TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: Repe_Ruutikallo - 23.10.14 - klo:19:49
Jep. Ei siis niin, että vain Mertsiä odotellessa olisi tullut peräti tuon verran lasiin.  :)

Mulla ois sitten vuosi ja kolme kuukautta aikaa, kun mittarissa nyt 42 820. Oliko muuten minkäänlaisia oireita missään vaiheessa?

Repe_Ruutikallo

Lainaus käyttäjältä: skriko - 23.10.14 - klo:20:12
Mulla ois sitten vuosi ja kolme kuukautta aikaa, kun mittarissa nyt 42 820. Oliko muuten minkäänlaisia oireita missään vaiheessa?

Ei minkäänlaisia missään vaiheessa. Roomsterin luotettavuus oli erinomainen.
Sitä en sitten tiedä, kuinka auto oireili välittömästi ennen hajoamista vai oireiliko mitenkään.

Higu

Ensin täytyy myöntää etten ole koko ketjua lukenut, mutta kun omat ongelmat viittaavat tähän niin kysytäänpäs onko täältä apua saatavilla.

Autoni siis Skoda Octavia combi 1.4 TSI vuosimallia 2010. Mittarissa lukemat hieman päälle 111000 km ja syttyi näytölle pakokaasun valvontajärjestelmän merkkivalo. No kävin sitten huollossa sitä näyttämässä, kun ei omaa taitoa ole tutkimiseen/korjaamiseen.

Vikakoodit luettiin ja ilmoitti herjaavansa nokka-akselin ja kampiakselin antureiden yhteensopivuudesta. Häiriö viittaa jakopääongelmaan. Vikatallennukset poistettiin ja tehtiin koeajo, ajolla toiminta normaali. No maksoin tyytyväisenä ja lähdin kauppaan. Kaupasta lähtiessä syttyi merkkivalo taas palamaan ja palaa edelleen.

Onko edessä nyt sitten jakoketjun vaihto ja korvaako maahantuoja / autoliike / tai joku muu instanssi jotain vai odottaako minua suuri lasku? Nettiä selatessani on ilmeisesti tyyppivikaa ollut tässä?

Huollot on tehty merkkikorjaamoilla ohjekirjan mukaan ja ongelmia käynnissä en ole itse huomannut. Auto siis hankittu uutena Veholta.

baleno

Jakoketju venynyt. Kauanhan tuo on kestänytkin. Uudesta ollut ja huollot kunnossa. Uskoisin että saat osan kustannuksista maahantuojan piikkiin. Eli auton myyneeseen liikkeeseen neuvottelemaan (=vaatimaan). Vika on tietysti tyyppivika. Ketjun pitäs kestää auton käyttöikä.
Citroen C5 2.0i 2006

Villeee

Minulle kerrottin merkkihuollossa että nykyään on ohjeistus tehdä ketjun venymän mittaus jos kuulostemalla ketju pärähtää. On myös mahdollista tehdä mielenrauhan vuoksi omaan piikkiin noin yhden tunnin veloituksella.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Villeee - 20.11.14 - klo:22:14
On myös mahdollista tehdä mielenrauhan vuoksi omaan piikkiin noin yhden tunnin veloituksella.

Siinähän on taas hyvä rahastuskeino, kun jokainen vaggilainen jolla on ketju, maksaa tunnin työn. Kyllä ne pirut osaa kuljettaa. ;D
Koska rengistä tuli isäntäänsä viisaampi.

hansolo

Samanlainen lisäpalvelu on hinnoiteltu myös TDI vehkeisiin jakohihnaan liittyen täällä Perämeren rannalla. Paikallinen merkkihuoltamo ottaa n. 26 eur hihnan kunnon tarkastuksesta ja sen saakin teettää tilanteesta riippuen useampaan otteeseen ja huomattavasti ennen tehtaan ilmoittamaa vaihtoväliä.
Ajossa: Sähkökiivi eli Skoda Citigo-e IV MY21, Skoda Octavia Combi e-Tec MY21, kesäisin BMW F650ST "Funduro"

Higu

No niin! Aamulla vein auton korjaamolle, iltapäivällä kyselin mikäs tilanne ja ilmoittivat että työn alla: JAKOKETJU VENYNYT ja uusi saatu Helkamalta, pitäsi olla valmista huomenna. Mitäköhän korvaa maahantuoja vai autoliike ns. Good willing hengessä? Alustavasti lupailivat että jotain voitaisiin korjata kun takuuaika jo autossani ummessa.

Huomenna nähdään mitä asiakas joutuu maksamaan!

T4Syncro

Koskeeko jakoketjuongelma/kiristinongelma MY2012 moottoria? Sellainen olisi erään Caddy Maxin nokalla, autolla ajettu 36 000 km.



T4Syncro

Lainaus käyttäjältä: T4Syncro - 02.12.14 - klo:23:21
Koskeeko jakoketjuongelma/kiristinongelma MY2012 moottoria? Sellainen olisi erään Caddy Maxin nokalla, autolla ajettu 36 000 km. 1.2 TSI 77 kW kone.

tet

Lainaus käyttäjältä: Higu - 02.12.14 - klo:21:23
Huomenna nähdään mitä asiakas joutuu maksamaan!

Ei. Huomenna nähdään mitä asiakas yritetään saada maksamaan. Tietenkin maksat vain sen mikä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien määräyksien mukaan sinulle kuuluu. Moottorin tulee kestää noin 300 tkm, jos autollasi on ajettu esim. 100 tkm niin maksat vain kolmanneksen korjauskuluista.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pomo

Niin ja jos hintaa kertomatta aletaan korjata niin ei tuosta paljon voi pyytää ;D

Mikey

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.12.14 - klo:11:42
Ei. Huomenna nähdään mitä asiakas yritetään saada maksamaan. Tietenkin maksat vain sen mikä kuluttajansuojalain virhevastuuta koskevien määräyksien mukaan sinulle kuuluu. Moottorin tulee kestää noin 300 tkm, jos autollasi on ajettu esim. 100 tkm niin maksat vain kolmanneksen korjauskuluista.
Kuluttajalautakunnan näkemys auton virhevastuun alaisesta kestoiästä on ollut n. 200 tkm.

tet

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 03.12.14 - klo:19:20
Kuluttajalautakunnan näkemys auton virhevastuun alaisesta kestoiästä on ollut n. 200 tkm.

No niinpä näkyy, kun uusimpia caseja katselee. Joskus aiemmin kuluttajaviraston sivuilla oli vanhempi lista tapauksista ja niissä vaikutti vastaavissa moottorivaurioissa kestoikäodote olevan noin 300 tkm. Nykyään siellä on pitkä lista pelkkiä jakoketjutapauksia ja niissä näyttää linjana olevan sellainen reilu 200 tkm yleensä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)


Higu

Tämä tarina saatiin lopulta päätökseen!

Aluksi täytyy sanoa että sain heti aluksi kustannusarvion n. 1000â,¬ jakoketjun vaihdosta ja tutkimusten jälkeen katsottaisiin korvaako maahantuoja mitään.

Eilen sitten ilmoitettiin että jakoketju oli venynyt, kun liikkeessä poikkesin. Maahantuoja oli sanonut että lisäksi on vaihdettava myös nokka-akselin säädin, jotta menisi takuuseen. Usein vika on kuulemma siinä. Itse huoltoliike ei olisi sitä vaihtanut. No itse säädin saatiin vasta eilen liikkeeseen toimitettua ja korjaus venyi siis päivällä.

LOPULTA: Maahantuoja korvasi 100% töistä ja. 70% varaosista. Maahantuojalle oli lähetettävä kopio auton huoltokirjasta ja sen historiasta (huolto-ohjelman mukaiset huollot tehty) Koska korjaus venyi sain myös eilen veloituksetta käyttöön vuorokaudeksi sijaisauton. Lopuksi jäi minulle maksettavaa n. 300 euroa, josta suurin osa tuli tästä nokka-akselin säätimestä, ovh n.750â,¬ ja loput muista osista kuten ketjusta, kiristimistä jne..

Siis ainoastaan MERKKIHUOLTO/AUTON OSTOPAIKKA tarjosi tämän. Jos olisin vienyt sen muualle huoltoon olisi hinta ollut tarjousten perusteella n. 1500â,¬ ilman nokka-akselin säädintä ja siitä aiheutuvaa työtä.

Säästyipä tässä nyt jokunen raha vaikka joulua varten  :) Kiitos ja kumarrus ;)

sambolo

Säästyi ja säästyi.. eikö tuon kuuluisi kestää ja säästyä ne kaikki rahat ;)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Jultsu

LainaaSäästyi ja säästyi.. eikö tuon kuuluisi kestää ja säästyä ne kaikki rahat ;)

Niinpä. Suurin summa joka on mennyt 400tkm ajetun TDI-wolkkarin voimansiirron "remonttiin" on ollut 9e maksava venttiilikopan tiiviste, hyvää hyvyyttäni uusin sen kun kurkkasin missä kunnossa nokat ovat. Vanhallakin olisi kyllä pärjätty.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

pomo

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 05.12.14 - klo:00:10
Niinpä. Suurin summa joka on mennyt 400tkm ajetun TDI-wolkkarin voimansiirron "remonttiin" on ollut 9e maksava venttiilikopan tiiviste, hyvää hyvyyttäni uusin sen kun kurkkasin missä kunnossa nokat ovat. Vanhallakin olisi kyllä pärjätty.

Vaan kun "ennen oli ennen ja nyt on nyt". Ei nämä nykyautot enää kestä niin kuin ennen kesti. Päästöt ja kulutus on pienet, mutta tehot on kasvanut. Voiko realistisesti olettaa, että vehkeet silti kestää yhtä pitkään kuin ennnen?

Jultsu

Voi, ja vielä paremmin ja pidemmälle.


Sitäpaitsi, ei kai kukaan asella uhaten pakota vaihtamaan uudempaan autoon? Noita 10 vuotta vanhoja ikiliikkujia on suomi piukassa eikä niistä joudu köyhtymään edes yhden TSI-remontin vaatimaa summaa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 05.12.14 - klo:00:10
Niinpä. Suurin summa joka on mennyt 400tkm ajetun TDI-wolkkarin voimansiirron "remonttiin" on ollut 9e maksava venttiilikopan tiiviste, hyvää hyvyyttäni uusin sen kun kurkkasin missä kunnossa nokat ovat. Vanhallakin olisi kyllä pärjätty.


Mikään auto ei toimi 400tkm. pelkillä huolloilla ja venttiilinkopantiivisteen vaihdolla. Eikä venttiilikopantiiviste liity voimansiirtoon mitenkään.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

petteria

No niin liitytään ketjuun itsekkin.

2010 1,4 TSI ajettu n. 70tkm, satunaisesti startissa rallatellaan nokkaketju ääntä. Autoon on tulossa 70 tkm huolto ja tätä varatessa keskusteltiin huoltoteknikon kanssa varsin asiallisesti. Selvitti etukäteen maahantuojan osuutta ja kustannuksia, eli 70% osista ja 100% töistä menee maahantuojan piikkiin. Huoltoaika nyt tulossa tammikuussa ja vaihdetaan ketju, kiristin ja asiaankuuluvat remelit.

Onneksi meni ilman säätämistä tällaiseen lopputulokseen, muutama kymmpi olis ehkä säästynyt edellisessä huollossa jos olis käyttänyt valtuuttamattomassa liikkeessä ja tässä olis ehkä ollut isompi säätö edessä (kustannusmielessä siis). Ja ensimäinen omistaja siis tosiaan autolla.

Muutoin olen ollut todella tyytyväinen autoon, ja kohtuulliseen kulutukseen :)

Lähinnä kiinnostaa onko tietoa onko ketju ja kiristin tosiaan nyt parempaa laatua / tuotekehitystä tapahtunut, ainakin huollosta sellaista vihjailtiin. Onko ketjurempan läpikäyneitä jotka on ajaneet rempan jälkeen enemmän eli olis jo kokemuksia aiheesta?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: petteria - 14.12.14 - klo:19:39

Lähinnä kiinnostaa onko tietoa onko ketju ja kiristin tosiaan nyt parempaa laatua / tuotekehitystä tapahtunut, ainakin huollosta sellaista vihjailtiin. Onko ketjurempan läpikäyneitä jotka on ajaneet rempan jälkeen enemmän eli olis jo kokemuksia aiheesta?

Itse sain 118tkm ajettuna, koko paskan ilmaiseksi (pienen väännön jälkeen) vaikka jakoketju venyi ajossa ja moottorivauriohan siitä tuli. Sinuna en olisi kauhean tyytyväinen tuohon sovitteluun.

Itse en henk.koht usko, että laatu on yhtään parantunut. Sama ruljanssi on taas sadan tonnin päästä edessä. Muista myös katsoa öljynkulutuksen perään rempan jälkeen, voipi mystisesti alkaa kuluttamaan öljyä.

HepaK

Tuo rallatus kuului joskus käynnistäessä ihan uutena, eli lienee se normaalia. Viime kesänä katsastuksessa herjasi vikakoodia, jonka merkitys oli kampiakselin ja nokka-akselin epäsuhta. Eli ilmiselvä ketju. Vikakoodi nollautui kun testattiin läheisellä korjaamolla. Seuraavana päivänä soitin Laakkoselle ja halusin varata ajan huoltoon ja tarkistukseen. Kysyivät, että nollutuiko vikakoodi. Vastasin myöntävästi, mutta sanoin että eikös se koodi kerro kuitenkin nokan ongelmista. Sanottiin, että ei muuta kuin kovaa ajoa vaan, ei tarvitse huoltoa. No nyt viiden kuukauden jälkeen tarvitsee. Ã,,äni muuttuu sitten kun alkaa vaivata sellaiseksi jauhavaksi, jossa kierrokset hieman elää. Koska mitään muuta ei ollut niin ajelin vaan kovaa ajoa, kuten käsketty. Yhtenä aamuna hitaasti käynnistyy ja vikatila ja ei enää käynnisty. Auto vuorokauden paikallaan ja käynnistyy. Lopussa sitten heittää ihan helkkaristi kierrokset ajaessa pajalle. Palaa samalla moottori, ESP ja renkaan ilman paineen vahti. Neuvotellaan lähiaikoina, mitä maksaa. Sanottiin, että hyvällä tuurilla saa takaisin ennen joulua. Kyseessä 2011 hankittu 2012 mallinen Seat 1.2 TSI. Autolla ajettu n. 68 tuhatta. Vika koodi katsastuksessa jotain 60 tuhatta. Harmi kun muuten ollut viaton peli. Ihmetyttää selitys, että osat pitää tilata. Eiko tässä tilanteessa pitäisi olla setti aina varastossa? Kuulemma, jotain turbovikakoodia oli näyttänyt. Toivottavasti johtuisi tuosta nokkaketjusta. Olisi edes joku paska sijaisauto tarjota, mutta pitää varmaan kaikesta vääntää. Kesällä ei olisi ollut haittaa, mutta että viisaan huoltoneuvojan takia nyt joulun aikaan, jossa paljon auton tarvetta. Ei muuta kuin kovaa ajoa!

Japi_

Nyt lueskellut jonkin verran tätä 1.4TSI aihetta ja etsinnässä olisi emännälle kyseisellä moottorilla olevaa kakkosautoa.
Mitä kannattaa ensimmäisenä tutkia/kuullostella? :o Ketju taitaa olla tässä mallissa se "heikoin lenkki"?

kt

Keskustelua vuosia seuranneena toteaisin, että jakoketjun venymisiä lienee esiintynyt lähinnä moottorissa 1,2TSI ja kaksoisturbolla varustetussa 1,4TSI:ssä. Muissa moottoriversioissa sitten vain satunnaisesti (harvemmin).
Itse ajan 1,4TSI (CAXA-moottori) ja hyvin on toiminut 88 tkm.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Jusa.L

Meilläkin sitten meni jakopää vaihtoon perheen 1.2 TSI Ibizassa (2011) ja ajettu 41tkm...!

Jo noin vuosi sitten alkoi silloin tällöin "päristä" startissa, kun mittarissa oli noin 25tkm ja sitten 30tkm huollossa tästä mainitsin ja kun hain auton, niin
ei kuulemma vikaa, eikä tarvitse huolehtia, kun on kuulemma "parannetulla" jakopäällä...

Nyt sitten auto ilmoitti 41tkm kohdalla että huoltoon pitäisi mennä ja kun varasin ajan, niin taas mainitsin että pitää pahaa ääntä edelleen startissa, että pitäisiköhän pikku hiljaa tehdä jotain tai edes tarkistaa ja nyt sitten ilmoittivatkin että auto jää ylimääräiseksi päiväksi jakopään remonttiin.

Kulut menivät 100% osista maahantuojalle ja 70% työstä maahantuojalle ja loput 30% liikkeelle, eli itselleni ei tullut kuluja!

Ja nyt kone kuullostaa kyllä paljon paremmalta, kuten kuuluukin! Nyt sitten pitää vain seurata, ettei ala syömään öljyä, kuten joillekin on käynyt...

lemmentalja

Ei se varmaan sitä öljyä ala syömään vaan tiputtamaan jos jakopäänrempan jälkeen alkaa katoamaan...?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Seat-mies77

Itsellä Seat Ibiza 2011 1.2 TSI, ajettu hieman yli 100 tkm. Ketju on kerran vaihdettu ja samalla uusittu jakopää uudenmalliseksi. Nyt on alkanut jälleen pitämään käynnistäessä pärinää aina silloin tällöin. Huollossa tehtiin jakoketjun mittaus, sen mukaan venymä ei ylitä raja-arvoa. Kertoivat huollossa, että mikäli ketju uusitulla jakopäällä venyy, tarkoittaa se usein sitä, että edellinen venynyt ketju on kuluttanut kampiakselin päässä olevan rattaan, mikä taas sitten venyttää uudenkin ketjun. Tuo ratas on kiinteästi moottorissa kiinni, joten sitä ei voi vaihtaa, vaan koko moottori on vaihdettava.

ceebbari

#3809
Lainaus käyttäjältä: Seat-mies77 - 17.12.14 - klo:10:52
2011 1.2 TSI, ajettu hieman yli 100 tkm. Ketju on kerran vaihdettu ja samalla uusittu jakopää uudenmalliseksi. Nyt on alkanut jälleen pitämään käynnistäessä pärinää aina silloin tällöin. Huollossa tehtiin jakoketjun mittaus, sen mukaan venymä ei ylitä raja-arvoa. Kertoivat huollossa, että mikäli ketju uusitulla jakopäällä venyy, tarkoittaa se usein sitä, että edellinen venynyt ketju on kuluttanut kampiakselin päässä olevan rattaan, mikä taas sitten venyttää uudenkin ketjun. Tuo ratas on kiinteästi moottorissa kiinni, joten sitä ei voi vaihtaa, vaan koko moottori on vaihdettava.

Tuotahan on kuulunut ajoittain  :o
Toisin sanoen jos ketju joudutaan venyneenä vaihtamaan pienillä kilometreillä, on edessä mahdollisesti tulevaisuudessa moottorinvaihto.(huoltohan vaatii ääniä, vikakoodeja tai raja-arvojen ylityksen venymältä ennen kuin suostuu vaihtamaan)
Eikö huollon pitäisi alkaa tarkastamaan ja vaihtamaan heti nuo ketjut, kun niissä havaitaan pienintäkään venymää?
Ja ilman muuta tehtaan piikkiin täysin.
Ei siis riittänyt että tehtiin luokaton ketju ja kiristin, piti koristella kakku vielä tuolla kiinteällä kampuranrattaalla  ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy