TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Eka Golf

JFabiaK veti herneen nenään?  8)
Kait täällä kirjoitellaan lähinnä omista kokemuksista, ei "Esson-paarin jutuista"?  :)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 23.05.15 - klo:20:54
Golfin myyntimäärän tippuminen on yhtä paljon, mitä Passatin lisääntyminen ja Golf Sportsvanin myynti. Jospa Golfin omistajat on siirtyneet ostamaan noita?

Aivan mahdollista.

Uusi tuleva malli - ja kun sitä hehkutetaan melkein 1 vuosi ennen maahan saapumista - on aivan selvää että tulee myyntipiikki. Ei ehkä 1. vuonna, koska malli tulee yleensä myyntiin kesken vuotta - vaan volyymi vasta seuraavana vuonna. Tämä siis merkistä ja mallista riippumatta.

Nissan Qashqai on aivan eri auto kuin edeltäjänsä ja tietysti kehittyneempikin. Golf plussan muuttumisesta sportvaniksi ( ::)) on paha sanoa mitään, toki sekin on uusi malli. VW:n ja monen muunkin saksalaisen mallimuutos sukupolvien välillä on a. harvakseltaan, siinä 4-5 vuotta ja b. ulkonäkö on hyvin samankaltainen (jotta edellinee malli ei näytä vanhentuneelta / vanhanaikaiselta).

Octavia on varmasti syönyt omalta osaltaan VII:n myyntimääriä.  Entäs vaihtotarjoukset eli hyvitys vanhasta kulkineesta ?   :o
Yritetään pärjätä.

isokolmonen

Mielenkiintoinen ennakkotapaus hovioikeudessa

Hovioikeus hyväksyi käytetyn Audi A 6 ostajan hinnanalennusvaatimuksen auton moottorin rikkoutumisesta - myyjä ei voinut asettaa virheen selvittämisen edellytykseksi kustannusjaon hyväksymistä ja seuraavaan määräaikaishuoltoon liittyvää sitoumusta   
HO velvoitti autokaupan suorittamaan 36 000 euron hintaisen ja 73 tkm. ostohetkellä ajetun Audi A 
6:n (vm. 2008) ostajalle hinnanalennuksena 5 218 euroa, kun auton moottori oli rikkoutunut ajossa 31.12.2011, jolloin auton mittarilukema oli ollut 103 tkm. Myyjän kieltäytyessä virhevastuustaan ostaja oli korjauttanut auton muualla ja vaati myyjältä korjauskustannukset. HO katsoi, ettei myyjä voinut asettaa virheen selvittämisen edellytykseksi asiassa puheena olleen kaltaista kustannusjaon hyväksymistä ja seuraavaan määräaikaishuoltoon liittyvää sitoumusta. KO:n tuomio kumottiin ja ostajan kanne hyväksyttiin kokonaisuudessaan. (Vailla lainvoimaa 21.5.2015)   
Kantaja oli helmikuussa 2010 ostanut vastaajalta AUDI A 6 -merkkisen auton (vm. 2008) n. 36.000 euron hintaan. Autolla oli ostohetkellä ajettu noin 73 tkm. Auton moottori rikkoutui ajossa 31.12.2011, kun auton mittarilukema oli vasta 103 tkm. 
Asiassa oli riidatonta, että auto olin tuotu vastaajalle 31.12.2011 sekä että autossa onli alustavassa tutkimuksessa 2.1.2012 todettu virhe, eli että jakohihna oli katkennut. Oli myös riidatonta, että 3.1.2012 tehty reklamaatio oli tehty ajoissa.   
Kantaja oli vaatinut, että vastaaja velvoitetaan maksamaan hinnanalennusta virhettä vastaavalta osalta 5.218 euroa laillisine viivästyskorkoineen siitä lukien, kun hinnan alennusta oli ensimmäisen kerran vaadittu maksettavaksi eli 10.2.2012 sekä oikeudenkäyntikulut. 
Vastaajayhtiö oli kiistänyt kanteessa esitetyt vaatimukset kaikilta osin ja oli vaatinut, että kantaja velvoitetaan korvaamaan vastaajan oikeudenkäyntikulut asiassa laillisine korkoineen. 
KO oli hylännyt kanteen. KO oli mm. katsonut asiassa jääneen näyttämättä, että vastaaja olisi kieltäytynyt korjaamasta autoa, minkä vuoksi käräjäoikeus katsoi, ettei kantaja olisi tällä perusteella saanut korjauttaa auton muualla kuin vastaajan korjaamossa. 
Koska virheen oikaisu oli ensisijainen suhteessa hinnanalennukseen ja vastaajalle ei ollut annettu mahdollisuutta tähän KSL 5 luvun 18 §:ssä säädetyllä tavalla, KO katsoi, ettei vastaaja ollut velvollinen suorittamaan kantajalle hinnanalennusta virheen oikaisun sijasta. Kanne hylättiin kokonaisuudessaan. 
HO kumosi KO:n tuomion. Ostaja oli HO:ssa kertonut, että hän oli puhelimitse 2.1.2012 pyytänyt myyjää selvittämään virhettä. Todistaja (T1) oli tämän jälkeen soittanut hänelle ja ilmoittanut, että alustavien tutkimusten perusteella oli selvinnyt, että jakohihna oli katkennut. T1 oli sanonut, että alustavat korjauskustannukset olisivat noin 1.750 euroa, johon liittyisi maahantuojan goodwilltarjous. Sen mukaan maahantuoja olisi korvannut korjauskustannuksista 70 prosenttia sillä edellytyksellä, että ostaja olisi teettänyt seuraavan määräaikaishuollon myyjällä. Ostajan mukaan korjauslupaa ei ollut pyydetty häneltä, vaan lisätutkimusten tekeminen olisi edellyttänyt goodwilltarjouksen hyväksymistä. Kun ostaja ei ollut tyytynyt myyjän tarjoukseen hän oli 3.1.2012 lähettänyt kirjallisen reklamaation. Myyjän puolelta T2 oli 10.1.2012 vastannut reklamaatioon toistaen goodwill-tarjouksesta ilmenevän kustannusjaon. Ostaja oli soittanut T2:lle ja tuolloin ilmoittanut, ettei hän hyväksy kustannusjakoa. T2 oli edelleen toistanut myyjän vaatimuksen ostajan sitoutumisesta 30 prosentin korvausvastuuseen ja pyytänyt autolle korjauslupaa. 
T1 oli kertonut, että vasta moottoria purettaessa olisi voitu tarkastaa, mikä jakohihnan katkeamisen oli aiheuttanut. Purkaminen olisi edellyttänyt ostajalta korjauslupaa ja kustannusjaon hyväksymistä. T1 oli oman kertomuksensa mukaan selittänyt ostajalle, että goodwill-tarjouksen mukainen ostajan 30 prosentin vastuu korjauskustannuksista perustuu korjauksista johtuvaan arvonnousuun. 1.750 euron kustannusarvio oli alustava ja T1 oli kertomuksensa mukaan pyytänyt ostajalta korjauslupaa. T1:n mukaan virhettä ei tutkittu sen enempää, koska ostaja ei sitoutunut maksamaan omaa osuuttaan. 
T2:n 10.1.2012 lähettämästä sähköpostista ilmeni, että ostajalle oli esitetty 70/30 kustannusjakoa, koska auto tulee korjauksessa ikäistään parempaan kuntoon, mistä aiheutuva hyöty kuuluu asiakkaan korvattavaksi. Lisäksi oli vaadittu sitoutumista teettämään seuraava määräaikaishuolto merkkihuollossa 300 euron hintaan. Ostajalta oli myös pyydetty korjauslupaa. Ostaja oli samana päivänä sähköpostitse vastannut T2:lle ja todennut, että myyjän kieltäytyessä virhevastuustaan ja hyväksymästä ostajan tarjoamaa 500 euron enimmäiskorvausta, ostaja korjauttaa auton muualla ja vaatii myyjältä korjauskustannukset. Ostaja oli ilmoittanut ryhtyvänsä toimenpiteisiin 11.1.2012, jolloin hän oli illalla vienyt auton B Oy:lle korjattavaksi. 
T2 oli 12.1.2012 vastannut ostajalle sähköpostitse  ja todennut, että myyjän goodwill-tarjous täyttää kuluttajansuojalain vaatimukset. Myyjä oli kuitenkin tarjonnut tarjoukseen liittyvän huollon 150 eurolla. Ostaja oli 13.1.2012 vastannut T2:lle ja ilmoittanut, ettei hän hyväksy myyjän tarjousta ja että auto on viety korjattavaksi B Oy:lle. 
HO totesi mm., että virheen selvittäminen kuuluu myyjälle. Myyjä ei voi asettaa virheen selvittämisen edellytykseksi asiassa puheena olleen kaltaista kustannusjaon hyväksymistä ja seuraavaan määräaikaishuoltoon liittyvää sitoumusta. Virheen oikaiseminen ei saa aiheuttaa ostajalle kustannuksia. Myyjän edustaja oli jo 3.1.2012 havainnut, että autosta oli rikkoutunut jakohihna. Myyjän olisi jo tällä perusteella pitänyt ottaa huomioon oma virhevastuunsa eikä edellyttää ostajalta korjauslupaa. 
HO totesi, että auto oli ollut myyjällä 31.12.2011-11.1.2012 välisen ajan. Vaikkakin mainittuna ajankohtana oli ollut tavallista enemmän pyhäpäiviä, myyjällä oli ollut riittävästi aikaa selvittää virhettä. Myyjä ei ollut 2.-3.1.2012 suoritetun virheen alustavan selvittämisen jälkeen ryhtynyt muihin toimenpiteisiin vaan se oli ainoastaan toistanut kustannusjaon hyväksymisestä esittämänsä vaatimuksen. Myyjälle oli annettu tilaisuus virheen oikaisuun. Tässä tilanteessa ei myöskään voitu kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta. Ostajalla oli siten oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen. 
Ostajan kanne hyväksyttiin kokonaisuudessaan 
Hinnanalennuksen määrää arvioitaessa voitiin korjauskustannusten määrää pitää lähtökohtana. Jos auton arvo korjauksen vuoksi nousee, ostajan on osallistuttava arvonnousua vastaavalla määrällä korjauskustannuksiin. 
Todistaja oli kertonut, että keinovivun pitäisi kestää yhtä kauan kuin auton moottorin. Sillä seikalla, että keinovipu oli vaihdettu, ei ollut kuitenkaan merkitystä auton arvoon. 
HO katsoi, ettei kysymyksessä ollut sellainen kuluva osa, jonka vaihtamiseen ostajan olisi tullut muutenkin varautua. Näin ollen ei voitu katsoa, että auto olisi tullut korjaamisen johdosta parempaan kuntoon. Ostajan ei voitu katsoa laiminlyöneen rajoittaa vahinkoa. Ostajan kanne hyväksyttiin siten kokonaisuudessaan. 
Asian näin päättyessä myyjän oli korvattava ostajan kohtuulliset oikeudenkäyntikulut käräjäoikeudesta ja hovioikeudesta. Ostajan oikeudenkäyntikulujen määrä käräjäoikeudesta oli kohtuullinen. Oikeudenkäyntikulujen määrä hovioikeudessa oli myönnetty. 
Käräjäoikeuden tuomio kumottiin muilta paitsi todistajan palkkiota koskevalta osalta. 
[Vaasan hovioikeus 19.5.2015; Tuomio Nro 234; Dnro S 14/387; Vailla lainvoimaa 21.5.2015; Valitusosoituksessa tarkoitettu määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 20.7.2015]   

Gulf

Lainaus käyttäjältä: isokolmonen - 23.05.15 - klo:22:16
Mielenkiintoinen ennakkotapaus hovioikeudessa

HO totesi mm., että virheen selvittäminen kuuluu myyjälle. Myyjä ei voi asettaa virheen selvittämisen edellytykseksi asiassa puheena olleen kaltaista kustannusjaon hyväksymistä ja seuraavaan määräaikaishuoltoon liittyvää sitoumusta. Virheen oikaiseminen ei saa aiheuttaa ostajalle kustannuksia.

Siinä tiivistettynä olennainen? On se kumma, että täällä takapajulassa vielä maahantuoja ja tehdas viitsivät venkoilla näissä jakopää- ja dsg-ongelmissa ja yrittävät maksattaa osan kuluista asiakkailla?

waginisti

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 22.05.15 - klo:17:33
Ohos :O moottorityypin perusteella 1.8 ja 2.0.

Tongitaan lisää

Edit:
CAVD ja CNWA alkuperäisketju on korvattu 1.8.2007
Kiristin on korvattu 1.9.2014

Oma BMY laukesi ja ihan samanlainen uusi kiristin oli vaikka reviisio oli vw viimeisin. Jos ketju venyy ei kiristin mitään ihmetemppua pysty tekeen...
Sama paska kiristin ilman räikkää, jos ketju venyy ja pata pääsee pyörähtään väärinpäin on remontti tiedossa!
Jos käynnistäessä alkaa pärinää kuulua mars mars ketju remonttiin, muuten se hyppää viimeistään käydessä ja sitten on koko kamina vaihtokunnossa... Että ongelmajätettä nää tsi moottorit on, ei kelpaa ees vaihdossa muualle kuin merkkiliikkeeseen! OIKEASTI PYSYKÃ,,Ã,, EROSSA JOS PYSTYTTE!!

Tos®

^Kyseessä olikin vokkelon varaosaohjelman huomio, ettei sais käyttää vanhaa osaa. Kun tarkastelin tarkemmin, huomio koskikin suurempia moottoreita.

VAGin päivittyvä varaosaohjelma (alle 10gb) ja huoltosofta (~20gb) löytyy suht helposti guuggelin avulla.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 23.05.15 - klo:22:38
Siinä tiivistettynä olennainen? On se kumma, että täällä takapajulassa vielä maahantuoja ja tehdas viitsivät venkoilla näissä jakopää- ja dsg-ongelmissa ja yrittävät maksattaa osan kuluista asiakkailla?

Myös tuo auton "arvon lisääntyminen" on tuossa torpattu hyvin. Suurin kusetus ikinä. Lisäksi tuo, että jos osan kuuluu kestää koko moottorin iän, sen vaihtamiseen omistajan ei tarvitse varautua.

fish

Vihdoinkin jollakin on ollut tarpeeksi isot cohones, jotta tätä vääryyttä saadaan oiottua.
Mielenkiinnolla jään odottamaan kerrannaisvaikutuksia. Tämä sinänsä ei ole suoraan sovellettavissa, koska HO on pitänyt erityisen moitittavana seuraavaan huoltoon sitoutumista.
Touran 1.6 TDI DSG7

Gulf

Hyvä huomio Wekotin, jos ketju pitäisi kestää moottorin oletettu elinikä, niin ei tuossa mitään arvonnousua voi silloin tulla.

Mutta toisaalta nämä oikeuden päätökset ovat aina melkoista lottoarvontaa, mikä päätös sieltä sattuu tulemaan, mutta eiköhän tästä jonkinlainen ennakkotapaus saada kuitenkin ja jos ei tästä, niin jostakin toisesta tapauksesta tai sitten maahantuoja/tehdas myöntävät ongelmat myös Suomessa?

SNG

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 24.05.15 - klo:10:08
Hyvä huomio Wekotin, jos ketju pitäisi kestää moottorin oletettu elinikä, niin ei tuossa mitään arvonnousua voi silloin tulla.

Mutta toisaalta nämä oikeuden päätökset ovat aina melkoista lottoarvontaa, mikä päätös sieltä sattuu tulemaan, mutta eiköhän tästä jonkinlainen ennakkotapaus saada kuitenkin ja jos ei tästä, niin jostakin toisesta tapauksesta tai sitten maahantuoja/tehdas myöntävät ongelmat myös Suomessa?

Pitäisi saada KKO:sta asti ennakkotapaus, jossa todettaisiin jakoketjun normaaliksi käyttöiäksi esim 250tkm tai 300tkm tai mitä sitten olisikaan. Tuskimpa oikeus ottaa kantaa huoltojen vaikutukseen ko vikaantumiseen, koska siihen nimenomaan maahantuojat ovat vedonneet. Kuluttajansuojalaki kyllä toteaa käytön käyttö- ja huolto-ohjeen mukaisesti, eli tuskin ottavat tuohon kantaa.

Joka tapauksessa silloin loppuisi venkoilut ja maahantuojatkin saisivat parempaa selkärankaa vaatiessaan valmistajilta osallistumista mahdollisiin isompiin kampanjoihin.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: SNG - 24.05.15 - klo:10:29
Pitäisi saada KKO:sta asti ennakkotapaus, jossa todettaisiin jakoketjun normaaliksi käyttöiäksi esim 250tkm tai 300tkm tai mitä sitten olisikaan. Tuskimpa oikeus ottaa kantaa huoltojen vaikutukseen ko vikaantumiseen, koska siihen nimenomaan maahantuojat ovat vedonneet. Kuluttajansuojalaki kyllä toteaa käytön käyttö- ja huolto-ohjeen mukaisesti, eli tuskin ottavat tuohon kantaa.
Joka tapauksessa silloin loppuisi venkoilut ja maahantuojatkin saisivat parempaa selkärankaa vaatiessaan valmistajilta osallistumista mahdollisiin isompiin kampanjoihin.
Sori vaan, ei mene näin. KO:sta ei tulla saamaan ennakkotapausta jollekin tarkalle kestokilometrimäärälle, koska sellaista ei ole - ja sellaista ei saa valmistajaltakaan; auto on kestoltaan erittäin paljon käyttäjästään riippuvainen. Huollot ovat helppoja perustella kestoon vaikuttaviksi, samoin kuin käyttöolosuhteet.  Mutta oikeuden määräämää "kylmää" kestoikää on turha odottaa.
Muutenkin vetoatte / turvaudutte liikaa kuluttaja-asiamieheen / kuluttajariitalautakuntaan. Nämä eivät ole tuomioistuimia, vaan suositusten ja sovittelujen ehdottajia, joita valitettavasti ei kuunnella (= ei välitetä heidän neuvoistaan ). Itsellänikin on yhden petollisen venekaupan kokeneena enemmän kuin totaalisen täystuhokoneremontin hinnan verran saatavia; niiden takia olisi pitänyt mennä oikeuteen, koska kuluttajariitalautakunnan suosituksilla ei ollut venemyyjälle mitään merkitystä.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

SNG

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 24.05.15 - klo:12:02
Sori vaan, ei mene näin. KO:sta ei tulla saamaan ennakkotapausta jollekin tarkalle kestokilometrimäärälle, koska sellaista ei ole - ja sellaista ei saa valmistajaltakaan; auto on kestoltaan erittäin paljon käyttäjästään riippuvainen. Huollot ovat helppoja perustella kestoon vaikuttaviksi, samoin kuin käyttöolosuhteet.  Mutta oikeuden määräämää "kylmää" kestoikää on turha odottaa.

Muutenkin vetoatte / turvaudutte liikaa kuluttaja-asiamieheen / kuluttajariitalautakuntaan. Nämä eivät ole tuomioistuimia, vaan suositusten ja sovittelujen ehdottajia, joita valitettavasti ei kuunnella (= ei välitetä heidän neuvoistaan ). Itsellänikin on yhden petollisen venekaupan kokeneena enemmän kuin totaalisen täystuhokoneremontin hinnan verran saatavia; niiden takia olisi pitänyt mennä oikeuteen, koska kuluttajariitalautakunnan suosituksilla ei ollut venemyyjälle mitään merkitystä.

Ensimmäinen kappaleesi taitaa kuvata asian juuri kuin se on. Enemmän tämänhetkinen julkisuus vaikuttaa mahdollisiin vastaantuloihin.

Toisesta kappaleesta olen hieman eri mieltä. Mitä muuta mahdollisuutta on kuluttajansuojaviranomaisten lisäksi kun on tuntenut kokeneensa vääryyttä? Julkinen tavarantarkastaja KKV:n ohjeistuksiin vetoaminen ehkä. Jos myyjä viisveisaa kuluttajaviranomaisten suosituksista, sana kiertää nykypäivänä melkoisen tehokkaasti. Ja noilla mainituilla lausunnoilla on painoarvoa oikeuden käsittelyssä, miksi ei siis hyödyntää?

Onneksi omassa autossa ei ole isompia ongelmakohtia. BMM lienee yhtä luotettava kuin 1.9 litraiset sisarkoneensa hiukkassuodatinta lukuunottamatta. Hihnarempan teetin kilometreillä 136tkm suosituksen ollessa 150tkm, just in case. Ainoa takuu/virhevastuuvääntö oli kynnysten maalinkulumiset alkuperäisten suojalistojen takia. -> ulkopuolinen vaurio. Kyrpiinnyin ja tein rempan itse. Octaviassa ovitiivisteongelmat hoituivat maahantuojan piikkiin hienosti samoin kuin sinkkikuplat takaluukussa, eli riippuu hieman viastakin miten maahantuoja suhtautuu kompensaatioiden osalta.

kt

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.05.15 - klo:08:44
Henkilöautojen ensirekisteröinnit Suomessa 1-4/2014 vs. 1-4/2015:

        1-4/2014    1-4/2015
----------------------------
Audi    607         534
Seat    192         187
Skoda   857         907
VW      1053        1166
----------------------------
yht.    2709        2794


Lähde: Trafi. Audi näyttää jonkin verran sakanneen, muut kyllä eivät. Audin tilannetta voi selittää kaiketi myös yleinen taloustilanne.

Tet näköjään kaunistelee lukemia ja ilmoittaa vain huhtikuun tilanteen. Oikeat VW lukemat (kaikki merkit) ovat tässä.


Kuukausi    2014     2015

tammik        1511     1295
helmik          1023     807
maalisk        1095     1003
huhtik           1053      1166

yhteensä     4682       4271

Sakkaa noin 10%


Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

europe

Lainaus käyttäjältä: kt - 24.05.15 - klo:15:26
Tet näköjään kaunistelee lukemia ja ilmoittaa vain huhtikuun tilanteen. Oikeat VW lukemat (kaikki merkit) ovat tässä.


Kuukausi    2014     2015

tammik        1511     1295
helmik          1023     807
maalisk        1095     1003
huhtik           1053      1166

yhteensä     4682       4271

Sakkaa noin 10%

Eli  "vika"julkisuuden kasvaessa alkoi huhtikuussa konsernin myynti nousta Suomessa.  Näitä tilastoja voi lukea ja painottaa ihan miten itse haluaa...Onhan se spekulointi kivaa. Uusi Passat on suurin syy Golfin laskevaan myyntiin Suomessa.

kunnes  Golf 8 ilmestyy laskee seiskan myynti kokoajan, ellei hinnoittelu ym. muutu aivan radikaalisti.

kt

Markkinamiehet onkin näköjään pitäneet palaverin toissapäivänä, koska uusi hinnasto on Golfille julkaistu.  8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vwmies

Lainaus käyttäjältä: kt - 24.05.15 - klo:17:56
Markkinamiehet onkin näköjään pitäneet palaverin toissapäivänä, koska uusi hinnasto on Golfille julkaistu.  8)

Nousua vai laskua kuten markkinaosuudessa ?  :o
Yritetään pärjätä.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 24.05.15 - klo:18:30
Nousua vai laskua kuten markkinaosuudessa ?  :o

Eikös siellä ole tullut vain uudet moottorimallit hinnastoihin? Näyttäisi olevan samalla n. 1000 â,¬ edullisemmat kuin vanhat...

kt

No tuosta 1000 eurosta onkin kertynyt VAGille tuohta maksaa niitä jakohihnojen korjauksia. Arvelevat kai, että ne venymiset on nyt loppu ja voivat laskea hintoja? Mutta eipä taida alkaa vielä tuohon hintaan kauppa käydä Suomessa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 24.05.15 - klo:15:26
Tet näköjään kaunistelee lukemia ja ilmoittaa vain huhtikuun tilanteen. Oikeat VW lukemat (kaikki merkit) ovat tässä.

Oho. Aika pikaisesti nuo nappasin Trafin sivuilta, oletin itsekin suuruusluokasta että ovat kk-lukuja mutta dokumentin otsikossa luki 1-4/201x. Ajattelin että ovat sitten varmaankin kk-keskiarvoja, mutta jos ovatkin huhtikuun lukuja niin pieleen meni. Huhtikuun lukuja kyllä itse asiassa etsinkin, mutta laitoin otsikon juuri kuten niissä Trafin PDF:issä luki. ???

Sinulla oli tuossa nyt sitten kuitenkin vain VW:n luvut, mitenkäs ne muut konsernimerkit?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: kt - 25.05.15 - klo:09:24
No tuosta 1000 eurosta onkin kertynyt VAGille tuohta maksaa niitä jakohihnojen korjauksia. Arvelevat kai, että ne venymiset on nyt loppu ja voivat laskea hintoja? Mutta eipä taida alkaa vielä tuohon hintaan kauppa käydä Suomessa.

Joo eihän se kauppa tosiaan käy. Alkuvuoden kolmesta eniten myydystä merkistä vain kaksi on VW:n. Kuinka paljon markkinaosuuden pitäisi näin kovasti kilpaillulla alalla olla, jos tuollainen 30 prosenttia ei ole vielä mielestäsi mitään?

Kannattaisi tosiaan vähän miettiä noiden mallien ikiä. Tyypillisesti mallit myyvät tuoreina eniten. Siksi tällä hetkellä Passat on noussut ja Golf tippunut vuoden takaiseen verrattuna.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 23.05.15 - klo:12:12
Aika puuduttavaa on tämä suomalaismiesten autotekniikan ( alalla työskentelemättömien! ) kaikkitietäväisyys niin tekniikassa, tekniikan ongelmissa /-vioissa...
Paljon tuota puuduttavampaa on se, kun sinun ainoa anti on tuon oman kaikkitietävyytesi hehkuttaminen. Joka aiheessa sinun on päästävä kehumaan itseäsi ja kertomaan, kuinka muuta ovat väärässä. Tämän faktan voit tarkastaa historiastasi tällä palstalla.

Ehkä tuon jotenkin sietäisi, jos kirjoittaisit jotain uutta ja yllättävää faktaa, mutta kun ei. Välillä kirjoittelet vieläpä ihan puita/heiniä ja luikit karkuun keskustelusta siinä vaiheessa, kun tajuat vain esittäneesi tietäväsi. Taisi jäädä ne värähtelyhäviöt selittämättä ikuisiksi ajoiksi...

kt

^ Nooh, mitäpä tuosta nyt, mahtuuhan tänne kirjaimia. Ainahan tänne joku viisas eksyy... 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.05.15 - klo:11:54
Paljon tuota puuduttavampaa on se, kun sinun ainoa anti on tuon oman kaikkitietävyytesi hehkuttaminen. Joka aiheessa sinun on päästävä kehumaan itseäsi ja kertomaan, kuinka muuta ovat väärässä. Tämän faktan voit tarkastaa historiastasi tällä palstalla.

Ehkä tuon jotenkin sietäisi, jos kirjoittaisit jotain uutta ja yllättävää faktaa, mutta kun ei. Välillä kirjoittelet vieläpä ihan puita/heiniä ja luikit karkuun keskustelusta siinä vaiheessa, kun tajuat vain esittäneesi tietäväsi. Taisi jäädä ne värähtelyhäviöt selittämättä ikuisiksi ajoiksi...
Sori, että satutti - mutta minkäs sitä luonteelleen voi; arvaa kenen luonnetta tarkoitan.
Saattaapa olla että autotekniikan kanssa toimiva tietää jotain, mutta sen olen huomannut että asioita ymmärtämättömät ärähtävät omien tärkeilyjensä "loukkauksesta" - ja varsinkin kun lueskellaan oikein englanninkielisiä maailmanuutisia omalla "autotekniikanymmärtämisellä", niin siitähän oikein paisuu.
Jätän nämä omaan arvoonsa.

Kirjoittelen silloin kun on aikaa ja mahdollisesti lukaisen näitä "viisauksia". Nyt lähden venettä kunnostamaan. ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 25.05.15 - klo:14:22
Sori, että satutti - mutta minkäs sitä luonteelleen voi; arvaa kenen luonnetta tarkoitan.
Saattaapa olla että autotekniikan kanssa toimiva tietää jotain...

Kirjoittelen silloin kun on aikaa ja mahdollisesti lukaisen näitä "viisauksia". Nyt lähden venettä kunnostamaan. ;)
Ei hupi kipeää tee. Se, että sinun täytyy itse kehua tietojasi joka ikisessä viestissäsi, ainoastaan huvittaa. Niillä, jotka tietävät jotain, ei tarvitse alentua tuollaiseen.

Veneesi on varmaan melko heikossa kunnossa, kun et ole ehtinyt vastaamaan pariin hyvin yksinkertaiseen kysymykseen, vaikka vastausaikaa on ollut viikkoja.

savolaiskollega

Ja se kaupan käyminen kannattaa tietysti katsoa myös vähän laajemmin kuin Suomen sisällä......meillä myydyt autot nyt ei paljoa hetkauta autotehtaita suuntaan eikä toiseen. Niitä tilastoja voisi joku nohevampi kaivella.....

timant

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 26.05.15 - klo:08:32
Ja se kaupan käyminen kannattaa tietysti katsoa myös vähän laajemmin kuin Suomen sisällä......meillä myydyt autot nyt ei paljoa hetkauta autotehtaita suuntaan eikä toiseen. Niitä tilastoja voisi joku nohevampi kaivella.....
http://www.best-selling-cars.com/europe/2015-q1-europe-best-selling-car-manufacturers-brands-and-models/
eipä tuo nyt pahalta näytä volkkarin suhteen  ::)
exät e39 525 touring, Forester 2.0 XE MY10, Passat 2.8 4motion MY03

Sokota09

Niin, muualla Euroopassa talous elpyy, mutta Suomessa mennään toiseen suuntaan. Euroopassa tosiaan on myyntimäärät nousseet selvästi, mutta tällähän ei ole Suomen kanssa mitään tekemistä. Jokaisella automerkillä on nyt keväällä kampanjoita, jotta ihmisille saataisiin päälle edes orastava autokuume. Uuden hallituksen veromuutoksiin ei kannata luottaa, tuskin tulee tapahtumaan.

Joukor

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 26.05.15 - klo:08:32
Ja se kaupan käyminen kannattaa tietysti katsoa myös vähän laajemmin kuin Suomen sisällä......meillä myydyt autot nyt ei paljoa hetkauta autotehtaita suuntaan eikä toiseen. Niitä tilastoja voisi joku nohevampi kaivella.....

Tämä pitää paikkansa. Kun ällistelin Bilmetron tiskillä Passatin 2010 heikkoa laatua, niin korjaamon työnjohtaja huokaili ja tuumas, että ovat tiedottaneet ongelmista ja ovat myös aika kusessa murheiden kanssa., mutta eipä tehdasta kiinnosta, mitä pohjoismaissa tapahtuu, jos kuitenkin muualla autoja myydään kiitettävästi.
Esim. Suomen markkinat ovat yhteensä yhtä suuret kuin Saksan parin maakunnan. mm : ssa  Hampurin talousalueella asuu n. 1,7 m inehmoa. Ja autokauppaa käydään paljon kiivaammin kuin Suomessa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 26.05.15 - klo:09:49
Tämä pitää paikkansa. Kun ällistelin Bilmetron tiskillä Passatin 2010 heikkoa laatua, niin korjaamon työnjohtaja huokaili ja tuumas, että ovat tiedottaneet ongelmista ja ovat myös aika kusessa murheiden kanssa., mutta eipä tehdasta kiinnosta, mitä pohjoismaissa tapahtuu, jos kuitenkin muualla autoja myydään kiitettävästi.
Esim. Suomen markkinat ovat yhteensä yhtä suuret kuin Saksan parin maakunnan. mm : ssa  Hampurin talousalueella asuu n. 1,7 m inehmoa. Ja autokauppaa käydään paljon kiivaammin kuin Suomessa.

Ihmettelen kyllä maahantuojankin kantaa, että jos maahantuoja ilmoittaa valmistajalle, että "olemme kohta kusessa täällä näiden kanssa" ja vastaus on "ei kiinnosta". Niin miksi v*tussa ihmeessä jatkaa tuota yhteistyötä? Ainoa syy on, että autot myy vielä sen verran hyvin, mutta tuskin hekään tapiolla tuota haluavat harrastustoimintana tehdä?

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 26.05.15 - klo:09:49
Tämä pitää paikkansa. Kun ällistelin Bilmetron tiskillä Passatin 2010 heikkoa laatua, niin korjaamon työnjohtaja huokaili ja tuumas, että ovat tiedottaneet ongelmista ja ovat myös aika kusessa murheiden kanssa., mutta eipä tehdasta kiinnosta, mitä pohjoismaissa tapahtuu, jos kuitenkin muualla autoja myydään kiitettävästi.
Esim. Suomen markkinat ovat yhteensä yhtä suuret kuin Saksan parin maakunnan. mm : ssa  Hampurin talousalueella asuu n. 1,7 m inehmoa. Ja autokauppaa käydään paljon kiivaammin kuin Suomessa.


Kestääkö ne autot sitten siellä saksanmarkkinoilla? Eikös niillä ole samat ongelmat kestävyyden kanssa kuin täällä "pula-ajan" markkina-alueella?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy