TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

lemmentalja

#4140
Ei kait se öljypropun avaaminen vaikuta öljykanavien tyhjäksi valumiseen...? Ero normaaliin seisonnan jälkeiseen käynnistykseen on tuo tyhjä suodatin, mikä varmasti voi vaikuttaa ö-paineen nousuun. Itse en saanut tuota tsi moottorin takaiskullista suodatinta "esitäytettyä" vaihdon yhteydessä..onko tämä edes mahdollista?

Mitä tuohon Zska:n ongelmaan, niin tässä ketjussa monia vastaavia tapauksia. Virhevastuuseen voi ja kannattaa vedota. Osan laskusta joudut varmasti maksamaan itse, mutta kyllä myyjäkin osallistuu talkoisiin. Jos ei liikkeen vastaantulo miellytä, niin aina kannattaa kysyä kuluttaja-asiamieheltä.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

repomies

En tiedä omakohtaisesti tsi-koneen teknisestä toteutuksesta niin paljon että osaisin sanoa tyhjeneekö itse kiristin öljyjä valuttaessa vai ei. Jos tyhjenee, seuraava startti on riski. Suodatin mainitaan tuossakin jutussa jonka aikanaan kaivoin netistä. Tässä se vielä, jos jotakuta kiinnostaa:

Regular services, ideally every 5-10k with the best oil you can afford that is 0W-40. If
not, 10W-40. Also when doing servicing, fill the oil filter up with oil before fitting and
don’t allow the sump to drain dry during the emptying phase of the oil change. Once it
starts trickling, put the sump plug back in and fill the engine with new oil.

TAEA

  "Jos kuulostaa tuolta, niin ei ole ketjusta tuleva ääni."

Aivan samalta kuulostaa. Silloin kun auto seisoi viikon niin tosiaan tuntui ikuisuudelta kuunnella.
Ei aivan selvinnyt mikä ääni tuossa videon pätkässä sitten oli kyseessä, jos ei ollut ketjun ääni.
Kuka jaksaa selventää.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: TAEA - 18.02.15 - klo:22:54
  "Jos kuulostaa tuolta, niin ei ole ketjusta tuleva ääni."

Aivan samalta kuulostaa. Silloin kun auto seisoi viikon niin tosiaan tuntui ikuisuudelta kuunnella.
Ei aivan selvinnyt mikä ääni tuossa videon pätkässä sitten oli kyseessä, jos ei ollut ketjun ääni.
Kuka jaksaa selventää.

Omassa 1.4tsi (CACX) mootorissa kuuluu tuo ääni seisonnan jälkeen. Autoon on vaihdettu jakopää kokonaisuudessaan, imunokkasäädin + sen toimintaa ohjaava solenoidiventtiili, sekä vielä venttiilinnostimet. Ã,,äni kuuluu edelleen satunnaisesti, pakkassäällä useammin. Ei tietoa mistä johtuu, nostimien säksätykseltähän tuo kuulostaa. Maahantuoja saa vielä kuulostella.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 18.02.15 - klo:20:04
Ei kait se öljypropun avaaminen vaikuta öljykanavien tyhjäksi valumiseen...? Ero normaaliin seisonnan jälkeiseen käynnistykseen on tuo tyhjä suodatin, mikä varmasti voi vaikuttaa ö-paineen nousuun. Itse en saanut tuota tsi moottorin takaiskullista suodatinta "esitäytettyä" vaihdon yhteydessä..onko tämä edes mahdollista?

Mitä tuohon Zska:n ongelmaan, niin tässä ketjussa monia vastaavia tapauksia. Virhevastuuseen voi ja kannattaa vedota. Osan laskusta joudut varmasti maksamaan itse, mutta kyllä myyjäkin osallistuu talkoisiin. Jos ei liikkeen vastaantulo miellytä, niin aina kannattaa kysyä kuluttaja-asiamieheltä.

Öljynvaihdossa avataan myös öljykorkki ja mittatikku koneen päältä ja tietysti suodatin. Saapi linjat korvausilmaa ihan eri tavalla kuin mitä normaali sammutuksen jälkeen. Sen huomaa hyvin kun ensin avaa pohjapropun ja pitää öljykorkin kiinni, tämän jälkeen nostaa mittatikua tai avaa korkin niin valuu hieman paremmin.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: TAEA - 18.02.15 - klo:22:54
  "Jos kuulostaa tuolta, niin ei ole ketjusta tuleva ääni."

Aivan samalta kuulostaa. Silloin kun auto seisoi viikon niin tosiaan tuntui ikuisuudelta kuunnella.
Ei aivan selvinnyt mikä ääni tuossa videon pätkässä sitten oli kyseessä, jos ei ollut ketjun ääni.
Kuka jaksaa selventää.

Minusta meidän Yetissä ääni oli kutakuinkin tuollainen, ja se kyllä poistui ketjuremontilla.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

pomo

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 18.02.15 - klo:18:01

Jos kuulostaa tuolta, niin ei ole ketjusta tuleva ääni.

https://m.youtube.com/watch?v=4AJAzaQKMT4&feature=youtu.be

Eikö tuommoinen säksätys kuulu kaikista tsi-koneista? Ei tuo ainakaan minusta kuulosta mitenkään erikoiselta!

lemmentalja

Kuuluuko muilla? Minusta tuo ei ole normali ääni ehjässä moottorissa...1.2tsi minkä omistin ei pitänyt tuota ääntä.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

kt

No tuo kolina tai naksutus on minulla kuulunut koko ajan (5 vuotta). Uusien öljyjen vaihtamisen jälkeen se naksutus kuuluu ehkä pehmeämpänä. Oletan, että se tulee venttiilien liikkeestä nokkia vasten?

Mutta tuo helinä, joka kuuluu hetkellisesti muutamaan kertaan, tulee kai ketjusta tai kiristinrullasta. Rulla tuntuu pyörivän ikäänkuin "vapaasti" silloin kun helisee. Olisiko ketju lähinnä irti rullasta (löysällä) juuri tuohon aikaan? Sitten kun kiristin painaa rullan taas takaisin ketjuun kiinni, niin helinä loppuu.

Mutta ihan omaa päättelyä tämä on, joten voin olla täysin väärässä. Kone ja ketju on kuitenkin kestänyt kuosissaan jo 90 tkm, eikä huolto ole kertonut mitään ongelmaa olevan nyt viime kuussakaan tehdyssä huollossa..
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

sakal83

IPadillä kuunneltaessa tuo ääni ei ole mitenkään outo. Tommosen säksätyksen se pitää aina kylmänä. Lämpimänäkin käy kuin diesel  :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Arcca

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

kt

Jossain noin 8 sekunnin kohdalla on kirkas helinä, sirinä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

lemmentalja

VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Eka Golf

Tuli mieleen että kun vaihtaa öölit ja suodattimen, niin kannattaako mottia pyörittää varovasti "käsin" jotta öölit alkaa kiertään?  ::)

opation

Ã,,äni oli startissa samanlainen kun nokan säädin vaihdettiin minulla. Samalla tosin vaihdettiin ketju varmuudeksi. Muistaakseni 38tkm ja CAXA oli moottori.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: opation - 21.02.15 - klo:00:39
Ã,,äni oli startissa samanlainen kun nokan säädin vaihdettiin minulla. Samalla tosin vaihdettiin ketju varmuudeksi. Muistaakseni 38tkm ja CAXA oli moottori.

Ja säksätys poistui kokonaan?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

harald73

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 21.02.15 - klo:00:32
Tuli mieleen että kun vaihtaa öölit ja suodattimen, niin kannattaako mottia pyörittää varovasti "käsin" jotta öölit alkaa kiertään?  ::)
Joo, laita kampi sinne syylarin alapuolella olevaan holeen ja varovasti pyöräytä, mutta varoiksi ota akun miinuskenkä irti ettet jää auton alle jos se käynnistyy ja syöksähtää voimalla eteenpäin.  :P

opation

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 21.02.15 - klo:09:09
Ja säksätys poistui kokonaan?

Kyllä poistui. Pieni naputushan tuolta kuuluu käydessä mutta sen taitaa tehdä joku venttiili tms.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: opation - 21.02.15 - klo:09:56
Kyllä poistui. Pieni naputushan tuolta kuuluu käydessä mutta sen taitaa tehdä joku venttiili tms.

Kuulostaa siltä että venttiilien paininkupit olisivat huonossa kunnossa. Tuo syö nokat ja kupit aika nopeasti jos ääni kuuluu myös lämpimällä koneella. Ã,,äni voi johtua myös huonoista öljyistä, mutta tässä tapauksessa ne varmaankin on vaihdettiin ketjunvaihdossa.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

pomo

En mää ainakaan vieläkään kuule mitään erikoista, mutta eipä se haittaa. Enkä kyllä oo mikään asiantuntija! Ajaa menemään niinkö tähänkin saakka ja vie huoltoon kun sen aika on! Kuunnelkoon ja katselkoon siellä, siitä niille maksetaan!

tet

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 14.02.15 - klo:14:34
Alhambra 2.0TSI 147Kw CCZA on hammashihna.
Tieto saatu viimehuollosta 01/2015 ja kysytty myös myyjältä tilauksen yhteydessä. Oli vahvistanut tiedon maahantuojalta, kun ei ollut itse tiennyt.
Moottorin hammashihnan vaihtoväli on 180 000km. Auton huoltoväli on 30 000km / 2 vuotta mittarin mukaan.
Tuolla tiedolla mennään minkä olen saanut Volkswagen Center Helsinki huollosta.  ;)

Aika erikoinen tieto, täytyy sanoa. Jos vähänkin googlaat, niin löydät N kappeletta foorumiviestejä ulkomailta joissa kaikissa kerrotaan että CCZA-koneessa on ketju. Ja niinhän siinä kuuluu ollakin, koska CCZA on EA888-sarjan kone, jotka ovat olleet alusta asti ketjukoneita. Nyt ei tiedot täsmää, ei. ??? Joko Alhambrassa ei ole CCZA vaan joku vanhempi EA113-sarjalainen (BWA, BWE, BPY...), tai sitten mainosbrosyyrin tieto hihnasta on väärä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

arskas_s

#4161
Lainaus käyttäjältä: tet - 21.02.15 - klo:13:12
Aika erikoinen tieto, täytyy sanoa. Jos vähänkin googlaat, niin löydät N kappeletta foorumiviestejä ulkomailta joissa kaikissa kerrotaan että CCZA-koneessa on ketju. Ja niinhän siinä kuuluu ollakin, koska CCZA on EA888-sarjan kone, jotka ovat olleet alusta asti ketjukoneita. Nyt ei tiedot täsmää, ei. ??? Joko Alhambrassa ei ole CCZA vaan joku vanhempi EA113-sarjalainen (BWA, BWE, BPY...), tai sitten mainosbrosyyrin tieto hihnasta on väärä.
Itse olen myös varma tuosta 2.0 TSI 147kW tyypistä, koska moottorin kyljessä lukee CCZ*
APR Low Pressure Fueling System for the EA113 and EA888 2.0T
Engines
Engine Code   Engin
CCZ (A/B/C/D)   2.0T EA888 Gen 1
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

opation

Lainaus käyttäjältä: pomo - 21.02.15 - klo:10:56
En mää ainakaan vieläkään kuule mitään erikoista, mutta eipä se haittaa. Enkä kyllä oo mikään asiantuntija! Ajaa menemään niinkö tähänkin saakka ja vie huoltoon kun sen aika on! Kuunnelkoon ja katselkoon siellä, siitä niille maksetaan!

Mutta jos sellaisen selvän dieselimäisen nakutuksen startissa kuulet, kannattanee mennä piakkoin käymään huoltoliikkeessä ellei takuu ole voimassa tai muuten vaan pirusti ylimääräistä rahaa (vaikka korvataanhan tuosta goodwillinä jotain?). Ã,,äni oli ainakin golfissa ihan selvä startissa, kuului ihan hyvin sisälle. Ja teki sen ainoastaan kylmänä, ehkä yksi kymmenestä startista alussa ja sitten vika tiheni joka aamuiseksi jolloin sain uskoteltua huollolle kolmannella käynnillä äänitallenteen kera että siinä on oikeasti vikaa.

tet

#4163
Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 21.02.15 - klo:13:28
Itse olen myös varma tuosta 2.0 TSI 147kW tyypistä, koska moottorin kyljessä lukee CCZ*
APR Low Pressure Fueling System for the EA113 and EA888 2.0T
Engines
Engine Code   Engin
CCZ (A/B/C/D)   2.0T EA888 Gen 1

Ok, jos kerran koneessa lukee tyyppi niin sehän se sitten on. Mutta se ei muuta sitä seikkaa, että EA888 pitäisi olla ketjukone. Näin väittävät kaikki dokumentit joita olen netistä löytänyt, esim. SSP-dokut. Mutta googlaamalla kyllä löytyy sivustoja jotka väittävät myyvänsä CCZA-koneeseen jakohihnoja. :-\

Tuosta esim. löytyy dokkari jossa kerrotaan EA888-koneen kehitysvaiheita.

http://vwts.ru/engine/caeb/pps_922903_2l_tfsi_caeb_enigine_w_acs_eng.pdf

Sieltä sivulta 47 löytyy myös moottorikoodi CCZA, sen tuotanto on dokkarin mukaan alkanut 5/2008. Ainoa maininta jakohihnasta tuossa dokkarissa on kohta, jossa kerrotaan tämän ketjukoneperheen korvaavan aiemman EA113-hihnakoneen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: harald73 - 21.02.15 - klo:09:40
Joo, laita kampi sinne syylarin alapuolella olevaan holeen ja varovasti pyöräytä, mutta varoiksi ota akun miinuskenkä irti ettet jää auton alle jos se käynnistyy ja syöksähtää voimalla eteenpäin.  :P
Mossemies väläytti?  :D

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: pomo - 21.02.15 - klo:10:56
En mää ainakaan vieläkään kuule mitään erikoista, mutta eipä se haittaa. Enkä kyllä oo mikään asiantuntija! Ajaa menemään niinkö tähänkin saakka ja vie huoltoon kun sen aika on! Kuunnelkoon ja katselkoon siellä, siitä niille maksetaan!

No oma kattila menee ensiviikolla vielä maahantuojalle kuunneltavaksi. Saavat siellä päättää mikä on normaalia ja mikä ei. 😊 Kirjoittelempa tännekkin mikä on tuomio.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Tomppaa_

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 21.02.15 - klo:00:32
Tuli mieleen että kun vaihtaa öölit ja suodattimen, niin kannattaako mottia pyörittää varovasti "käsin" jotta öölit alkaa kiertään?  ::)

Tämä on ehkä varmin tapa saada ketju hyppäämään öljynvaihdon jälkeen.

Vaggineet

Tuo säksätys josta topikissa on ollut juttua tulee mielestäni venttiilinpainimesta tai painimista. Jollain kuuluu jollain ei. Oma caxa Jetta lähti kiertoon kun ei ääni miellyttänyt ketjun ja imunokan säätimen vaihdon jälkeen.  Kilsoja oli kuitenkin vasta 50tkm mutta eka omistaja oli ajellu pitkillä huoltoväleillä, ei ihme jos pienet kanavat tukkeentuu.
Ford sierra piti joskus samaa ääntä kun kansi oli hajennu venttiilinohjurin kohdalta ja ohjuri valu niin alas kun pääsi ennenkuin tapasi venttiiliin ja alkoi säksättää. Tuli sierraan vaihdettua kupit turhaan :)
Nissan Micra k11 -93 1.3
Skoda Octavia -12 1.2TSI
Skoda Octavia -16 1.4TSI

meisterstuck

Sierran DOHC kestää kuitenkin 150t. ennen kuin ohjurit alkaa putoilla. Tosin ei niistäkään kaikista..
Täälläpäin Dohki Sierra jolla ajettu yli 400t. vain tulppia ja öljyjä vaihdellen. (Ketjulla nokat muuten Dohkissa..)

baleno

Herkkiä vehkeitä, sanoisin, kun öljyn ja suodattimen vaihto särkee moottorin jaon hypätessä. Tutuilla on tsi-ketjukone. Pitäskö sanoo niille etteivät huolla niin kestää pitempään.

Baleno pelasi vuoden 0â,¬:n korjauskuluilla. Katsastuksessa oli sanottavaa vain renkaista jotka on nyt toiset. 355 000 km.
Volkkarit on tietysti hyviä ajaa. Senkö takia volkkaristit sietää ala-arvoisen laadun? Laatuvaikutelma hyvä, laatu kissankusta.
Citroen C5 2.0i 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy