TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: Statisti - 18.05.15 - klo:17:47
Tuo oikeanpuolimmainen pitäisi olla käytössä 2012 jälkeen valmistetuissa moottoreissa. Sen sopivuudesta vanhempiin koneisiin on kovin ristiriitaista tietoa. Vaatii ainakin rattaiden ja ohjureiden vaihtamisen koska on leveämpi kuin vanhemmat ketjut.

Heinäkuu 2011 tuon italialaisen foorumin mukaan ja olisi ilmeisesti sovitettavissa vanhempiinkin (mutta niin ei välttämättä kaikilla merkeillä tehdä?). Tämä uusi ketju olisi sama kuin 1.8 TSI:ssä.

Wekotin


Mikey

Kiitokset ja kehut Tuulilasille!

TM on valinnut puolensa ja mieluummin kumartaa hyvän mainostajan kuin lukijoidensa suuntaan.

timant

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 19.05.15 - klo:18:23
Tuulilasissa jatkuu..  8). Oikeastaan tästä puuttuu popparit enää.

http://www.tuulilasi.fi/tltv/tsi-moottorien-vian-laajuutta-ei-tiedeta-ongelmia
Ongelmia on mutta kateelliset Toyotan omistajat ja vertaistuen hakijat  ;D
exät e39 525 touring, Forester 2.0 XE MY10, Passat 2.8 4motion MY03

jarkko_h

#4324
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 19.05.15 - klo:18:56
Kiitokset ja kehut Tuulilasille!

TM on valinnut puolensa ja mieluummin kumartaa hyvän mainostajan kuin lukijoidensa suuntaan.

Sitä päivää tuskin tullaan ihan heti näkemään jona TM moittisi todennäköisesti parhaan mainostajansa tuotetta. Voittoisan Vw testin irtonumero on lähes aina "sattumalta" erikoistarjouksessa.  Lehden testit alkaa olla kohtuu turhaa luettavaa. Peruin juuri lehden tilauksen. Hyvä että oikeitakin autolehtiä, jotka ottavat kuluttajan kannalta kriittisiä asioita esille.

VAG saa ehkä hihnamoottorinsa kestämään. Mitään takeita tästä ei vielä ole. Se mitä VAG ei näemmä saa korjattu on käsittämättömän ylimielinen asenne kuluttajia kohtaan. Mitään nöyrtymisen, aidon pahoittelun, jatketun takuun ... merkkejä ei ole. Tämä tietää sitä että VAG maksattaa tulevatkin suunnitteluvirheet härskisti kuluttajilla.

Niin ja pihassa on VAG. Hyvin todennäköisesti viimeinen. Pitäköön ylimielinen firma autonsa.


Oktaavi

Minä en ymmärrä yhtä juttua... Tälläkin foorumilla pari tyyppiä niin sitkeästi jauhaa samaa tuubaa, että vaihtakaa ne öljyt tiheämmin, niin homma pelaa. Miksi tätä tietoa ei ole vinkattu tuonne Saksan päähän, tai edes maahantuojalle? Sehän olisi kaikkien etu, että saataisiin vehkeet kestämään pidempään. Vika olisi niin yksinkertainen korjata ja ei luulisi olevan kovin iso kustannuserä, kun tilaa vaikka sieltä sakujen öljykauppiaalta Castrolit kuuden euron litrahintaan. Ja ei muuten ketjut veny sen jälkeen  ;D

jrinnes

^Koska niitä öljyjä voi vaihtaa vaikka kerran viikossa, mutta se ei silti muuta niitä huonoja jakopään osia yhtään sen kestävämmiksi.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

katteja

Vaikka jakoketjun voitelu lisi tuorevoitelun voitelemana, niin se ei pelasta ketjua venymiseltä jos kerran materiaali on "polkupyörän" ketjuakin heikompaa.
Mopossakin oli vahvempi ketju, puhumattakaan voimakkaista moottoripyöristä.
Mutta se siitä.
Aikoinaan selittivät miksi vaihtoivat hihnan ketjuun, juurikin huoltovapauteen perustellen. Materiaali on sekundaa mistä ketju on tehty.
Kyllä se ketjun kestämään saa jos sitä insinööri haluaisi, mutta vaakakupissa on paininut valmistuskustannut, moottorin mekaaniset äänet ja varmaan myös kiirekin.. Mekaaniset äänet yksirivisessä ketjussa hieman hiljaisemmat esim kaksi rivisessä puhumattakaan ns. sisäistä kitkaa aiheuttavat jutu, eli kuinka kevyesti moottori pyörii joka taas vaikuttaa polttoaineen säästöön.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Peeveli

Ainoa asia, mikä ihmetyttää, on vag-pohjaisten autojen suuri suosio vuodesta toiseen vikauutisista huolimatta. Luulisi että myynti olisi nyt romahtanut Opelin tapaan (90-luvulla Opelin maine meni alihankkijasäästöjen takia eikä ole palannut entiselleen lähimainkaan), vaan ei.

Liekö nämä isommatkin tsi-ketjukoneet ajan oloon samaa scheissea? Omassa on melko uudesta alkaen kuulunut tietynlainen rallattava ääni kylmästarteissa vaan olen ajatellut että normal normal...

kt

Kun tällaisia ongelmia tulee teollisessa valmistuksessa toimijalle vastaan, niin todelliset syyt (juurisyy) vikoihin löytyvät yleensä virheiden ketjun päästä. On harvoin niin, että yksi väärin suunniteltu laite olisi aiheuttaja.

Minusta tässäkin tapauksessa syyketju on pitkä.
1) Hienoon moottoriin joudutaan keveyden ja yksinkertaistusten takia tekemään "pitkä" jakoketju ja ohutkin vielä.
2) Pysyisihän se ketju toiminnassa, mutta kun kiristinkin on onnettoman huono ja lyhytikäinen ja vielä öljynpaineella toimiva.
3) Ei muisteta, että pohjoismaissa parkkiin autot laitetaan ylämäkeen 1-vaihde päällä.
4) Öljynkiertokin on optimoitu ja väärin suunniteltu ja huoltosuosituskin on ylioptimistinen
5) jne...
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 20.05.15 - klo:09:28
Ainoa asia, mikä ihmetyttää, on vag-pohjaisten autojen suuri suosio vuodesta toiseen vikauutisista huolimatta. Luulisi että myynti olisi nyt romahtanut Opelin tapaan (90-luvulla Opelin maine meni alihankkijasäästöjen takia eikä ole palannut entiselleen lähimainkaan), vaan ei.

Liekö nämä isommatkin tsi-ketjukoneet ajan oloon samaa scheissea? Omassa on melko uudesta alkaen kuulunut tietynlainen rallattava ääni kylmästarteissa vaan olen ajatellut että normal normal...
Itse pyrin ostamaan auton kyseisen auton ominaisuuksien perusteella. Jos konsernilla tai merkillä on ollut jossakin toisessa moottorissa ongelmia, niin en näe kovin paljon syytä hylkiä saman merkin toimivaa moottoria. Tarkoittanet tuolla isommalla TSI-koneella EA 888 3. sukupolvea. Noita on ollut myynnissä jo melkein neljä vuotta, enkä itse ole vielä kuullut mitään viitteita jakoketjuongelmista. Tuon historian perusteella en näe mitään syytä olettaa jakopään olevan erityisen heikko. Ongelmakoneissahan ongelmia on ollut jo ennen ensimmäistä öljynvaihtoa.

Vähän sama asia kuin öljyn kulutuskin. EA 888:n edeltävä sukupolvi kärsi kovasta öljynkulutuksesta, mutta en näe syytä senkään perusteella olla ostamatta nykyistä sukupolvea. Olen nyt ajanyt kolmannen sukupolven moottorilla 20 000 km ja oljyä ei vielä merkittävästi ole kulunut.

Itse uskon, että Opelin heikko menekki ei johdu mistään 90-luvun muistoista. 

Jukka50

Minulla on 2010 Octavia 1.2 tsi koneella 86 tkm ajettu.Kävin Jyväskylän Laakkosella diagnoosissa,kun startatessa kuuluu noin 5 sekunnin ajan jakopäästä epänormaalia ääntä.Huollossa todettiin että nokkaketju venynyt ja vaatii jakopää remontin.Lähettivät  huoltotositteet ja kopion huoltokirjasta maahantuojalle.Kaikkia huoltoja ei ole tehty laakkosella,mutta kaikki huollot tehty ajallaan.(muuttuva huolto väli).Ensi viikolla aika huoltoon ennen sitä pitäisi tulla tieto minkä verran maahantuoja tulee vastaan.Sanoivat,että päätetään tapauskohtaisesti.Onko vastaavanlaisia tapauksia tullut ja minkäverran korvattu.Auto oli 25tkm ajettu kun ostin sen.

japa

Jakopää on huoltovapaa osakokonaisuus jonka kuuluu kestää koko moottorin ikä, joka on useita satoja tuhansia. Sinun ei kuulu maksaa mitään remontista, eikä kenenkään muunkaan. Jos liike vetoaa siihen että nyt se on parempi kuin uutena niin so what.Eihän jakopäähän tarvii normaalisti koskea jos se on tehty huoltovapaaksi.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 19.05.15 - klo:23:14
Minä en ymmärrä yhtä juttua... Tälläkin foorumilla pari tyyppiä niin sitkeästi jauhaa samaa tuubaa, että vaihtakaa ne öljyt tiheämmin, niin homma pelaa. Miksi tätä tietoa ei ole vinkattu tuonne Saksan päähän, tai edes maahantuojalle? Sehän olisi kaikkien etu, että saataisiin vehkeet kestämään pidempään. Vika olisi niin yksinkertainen korjata ja ei luulisi olevan kovin iso kustannuserä, kun tilaa vaikka sieltä sakujen öljykauppiaalta Castrolit kuuden euron litrahintaan. Ja ei muuten ketjut veny sen jälkeen  ;D
Ja tämähän viesti oli pientä kuittailua näille, jotka sitkeästi uskoo, että tiheämmillä öljynvaihtoväleillä homma pelaa. Tuttavapiiristä löytyy kyllä näitä ketjuvikaisia volkkareita, joissa on vaihdeltu öljyjä 10-15tkm välein ja silti porsii.
Kyllähän se on yleisellä tasolla tiedossa, että sutta ja sekundaa on eksynyt joukkoon jonkinverran, mutta sitkeästi näitä veikkoja vielä ilmestyy, jotka peräänkuuluttaa tätä tiheämpää vaihtoväliä  ;D Jolla ei sitten saavuteta yhtään mitään muuta kuin itselleen pientä toivonkipinää, että jospa nyt kestäisi vähän paremmin  ;)

pomo

Mutta eikös se öljyn vaihtoväli ole muuttunut ainakin bemarilla ja vag:llä? 2v->1v?

jarkko_h

Tuolla öljynvaihtovälillä ei ole käytännössä mitään tekemistä ketjun venymisen kanssa.
Pahimmillaan ketjut ovat 15tkm matalla venyneet sen mitä normaalisti sallitaan n. 150 tuhannen kilometrin matkalla. Pahimmillaan ketjut ovat venyneet elinkaaren päähän jo kahta lyhyttä huoltoväliä vastaavalla matkalla. Maahantuoja vain nolaa itsensä vetoamalla vaihtoväliin... Kyseessä on puhdas suunnitteluvirhe.

Erikoista on se kuinka huonosti vag testaa moottorinsa. Venymiset olisi tullut esille yksinkertaisilla testeillä. Aikoinaan VAG hehkutti kaksoisahtimiselle tehdyn testiohjelman laajuutta. Todellisuudessa ohjelma vaatimattomuudessaan vaikutti vitsiltä. Loppu onkin historiaa.

On erikoista että noin isolla firmalla on varaa jättää testaaminen retuperälle ja päästää pahasti keskeneräisiä tuotteita maailmalle. Ei ole sattumaa että firma munaa systemaattisesti lähes joka osa-alueella (mutteriohjaus, maalilohkeamiset, tai, huohotus, öljynsyönti, vedenpoisto, väärin mitoitettu huolto-ohjelma, dsg7...).

ctrlk

Kai tämän ongelman voi aika hyvin tiivistää siihen, että useissa TSI-moottorityypeissä on tiettyinä valmistusvuosina käytetty jakopään osia, jotka eivät ole riittävän luotettavia. Samoin useammassa moottorityypissä ensimmäinen kiristimeen ja/tai ketjuun tehty revisio ei ole osoittautunut täysin riittäväksi. Ongelman korjaavat tai sitä hyvin merkittävästi vähentävät muutokset ovat tulleet moottorityypeittäin loppuvuoden 2011 ja loppuvuoden 2012 välillä. Kokonaan uudet TSI-mallit vaikuttavat nykytiedon perusteella turvallisilta.

Näin ollen, jos omassa autossa on TSI-moottori vaaran vuosilta eikä jakopäähän ole vaihdettu uusimpia osia, käynnistyksiä saa kuunnella tavallista tarkempaan. Uudemmissa ongelmaa ei todennäköisesti ole.

jarkko_h

#4337
Ctrll, hyvä tiivistys.

Tuon olisi voinut tiivistää myös muotoon: VW konserni toi vajavaisesti testatut moottorit markkinoille kuluttajien testattavaksi. Kuluttajien tekemien testien perusteella jakopää ei kestänyt ja tehdas teki siitä reviaion B kuluttajien testattavaksi. Myöskään revisio B ei osoittautunut riittävän kestäväksi kuluttajien tekemissä testeissä. Kuluttajilla teettämien testien perusteella VW toi  testattavaksi jakopääkokoonpanpn revisio C. Testien perusteella revisio C on riittävän luotettava ja parhaimmat yksilöt voivat optimiolosuhteissa kestää jopa moottorin suunnitteluiän.

VW konsernin kuluttajilla teettämien testien perusteella uusissa TSI -hihnakoneissa ei ole havaittu epideemisiä jakopääongelmaa. Ainoastaan harvoja yksittäisiä jakopään hajoamisia on raportoitu. Huomioitavaa on, että tulokset ovat vielä alustavia.  Testit ovat vielä kesken.

Jukka50

Omassa autossa on tuo aikaisemmin mainitsemani muuttuva huoltoväli.Huoltomuistus tulee suunnileen 1 vuoden välein ja kilometrejä tulee n.16000 km.

tet

Lainaus käyttäjältä: japa - 20.05.15 - klo:17:41
Jakopää on huoltovapaa osakokonaisuus jonka kuuluu kestää koko moottorin ikä, joka on useita satoja tuhansia. Sinun ei kuulu maksaa mitään remontista, eikä kenenkään muunkaan. Jos liike vetoaa siihen että nyt se on parempi kuin uutena niin so what.Eihän jakopäähän tarvii normaalisti koskea jos se on tehty huoltovapaaksi.

Moraalisesti asia voi olla näin, mutta valitettavasti laki sanoo toista. Takuuajan jälkeen mennään kuluttajansuojalain virhevastuupykälien mukaan, ja siellä selkeästi kustannukset jaetaan oletetun kestoiän mukaan; jos motti laukeaa puolivälissä oletettua kestoikää, kustannukset puolitetaan, jos kestää vain kolmanneksen niin asiakas maksaa kolmanneksen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Joukor

Joo, varmaankin noin onkin kuluttajasuojalain puitteissa, mutta en tyytyisi tuohon ositukseen , koska valmistaja on vastuussa tunnetun virheen korjauksesta. (Vastaavaan kuntoon, jne ) ja kun tämä virhe on ollut tiedossa jo vuosia, eikä valmistaja ole tiedottanut asiasta loppukäyttäjiä, niin silloin tilanne muuttuukin aivan toiseksi.

Tällaisissa tapauksissa valmistajalla on, ainakin auton käyttäjille, tiedotusvelvollisuus.
Siksi muuten eivät halua lähteä tutkimaan määriä. Ja toinen juttu vielä : Moottorivauriohan voi johtaa myös onnettomuuteen, jolloin myös kerrannaiskustannukset menevät valmistajan edustajan piikkiin.

Hyvä esimerkki tiedottamisesta on julkisuuteen tullut tieto viallisesta turvatyynystä joita löytyy japanialaisista ajokeista.

esko

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 21.05.15 - klo:13:52
Joo, varmaankin noin onkin kuluttajasuojalain puitteissa, mutta en tyytyisi tuohon ositukseen , koska valmistaja on vastuussa tunnetun virheen korjauksesta. (Vastaavaan kuntoon, jne ) ja kun tämä virhe on ollut tiedossa jo vuosia, eikä valmistaja ole tiedottanut asiasta loppukäyttäjiä, niin silloin tilanne muuttuukin aivan toiseksi.

Tällaisissa tapauksissa valmistajalla on, ainakin auton käyttäjille, tiedotusvelvollisuus.
Siksi muuten eivät halua lähteä tutkimaan määriä. Ja toinen juttu vielä : Moottorivauriohan voi johtaa myös onnettomuuteen, jolloin myös kerrannaiskustannukset menevät valmistajan edustajan piikkiin.

Hyvä esimerkki tiedottamisesta on julkisuuteen tullut tieto viallisesta turvatyynystä joita löytyy japanialaisista ajokeista.


Niitä turvatyynyjä on myös BMW:ssä, Chryslerissä, Fordissa ja GM:n autoissa.

http://schlesingerlawoffices.com/takata-airbag-recall-follows-4-deaths/

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.05.15 - klo:08:01
VW konsernin kuluttajilla teettämien testien perusteella uusissa TSI -hihnakoneissa ei ole havaittu epideemisiä jakopääongelmaa. Ainoastaan harvoja yksittäisiä jakopään hajoamisia on raportoitu. Huomioitavaa on, että tulokset ovat vielä alustavia.  Testit ovat vielä kesken.
Millaisia ongelmia on raportoitu?

clacson

Lainaus käyttäjältä: esko - 21.05.15 - klo:15:23
Niitä turvatyynyjä on myös BMW:ssä, Chryslerissä, Fordissa ja GM:n autoissa.

http://schlesingerlawoffices.com/takata-airbag-recall-follows-4-deaths/
Kyseiset Takatan turvatyynyt ovat tiettävästi aiheuttaneet vähintään 5 kuolemantapausta Hondissa, mutta TSI-moottoreiden ketjut ja kiristimet ei ilmeisesti yhtään. Näin ongelmien vakavuudet voidaan asettaa toisiin mittasuhteisiin.  8)
Toki VAGin tulisi vastuullisena (?) autonvalmistajana rehellisesti myöntää tehdyt mokat ja korjata ongelmat kitisemättä. Nykyinen vastuunpakoilu ei anna luotettavaa kuvaa yrityksestä.
No oma 2011 lokakuussa valmistettu 1.2 TSI DSG on kierrossa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.


Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 21.05.15 - klo:19:20
Maahantuojat eivät kerro viallisten määrää.


http://yle.fi/uutiset/maahantuojan_mykkakoulu__naihin_kysymyksiin_vw-konsernin_moottoriongelmista_emme_saa_vastauksia/8008831

Tuo nyt ei ole mikään uutinen, en minäkään kertoisi heidän asemassaan, jos ei ole tarvetta. Niin kuin tuossa jutussa tuli hyvin selville, maahantuoja pitää tiedon omanaan, kun näistä ongelmista ei ole koitunut liikaa haittaa. Itseäni kiinnosti tuossa artikkelissa enemmän Trafin ja KKV:n tekemiset, varsinkin jälkimmäisellä on sentään natsoja tehdä asioille jotain. Kuinka moni on joutunut sitten maksumieheksi vaikka ei olisi pitänyt?

Dentaurus

Ihan uutena rekisteröidyin kun eilen rupesin lukemaan tätä foorumia, ja ihan syystä...

Olen Seat Alhambran omistaja, ostettu uutena 8/2011, huollatettu kuten huoltokirja ohjeistaa, ajettu 74tkm ja reilu viikko sitten syttyi moottorin merkkivalo ilman sen kummempia rutinoita tai rällätyksiä ja start-stop-automatiikka ilmoitti erroria. Soitin heti seuraavana aamuna huoltoon ja käyttämäni huoltoliike pisti anturit kiinni ja tulihan sieltä ihan solkenaan virheilmoituksia nokka-akselilta ja vaikka mistä. Sieltä vielä jouduin auton kotiin ajamaan ja sain merkkihuoltoon ajan tän viikon tiistaille.

Ja siellä merkkihuollossa se on nyt maannut kolme päivää, diagnoosina on että ketju on venynyt, mutta ilmeisesti ei mitään ole vielä moottorista hajonnut. Huomenna varaosat pitäis olla pelipaikalla ja auto pukille.

Mutta juu, kuka maksaa, sitä on takuukäsittelijä nyt taaplannut viimeiset päivät ja kustannusarvio on 1900 euroa. Ehdottavat että maksan 900 ja loput maahantuoja ja auton myyjä. Paha vaan että myyjäliike on vaihtanut omistajaa ja uusi omistaja kehotti ottamaan yhteyttä vanhaan omistajaan, joka ei ole enää alalla. "Tietenkään" myyjä ei halua maksaa mitään tästä, ja se on käsittelijän mukaan maahantuojan jokin ehto hommalle, mutta jotain selvittelyä on sinne maahantuojalle päinkin siten kesken.

Otin jo yhteyttä kuluttajaneuvontaan, sieltä neuvottiin ettei noin iso osa voi tulla mulle maksettavaa. Mielenkiinnolla odotan huomista, soittelen kuluttajaneuvojalle myös näistä uusimmista käänteistä, ettei yhtä kaivattua maksajaa nyt ole hollilla. Ja saapi nähdä millaista laskua esittävät huomenna huollosta jos paketin kasaan saavat, ja minä auton ulos.

Kovasti vaikuttaa nyt siltä että kuluttajariitalautakunta saa taas yhden casen käsiteltäväksi piakkoin, sillä tätä foorumia lukiessa on tullut olo, ettei pitäis tämmösen maksaa mitään itselle kun selvä virhevastuullinen tyyppivika joka ei ehtinyt johtaa ihan täyteen katastrofiin.

Joukor

Kuten jo aiemimin tuumailin, älkää maksako penniäkään korjauskuluista ! Ã,,lkää tyytykö suullisin lässytysvastauksiin, vaatikaa kirjallinen selvitys vahinkojen määrästä. Samalla on syytä myös pyytää todistus siitä, että valmistaja on ollut tietoinen auton rakenteellisesta viasta. Tämäkin siis kirjallisena.

""Kilpailu- ja kuluttajavirasto seuraa kiinnostuneena VW-konsernin ongelmista tiedottamista. Kuluttajaviranomaisia kiinnostaa erityisesti, miten jälleenmyyjien virhevastuu toteutuu ongelmatapauksissa. KKV:n mukaan autojen omistajien ei kuuluisi maksaa kalliita korjauksia tapauksissa, jotka kuuluisivat virhevastuun piiriin. ""

Lainaus Ylen uutisesta. Virhevastuu koskee myös yrittäjien ostamia autoja, eli b to b kauppoja.

Wekotin

Suosittelen, että vinkkaat tuota Ylen Marcus Ziemannia tilanteestasi. Hän voi sitten oikein itse todeta tuon VV-Auto Groupin "merkittävät" vastaantulot. Olet sentään 1. omistaja. Sinulla on oikeus reklamoida myös suoraan maahantuojalle.

japa

Kyllähän näihin jakoketjuongelmiin pitäis saada oikeuden päätös Tehdas ja maahantuoja venkuilee asian kanssa kun ei ole mitään kättäpitempää tehdasta vastaan. Tämä on päivän selvä asia ,että asiakkaalle ei saa tulla kuluja. Jos oikeus toteaisi asian kuluttajan eduksi, niin johan lähtis asiat rullaamaan ja ketjuongelmat maksaisi tehdas kiltisti. Eikös me eletä oikeusvaltiossa  ;)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy