TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

heifetz

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 26.05.15 - klo:14:20

Kestääkö ne autot sitten siellä saksanmarkkinoilla? Eikös niillä ole samat ongelmat kestävyyden kanssa kuin täällä "pula-ajan" markkina-alueella?

Kestää. Suomi-autot tehdään erillisellä Suomi -osastolla missä kaikki osat ovat 'pula-ajan' korvikeosia ja duunarit halvimpia mahdollisia  ;D
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

hosee

...osallistun keskusteluun sen verran että ainakin itse äänestin kukkarollani.

Konsernituotteita on vuosien aikana ollut muuttamia ja kohdalle on osunut myös näitä parjattuja TSI-koneita ja DSG-laatikoita. Itselläni ei niiden kanssa vuosien varella ole ollut ongelmia. Lopputuotteen hinta on kuitenkin noussut tasolle, jossa en itse enää koe hinnan ja laadun kohtaavan. Vaikka olen isommilta ongelmilta välttynyt, on pikkuasioidenkin kanssa huollon kanssa asioidessa tullut mieleen että jälkimarkkinointi on kyllä pahasti retuperällä. Vanha Stockmann-auton 'asiakas on väärässä'-asenne paistaa edelleen läpi. Takuukorjauksien kanssa venkoilua esim vedoten siihen että takuukorjauksessa olisi 'iso työ', jne.

En missään nimessä sulje pois mahdollisuutta että jatkossa pihaan VAGine tulisi. Nykyisellään pidän sitä kuitenkin aika epätodennäköisenä sillä koen hinta-laatusuhteen niin ajoneuvon kuin huoltopalveluidenkin osalta heikoksi. Paljon olisi korjattavissa pienellä jälkimarkkinointiin liittyvällä koulutuksella, varustetasojen sekä lisävarusteiden ja huoltopalveluiden hintojen uudelleentarkastelulla.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Joukor

Lainaus käyttäjältä: heifetz - 26.05.15 - klo:14:27
Kestää. Suomi-autot tehdään erillisellä Suomi -osastolla missä kaikki osat ovat 'pula-ajan' korvikeosia ja duunarit halvimpia mahdollisia  ;D

Kaipa ne kestää sen mitä muuallakin. Maahantuoja vaan ei ole halukas panostamaan korjaamiseen ja jälkimarkkinointiin samassa suhteessa, kun ei maan kokonaismarkkinat ole kummoiset.

katteja

Samaa täälläkin, ei enään paluuta VAG konserniin.

Takana kolme olympia mersua ja yksi kansanauto. Mallit, A4 B6 1.8TQ, A3 3.2DSG, A4 B7 1.8TQ, VW Scirocco 2.0 TSI DSG. Vikoja noissa ollut ainoastaan Audin DSG 6 vaihteisessa vaihteistossa. Hävisi taanoin vaihteet ja oli vauhtipyörä löysällä.
Mutta, kun köyhällä ei ole rahaa sijoittaa joka ainoaaseen huoltoon koko omaisuutta. Kulkuneuvo on sen johdosta vaihtunut Lexus merkkiseen.

Silti mielenkiinnolla seurataan tuota Golf GTE jne. tyyppisten tekniikoiden toimintaa ja kestävyyttä. Eli vielä enemmän pätkä käyttöä moottorin turbolle kun yhdistelmänä sähkö+ turbo ahdettu moottori..
Ajatuksena, motarilla vedetään pikkukoneella turbo punaisena. Moottoritieltä poistuessa rampissa sammuu moottori ja silloin lakkaa turbon akselin voitelu kuin seinään.. TSI (testataan se ihmisillä)
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

JaniKuula

Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: katteja - 26.05.15 - klo:14:45
Silti mielenkiinnolla seurataan tuota Golf GTE jne. tyyppisten tekniikoiden toimintaa ja kestävyyttä. Eli vielä enemmän pätkä käyttöä moottorin turbolle kun yhdistelmänä sähkö+ turbo ahdettu moottori..
Ajatuksena, motarilla vedetään pikkukoneella turbo punaisena. Moottoritieltä poistuessa rampissa sammuu moottori ja silloin lakkaa turbon akselin voitelu kuin seinään.. TSI (testataan se ihmisillä)
Mikä sen voitelun lopettaisi kuin seinään? Kai öljy siellä laakereissa tovin aikaa pysyy.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: katteja - 26.05.15 - klo:14:45

Ajatuksena, motarilla vedetään pikkukoneella turbo punaisena. Moottoritieltä poistuessa rampissa sammuu moottori ja silloin lakkaa turbon akselin voitelu kuin seinään.. TSI (testataan se ihmisillä)

Meinaat, että suomalaiset lämpötilat ja moottoriteiden 120 km/h -rajoitus johtaisi ongelmiin? ::)
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

clacson

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 26.05.15 - klo:14:20

Kestääkö ne autot sitten siellä saksanmarkkinoilla? Eikös niillä ole samat ongelmat kestävyyden kanssa kuin täällä "pula-ajan" markkina-alueella?
Eihän ne kestä, ei niitä ole tehty kestämäään. Bisnes on kannattavaa vain uusmyynnillä.
Ne menee paalutukseen 100 000 km:n kohdalla tai myydään Itä-Eurooppaan, Aasiaan tai Afrikkaan.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

UR_

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 26.05.15 - klo:15:24
Itsellä ainakin mennyt tämä ohi..http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw_news.nsf/html/tsi-moottoreidenjakoketjut?open&db=VW5.nsf

Käytännössähän se mitä tuossa annetaan ymmärtää on puppua. Joidenkin kohdalla on kyllä tultu vastaan, jopa koko remontin osalta mutta suurimmassa osassa tapauksia on vedottu täysin asiaankuulumattomiin seikkoihin (kuten siihen että autoa ei ole merkkiliikkeessä huollettu) ja asiakas on maksanut koko remontin omasta kukkarostaan. Linja on voinut muuttua mutta näin se on tähän asti ollut. Aiheesta on uutisoitu ympäri maailmaa.

SNG

Ei liity ketjuongelmaan mutta VAG-jakopäähän kuitenkin. Hovioikeus määräsi kaikki kulut myyjälle käräjäoikeuden tuomion vastaisesti.

http://www.iltalehti.fi/autot/2015052619755553_au.shtml

Pumppusuuttimen keinuvipu siis jumittui ja edelleen nokkahihna katkesi ennen suositeltua vaihtoajankohtaa.

lemmentalja

#4450
Lainaus käyttäjältä: Joukor - 26.05.15 - klo:14:36
Kaipa ne kestää sen mitä muuallakin. Maahantuoja vaan ei ole halukas panostamaan korjaamiseen ja jälkimarkkinointiin samassa suhteessa, kun ei maan kokonaismarkkinat ole kummoiset.

Itse en usko tuohon maahantuojan/jälleenmyyjän haluttomuuteen korjata ongelmaa. Onhan tämä suomen markkina iso ja ainut markkina näiden vehkeiden suomen maahantuojalle VV-autolle + Helkama-autolle...puhumattakaan eri jälleenmyyjistä ympäri suomen. Faktoja tarkastamatta luulisin että VAG konsernin erimerkkien yhteenlaskettu vuosittainen myyntimäärä on suurempi, kuin millään muulla merkillä suomessa.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Sokota09

Iltalehdessä luetaan näemmä VAG-areenaa, yrittäisivät nyt olla journalisteja ja etsisivät niitä juttuja edes itse. Tämä casehan oli tänne postattu jo viikonloppuna (tuomioistuimen päätös).

pomo

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 26.05.15 - klo:20:12
Itse en usko tuohon maahantuojan/jälleenmyyjän haluttomuuteen korjata ongelmaa. Onhan tämä suomen markkina iso ja ainut markkina näiden vehkeiden suomen maahantuojalle VV-autolle + Helkama-autolle...puhumattakaan eri jälleenmyyjistä ympäri suomen. Faktoja tarkastamatta luulisin että VAG konsernin erimerkkien yhteenlaskettu vuosittainen myyntimäärä on suurempi, kuin millään muulla merkillä suomessa.

Juurikin näin, oulun pölhö on aimakin yks syy omalta osalta diihrn, että en aja vw:llä vaan skodalla! Sieltä vuosien saatossa saatu palvelu on ala-arvoista. Juuri tuota vemkoilia miksi einyarttis korjata takuuseen... Onhan se hionoa bisnestä, koska ei maahantuoja maksa samaa hintaa korjauksista kuin kuluttua.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 26.05.15 - klo:20:13
Iltalehdessä luetaan näemmä VAG-areenaa, yrittäisivät nyt olla journalisteja ja etsisivät niitä juttuja edes itse. Tämä casehan oli tänne postattu jo viikonloppuna (tuomioistuimen päätös).

OK, sorry. Jokuhan postasi tänne pitkän tuomiolauselman, jota joku taisi tiivistääkin.

Selkeä tuomio, jokatapauksessa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.05.15 - klo:15:31
Mikä sen voitelun lopettaisi kuin seinään? Kai öljy siellä laakereissa tovin aikaa pysyy.

Turbon laakeripesä kai pääsääntöisesti voidellaan ns. ylhäältä alaspäin, eli painovoiman avulla pesä tyhjenee sammuttamisen jälkeen. Paluupuolen linja tästä syystä suurempi läpimitaltaan kuin tulopuoli, että öljy ei missään tilanteessa jää pesään kuumenemaan. Kaipa tuo riippuu laakeroinnistakin aika paljon, että millaista tuhoa (jos minkäänlaista) tuolla on. Liukulaakeroitu tietysti perustuu hydrodynaamiseen voiteluun, joka puolestaan on riippuvainen öljynvirtauksesta (paineesta), eli start/stop -tilanteet kuluttavat enemmän, koska kitka.

Jaegarmaisteri

En tiedä onko tämä jo täällä, mutta laitan nyt kuitenkin. Ilmeisesti on saanut paljon palautetta tästä aiheesta, mitä pikaisesti selasin tuota facebooksivua.

https://www.facebook.com/oljynkulutus/timeline

"KULUTTAAKO AUTOSI PALJON ÖLJYÃ,,? Vaaditaan vastuuseen oikea taho!
Öljynkulutus: Audi, Skoda tai Seat. 1,8L tai 2,0L bensiinimoottori, Vuosimalli 2008-2011."
---

Joukor

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 26.05.15 - klo:20:12
Itse en usko tuohon maahantuojan/jälleenmyyjän haluttomuuteen korjata ongelmaa. Onhan tämä suomen markkina iso ja ainut markkina näiden vehkeiden suomen maahantuojalle VV-autolle + Helkama-autolle...puhumattakaan eri jälleenmyyjistä ympäri suomen. Faktoja tarkastamatta luulisin että VAG konsernin erimerkkien yhteenlaskettu vuosittainen myyntimäärä on suurempi, kuin millään muulla merkillä suomessa.

No eihän tämä mikään uskon asia ole. Maahantuoja tekee businesta, ei hyväntekeväisyyttä, ja joka penni lasketaan + venytetään. Ja tämä jatkuu juuri niin pitkään, kun rittää niitä hyväntahtoisia ja kilttejä, jotka maksavat, eivätkä kyseenalaista korjaustoiminnan maksuperusteiden laillisuutta. Korjauskustannuksia työnnetään loppukäyttäjälle kaiken maailman höpöhöpö - verukkeilla ja suhtautuminen on asiatonta lässyttävää höpinää. Ei Suomen markkina alue ole iso, millään mttarilla laskettuna, eikä sitä isoksi saa, vaikka jokainen tallustelija ostaisi auton.

Isot markkinat ( lue rahat ) ovat mm : ssa Kiinassa ja P - Amerikassa.

Wekotin

#4457
Lainaus käyttäjältä: Joukor - 27.05.15 - klo:10:35
No eihän tämä mikään uskon asia ole. Maahantuoja tekee businesta, ei hyväntekeväisyyttä, ja joka penni lasketaan + venytetään. Ja tämä jatkuu juuri niin pitkään, kun rittää niitä hyväntahtoisia ja kilttejä, jotka maksavat, eivätkä kyseenalaista korjaustoiminnan maksuperusteiden laillisuutta. Korjauskustannuksia työnnetään loppukäyttäjälle kaiken maailman höpöhöpö - verukkeilla ja suhtautuminen on asiatonta lässyttävää höpinää. Ei Suomen markkina alue ole iso, millään mttarilla laskettuna, eikä sitä isoksi saa, vaikka jokainen tallustelija ostaisi auton.

Isot markkinat ( lue rahat ) ovat mm : ssa Kiinassa ja P - Amerikassa.

Juurikin näin. Ei todellakaan millään mittapuulla iso markkina tämä Suomi. Keskon sivuilta luntattuna VV-Auton markkinaosuus (VW, Seat ja Audi) + hyötyajoneuvot olivat 20,7%.
Henkilöautoja ja hyötyajoneuvoja myytiin rekisteröitiin 2014 116860 kappaletta. Tämä tekee n. 24200 Volkkarin henkilö- ja hyötyajoneuvoa.

Verrokkina Volkswagen-konserni tuottaa 41 000 autoa jokaisena viikon päivänä. Ei taida kovin suuressa intressissä olla tehtaalle Suomen myynti, tai edes koko pohjolan myynti?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 27.05.15 - klo:09:45
Turbon laakeripesä kai pääsääntöisesti voidellaan ns. ylhäältä alaspäin, eli painovoiman avulla pesä tyhjenee sammuttamisen jälkeen. Paluupuolen linja tästä syystä suurempi läpimitaltaan kuin tulopuoli, että öljy ei missään tilanteessa jää pesään kuumenemaan. Kaipa tuo riippuu laakeroinnistakin aika paljon, että millaista tuhoa (jos minkäänlaista) tuolla on. Liukulaakeroitu tietysti perustuu hydrodynaamiseen voiteluun, joka puolestaan on riippuvainen öljynvirtauksesta (paineesta), eli start/stop -tilanteet kuluttavat enemmän, koska kitka.
Jotta voitelu loppuisi kuin seinään, niin laakerin pintoihin tarttuva öljy pitäisi pestä pois. Luonnollisesti suuri öljyn virtaus voitelee paremmin kuin pintoihin tarttuneet virtauksen muistot, mutta eipä se sammunut kone  turbon laakereita myöskään kuormita.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 26.05.15 - klo:20:13
Iltalehdessä luetaan näemmä VAG-areenaa, yrittäisivät nyt olla journalisteja ja etsisivät niitä juttuja edes itse. Tämä casehan oli tänne postattu jo viikonloppuna (tuomioistuimen päätös).
Talouselämäkin tarttunu juttuun
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

heifetz

MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Kugahan

Audin kyljessä aika uskomaton tieto, voikohan pitää paikkansa. Siis neljä litraa 1000 kilometrillä tarkoittaa, etä kuluttaa öljyä melkein kuin bensaa. (Taitaisi muuten tämä osa ketjusta jo kuulua Audin öljynkulutus-ketjuun)


Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Kugahan - 27.05.15 - klo:12:45
Audin kyljessä aika uskomaton tieto, voikohan pitää paikkansa. Siis neljä litraa 1000 kilometrillä tarkoittaa, etä kuluttaa öljyä melkein kuin bensaa. (Taitaisi muuten tämä osa ketjusta jo kuulua Audin öljynkulutus-ketjuun)

Miksipä tuo ei voisi pitää paikkaansa? Sen takia sitä ei mikään liike huolikaan vaihdossa, kun tietävät minkälaisia ongelmapesäkkeitä autot ovat. Tulisi aika helvetin kalliiksi.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 27.05.15 - klo:13:04
Miksipä tuo ei voisi pitää paikkaansa? Sen takia sitä ei mikään liike huolikaan vaihdossa, kun tietävät minkälaisia ongelmapesäkkeitä autot ovat. Tulisi aika helvetin kalliiksi.
Voimia rohkealle Turuun miehelle. Tuo 4 litraa öljyä maksaa Audi Centerin tynnyriöljynä noin  100 euroa! Ei auton moottori saa tuollaisia öljymääriä - maksimi olisi 1 litraa per 30 tkm. Tuohon rinnalle pitäisi viedä 25 vuotta vanha Mersun lintta, jolla on ajettu 1 milj. km ja öljyä ei huoltovälillä tarvitse lisätä - öljy on hinnaltaan noin 5-7 euroa per litra.

Bensiini VAG-autojen öljynkulutus-ongelma on yleinen.

Itse autoista kiinnostuneena ostaessani vuonna 2011  uuden VW:n en ollut tietoinen näistä ongelmista - onneksi tuli sellainen malli, missä jossa ongelmia ilmeisesti ole (ainakaan tällä tasolla).

heifetz

Mielenkiintoista nähdä miten VW reagoi. Tässä on maineen menettäminen aika lähellä ellei vastaan aleta tulla ja isosti. Enkä tarkoita nyt ainostaan audimiestä vaan myös TSI ongelmat mukaanlukien. Tojota pystyi maineensa säilyttämään koska otti ongelmat tosissaan (ehkä vähän liiankin) ja korjautti joka-ikisen auton, oli tarvetta tai ei.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 27.05.15 - klo:10:35
No eihän tämä mikään uskon asia ole. Maahantuoja tekee businesta, ei hyväntekeväisyyttä, ja joka penni lasketaan + venytetään. Ja tämä jatkuu juuri niin pitkään, kun rittää niitä hyväntahtoisia ja kilttejä, jotka maksavat, eivätkä kyseenalaista korjaustoiminnan maksuperusteiden laillisuutta. Korjauskustannuksia työnnetään loppukäyttäjälle kaiken maailman höpöhöpö - verukkeilla ja suhtautuminen on asiatonta lässyttävää höpinää. Ei Suomen markkina alue ole iso, millään mttarilla laskettuna, eikä sitä isoksi saa, vaikka jokainen tallustelija ostaisi auton.

Isot markkinat ( lue rahat ) ovat mm : ssa Kiinassa ja P - Amerikassa.

Kirjoitin viestissäni, että suomen markkinat ovat isot ja ainoat markkinat SUOMEN maahantuojille, koska muutakaan ei heillä ole. Varmasti jos vertaa muihin mantereisiin, niin täällä käydään kokonaisuudessaan nappikauppaa. Sitä en ole ymmärtänyt, että miksi valmistajan silmissä pienemmät markkinat olisivat jotenkin turhia, eikä niistä tarvitse välittää? Näitä "pieniä" markkina-alueita on kuitenkin useita, jos kerta oikeiksi markkinoiksi lasketaan vain Kiina ja P-Amerikka. Jos minulla olisi autokauppa, niin en minä vit***lisi niille ketkä ostavat vain yhden auton kerrallaan.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Ranssi

Kyllä Audi-miehellä on nyt täytynyt mennä pilkun paikka hieman pieleen, on pakko tarkoittaa 4l / 10 000 km. Jos olisi oikein, niin jopa maahantuojan mielestä tuossa olisi vikaa. Onhan 0,4 l / 1000 km sekin ihan helvetisti. 30 tkm:n huoltovälillä palaa näin 12 litraa eli öljyt vaihtuvat pauttiarallaa kolmesti.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 27.05.15 - klo:22:34
Kyllä Audi-miehellä on nyt täytynyt mennä pilkun paikka hieman pieleen, on pakko tarkoittaa 4l / 10 000 km. Jos olisi oikein, niin jopa maahantuojan mielestä tuossa olisi vikaa. Onhan 0,4 l / 1000 km sekin ihan helvetisti. 30 tkm:n huoltovälillä palaa näin 12 litraa eli öljyt vaihtuvat pauttiarallaa kolmesti.
Toi taas ei olis Vageille iso kulutus.Mutta jos nyt totuus tuo kulutus, niin todellakin olisi maahantuojan pitänyt puuttua asiaan.Pomon 2011 2.0Tsi vie tikun verran 2 tonnissa, eli noin 5-6 desiä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 27.05.15 - klo:22:34
Kyllä Audi-miehellä on nyt täytynyt mennä pilkun paikka hieman pieleen, on pakko tarkoittaa 4l / 10 000 km. Jos olisi oikein, niin jopa maahantuojan mielestä tuossa olisi vikaa. Onhan 0,4 l / 1000 km sekin ihan helvetisti. 30 tkm:n huoltovälillä palaa näin 12 litraa eli öljyt vaihtuvat pauttiarallaa kolmesti.

Ymmärsin tuosta turkulaismiehen keissistä, että valmistaja ei osallistu kuluihin, koska huolto-ohjelmaa ei noudatettu. Tod.näk. tarkoittaa, että vaihtoväli mennyt pitkäksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy