TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

ram1

Lainaus käyttäjältä: pomo - 28.01.15 - klo:19:25
Osan kuluidta jos maksaa ite, niin sittenhän osalli eli moottorilla on taas 2 vuoden takuu ja varmaan myös virhevastuu ;D
Riippuu mistä kuluista maksat.Yleensä se just niin, että vastuu sulla.Kannattaa silloin miettiä mistä maksaa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

skriko

Tuo korjatun auton takuu ei siirry eteenpäin esim. jos antaa auton vaihdossa. Kaikki varmaan jo tiesivätkin, että tuo takuu on erilainen, kuin tehtaan tai maahantuojan uuden auton takuu.

Peedy

Scirocconi (1.4 TSI, 118 kW, 75 t.km, -09) tarjosi viime viikolla käynnistyksen yhteydessä pelkkää tyhjää kierrätystä. Ei auttanut kun lavetilla VW Centteriin tutkittavaksi. Tänään ilmoittivat ketjun hypänneen ja sitämyöten venttiilien solmuuntuneen. Korjaustoimenpiteet kertoman mukaan pitäisi sisällään jakopään vaihdon ketjuineen ja ketjunkiristimineen sekä kannen työstön.

Jännä sinänsä, ettei mitään, tässäkin ketjussa esitettyjä, ennakkovaroituksia moottorista ole kuulunut. Myöskään kohtalokkaan käynnistyksen yhteydessä ei korviini mitään epämääräistä kolinaa kantautunut.

No, tilanne nyt on kuitenkin tämä ja kustannusarvio edellä mainituille toimenpiteille ilmoitettiin olevan 10 000 â,¬. Tästä valmistaja olisi valmis tulemaan 50% vastaan. Summan suuruudesta häkeltyneenä esitin näkemykseni valmistajan vastuun kasvattamisesta lähemmäs 100%. Huollosta kehoitettiin olemaan yhteydessä valmistajan edustajaan eli tässä tapauksessa maahantuojaan, arvelivat sitä kautta jakoon pystyttävän vaikuttaman.

Twistinä koko sopassa on se, että olen hankkinut auton käytettynä Saksasta ja myös tuonut sen itse maahan. Tällaisessa tapauksessa ei vissiin keskustelukumppani ole maahantuoja sen nimen mukaisessa merkityksessä, mutta ehkäpä valmistajan edustajana?

Osaisikohan joku kertoa onko tällaisessa tapauksessa syytä toimia jotenkin toisin kuin Suomesta ostetun kärryn tapauksessa?

ram1

Aja puuhun jos täyskasko.50% varmaan maksimi sun tapauksessa.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

svalkein

Hyvä neuvo :o entä Saksan pää, löytyisikö siellä apuja? Liikkeestä vai yksityiseltä ostettu?
M-B A250e -22

ceebbari

Varaudu siihen ettei Suomen päässä ketään kiinnosta laskea korjaus hintaa, koska olet "ilkeästi" tuonut auton heidän ohitseen  ;)

Gudmund

Kuten jo todettua, hyvät vaihtoehdot ovat osaltasi vähissä. Vaikeahan tuo on puuhunkaan enää ajaa...

Oikeastaan jopa tragikoomista, miten hyväuskoiselle autoilijalle tulee yllättäen 10ke remppalasku kouraan. Kyllä siinä hymy hyytyisi itselläkin, vaikka vain vitonen jäisikin maksettavaa.

Onneksi luovuin TSI-koneestani aikanaan ajoissa. Ei olis ollut varaa pitää.
Octavia III RS TDI

Mikey

Mikäli auto on Saksassa ostettu liikkeestä, niin sillä on ymmärtääkseni vähintään yhden vuoden takuu/virhevastuu myyjän taholta. Jos ostohetki on about vuosi tai alle, niin tsekkaisin Euroopan kuluttajakeskuksen http://www.ecc.fi/ kautta mitkä ovat myyjäliikkeen velvoitteet.


esko

Lainaus käyttäjältä: Peedy - 29.01.15 - klo:21:33
Scirocconi (1.4 TSI, 118 kW, 75 t.km, -09) tarjosi viime viikolla käynnistyksen yhteydessä pelkkää tyhjää kierrätystä. Ei auttanut kun lavetilla VW Centteriin tutkittavaksi. Tänään ilmoittivat ketjun hypänneen ja sitämyöten venttiilien solmuuntuneen. Korjaustoimenpiteet kertoman mukaan pitäisi sisällään jakopään vaihdon ketjuineen ja ketjunkiristimineen sekä kannen työstön.

Jännä sinänsä, ettei mitään, tässäkin ketjussa esitettyjä, ennakkovaroituksia moottorista ole kuulunut. Myöskään kohtalokkaan käynnistyksen yhteydessä ei korviini mitään epämääräistä kolinaa kantautunut.

No, tilanne nyt on kuitenkin tämä ja kustannusarvio edellä mainituille toimenpiteille ilmoitettiin olevan 10 000 â,¬. Tästä valmistaja olisi valmis tulemaan 50% vastaan. Summan suuruudesta häkeltyneenä esitin näkemykseni valmistajan vastuun kasvattamisesta lähemmäs 100%. Huollosta kehoitettiin olemaan yhteydessä valmistajan edustajaan eli tässä tapauksessa maahantuojaan, arvelivat sitä kautta jakoon pystyttävän vaikuttaman.

Twistinä koko sopassa on se, että olen hankkinut auton käytettynä Saksasta ja myös tuonut sen itse maahan. Tällaisessa tapauksessa ei vissiin keskustelukumppani ole maahantuoja sen nimen mukaisessa merkityksessä, mutta ehkäpä valmistajan edustajana?

Osaisikohan joku kertoa onko tällaisessa tapauksessa syytä toimia jotenkin toisin kuin Suomesta ostetun kärryn tapauksessa?

Auton virallinen maahantuoja on laissa ja asetuksissa määrätty autonvalmistajan edustajaksi.
Minulle kävi kerran niin, että maahantuoja kieltäytyi toimittamasta minulle lain vaatimia asiapapereita perusteena se, että virallinen maahantuoja ei ole ko. ajoneuvoa tuonut maahan. Luuri tuli korvaan.
Otin lakimiehen avukseni ja riitautin asian.
Tuloksena oli, että maahantuoja velvoitettiin rangaistuksen uhalla toimittamaan minulle asianomaiset asiakirjat.
( liittyivät tyyppihyväksyntään yms. yms.) Paperit tulivat kiitettävällä nopeudella ja sain myös opettaa ko. maahantuojalle lakia ja käytöstapoja, tämä tuli tässä vielä bonuksena. ( toki he lain hyvin tunsivat, mutta eivät uskoneet minun sitä oppivan)
Minun nähdäkseni tarkoittaa sitä, että jos sinulla on asiakkaana auton valmistajan kanssa jotain selvitettävää, sinun tulee kääntyä auton virallisen maahantuojan puoleen.
Reklamointitapauksessa reklamoidaan aina ensin myyjälle, siitä homma lähtee eteen päin.
Jos asia menee niin pitkälle, että tulee asiaa auton valmistajalle niin sitten vain maahantuojan puoleen.

JPN_V70D3OR

Olen samaan mieltä, että oikeuksistaan pitää pitää kiinni, harmillisesti täällä Härmässä riiteleminen on pitkälti kuluttjan vastuulla ja riskillä. Lisäksi täällä tulkitaan, että remontin jälkeen moottori on vikaantumishetkeä paremmassa kunnossa, joten maksamaan joutuu joka tapauksessa.

Marmoritiski esitää, että he ovat tulleet jo 50% vastaan ja moottori on alkuperäistä paremmassa kunnossa, joten Kuluttaja-asiamiehen kanta voi olla aika liki sama. Tietty tämä kannattaa kokeilla, mikäli marmorilla korjauttaa, koska itselle riskiä ei ole.

Riidellessä juristien kanssa ja oikeussa pitää aina olla valmius maksamaan kulut. Vaikka olisi oikeusturvavakuutus, hävitessä vastapuolen kulut lähtee omasta pussista. Ellei joku juristi hoida hommaa harrastuksena hintaa kertyy ~200,-/h ja tunteja kertyy paperisodassa helposti kymmeniä.

Toinen v-ehto on korjauttaa pienemmässä pajassa, mahdollisesti tarvike-/kierrätysosilla. Luulisi hinnan jäävän siedettäviin lukemiin. Tällöin tosin maahantuojan osallistuminen kustannuksiin on lähes toivotonta. Saksan myyjää voi yrittää, mutta heiltäkin pitäisi saada korjauslupa etukäteen.

Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Peedy

Toivottomalta tuntuu, maahantuojan mukaan heillä ei asiassa ole minkäänlaista virhevastuuta, mutta tulevat "asiakastyytyväisyyden" nimissä 50%:lla vastaan. Euroopan kuluttajakeskuksen mukaan tilanne on kannaltani heikko, sillä Saksan lainsäädännön mukaan myyjän virhevastuu on maksimissaan 2v. Auton hankinnasta on 2,5v. Autoliiton lakineuvonnassa virheen katsotaan kuuluvan kuluttajasuojalain 5 luvun §12 pykälän nojalla valmistajan kontolle, mutta Euroopan kuluttajakeskusen mukaan Suomen kuluttajasuojalaki ei kata Saksantuliaisia... Näyttää siltä, että pääsen sponsoroimaan VW:n suunnitteluosaston sössimisiä 5 000â,¬:n suuruisella panoksella...

kt

Eihän kunnostettu vaihtomoottori kai kymppitonnia maksa asennettunakaan? Kannattaako tutkia vaihtoehtoja moottorin hankinnassa?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.01.15 - klo:11:06
Eihän kunnostettu vaihtomoottori kai kymppitonnia maksa asennettunakaan? Kannattaako tutkia vaihtoehtoja moottorin hankinnassa?

Kyllä tuo aika normilta kuullostaa. Uusi moottori ilman apulaitteita asennettuna merkkiliikkeessä liikkuu aika usein tuolla 8500-10000e tuntumassa. Isommat dieselit, vaikka bemarin 3.0 litranen kustantaa muistaakseni jo lähemmäs 15te merkkiliikkeessä vaihdettuna. -05 T-Sport Corollaan maksoi kone vaihdettuna muistaakseni reilu 9000e, kun imuventtiili päätti mennä poikki rajoittimella 8200rpm:ssä.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

kt

Eikö vakuutusyhtiöiden kolariautoista saisi moottoria irti?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: kt - 30.01.15 - klo:11:32
Eikö vakuutusyhtiöiden kolariautoista saisi moottoria irti?

Niin tai vaikka Saksan Ebaysta. Pitäisi vaan tietää tarkalleen mitä tilata.

samppa79


Eihän tässä kai ole edes kyse koko moottorin vaihtamisesta? Uusi kansi, ketju, ja kiristin?
Kuulostaa vähän oudolta että koko moottori pitäisi vaihtaa.

Muuten, jos oikeuteen menee tällaiset keissit, niin saattaa käydä niin että tuomari tuomitsee ns. sovitusratkaisun. Tyyliin jos nyt vaadit että VW maksaa 100% kuluista, niin oikeus päättää esimerkiksi että vw maksakoon 75% ja sinä 25%. Seuraus on se, että kumpikin osapuoli maksaa omat oikeudenkäyntikulunsa, koska ns. sovitteluratkaisu.

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: samppa79 - 30.01.15 - klo:11:53
Eihän tässä kai ole edes kyse koko moottorin vaihtamisesta? Uusi kansi, ketju, ja kiristin?
Kuulostaa vähän oudolta että koko moottori pitäisi vaihtaa.

Muuten, jos oikeuteen menee tällaiset keissit, niin saattaa käydä niin että tuomari tuomitsee ns. sovitusratkaisun. Tyyliin jos nyt vaadit että VW maksaa 100% kuluista, niin oikeus päättää esimerkiksi että vw maksakoon 75% ja sinä 25%. Seuraus on se, että kumpikin osapuoli maksaa omat oikeudenkäyntikulunsa, koska ns. sovitteluratkaisu.

Oikeuteen ei kannata kyllä lähteä, siellä voi käydä todella kylmät. Sinne saa hukattua äkkiä uuden menopelin verran rahaa. Saa olla aika varman asiastaan jos muutaman tonnin takia lähtee käräjille.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

samppa79

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 30.01.15 - klo:12:02
Oikeuteen ei kannata kyllä lähteä, siellä voi käydä todella kylmät. Sinne saa hukattua äkkiä uuden menopelin verran rahaa. Saa olla aika varman asiastaan jos muutaman tonnin takia lähtee käräjille.

Jep, oikeudessa ei voita kuin lakimiehet..

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 29.01.15 - klo:21:37
Aja puuhun jos täyskasko.50% varmaan maksimi sun tapauksessa.


...ja näiden puuhun ajavien saatanan kusipäiden takia vakuutusmaksut on mitä on >:(

ram1

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 30.01.15 - klo:12:38

...ja näiden puuhun ajavien saatanan kusipäiden takia vakuutusmaksut on mitä on >:(
Toi nyt oli leikkiä.Tosin silläkin näköjään saa herneen aikaseksi.Ja vakuutusmaksut varmaan alenee, jos kukaan ei aja puuhun.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

ceebbari


pomo

Joku muu kuin merkkliike vois kunnostaa koneen alle 5000e:n? Saksan oikeskäytäntö on erilainen, jos vaadit liikkeltä jotain niin todennäköisesti menee oikeuteen ja saksassa oikeudenkäyntikulut pitä maksaa ennakkoon.


Ranssi

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 30.01.15 - klo:13:02
Toi nyt oli leikkiä.Tosin silläkin näköjään saa herneen aikaseksi.Ja vakuutusmaksut varmaan alenee, jos kukaan ei aja puuhun.

Toi mieleen tiedossa olleen todellisen tapauksen, ja kyllä, se sai siitä kuultuani hienoiset herneet aikaiseksi. Tuosta jälkimmäisestä olen vahvasti eri mieltä eli jos kaikenlainen kusetus vakuutusasioissa loppuisi, niin taatusti se näkyisi maksuissakin.

ram1

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 30.01.15 - klo:15:00
Toi mieleen tiedossa olleen todellisen tapauksen, ja kyllä, se sai siitä kuultuani hienoiset herneet aikaiseksi. Tuosta jälkimmäisestä olen vahvasti eri mieltä eli jos kaikenlainen kusetus vakuutusasioissa loppuisi, niin taatusti se näkyisi maksuissakin.
En kyllä jaksa uskoa,että hinnat putoisi.Ehkä nousua ei tapahtuisi samaan tahtiin.Mutta Suomessa vakuutukset kuitenkin aika halpoja.Hiukan tietty vituttaa omistaa Bemari, ja maksaa E36:n mällejä.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Jaegarmaisteri

#4045
Lähes poikkeuksetta on kuluttajariitalautakunta laittanut maahantuojan tai korjaamon maksamaan näissä tapauksissa sen 50-80% kuluista. Joissain tapauksissa on jopa 100%. Ei pidä ihan suoraan hyväksyä mitään tarjousta alle 100%. Ne on vaan yleensä lähtöhintoja. Jos auto on suht nuori ja kilometrit selkeästi normaaliin ikäiseen autoon verrattavissa, niin aika vähän jää maksettavaa itselle. Toki se auto on "parempi", niin siitä saattaa silloin jotain jäämään. 20% korjauksista on kuitenkin vähemmän kuin 50%.

Omaan keissiin jonka tänne pari viikkoa sitten laitoin, niin kävi sitten ilmi, ettei ollutkaan ketju hypännyt. Korjaamolla olivat katsoneet ketjun ja siellä oli kaikki ok. Sitten olivat käynnistäneet ja auto käynyt moitteettomasti. Lopputulos oli, että yhdessä sylinterissä oli katkoja, niin se vaihdettiin. Selvisin siis alle 600â,¬ kuluilla. Auton olen jo myynyt ja enään toista kertaa en VAGgineisiin sotkeennu. Oppia ikä kaikki.

EDIT: itseasiassa hetki sen jälkeen kun edellisen päivityksen tein ja manauksen jakoketjusta tähän ketjuun, niin silloin soitti korjaamolta ja kertoi "ilo"uutiset. Mutta haluan siis tuoda kaikille selväksi, ettei nyt ollutkaan jakoketju ongelmaa 2.0l TSI koneessa. katkaistaan yhdestä jutusta siivet ja ei jätetä sitä elämään.
---

AXY

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 30.01.15 - klo:11:12
Kyllä tuo aika normilta kuullostaa. Uusi moottori ilman apulaitteita asennettuna merkkiliikkeessä liikkuu aika usein tuolla 8500-10000e tuntumassa. Isommat dieselit, vaikka bemarin 3.0 litranen kustantaa muistaakseni jo lähemmäs 15te merkkiliikkeessä vaihdettuna. -05 T-Sport Corollaan maksoi kone vaihdettuna muistaakseni reilu 9000e, kun imuventtiili päätti mennä poikki rajoittimella 8200rpm:ssä.

Octavia 1.8 TSI  moottorin hinta töineen 7800â,¬.

Eka Golf

Onko iso työ vaihtaa itse ketju ja mahdolliset muut "pakolliset" jos ei vielä vauriota?
Entä kuinka paljon maksaa "pakoliset" osat?
Vois ihan askarteluna vaihtaa parin vuoden välein itse jos ei "sikakallista"!  8)

baleno

Citroen C5 2.0i 2006

juskaa

Loistokeksintö tuo itsetekeminen .... Ainakin maahantuojan kannalta  ;D
Takuut ja virhevastuut poistuu sillä hetkellä kun avaat ekan ruuvin.!
Maahantuoja varmaan mielellään avustais kansalaisopistoja järjestämään TSI(tee se itse) kursseja.!!!

Parempi antaa valmistajan korjata virheensä !
Opel Insignia Sports Tourer -15
Jeep Grand Cherokee 4,0 -95

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy