TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: pomo - 28.05.15 - klo:21:00
Entä jos vaan varaa huollon ajallaan? Sillä tämäkin audin ongelma olisi vältetty? Kissa kuivumaan mikroon ja sitten kun se räjähti niin korvauksia mikron valmistajalta?

On se vähän erikoista, että ensin huolletaan auto pärnäisen korjaamollamolla ja sitten pitäs yhtäkkiä maahantuoja korjata rikkimennyttä autoa tuhansilla euroilla? Säästöä tuli 20-50e/vuosi keskimääräisen Suomalaisen ajolla ja samalla saatin tonnien lasku... Jokainen tekee tyylillään ja jos tykkää riidellä niin noin se on kyllä helppoa!
Samaa ihmettelen, on varaa ostella uusia (uudehkoja) autoja ja sitten viedään muutaman kympin säästön takia jonnekin nyrkkipajalle huoltoon.

Ja miten voi olla auton huoltoon vieminen ajallaan jotenkin ylivoimaista? Jos joku myyntiratsu ajelee sen 10tkm kuukaudessa, voisi välillä vilkaista huoltovalikkoakin. Myyntiratsu voi myös ennakoida ja käyttää huollossa landella jos ei tsadista satu aikaa saamaan saman vuoden aikana.

V-O

Itse kyllä luulen myös että nimienomaan se myyntiratsu kyllä ennakoi ja suunnittelee, mutta "joku" muu ei....

Vielä tuosta valkoisesta A5:stä. Ihanko oikeesti 4 litraa per 1000 km?  Miksihän auton omistaja ei ole julkistanut  autonsa huoltohistoriaa ???

SNG

Ihme että tuo näkemykseni liian myöhään tulevasta huoltoilmoituksesta kuumensi keskustelun  :-[

Yritin vain tuoda esille, että huolto voi lipsahtaa paljon ajavalla pitkäksi.

Matkaa huoltoon voisi näyttää silloin tällöin jo hieman aiemmin. 95% ei tiedä miten sen voi tarkistaa.

Uudemmissahan tiedon saa kohtuu helposti esille. Vanhemmissa pitää tietää kikat vähän kuin "climatronicin" salakoodienkin osalta...

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.05.15 - klo:18:02
On tuo öljynsyöntiongelma ollut dieselivaggineissakin "ihan tarpeeksi yleinen" ongelma ...
Missä moottorityypeissä tätä ongelmaa ollut yleisesti? Just katellut uutta "käytettyä" vag-dieseliä ja mielellään välttelisi noita öljypolttimia.

JaniKuula

Minä en ainakaan ole kuullut että nämä CR dieselit söis ölppää. Ei ainakaan itsellä eikä tuttavilla. Toki joku enemmän tietävä voi valaista lisää...
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 28.05.15 - klo:22:05
Missä moottorityypeissä tätä ongelmaa ollut yleisesti? Just katellut uutta "käytettyä" vag-dieseliä ja mielellään välttelisi noita öljypolttimia.

Vanhemmista ainakin BKD ja ehkä muutkin 16-venttiiliset.

CR:iin en ota kantaa.

Valurautaisia moottorinvaloksiahan vanhennetaan ulkona pitkiä aikoja. Kuukausista puoleen vuoteenkin. Vasta sen jälkeen ne koneistetaan. Ideana tässä on, että valos "asettuisi" eikä muuttaisi enää muotoaan. Puhtaasti materiaalin ominaisuuksista ja sisäisistä jännityksistä tuo johtuu. Jos koneistus tehdään liian aikaisin (mihin tietty on kiusaus), sylintereiden mitat ja muoto muuttuvat. Tulee vääränkokoisia, soikeita tai kartiomaisia sylintereitä.

Kuten mensiinimoottoreissa, männän, männänrenkaiden ja sylinterin keskinäiset toleranssit (ja toleranssiketjut) vaikuttavat aivan samoin. Liian väljillä toleransseilla tulee välystä joista öljy (ja räjähdyskaasut) pääsevät purkautumaan kampikammioon (huohotus). Liian tiukat toleranssit taas aiheuttavat nopeaa kulumista ja ongelmia voitelussa, lisäävät kitkaa jne. Sylinterinseinämien hoonauskuvion muoto ja pinnankarheus pitää toki lisäksi olla oikeanlainen.

Eli öljynkulutus ei ole kiinni polttoaineesta tai polttoaineensyöttölaitteistusta. Ihan perus fysiikkaa ja mekaniikkaahan tuo lopulta on + variaatiosta moottoriyksilöiden välillä.

Kuten moneen kertaan täällä on todettukin hiukkassuodattimen polttosykli tuo oman mausteensa öljynkulutukseen.

PS. Omassa vaggineessa pumppari BMM, eikä öljyä ole tarvinnut koskaan lisätä. Edellinen oli BKD koneella ja se vei kyllä litran öljynvaihtovälillä. Toki normaalinrajoissa, mutta itseä tuokin häiritsi.

tärpätti

Moottorin on hyvä hieman kuluttaa öljyä, silloin se on kunnossa. Öljyrenkaiden ohi pitää päästä kuitenki hieman öljyä jotta männänrenkaat saa voitelua. Ihan kaikkea tuolla hoonaukseen jäävällä öljyllä ei voidella. Paljonko on sitten riittävästi. Mittatikussahan pinta saattaa pysyä vaihtovälin samana mutta se voi hieman lantraantua polttoaineella.
Octavia BKD

765turbo

#4507
Minun ajossa olleissa viidessä Vag- moottorisessa CR- patoja tosin ja yksi Mitsu jossa VW- pumppari 103kw ei tarvinnut öljyjä lisäillä, ainoastaan Mitsussa meni ison asuntovaunun kanssa litra kesälomareissussa. Käytössä ollut Superbii 103kw,125kw ja Octaviaa 110kw ja nyt tuo 77kw 1.6L. Ajotyyli ollut sama, kierroksia ei säästellä ja tankataan lisää ku löpö loppuu. Aiheeseen tämä ei liity, mutta kai noi disukat pellaa paremmin ku bensaturbot.

ps. Aikoinaan tuttu taxi- isäntä sano et alussa ja uutena vaan happee kunnolla koneelle, niin oppii olee ja toimii ongelmitta, tais olla oikeessa.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.05.15 - klo:22:48
Vanhemmista ainakin BKD ja ehkä muutkin 16-venttiiliset.

CR:iin en ota kantaa.

Valurautaisia moottorinvaloksiahan vanhennetaan ulkona pitkiä aikoja. Kuukausista puoleen vuoteenkin. Vasta sen jälkeen ne koneistetaan. Ideana tässä on, että valos "asettuisi" eikä muuttaisi enää muotoaan. Puhtaasti materiaalin ominaisuuksista ja sisäisistä jännityksistä tuo johtuu. Jos koneistus tehdään liian aikaisin (mihin tietty on kiusaus), sylintereiden mitat ja muoto muuttuvat. Tulee vääränkokoisia, soikeita tai kartiomaisia sylintereitä.

Kuten mensiinimoottoreissa, männän, männänrenkaiden ja sylinterin keskinäiset toleranssit (ja toleranssiketjut) vaikuttavat aivan samoin. Liian väljillä toleransseilla tulee välystä joista öljy (ja räjähdyskaasut) pääsevät purkautumaan kampikammioon (huohotus). Liian tiukat toleranssit taas aiheuttavat nopeaa kulumista ja ongelmia voitelussa, lisäävät kitkaa jne. Sylinterinseinämien hoonauskuvion muoto ja pinnankarheus pitää toki lisäksi olla oikeanlainen.

Eli öljynkulutus ei ole kiinni polttoaineesta tai polttoaineensyöttölaitteistusta. Ihan perus fysiikkaa ja mekaniikkaahan tuo lopulta on + variaatiosta moottoriyksilöiden välillä.

Kuten moneen kertaan täällä on todettukin hiukkassuodattimen polttosykli tuo oman mausteensa öljynkulutukseen.

PS. Omassa vaggineessa pumppari BMM, eikä öljyä ole tarvinnut koskaan lisätä. Edellinen oli BKD koneella ja se vei kyllä litran öljynvaihtovälillä. Toki normaalinrajoissa, mutta itseä tuokin häiritsi.
Aika jännä homma, itse olen kuvitellut ja tutulta autokorjaajalta kuullut, että BKD-kone on melkeinpä luotettavin moottori näissä 2-litraisissa vag-dieseleissä. Pari BKD-myllyä itsellä ja alle litra mennyt molemmissa öljyä 30tkm huoltovälillä. En ainakaan omien kokemuksien perusteella allekirjoita näitä koneita öljysyöpöiksi.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 28.05.15 - klo:23:23
Aika jännä homma, itse olen kuvitellut ja tutulta autokorjaajalta kuullut, että BKD-kone on melkeinpä luotettavin moottori näissä 2-litraisissa vag-dieseleissä. Pari BKD-myllyä itsellä ja alle litra mennyt molemmissa öljyä 30tkm huoltovälillä. En ainakaan omien kokemuksien perusteella allekirjoita näitä koneita öljysyöpöiksi.

Juu, en väittänytkään että olisi mitenkään verrattavissa julkisuudessa oleviin öljynkulutuksiin.

Varmasti yksilökohtaista.

BKD:ssä kannattaa vaihtaa hihna ajoissa. Suuttimet ok. Turbo voi mennä. Hirvittävä sillisalaatti tuo moottoripaletti. 2-litraisia pumpparivariantteja on vaikka mitä ainakin 100, 103 ja 125 kilowattisina. Esim 103 kilowattisia vielä useita rinnakkaisia. BMN, BKD, BMM, ... Ceeärrissä varmaankin samoin.

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: SNG - 28.05.15 - klo:23:56
Juu, en väittänytkään että olisi mitenkään verrattavissa julkisuudessa oleviin öljynkulutuksiin.

Varmasti yksilökohtaista.

BKD:ssä kannattaa vaihtaa hihna ajoissa. Suuttimet ok. Turbo voi mennä. Hirvittävä sillisalaatti tuo moottoripaletti. 2-litraisia pumpparivariantteja on vaikka mitä ainakin 100, 103 ja 125 kilowattisina. Esim 103 kilowattisia vielä useita rinnakkaisia. BMN, BKD, BMM, ... Ceeärrissä varmaankin samoin.

Sitten on nämä saman ikäluokan pumpparit mm superb, audi A4 A6 joissa nämä Öljypumppu/tasaus akseli ongelmat.
Octavia BKD

MMV

Minun VAG-dieselit (4Motion Passat -12, 4Motion Alltrack -13, Tiguan -14) eivät ole käytännössä kuluttaneet öljyä yhtään ja 30 tonnin huoltovälillä ei ole noihin tarvinnut lisäillä. Nykyiseen (BiTbo) laitoin puoli litraa noin 12 000 km kohdalla. Nyt vajaa 16tkm ajettuna öljyn pinta on edelleen ylämerkissä.

Tzoo

Mulla 2006 BKD ajettu 207000. Nyt öljynvaihdon jälkeen ajettu 15000. Lisänny öljyä puoli litraa. Sekin ehkä vähä liiottelua.

duke7

2006 BKP:hen (2.0 tdi) pitää nykyisin lisätä noin 1,5 l/30 tkm. Ajettu 220 tkm ja vaikka huollattanut LL-ohjelmalla niin alle vuoden välein on öljyt vaihdettu. Olen pitänyt sitä oleellisempana kuin kilometrejä. Turbo alkuperäinen.
Silloin kun ostin auton 56 tkm ajettuna niin vei aika tarkkaan litran öljyä per 30 tkm.

Finnhopper

Täällä 2006 BMP passatti 399tkm ja 15tkm välein menee öljyt vaihtoon eikä tarvi lisäillä välillä, omalla ajolla tarkoittaa että 3 krt vuodessa vaihtuu ölpät. 540tkm ajettu 2000 Caravelle, samoten vaihtoväli 15tkm eikä tarvi lisäillä, tässä vaihtuu ehkä kerta vuoteen.
VW T5 2005 4Motion

VR6

Omien ja perhepiirin kokemusten mukaa cr disukat ei pitäisi öljyä viedä.
1.6 tdi (105hv), 2.0 tdi (140hv), 3.0Tdi (capa 240hv), 3.0 tdi (ccwa 240hp) ja 3.0 tdi (moottorityyppi ei muistissa, 240hv).

Yhteenkään näistä ei ole tarvinnut lisätä tippaakaan öljyä huoltovälillä. Autojen kilometrien vaihdellessa 90 000km - 210 000 km. Kyllä varmaan tulee edelleen diiseleissä pysyttyä.

Vwhannes

Itse ajelin 1,6 TDI:llä 230 000 km ja aina huoltoväli 30 000 km, vähän ennen 210 000 km huoltoa lisäsin öljyä, kun se litran purkki oli uudesta asti kulkenut mukana, enkä saanut menemään kuin 0,5 l kun öljyraja oli mittatikun yläreunassa.
Uudella vm 2015 samalla moottorilla ajettu nyt 20 000 km ja puoliväliin asteikkoa oli öljyraja laskeutunut eli ei tämäkään näytä käytännössä öljyä syövän.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Vwhannes - 29.05.15 - klo:10:13
Itse ajelin 1,6 TDI:llä 230 000 km ja aina huoltoväli 30 000 km, vähän ennen 210 000 km huoltoa lisäsin öljyä, kun se litran purkki oli uudesta asti kulkenut mukana, enkä saanut menemään kuin 0,5 l kun öljyraja oli mittatikun yläreunassa.

172 000km meni vm.2010 1,6 CRTDi:llä, kerran ennen 1. 30 000km huoltoa lisäsin 0,5 l öljyä, mutta sen jälkeen ei ollut tarpeen lisäillä.
Käyttöönottovaiheessa ei tullut tzekattua oliko öljypinta missä, lisäystarve voi johtua 1. vajaasta täytöstäkin tehtaalla/luovutushuollossa.

Sekin yksiklö meni 30 000km huoltovälillä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tet

^ Aika pitkälti on nyt ollut dieselien öljynkulutuskeskustelua, huomioiden mikä on tämän keskusteluketjun otsikko. ???
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 28.05.15 - klo:21:09
Samaa ihmettelen, on varaa ostella uusia (uudehkoja) autoja ja sitten viedään muutaman kympin säästön takia jonnekin nyrkkipajalle huoltoon.

Mun kokemus on se, että yksi pääkaupunkiseudun suurista Skoda-diilereistä ja virallisista huolloista on pahin nyrkkipaja mihin autoni olen vienyt. Jos heidän palvelusta joutuu vielä maksamaankin enemmän kuin Pärnäisellä, niin valintani olisi helppo.

pomo


sambolo

Nyt on aika paljo menny ohi aiheen.. Mutta jatketaan, oma bmn syö noin 1.5l/15tkm ölppää.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Joukor

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 29.05.15 - klo:11:45
Mun kokemus on se, että yksi pääkaupunkiseudun suurista Skoda-diilereistä ja virallisista huolloista on pahin nyrkkipaja mihin autoni olen vienyt. Jos heidän palvelusta joutuu vielä maksamaankin enemmän kuin Pärnäisellä, niin valintani olisi helppo.

Jos nyt oikein muistan, niin :

Nykyään voi auton huollattaa  toki muuallakin. Kunhan vaan huolto on asianmukaisin laittein tehty ja dokumentoitu. Jos huollossa ontehty virheitä, niin se on maahantuoja näytettävä toteen. Tällä yhdenvertaisuudella  on pyritty pienentämään järjettömiä merkkihuollon hintoja.


Loikkari

Lainaus käyttäjältä: Natte - 29.05.15 - klo:20:13
http://yle.fi/uutiset/skodan_maahantuojan_mykkakoulu_moottoriongelmista_paattyi__toimitusjohtaja_pyydan_anteeksi/8029743

Sanahelinäähän tuo osittain, mutta sentään jotenkin reagoitu. Ihmeellinen internet sai taas maahantuojan avaamaan sanaisen arkkunsa. Edelleen pätee se, että koska määriä ei kerrota, niin pakostakin tulee johtopäätökseen, että ongelma on erittäin suuri. Jos ongelma olisi vähäpätöinen, maahantuoja kertoisi avoimesti, että 1/50000 autosta on viallinen.

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: Natte - 29.05.15 - klo:20:13
http://yle.fi/uutiset/skodan_maahantuojan_mykkakoulu_moottoriongelmista_paattyi__toimitusjohtaja_pyydan_anteeksi/8029743

Voi saatana mitä sontaa, selvästi tuntuu firman maine kiinnostavan, kun sen menetyksen uhatessa astutaan esiin, itse asiakkaat ja heille myydyt paskat TSI:t ei voisi ilmiselvästi vähempää kiinnosta...

Kameleontti

"Olen tosi pahoillani ja pyydän anteeksi. Meillä ei enää tule näin tapahtumaan. Meidän täytyy muuttaa prosesseja niin, että on aina joku henkilö, joka vastaa. Ja vaikka aina ei anneta kaikkia tietoja, niin pitää olla tavoitettavissa, Helkama-Auton toimitusjohtaja Maija Koskela sanoo."
VCDS@Helsinki, PM

japa

Eli jos joku on kokenut vääryyttä jakoketjuongelmien vuoksi niin voi mennä merkkihuoltoon niin ne pyytää siellä henkilökohtaisesti anteeksi  ;D Sillähän se on kuitattu.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: japa - 29.05.15 - klo:21:28
Eli jos joku on kokenut vääryyttä jakoketjuongelmien vuoksi niin voi mennä merkkihuoltoon niin ne pyytää siellä henkilökohtaisesti anteeksi  ;D Sillähän se on kuitattu.

Vähän sama kuin menisi huoltsikalla hieromaan bensapumppua ja tankki olisi täynnä.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Loikkari - 29.05.15 - klo:20:40
. Jos ongelma olisi vähäpätöinen, maahantuoja kertoisi avoimesti, että 1/50000 autosta on viallinen.

Juuri noin. Hyvin todennäköisesti vikaantumisprosentti on lähempänä 50% kuin 1%. Ongelman laajuutta kuvaa myös se että pitkän ajan kehityksen jälkeen vasta kolmas ketjuversio kestää. Huonosti kestävää kahta ekaa versiota ehdittiin valmistaa paaaaaljon.

Moni kuluttaja on turhaan maksanut karkeasta suunnitteluvirheestä johtuvan korjauksen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy