TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

teemur

TSI0003 100% noin 1000â,¬ . Ei vaurioita, pärähdys käynnistyksessä havaittu huollon toimesta ilman valitusta asiasta ja osat vaihdettu etukäteen. Merkkihuolto muttei VV-Auton alaisuudessa. Takuu loppu jo korjaushetkellä. Polo 2011 1.2TSI 28tkm

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Jiivee

TSI0004 66% 2600e GOLF GTI 2009.

Mittarissa kilsoja ~95tkm kun nokkaketjun kiristin oli pettänyt -> jakoketju venynyt jne jne. Kokonaiskuluja siis reilut 2600e, itselle niistä about 888e. (34%)
Ei auttanut kuluttajariidalla "uhkailut" tai muutkaan asiat 100% korvauksen saamiseen.
2 litraisen jakoketjun venymiset kuulemma eri juttu kuin 1.2/1.4...  ::)

Asia tällä hetkellä kuluttajariitalautakunnassa niin katsellaan mitä sieltä tulee asiakkaan eriarvoisesta kohtelusta.
Toisille maksetaan 150tkm ajetuille ja vanhemmille vuosimalleille kaikki ja itselle ei...
-13 B7 Passat R-line 2.0TDI 4motion
Ex: -10 mk6 Gti Golf

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: unelmatalo - 22.07.15 - klo:08:50
(Wekotin: tapaukset ovat samanlaisia, nokka-akselia pyörittävä ketju kuluu/venyy ja lopulta hyppää aiheuttaen moottorivaurion. Alkuperäinen syy: VAG mitoitusvirhe tai puutteellinen ketjun voitelu järjestely.)

No kyllä minä sen tiedän, mutta miten se kuluttaja-asiamies saadaan uskomaan se? Kuluttaja-asiamiehen kanta on ainoa mikä ratkaisee. Me voidaan pitää vaikka mitä galluppia täällä keskenämme hamaan tappiin ja mikään ei muutu.

kai75

TSI0005 100% n. 2000â,¬ Audi A3 1.4T 2008 Aj. 90tkm

Kyseessä siis aiemmissa kirjoituksissani mainittu äitini auto. Nyt kuulemma lähtee notkeammin käyntiin, ennen remonttia oli välillä nahkeasti startannut...
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

hosee

Lainaus käyttäjältä: V-O - 15.07.15 - klo:21:04
Ostaja speksaa tuotteen ja sen perusteella halvin mahdollinen alihankkija valmistaa ja toimittaa.

Korjasin.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

MM

TSI0006 100% 716,20â,¬ Octavia 1.2TSI -12 (ko. 12/11) Aj. 67tkm

Moottorista rohinaa käynnistäessä, tarkastukseen Pörhölle ja todetaan ketjun venyneen sen verran, että ketju vaihtoon. Maahantuojalta kysely, vastaantulo 100% osista ja 80% työstä, kerrotaan että rahassa tuo 80% on noin 150â,¬. Auto huollettu ensimmäisen kerran merkkiliikkeessä ja kaksi viimeistä huoltoa nyrkkipajalla. Pelkkä leima huoltokirjassa ei riitä nyrkkipajahuolloista, vaan maahantuoja vaatii kuitit (löytyy).

Auto korjataan. Kuitin mukaan autoon on laitettu jakopään korjaussarja (osakoodi: 03F198158B) plus tarvittavat öljyt yms. Osille hintaa 187â,¬. Työstä esitetään minulle maksettavaksi 105,84â,¬:n lasku jonka maksan. Samalla esitän jo valmiiksi täyttämäni Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta löytyvän lomakkeen "Valitus yritykselle tavaran virheestä". Seuraavana päivänä saan Pörhöltä puhelun, jossa kysytään, että sopiiko asian sopiminen niin, että hyvittävät seuraavassa huollossa tuon maksamani 105,84â,¬. Minulle passaa ja case (ainakin toistaiseksi) closed.

unelmatalo

Tästä se lähtee, hienoa.  :)

TSI rempan maksaa auton myyjäliike, lopulta maahantuoja ja valmistaja!

Riveistä voisi tehdä koosteen n. 10 rivin jälkeen (kuka vaan). Kun rivejä ja asianosaisia itsemaksaneita on tarpeeksi, niin sitten katsotaan saadaanko jonkin paikkakunnan kuluttaja-asiamies kiinnostumaan tarpeeksi. Voihan heistäkin löytyä TSI-kuskeja  ;)

Eli rivinsä jättäneet, seuratkaa keskusteluketjua ja jos asia menee eteenpäin, niin sovitaan sitten jatkosta ja toki kuluttaja-asiamiehelle pitää aikanaan jättää oikeat yhteystiedot, jotta mahdollinen jälkikorvauksen anominen onnistuu. Tämä tiedon kerääminen palvelee myös uusia TSI ketjunsa pompauttaneita. Ja koittakaa haalia tänne tuttunne, työkaverinne tai kuka vaan, jolla näitä TSI-ongelmia on ollut, harva kuitenkaan seuraa tätä foorumia  8)

Tässä, mitä TSI000X... rivi tarkoittaa: eli, ketjuvian sattuessa:

TSI järjestysnumero, prosenttiosuus korvauksesta, rempan kustannus, automalli, vuosimalli,  ajetut km, lisätietoja perään vapaasti, esim. koska rempattu, pitikö taistella jne...

TSI0001 50% 2700â,¬. Skoda Octavia 1,4 TSI 95000 km ←tämä rivi esimerkki!
TSI002 100% 30 620 VW Scirocco 2010
TSI0003 100% noin 1000â,¬
TSI0004 66% 2600e GOLF GTI 2009.
TSI0005 100% n. 2000â,¬ Audi A3 1.4T 2008 Aj. 90tkm
TSI0006 100% 716,20â,¬ Octavia 1.2TSI -12 (ko. 12/11) Aj. 67tkm

AXY

TSI0007 82% 8500â,¬ Octavia 1.8TSI 2009 46000km.

Vaihdettiin koko moottori, ketjunkiristäjä oli pettänyt ja remontti tämän vuoden alussa. Maahantuoja korvasi 5500â,¬, auton myyntiliike 1500â,¬ (auton ostamisesta oli kulunut hiukan vajaa vuosi) ja mun osuus oli 1500â,¬. Tein valituksen Kuluttajariitalautakunnalle mutta sieltä ei tullut mitään helpotuksia.

SVAG

TSI008, 100%, kustannuksista ei tietoa annettu, VW Jetta 1.4TSI, 2007, 153tkm.

Täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja LL- ohjelman mukaan, ei tarvinnut taistella vaan asia hoidettiin mielestäni hyvin.
MB E220d -18

VWVW

Olen seurannut tätä TSI-koneiden jakoketjuongelma kirjoittelua jonkin aikaa ja sivuan hiukan aihetta muistuttamalla Opelin vuosituhannen vaihteen laatuongelmista. Kuten monet varmaan muistavat kärsi B-mallin Vectra todella pahoista laatuongelmista jolla Opel menetti kuluttajien luottamuksen pitkäksi aikaa ja ei taida olla vieläkään täysin palautunut. Opel kuitenkin paransi laatua todella paljon seuraavaan 2002 esiteltyyn C-mallin Vectraan, joka olikin todella hyvä ja vähävikainen auto.
Nyt kun VW on oikeastaan samassa tilanteessa kuin Opel vuosituhannen vaihteessa, niin voisi kuvitella että tämän päivän VW:t on suunniteltu ja tehty "varman päälle" ja ovat todennäköisesti laadukkaita, koska mikään valmistaja ei kestä nyt julkisuudessa olevaa jakoketjuongelmien ja yleistä epäilyä laadusta kovin pitkään. Tulemme varmaankin tulevaisuudessa näkemään VW:n eri mallit kaikissa mahdollisissa autolehtien kestotesteissä jolla VW yrittää todistaa, että laatu on nyt jopa premium luokkaa.

Hannes

Se olisi mielenkiintoista tietää onko näitä ketjuvikoja ollut vielä 2012 vuoden jälkeenkin tehdyissä autoissa puhumattakkaan vielä uudemmissa.

Joo maineen ei menetä kuin kerran on suomalainen ajattelutapa ja Opel on saanut karvaasti kokea sen.

SNG

Olen kanssa tuosta 90-luvun case Opelista täällä useamman kerran kirjoittanut. Koskee Vectran lisäksi ennenkaikkea suurempivolyymista Astraa. Näissä 1.6i 16v ja 1.8i 16v ja 2.0 16v koneissa jakohihnat olivat mitoitettu "yhtä hyvin" kuin VW TSI-koneiden jakoketjut. Maine meni maahantuojan pitkään ylimielisen suhtautumisen takia. Myöhemmässä vaiheessa maahantuoja tuli reilusti vastaan osallistumalla tihennettyjen jakohihnanvaihtojen (120tkm -> 60tkm) kustannuksiin. Varmasti myös hihnan katkeamisten osalta vastaantuloja parannettiin melko myöhään.

Typerintä VW-maahantuojien (Kesko ja Helkama-Auto) toiminnassa oli julkisuudessa jo olevan jakoketju-ongelman piilottelu ja vähättely sekä maksattaminen asiakkailla. Nyt kun vastaantuloja on vihdoin tehty, vastaantuloja ei kerrota etukäteen avoimesti vaan vedotaan yksittäisiin korvausselvityksiin. Tämäkin on SUURI MOKA, eikä lisää brändien uskottavuutta pätkän vertaa.

Vastaantulot tulee taulukoida oletettavan kestoiän (250tkm) ja vastaavasti ehkä myös (vähänajettujen) autojen iän mukaan.

Esim 

75tkm/4 v 100%
100tkm/6 v 75%
150tkm /8 v 50%

Edelläolevat siis vain esimerkkejä, mutta tuolla tyylillä asiakas voisi luottaa tiettyyn korvaustasoon (Jos auton moottorin osalta huollot tehty ajallaan). Brändien uskottavuus palautuisi.

Mikey

Omissakin silmissä Opel on yhä erittäin huonomaineinen auto vaikka ongelmista on jo kaksi vuosikymmentä kulunut. Vaikka eihän Opeleissa ollut kuin kolmenlaisia vikoja: mekaanisia, sähköisiä ja ruostevikoja  :P.

Visa

Jatketaampa tätä ketjua  :)

TSI0009, 100%, kustannuksista ei tietoa, VW Jetta 1.2 tsi 2011, ketju vaihdettu kahdesti (80tkm (2013 ja 180tkm 2015). Homma hoidettu mielestäni hyvin, molemmista vaihdoista kulut 0 eur. Menty LL huoltovälillä ja täydellinen merkkihuoltokirja. Olen auton ensimmäinen omistaja.

Joukor

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 22.07.15 - klo:20:51
No kyllä minä sen tiedän, mutta miten se kuluttaja-asiamies saadaan uskomaan se? Kuluttaja-asiamiehen kanta on ainoa mikä ratkaisee. Me voidaan pitää vaikka mitä galluppia täällä keskenämme hamaan tappiin ja mikään ei muutu.

Viranomaisethan antavat vain suosituksia jatkotoimista. Näissä VAG n ketjuongelmissahan on kysessä tiedossa oleva valmistusvika, jolloin korvaus on oltava 100 %. Maahatuoja ja jm. Unohtavat tämän kummasti.  Veikkaan, että tämän nojalla viallisen auton omistaja voi pyytää viranomaisilta apua, jatkotoimien muodossa. Kun tämän avun pyynnön kertoo jm lle, korjauskulutkin putoavat nollaan. Ei maahantuojalla ole varaa, tai halua lähteä kokeilemaan onneaan eri oikeusasteissa. Ovat heikoilla, kun tuotteessa on tunnettu rakenteellinen virhe. Tämä muuten toimii EU : n alueella. Tehtaan lakimiehet tietävät tämän oikein hyvin.

Kannattaa siis kyseenalaistaa osittaiset korvaukset ja vaatia myös sijaisautoa huollon ajaksi. Virhevastuulain esille nostaminen auttaa varmasti.

tet

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 25.07.15 - klo:09:30
Viranomaisethan antavat vain suosituksia jatkotoimista. Näissä VAG n ketjuongelmissahan on kysessä tiedossa oleva valmistusvika, jolloin korvaus on oltava 100 %.

Löytyykö tällainen kohta jostain Suomen kuluttajalainsäädännöstä, vai tarkoitatko nyt moraalista korvausvelvollisuutta? Minulla ei ole koskaan osunut silmiin sellaista lakipykälää, joka määräisi normaalia virhevastuuta korkeamman korvausvelvollisuuden silloin, jos vika ei ole yksittäinen tapaus vaan tiedossa oleva tyyppivika.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 25.07.15 - klo:09:30
Viranomaisethan antavat vain suosituksia jatkotoimista. Näissä VAG n ketjuongelmissahan on kysessä tiedossa oleva valmistusvika, jolloin korvaus on oltava 100 %. Maahatuoja ja jm. Unohtavat tämän kummasti.  Veikkaan, että tämän nojalla viallisen auton omistaja voi pyytää viranomaisilta apua, jatkotoimien muodossa. Kun tämän avun pyynnön kertoo jm lle, korjauskulutkin putoavat nollaan. Ei maahantuojalla ole varaa, tai halua lähteä kokeilemaan onneaan eri oikeusasteissa. Ovat heikoilla, kun tuotteessa on tunnettu rakenteellinen virhe. Tämä muuten toimii EU : n alueella. Tehtaan lakimiehet tietävät tämän oikein hyvin.

Kannattaa siis kyseenalaistaa osittaiset korvaukset ja vaatia myös sijaisautoa huollon ajaksi. Virhevastuulain esille nostaminen auttaa varmasti.

Mutta käytännön kokemus niin tosielämästä kuin täältä ja muitakin foorumeilta luettuna on, että näin asia ei vain mene. Korvaukset olleet 0 - 100 % riippuen auton merkistä, vuosimallista, kilometreistä, huoltohistoriasta, omistajan naamasta ja kuun asennosta vailla logiikkaa.. Joten mielestäni tällaisien postaaminen on jopa harhaanjohtavaa:

"TSI rempan maksaa auton myyjäliike, lopulta maahantuoja ja valmistaja"!

Joukor

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.07.15 - klo:09:37
Löytyykö tällainen kohta jostain Suomen kuluttajalainsäädännöstä, vai tarkoitatko nyt moraalista korvausvelvollisuutta? Minulla ei ole koskaan osunut silmiin sellaista lakipykälää, joka määräisi normaalia virhevastuuta korkeamman korvausvelvollisuuden silloin, jos vika ei ole yksittäinen tapaus vaan tiedossa oleva tyyppivika.

Tästä ketjun viasta aiheutuneista korvauksista on kirjoitettu jo aiemmin topicisaa. Tyyppivikahan tuo on, eli valmistajan virhe, mutta valmistajahan ei julkaise lukuja. Tietohan olisi heille epäedullinen. Kuten on huomattu.

Normaalia suuremmasta korvausvastuustahan en ole sanonut sanaakaan. Jälleenmyyjien ehdottamiin Osakorvauksiin ei mielestäni kannata tyytyä, vaan vaatia yleisesti tunnetun valmistevian poistamista. Veloituksetta, ja ehdottomasti sijaisauto tms. Vastike tilalle.

Täältä lisätietoa vastuista.
http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/aihekohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-kulutustavaran-kaupassa-2011.pdf
Googlettamalla löytyy lisää vastuukysymyksistä.

Wekotin

Tässä tulee taas helposti se, että auto tulee korjauksen jälkeen "parempaan" kuntoon ja omistaja saa käyttöhyötyä. Taas ollaan osamaksajina. Tämäkin on linjattu jonnekin tuonne KKV:n lappusiin.

SNG

Olen edelleen sillä kannalla että korvausvastuu tosiaankin päättyy kun "odotettavissa oleva" normaali käyttöika tulee täyteen. 250tkm on aiemmin mainittu normaaliksi kestoiäksi. Vuosista en osaa sanoa vähän ajetuista, mutta heitetään 8-10v.

Kuten tuossa aiemmin postasin, hämminkiä aiheuttaa edelleenkin maahantuojien salamyhkäisyys ja epämääräisyys korvausten "tulkinnassa autokohtaisesti".

MAAHANTUOJAT: KORVAUSTAULUKKOJA NYT KEHIIN, JOS HALUATTE KOHUN HÃ,,LVENEVÃ,,N !!!

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.07.15 - klo:10:55
Olen edelleen sillä kannalla että korvausvastuu tosiaankin päättyy kun "odotettavissa oleva" normaali käyttöika tulee täyteen. 250tkm on aiemmin mainittu normaaliksi kestoiäksi. Vuosista en osaa sanoa vähän ajetuista, mutta heitetään 8-10v.
Kuten tuossa aiemmin postasin, hämminkiä aiheuttaa edelleenkin maahantuojien salamyhkäisyys ja epämääräisyys korvausten "tulkinnassa autokohtaisesti".
MAAHANTUOJAT: KORVAUSTAULUKKOJA NYT KEHIIN, JOS HALUATTE KOHUN HÃ,,LVENEVÃ,,N !!!
Eipä tällä "kourallisella" tätä lietsomista ylläpitäviä ole kovinkaan suurta vaikutusta, varsinkin kun kirjoitellaan "mitä kaverille on tapahtunut ja mitä ollaan kuultu". Melkoista uhoamista ja "asiantuntevuutta" - annetaan "syvällisiä" neuvoja - on jälleen pullahdellut pintaan. Trollitkin ovat huomanneet hyvän kasvualustan. Näitä "kohuja" yritetään rakentaa kuin suuressa mediassa (=sitä "ihteensä") - ja elämä ei ole kuitenkaan kohuista huolimatta sen erikoisempaa kuin se on aina ollut näitten autojen kanssa.
Kirjainyhdistelmästä TSI on tullut se seesam, jolla yritetään ratsastaa kaikkien vanhojenkin ja alkuperäiseen asiaan kuulumattomien koneongelmien hoitoon = "ikuinen takuu". Ollaan tyypillisesti nykyihmiseen syötetyssä lääkkeesä - minulla (käyttäjällä) ei ole mitään vastuuta (=ei tarvitse osata, ei tarvitse tietää) ja velvollisuuksia, minulla on vain oikeuksia.

Kyllä se korvausvastuu sisältää myös käyttäjän vastuun ja "normaalin käyttöiän jälkeen" sitä ei ole kenelläkään muulla.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

SNG

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 25.07.15 - klo:12:41
Eipä tällä "kourallisella" tätä lietsomista ylläpitäviä ole kovinkaan suurta vaikutusta, varsinkin kun kirjoitellaan "mitä kaverille on tapahtunut ja mitä ollaan kuultu". Melkoista uhoamista ja "asiantuntevuutta" - annetaan "syvällisiä" neuvoja - on jälleen pullahdellut pintaan. Trollitkin ovat huomanneet hyvän kasvualustan. Näitä "kohuja" yritetään rakentaa kuin suuressa mediassa (=sitä "ihteensä") - ja elämä ei ole kuitenkaan kohuista huolimatta sen erikoisempaa kuin se on aina ollut näitten autojen kanssa.
Kirjainyhdistelmästä TSI on tullut se seesam, jolla yritetään ratsastaa kaikkien vanhojenkin ja alkuperäiseen asiaan kuulumattomien koneongelmien hoitoon = "ikuinen takuu". Ollaan tyypillisesti nykyihmiseen syötetyssä lääkkeesä - minulla (käyttäjällä) ei ole mitään vastuuta (=ei tarvitse osata, ei tarvitse tietää) ja velvollisuuksia, minulla on vain oikeuksia.

Ainakin omalta osaltani ohjeistin vain viimeisessä postauksessa kuinka asia kannattaisi hoitaa pois päiväjärjestyksessä ihan trollaamatta ja positiivisessa hengessä. En näe muuta toimintatapaa tässä asiassa kuin AVOIMMUUDEN. Julkisuuteenhan ovat sanoneet että ongelmat hoidetaan. Se oli todellakin hyvä alku laadukkaalle toiminnalle. Jatko olisi pienestä kiinni.

Ihan fiksua mielestäni kerätä tänne toteutuneita korvausprosentteja ja omavastuuosuuksia.

Disclaimer: Jos autoa ei ole huollettu oikein ja jatkettu ajoja hälyäänistä ja varoitusvaloista huolimatta, silloin korvausosuuden pitääkin hävitä ainakin osittain.

Ei näitä autojen laatuongelmia ole kovin paljon julkisuudessa ollut TSI-jakoketjuongelmaa ja öljynkulutusta lukuunottamatta. DSG-ongelmat ilmeisesti hoidossa koska niistä ei ole enää pahemmin hälyä olluyt.

Kyllä se korvausvastuu sisältää myös käyttäjän vastuun ja "normaalin käyttöiän jälkeen" sitä ei ole kenelläkään muulla.

Ei palstan laatu kiukuttelulla ja syyttelyllä yllä pysy. Keep positive!

pomo

Ja asia ei yksinkertaisemmaksi tee se tosiseikka, että vag autoilla on Suomessa 3 vai 4 maahantuojaa...  Joilla kaikilla on vähän eri linja korvauskäytännössä.

tet

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 25.07.15 - klo:10:26
Normaalia suuremmasta korvausvastuustahan en ole sanonut sanaakaan. Jälleenmyyjien ehdottamiin Osakorvauksiin ei mielestäni kannata tyytyä, vaan vaatia yleisesti tunnetun valmistevian poistamista. Veloituksetta, ja ehdottomasti sijaisauto tms. Vastike tilalle.

Valitettavasti sillä, että sinun mielestäsi ei johonkin kannata tyytyä, ei ole lain silmissä kovin suurta arvoa. Pykälät löytyvät lakikirjoista ja niiden mukaan mennään, ei siinä sinun tai minun mielipiteellä valitettavasti ole paljon arvoa. Virhevastuu on pykälien mukaan 100% silloin, jos autolla ei ole ajettu metriäkään. Heti kun autoa käytetään, virhevastuuprosentti lähtee laskuun. Vaikka kyse olisi kuinka tunnetusta tyyppiviasta, niin jos se iskee siinä vaiheessa kun olet ajanut autollasi 10% kyseisen hajonneen osan odotettavissa olevista kilometreistä, et saa 100% korvausta vaan ainostaan 90%.

Jos vaikka 100 tkm ajetun auton omistaja saisi ilmaiseksi uuden moottorin, niin olisihan se aika epäreilua niitä kohtaan joiden moottori ei ole oireillut. Nämä joutuvat itse maksamaan jos haluvat uuden moottorin kuluneen tilalle, mutta se jolla on kone hajonnut saa ilmaiseksi uuden. Sehän olisi kuin lottovoitto, jos saisi auton joka hajoaa ennen aikojaan. Korvausprosentin putoaminen käyttöiän mukaan korjaa tämän vääryyden. En tiedä muista, mutta minun oikeustajuni mukaan noin sen kuuluukin mennä. Ongelma on vain se, että tämän lakisääteisen korvauksen saamiseksi on moni saanut tapella "hampaat irvessä", vaikka sen pitäisi tulla automaattisesti ilman sen kummempaa painimista.

Lainaus käyttäjältä: pomo - 25.07.15 - klo:15:15
Ja asia ei yksinkertaisemmaksi tee se tosiseikka, että vag autoilla on Suomessa 3 vai 4 maahantuojaa...  Joilla kaikilla on vähän eri linja korvauskäytännössä.

Mistäs noita noin monta on ilmaantunut? VV-Auto ja Helkama ovat tiedossani, ketkä muut näitä tuovat maahan? ???
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pomo


SNG

Lainaus käyttäjältä: pomo - 25.07.15 - klo:17:13
Onko seatilla ja audilla oma? Porchella on ainakin!

Heh.

Porchella ja mm Bugatilla tosiaan varmaan omat kanavansa :D

"Kansanautoista" Audi, VW, Seat Keskon maahantuomia ja Skeida Helkama-Auton maahantuoma. Eli tämän ketjun osalta varmaankin juurikin kaksi maahantuojaa.

pomo

No sitten olin väärässä, minulla oli se käsitys, että seatilla on omansa.

ExOctavisti

#4857
Lainaus käyttäjältä: unelmatalo - 12.07.15 - klo:07:20
Omalla kohdalla uutena ostettu :'( Skoda Octavia 1,4 TSI Elegance Dsg  vm. 2009, aj. 88000km.

Pari vuotta sitten harkitsimme myyntiä, nettiautossa pyyntihinnat n. 21-22000 â,¬, ajattelin että ajellaan vielä vuosi pari, pitääpä hintansa tosi hyvin ( = VIRHE).

Nyt oli nettiautossa myynnissä pyynti hinnalla 13500 â,¬ muutaman kuukauden, ei ainoatakaan puhelua! (erittäin siisti, hyvät valokuvat, 2 x alut, 2 x uudet renkaat...jne.)

Kysyin Laakoselta (Jyväskylä) jakoketjun, hammaspyörien ja kiristimen vaihtoa, vastaus oli, että 1,5-2 kâ,¬. Samalla kysyin rempalle takuuta, vastaus oli:" normaali huoltotyön ja varaosien takuu". Jatkokysymys:" saanko 20 000 km takuun, jos jotain ketjun kanssa käy, niin menee teidän (Laakkosen) piikkiin. Vastaus:"en pysty sellaista lupaamaan, normaali huoltotyön ja varaosien takuu tulee". Kysyin myös maahantuojan vastaantuloa mahdollisen ketjuvaurion kohdalla, vastaus:"katsotaan sitten jos niin käy, maahantuoja on tarkka huoltojen suhteen, että ovat suoritettu merkkiliikkeessä". Eli jos on huollatettu jossain muualla, niin... No, autoamme oli huollatettu muuallakin, koska EU:ssa ollaan ja se on täysin OK pykälien mukaan?

Eli ketjun vaihtaminen ei asiakkaan tilannetta paranna ollenkaan, olisivat varmasti veloittaneet 2200,- â,¬ (koska piti vaihtaa "nesteetkin" tms). Eli ilmaan heitettyä rahaa olisi ollut tuo.

Lopulta vaihdoimme auton autoliikkeeseen, joka pystyy myymään edullisen "kaikenvara" tekniikkaturvan samalla autoon ja näin uusi omistaja on ainakin ekan vuoden turvassa 100,- â,¬ omavastuulla. Nettiautosta muuten en saanut tekniikka vakuutusta ko. autoon. Laitoin rastin ruutuun, mutta vaihtoehto hävisi kun menin eteenpäin. Lieko merkki / TSI malli rajattu pois vakuutuksista??? Kyselin vakuutuksen perään vielä sähköpostilla, mutta ei vastausta nettiautosta.

Käytetyn Skodan arvo tipahti vajaan kymppitonnin parissa vuodessa, onko normaalia? (EI) Saimme hyvityshinnan 11000,- â,¬, ylihintaiseen vaihtoautoon, huonommilla renkailla jne.. Laakkoseltakin kysyimme vaihtotarjousta, mutta, kun heidän vaihdokkien hinnassa on enemmän liikkeen "hyvää" hinnassa päällä, niin vielä enemmän olisi tullut "turpaan". Vaikka hyvitys olisi ollut 13000,- mutta kun vaihdokin hinnassa oli 3-4000,- enemmän ylimääräistä, niin ei mitään järkeä. Loppuhinta ja mitä saat ratkaisee.

Jos TSI kilahtaa, niin ylihintainen käytetty moottori maksaa yli 9000,- â,¬, josta asiakas maksaa osansa, eikä auton arvo muuta kuin alene!!!! ( http://www.kauppalehti.fi/uutiset/ruotsalaislehti-tylyttaa-volkswagenia-jakoketju-helvetista/3ng3yC2u ) :"Suomessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta on, että jakoketju on niin sanottu huoltovapaa osa, ja sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti."

Voisiko joku "vuotaa8)  Laakkoselta tai Helkama-autolta tapahtuneet oikeat ketjuvauromäärät julkisuuteen? Näin saataisiin jopa valmistaja lopulta julkisuuspaineen kautta vastuuseen tekosistaan.  Ei nämä nettiin kirjoittelijat itse keksi tyhjästä ketjuvikoja, kyllä taustalla on oikeita ongelmia. Harva jaksaa nettiin kirjoitella.

Turpaan tuli siis kunnolla. KIITOS HELKAMA AUTO!  >:(

Tässä TSI hintakehitys %-hintoina uudesta:

Hinta 2009 "uusi 1,4 TSI DSG" : 100 % (ikää 0v)
Hinta 2013 "hyvämaineinen kulkine": 70 % (ikää 4v)
Hinta 2015 "ketjuvikainen pommi": 35 % (ikää 6V)

Pakko lainata itse itseäni muutaman vuoden takaa "Pakko sen verran puuttua keskusteluun että itse ostin 2009 vuonna 1,4 TSI Octavia Hb:n Ambiente varusteilla 21600â,¬:lla. (sis. toimituskulut)" +renkaat,lämppäri jne. Muistaakseni Elegancen lisähinta oli tuolloin 1700â,¬:a ja DSG:n niin ikään 1700â,¬:a eli päästään 1.4TSI DSG Elegancella 25000â,¬:n hintaan eikä nykyiseen +30kâ,¬:a johon kirjoittaja on verrannut??

Itse kattelin tuolloin (vuonna 2009) myös käytettyjä aivan järkyttävän hintaisia vanhan mallisia (vm.2007) Octavioita mutta ne olisivat maksaneet n.17kâ,¬:a, ei tullut kauppoja vaan uusi meni silloin tilaukseen. Ns. kohtuu perusvarusteisessa kansanautoissa pitovuodet 0-3 vuotta ja 3-6 vuotta voivat siis oikeasti tulla lähes saman hintaisiksi auton arvonaleneman suhteen! (asia jota moni ei usko)

Eli kannattaa mahdollisesti harkita milloin auton vaihtaa: 2015 30kâ,¬:n auto uutena 0 vuotta, parhaassa tapauksessa hyvitetään 20kâ,¬:a kun auto 3 vuotias, n.10kâ,¬:a kun auto 6 vuotias

Eli ostat 2015 30kâ,¬:n auton, vaihdat uuteen 3 vuotiaana ja kärsit 10kâ,¬:n tappion-->ajat jälleen 3 vuotta ja arvoa on taas hukkunut 10kâ,¬:a mutta sinulla on 3 vuotias auto ja takuuta on ollut viimeisen 6 vuoden aikana yhteensä neljä vuotta. Toinen skenaario on että sinulla on edelleen se 6 vuotta vanha kosla jossa ei GW korjauksista enää tietoakaan eikä kukaan uskalla ostaa 6 vuotta vanhaa 10kâ,¬:n autoa johon voi tulla 9kâ,¬:n remontti..

skriko

^
Tuollaisen myyntipuheen kun olisin ymmärtänyt pitää aina kun autoliikettä pitäessäni kauppasin autoa asiakkaalle. Osta nyt tämä uusi auto ja vaihda se kolmen vuoden päästä taas uuteen. Mitä väliä sillä on vaikka välirahoihin palaa kolmen vuoden sisään 20 000, kun tästä sinun nykyisestäsi kuitenkin kilahtaa kone kolmen vuoden päästä ja autosi on silloin 6 vuotias ja remppa maksaa 9 000.
Ei millään pahalla, mutta jos tällä menttaliteetilla vaihtelee autoja, niin kannattanee tutkia ajaessaan taivaalle, josko sieltä putoaisi meteoriitti. ;)

kt

#4859
Viitaten noihin em pohdintoihin, taas faktatietoa purtavaksi ja kommentoitavaksi:

Uusi Skoda Octavia 1,4 TSI DSG (ambiente) auton myyntihinta 21.1.2009 oli 22690 euroa + toimituskulut 600. Yhteensä 23900 euroa. Helmiäisväri 530 euroa, moottorilämmitin 300 euroa, talvirenkaat 720 euroa ja irrotettava vetokoukku 750 euroa. Teki yhteensä 25590 euroa. Tänään "sama" auto maksaa pelkästään myyntihintana  27000 euroa! Eli nousua 4500 euroa!

Silloin tarjosin vaihdokiksi Skoda Octavia HB 1,9 TDI DSG Elegancea,  vuodelta 2005, ajettu 70000 km, siis noin 4-vuotias,
ja lisäksi minun olisi pitänyt vielä maksaa 10000 euroa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy