TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

MU

Noniin, potilas Skoda Suberb (II) 1.8 TSI vm. 2008, 76tkm. Tällä viikolla ilmestyi rallatus kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ja katosi vähitellen, mutta kesti varmaan n. minuutin. Aiemmin en ole tuota huomannut, vaikka olen yrittänyt kuunnella. Lienee tarpeen viedä pajalle vähintään tarkastettavaksi pikimmiten -- uskaltanee kuitenkin ajamalla viedä (alle 5 km)?

Onko kokemuksia miten Skoda osallistuu korjauskuluihin tällaisten vähän vanhempien autojen osalta? VAG mainitsi jossain tulevansa vastaan 200tkm / 8v saakka - onkohan Skodalla/Helkamalla vastaava kanta? Omassa kärryssä 8v lähestyy kovaa vauhtia.

kt

Tuntuisi siltä, etteivät vuodet sinänsä jakoketjua venytä, mutta nämä muut laitteet, kuten kiristin ja öljypumppu, saattavat olla tulossa vikaantumisikään. Ajettukin aika vähän. Nokka-akselin säädinkin voisi olla ääntelijä? Kannattaa viedä tarkistukseen ja selittää mitä tapahtui.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

hodillac

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.07.15 - klo:14:05
Jos kysyt varaosana tai takuukorjauksena tai virhevastuun Goodwilinä vaihdetun jakoketjun "takuuta", niin se varmaan riippuu mistä roikkuukaan. Saattaa olla takuuta ½, 1 tai 2 vuotta tai ei ollenkaan. Kannattaa kirjallisesti sopia.
Em. tekijät ynnättynä yhtälööön vie tarjotun ajoneuvon kyllä liian lähelle uutta uusintaa eli mittarissa on pitkästi toistasataa tuhatta. Ja mites sen turbon kanssa; ilmeisen "integroitu" näissä ja on aiheuttanut niinikään harmia?

Vasta korjatut tai ainakin korjatuiksi mainostetut ovat taas ihan eri hintahaarukassa. Sellaista vois harkita, jos siihen saisi 2 vuoden takuun. Kilometrejä, kun ei nyt niin älyttömästi kerry (nykytahdilla ainakaan). Taidan ottaa sen muutaman vuoden vanhemman ja puolet edullisemman Mazdan :)

Onko nämä vaginan pelit ollu aina ketjulla vai onko tässä nyt joku suurempi salaliittoteoria, jolla halutaan vesittää ketjun varmuus ja tietynlainen "huoltovapaus"?

kt

Entiseen Mazdaani piti 50 tkm välein vaihtaa sytytyspuolat ja johdot ja ruostuikin käsiin. Onhan noita VAG-koneita kaikenlaisia, bensalla ja dieselillä ja eri tehoilla. Kun otat vanhan ei-turbokoneen, niin sehän vasta on luotettava. Mutta eihän mihinkään käytettyyn autoon saa keneltäkään, edes Takahikiän tummalta, 2 vuoden takuuta.
Kyllä kaikkia autoja 100 tkm välein joutuu jotenkin varaosin korjailemaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.07.15 - klo:19:55
Mutta eihän mihinkään käytettyyn autoon saa keneltäkään, edes Takahikiän tummalta, 2 vuoden takuuta.

Toyotalta saa  ;)


http://www.toyota.fi/vaihtoautot/index.json
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

pomo

Niin, mikä on takuu? Tuo on käsittääkseni eräänlainen "vakuutus" vikojen varalla minkä saa muiltakin merkeiltä ja if:ltä mihin vaan maksamalla?

unelmatalo

 :) Kiitos osanotosta ja vertaistuesta...

Luulisin kuitenkin, että: Auton arvo putoaa uutena nopeammin ja vanhana hitaammin.

Minun Skoda Octavia 1,4 TSI Elegance DSG piti hintansa uutena keskimääräistä paremmin (yleinen autojen hintakehitys) ja sitten jakoketjuvikojen ja dsg vaivojen yleistyttyä hinta romahti, LUONNOLLISESTI.

Ei uudet mallit romahduta hintoja, toki ne jotain vaikuttaa. Hyvän laitteen pitäisi kelvata, vaikka markkinoilla olisi parempiakin laitteita.

Tässä TSI hintakehitys %-hintoina uudesta:

Hinta 2009 "uusi 1,4 TSI DSG" : 100 % (ikää 0v)
Hinta 2013 "hyvämaineinen kulkine": 70 % (ikää 4v)
Hinta 2015 "ketjuvikainen pommi": 35 % (ikää 6V)

Jos hinta putoaa kahdessa vuodessa vanhana lähes saman, kuin 4 vuodessa uutena, niin sitten olen ymmärtänyt jotain väärin. VAG:n poijaat: vääntäkää tämä logiikka minulle rautalangasta (paksusta). Tässä vielä autojen arvojen vertailukäyriä Ameriikan raitilta: http://1.bp.blogspot.com/-uczmuTqSsIA/UR7XeSuzWzI/AAAAAAAAC0Q/RO6wN56DMbU/s1600/cardepreciation2.png Heikosti sijoittuisi 1,4 TSI DSG tuossa käppyrässä, alussa olisi paras ja 6 vuoden kohdalla huonoin.

Ketju pitäisi vaihtaa autotehtaan piikkiin, toivottavasti jatkossa vaihtavatkin mutisematta. Onko asiasta kukaan käynyt oikeutta tai onko juttuja meneillään? Mielenkiinnolla odotan, että alkaa tapahtua, ketjuvikaiset alkavat tulla ylinopeasti siihen ikään/arvoon, että kannattaako 9 kâ,¬ autoon tehdä 9 kâ,¬ remppaa, missä menee raja kun romutuspalkkio on 1,5 kâ,¬ ???  ::)

Oma huoleni alkoi, kun tuttu autokorjaamon setä kertoi  VAG:stä, jossa samalla koneella oleva 1,4 TSI äänsi ja omistaja laitatti ketjun, hammaspyörät ja kiristimen ja ajoi sitten reilut 10 000 km ja 100 000 km kohdalla kilahti. Puolet joutui uhri maksamaan 9000,- â,¬ laskusta, myyjäliike tuli REEEILUUUSTI vastaan puolella kustannuksista. Tarina kertoo, että rempan hintaa on VAG:n toimesta nostettu, jotta voidaan helpommin ottaa %-osuuksia kustannuksista. Kuulostaa kyllä kovalta hinnalta 9000,- â,¬ moottorin vaihdosta. Jos uutta laitettaisiin, niin sitten ehkä tuo hinta ok. Eli, jos korjauksessa asennettava vanha vaihtomoottori maksaa tuon, niin uusi sitten ehkä 18 000 â,¬!  <- VAG:n laskukaava toisinpäin käytettynä. Eipä jää korille ja muulle tekniikalle paljoa arvoa.

Tilannetajuisille suosittelen ongelmakoneista luopumista  ;)

Onneksi pääsin 1,4 TSI Elegance DSG:stä eroon. Vaikka Turpaan tuli  >:(

KIITOS HELKAMA-AUTO

kai75

Lainaus käyttäjältä: MU - 12.07.15 - klo:18:49
Noniin, potilas Skoda Suberb (II) 1.8 TSI vm. 2008, 76tkm. Tällä viikolla ilmestyi rallatus kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ja katosi vähitellen, mutta kesti varmaan n. minuutin. Aiemmin en ole tuota huomannut, vaikka olen yrittänyt kuunnella. Lienee tarpeen viedä pajalle vähintään tarkastettavaksi pikimmiten -- uskaltanee kuitenkin ajamalla viedä (alle 5 km)?

Onko kokemuksia miten Skoda osallistuu korjauskuluihin tällaisten vähän vanhempien autojen osalta? VAG mainitsi jossain tulevansa vastaan 200tkm / 8v saakka - onkohan Skodalla/Helkamalla vastaava kanta? Omassa kärryssä 8v lähestyy kovaa vauhtia.
Ketjuntarkastuskamppanja on päällänsä niin yritähän tyrkyttää sokotas sinne tarkastukselle ja varmaankin menee ketju vaihtoon kun noin kauan rallattaa käynnistyksen jälkeen...  :(

Kyl ne siellä merkkiliikkees sit sanoo et "kelpaako" sun auto sinne tarkastukselle. Ne kysyy melkoisella varmuudella et onko huollot tehty ajallaan ja jolleivät näe huoltoja omalta koneeltaan niin kyselevät et onko öljynvaihtokuitit tallessa et käytetty öljy käy selville (näin mulle sanottiin kun äidin A3n tarkastusaikaa tilailin; tarkemmat tekstit ko. autoon liittyen tuossa muutama sivu taaksepäin).
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

njs

Lainaus käyttäjältä: kai75 - 12.07.15 - klo:21:18
Ketjuntarkastuskamppanja on päällänsä niin yritähän tyrkyttää sokotas sinne tarkastukselle ja varmaankin menee ketju vaihtoon kun noin kauan rallattaa käynnistyksen jälkeen...  :(

Oma Skoda oli öljynkulutusmittauksessa pari viikkoa sitten ja kysyin samalla tuosta ketjun tarkistuksesta, ei kuulemma tehdä kun koskee vain 1.2 TSI konetta..
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

vwmies

Lainaus käyttäjältä: unelmatalo - 12.07.15 - klo:21:13
:) Kiitos osanotosta ja vertaistuesta...

Luulisin kuitenkin, että: Auton arvo putoaa uutena nopeammin ja vanhana hitaammin.

Minun Skoda Octavia 1,4 TSI Elegance DSG piti hintansa uutena keskimääräistä paremmin (yleinen autojen hintakehitys) ja sitten jakoketjuvikojen ja dsg vaivojen yleistyttyä hinta romahti, LUONNOLLISESTI.

Ei uudet mallit romahduta hintoja, toki ne jotain vaikuttaa. Hyvän laitteen pitäisi kelvata, vaikka markkinoilla olisi parempiakin laitteita.

Tässä TSI hintakehitys %-hintoina uudesta:

Hinta 2009 "uusi 1,4 TSI DSG" : 100 % (ikää 0v)
Hinta 2013 "hyvämaineinen kulkine": 70 % (ikää 4v)
Hinta 2015 "ketjuvikainen pommi": 35 % (ikää 6V)

KIITOS HELKAMA-AUTO

Olen nähnyt muutama vuosi sitten graafin, jossa oli tavallisimpien automerkkien hintakehitys yleisesti (ei mallikohtaisesti) käytettynä. Muita en muista, mutta VW oli kansankulkineissa selvästi paremmassa päässä siinä 3-4 vuoteen saakka, ja sen jälkeen arvo laski jyrkemmin. Saattaa hyvinkin olla aikaa ennen julkisesti tunnettuja jakopääongelmia.  Toisaalta, EU-aika tarkoittaa kaikkien, myös premium-merkkien kohdalla nopeampaa arvonlaskua kuin ennen. :'(

Ehkä tässä on yksi syy siihen, miksi omat kulkineeni ovat melko vähäisistä ajokm huolimatta olleet TDi man. autoja. Luotettavuus ja jm-arvo.  ::)
Yritetään pärjätä.

kai75

Lainaus käyttäjältä: njs - 12.07.15 - klo:21:30
Oma Skoda oli öljynkulutusmittauksessa pari viikkoa sitten ja kysyin samalla tuosta ketjun tarkistuksesta, ei kuulemma tehdä kun koskee vain 1.2 TSI konetta..
On kyllä ihmeellistä, jos tuommosta ovat suustaan päästäneet...  :o Miksi sokotassa olis esim. 1.4TSI:n ketjut paremmat/kestävämmät kuin esim. A3 1.4T:ssa (vm. 2008) joka kuuluu tuohon tarkastuskategoriaan?

Eikös nämä paskat ketjut rallata melkein rajastaan kaikissa 1.2T-1.8T koneissa? Harmi kun en hokannu Pörhön jannulta kysyä et mitkä koneet kuuluu tuohon tarkastuskamppanjaan...  :-\
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.07.15 - klo:19:55
Entiseen Mazdaani piti 50 tkm välein vaihtaa sytytyspuolat ja johdot ja ruostuikin käsiin. Onhan noita VAG-koneita kaikenlaisia, bensalla ja dieselillä ja eri tehoilla. Kun otat vanhan ei-turbokoneen, niin sehän vasta on luotettava. Mutta eihän mihinkään käytettyyn autoon saa keneltäkään, edes Takahikiän tummalta, 2 vuoden takuuta.
Kyllä kaikkia autoja 100 tkm välein joutuu jotenkin varaosin korjailemaan.
Peugeoteja kun aina haukutaan niin.... Meillä on 3/2006 rekisteröity 206 1.4 bensa. Autolla ajettu nyt 87 500.
Autoon vaihdettu 8 X synteettiset öljyt + originelli putsari, tulpat, ilman- ja raitisilmasuodatin 60 000 km ja jakohihna  kiristimineen sekä vesipumppu.
Muutama polttimo vaihdettu. Kaikki on alkuperäistä, auto on päältä ja sisältä lähes uutta vastaavassa kunnossa ja mennyt katsastuksesta aina ensimmäisellä kehujen kanssa läpi. Mitään vikoja tai ongelmia ei ole ollut.

-o-

Lainaus käyttäjältä: skriko - 12.07.15 - klo:22:56
Peugeoteja kun aina haukutaan niin.... Meillä on 3/2006 rekisteröity 206 1.4 bensa. Autolla ajettu nyt 87 500.
Autoon vaihdettu 8 X synteettiset öljyt + originelli putsari, tulpat, ilman- ja raitisilmasuodatin 60 000 km ja jakohihna  kiristimineen sekä vesipumppu.
Muutama polttimo vaihdettu. Kaikki on alkuperäistä, auto on päältä ja sisältä lähes uutta vastaavassa kunnossa ja mennyt katsastuksesta aina ensimmäisellä kehujen kanssa läpi. Mitään vikoja tai ongelmia ei ole ollut.

ja tämä liittyy aiheeseen millä tavalla? Meillä on myös vm 2013 Sharan joka on helvetin hyvä, käy ja kukku, mutta se ei ole tsi eikä siinä ole jakoketjua, haloo?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: unelmatalo - 12.07.15 - klo:21:13
Hinta 2013 "hyvämaineinen kulkine": 70 % (ikää 4v)
Hinta 2015 "ketjuvikainen pommi": 35 % (ikää 6V)


Jos oikein ymmärsin nappasit tuo 2013 hinnan nettiauton pyyntihinnoista ja sitten tuon 2015 hinnan oikeasta hyvityshinnasta. Jos näin kävi niin analyysisi ei pidä paikkansa.

Toki tällä ketjujupakalla joku vaikutus on.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

tet

Lainaus käyttäjältä: kai75 - 12.07.15 - klo:22:50
Eikös nämä paskat ketjut rallata melkein rajastaan kaikissa 1.2T-1.8T koneissa?

Riippuu aivan keneltä kysyt. Edelleenkään julkisuuteen ei ole saatettu luotettavaa tilastoa ketjuvikojen yleisyydestä. Jos kysyt VV-auton toimarilta niin ei tietenkään rallata missään vaan ovat erinomaisen hyviä. Jos taas kysyt joltakulta täällä palstalla avautuvalta joka on menettänyt hermonsa ketjuvian kanssa, niin tottakai rallattaa ja aivan kaikissa. Totuus on sitten jossain näiden ääripäiden välillä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Voitaisiinko kohta syyttää suomen kesästä jakoketjua? Kaikenmaailman unelmatalot täällä itkee urpouttaan ja syyttää hinnan romahtamista uuden auton mallijulkistuksen jälkeen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

kt

Golf+ 1,4 TSI dsg vm 2010 ,välirahatarjouksia omasta autostani, ihan "todellisesti vaihtokauppaa harkiten":

Hinta 1.2.2010 uutena 29500                   = 100%
6.7. 2011 oli hyvitys 22500 euroa.=       1½v= 76%
10.6. 2013 oli hyvitys 17000 euroa =      3½ v = 58%
15.3. 2015 olisi hyvitetty  13000 euroa. =  5 v = 45 %

Eka vuonna arvo alenee autoveron verran ja sen jälkeen 2000 euroa vuodessa.... :'(
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

cruz

Kävin viime viikolla tarkistuttamassa oman Jettan (vm. 2007, TSI 103 KW, DSG, ajettu 140 tkm) ketjun kunnon. Autossa ei ole ollut muuta huomautettavaa paitsi todella satunnainen metallinen korahdus ("krrr") käynnistettäessä. Tuo ääni on yleensä kuulunut harvemmin kun long line öljyt on vaihdettu (1-2 vuoden välein), tai sitten se vaan tuntuu siltä. Mitään rallatusta ei ole kuulunut eikä moottori ole antanut vikakoodeja.

No, tulos oli että venymää on 23 astetta (sallittu venymä on 28 astetta), eli ketjua ei vaihdettu.

En tiedä tekivätkö mitään muuta mutta toistaiseksi tuota krrr-ääntä ei ole kuullut käynnistettäessä. Mikäli ajaisin tällä vielä 30-40 t km niin sitten olisin itse valmis vaihtamaan ketjun ja muut osat jossain pienemmällä pajalla jossa hinta on kuulemma n. 1000 â,¬.

Sellainen käsitys minulle tuli että aika moni asiakas joka on kampanjasta tiennyt on käynyt tarkistuttamassa ketjun venymän.

dhaimon

Scirocco (vm. 2011, 1.4 TSI CAXA - ml. 90400) kävi 90tkm huollossa ja samalla pyysin tarkistamaan ketjun venymän, koska satunnaisesti käynnistykset ovat olleet aika karkeita. Mikäli auto on seissyt hieman pitempään (>1vrk), on käynnistettäessä kuulunut metallista rallatusta n. 2-5sek ajan. Omasta mielestäni tuo korahdus/rallatus vaimeni pitemmäksi aikaa kun teetätin ylimääräisen öljynvaihdon LongLife-vaihtovälin puolivälissä (16tkm kohdalla) - nyt 90tkm kohdalla LongLife on historiaa, pyysin vaihtamaan kiinteälle 15tkm huoltovälille.

Venymäksi ilmoittivat 23 astetta, täälläkään ei ketjua vaihdettu.


TDiih

Saakohan tuon ketjun mittauttaa useamman kerran vai onko tuo vain kertaluontoinen juttu? Tuntuu että nykyisellä tarkastuksella vain tilastoidaan ketjujen venymää.

Puretaanko tuota koteloa ollenkaan vai näkee tuon venymän ohjelmallisesti esim VCDS:llä?
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

skriko

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.07.15 - klo:09:48
Golf+ 1,4 TSI dsg vm 2010 ,välirahatarjouksia omasta autostani, ihan "todellisesti vaihtokauppaa harkiten":

Hinta 1.2.2010 uutena 29500                   = 100%
6.7. 2011 oli hyvitys 22500 euroa.=       1½v= 76%
10.6. 2013 oli hyvitys 17000 euroa =      3½ v = 58%
15.3. 2015 olisi hyvitetty  13000 euroa. =  5 v = 45 %

Eka vuonna arvo alenee autoveron verran ja sen jälkeen 2000 euroa vuodessa.... :'(
Tarkoitatko hyvitystä auton pyyntihintaan vai myyntihintaa siis tuo 13 000? Paljonko autollasi on ajettu?

skriko

Lainaus käyttäjältä: \o/ - 13.07.15 - klo:00:16
ja tämä liittyy aiheeseen millä tavalla? Meillä on myös vm 2013 Sharan joka on helvetin hyvä, käy ja kukku, mutta se ei ole tsi eikä siinä ole jakoketjua, haloo?

Tämä liittyy aiheeseen ihan samalla tavalla kuin tuo viesti mihin viittasin. Jostain kumman syystä huomasit kyllä minun kirjoitukseni aiheeseen liittymättömänä, mutta et tuota mihin viittasin, eli kirjoitukseen Mazdasta.
Turha huudella haloota, kun en ole soittanutkaan sinulle. Meilläpäin puhelimeen joskus vastataan noin kun on tuttu soittaja.

Ritzenhoff

Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

nackerton

Lainaus käyttäjältä: kt - 13.07.15 - klo:09:48
Golf+ 1,4 TSI dsg vm 2010 ,välirahatarjouksia omasta autostani, ihan "todellisesti vaihtokauppaa harkiten":

Mitä olit ostamassa eri tapauksissa? Se vaikuttaa melko paljon..

kt

No sitä "saman mallin " autoa hintaan noin 30 teuro, siis joka kerta.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Lainaus käyttäjältä: skriko - 13.07.15 - klo:17:05
Tarkoitatko hyvitystä auton pyyntihintaan vai myyntihintaa siis tuo 13 000? Paljonko autollasi on ajettu?

Myyjän arviota autostani euroissa arvioidulla vaihtohetkellä vaihettaessa uuteen samoin varusteluin ja saman mallin autoon (hintatasolla siis 30 teuro). Viimeisen tarjouksen aikaan mittarissa oli siis 90 tkm. Muissa vastaavasti suhteessa vähemmän.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

kt

Lainaus käyttäjältä: kt - 12.07.15 - klo:13:48
Unelmatalon lohdutukseksi listaan tässä 1.2.2010 ostamani GolfPlus 1,4 TSI+DSG varusteineen tietoja:
Hinta oli silloin 29500, josta verojen osuus oli 5500 euroa. Huvikseni sitten kyselin tarjouksia "uuteen samanlaiseen golfiin" .

6.7. 2011 oli vaihtohyvitys 22500 euroa.
10.6. 2013 oli hyvitys 17000 euroa
15.3. 2015 olisi hyvitetty  13000 euroa.

Eka vuonna arvo putoaa autoveron verran. Ja sen jälkeen noin 2000 euroa per vuosi.

Tämä oli se alkuperäinen viesti.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Eka Golf

Kalliita on teidän käytetyt Volkkarit!  ???
Meijän Golf Variant 1,4 TSI -08 pyynti oli viime vuonna 9900 â,¬ ja siitä neuvoteltiin. Vaihdatin takaoven lukon ja jakoketjun keväällä myyjäliikkeen piikkin.
Kustansivat nuo myyjälle 1200 â,¬ eli kallita ovat myös ketjujenne vaihdot?  :o
Voi kyllä olla viimeinen "Vagina" jonka työkäyttöön ostin, huvittelu on eri juttu!  :P

pomo

Iloisesti on nyt kyllä keskustelussa termit sekaisin:

Myyntihinta
Pyyntihinta
Hyvityshinta
Ostohinta

;D

kai75

Lainaus käyttäjältä: pomo - 14.07.15 - klo:09:39
Iloisesti on nyt kyllä keskustelussa termit sekaisin:

Myyntihinta
Pyyntihinta
Hyvityshinta
Ostohinta

;D
Ja parasta että nuo termit käsitellään ihan väärässä topicissa, kun noista termeistä on ketjuasiat jo suht kaukana...

Eikös olis se autonvaihtotopicci parempi paikka näille hintakeskusteluille?  ::)
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy