TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

kt

Lainaus käyttäjältä: Scodillakki - 31.01.15 - klo:18:51
Itsellä vaihdettiin passattiin takuuseen vaihdelaatikko kuukausi ennen tehdastakuun loppumista, tästä puolivuotta niin hajosi uudestaa. Kaikki kulut tulivat itselle maksettavaksi, koska uuden osan takuu ei jatka "varsinaista" takuuta. Jos olisin osallistunut kuluihin, niin olisi ollut 2v varaosatakuu voimassa. Aika mielipuolinen käytäntö on maahantuojalla, minun kokemuksien mukaan.

edit. nämä siis Oulun Pörhöllä ja maahatuojalta kyseltiin useasti.

Eikös tuossa tapauksessasi olisi pitänyt vedota virhevastuuseen? Jos auto on 2,5 vuotta ajettu ja kerran jo vaihdetussa laatikossa vika toistamiseen, niin virhevastuu apuun.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Scodillakki

#4081
Lainaus käyttäjältä: kt - 02.02.15 - klo:19:00
Eikös tuossa tapauksessasi olisi pitänyt vedota virhevastuuseen? Jos auto on 2,5 vuotta ajettu ja kerran jo vaihdetussa laatikossa vika toistamiseen, niin virhevastuu apuun.

Tuota uutta laatikkoa ei tultu vaihtamaan Pörhöllä, eikä tullut VW:n maahantuojalta osa. Olisi ollut melkoisen hyvä hinta remontille muuten.


Anteeksi off topic, sillä tsi koneesta minulla ei ole kokemuksia...


Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

kt

Lainaus käyttäjältä: Scodillakki - 31.01.15 - klo:18:51
Itsellä vaihdettiin passattiin takuuseen vaihdelaatikko kuukausi ennen tehdastakuun loppumista, tästä puolivuotta niin hajosi uudestaa. Kaikki kulut tulivat itselle maksettavaksi, koska uuden osan takuu ei jatka "varsinaista" takuuta. Jos olisin osallistunut kuluihin, niin olisi ollut 2v varaosatakuu voimassa. Aika mielipuolinen käytäntö on maahantuojalla, minun kokemuksien mukaan.

edit. nämä siis Oulun Pörhöllä ja maahatuojalta kyseltiin useasti.

Tuota uutta laatikkoa ei tultu vaihtamaan Pörhöllä, eikä tullut VW:n maahantuojalta osa. Olisi ollut melkoisen hyvä hinta remontille muuten.


^Jos kerran takuu on voimassa, niin miksi vaihdelaatikko uusittiin "muualla" kuin takuun antamassa paikassa?
En nyt oivalla mikä oli jutun juoni?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Scodillakki

#4083
Lainaus käyttäjältä: kt - 03.02.15 - klo:10:21

Tuota uutta laatikkoa ei tultu vaihtamaan Pörhöllä, eikä tullut VW:n maahantuojalta osa. Olisi ollut melkoisen hyvä hinta remontille muuten.


^Jos kerran takuu on voimassa, niin miksi vaihdelaatikko uusittiin "muualla" kuin takuun antamassa paikassa?
En nyt oivalla mikä oli jutun juoni?

Auton takuu EI OLLUT enään voimassa, oli mennyt puolivuotta aiemmin umpeen. Auton varsinaisena takuuaikana (sen viimeisillä kuukausilla) vaihdettiin vaihteisto tehdastakuuseen. Uusi laatikko kuitenkin hajosi hetkeä myöhemmin, jolloin auton tehdastakuu ei ollut enään voimassa.

Tarinan opetus oli -> takuu ei jatku varsinaisen tehdastakuun aikana vaihdetuille osille. Sen sijaan jos omalla rahalla osallistut remonttiin, niin saat osille ja työlle 2V takuun.

Eli auton takuuaikana valmistaja voi vaihtaa täysin pask*** osia autoihin, kunhan kestävät auton takuuajan, tässä tapauksessa uuden vaihteiston ei tarvinnut kestää, kuin puolivuotta.

Virhevastuu on asia erikseen...
Virhevastuun on V.A.G konsernissa käsite mistä voi tapella maahantuojan kanssa hamaan tappiin saakka. Jos auto kuitenkin pitää saada nopeasti takaisin liikenteeseen voipi tulla ongelmia aikataulujen kanssa.
Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

Epes

Lainaus käyttäjältä: Scodillakki - 03.02.15 - klo:18:42

Tarinan opetus oli -> takuu ei jatku varsinaisen tehdastakuun aikana vaihdetuille osille. Sen sijaan jos omalla rahalla osallistut remonttiin, niin saat osille ja työlle 2V takuun.


Juu, ja se oman rahan osuus ei tarvitse olla kuin esimerkiksi yksi euro, niin silloin osalle ja työlle tulee kahden vuoden takuu, koska olet maksanut osasta.

pomo

Näin se menee, kuulostaa oulun pölhöltä? Siellä ei yleensä takuu/gv-asiat kinnosta. Ois ruon varmaan huolto saanut neuvoteltua paremmin jos ois halunnut ;D

Tomppaa_

Minkäs hintaisia on ihmisten jakoketjuremontit olleet? (en jaksanut koko ketjua kahlata läpi) Tuossa kävi juuri remontissa 2008 vuoden Golf Plus jolla ajettu karvan vajaa 180tkm. Kolmas ketju venähtänyt loppuun ja jako hypännyt. Auto kuitenkin kävi siististi joten selvittiin pelkällä ketjun ja laaharien vaihdolla sekä moottorin ajoituksella. Kiva kone muuten (1,4 TSI 103kw) ja kun ketjun vaan ymmärtää vaihtaa riittävän usein ja ajoissa niin varmaan ihan semiluotettava kulkine.

Syy jaon hyppäämiseen on aina sama. Ketju venyy erittäin paljon ja kiristimessä ei ole mitään joka estäisi sen painumisen kasaan, pientä jousta lukuunottamatta (tyhjän kiristimen painaa läjään kahdella sormella). Jaon hyppäämiseen riittää siis sopivasti venynyt ketju sekä moottorin pysähtyminen kohtaan jossa se pännää kiristintä takaisin kasaan. Mitä venyneempi ketju sen todennäköisemmin vaihdellaan repullinen venttiileitä ja muita pikkuosia. Ongelmat vähentyisivät huomattavasti jos kiristimessä olisi esimerkiksi mekaaninen räikkä joka napsahtaisi aina seuraavaan koloseen ketjun venyessä ja öljynpaine hoitaisi virallisen kiristyksen

firstvw

Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 05.02.15 - klo:19:27
Ongelmat vähentyisivät huomattavasti jos kiristimessä olisi esimerkiksi mekaaninen räikkä joka napsahtaisi aina seuraavaan koloseen ketjun venyessä ja öljynpaine hoitaisi virallisen kiristyksen
Ongelmia ei olisi jos ketju olisi riittävän vahva ja laadukas. Pitäs varmaan kehitellä korjaussarja vaikka Mersun ketjusta.

skriko

Aika hauskaa että 180km ajettuun autoon on vaihdettu ketju jo kolmasti. Hihnallakin saa ajaa 120 000 ja ketjun pitäisi kestää moottorin elinikä kun ei ole mitään huolto- eikä vaihto-ohjetta huoltokirjassa.

Tomppaa_

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.02.15 - klo:23:16
Aika hauskaa että 180km ajettuun autoon on vaihdettu ketju jo kolmasti. Hihnallakin saa ajaa 120 000 ja ketjun pitäisi kestää moottorin elinikä kun ei ole mitään huolto- eikä vaihto-ohjetta huoltokirjassa.

Kyllähän se tavallaan moottorin iän kestääkin ;D Eipä ne näistä kovin avoimesti Volkkarilla huutele mutta kyllä näitä tiuhaan vaihdellaan. Ketjuhan venyy aina, siitä ei pääse mihinkään. Tässä on vaan tehty mahdollisesti jopa tarkoituksella suunnitteluvirhe. Väittäisin että kunnon kiristimellä ketjun käyttöikä vähintään tuplaantuisi hihnan tasolle ellei pidemmällekin. Ajoittain liian löysäksi päässyt ketju syö itsensä nopeasti loppuun.

axe

Prätkiin on ainakin joskus ratamiehet modifioineet noita kiristimiä sellaisiksi että niissä ollut ihan manuaalinen mutterikiristys joka ei löysty.prätkässä tuo laite kyllä helpommasta paikassa säädön kannalta.onnistuiskahan tuollainen  tein itse ja säästin pari ketjunvaihtoa _ ratkaisu?

Jusa.L

Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 05.02.15 - klo:19:27
Minkäs hintaisia on ihmisten jakoketjuremontit olleet? (en jaksanut koko ketjua kahlata läpi) Tuossa kävi juuri remontissa 2008 vuoden Golf Plus jolla ajettu karvan vajaa 180tkm. Kolmas ketju venähtänyt loppuun ja jako hypännyt. Auto kuitenkin kävi siististi joten selvittiin pelkällä ketjun ja laaharien vaihdolla sekä moottorin ajoituksella. Kiva kone muuten (1,4 TSI 103kw) ja kun ketjun vaan ymmärtää vaihtaa riittävän usein ja ajoissa niin varmaan ihan semiluotettava kulkine.

Syy jaon hyppäämiseen on aina sama. Ketju venyy erittäin paljon ja kiristimessä ei ole mitään joka estäisi sen painumisen kasaan, pientä jousta lukuunottamatta (tyhjän kiristimen painaa läjään kahdella sormella). Jaon hyppäämiseen riittää siis sopivasti venynyt ketju sekä moottorin pysähtyminen kohtaan jossa se pännää kiristintä takaisin kasaan. Mitä venyneempi ketju sen todennäköisemmin vaihdellaan repullinen venttiileitä ja muita pikkuosia. Ongelmat vähentyisivät huomattavasti jos kiristimessä olisi esimerkiksi mekaaninen räikkä joka napsahtaisi aina seuraavaan koloseen ketjun venyessä ja öljynpaine hoitaisi virallisen kiristyksen

Miten sinulla on nämä kolme ketjuremppaa mennyt kustannusten osalta?

Onko maahantuoja tullut mukaan, vai pessyt kätensä viimeistään toisella tai kolmannella kerralla?

pomo

Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 06.02.15 - klo:08:21
Kyllähän se tavallaan moottorin iän kestääkin ;D Eipä ne näistä kovin avoimesti Volkkarilla huutele mutta kyllä näitä tiuhaan vaihdellaan. Ketjuhan venyy aina, siitä ei pääse mihinkään. Tässä on vaan tehty mahdollisesti jopa tarkoituksella suunnitteluvirhe. Väittäisin että kunnon kiristimellä ketjun käyttöikä vähintään tuplaantuisi hihnan tasolle ellei pidemmällekin. Ajoittain liian löysäksi päässyt ketju syö itsensä nopeasti loppuun.

tuski ne tuota on tahallaan tehnyr, maksaa meinaan mukavasti maksella noita korjauksia :) verot kun laskee pois niin saa auton hinnan ja siitä kun ynnäilee katteita niin ei ne varmaan mahdottomia ole...

pomo

Lainaus käyttäjältä: Tomppaa_ - 06.02.15 - klo:08:21
Kyllähän se tavallaan moottorin iän kestääkin ;D Eipä ne näistä kovin avoimesti Volkkarilla huutele mutta kyllä näitä tiuhaan vaihdellaan. Ketjuhan venyy aina, siitä ei pääse mihinkään. Tässä on vaan tehty mahdollisesti jopa tarkoituksella suunnitteluvirhe. Väittäisin että kunnon kiristimellä ketjun käyttöikä vähintään tuplaantuisi hihnan tasolle ellei pidemmällekin. Ajoittain liian löysäksi päässyt ketju syö itsensä nopeasti loppuun.

tuski ne tuota on tahallaan tehnyr, maksaa meinaan mukavasti maksella noita korjauksia :) verot kun laskee pois niin saa auton hinnan ja siitä kun ynnäilee katteita niin ei ne varmaan mahdottomia ole...

pomo

#4094
.

Tomppaa_

Lainaus käyttäjältä: Jusa.L - 06.02.15 - klo:10:39
Miten sinulla on nämä kolme ketjuremppaa mennyt kustannusten osalta?

Onko maahantuoja tullut mukaan, vai pessyt kätensä viimeistään toisella tai kolmannella kerralla?

Minä olen se laskuja kirjoittava ja noita ketjuja vaihtava osapuoli, onneksi :) Sen takia itseä hieman kiinnostaisi tuo hintapuoli koska uskoisin että teen tuon homman "hieman" edullisemmin kuin merkkiliike. Ainakin näissä suomen firmoissa tuntuu tuo hinnoittelu olevan sellainen että asiakas kuitenkin maksaa täyden hinnan remontista vaikka maahantuoja tulisikin noin 7ke rempasta pari vastaan. Merkkiliike ilmeisesti antaa osille parin vuoden takuun jonka jälkeen on homma maksettava taas osittain itse. 200tkm tuntuu olevan maaginen raja jolloin maahantuoja ei enää osallistu korjauskuluihin. Itse olen miettinyt, että jos maahantuoja tulee korjauskustannuksissa vaikkapa 2ke vastaan, saisiko remontin silti teettää muualla kuin merkkiliikkeessä? Ketjusarjan saa Ebaystä noin 150â,¬ hintaan ja työtä ketjun vaihdolle hieman moottorityypistä riippuen menee 4-600â,¬.

Nämä ketjuongelmat on peitelty aika hyvin ja yleensä esimerkiksi käytetyn auton ostajalle tulee aivan puuntakaa, viimeistään silloin kun jako hyppää ja moottori menee romuksi. Kiikki on pirullinen, mahdollisesti vielä pankin auto joka on kuitenkin niin arvokas että on pakko kunnostaa maksoi se mitä maksoi. Ajetaan hetki ja kiertopalkinto seuraavalle onnelliselle omistajalle :D.

Ennakoiva ketjun ja laaharien sekä mahdollisesti kiristimen vaihto säästää paljon rahaa ja vaivaa. Luonteeltaanhan ainakin tuo kaksoisahdettu 1,4 TSI on pirun mukava moottori. Vääntää hyvin ja vie vähän polttoainetta vielä kun pysyisi kasassa :D Tarkoitus olisi paneutua tarkemmin aiheeseen ja yrittää löytää kunnon ratkaisu näihin ketjujen pomppimisiin. Uudemmissa TSI koneissa on ilmeisesti hieman parempilaatuinen ketju ja kampiakselin hammaspyörän alle on tehty alumiinista ketjun hyppäämistä ehkäisevä liuska mutten usko että nämä näitä ongelmia poistavat.

Peedy

Lainaus käyttäjältä: Peedy - 30.01.15 - klo:10:37
Toivottomalta tuntuu, maahantuojan mukaan heillä ei asiassa ole minkäänlaista virhevastuuta, mutta tulevat "asiakastyytyväisyyden" nimissä 50%:lla vastaan. Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan tilanne on kannaltani heikko, sillä Saksan lainsäädännön mukaan myyjän virhevastuu on maksimissaan 2v. Auton hankinnasta on 2,5v. Autoliiton lakineuvonnassa virheen katsotaan kuuluvan kuluttajasuojalain 5 luvun §12 pykälän nojalla valmistajan kontolle, mutta Euroopan kuluttajakeskusen mukaan Suomen kuluttajasuojalaki ei kata Saksantuliaisia... Näyttää siltä, että pääsen sponsoroimaan VW:n suunnitteluosaston sössimisiä 5 000â,¬:n suuruisella panoksella...

Päivityksenä tilanteeseen, jakopää vaihdettu ja kansi työstetty. Kustannukset jäi arviosta hieman ja maksettavaa jäi noin 3 400â,¬. Turhasta yllärikustannuksesta huolimatta, pitää antaa tunnustus VW Center Espoon huoltoporukalle aktiivisesta yhteydenpidosta ja "myötäelämisestä" moottorin uudelleenrakentaminen aikana.

tasalaa

Onko uudessa vm. 2015 1.4 TSI koneessa hihna vai ketju?

Toisaalla luin, että on ketju ja toisaalla taas puhutaan hihnasta.
Ota tästä nyt sitte selkoo.

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

lemmentalja

#4099
Voi olla kumpi vaan. Jälleenmyyjän sivuilta selviää automalli/moottorikohtaiset tekniset tiedot.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

tasalaa

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 11.02.15 - klo:23:22
Hihna on ainaki kaikissa uusissa mqb alustoissa.

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 11.02.15 - klo:23:24
Voi olla kumpi vaan. Jälleenmyyjän sivuilta selviää automalli/moottorikohtaiset tekniset tiedot.

Hmm... Kyseessä siis Ocu 1.4 TSI koneella, eli MQB-alusta juu.

Mitkä tarkoitat jämyn sivuilla? Vai maahantuojan? Vai skoda.fi (kuka sitten ylläpitäjä lieneekään)?
Katsoin siis täältä enkä löydä mitään mainintaa:

http://web.skoda.fi/lataukset/octavia/octavia/skoda-octavia-tekniset.pdf?time=1423691736

Aika kumma, että asiasta on tällaista fifty/sixty infoa.

bustedi

Uuden korimallin ocussa on 1.4tsi hihnalla. Tieto ei mitään arpomista vaan riippuu mistä autosta kyse.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

kt

^Oikein. Riippuu ihan moottorista. Ohje asian selvittämiseksi on seuraava:

Valitset ensin haluamasi VAG-automallin ja siihen moottorin. Sitten kysyt automyyjältä, mikä jakopää siinä on. Myyjä menee huoltopuolelle kysymään ja kertoo kohta asian ja tulos on tämä. Siinä on hihna ja vaihto, 200 tkm tai 6 vuotta max, mutta suositellaan vaihtoa puolivälissä. Eli entiset vaivat. Tai siinä on ketju ja entiset vaivat.

Erohan näissä on se, että hihna katkeaa varoittamatta ja ketju sentään rapisee hyppäämistä ennen.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: tasalaa - 11.02.15 - klo:23:59
Hmm... Kyseessä siis Ocu 1.4 TSI koneella, eli MQB-alusta juu.

Mitkä tarkoitat jämyn sivuilla? Vai maahantuojan? Vai skoda.fi (kuka sitten ylläpitäjä lieneekään)?
Katsoin siis täältä enkä löydä mitään mainintaa:

http://web.skoda.fi/lataukset/octavia/octavia/skoda-octavia-tekniset.pdf?time=1423691736

Aika kumma, että asiasta on tällaista fifty/sixty infoa.


Näköjään audi ja skoda ilmoittaa moottoreiden tekniset tiedot aika heikosti. Seatin ja VW:n sivuilta löytyy joka moottorille tarkat tiedot, mukaanlukien jakopään rakenne. Näiden kummankin valikoimasta löytyy ketju ja hihnakoneita. Kt:tä kompaten, octaviassa taitaa olla vain hihnakoneita, muista malleista löytyy vielä ketjuversioita.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

sambolo

Pienet hihnalla(1.2./1.4) isot ketjulla (1.8/2.0) uusissa malleissa. Ilmeisesti hybrideissä vielä ketju? Mutta tolla ohjeella päsee jo johonki, aina voi tietty myyjältäkin kysyä, vaikka ei nekään aina tiedä 😂

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

tet

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 12.02.15 - klo:11:49
Kt:tä kompaten, octaviassa taitaa olla vain hihnakoneita, muista malleista löytyy vielä ketjuversioita.

Nope. 1.8 TSI ja 2.0 TSI ei ole olemassa kuin ketjukoneena, hihnaversiota ei ole koko konsernissa. Tässä toki kysyjällä oli 1.4 TSI kiikarissa, se on hihnalla uusissa Octaviossakin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.02.15 - klo:13:45
Nope. 1.8 TSI ja 2.0 TSI ei ole olemassa kuin ketjukoneena, hihnaversiota ei ole koko konsernissa. Tässä toki kysyjällä oli 1.4 TSI kiikarissa, se on hihnalla uusissa Octaviossakin.

2.0 TSI DSG (5H) Hammashihna
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

lemmentalja

#4107
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 12.02.15 - klo:13:44
Pienet hihnalla(1.2./1.4) isot ketjulla (1.8/2.0) uusissa malleissa. Ilmeisesti hybrideissä vielä ketju? Mutta tolla ohjeella päsee jo johonki, aina voi tietty myyjältäkin kysyä, vaikka ei nekään aina tiedä 😂

Kyllä ne uusiinkin laittaa noita 1.2 ja 1.4 ketjuversioita. Viisainta kysyä myyjältä jos haluaa varmasti totuuden.  :)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

sambolo

Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

ctrlk

Alustahan sen sanelee. Uusilla alustoilla on 3. sukupolven moottorit, pienet hihnalla ja isot ketjulla. Vanhoilla alustoilla on 2. sukupolven koneita tai jopa vanhempia niin kuin tuossa Alhambrassa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy