TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Hesse

#4050
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 30.01.15 - klo:21:29
Onko iso työ vaihtaa itse ketju ja mahdolliset muut "pakolliset" jos ei vielä vauriota?
Entä kuinka paljon maksaa "pakoliset" osat?
Vois ihan askarteluna vaihtaa parin vuoden välein itse jos ei "sikakallista"!  8)
Vanhemmassa autossa itsevaihto voi olla järkevämpää kuin maksaa vaikka puolet merkkiliikkeen hinnasta. Jos on tilat ja työkalut. Osat maksaa ebayssa 100 â,¬ paikkeilla.
http://pimpowski.de/Steuerkette_wechseln.htm

tärpätti

Välillä oon käyttäny korjaamon palveluja mm hihna rempan kanssa, helpompi kiistellä kuka maksaa jos esim sattuu vesipumppu tai kiristin pettämään alkumetreillä. Noihin toisarvoisiin autoihin olen vaihtanu ite nuokin osat. Kaiken muun oon tehny ite, mm moottorin vaihdon.
Octavia BKD

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 31.01.15 - klo:10:15
Vanhemmassa autossa itsevaihto voi olla järkevämpää kuin maksaa vaikka puolet merkkiliikkeen hinnasta. Jos on tilat ja työkalut. Osat maksaa ebayssa 100 â,¬ paikkeilla.
http://pimpowski.de/Steuerkette_wechseln.htm


Eikös tuo imunokkasäädin ole yksinäänkin tuon 300â,¬...siis netistä tilattuna.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

sambolo

Kyllä tuo 5ke puolikas hinta kuulostaa taas sellaiselta "maksatetaan kaikki asiakkaalla ja annetaaan hyvä mieli muka 50% vastaan tulolla" hinnalta..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Seat-mies77

Mites muuten jos vaihdetulla osalla (esim. jakoketju tai koko moottori) on takuu voimassa ja siihen tulee vikaa, niin kattaako takuu myös tarvittavat työt? Onko merkitystä sillä, jos ensimmäisessä korjauksessa kuluttaja ei ole maksanu töistä itse?
Voi olla, että tätä on käsitelty jo aiemmin, mutta en suht nopealla haulla löytänyt.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 31.01.15 - klo:16:51
Mites muuten jos vaihdetulla osalla (esim. jakoketju tai koko moottori) on takuu voimassa ja siihen tulee vikaa, niin kattaako takuu myös tarvittavat työt? Onko merkitystä sillä, jos ensimmäisessä korjauksessa kuluttaja ei ole maksanu töistä itse?
Voi olla, että tätä on käsitelty jo aiemmin, mutta en suht nopealla haulla löytänyt.

Kattaa, mutta yleensä yrittävät ehdottaa jotakin osuutta töistä asiakkaalla. Esimerkiksi osat 100 % ja työstä 70 % liikkeen piikkiin.

Yleensä osuus määräytyy varmaankin niin, että todellisuudessa asiakas maksaisi työt 100 %:sti ja yritys luopuisi vain omasta katteestaan.

Jos kuluttajansuojalakia luetaan, niin virheen korjauksesta ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia. Tarkoittaa esimerkiksi sitä, että auto pitää hinauttaa ja tarvittaessa palauttaakin pajalta autoliikkeen piikkiin.

Ainoa poikkeus kustannuksista on se, että jos tavara tulee paremmaksi korjauksen myötä kuin se ikäänsä nähden olisi. Tämä siis jo hieman enemmän käytettyjen autojen kohdalla. Takuunalaisten autojen kohdalla ei mitään tuollaisia verukkeita voi käyttää.
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

skriko

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 31.01.15 - klo:16:51
Mites muuten jos vaihdetulla osalla (esim. jakoketju tai koko moottori) on takuu voimassa ja siihen tulee vikaa, niin kattaako takuu myös tarvittavat työt? Onko merkitystä sillä, jos ensimmäisessä korjauksessa kuluttaja ei ole maksanu töistä itse?
Voi olla, että tätä on käsitelty jo aiemmin, mutta en suht nopealla haulla löytänyt.

Laakkosella kun ketju ja kilkkeet uusittiin, niin jos kahden vuoden kuluessa menee uudestaan niin kaikki kuntoon veloituksetta. Siis työlle ja osille takuu 2 vuotta.

Seat-mies77

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.01.15 - klo:17:29
Laakkosella kun ketju ja kilkkeet uusittiin, niin jos kahden vuoden kuluessa menee uudestaan niin kaikki kuntoon veloituksetta. Siis työlle ja osille takuu 2 vuotta.

Näinpä tuo toki pitääkin olla. Ei varmaan mieltä lämmittäisi, jos ketjun porsiessa toistamiseen esim vuoden kuluttua takuu korvaisikin vain pelkän uuden ketjun.  ;D

Takuussa auto/osa saa tulla alkuperäistä parempaan kuntoon ilman, että siitä veloitetaan mitään.

kerkko

Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 31.01.15 - klo:17:46
Näinpä tuo toki pitääkin olla. Ei varmaan mieltä lämmittäisi, jos ketjun porsiessa toistamiseen esim vuoden kuluttua takuu korvaisikin vain pelkän uuden ketjun.  ;D

Takuussa auto/osa saa tulla alkuperäistä parempaan kuntoon ilman, että siitä veloitetaan mitään.

Nämä vauriot ovat kurjia, ei epäilystäkään. Voisiko silti olla iloinen että valmistaja kantaa ihan tyylikkäästi vastuun, vaikka nyt ihan eurolleen ei mennytkään niinkuin kuluttaja försaan haaveili. Itse olen ollut kovin iloinen AG:n tuotteista sekä niiden huoltopalveluista.

T. K.

skriko

Volkkarilla sentään maksetaan toiselle omistajallekin jotain. Peugeotin jos ostat 15 000 ajettuna liikkeestä 3 vuotta vanhana ja olet toinen omistaja, niin maahantuoja ei maksa latiakaan, vaikka poikisi koko kone. Siinä sitten tappelet myyjäliikkeen kanssa vedoten virhevastuuseen ja voit joutua kääntymään kuluttajariitalautakunnan puoleen.
VW:llä jos ostaa essarin, niin on automaattisesti ensimmäinen omistaja, Peugeotillla sekin tulkitaan "tapauskohtaisesti".

Scodillakki

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.01.15 - klo:17:29
Laakkosella kun ketju ja kilkkeet uusittiin, niin jos kahden vuoden kuluessa menee uudestaan niin kaikki kuntoon veloituksetta. Siis työlle ja osille takuu 2 vuotta.

Itsellä vaihdettiin passattiin takuuseen vaihdelaatikko kuukausi ennen tehdastakuun loppumista, tästä puolivuotta niin hajosi uudestaa. Kaikki kulut tulivat itselle maksettavaksi, koska uuden osan takuu ei jatka "varsinaista" takuuta. Jos olisin osallistunut kuluihin, niin olisi ollut 2v varaosatakuu voimassa. Aika mielipuolinen käytäntö on maahantuojalla, minun kokemuksien mukaan.

edit. nämä siis Oulun Pörhöllä ja maahatuojalta kyseltiin useasti.
Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

Zego

Esittelyautojen kohdalla "Peugeot" ei tulkitse tapauskohtaisesti vaan olet ensimmäinen omistaja.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Zego - 31.01.15 - klo:19:42
Esittelyautojen kohdalla "Peugeot" ei tulkitse tapauskohtaisesti vaan olet ensimmäinen omistaja.

Olin taannoin ostamassa Peugeot autoa. Auto on valmistettu 12/12 ja tullut maahan 1/13. Liike osti sen maahantuojalta esittelyautoksi ja rekisteröi sen ja maksoi autoverot 1.2.2013. Nyt kun autoa ei ole saatu myytyä, olisin ostanut sen vuoden lopulla. Kaupan esti se, että kun auto on ollut niin kauan esittelyautona, minua ei varmuudella olisi katsottu ensimmäiseksi omistajaksi.

Gulf

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.01.15 - klo:18:29
VW:llä jos ostaa essarin, niin on automaattisesti ensimmäinen omistaja.

Voi olla, että olet ensimmäinen omistaja, mutta takuu on alkanut silloin, kun auto otettu koeajoautoksi liikkeessä. Meinasin ostaa ensin esittely golfin, mutta takuuta oli jäljellä 14-15 kk ja sai talvirenkaat kaupan tekijäisinä, niin jäi ostamatta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 31.01.15 - klo:20:51
Voi olla, että olet ensimmäinen omistaja, mutta takuu on alkanut silloin, kun auto otettu koeajoautoksi liikkeessä. Meinasin ostaa ensin esittely golfin, mutta takuuta oli jäljellä 14-15 kk ja sai talvirenkaat kaupan tekijäisinä, niin jäi ostamatta.

Ei nyt ole kysymys lainkaan tehtaan takuusta vaan asiakkaan huomattavasti paremmasta asemasta virhevastuussa jos hän on ensimmäinen omistaja.
En uskaltaisi ostaa TSI koneista autoa jos olisin toinen omistaja. Nykyautot ovat niin vikaisia paskoja, että jos aikoo ajaa kauemmin kuin tehdastakuu kestää, uskallan ostaa vain uuden auton tai esittelyauton.

mikama83

Mulla ainakin takuu alkoi siitä päivästä kun auton ostin, vaikka auto oli esittelyautona ollu. Mittarissa oli reilu 300km, mutta sekin nollattiin samalla.
Uusi auto tsi hihnalla ja yllättäen sen takia autoa vaihdoin kun entinen alkoi rallattelemaan käynnistyksissä  ::) Nyt ei ainakaan ketjuhuolia.

Gulf

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 31.01.15 - klo:21:14
Mulla ainakin takuu alkoi siitä päivästä kun auton ostin, vaikka auto oli esittelyautona ollu. Mittarissa oli reilu 300km, mutta sekin nollattiin samalla.

Missä tämmöinen käytäntö on? Oma kokemus Oulun Pörhöltä ja löytyy sieltä muitakin ihmeellisyyksiä, mutta ne on asia erikseen. Pitäisi taas lähteä rutisemaan tuosta dgs:n toimimattomuudesta, mutta kun valmiiksi tietää vastauksen, niin tympäsee jo ajatuskin, että sinne pitäisi mennä?

Kyllä minä skriko tuon pointin ymmärsin. Mietiskellyt tässä, että minkä tuon golfin tilalle vaihtaisin, mutta tarjouskysely vaatii taas oman henkisen valmistautumisen, kun yrittää tarjota tuommoista tsi+dsg yhdistelmää vaihdossa, niin tietää vastauksen jo etukäteen? Miettinyt pösön 308 tai hyundai i30 tai jotakin muuta golfin kokoluokan autoa?

mikama83

Jyväskylän autotarvikkeella. Uusi auto meni tilaukseen mutta myyjä sitten soitti ja sanoi, että yhdessä liikkeessä olisi samanvärinen auto ja samoilla varusteilla esittelyautona. Tummensivat vaan sitten jyväskylässä takalasit kun sitä siinä ei ollu valmiina. Toimitusaika oli alle pari viikkoa joten ei huono homma. Sen verran pitää vielä mainita että hyvin on tämä uusi hihnakone pelittäny ja ei ainakaan vielä ole tullu tyyppivikoja esille.

Ja takuupaperissa lukee alkamispäivänä se päivä kun auto minulle luovutettiin  :)

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: juskaa - 31.01.15 - klo:09:14
Loistokeksintö tuo itsetekeminen .... Ainakin maahantuojan kannalta  ;D
Takuut ja virhevastuut poistuu sillä hetkellä kun avaat ekan ruuvin.!
Maahantuoja varmaan mielellään avustais kansalaisopistoja järjestämään TSI(tee se itse) kursseja.!!!

Parempi antaa valmistajan korjata virheensä !
Kukin taaplaa tavallaan! Auto -08 ja mottiremppa tehty -11 eli 3,5v sitten. Eli vieläkö takuu korvaa? Onko parempi vaihtaa romppeet ajoissa eli ennen hajoamista, kuin tapella takuusta ja kuitenkin maksaa lopulta enemmän kuin nuo romppeet maksaa jos itse vaihtaa? Olen vaihtanut muutaman hihnan ja yhden ketjun. Olen siis toinen omistaja jos autoliikettä ei lasketa!

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.01.15 - klo:17:29
Laakkosella kun ketju ja kilkkeet uusittiin, niin jos kahden vuoden kuluessa menee uudestaan niin kaikki kuntoon veloituksetta. Siis työlle ja osille takuu 2 vuotta.
Tuon takuun takia kaikki korjaukset tehdään niin laajoina kokonaisuuksina, ettei paikka varmasti hajoa edes vierestä. Kun vaikka jostain osasta on yksi juotos hapertunut, niin sitä ei suinkaan korjata, vaan silmää räpayttämättä pistetään uusi osakokonaisuus. Muutaman kympin korjaus muuttui tonnin remontiksi ja asiakas on tyytyväinen - kaikki voittaa, takuulla.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

skriko

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 31.01.15 - klo:22:10
Tuon takuun takia kaikki korjaukset tehdään niin laajoina kokonaisuuksina, ettei paikka varmasti hajoa edes vierestä. Kun vaikka jostain osasta on yksi juotos hapertunut, niin sitä ei suinkaan korjata, vaan silmää räpayttämättä pistetään uusi osakokonaisuus. Muutaman kympin korjaus muuttui tonnin remontiksi ja asiakas on tyytyväinen - kaikki voittaa, takuulla.

Ei minulla ainakaan kaikkea uusittu, kun alkoi jälkeenpäin vuotamaan öljyä. Sovittiin, että ajelen viikon ja sitten tarkistetaan ettei ole vuotoja missään. Ei ollut mielestäni vuotoja missään, mutta menin kuitenkin tarkistuttamaan ja tulos oli ei vuotoja. Sitten meni pari viikkoa niin tallin lattialla öljyä. Vein auton Laakkoselle ja antoivat uuden Golfin tilalle. Olivat vaihtaneen kaikki tiivisteet. Nyt meni 15 000 ja 1 v 3 kk ennen kuin myin eikä vuotanut pisaraakaan.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 31.01.15 - klo:21:32
Missä tämmöinen käytäntö on? Oma kokemus Oulun Pörhöltä ja löytyy sieltä muitakin ihmeellisyyksiä, mutta ne on asia erikseen. Pitäisi taas lähteä rutisemaan tuosta dgs:n toimimattomuudesta, mutta kun valmiiksi tietää vastauksen, niin tympäsee jo ajatuskin, että sinne pitäisi mennä?

Kyllä minä skriko tuon pointin ymmärsin. Mietiskellyt tässä, että minkä tuon golfin tilalle vaihtaisin, mutta tarjouskysely vaatii taas oman henkisen valmistautumisen, kun yrittää tarjota tuommoista tsi+dsg yhdistelmää vaihdossa, niin tietää vastauksen jo etukäteen? Miettinyt pösön 308 tai hyundai i30 tai jotakin muuta golfin kokoluokan autoa?

Minkäs ikäinen tuo Golf on, paljonko metrejä?

Gulf

Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.01.15 - klo:23:06
Minkäs ikäinen tuo Golf on, paljonko metrejä?

8/2011 ja kohta 60 tkm ajettu. Toinen huolto tehty noin 52 tkm paikkeilla. Dsg alkoi nykimään, kun oli ajettu 11 tkm ja valohoidossa käyttänyt 3-4 kertaa. Lisäksi tehty tehtaan kampanjat.

Gepardi

Ajettu 279 km, ei jakoketjuongelmia, naapuri vihertää ja karttelee.

Archie

Sorry off-topic, mutta enpä malta olla siteeraamatta päivän netti-iltasanomia:

"Keskisen autolla on ajettu 31 600 kilometriä, mikä on varsin tavanomainen lukema tällaiselle autolle.
â€" Olen itse ajanut sillä alle 500 kilometriä kaiken kaikkiaan. Nyt auto on kuitenkin huollettu täydellisesti Nokialla toimivassa Ferrari-huollossa ensi kesää varten. Siihen on vaihdettu kytkin, jakopää kiristimineen ja polttoainejärjestelmä sekä jarrut on huollettu. Auto on kuin uusi, Vesa Keskinen kertoo Ilta-Sanomille." Siis Vesa Keskisen Ferrari F40.

Eli on noita jakopäävikoja vähän kalliimmissakin autoissa...  ;D

(mulla olis muuten myytävänä 1.4 TSI-CAXA:n jakopään perusosat, ks. Myydään-osasto. Myin Golfini pois ennenkuin ehdin vaihtamaan jakopään osia.)

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Archie - 01.02.15 - klo:13:32
Sorry off-topic, mutta enpä malta olla siteeraamatta päivän netti-iltasanomia:

"Keskisen autolla on ajettu 31 600 kilometriä, mikä on varsin tavanomainen lukema tällaiselle autolle.
â€" Olen itse ajanut sillä alle 500 kilometriä kaiken kaikkiaan. Nyt auto on kuitenkin huollettu täydellisesti Nokialla toimivassa Ferrari-huollossa ensi kesää varten. Siihen on vaihdettu kytkin, jakopää kiristimineen ja polttoainejärjestelmä sekä jarrut on huollettu. Auto on kuin uusi, Vesa Keskinen kertoo Ilta-Sanomille." Siis Vesa Keskisen Ferrari F40.

Eli on noita jakopäävikoja vähän kalliimmissakin autoissa...  ;D

(mulla olis muuten myytävänä 1.4 TSI-CAXA:n jakopään perusosat, ks. Myydään-osasto. Myin Golfini pois ennenkuin ehdin vaihtamaan jakopään osia.)

Ja kyseessä siis 80-luvun auto, jossa moottori kiertää rapiat 7t ja tuplaturbokone, jonka saa esim. väärällä kytkimen käytöllä rikki. Ei ole abs:ää tai luistonestoa tai muutakasn elektroniikkaa kuskin tai voimalinjan turvana.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Archie - 01.02.15 - klo:13:32
Sorry off-topic, mutta enpä malta olla siteeraamatta päivän netti-iltasanomia:

"Keskisen autolla on ajettu 31 600 kilometriä, mikä on varsin tavanomainen lukema tällaiselle autolle.
â€" Olen itse ajanut sillä alle 500 kilometriä kaiken kaikkiaan. Nyt auto on kuitenkin huollettu täydellisesti Nokialla toimivassa Ferrari-huollossa ensi kesää varten. Siihen on vaihdettu kytkin, jakopää kiristimineen ja polttoainejärjestelmä sekä jarrut on huollettu. Auto on kuin uusi, Vesa Keskinen kertoo Ilta-Sanomille." Siis Vesa Keskisen Ferrari F40.

Eli on noita jakopäävikoja vähän kalliimmissakin autoissa...  ;D
...
Ferrarin huoltoväli on perinteisesti ollut 5tkm ja parin vuoden välein laajempi huolto, remmin vaihto 6v/30tkm. Siksipä monet on ajettu juurikin tuon 5tkm/v.
Tässä hieman huoltohintoja
http://www.thesupercarrooms.co.uk/ferrari-service

360:sen ja uudempien huoltoväli on tupla. Porsche vielä menee käyttöautoina, mutta tiukemmat rassit ovat sitten pyhäautoja.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

skriko

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 01.02.15 - klo:10:27
8/2011 ja kohta 60 tkm ajettu. Toinen huolto tehty noin 52 tkm paikkeilla. Dsg alkoi nykimään, kun oli ajettu 11 tkm ja valohoidossa käyttänyt 3-4 kertaa. Lisäksi tehty tehtaan kampanjat.

Ei tuota autoa muuten kannata mihinkään vaihtaa jos ei välttämättä halua ajella toisenlaisella autolla. Auto on vasta 3 vuotta ja 5 kuukautta vanha ja 60 000 ajettu. Laitatutat DSG:n liikkeessä kuntoon virhevastuuseen vedoten ja jatkat ajelua. Jos taas et tykkää autosta niin se on sitten eri asia.

Nantti

#4078
Hyvä foorumi javarsinkin tää topicci...itteä kiinnostas kovasti noi jakoketjuhommat kun omakin mosa muttereina pöydällä... mut jotain v***n toyotan takuu yms...paskaa puolet eikä mitään asiaan liityvää?? No oma häpeä kun luen näitä juttuja...takas suomi24:sen kimppuun!!! Ja Anteeks offtopic SÃ,,Ã,,TÃ,,NA!!!

skriko

Lainaus käyttäjältä: Nantti - 01.02.15 - klo:20:25
Hyvä foorumi javarsinkin tää topicci...itteä kiinnostas kovasti noi jakoketjuhommat kun omakin mosa muttereina pöydällä... mut jotain v***n toyotan takuu yms...paskaa puolet eikä mitään asiaan liityvää?? No oma häpeä kun luen näitä juttuja...takas suomi24:sen kimppuun!!! Ja Anteeks offtopic SÃ,,Ã,,TÃ,,NA!!!

Hyvin kirjoitettu, kun alkavat ihmiset jotka eivät mitään tiedä jankata selvästä asiasta. Oma häpeä kun minäkin joka nämä asiat tiedän 100% varmasti alan kertoa tietämättömille jotka eivät niitä ymmärrä.
Eli siirrytään vaan TSI-koneiden jakoketjuongelmiin anna palaa. ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy