TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Ranssi


JyKKemus

Nykyinen: Volkswagen Polo MK6 -18
EX: Volkswagen Polo MK5 (6C) -17
EX: Volkswagen Polo MK5 (6R) -12
EX: Volkswagen Golf MK5 -05
EX: Citroën Xsara VTR -01

sakal83

^ Ja kannattaa lukea myös tuon iltalehden keskustelut aiheesta. Tietoa on vaikka muille jakaa sielläkin  ;D
Tää on tätä samaa jauhantaa, niin kauan kunnes maahantuojilta saataisiin jotain tilastoja pöytään, mikä on prosentti hajonneista myydyistä, niin suomessa kuin maailmalla. Sitä tuskin ollaan saamassa   ::)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

mek

Onneksi pääsin viime kesänä perheen viimeisestä vaggineesta eroon, -10 Octavia 1,4 TSI. Vaihtaessa oli ajettu reilut 70 tkm. Kauppojen teon jälkeen, ennen uuden noutamista ketju pärähti kerran rumasti startatessa ja auto jäi epätasaiselle, röpöttävälle tyhjäkäynnille. Sammutuksen jälkeen käynnistyi ja kävi normaalisti, eikä vika sen jälkeen ilmennyt. Kunnoltaan päällisin puolin uudenveroinen auto seisoi vaihtoautohallissa noin puoli vuotta, meni kaupan vasta kun myyjäliike pudotti pyyntihinnan ihan halvimpien tasalle (autotalli.com). Otan osaa, kenen vaivana tuo nyt lieneekään... kiitti, mulle riitti volkkarit ja niiden sukulaiset nyt.

tet

Lainaus käyttäjältä: mek - 12.05.15 - klo:11:01
kiitti, mulle riitti volkkarit ja niiden sukulaiset nyt.

Tästä kommentista pääsemmekin sujuvasti pieneen ajatusleikkiin, tai analyyttiseen pohdintaan.

Vastaava asenne on tällä palstalla havaittavissa yleisesti - ne joilla on ollut ongelmia jakoketjun kanssa, vannovat ettei koskaan enää. Vaikka olettaisimme, että tämä asenne on palstalla keskimääräistä yleisempi, on luultavaa että silti kaikista suurempia jakoketjuongelmia kärsineistä (omasta pussista isoja summia pulittaneista) valtaosa jättää kyseiset laitteet vast'edes ostamatta? Jos näin on, ja silti konsernin bensakoneisilla autoilla ostajia riittää, niin jokin ei täsmää. TSI/TFSI-koneiden prosentuaalinen osuus kaikista konsernin myymistä moottoreista lienee kuitenkin lähellä 50 prosenttia? Vain pieni osa bensoista on muita, ja dieselin myyntiosuus lienee yli 50 prosentin aika harvassa maassa. Voiko myynnin pysymistä korkealla selittää useammalla kuin seuraavilla kahdella vaihtoehdolla?

a) Jostain tulee kaiken aikaa massoittain lisää uusia "hölmöjä" jotka sortuvat TSI-koneisiin, näiden pois lähteneiden tyytymättömien tilalle.

b) Ongelma on prosentuaalisesti sen verran pieni, että muihin merkkeihin pysyvästi vaihtaneet eivät juuri tilastoihin vaikuta.

Kumpi on todennäköisempää? Mene ja tiedä...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Geoman

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.05.15 - klo:11:36
Tästä kommentista pääsemmekin sujuvasti pieneen ajatusleikkiin, tai analyyttiseen pohdintaan.

Vastaava asenne on tällä palstalla havaittavissa yleisesti - ne joilla on ollut ongelmia jakoketjun kanssa, vannovat ettei koskaan enää. Vaikka olettaisimme, että tämä asenne on palstalla keskimääräistä yleisempi, on luultavaa että silti kaikista suurempia jakoketjuongelmia kärsineistä (omasta pussista isoja summia pulittaneista) valtaosa jättää kyseiset laitteet vast'edes ostamatta? Jos näin on, ja silti konsernin bensakoneisilla autoilla ostajia riittää, niin jokin ei täsmää. TSI/TFSI-koneiden prosentuaalinen osuus kaikista konsernin myymistä moottoreista lienee kuitenkin lähellä 50 prosenttia? Vain pieni osa bensoista on muita, ja dieselin myyntiosuus lienee yli 50 prosentin aika harvassa maassa. Voiko myynnin pysymistä korkealla selittää useammalla kuin seuraavilla kahdella vaihtoehdolla?

a) Jostain tulee kaiken aikaa massoittain lisää uusia "hölmöjä" jotka sortuvat TSI-koneisiin, näiden pois lähteneiden tyytymättömien tilalle.

b) Ongelma on prosentuaalisesti sen verran pieni, että muihin merkkeihin pysyvästi vaihtaneet eivät juuri tilastoihin vaikuta.

Kumpi on todennäköisempää? Mene ja tiedä...
Oletan, että kaikki eivät ole niin perehtyneet tai teknisesti kiinnostuneita autoista kuin VAGarenalaiset. "Ammattitaitoinen" myyntimies myy ja myyjän oma etu ylittää asiakkaan edun? Kun kauppa on tehty on muiden asia lunastaa tai jättää lunastamatta myyjän lupaukset.

Wekotin

Kaipa näitäkin täällä joskus on puljattu ja kuinka luotettavia tällaiset vakuutusyhtiöiden tilastot ovat, mutta 2013 Volkswagen sijoittui Briteissä luotettavuudessa 9. huonoimmalle sijalle. 1 / 52 autosta vikaantui. Audeista hajosi 1 / 27 Vastaava luku voittajalla, Hondalla oli 1/ 344 ja Toyotalla 1 / 171. Siis ero on ihan huomattava kun miettii, että VW ja Toyota suoltavat suurinpiirtein saman verran autoja ulos.

http://www.telegraph.co.uk/motoring/news/9815860/German-cars-lose-out-in-reliability-survey.html

Urmas

Miksiköhän tuossa ruotsalaisten jutussa ei mainita Seateja? Samoja koneitahan niissäkin on?

lemmentalja

#4269
Ainakin facelift 1P leonessa (2010-2013) on 1.4tsi moottori koodilla CAXC ja 125hp versiona. Taitaa octaviassa ja golffissa olla moottori 122hp ja koodilla CAXA. Kolmosesta en tiedä mitä moottoria käyttivä, mutta veikkaisin, että tuota CAXA:a. Olisiko tällä vaikutusta...? Tonni kaks satasista en tiedä onko moottorikoodeissa eroja, tehoissa ei ainakaan.

Edit:

Tai sitten espanjalaiset muistivat tuoda ruottalaiselle järjestöjohtajalle omenan ennen kuin lehti julkaistiin...  ;D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

sambolo

On noita kyllä seateissakin korjailtu, ainakin 1.2. Varmasti kyllä vähemmän tapauksia kun myykin vähiten.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 12.05.15 - klo:18:04
Ainakin facelift 1P leonessa (2010-2013) on 1.4tsi moottori koodilla CAXC ja 125hp versiona. Taitaa octaviassa ja golffissa olla moottori 122hp ja koodilla CAXA. Kolmosesta en tiedä mitä moottoria käyttivä, mutta veikkaisin, että tuota CAXA:a. Olisiko tällä vaikutusta...? Tonni kaks satasista en tiedä onko moottorikoodeissa eroja, tehoissa ei ainakaan.

Edit:

Tai sitten espanjalaiset muistivat tuoda ruottalaiselle järjestöjohtajalle omenan ennen kuin lehti julkaistiin...  ;D

Nuo CAXC ja CAXA ovat mekaanisesti samoja moottoreita. Näissä nelikirjaimisissa moottorikoodeissahan kolme ensimmäistä kirjainta kertoo mekaanisen konstruktion ja viimeinen sitten vain tehoversion.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

japa

Mitenhän lie vw on onnistunut tässä 2,0 tsi koneen kanssa kun tietääkseni siinä ei ole ketjuongelmaa. Kylläkin vastaavasti öljynsyöntiä lienee näissä, mutta sitäkään ongelmaa ei tietääkseni enää tässä uusimmassa octaviassa. Uskaltaako tässä nyt olla siinä toivossa,että räsässäni olisi ongelmaton moottori  ;D
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 13.05.15 - klo:08:54
Nuo CAXC ja CAXA ovat mekaanisesti samoja moottoreita. Näissä nelikirjaimisissa moottorikoodeissahan kolme ensimmäistä kirjainta kertoo mekaanisen konstruktion ja viimeinen sitten vain tehoversion.

Joo, näin minäkn arvelin. Ajattelin vain, että olisiko jakopään osat tulleet espanjalaisille eri alihankkijalta...tai sitten juuri pienten myyntimäärien takia ruottalaiset vain unohtivat seatin haukkua  :D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

firstvw

Lainaus käyttäjältä: arniem01 - 11.05.15 - klo:12:56
"Volkswagen myönsi vuonna 2012 Auto Bild- lehdessä, että VW:n autoihin on asennettu alihankkijan valmistamia virheellisiä jakoketjuja. Tästä huolimatta Volkswagen ei ole ottanut vastuuta, koska ei tiedetä, mihin autoihin virheellistä ketjua on asennettu", sanoo Aftonbladetin haastattelema Stefan Brala. Brala on Trygg-Hansan autovakuutusasiantuntija.

Ruotsin autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi viime viikolla listan niistä automerkeistä ja malleista, joissa mahdollisesti voi olla 1,2- tai 1,4-litrainen TSI-moottori. Aftonbladetin mukaan lista koskee mallivuosia 2006-2014:

Volkswagen: Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, Passat

Audi: A1, A3 (moottoriperheen mallinimi on Audilla TFSI)

Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia

Onko VW:llä siis ollut muitakin ketjuja kuin niitä virheellisiä? Kuinka paljon VAG olisi säästänyt jos keju olis luokkaa tämä http://urly.fi/qFi?

kt

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 13.05.15 - klo:11:11
Joo, näin minäkn arvelin. Ajattelin vain, että olisiko jakopään osat tulleet espanjalaisille eri alihankkijalta...tai sitten juuri pienten myyntimäärien takia ruottalaiset vain unohtivat seatin haukkua  :D

Osaahan se ruotsalainen toimittajakin tehdä töppäyksiä. Hän vain unohti kirjoittaa alimmalle riville Seat, koska kahvitunti alkoi juuri. Ei se ole sen kummempaa. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

SNG

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 13.05.15 - klo:11:30
Onko VW:llä siis ollut muitakin ketjuja kuin niitä virheellisiä? Kuinka paljon VAG olisi säästänyt jos keju olis luokkaa tämä http://urly.fi/qFi?

:D

No ainakin jotain muuta kuin yksirivinen "polkupyöränketju". Vanhemmissa dieselmersuissa on kaksirivinen ketju. Tuttu ajoi 600tkm kunnes vaihtoi auton.

Lukittuva kiristinkin auttaisi ketjun hyppäämisongelmaan, mutta tuskin venymiseen.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: japa - 13.05.15 - klo:09:19
Mitenhän lie vw on onnistunut tässä 2,0 tsi koneen kanssa kun tietääkseni siinä ei ole ketjuongelmaa. Kylläkin vastaavasti öljynsyöntiä lienee näissä, mutta sitäkään ongelmaa ei tietääkseni enää tässä uusimmassa octaviassa. Uskaltaako tässä nyt olla siinä toivossa,että räsässäni olisi ongelmaton moottori  ;D

Itse tiedän varmana ainakin yhden tapauksen missä Audin 2.0 ketju vaihdettu.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: japa - 13.05.15 - klo:09:19
Mitenhän lie vw on onnistunut tässä 2,0 tsi koneen kanssa kun tietääkseni siinä ei ole ketjuongelmaa. Kylläkin vastaavasti öljynsyöntiä lienee näissä, mutta sitäkään ongelmaa ei tietääkseni enää tässä uusimmassa octaviassa. Uskaltaako tässä nyt olla siinä toivossa,että räsässäni olisi ongelmaton moottori  ;D

En ole ainakaan nähnyt yhtään viestiä jakopäävammaisesta EA888 gen. 3:sta. Luultavasti edellisen sukupolven moottorien ongelmatkin ovat, jos eivät kokonaan poistuneet, niin ainakin merkittävästi vähentyneet vm. 2012 paikkeilla. (Olisi itse asiassa mielenkiintoista tietää, onko vuonna 2012 tai sen jälkeen valmistetuissa autoissa ollut jakopäätapauksia. Täällä niitä ei ole paljon näkynyt.)

japa

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 13.05.15 - klo:12:24
Itse tiedän varmana ainakin yhden tapauksen missä Audin 2.0 ketju vaihdettu.
Tarkoitatko näitä uusimpia versioita ja millä kilometreillä?
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Daatta

Itse olen käsitänyt EA888 gen. 3 jakoketjun vaihtovälin olevan lähes saman kun 1.8T jakohihnan. Jakoketju viimeistään 100tkm kohdalla, cam follower viimeistään 50tkm. Toki tässä on monta vuotta aikaa kuulostella miten nuo moottorit ikääntyvät ja paljonko ongelmia on. Omat ajokilometrit ovat maltilliset, n. 10tkm vuodessa. Öljyt vaihtuvat kerran vuodessa, joten long life kilometreille ei mennä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

japa

Mitähän järkeä siinä olis,että ketjulle olis sama vaihtoväli kuin hihnalle. Eikös sen ketjun idea ole just se ,että sitä ei koskaan tarvii vaihtaa. Jos ketjusta ei olisi lisäarvoa verrattuna hihnaan, niin tuskimpa sitä edes sitten käytettäisiin, koska se on kalliimpi rakenne valmistaa. ???
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Daatta

Eihän siinä mitään järkeä olekaan. ;D Ajatus on varmaan ollut se, että ketju kestää koko auton odotettavissa olevan eliniän. Käytännössä "ikuista" jakoketjua ei taida olla missään nykyautossa, ainakaan suuremmilla kilometreillä. Mutta helpottaa omaa tuskaa jos ymmärtää että ketju pitää vaihtaa siinä missä hihnakin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: japa - 13.05.15 - klo:15:30
Mitähän järkeä siinä olis,että ketjulle olis sama vaihtoväli kuin hihnalle. Eikös sen ketjun idea ole just se ,että sitä ei koskaan tarvii vaihtaa. Jos ketjusta ei olisi lisäarvoa verrattuna hihnaan, niin tuskimpa sitä edes sitten käytettäisiin, koska se on kalliimpi rakenne valmistaa. ???
Nämä jakopääasiat ovat olleet kautta autojen historian enemmän tai vähemmän "traagisia". Kysymys on materiaalien hallinnasta ja mitoituksesta. Volkswagenin historiassa oli mm. kuplalla 1950-luvulla sellainen ongelma, että nokka-akselin päässä ollut hammasratas vastarattaansa kanssa rikkoutui ( se fiiberiratas menetti hampaansa ) alle 50 000 km:n ajomäärällä.
BLMC:n (mm. Mini ) moottoreissa oli pakko uusia jakoketju venymisen takia, joku huonokuuloinen antoi jopa ketjun katketa.
BMW:n alihankintamoottorit olivat aikansa onnettomimmat niin ketjun- kuin öljynkulutuksenkin osalta.
Opelilla tuli "uuden" 1,6 l:n moottorin yhteydessä hammashihnojen katkeamisia ja moottorivaurioia -> hihnat ( joilla piti päästä 120 000 km:a ) vaihdettiin 40 000 km:n huollossa ja uusiin koneisiin tehtiin mitoitusmuutos.
Tässä oli jäävuoren huippua.

Monissa autoissa nokka-akselit olivat valmistettuja "lakritsasta".   ...

Volkswagenin ( -> VAG ) ongelmana on kautta aikain ollut, että ekonomistit määräävät likaa autojen rakennetoteutuksia: kaikki mitoitetaan liian "hilkulle". Näistä surkuhupaisista ratkaisuista voisi kirjoittaa vaikka kirjan.  :(
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

UR_

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.05.15 - klo:11:36
Tästä kommentista pääsemmekin sujuvasti pieneen ajatusleikkiin, tai analyyttiseen pohdintaan.

Vastaava asenne on tällä palstalla havaittavissa yleisesti - ne joilla on ollut ongelmia jakoketjun kanssa, vannovat ettei koskaan enää. Vaikka olettaisimme, että tämä asenne on palstalla keskimääräistä yleisempi, on luultavaa että silti kaikista suurempia jakoketjuongelmia kärsineistä (omasta pussista isoja summia pulittaneista) valtaosa jättää kyseiset laitteet vast'edes ostamatta? Jos näin on, ja silti konsernin bensakoneisilla autoilla ostajia riittää, niin jokin ei täsmää. TSI/TFSI-koneiden prosentuaalinen osuus kaikista konsernin myymistä moottoreista lienee kuitenkin lähellä 50 prosenttia? Vain pieni osa bensoista on muita, ja dieselin myyntiosuus lienee yli 50 prosentin aika harvassa maassa. Voiko myynnin pysymistä korkealla selittää useammalla kuin seuraavilla kahdella vaihtoehdolla?

a) Jostain tulee kaiken aikaa massoittain lisää uusia "hölmöjä" jotka sortuvat TSI-koneisiin, näiden pois lähteneiden tyytymättömien tilalle.

b) Ongelma on prosentuaalisesti sen verran pieni, että muihin merkkeihin pysyvästi vaihtaneet eivät juuri tilastoihin vaikuta.

Kumpi on todennäköisempää? Mene ja tiedä...



a) Kuten eräs bisnesnero juuri julkisuudessa totesi 80% ihmisistä on tyhmiä

b) Ihminen uskoo siihen mihin haluaa

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: UR_ - 13.05.15 - klo:16:23
a) Kuten eräs bisnesnero juuri julkisuudessa totesi 80% ihmisistä on tyhmiä
b) Ihminen uskoo siihen mihin haluaa
Kuka on nero, ja kuka mikäkin asiantuntija ja viisas. Suomalainen mies haluaa olla (ja on omasta mielestään) näitä kaikkia. Vaikka ei ole autoalan koulutusta, työtä, tai oikeata perehtyneisyyttä, niin pitää olla kuitenkin "kova luu". Toisaalta itsetunto on niin hemmetin huono, että jo senkin pönkittämiseksi pitää hankkia tehokkain ja "yleisesti tunnustetusti" näyttävin ja arvostetuin auto ( tähän markkinapsykologit ovat iskeneet näppinsä! ); ja pitää olla vähintään 19":n pyörät niin leveillä renkailla kuin mahdollista - ja spacerit totta kai.

Olisiko tässä vähän tämän tyhmyyden ja itseriittoisuuden vastakarvaan silittelyä?

Oleellinen asia on, että autot kehittyvät teknisiltä ratkaisuiltaan, mutta tämä ei saa johtaa siihen, että kuluttajat joutuvat vaurioiden maksumiehiksi. Viiden pennin suutari tekee kympin vahingon = autotehtaan ekonomisti.
Nyt pitäisi muistaa, että ketju on korvattu hammashihnalla ja muutakin tekniikkaa on paranneltu. Ei pitäisi enää ketjun olla painolastina VAG-autojen ostoissa, vaikka moni sanoi ettei enää koskaan Volkkaria; toki se VW/VAG oli se informoidusti "maailman paras auto" - ja siihen kun suomalainen pettyi, niin sitten niin karvaan katkerasti se loukattu luulotautisen itsetunto lyö kasvoille, että nyt riitti!
Tieto lisää tuskaa, mutta tietämättömyys autoasioissa ainakin yhtä paljon. ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 13.05.15 - klo:17:00
Kuka on nero, ja kuka mikäkin asiantuntija ja viisas. Suomalainen mies haluaa olla (ja on omasta mielestään) näitä kaikkia. Vaikka ei ole autoalan koulutusta, työtä, tai oikeata perehtyneisyyttä, niin pitää olla kuitenkin "kova luu". Toisaalta itsetunto on niin hemmetin huono, että jo senkin pönkittämiseksi pitää hankkia tehokkain ja "yleisesti tunnustetusti" näyttävin ja arvostetuin auto ( tähän markkinapsykologit ovat iskeneet näppinsä! ); ja pitää olla vähintään 19":n pyörät niin leveillä renkailla kuin mahdollista - ja spacerit totta kai.

Olisiko tässä vähän tämän tyhmyyden ja itseriittoisuuden vastakarvaan silittelyä?

Oleellinen asia on, että autot kehittyvät teknisiltä ratkaisuiltaan, mutta tämä ei saa johtaa siihen, että kuluttajat joutuvat vaurioiden maksumiehiksi. Viiden pennin suutari tekee kympin vahingon = autotehtaan ekonomisti.
Nyt pitäisi muistaa, että ketju on korvattu hammashihnalla ja muutakin tekniikkaa on paranneltu. Ei pitäisi enää ketjun olla painolastina VAG-autojen ostoissa, vaikka moni sanoi ettei enää koskaan Volkkaria; toki se VW/VAG oli se informoidusti "maailman paras auto" - ja siihen kun suomalainen pettyi, niin sitten niin karvaan katkerasti se loukattu luulotautisen itsetunto lyö kasvoille, että nyt riitti!
Tieto lisää tuskaa, mutta tietämättömyys autoasioissa ainakin yhtä paljon. ::)

Eiköhän nuo "ei koskaan enää Volkkaria" -miehet ovat niitä, jotka ovat tulleet kusetetuksi valmistajan/maahantuojan/merkkiliikkeen toimesta eli ovat joutuneet selvän valmistusvian vuoksi osittain tai kokonaan maksumiehiksi. Ei sellaista riskiä halua uudestaan ottaa. Ei tämäkään ruotsalaisia kiinnostaisi jos valmistaja selkeästi ottaisi vastuun ja kutsuisi korjaukseen tai vaihtaisi edes seuraavassa huollossa. Muttakun sitä pysyvää korjausta ei tainnut ollakaan ja riippuen kuun asennosta valmistajan vastaantulo on 0 - 100% välillä.

sakal83

Jäsen JFabiaK se jaksaa tuoda noita vannefobioitansa joka topicciin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 13.05.15 - klo:15:13
Itse olen käsitänyt EA888 gen. 3 jakoketjun vaihtovälin olevan lähes saman kun 1.8T jakohihnan. Jakoketju viimeistään 100tkm kohdalla, cam follower viimeistään 50tkm.
Minkä tiedon perusteella olet noin käsittänyt?

Daatta

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 13.05.15 - klo:18:38
Minkä tiedon perusteella olet noin käsittänyt?

Ihan netistä lukemani perusteella. Töissä naurettiin kun selvitin tulevan autoni moottorin heikkoudet jo ennen kuin auto oli putkahtanut ulos linjalta. Jos pidän autoa sen 10 vuotta / 100km niin ketjun vaihto on minulla edessä. Mikään yleinen totuus tuo luonnollisestikaan ei ole, niin kuin eivät muidenkaan mielipiteet täällä.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy