TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

sakal83

Lainaus käyttäjältä: baleno - 26.02.15 - klo:00:59
Herkkiä vehkeitä, sanoisin, kun öljyn ja suodattimen vaihto särkee moottorin jaon hypätessä. Tutuilla on tsi-ketjukone. Pitäskö sanoo niille etteivät huolla niin kestää pitempään.

Baleno pelasi vuoden 0â,¬:n korjauskuluilla. Katsastuksessa oli sanottavaa vain renkaista jotka on nyt toiset. 355 000 km.
Volkkarit on tietysti hyviä ajaa. Senkö takia volkkaristit sietää ala-arvoisen laadun? Laatuvaikutelma hyvä, laatu kissankusta.
Tiedän aika montakin 1900-luvun autoa missä on menty 0â,¬ korjauskuluilla, monia vuosia. Korjataan sitten kun jotain hajoaa ajatuksella. Öljytkin vaihdetaan sitten kun on siihen sopivaa aikaa. Sano tutuilles että ostaa semmosen Balenon. Se on kova peli se.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 26.02.15 - klo:09:59
Tiedän aika montakin 1900-luvun autoa missä on menty 0â,¬ korjauskuluilla, monia vuosia. Korjataan sitten kun jotain hajoaa ajatuksella. Öljytkin vaihdetaan sitten kun on siihen sopivaa aikaa. Sano tutuilles että ostaa semmosen Balenon. Se on kova peli se.

Kyllä itäisen pallonpuoliskon kanssakunnat kauttaaltaan tekee sellaisia autoja kestävyydeltään, että saisi jokainen Eurooppalainen merkki ottaa siitä mallia. Nämä Euroopan "premiumit" kahden vuoden takuilla ovat aikalailla vitsejä, ihan joka merkki. Pitkät takuutkin on Eurooppalaismerkkien toimesta väännetty vitsiksi. Pakko olla pitkä takuu että niitä vikapommeja joku ostaisi. Omat tuotteet taas on niin kauheesta p....a, että mennään näillä naurettavilla kahden vuoden takuilla.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 26.02.15 - klo:10:07
Kyllä iitäisen pallonpuoliskon kanssakunnat kauttaaltaan tekee sellaisia autoja kestävyydeltään, että saisi jokainen Eurooppalainen merkki ottaa siitä mallia. Nämä Euroopan "premiumit" kahden vuoden takuilla ovat aikalailla vitsejä, ihan joka merkki.

Suomalaiset takuut ovat vitsejä myöskin.

Ei tarvitse mennä Tallinnaa kauemmaksi, niin takuut näyttävät jo aivan muulta:

- Skoda 5 vuotta tai 150 tkm (ensimmäiset 2 vuotta direktiivin mukaisesti ilman km-rajoitusta)
- Volkswagen 3 vuotta tai 100 tkm
- Volvo 3 vuotta

Vikahan on suomalaisessa asiakkaassa, joka ei vaadi parempaa palvelua.


Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 26.02.15 - klo:10:19

Vikahan on suomalaisessa asiakkaassa, joka ei vaadi parempaa palvelua.

Täysin totta. Sitten maksetaan omasta pussista mukisematta monen tonnin rempat ja ollaan iloisia kun ei joutunut maksamaan kuin puolet.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 26.02.15 - klo:10:07
Kyllä itäisen pallonpuoliskon kanssakunnat kauttaaltaan tekee sellaisia autoja kestävyydeltään, että saisi jokainen Eurooppalainen merkki ottaa siitä mallia. Nämä Euroopan "premiumit" kahden vuoden takuilla ovat aikalailla vitsejä, ihan joka merkki. Pitkät takuutkin on Eurooppalaismerkkien toimesta väännetty vitsiksi. Pakko olla pitkä takuu että niitä vikapommeja joku ostaisi. Omat tuotteet taas on niin kauheesta p....a, että mennään näillä naurettavilla kahden vuoden takuilla.

On helppo myydä kestävää tekniikkaa, kun tekniikka on vuosikymmenen vanhaa. Uudemmat TSI:tkin voivat osoittautua kestäviksi, kun vanhempien sukupolvien suunnittelu- ja materiaalivirheitä on korjattu. Auton hankinnassa painavat lisäksi muutkin syyt kuin kestävyys. Vaikka talouteni TSI-moottorilliset autot alkaisivat joskus reistailla, se ei tarkoita, että vaihtaisin seuraavaksi Toyotaan tai Kiaan.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: ctrlk - 26.02.15 - klo:10:33
On helppo myydä kestävää tekniikkaa, kun tekniikka on vuosikymmenen vanhaa. Uudemmat TSI:tkin voivat osoittautua kestäviksi, kun vanhempien sukupolvien suunnittelu- ja materiaalivirheitä on korjattu.

Onko Tojotan hybriditekniikka vuosikymmeniä vanhaa ja koeteltua? Ei todellakaan ole, mutta silti Prius on kautta maailman luotettavuustilastojen ykkösenä.

Suomessakin Toyota tarjoaa hybriditekniikalleen 8 vuoden ja 350 tkm takuu. Miksei VAG tarjoa vastaavaa TSI, DSG ja ties mille uudelle teknologialle? Eihän se nyt asiakkaan tehtävä voi olla kantaa vastuuta tuotekehityksestä.

En myöskään usko, ettei TSI koneita olisi mahdollista rakentaa vahvoiksi, mutta kun VAG haluaa tehdä sen mahdollisimman halvalla ja hakee sitä rajaa, jolla laitteet saataisiin juuri ja juuri kestämään kasassa ehkä 100 tkm ja senkin vain keskimäärin.

Kuitenkin se Virossa 5 vuoden takuulla myytävä TSI-koneinen Skoda on teknisesti täysin identtinen Suomessa 2 vuoden takuulla myytävän kanssa.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 26.02.15 - klo:10:38
Onko Tojotan hybriditekniikka vuosikymmeniä vanhaa ja koeteltua? Ei todellakaan ole, mutta silti Prius on kautta maailman luotettavuustilastojen ykkösenä.

Suomessakin Toyota tarjoaa hybriditekniikalleen 8 vuoden ja 350 tkm takuu. Miksei VAG tarjoa vastaavaa TSI, DSG ja ties mille uudelle teknologialle? Eihän se nyt asiakkaan tehtävä voi olla kantaa vastuuta tuotekehityksestä.

En myöskään usko, ettei TSI koneita olisi mahdollista rakentaa vahvoiksi, mutta kun VAG haluaa tehdä sen mahdollisimman halvalla ja hakee sitä rajaa, jolla laitteet saataisiin juuri ja juuri kestämään kasassa ehkä 100 tkm ja senkin vain keskimäärin.

Kuitenkin se Virossa 5 vuoden takuulla myytävä TSI-koneinen Skoda on teknisesti täysin identtinen Suomessa 2 vuoden takuulla myytävän kanssa.

Koskeeko se Toyotan takuu polttomoottoreitakin vai miksi tuot asian esille? Mitä muuta Toyota on saanut aikaiseksi kuin marginaalisesti hyödyllistä hybriditekniikkaa (= painava auto, hieman pienempi polttoaineen kulutus)? Hybriditekniikan ja sähkömoottorien kanssa ei muillakaan näytä olevan suuremmin ongelmia. Autotkin ovat aika paljon mielenkiintoisempia kuin jokin Prius.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 19.02.15 - klo:12:07
Omassa 1.4tsi (CACX) mootorissa kuuluu tuo ääni seisonnan jälkeen. Autoon on vaihdettu jakopää kokonaisuudessaan, imunokkasäädin + sen toimintaa ohjaava solenoidiventtiili, sekä vielä venttiilinnostimet. Ã,,äni kuuluu edelleen satunnaisesti, pakkassäällä useammin. Ei tietoa mistä johtuu, nostimien säksätykseltähän tuo kuulostaa. Maahantuoja saa vielä kuulostella.


Auto oli maahantuojalla viikon käynnisteltävänä ja päätyivät siihen, että videolla kuuluva säksätys kuuluu venttiilinnostimista ennen öljynpaineen nousua. Ei aiheuta toimenpiteitä, pidetään "ominaisuutena"...ärsyttävänä sellaisena kylläkin. Eli jos omasta kuuluu tuollainen ääni, niin ei kannata tuhansilla alkaa korjaamaan  ;)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

opation

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 26.02.15 - klo:10:19
Suomalaiset takuut ovat vitsejä myöskin.

Ei tarvitse mennä Tallinnaa kauemmaksi, niin takuut näyttävät jo aivan muulta:

- Skoda 5 vuotta tai 150 tkm (ensimmäiset 2 vuotta direktiivin mukaisesti ilman km-rajoitusta)
- Volkswagen 3 vuotta tai 100 tkm
- Volvo 3 vuotta

Vikahan on suomalaisessa asiakkaassa, joka ei vaadi parempaa palvelua.

Nyt alkaa näyttää siltä että valmistaja ei halua merkilleen tällaista mainetta jota suomalainen maahantuoja ja palvelultaan 80-luvulle jämähtäneet huoltoliikkeet ttuillessaan tekee. Oman autoni pikkuvikaan mutta kuitenkin selvään valmistusvirheeseen sain maahantuojalta vastauksen:

"Pahoittelemme autossanne ilmennyttä ongelmaa. Autonne takuuaika on
umpeutunut, joten kyseessä ei ole takuuasia."

Ei ollut ajallisesti paljoa umpeutunut, joten laitoin kyselyn tehtaalle josta aloittivat heti selvittelyn asian suhteen. Olen melko varma että en maksa omasta pussista juuri mitään muuta kuin vaivan jota vika on aiheuttanut.

Vaatikaa enemmän, niin ne muidenkin maiden ihmiset tekee.

Typ2

#4179
Lainaus käyttäjältä: ctrlk - 26.02.15 - klo:10:49
Koskeeko se Toyotan takuu polttomoottoreitakin vai miksi tuot asian esille?

Itsehän sinä sanoit, ettei TSI:ltä voi edes vaatia kestävyyttä ja varmuutta, koska mielestäsi kyse on uudesta tekniikasta ja siksi niille ei voi ajatella kunnon takuita.

Miksi sitten Tallinnassa myydään Skodaa 5 vuoden takuulla? Vai väitätkö, että Tallinnassa myytävän TSI on jotenkin koetellumpaa tekniikkaa kuin Suomessa myytävä? Vai onko Tallinnan ilmasto erilainen kuin Helsingin vai mistä tuossa oikein on kyse?

Tuollaisen takuun luulisi olevan mahtava valtti Suomessakin Skodalle. Samasta syystä Toyota myönsi tuo 8 vuoden 350 tkm takuun, jolloin jää turhat parran pärinät pois esson baarin ukkoköörissä. Eikö TSI:lle kannattaisi tehdä sama tai edes tuo virolainen takuu?
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 26.02.15 - klo:11:09
Itsehän sinä sanoit, ettei TSI:ltä voi edes vaatia kestävyyttä ja varmuutta, koska kyse on uudesta tekniikasta ja siksi niille ei voi ajatella kunnon takuita.

Miksi sitten Tallinnassa myydään Skodaa 5 vuoden takuulla? Tuollaisen takuun luulisi olevan mahtava valtti Suomessakin Skodalle.

Samasta syystä Toyota myönsi tuo 8 vuoden 350 tkm takuun, jolloin jää turhat parran pärinät pois esson baarin ukkoköörissä. Eikö TSI:lle kannattaisi tehdä sama tai edes tuo virolainen takuu?

En itse asiassa sanonut mitään takuusta enkä esittänyt, että tuore tekniikka saa luvan kanssa olla heikkoa. Olisi todella sekä maahantuojilta että itse konsernilta hyvinkin järkevää poistaa omistajien pelkoja laajentamalla takuita ja tarjoamalla hyvin avokätistä virhevastuuta, mitä tulee moottoreihin ja voimansiirtoon.

On joka tapauksessa aivan luonnollista, että uudessa tekniikassa on enemmän ongelmia kuin vanhassa ja koetellussa, ja siksi jollain 15 vuotta vanhalla pikkuvaparin tekniikalla keuliminen on kaksiteräinen miekka. Yhtä hyvin voisi ihmetellä, miten aasialaisissa autoissa ei vieläkään ole nykyaikaisia bensiinimoottoreita.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: ctrlk - 26.02.15 - klo:11:17
En itse asiassa sanonut mitään takuusta enkä esittänyt, että tuore tekniikka saa luvan kanssa olla heikkoa. Olisi todella sekä maahantuojilta että itse konsernilta hyvinkin järkevää poistaa omistajien pelkoja laajentamalla takuita ja tarjoamalla hyvin avokätistä virhevastuuta, mitä tulee moottoreihin ja voimansiirtoon.

On joka tapauksessa aivan luonnollista, että uudessa tekniikassa on enemmän ongelmia kuin vanhassa ja koetellussa, ja siksi jollain 15 vuotta vanhalla pikkuvaparin tekniikalla keuliminen on kaksiteräinen miekka. Yhtä hyvin voisi ihmetellä, miten aasialaisissa autoissa ei vieläkään ole nykyaikaisia bensiinimoottoreita.

Kyllä ne VAG:n ketjut hyppi jo 2000-luvun alussa lähes samaan tahtiin. Eikä silloin puhuttu kovin kummoisesta tekniikasta, vaan juuri niistä pikku vapareista.

Miten turbotettu moottori on nykyaikainen ? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Voitko kertoa mitä muuta tekniikkaa löytyy VAG:lta perus bensoissa mitä japseilla ei olisi ollut jo 90-luvulla ?
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 26.02.15 - klo:11:19
Kyllä ne VAG:n ketjut hyppi jo 2000-luvun alussa lähes samaan tahtiin. Eikä silloin puhuttu kovin kummoisesta tekniikasta, vaan juuri niistä pikku vapareista.

Kuten myös Opelin bensavaparit 90-luvulla. Niiden jakopäät olivat täyttä kuraa ja maahantuojan suhtautuminen asiakkaisiinsa vielä sitäkin pahempaa kuraa.

Ei siinä vuosikymmeniä koeteltu tekniikka auta, jos valmistaja haluaa tuottaa sutta ja sekundaa.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 26.02.15 - klo:11:19
Kyllä ne VAG:n ketjut hyppi jo 2000-luvun alussa lähes samaan tahtiin. Eikä silloin puhuttu kovin kummoisesta tekniikasta, vaan juuri niistä pikku vapareista.

Miten turbotettu moottori on nykyaikainen ? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Voitko kertoa mitä muuta tekniikkaa löytyy VAG:lta perus bensoissa mitä japseilla ei olisi ollut jo 90-luvulla ?

Nykyaikainen tarkoittaa tässä ensisijaisesti nykyaikaisia käyttöominaisuuksia. Väännötön ja tehoton (pikku)vapari yhdistettynä turvajärjestelmistä painavaan koriin ei tarjoa sellaista ajokokemusta, jota 10-luvulla odottaisi. Onhan vaikka 3. polven EA888:ssa aika paljon teknisiäkin uudistuksia, mutta niitä ei tavallinen autonomistaja juuri edes huomaa.

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 26.02.15 - klo:10:38
Onko Tojotan hybriditekniikka vuosikymmeniä vanhaa ja koeteltua? Ei todellakaan ole, mutta silti Prius on kautta maailman luotettavuustilastojen ykkösenä.

Suomessakin Toyota tarjoaa hybriditekniikalleen 8 vuoden ja 350 tkm takuu. Miksei VAG tarjoa vastaavaa TSI, DSG ja ties mille uudelle teknologialle? Eihän se nyt asiakkaan tehtävä voi olla kantaa vastuuta tuotekehityksestä.

En myöskään usko, ettei TSI koneita olisi mahdollista rakentaa vahvoiksi, mutta kun VAG haluaa tehdä sen mahdollisimman halvalla ja hakee sitä rajaa, jolla laitteet saataisiin juuri ja juuri kestämään kasassa ehkä 100 tkm ja senkin vain keskimäärin.

Kuitenkin se Virossa 5 vuoden takuulla myytävä TSI-koneinen Skoda on teknisesti täysin identtinen Suomessa 2 vuoden takuulla myytävän kanssa.

Ekat Priukset tuli markkinoille muistaakseni vuonna 1997.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: ctrlk - 26.02.15 - klo:11:38
Nykyaikainen tarkoittaa tässä ensisijaisesti nykyaikaisia käyttöominaisuuksia. Väännötön ja tehoton (pikku)vapari yhdistettynä turvajärjestelmistä painavaan koriin ei tarjoa sellaista ajokokemusta, jota 10-luvulla odottaisi. Onhan vaikka 3. polven EA888:ssa aika paljon teknisiäkin uudistuksia, mutta niitä ei tavallinen autonomistaja juuri edes huomaa.

Ainoa mitä "nykyaikainen" koneesi tarjoaa on vääntö ja sitä kautta mukavuutta laiskalle vaihtajalle.  Automaatin kanssa tästä päästään ja ainoa miinus jonkun mielestä on korkeat kierrokset äänineen.  Itse arvostan perusvaparin paljon korkeammalle, kuin pikkuturbon joka on korjaamolla levällään.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

-TS-

Lainaus käyttäjältä: opation - 26.02.15 - klo:11:08
Nyt alkaa näyttää siltä että valmistaja ei halua merkilleen tällaista mainetta jota suomalainen maahantuoja ja palvelultaan 80-luvulle jämähtäneet huoltoliikkeet ttuillessaan tekee. Oman autoni pikkuvikaan mutta kuitenkin selvään valmistusvirheeseen sain maahantuojalta vastauksen:

"Pahoittelemme autossanne ilmennyttä ongelmaa. Autonne takuuaika on
umpeutunut, joten kyseessä ei ole takuuasia."

Ei ollut ajallisesti paljoa umpeutunut, joten laitoin kyselyn tehtaalle josta aloittivat heti selvittelyn asian suhteen. Olen melko varma että en maksa omasta pussista juuri mitään muuta kuin vaivan jota vika on aiheuttanut.

Vaatikaa enemmän, niin ne muidenkin maiden ihmiset tekee.

Samanlaisia vastauksia sai Veholta jo 2000-luvun alkupuolella. Reilun vuoden ikäisessä, 14000 km ajetussa sitikassa jäi kytkinpoljin jumiin puoliväliin. Mutta koska takuu oli loppunut, korjaus olisi mennyt omaan piikkiin - ja muistaakseni menikin. Koska kyseessä oli firman auto, jätin asiasta vääntämisen isompien johtajien huoleksi.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

ctrlk

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 26.02.15 - klo:11:53
Ainoa mitä "nykyaikainen" koneesi tarjoaa on vääntö ja sitä kautta mukavuutta laiskalle vaihtajalle.  Automaatin kanssa tästä päästään ja ainoa miinus jonkun mielestä on korkeat kierrokset äänineen.  Itse arvostan perusvaparin paljon korkeammalle, kuin pikkuturbon joka on korjaamolla levällään.

Ripeä kone, matalahko polttoaineen kulutus ja suhteellisen alhaiset käyttökustannukset verojen ja vakuutusmaksujen muodossa ovat minusta sellainen yhtälö, joka ei oikein vaparin kanssa tahdo toteutua. Nykyaikaa on nimenomaan se, että nuo kaikki voi saada samassa paketissa.

sakal83

Useimmilla laitteilla on takuu. Takuuaikana korjataan veloituksetta viat. Takuuajan jälkeen tuskin mikään huolto-liike niitä omasta pussistaan lähtee korjailemaan.
Jännästi kyllä rönsyilee tämä "ketju". Vähän väliä vertaillaan jos minkämoisiin kenkälaatikko Priuksiin tai Balenoihin. V****akos sillä on väliä jos joku muu laitos myöntää jollekkin TÃ,,YSIN eri laitokselle eripituisen takuun? Varmasti on monella muulla merkillä jotkin asiat paremmin kuin VAG-konsernilla, mutta taitaa se myös mennä toisissa asioissa toisinpäin. Itse ainakaan en tule Priuksella ajamaan, muutakuin järvenpohjaan.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

JaniKuula

Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

opation

On takuu joo. Mutta hieman karrikoiden auton ei sitten tarvitse kestää kuin 2 vuotta ja päivä, siihen sitten olisi tyytyminen ja auto paalaamoon kun korjaaminen ei kannata. Tämä ei tietenkään kanna kovin pitkälle koska kukaan ei osta sellaista pa**aa.

No tämän lievempi versio on se että tulee yksi vika joka kuitenkin maksaa vaikka 500â,¬ tai pari tonnia. Sekin harmittaa auton omistajaa sen verran että jos on selvää että korjaus aiheutuu jostain materiaalin säästöstä tai suunnittelu/kasausvirheestä, haluaa tehdas kuitenkin ottaa vastuun tästä pitääkseen asiakkaan tyytyväisenä.

Kaikki neljä VAG:n päämerkkiä varmasti haluavat pitää maineen puhtoisena, ongelma lienee maahantuojan nihkeässä suhtautumisessa. Ja osittain sen ymmärrän koska kyse on bisneksestä, mutta bisneksen jatkuvuuden vuoksi on asiakaskin pidettävä tyytyväisenä. Omalta osalta tämä on toteutunut Skodan oven johtosarjan korjaamisen osalta neljän vuoden ikäisenä ja noin kaksi ja puoli vuotiaan VW:n vaihteiston osalta. Ongelmia aiheutti lähinnä huoltoliikkeen kyvyttömyys tehdä mitään ylimääräistä mutta kyllä siitä sitten aikanaan selvittiin.

Jakopäärempankin olen teettänyt mutta se oli selvästi takuuaikana. Sekään ei mennyt helposti kun huoltoliikkeen tyyli (jota tarkoitin 80-luvun palvelulla) oli vaan yrittää luistella hommasta eroon tyyliin "ei tämmöisiä ole ollut, ei tässäkään voi olla vikaa". Tässä olisi petraamista.

Kuka sanoi että huoltoliikkeen pitää kustantaa takuuremontit?

skriko

Lainaus käyttäjältä: opation - 26.02.15 - klo:11:08
Nyt alkaa näyttää siltä että valmistaja ei halua merkilleen tällaista mainetta jota suomalainen maahantuoja ja palvelultaan 80-luvulle jämähtäneet huoltoliikkeet ttuillessaan tekee. Oman autoni pikkuvikaan mutta kuitenkin selvään valmistusvirheeseen sain maahantuojalta vastauksen:

"Pahoittelemme autossanne ilmennyttä ongelmaa. Autonne takuuaika on
umpeutunut, joten kyseessä ei ole takuuasia."

Ei ollut ajallisesti paljoa umpeutunut, joten laitoin kyselyn tehtaalle josta aloittivat heti selvittelyn asian suhteen. Olen melko varma että en maksa omasta pussista juuri mitään muuta kuin vaivan jota vika on aiheuttanut.

Vaatikaa enemmän, niin ne muidenkin maiden ihmiset tekee.

Joo, ja jos soitatte korjaamolle niin kannattaa aloittaa näin. Matti Mäkinen täällä päivää. Autostani on mennyt kaksi viikkoa sitten takuu umpeen ja sillä on ajettu 20 000 km. Mutta ettehän te kai enää sitten mitään korvaa kun tuo ketju rääkyy ja turbo hajosi.
Tuohon on helppo vastata, ei korvata.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: opation - 26.02.15 - klo:14:57
Kuka sanoi että huoltoliikkeen pitää kustantaa takuuremontit?

Jos takuuaika ummessa, ei voida puhua "takuuremontista". Itse ainakin puhuin juurikin takuuajan jälkeisestä ajasta. Tokihan se harmittaa jos jostakin joutuu maksamaan. Ei se homma vaan pyöri niin että kaikki mulle ilmaiseksi nyt. Jos itseltä leipoo ketju kiinni (mitä en toivo) niin ensimmäisenä en sitä tänne tule vuodattamaan vaan puhelua maahantuojaan ja vänkäämään että saatte kustantaa tietyn prosenntimäärän. 4v vanhaan autoon en oleta että sitä ilmaiseksi korjataan kun takuu on jo ummessa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Typ2

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 26.02.15 - klo:14:10
Useimmilla laitteilla on takuu. Takuuaikana korjataan veloituksetta viat. Takuuajan jälkeen tuskin mikään huolto-liike niitä omasta pussistaan lähtee korjailemaan.
Jännästi kyllä rönsyilee tämä "ketju". Vähän väliä vertaillaan jos minkämoisiin kenkälaatikko Priuksiin tai Balenoihin. V****akos sillä on väliä jos joku muu laitos myöntää jollekkin TÃ,,YSIN eri laitokselle eripituisen takuun? Varmasti on monella muulla merkillä jotkin asiat paremmin kuin VAG-konsernilla, mutta taitaa se myös mennä toisissa asioissa toisinpäin. Itse ainakaan en tule Priuksella ajamaan, muutakuin järvenpohjaan.

Mutku Tallinnassa sille täysin samanlaiselle TSI Octavialle myönnetään 5 vuoden tai 150 tkm takuu! Jos joku väittää tallinnalaisesta merkkiliikkeestä ostettavan iskemättömän Ocun olevan erilainen kuin helsinkiläisestä liikkeestä ostettavan, niin olisi kiva saada jotain faktaa asiasta.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 26.02.15 - klo:16:36
Jos takuuaika ummessa, ei voida puhua "takuuremontista". Itse ainakin puhuin juurikin takuuajan jälkeisestä ajasta. Tokihan se harmittaa jos jostakin joutuu maksamaan. Ei se homma vaan pyöri niin että kaikki mulle ilmaiseksi nyt. Jos itseltä leipoo ketju kiinni (mitä en toivo) niin ensimmäisenä en sitä tänne tule vuodattamaan vaan puhelua maahantuojaan ja vänkäämään että saatte kustantaa tietyn prosenntimäärän. 4v vanhaan autoon en oleta että sitä ilmaiseksi korjataan kun takuu on jo ummessa.

On siis kohtuullista, että suomalainen 4 v vanhan Ocun omistaja maksaa marmoritiskille 5 tonnin "lunnaat" ja samalla eestipojalle lyödään kättä lippaan ilmaisen takuukorjauksen jälkeen.

Ã,,kkiseltään sanoisin, että apinaa tuossa koijataan. Eikä se apina asu merten takana..

Tietysti jos suomalainen on kertomallasi tavoin sitä mieltä, että tuo on ihan ok, niin sittenhän se win-win.  ;)
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Kapa

Palataanko turhasta "jöötinjauhannasta" asiaan. Itsellä remontti poiki uuden runkomoottorin, jonka valmistusaika 9/14. Hyvältä maistuu, eikä sitä pärähdystä käynnistäessä ole kuullut, mikä kuului siinä alkuperäisessä aina alusta saakka. Jotain ainakin on tehty.

skriko

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 26.02.15 - klo:16:36
4v vanhaan autoon en oleta, että sitä ilmaiseksi korjataan kun takuu on jo ummessa.

Minulla laitettiin jakoketju ja kilkkeet ilmaiseksi. Auto oli vähän reilun 4 vuotta vanha, eli takuu mennyt umpeen yli kaksi vuotta sitten.
Tuossa ei kannata vaan tuijottaa ikään vaan ajettuihin kilometreihin. Minulla oli 30 620. En tiedä sitten miten olisi käynyt jos auto olisi ollut 120 000 ajettu.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 26.02.15 - klo:11:53
Ainoa mitä "nykyaikainen" koneesi tarjoaa on vääntö ja sitä kautta mukavuutta laiskalle vaihtajalle.  Automaatin kanssa tästä päästään ja ainoa miinus jonkun mielestä on korkeat kierrokset äänineen.  Itse arvostan perusvaparin paljon korkeammalle, kuin pikkuturbon joka on korjaamolla levällään.

Alhaalle ulottuva tehoalue ei ole pelkästään mukavuutta vaan myös suorituskykyä ja taloudellisuutta. Luotettavuus, turbo ja jakoketjuongelmat littyvät varsin löyhästi toisiinsa. Jakoketju toimii samalla tavalla riippumatta siitä, onko moottorin kyljessä ahdinta vai ei. Ahdettuja koneita ei kannata niputtaa samaan läjään, eikä ees TSI-koneista voi puhua yhtenä olgemallisena ryhmänä. Autossani on TSI-kone, enkä oleta sen olevan yhtään sen herkempi jakopään ongelmille, kuin puhdittomien 90-luvun vapaastihengittävien japsivaparienkaan.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.02.15 - klo:09:37
Alhaalle ulottuva tehoalue ei ole pelkästään mukavuutta vaan myös suorituskykyä ja taloudellisuutta. Luotettavuus, turbo ja jakoketjuongelmat littyvät varsin löyhästi toisiinsa. Jakoketju toimii samalla tavalla riippumatta siitä, onko moottorin kyljessä ahdinta vai ei. Ahdettuja koneita ei kannata niputtaa samaan läjään, eikä ees TSI-koneista voi puhua yhtenä olgemallisena ryhmänä. Autossani on TSI-kone, enkä oleta sen olevan yhtään sen herkempi jakopään ongelmille, kuin puhdittomien 90-luvun vapaastihengittävien japsivaparienkaan.

Luotettavuus ja jakoketjuONGELMAT kyllä liittyvät toisiinsa erittäin tiiviisti. TSI:ssä ongelma ei ole, että siinä on turbo vaan siinä, että jakopään suunnittelussa ja toteutuksessa on säästetty mikä näkyy suoraan luotettavuudessa. Asiaa pahentaa Suomessa jälleenmyyjän mielivaltainen ja täysin randomiin perustuva vastaantulo korjauskustannuksissa.

Ishvan

#4198
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 27.02.15 - klo:09:37
Alhaalle ulottuva tehoalue ei ole pelkästään mukavuutta vaan myös suorituskykyä ja taloudellisuutta. Luotettavuus, turbo ja jakoketjuongelmat littyvät varsin löyhästi toisiinsa. Jakoketju toimii samalla tavalla riippumatta siitä, onko moottorin kyljessä ahdinta vai ei. Ahdettuja koneita ei kannata niputtaa samaan läjään, eikä ees TSI-koneista voi puhua yhtenä olgemallisena ryhmänä. Autossani on TSI-kone, enkä oleta sen olevan yhtään sen herkempi jakopään ongelmille, kuin puhdittomien 90-luvun vapaastihengittävien japsivaparienkaan.

Jos siinä puhdittomassa Japsissa on heposia saman verran, kuin siinä sinun vääntöihmeessä on kulkupuoli tasan yhtä hyvä, kunhan on oikea pykälä silmässä. Hevosvoimilla kiihdytetään. Isommilla vaihteilla vääntö sitten näyttelee suurta roolia. Niin kauan kuin vapari pidetään "tehoalueella" kulkee se sen mitä vääntävämpikin kone. Vai miksi esim. Tekniikan Maailman mukaan Civic 142hp kiihtyy tasan yhtä hyvin kuin vaikkapa Golf 140hp:llä vaikka Golfissa selvä vääntöetu ja tehoalue laajempi ? Suorituskyky ja joustavuus ovat kaksi eri asiaa. Sitkeydessä vääntö sitten näytteleekin omaa rooliaan.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: baleno - 26.02.15 - klo:00:59
Herkkiä vehkeitä, sanoisin, kun öljyn ja suodattimen vaihto särkee moottorin jaon hypätessä. Tutuilla on tsi-ketjukone. Pitäskö sanoo niille etteivät huolla niin kestää pitempään.

Baleno pelasi vuoden 0â,¬:n korjauskuluilla. Katsastuksessa oli sanottavaa vain renkaista jotka on nyt toiset. 355 000 km.
Volkkarit on tietysti hyviä ajaa. Senkö takia volkkaristit sietää ala-arvoisen laadun? Laatuvaikutelma hyvä, laatu kissankusta.

Sano sukulaisille että raottavat pohjaroppua vähän jotta ööli tirisee ulos ja samalla kaatavat uutta korkista sisään?  8)
Leikki leikkinä ja pylly pois tyynyltä!  ;D
Merkkiliikkeessä vaihto 110â,¬ joten kannattaa vierittää vastuu sinne ja jää omat kädet puhtaaksi?  8)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy