi samanlaisia ongelmia?

Saat ihan itse maksaa tuollaisen tarkistuksen, sillä ei ole merkitystä ostitko autosi käytettynä.

c0yote

TSI0010, 100% ~2500â,¬, ketju vaihdettu kahdesti 52tkm 2012, ja nyt 101tkm ajettuna. Auto ostettu käytettynä yksityiseltä, olen 3-omistaja. Huoltokirja OK. Käytin auton jakoketjun tarkistuksessa ja todettiin venyneeksi. Auton korjaus AutoCenter Tre. Ei moitittavaa. VW Golf 1.4tsi 118kw highline.
Audi A4 2.0TDi Avant S-line + black edition
ex.Vw Golf Highline 1.4Tsi 118kw -2009

tet

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 27.07.15 - klo:17:50
Tuolla kerrotaan aika hyvin miksi taas siirrytty hihnaan. Uuden öljykylpyhihnan etuja mm. hiljaisempi, värinättömämpi, kulutus pienenee ja venyy viidesosan siitä mitä ketju!

Tuosta artikkelista saa kyllä sen kuvan, että nämä VAG:in hihnat eivät ole öljykylvyssä. Tosin artikkelihan on jo parin vuoden takaa, joten voi olla että viittaus on vanhempiin hihnakäyttöihin, esim. dieselkoneisiin.

Lainaa
ContiTech supplies dry-running timing belts to manufacturers including Audi, Volkswagen, Volvo, Ford, Opel, and PSA.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Itse vein auton huoltoon ja samalla pyysin tarkistamaan ketjun kunnon, kun kerta on pariin otteeseen rääkässyt pidempien seisomisien jälkeen tässä parin vuoden sisään. Autoon vaihdettiin uusi ketju tarvikkeineen, joku 700â,¬ arvoinen alapään säädin tjsp. Öljypumppu ja sihti. Auton vuotava lauhdutin meni siinä samalla, josta jouduin maksamaan puolet työstä. Kaikki nämä ja 90tkm huolto alle 300â,¬. Skodalla ainakin homma toimii  ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: kt - 27.07.15 - klo:16:01
Eikö tyydyttäisi, jos JKV-järjestelmä soittaisi automaattisesti lähimpään huoltamoon ja ilmoittaisi sinulle, että ruokatunnistasi alkaen onkin taksi käytössasi ja hinausauto vie parkista rakkaan Vaggisi ketjunvaihtoon. Diagnoosi olisi vain, että täystuho lähestyy ja ketjusi on katkeamispisteessä. Ei sen tarvitasisi ilmoittaa venymisen asteita tai millimetrejä. Sinullehan riittäisi vain tieto, että olet huolenpidon alaisena. Eikö olisi hieno järjestelmä ja myyntivaltti ... ;)
Minulle riittää se, että ketju tai hihna kestää riittävällä varmuudella järkevän vaihtovälin. Jos ei valitse hyvin tunnettuja ongelmamoottoreita, niin homma toimii hienosti ilman tarpeettomia valvontajärjestelmiä.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 27.07.15 - klo:18:43
Aika mielenkiintoinen juttu että 1.8 ja 2.0 TSI moottorissa ei kumminkaan siirrytty hihnaan vaikka noita moottoreita uudistettiin samoin kuin noita pienempiäkin, oikeastaan tulee väkisinkin mieleen että ei tuossa ollut mitään muuta luontevaa vaihtoehtoa palauttaa ostajakunnan luottamusta muuten kuin vaihtanmalla totaalisesti tuo kriittinen osa toisenlaiseksi.

Olen edelleen sitä mieltä että kyseessä oli tuon ketjun suhteen selvä suunnittelu ja materiaali virhe kun myös se että hihna ei tosiaankaan ole yhtään se varmempi jakopäässä kuin ketjukaan jos se on mitoitettu oikein oli sitten öljyn seassa nokea tai ei ::)
Ostajakunnasta hyvin pieni osa tietää missä moottorissa on hihna ja missä ketju. Tuo hihna oli näiden nykyisten hihnakoneiden kehittelyn aikoihin etevin vaihtoehto kulutusta vähentämään. Siksi myös PSA ja Fordkin sen valitsivat pieniin eko-moottoreihinsa. Isompia neloskoneita ei ole suunniteltu puhtaalta pyödältä, vaan ne ovat päivitysversio edeltäjästään. On aila luonnollista, että ne perivät myös jakopään rakenteen.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 27.07.15 - klo:19:05
Eli nyt puhutaan jo miten mainio tuo hihna on ja jakopään murheet saa unohtaa?? toivon mukaan. Eli kun noita jakopään ketjumurheita on näissä isommissa moottoreissa ollut vähempi niin annetaan niiden vielä olla ja testataan noilla pienemmillä myllyillä ensin jos ne sattuisi kestämään ja vaihdetaan sitten hihna näihin isompiinkin, oisko tuossa jotain vag periaatetta.
Riippumatta siitä, onko siellä ketju vai hihna, näistä nykykoneista ei tunnu kenelläkään olevan esimerkkiä hajonneesta jakopäästä. Kun näitä moottoreita on tolkuttomasti käytössä, niin tarviiko vielä miettiä ja keksiä salaliittotarinoita?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 28.07.15 - klo:09:53
Tuosta artikkelista saa kyllä sen kuvan, että nämä VAG:in hihnat eivät ole öljykylvyssä. Tosin artikkelihan on jo parin vuoden takaa, joten voi olla että viittaus on vanhempiin hihnakäyttöihin, esim. dieselkoneisiin.
Uusissa pienissä bensakoneissa on nimenomaan öljyssä uiva hihna.

x_smith

Helsingin Volkwagen Centeriltä soittivat, että huomiseksi varattu tarkastus peruuntuu, koska mahdollisesti tarvittavia varaosia ei ole saatavilla. Saatavuus Saksasta on kuulemma heikko, eikä ole edes tietoa koska lisää tulee. Eivät suostuneet edes tarkastamaan mikä on tilanne, koska tarkastuksessa voi hajota jotain.

J64

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 28.07.15 - klo:12:23
Uusissa pienissä bensakoneissa on nimenomaan öljyssä uiva hihna.

Tietääkseni VW:n hihnat eivät ole öljyssä uivia, Fordin Ecoboost on. Ainakaan mistään en ole sellaista tietoa löytynyt. Missään tarkemmassa kuvauksessa EA211- sarjan moottoreista ei mainita öljykylpyisestä hihnasta. Tässäkin selostetaan rakennetta kohtuu tarkasti, joten luulisi löytyvän maininta öljykylpyisyydestäkin: http://www.cargroup.org/assets/speakers/presentations/40/schmidt_oliver.pdf
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

kt

Lainaus käyttäjältä: x_smith - 28.07.15 - klo:12:50
Helsingin Volkwagen Centeriltä soittivat, että huomiseksi varattu tarkastus peruuntuu, koska mahdollisesti tarvittavia varaosia ei ole saatavilla. Saatavuus Saksasta on kuulemma heikko, eikä ole edes tietoa koska lisää tulee. Eivät suostuneet edes tarkastamaan mikä on tilanne, koska tarkastuksessa voi hajota jotain.

Ahaa... sitten solistikin voi ajotavallaan moottorin hajottaa? Tätähän on veikkailtu, että moottorin "käyttötapa" vaikuttaa ketjun hyppäyksiin. Olisi tietenkin mukava tietää se, mitä juuri ei saa tehdä, koska silloin ketju hyppää... 8) Välttämällä moisen, moottori kestäisi kauemmin ja sen elinikä pitenisi...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Hannes

Niin Skodan jakohihna ei ole continentalin valmistama eikä öljykylpyinen vaan Daycon valmistama kuiva hihna, moottorin kohdalla erikseen huomautetaan että jakopään kopan pölytiiveyteen on kiinnitetty erityistä huomiota, miksihän?? :-[

SNG

Uuden Octavian 1.2/1.4tsi-koneiden osalta rs-huolto (valtuutettu merkkihuolto) sanoo, että "hihna, Ei vaihtoväliä toistaiseksi!".

2015 Fabian osalta puhuvat jakoketjusta 1.2/1.4tsi-koneille.

Olisiko asia niin, että uuden Octavian osalta 1.2/1.4tsi-koneissa pyörisi kuitenkin se uusi öljykylpyinen jakohihna?

Skoda.fi tekniset tiedot eivät mainitse sanallakaan jakopäästä.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.07.15 - klo:15:53
Uuden Octavian 1.2/1.4tsi-koneiden osalta rs-huolto (valtuutettu merkkihuolto) sanoo, että "hihna, Ei vaihtoväliä toistaiseksi!".

2015 Fabian osalta puhuvat jakoketjusta 1.2/1.4tsi-koneille.

Olisiko asia niin, että uuden Octavian osalta 1.2/1.4tsi-koneissa pyörisi kuitenkin se uusi öljykylpyinen jakohihna?

Skoda.fi tekniset tiedot eivät mainitse sanallakaan jakopäästä.
Taitaa jakopäävellin keittäjistä (=nämä mitumutuilijat) tulla sekopäitä. Ketkä puhuvat esimerkiksi?: "2015 Fabian osalta puhuvat jakoketjusta 1.2/1.4tsi-koneille". Mitä tuokin lause sisältää ja tarkoittaa? Ottakaa nyt asioista selvää, ennen kuin tällaisilla asioilla yritätte jähnätä - olisi varmaan hyvä mennä ajamaan ruohoa, tai tehdä kävelylenkki! Ja suosittelen jotain muuta kylpyä kuin öljykylpy.  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

SNG

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 28.07.15 - klo:17:30
Taitaa jakopäävellin keittäjistä (=nämä mitumutuilijat) tulla sekopäitä. Ketkä puhuvat esimerkiksi?: "2015 Fabian osalta puhuvat jakoketjusta 1.2/1.4tsi-koneille". Mitä tuokin lause sisältää ja tarkoittaa? Ottakaa nyt asioista selvää, ennen kuin tällaisilla asioilla yritätte jähnätä - olisi varmaan hyvä mennä ajamaan ruohoa, tai tehdä kävelylenkki! Ja suosittelen jotain muuta kylpyä kuin öljykylpy.  ::)

Tästä kirjoitustyylistä voisi taas haistattaa oikein pitkät, mutta sitä en tee. Olet kyllä aika kieroon kasvanut. Voimakkaammin tuota en täällä viitsi tuota ilmaista. Ohjeista itse itseäsi vain!

Tässä lähde Ocun osalta (alimmaisena): http://rsh.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_octavia.html

Tässä Fabian osalta: rsh.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_fabia.html

kt

Joopajoo. Tällä foorumilla yleensä puhutaan vain asioista ja sopu säilyy. Harvemmin mitumutu-tuskaillaan, tosin viime aikoina sitäkin on esiintynyt.
Suomi24 -foorumilla sopii ensin haukkua kanssakirjoittaja mitumutumaraaniksi, ja jättää kertomatta itse asiasta mitään muuta. Miten voi olla niin vaikealta ymmärtää pysyä asiassa.

Tuohon yllä olevaan riittää kommentoida näin (jos "tietää").
Tuossa Fabian huoltohinnastossa on virhe, kun puhuvat jakoketjusta. Kyllä esim uudessa Fabia 1,2 TSI:ssä on jakohihna ja hihnan vaihtoväli on ohjekirjan mukaan 210 tkm, mutta ainakin minulle sanottiin, että aikaisemmin kannattaa vaihtaa.

PS. Ja tähän ei tarvitse kenenkään kommentoida mitään.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy