TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

JaniKuula

Halvimmathan oli päänäänsä melkeen 200tkm ajettuja. Mikään ihme että halpoja... Eihän esim nuo passatit maksa suomessa kuin himpun verran enemmän...Mut jokatapauksessa ei mikään ihme vaikka rajusti laskisi hinnat onhan tämä julkisuus ollut melko negatiivista...
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

Jaegarmaisteri

Ei mitää. Missasin et linkki olikin täällä jo.
---

possupata

Huvittavaa kuinka täällä syylistetään auton omistajia vioista, maksaako VAG-konserni teille jotain? Omassa tapauksessani ( www.skoda-octavia.fi ) jokainen huolto oli tehty ajallaan ja merkkihuollossa ja silti jakoketju petti ja moottori piti vaihtaa. Sitten kaveripiirissäni alkoi hämmästelyt, että menitkö tosiaan huolto-ohjelman mukaan. Minun olisi kuulemma pitänyt vaihdattaa usemmin öljyä kuin ohjekirja sanoon. Niin olisin kuulemma välttänyt vian :D

Sain uuden moottorin 2000 eurolla ja siinä vaiheessa monet sanoivat, että saitpa hyvällä hinnalla uuden moottorin. Kyllä nyt kelpaa ajaa! Siis mikä ihmisiä vaivaa, kuka haluaa ostaa 113 000 km jälkeen uudeen moottorin ja maksaa 2000 euroa?

Nyt kun Yle on ottanut VAG-konsernin ongelmat hienosti esille, laittelin Helkama-Auton toimitusjohtajan vaatimuksesta postia automyyjälle Veljekset Laakkoselle Lahteen.  Tässä vielä lainaus Ylen uutisesta:

"- Pyydän, että asiakkaat, jotka ovat huolissaan, kääntyisivät jälleenmyyjien asiantuntijoiden puoleen. Jos tuntee, ettei ole kohdeltu asianmukaisesti, silloin pitää ottaa yhteyttä, Koskela vaatii."

Eihän mulla enää tuota ongelmapesäkettä enää ole kun en uskalla odottaa seuraavaa moottoririkkoa enkä jaksa tienposkee pysähtyä tankkaamaan öljyä. Tilalle ostin A-sarjalaisen, saa nähdä miten toimii. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä, tuntuu oudolta!

Jaegarmaisteri

Lainaus käyttäjältä: possupata - 31.05.15 - klo:13:03
Huvittavaa kuinka täällä syylistetään auton omistajia vioista, maksaako VAG-konserni teille jotain?

Tilalle ostin A-sarjalaisen, saa nähdä miten toimii. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä, tuntuu oudolta!

Juurikin näin.
---

Joukor

Lainaus käyttäjältä: possupata - 31.05.15 - klo:13:03
Huvittavaa kuinka täällä syylistetään auton omistajia vioista, maksaako VAG-konserni teille jotain? Omassa tapauksessani ( www.skoda-octavia.fi ) jokainen huolto oli tehty ajallaan ja merkkihuollossa ja silti jakoketju petti ja moottori piti vaihtaa. Sitten kaveripiirissäni alkoi hämmästelyt, että menitkö tosiaan huolto-ohjelman mukaan. Minun olisi kuulemma pitänyt vaihdattaa usemmin öljyä kuin ohjekirja sanoon. Niin olisin kuulemma välttänyt vian :D

Sain uuden moottorin 2000 eurolla ja siinä vaiheessa monet sanoivat, että saitpa hyvällä hinnalla uuden moottorin. Kyllä nyt kelpaa ajaa! Siis mikä ihmisiä vaivaa, kuka haluaa ostaa 113 000 km jälkeen uudeen moottorin ja maksaa 2000 euroa?

Nyt kun Yle on ottanut VAG-konsernin ongelmat hienosti esille, laittelin Helkama-Auton toimitusjohtajan vaatimuksesta postia automyyjälle Veljekset Laakkoselle Lahteen.  Tässä vielä lainaus Ylen uutisesta:

"- Pyydän, että asiakkaat, jotka ovat huolissaan, kääntyisivät jälleenmyyjien asiantuntijoiden puoleen. Jos tuntee, ettei ole kohdeltu asianmukaisesti, silloin pitää ottaa yhteyttä, Koskela vaatii."

Eihän mulla enää tuota ongelmapesäkettä enää ole kun en uskalla odottaa seuraavaa moottoririkkoa enkä jaksa tienposkee pysähtyä tankkaamaan öljyä. Tilalle ostin A-sarjalaisen, saa nähdä miten toimii. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä, tuntuu oudolta!

Tasan totta, ei todellakaan ole kuluttajan vastuulla, jos / kun moottori rakenteellisen vian perusteella vaurioituu. Eikä missään nimessä pidä maksaa latiakaan korjauksesta. Se on ihan paskapuhetta, että auton arvo nousee, kun on uusi kone. Ei munkaan TSI : n  arvo noussut penniäkään, vaikka oli kone remontoitu, ja muka huolettomia kilometrejä paljon edessä.  Höpöhöpö. Persettä tuli kaupassa, niin että kolisi.

jk. Lait se viestisi muuten Laakkosen toimarille, niin menee paremmin perille. Ai niin, sä olitkin jo kai hukannut tuon murheen ryynin.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: possupata - 31.05.15 - klo:13:03
Tilalle ostin A-sarjalaisen, saa nähdä miten toimii. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä, tuntuu oudolta!

Varmasti toimii, myös automaattina  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

tet

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 31.05.15 - klo:18:47
Se on ihan paskapuhetta, että auton arvo nousee, kun on uusi kone. Ei munkaan TSI : n  arvo noussut penniäkään, vaikka oli kone remontoitu, ja muka huolettomia kilometrejä paljon edessä.  Höpöhöpö. Persettä tuli kaupassa, niin että kolisi.

Tällaisissa tyyppivikatapauksissa varmaan on juuri näin, eli auton arvo ei nouse vaan pikemminkin palaa sille tasolla jolla sen kuuluisi olla noilla kilometreillä - jos edes ihan siihen tasoon. Siis silloin, kun kyse on yleisesti tiedossa olevasta ongelmasta jota esim. autoliikkeet hylkivät.

Mutta jos ajatellaan ihan jotain muuta kuin tyyppivikaa, eli jotain perustapausta johon tällainen kuluttajalainsäädäntö perustuu, tällöin tuon arvonnousun voi ajatella myös takaperoisesti jolloin siitä tulee ymmärrettävämpää. Kun ostat uuden auton, ostat siihen muun mukana myös moottorin joka maksaa N euroa. Tuo moottori sitten pamahtaa puolessa välissä oletettua kestoikäänsä, ja sen tilalle vaihdetaan uusi. Kustannusten jaon voi ajatella menevän tässä tapauksessa niin, että uusi moottori maksaa sen minkä uusi moottori maksaa, mutta vanhasta moottorista saat hyvitystä. Koska vanha kesti vain puolet oletetusta, niin saat moottorin hinnasta puolet pois. Eli maksat uudesta täyden hinnan (lähtökohtaisesti sen oletetaan kestävän täyden ajan vaikka vanha ei kestänytkään), mutta saat vanhasta moottorista palautuksena puolet ostohinnasta takaisin lyhyen kestoiän takia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lefaus

No nyt syttyi Passatissa  1,4 tsi vm 2008 ajettu 113 tkm vikavalo ja diagnoosi ketju löystynyt. Korjaus arvio 2000-2400â,¬ josta minulle maksettavaksi noin puolet.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Lefaus - 02.06.15 - klo:18:39
No nyt syttyi Passatissa  1,4 tsi vm 2008 ajettu 113 tkm vikavalo ja diagnoosi ketju löystynyt. Korjaus arvio 2000-2400â,¬ josta minulle maksettavaksi noin puolet.

1/3 olisi oikea taso omavastuulle jos oletettava kestoikä 300tkm?

europe

Kilpaileva merkki myy yli 100 000km ajettua TSI:llä ja DSG:llä varustettua yli kuusi vuotta vanhaa volkkaria 2v takuulla ilman kilometrirajoitusta. Luottoa löytyy, näköjään.

http://www.okauto.fi/vaihtoautot/VOLKSWAGEN/golf/HEY224/comfortline-14-tsi-90kw-5-ov-dsg

XUE

TSI-moottoreiden jakoketjut
18.05.2015 klo 15:34

Viime aikoina on julkisuudessa toistuvasti ollut esillä Volkswagen-konsernin TSI-moottoreiden jakoketjujen kestävyys. Asiakastyytyväisyys ja saatu asiakaspalaute on meille tärkeää. Me Volkswagen-maahantuonnissa olemme pahoillamme asiakkaillemme koituneesta haitasta.


Volkswagen-konsernin valmistamissa jakoketjulla varustetuissa TSI-moottoreissa on havaittu joissain tapauksissa ennenaikaista kulumista. Ilmenneet ongelmat ovat liittyneet jakoketjun venymiseen tai ketjunkiristimen tai nokka-akselin säätimen toimintaan. Auton käyttäjälle vika on ilmennyt moottorin merkkivalon syttymisenä, moottorin käyntihäiriönä tai nokka-akselin säätimen ääniongelmana. Kyseisillä moottoreilla varustettuja autoja on käytössä Suomessa lähes 50 000 kappaletta. Vain osassa näitä autoja on todettu jakoketjun ennenaikaista kulumista. Valtaosassa autoista ei ole ollut ongelmia.   

Jakoketjullisten moottoreiden viat keskittyvät lähinnä 1,2 ja 1,4-litraisten TSI-moottoreiden vuosimallien 2007â€"2011 tuotantoon. Moottoreihin on olemassa korjausratkaisu ja se toimii hyvin. Viimeisimpien vuosimallien yhteydessä ei ole havaittu enää poikkeavia jakopääongelmia.

Ilmenevissä ongelmissa Volkswagen-liikkeillä on käytössä huomattavat vastaantulot takuun jälkeisiin korjauskustannuksiin. Mahdollisissa ongelmatapauksissa sinua auttaa lähin Volkswagen-huolto.
VW Passat Sedan 1.4TSI DSG R-line vm2013

VW Passat Variant 1.8TSI DSG R-line vm2010
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6097.0

tärpätti

Octavia BKD

carro

Lainaus käyttäjältä: europe - 02.06.15 - klo:19:11
Kilpaileva merkki myy yli 100 000km ajettua TSI:llä ja DSG:llä varustettua yli kuusi vuotta vanhaa volkkaria 2v takuulla ilman kilometrirajoitusta. Luottoa löytyy, näköjään.

http://www.okauto.fi/vaihtoautot/VOLKSWAGEN/golf/HEY224/comfortline-14-tsi-90kw-5-ov-dsg

Lisäksi huoltoväli vähän venähtänyt ja 90k huolto tehty vasta 95k kohdalla. Eli maahantuoja väistelee korvausvastuusta jos ja kun kone leviää...

ram1

Titaanitakuusta sen verran, että vain Toyotiin se melkein täydellinen.Muissa merkeissä suppeampi, mutta jakopää ja laatikko kyllä kuuluu siihen.Mutta esim:turbo, pako/imusarja  ja paljon muuta pienempää osaa ei kuulu.http://www.autoalanverkkopalvelu.fi/Julkkari/422/Dokumentit/Titaani_esite_06_tcm304-453487.pdf
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

pomo

Eipä liikkeiden takuut olen tehtaan takuun veroisia! Yleensä on rajattu paljon asioita pois takuunnpiiristä

Passatti

Tänään kuulin, että Kesko ostaisi autot tehtaalta ilman takuuta. Saavat autonsa silloin halvemmalla. Onko tämä syy miksi takuu asiat ovat niin nihkeitä Keskon tuomille autoille.
Always lead, never follow

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 02.06.15 - klo:21:57
Tänään kuulin, että Kesko ostaisi autot tehtaalta ilman takuuta. Saavat autonsa silloin halvemmalla. Onko tämä syy miksi takuu asiat ovat niin nihkeitä Keskon tuomille autoille.

Ettei olisi hevosmiesten tietotoimiston tietoja? Takuut kun ovat nykyään koko EU:n laajuisia, eikä suomalaisella Volkkarilla ajavaa käännytetä ruotsalaisen Vw-liikkeen takuutiskiltä.

Tuollaista on puhuttu vuosikymmeniä ties minkä merkin kohdalla. Ehkä saanut alkunsa Aro-Yhtymästä, joka joskus 70 ja 80 -luvun vaihteessa haali koko Euroopasta Datsun-Nissan Cherryjä tai 100 Ampereeja tuhansittain, joita sitten myytiin pari-kolme vuotta upouusina autoina. Muualla Euroopassa oli jo kokonaan uusi korimalli myynnissä, mutta Suomessa myytiin edelleen vanhaa mallia. Se oli kekkoslovakian aikaa se.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 02.06.15 - klo:21:57
Tänään kuulin, että Kesko ostaisi autot tehtaalta ilman takuuta. Saavat autonsa silloin halvemmalla. Onko tämä syy miksi takuu asiat ovat niin nihkeitä Keskon tuomille autoille.

Jaahas. Olen itse käynyt aikanaan VV-Auton toimarin juttusilla henk. koht. omaa autoani koskien, ja hän väitti autoissa olevan tehdastakuun.
OT: Nykyään hänen tittelinsä konsernissa on toinen.
Yritetään pärjätä.

Joukor

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 02.06.15 - klo:21:57
Tänään kuulin, että Kesko ostaisi autot tehtaalta ilman takuuta. Saavat autonsa silloin halvemmalla. Onko tämä syy miksi takuu asiat ovat niin nihkeitä Keskon tuomille autoille.


Vaikea sanoa kuinka ostavat., mutta virhevastuulaki on voimassa kaikissa teollisissa tuotteissa, ja koskee myös vialliseksi todettua ( valmistaja on tiennyt ao. viasta jo 2008 )  nokkaketjua. Ketjun korjaamisesta ei saa aiheutua kuluja auton käyttäjälle. Vaikka kuinka jälleenmyyjän puolelta venkoillaan. Jos huollot on tekemättä kokonaan, niin se on toinen juttu. Mutta ei muutaman tonnin heitto  huoltohistoriassa vaikuta yhtään mitään korvausvastuisiin

ram1

Kyllähän noi 1.8Tsi koneet vaan kestää.http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/7291244
Tossa vaiheessa noin uusi, niin ihan varteenotettava ostos kun viat korjattu.Kyseisestä koneesta itselläkin kokemuksia ihan uutena ostettu.Ja sit kamujen kaksi käytettyä.Niiden kesto ollut noin 120-150tkm jakopään osalta.Eli tuplat alkupään 1.4Tsi tupla-ahdettuihin.Kehitys kehittyy.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Wekotin

^Öljynkulutuksessa ei mainintaa. Työkaverin 1.8 TSI Ocu söi ennen vaihtoautorivistöön joutumista yli litran tonnilla. Lisääntyi tosin ketjuremontin jälkeen joka tehtiin 120tkm vasta.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 03.06.15 - klo:17:37
^Öljynkulutuksessa ei mainintaa. Työkaverin 1.8 TSI Ocu söi ennen vaihtoautorivistöön joutumista yli litran tonnilla. Lisääntyi tosin ketjuremontin jälkeen joka tehtiin 120tkm vasta.
No harvempi huutelee ilmossa öljynkulutusta.Mutta ysillä kun ton ostaisi jos öljynkulutus vaihtokoneessa kohdillaan, niin vois olla ihan hyvä vaihtoehto siinä hintaluokassa.Mun oma ei syönyt juurikaan öljyä aikoinaan.Siis Vag.tasolla.Tais olla kertalisäys huoltovälissä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tärpätti

Onko nyt niin että maahantuojan vastaantulon jälkeen, asiakkaalle tulee maksettavaksi jossain tapauksissa 700-1000e korjauksen jälkeen? Ja joku asiansa osaava pikkupaja vaihtaa tuon alle tonnilla osineen päivineen, eli tässä maksatetaan koko lysti periaatteessa asiakkaalla.
Octavia BKD

ram1

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 03.06.15 - klo:19:17
Onko nyt niin että maahantuojan vastaantulon jälkeen, asiakkaalle tulee maksettavaksi jossain tapauksissa 700-1000e korjauksen jälkeen? Ja joku asiansa osaava pikkupaja vaihtaa tuon alle tonnilla osineen päivineen, eli tässä maksatetaan koko lysti periaatteessa asiakkaalla.
En nyt tiedä mistä tapauksesta puhut, mutta jakopäässä asia menee varmaankin noin.Mutta jos koko kone vaihdetaan on kyse muustakin.Tästä 1.8Tsi koneesta sen verran tiedän, että sen kuulee, koska jakopää menossa, niin ilman suurempia vaurioita ja kuluja sen voi vaihtaa.Mutta jos taas kyseessä kone, mikä syö öljyä myös kuin sieni, niin silloin ei auta muu kuin vaihtomotti.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tärpätti

Jalkopäästä ja siihen liittyvistä romuista oli kysymys. Eli kaksinkertainen hinta muualle nähden ja siitä puolet alennusta.
Octavia BKD

ram1

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 03.06.15 - klo:20:40
Jalkopäästä ja siihen liittyvistä romuista oli kysymys. Eli kaksinkertainen hinta muualle nähden ja siitä puolet alennusta.
Kustannus sama, mutta lienee järkevämpi merkkiliikkeessä jatkoa ajatellen.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

veikka

Lainaus käyttäjältä: Lefaus - 02.06.15 - klo:18:39
No nyt syttyi Passatissa  1,4 tsi vm 2008 ajettu 113 tkm vikavalo ja diagnoosi ketju löystynyt. Korjaus arvio 2000-2400â,¬ josta minulle maksettavaksi noin puolet.

Vaimon samanikäisessä A3:ssa samoilla kilometreillä 1.4 tsi sama remontti maksoi viime kesänä 1500 â,¬. Vaihdettiin ketju ja joku nokkien ohjaussolenoidi tykötarpeineen. Maahantuoja ei tullut vastaan pennilläkään kun oli niin vanha auto. Paikallinen Länsiauto taisi antaa osista -10%.
Audi A6

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: veikka - 03.06.15 - klo:22:24
Vaimon samanikäisessä A3:ssa samoilla kilometreillä 1.4 tsi sama remontti maksoi viime kesänä 1500 â,¬. Vaihdettiin ketju ja joku nokkien ohjaussolenoidi tykötarpeineen. Maahantuoja ei tullut vastaan pennilläkään kun oli niin vanha auto. Paikallinen Länsiauto taisi antaa osista -10%.

Maahantuoja on kusettanut ja reilusti. Hehän mainostivat myydessä huoltovapaata ketjua... ja nyt väittivät sulle että on ihan normaalia ja hyväksyttävää ett ketju porsio jo 120tkm paikkeilla. Totaalinen kusetus

. Olisi aika teettää tarroja. "Tässäkin VW Audissa huoltovapaaksi markkinoitu ketju hajosi 120 tkm ja  Audin maksatti suunnitteluvirheen kuluttajalla. "Kun tuommoisia tarroilla varustettuja vaggineita alkais liikkua liikenteessä muutama tusina, alkais oikeutta löytyä.

xmasa

Juuri näiden "vastaan tulemiset" maahantuojan suunnalta pakottaa käyttämään kotteroa merkkihuollossa. Itse en ainakaan uutta/uudehkoa autoa vastaavien tilanteiden takia viitsi käyttää missään muualla kuin merkkihuollossa. Sen tietää, että maahantuoja pesee heti kätensä goodwill-jutuissa kun huoltokirjassa lukee jonkun muun, kuin valtuutetun merkkihuollon leima. Itse en ainakaan olisi maksanut edellisen kotteron kohdalla penniäkään, jos ketju tai jokin muu vastaava olisi porsinut omalla kohdallani. Kotteroa huollatin aina 15000km/1v periaatteella VW Airportissa. Kerkesin VW:llä ajelemaan n.4,5v/45000km, mutta sai senkin kanssa huollossa juosta ylimääräisiä kertoja.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy