TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

raiski

85tkm ajettu TSI CAXA on menossa maanantaiaamuna kuunneltavaksi...

Joskus päivän ensimmäinen startti rääkäsee niin, että mekkala kuuluu sisälle asti, joskus taas vähän sivistyneemmin:
https://www.youtube.com/watch?v=QbKXRNuGgsE

ja joskus ollaan taas ollaan niiiin herrasmiesautoa että:
https://www.youtube.com/watch?v=vUwgu7CBGWk

Eiköhän se kuitenkin tee huollossa viimeiset ja tulee turha huoltoreissu. ;)

Tiaho

Kirjoittelin aikoinaan tuonne Tuulilasin foorumille omista ongelmistani volkkarin kanssa. Auto on 1.4 TSI DSG vuosimalli 2007. Ostin auton vuonna 2009 ja kun mittarissa oli noin 40 000 kilometriä hajosi jakopää ja mekaaninen turbo. Lasku oli useita tuhansia euroja, mutta onneksi auton myynyt ALD autoliike maksoi kaikki kustannukset koska antoivat takuun. Jos tuolloin olisi ollut tiedossa ongelman laajuus niin varmaan autoliike olisi ollut yhteydessä maahantuojaan kustannusten tasaamiseksi (tai en tiedä vaikka olisivat olleetkin).

Tarina jatkuu. Tänä vuonna kun autolla oli ajettu jo reilu 150 000 kilometriä jakopää lasahti jälleen (se niistä paremmista osista) ja minulle annettiin kustannusarvioksi joku vajaa kolme tonnia. Maahantuoja lupasi osallistua kuluihin 50%. Olin yhteydessä auton myyneeseen likkeeseen joka lupasi osallistua jäljelle jääneisiin kuluihin 50%. Eli vaikka auton ostosta oli kulunut jo useita vuosia niin myyjä joutui osallistumaan kuluihin.

ELI MUISTAKAA TAKUUAJAN JÃ,,LKEINEN VIRHEVASTUU MYYJÃ,,LLÃ,,.

En jaksanut käydä läpi kaikkia postauksia ja tästä on jo joku voinut kirjoitellakkin mutta menkööt.

caracal87

Lainaus käyttäjältä: caracal87 - 23.06.14 - klo:13:44
Perjantaina 13.6 päivä pärähti auto ensimmäisen kerran (Golf 1.4 GT ´06). Auto ostettu reilu vuosi sitten ja meillä ajettu 13tkm. Edellinen omistaja korjautti 20tkm sitten ensimmäisen kerran jakopään. Lähetin Tampereen Autokeskukseen sähköpostia, että onko halukkuutta tarkistuttaa ennen ku se poksauttaa koko koneen. Vastaus oli että palaa asiaan seuraavana torstaina 19.6 kun palaa itse töihin (Myyntipäällikkö). Tiistaina 17.6 parkasi toisen kerran ja vielä pahemmin. Tässä kohtaa jäi liikkeelle lähtemättä. Soitto Turun VV-Autoon ja kyselyä, että mitäs nyt? Sanoi että varataan aika torstaille 26.6 tarkastusta varten. Puhelun jo loppuessa kysyin ITSE antaako ajoluvan. Huoltoneuvoja sanoi että ei anna. Kysyin sijaisautoa tarkastusaikaan asti ja sanoi että ei anna sitäkään. Tässä kohtaa puhelu esimiehelle ja se jäi viimeiseksi asioinniksi Turun VV-auton kanssa. Noh ongelman ratkaisuun kävi kuitenkin niin että se ensimmäinen jakoketju remppa oli tehty 1vuosi ja 8kk sitten eli pitäisi mennä koko hoito Tampereen Autohuolto Oyn piikkiin ja vahvistus siitä tulikin. Sanoivat et vie vaan lähimmälle VV-Korjaamolle laitettavaks ja ne hoitaa viulut. Sain ajan LMS:tä maanantaille 23.6 ja hinautin auton vakuutuksen piikkiin jo valmiiksi niille tiistaina 17.6. Soitin äsken LMS:lle (23.6) ja kysyin onko valmis tänään. Vastaus oli että autoa tutkitaan mutta mekaanikko ei ole saanut ääntä kuulumaan. Mulla on sijaisauto nyt perjantaihin 27.6 asti ja pyysin käynnistelee kylmänä aamusin pari päivää että saavat vian kuuluviin. Nyt pelkona että ei saa koko ääntä esiin ja taristus maksut itelle + vika uusii. Ã,,änen samanlaisuudesta "4 starttia TSI:llä" videoon verrattuna voin olla varma. Varsinkin viimenen startti videolla on täysin samanlainen.

Onko yleistä että rallatus on satunnaista?
Meneekö tässä tapauksessa tarkistus omasta pussista jos ei saa ääntä kuuluviin?
Onko muita toisen kerran lauenneita?
Mistä muusta rallatus on voinut johtua?
Onko LMS vastuussa koneen laukeamisesta tai jakopään hajoamisesta jos se sattuu leviämään nyt jos jakopäälle ei tehdä mitään?

Niin se vaan piti edelleen ääntä. 10.7 vein takasin LMS:lle ja tänään (17.7) vasta sain takaisin. Aiemmin kun eivät kuulleet mitään oli jo varattu korjauspäivä. Nyt ei ollut ja kalenteri täys. Ilman autoliikkeen lainautoa ja ilman LMS:n sijaisautoa siis reilu viikko ja nyt vasta korjasivat jakopään ja kuulivat itsekkin rallatuksen. Aiemman käynnin maksu hyvitettii jonkun pikkuosan vaihtoon mikä havaittiin samalla. Muuten koko homma edellisen työn takuun piikkiin. Autolla oli siis ajettu alle 20tkm ennen kuin jakopää levisi uudelleen ja nyt on ajettu 125tkm ylipäätään. Vinkkinä sanon että AINA menkää kuvatun videon kanssa josta rallatuksen kuulee. Ensimmäisellä kerralla en mennyt ja eivät uskoneet ja toisella kerralla oli vaikea olla uskomatta. videot alla:
Aamu: https://www.dropbox.com/s/n4wcytscaeevwnd/To%2010.7.2014%20aamu.mp4
iltapäivä: https://www.dropbox.com/s/wmxrnyd1fz0x0b0/To%2010.7.2014%20p%C3%A4iv%C3%A4.mp4

tumi

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 12.06.14 - klo:12:04
Jumalauta mitä hintoja...kiva pikku yllätys kun tommonen kuluu omasta lompakosta!  :o

Eka kerta menee kai aina maahantuojan piikkiin. Minulla Golf Plus 2007 TSI DSG ja n. 70 000 km:n kohdalla (syksy 2011) nokka-akselin asennosta vikakoodi ja venynyt jakoketju vaihtoon, samalla vaihdettiin DSG:n mekatroniikka. Tämä varmaan päälle 3 tonnin remppa, joka meni kokonaan maahantuojan piikkiin.

Vein auton viime viikolla määräaikaishuoltoon ja kerroin huollolle, että auton käynnistäminen talvella ja kosteilla keleillä tuntuu kestävän kauemmin (aivan, kuin starttimoottori kävisi 2-3 sekuntia kauemmin). Vaihtoivat öljyt ja öljypohjan tiivisteen, joka vaihtokunnossa. Tekivät koeajon ja huomasivat, että moottorin vikavalo palaa. Tämä vikavalon syttyminen siis huollon jälkeen, minun käytössä tuota ei ollut tapahtunut. Kertoivat, että sama vika, kuin 2011, eli venynyt jakoketju pitää vaihtaa. Kilometrejä nyt 115 000. Maahantuoja korvaa puolet ja minun osuus arvion mukaan 1300 euroa.

Auto makaa nyt 2 viikkoa huoltoliikkeen pihassa, kunnes moottorivikoihin erikoistuneet huoltajat kerkeävät vaihtamaan jakoketjun. Haen auton siis kahden viikon päästä ja vakuutan, että on viimeinen VW ja samoin viimeinen asiointi tässä VAG-konsernin liikkeessä. Nyt alkaa uuden ja luotettavan ajokin etsiminen ja toivottavasti muut autoliikkeet huolivat entisen vaihdossa. Täytyy ajella varovasti, että auto kestää sen ajan, kunnes uusi auto on löytynyt. Onhan siinä tuliterä jakoketju ja kyllähän tuolla uusi omistaja vielä jonkin aikaa huristelee :).


raiski

Lainaus käyttäjältä: raiski - 12.07.14 - klo:20:01
85tkm ajettu TSI CAXA on menossa maanantaiaamuna kuunneltavaksi...
.....
Eiköhän se kuitenkin tee huollossa viimeiset ja tulee turha huoltoreissu. ;)

Kyllä se oli sielä äänähtänyt joten korjaushommiksi menee. Näyttäisi, että kustannukset eivät ole itselle kovinkaan montaa satasta. Tarkka summa riippuu nyt siitä, että meneekö jokin säädin myös vaihtoon (selviää kun autoa puretaan ja säätimen osanumero saadaan näkyville). Palaan asiaan loppukuusta kun remppa on tehty.

lemmentalja

Imunokkasäädin. Uusin yritys taitaa olla E loppuinen. Hinta 500-600â,¬ hujakoilla.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

_Q3_

Jakoketjuongelmasta on niin paljon kirjoituksia, että kokonaisuutta on vaikea hahmottaa, joten kysyn asiaan perehtyneiden mielipidettä korjauskustannusten jakoon.
Veljeni vm. 2008 (tai 2009) 90 kW Golf TSI jakoketju on venynyt ja korjataan merkkiliikkeessä ensi maanantaina. :-\
Ensimmäinen omistaja, ostettu ja huollettu ko. merkkiliikkeessä, autolla ajettu alle 80 tkm.
Mikä on kohtuullinen kustannusten jako: maahantuoja/jälleenmyyjä/omistaja?

elmerc

No jos on kunnon liike, joka haluaa huolehtia asiakkaistaan, ei asiakkaalle pidä aiheutua mitään kuluja. Myös virhevastuulaki velvoittaa myyjää myös takuun päättymisen jälkeen.
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

elieli

Mulla Audi A3 2009 1.4tsi:n (ajettu ~115 000km) moottorista alkoi hiljattain kuulumaan rallatusta käynnistyksen yhteydessä noin 1-2 sekunnin ajan. Ã,,äntä ei kuulunut aina, ehkä noin 5 kertaa kymmenestä. Määräaikaishuollon aika koitti ja mainitsin aiheesta huollolle että voisi vilkaista.

Tänään sitten soitettiin huollosta (Audi Center Helsinki) että ääni tulee nokka-akselin säätimestä ja että se pitäisi vaihtaa - eikä autolla ajamista suositella ennen sen korjaamista. Kustannukseksi arvioitiin 1300â,¬. Mainitsin puhelimessa perehtyneeni hieman tähän 1.4tsi jakoketju-aiheeseen ja että näitten ongelmien korvausvastuitten määrittämiseen on myös käytetty kuluttaja-asiamiestä. Tämän jälkeen korjaamon henkilö lupasi soittaa auton myynneelle henkilölle (ostin ko. auton siis 2.5 vuotta sitten naapurin vv-autotalosta). Hetken kuluttua takaisinsoiton yhteydessä kerrottiin että automyyjä oli luvannut tulla vastaan 300â,¬ korjauskustannuksissa.

Tätä forumia lueskelleena korvaussummat on vaihdelleet riipuen merkistä, auton iästä ja kilometreistä, joten:

Kuulostaako vastaantulemisen osalta tuo 300â,¬, 23% kokonaiskorjauskustannuksista hyväksyttävälle, vai kannattaako kysäistä kuluttaja-asiamieheltä mielipidettä?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: elieli - 25.07.14 - klo:13:29
Mulla Audi A3 2009 1.4tsi:n (ajettu ~115 000km) moottorista alkoi hiljattain kuulumaan rallatusta käynnistyksen yhteydessä noin 1-2 sekunnin ajan. Ã,,äntä ei kuulunut aina, ehkä noin 5 kertaa kymmenestä. Määräaikaishuollon aika koitti ja mainitsin aiheesta huollolle että voisi vilkaista.

Tänään sitten soitettiin huollosta (Audi Center Helsinki) että ääni tulee nokka-akselin säätimestä ja että se pitäisi vaihtaa - eikä autolla ajamista suositella ennen sen korjaamista. Kustannukseksi arvioitiin 1300â,¬. Mainitsin puhelimessa perehtyneeni hieman tähän 1.4tsi jakoketju-aiheeseen ja että näitten ongelmien korvausvastuitten määrittämiseen on myös käytetty kuluttaja-asiamiestä. Tämän jälkeen korjaamon henkilö lupasi soittaa auton myynneelle henkilölle (ostin ko. auton siis 2.5 vuotta sitten naapurin vv-autotalosta). Hetken kuluttua takaisinsoiton yhteydessä kerrottiin että automyyjä oli luvannut tulla vastaan 300â,¬ korjauskustannuksissa.

Tätä forumia lueskelleena korvaussummat on vaihdelleet riipuen merkistä, auton iästä ja kilometreistä, joten:

Kuulostaako vastaantulemisen osalta tuo 300â,¬, 23% kokonaiskorjauskustannuksista hyväksyttävälle, vai kannattaako kysäistä kuluttaja-asiamieheltä mielipidettä?

Sama(?) vika korjattiin tuossa meidän '08 golffissa kesäkuussa 87.000km kohdilla. Työt meni 100% maahantuojalle, 50% osista. Artistille jäi maksettavaa 317,01â,¬. Toinen omistaja.

raiski

Lainaus käyttäjältä: raiski - 19.07.14 - klo:20:24
Kyllä se oli sielä äänähtänyt joten korjaushommiksi menee. Näyttäisi, että kustannukset eivät ole itselle kovinkaan montaa satasta. Tarkka summa riippuu nyt siitä, että meneekö jokin säädin myös vaihtoon (selviää kun autoa puretaan ja säätimen osanumero saadaan näkyville). Palaan asiaan loppukuusta kun remppa on tehty.

Nyt on vaihdettu ketju+kiristin+hilppeitä ja 520euron camshaft adjuster (03c109088e). Tehdas/maahantuoja/mikälie maksoi hommasta suurimman osan ja loput laitettiin autoliikkeen kanssa puoliksi. Itselle tuli kustannuksia 217â,¬.

Auto on tosiaan 2008 vuoden Golf, CAXA-koneella ja ajettu vajaa 86tkm. Ostin käytettynä noin 3 vuotta sitten ALD:ltä, jolloin mittarissa oli 42tkm. Minkään tahon kanssa ei tarvinnut inttää tai taistella kustannuksista ja kaikki sujui muutenkin mallikkaasti.

fish

Lainaus käyttäjältä: elieli - 25.07.14 - klo:13:29
Mulla Audi A3 2009 1.4tsi:n (ajettu ~115 000km) moottorista alkoi hiljattain kuulumaan rallatusta käynnistyksen yhteydessä noin 1-2 sekunnin ajan. Ã,,äntä ei kuulunut aina, ehkä noin 5 kertaa kymmenestä. Määräaikaishuollon aika koitti ja mainitsin aiheesta huollolle että voisi vilkaista.

Tänään sitten soitettiin huollosta (Audi Center Helsinki) että ääni tulee nokka-akselin säätimestä ja että se pitäisi vaihtaa - eikä autolla ajamista suositella ennen sen korjaamista. Kustannukseksi arvioitiin 1300â,¬. Mainitsin puhelimessa perehtyneeni hieman tähän 1.4tsi jakoketju-aiheeseen ja että näitten ongelmien korvausvastuitten määrittämiseen on myös käytetty kuluttaja-asiamiestä. Tämän jälkeen korjaamon henkilö lupasi soittaa auton myynneelle henkilölle (ostin ko. auton siis 2.5 vuotta sitten naapurin vv-autotalosta). Hetken kuluttua takaisinsoiton yhteydessä kerrottiin että automyyjä oli luvannut tulla vastaan 300â,¬ korjauskustannuksissa.

Tätä forumia lueskelleena korvaussummat on vaihdelleet riipuen merkistä, auton iästä ja kilometreistä, joten:

Kuulostaako vastaantulemisen osalta tuo 300â,¬, 23% kokonaiskorjauskustannuksista hyväksyttävälle, vai kannattaako kysäistä kuluttaja-asiamieheltä mielipidettä?
Lienen myöhässä, mutta kuitenkin.

Audi Center Helsinki on sama puulaki kuin VV auto. Ei kuulosta kohtuulliselta. Pyydä, että selvittävät maahantuojan osuuden, ynnäät sen myyjän osuuteen, ja sen jälkeen se kuluttaja-asiamies jos ei miellytä.
Touran 1.6 TDI DSG7

_Q3_

Veljeni vm. 2008 90 kW Golf TSI jakoketju on nyt korjattu, ilmeisesti koko paletti vaihdettiin (jakoketju, rattaat, kiristin, säädin...).
Artisti maksoi reilut 500 â,¬ noin 2 tâ,¬ remontista.
Ovatko uudet osat kestävämpiä vai onko ongelmia odotettavissa edelleen tulevaisuudessa?

japa

Todelliset kulut olivat 500e. Joten artisti maksoi koko lystin.  8) Luulisin.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

raiski

Lainaus käyttäjältä: _Q3_ - 04.08.14 - klo:13:00
Ovatko uudet osat kestävämpiä vai onko ongelmia odotettavissa edelleen tulevaisuudessa?

Oma veikkaukseni on, että kestää ajella taas jonkin aikaa (toiset 85tkm). Veikkaan näin foorumikirjoittelujen perusteella ja huoltoneuvojan reaktiosta kun totesin: "että josko tämä nyt kestäisi". Muuten puhelias huoltoneuvoja oli hyvin hiljaa.  :D

Gulf

Lainaus käyttäjältä: raiski - 07.08.14 - klo:15:59
Oma veikkaukseni on, että kestää ajella taas jonkin aikaa (toiset 85tkm). Veikkaan näin foorumikirjoittelujen perusteella ja huoltoneuvojan reaktiosta kun totesin: "että josko tämä nyt kestäisi". Muuten puhelias huoltoneuvoja oli hyvin hiljaa.  :D

Tuon saman olen huomannut Oulun suunnallakin eli aika hiljaista on tiskillä ollut, kun olen autoa hakiessa ihmetellyt kauanko tämä taas kestää? Paha tuohon on huoltoneuvojankaan mitään sanoa, kun kukaan ei tiedä kauanko se kestää. Parempi olla hiljaa ja muikistella siinä tiskin takana kuin alkaa arvuuttelemaan kilometrejä, milloin on taas remontin aika?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 07.08.14 - klo:16:32
Tuon saman olen huomannut Oulun suunnallakin eli aika hiljaista on tiskillä ollut, kun olen autoa hakiessa ihmetellyt kauanko tämä taas kestää? Paha tuohon on huoltoneuvojankaan mitään sanoa, kun kukaan ei tiedä kauanko se kestää. Parempi olla hiljaa ja muikistella siinä tiskin takana kuin alkaa arvuuttelemaan kilometrejä, milloin on taas remontin aika?

Kysyessäni "laitoitteko samanlaiset paskat osat tilalle ja ne poikii taas kohta ?" huoltopäällikkö nosteli olkapäitään. No, reilu kymppitonni on taas menty, jos kaks vielä pääsisi, niin olisin tyytyväinen.

Seppo52

Laitetaanpas tänne kokemus yhdestä ketjuongelmasta jos vaikka helpottaisi jonkun omia taisteluja.

Autona Golf Variant Comfortline 1,4 118 kW TSI 114 500 km. Toinen omista ollaan ja ostettu yksityiseltä. Eli kaikki "herkut" samassa paketissa  ;D

Viime perjantaina (22.8.14) tuli avovaimolta soitto että oli lähtenyt kauppaan ja moottorin merkkivalo syttyi. Sen verran tullut lueskeltua näistä ongelmista että käskin ajaa tien sivuun ja soitto Metro-Autoon Espooseen. Ohjeistus ettei saa ajaa, lavetilla heille ja maanantaina nosturille. Epäilivät kejunvenymistä ja kustannus asiakkaalle ~2 kâ,¬. Kyselin miten voi mennä kokonaan asiakkaan piikkiin koska on vw:n tunnustama ongelma ja kuluttariitalautakuntakin on ottanut asiaan kantaa. Vasta tässä vaiheessa myönsivät että onhan näitä tosiaan ollut muutamia. Pitää kuitenkin ensin nähdä huoltokirja tuleeko maahantuoja vastaan. Huoltokorjan pitää olla täydellinen ja huollot volkkarilla teetettyjä jotta good will tulee mukaan kuvaan.

Maanataina iltapäivällä tuli soitto jossa kerrottiin että kyllä tutkittuja on ja ketju venynyt. Puretaanko vai ei ja kustannus asiakkaalle se ~2 kâ,¬ koska huollot oli tehty liikkeissä jotka mainostavat itseään vw liikkeinä mutta eivät ole maahantuojan valtuuttamia. Tässä vaiheessa otin esiin tuulilasin artikkelin ja koodimerkinnän 1535 0018 FGW. Vastaus oli että nettikirjoitteluilla ei ole todellisuuspohjaa ja kirjoittelijoilla pitäisi olla vastuu mitä nettiin laittavat.

Tässä vaiheessa olivat siis Metro-Autossa varmoja että maahantuoja ei tule asiassa vastaan ja asiakas maksaa. Sanoin haluavani tämän kirjallisena ja samoin maahantuojan vastauksen. Lupasivat laittaa kyselyn mikä on maahantuojan kanta. Nyt oli siis kuultu vasta Metro-auton mielipide. Yhteisymmärrykseen kuitenkin päästiin siitä että pakko purkaa ja kasata maksoi kuka tahansa.

Kiukustuneena mailia suoraan vw:lle jotka yllätten jopa vastasivat lähes välittömästi
____
Hei!

Pahoittelemme autossanne ilmennyttä ongelmaa.

Volkswagenien takuuaikaiset kuin myös takuun jälkeiset kustannusasiat
käsitellään valtuutetun Volkswagen korjaamon toimesta. Volkswagen korjaamot
voivat ottaa tarvittaessa yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen ja
maahantuojaan, jos heillä on asiaan liittyen jotain kysyttävää.

Pyrimme toimintamallillamme siihen, että asiakkaan ei tarvitse asioida kuin
yhden tahon kanssa, joka hoitaa tarvittavat muut kontaktit hänen
puolestaan. Toki tapauksesta saatavan teknisen informaation oikeellisuus on
myös erittäin tärkeää, jotta korjaustapaan ja kustannuksiin liittyvät asiat
voidaan arvioida oikealla tavalla.

Mikäli siis haluatte asiaa käsiteltävän, ottakaa yhteyttä lähimpään
valtuutettuun Volkswagen korjaamoon.

Tuotevastuulaki astuu voimaan siinä vaiheessa kun tuotteessa oleva vika
aiheuttaa ulkopuoliselle materiaalille tai henkilölle vahinkoa.
Tuotteelle itselle vian takia aiheutuneet vauriot eivät koske
tuotevastuulakia.
____

Tiistaina soittelin kulutta-asiamiehelle ko. asiasta. Oli sen verran elämäänsä ja työhönsä kyllästynyt nainen että ilmeisesti ajatteli pääsevänsä helpoimmalla kun sanoo että tässä tapauksessa asiakas kyllä joutuu maksamaan ja maahantuojaa ei voi saada osallistumaan kuluihin. Puhelun jälkeen olin jo itsekin valmistautunut maksamaan ja toivoin että pysytään siinä ~2 kâ,¬ eikä mennä ainakaan yli.

Iltapäivällä tuli Metro-autosta viesti: Autonne on noudettavissa hinta 451,08 â,¬.

Samantein hakemaan. Ikävä kyllä tiskillä oli vain Opelin huoltokaveri vapaana joka luovutti avaimet ja laskutti. Olisin mielelläni vaihtanut muutaman sanan jotain volkkareista tietävän kanssa ja siitä kestääkö tämä vekotin nyt 10 000 vai 100 000 km ja mitä yleensä olivat tehneet autolle.

Maahantuoja siis maksoi 100% työstä ja 50% osista. Osilla on kahden vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Tässäkin on ihmeellisyytenä että nyt osilla on takuu kun maksoin niistä 50%. Jos maahantuoja olisi ne korvannut 100% ei niillä olisi takuuta.

Ohessa vielä työseloste.

Moottorin merkkivalo palaa käy huonosti. Luettu vikakoodia että jakopään ajoituksessa on vikaa. Varaudutaan ketjuremontilla. Tehdään gw kyselyt kun huoltohistoria nähtävillä 2. omistaja. Jos kulu jää asiakkaalle niin karkea arvio n. 2 kâ,¬. Hinataan korjaamolle. Vianmääritys: Oire viittaa tiedotteen tpi 2009810/28 vikaan saga vastaantulo 100% työ 50% mat, säädin valm OH5, kiristin MR7, diss 58317709. Ei kamp.

Vaihdetut osat
Kampiakselin öljytiiviste
Tiiviste jakopää
Tiivistemassa öljypohja
Pultti kampiakselin M14 x 1,5 x 100
Nokka-aks. ratas + säädin, imu
Pultti nokka-aks, M10 x 1,25 LH x 89 x 30
Jakoketju
Ketjunkiristin
Ohjain jakoketjun
Ohjain jakoketjun

Mielenkiintoinen muuten tuo kohta vianmääritys ja siinä mainittu tiedotteen koodi tpi 2009810/28.

Tällainen tapaus siis täällä. Eli kaikkea mitä marmoritiskillä sanotaan ei kannata heti niellä.

Jottei nyt menisi pelkäksi volkkarin ja Metro-auton haukkimiseksi niin sanotaan nyt että kyllähän vw ihan reilusti tuli vastaan kustannuksissa kun otetaan huomioon että autolla on jo ikää ja toisena omistaja yksityiseltä ostaneena ollaan. Ja itse ymmärrän kyllä että jos 5-6 vuotiaasta autosta menee esim. etujousi poikki ei se ole maahantuojan asia. Ketju on kuitenkin hieman eri asia.


vwmies

Lainaus käyttäjältä: Seppo52 - 27.08.14 - klo:10:03
Maahantuoja siis maksoi 100% työstä ja 50% osista. Osilla on kahden vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Tässäkin on ihmeellisyytenä että nyt osilla on takuu kun maksoin niistä 50%. Jos maahantuoja olisi ne korvannut 100% ei niillä olisi takuuta.

Tällainen tapaus siis täällä. Eli kaikkea mitä marmoritiskillä sanotaan ei kannata heti niellä.

Jottei nyt menisi pelkäksi volkkarin ja Metro-auton haukkimiseksi niin sanotaan nyt että kyllähän vw ihan reilusti tuli vastaan kustannuksissa kun otetaan huomioon että autolla on jo ikää ja toisena omistaja yksityiseltä ostaneena ollaan. Ja itse ymmärrän kyllä että jos 5-6 vuotiaasta autosta menee esim. etujousi poikki ei se ole maahantuojan asia. Ketju on kuitenkin hieman eri asia.

+ 1  ::)

Auton ikä vaikuttaa myös GW osuuteen, yli 5v. ikäiseen voi olla vaikeampaa saada. Marmorin kertomaa... :o
Yritetään pärjätä.

skriko


Seppo52

Lainaus käyttäjältä: skriko - 27.08.14 - klo:17:56
Seppo52 minkä iäinen autosi on?

Katoppas kohtuu olennainen tieto unohtui laittaa. Loppuvuonna -08 käyttöönotettu mutta -09 malli.

Peltzi

Uskaltaako näitä 1.2 tsi koneita nyt ostaa?
Autonvaihto bensa autoon olisi tarkoitus vaihtaa vm 11-13 ajettu 20-50tkm olen katsellut ja kysellyt vaihtoja. Ajanutkin molemmat 85 ja 105 heppaset. Mukavia moottoreita peruskäyttöön. Yhteen 50tkm vm-11 oli vaihdettu ketju ja kiristin paketti mutta silti mietityttää. Mietin kanssa että miksi ihmiset ei ole laittanut "lohko"lämmitintä, ei siis missään autossa mitä olen ajanut tai kysellyt vaihtoa.

MMV

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 03.09.14 - klo:21:11
miksi ihmiset ei ole laittanut "lohko"lämmitintä, ei siis missään autossa mitä olen ajanut tai kysellyt vaihtoa.

Olisiko syynä se, että polttoainelämmitin on niin edullisesti hinnoiteltu. Vai oliko kokonaan ilman lisälämmitystä?

ram1

Lainaus käyttäjältä: MMV - 03.09.14 - klo:21:16
Olisiko syynä se, että polttoainelämmitin on niin edullisesti hinnoiteltu. Vai oliko kokonaan ilman lisälämmitystä?
No ei ole.Suurin syyhän on se ettei ole tolppapaikkaa kitsauden lisäksi.Itse asensin viime talvena.Osat maksoi 200e, ja aikaa meni 2 tuntia.Ja jos miettii kannattaako pikkutsiippaa ostaa, niin sanoisin, että kannattaa katsoa myös muita autoja.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: MMV - 03.09.14 - klo:21:16
Olisiko syynä se, että polttoainelämmitin on niin edullisesti hinnoiteltu. Vai oliko kokonaan ilman lisälämmitystä?
Ilman lisälämmityksiä autot olleet. En kyllä ymmärrä miksi ihmiset ei laita. Minun mielestä pakollinen kyllä Suomessa, no en ota ressiä siitä mutta lisäkustannuksia tulee mutta tulkoon.

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 03.09.14 - klo:21:34
No ei ole.Suurin syyhän on se ettei ole tolppapaikkaa kitsauden lisäksi.Itse asensin viime talvena.Osat maksoi 200e, ja aikaa meni 2 tuntia.Ja jos miettii kannattaako pikkutsiippaa ostaa, niin sanoisin, että kannattaa katsoa myös muita autoja.
Juu kyllä tässä on katsottu ei se siitä kyllä kiinni ole mutta joten veri vetään vaan tänne konsernin puolelle  :P

ram1

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 03.09.14 - klo:21:39
Juu kyllä tässä on katsottu ei se siitä kyllä kiinni ole mutta joten veri vetään vaan tänne konsernin puolelle  :P
No näinhän se on.Itse pääsin eroon noista uudemmista Vageista, ja siirryin vanhempiin.En ole katunut.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Seppo52 - 27.08.14 - klo:10:03
Laitetaanpas tänne kokemus yhdestä ketjuongelmasta jos vaikka helpottaisi jonkun omia taisteluja.

Autona Golf Variant Comfortline 1,4 118 kW TSI 114 500 km. Toinen omista ollaan ja ostettu yksityiseltä. Eli kaikki "herkut" samassa paketissa  ;D

Viime perjantaina (22.8.14) tuli avovaimolta soitto että oli lähtenyt kauppaan ja moottorin merkkivalo syttyi. Sen verran tullut lueskeltua näistä ongelmista että käskin ajaa tien sivuun ja soitto Metro-Autoon Espooseen. Ohjeistus ettei saa ajaa, lavetilla heille ja maanantaina nosturille. Epäilivät kejunvenymistä ja kustannus asiakkaalle ~2 kâ,¬. Kyselin miten voi mennä kokonaan asiakkaan piikkiin koska on vw:n tunnustama ongelma ja kuluttariitalautakuntakin on ottanut asiaan kantaa. Vasta tässä vaiheessa myönsivät että onhan näitä tosiaan ollut muutamia. Pitää kuitenkin ensin nähdä huoltokirja tuleeko maahantuoja vastaan. Huoltokorjan pitää olla täydellinen ja huollot volkkarilla teetettyjä jotta good will tulee mukaan kuvaan.

Maanataina iltapäivällä tuli soitto jossa kerrottiin että kyllä tutkittuja on ja ketju venynyt. Puretaanko vai ei ja kustannus asiakkaalle se ~2 kâ,¬ koska huollot oli tehty liikkeissä jotka mainostavat itseään vw liikkeinä mutta eivät ole maahantuojan valtuuttamia. Tässä vaiheessa otin esiin tuulilasin artikkelin ja koodimerkinnän 1535 0018 FGW. Vastaus oli että nettikirjoitteluilla ei ole todellisuuspohjaa ja kirjoittelijoilla pitäisi olla vastuu mitä nettiin laittavat.

Tässä vaiheessa olivat siis Metro-Autossa varmoja että maahantuoja ei tule asiassa vastaan ja asiakas maksaa. Sanoin haluavani tämän kirjallisena ja samoin maahantuojan vastauksen. Lupasivat laittaa kyselyn mikä on maahantuojan kanta. Nyt oli siis kuultu vasta Metro-auton mielipide. Yhteisymmärrykseen kuitenkin päästiin siitä että pakko purkaa ja kasata maksoi kuka tahansa.

Kiukustuneena mailia suoraan vw:lle jotka yllätten jopa vastasivat lähes välittömästi
____
Hei!

Pahoittelemme autossanne ilmennyttä ongelmaa.

Volkswagenien takuuaikaiset kuin myös takuun jälkeiset kustannusasiat
käsitellään valtuutetun Volkswagen korjaamon toimesta. Volkswagen korjaamot
voivat ottaa tarvittaessa yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen ja
maahantuojaan, jos heillä on asiaan liittyen jotain kysyttävää.

Pyrimme toimintamallillamme siihen, että asiakkaan ei tarvitse asioida kuin
yhden tahon kanssa, joka hoitaa tarvittavat muut kontaktit hänen
puolestaan. Toki tapauksesta saatavan teknisen informaation oikeellisuus on
myös erittäin tärkeää, jotta korjaustapaan ja kustannuksiin liittyvät asiat
voidaan arvioida oikealla tavalla.

Mikäli siis haluatte asiaa käsiteltävän, ottakaa yhteyttä lähimpään
valtuutettuun Volkswagen korjaamoon.

Tuotevastuulaki astuu voimaan siinä vaiheessa kun tuotteessa oleva vika
aiheuttaa ulkopuoliselle materiaalille tai henkilölle vahinkoa.
Tuotteelle itselle vian takia aiheutuneet vauriot eivät koske
tuotevastuulakia.
____

Tiistaina soittelin kulutta-asiamiehelle ko. asiasta. Oli sen verran elämäänsä ja työhönsä kyllästynyt nainen että ilmeisesti ajatteli pääsevänsä helpoimmalla kun sanoo että tässä tapauksessa asiakas kyllä joutuu maksamaan ja maahantuojaa ei voi saada osallistumaan kuluihin. Puhelun jälkeen olin jo itsekin valmistautunut maksamaan ja toivoin että pysytään siinä ~2 kâ,¬ eikä mennä ainakaan yli.

Iltapäivällä tuli Metro-autosta viesti: Autonne on noudettavissa hinta 451,08 â,¬.

Samantein hakemaan. Ikävä kyllä tiskillä oli vain Opelin huoltokaveri vapaana joka luovutti avaimet ja laskutti. Olisin mielelläni vaihtanut muutaman sanan jotain volkkareista tietävän kanssa ja siitä kestääkö tämä vekotin nyt 10 000 vai 100 000 km ja mitä yleensä olivat tehneet autolle.

Maahantuoja siis maksoi 100% työstä ja 50% osista. Osilla on kahden vuoden takuu ilman kilometrirajaa. Tässäkin on ihmeellisyytenä että nyt osilla on takuu kun maksoin niistä 50%. Jos maahantuoja olisi ne korvannut 100% ei niillä olisi takuuta.

Ohessa vielä työseloste.

Moottorin merkkivalo palaa käy huonosti. Luettu vikakoodia että jakopään ajoituksessa on vikaa. Varaudutaan ketjuremontilla. Tehdään gw kyselyt kun huoltohistoria nähtävillä 2. omistaja. Jos kulu jää asiakkaalle niin karkea arvio n. 2 kâ,¬. Hinataan korjaamolle. Vianmääritys: Oire viittaa tiedotteen tpi 2009810/28 vikaan saga vastaantulo 100% työ 50% mat, säädin valm OH5, kiristin MR7, diss 58317709. Ei kamp.

Vaihdetut osat
Kampiakselin öljytiiviste
Tiiviste jakopää
Tiivistemassa öljypohja
Pultti kampiakselin M14 x 1,5 x 100
Nokka-aks. ratas + säädin, imu
Pultti nokka-aks, M10 x 1,25 LH x 89 x 30
Jakoketju
Ketjunkiristin
Ohjain jakoketjun
Ohjain jakoketjun

Mielenkiintoinen muuten tuo kohta vianmääritys ja siinä mainittu tiedotteen koodi tpi 2009810/28.

Tällainen tapaus siis täällä. Eli kaikkea mitä marmoritiskillä sanotaan ei kannata heti niellä.

Jottei nyt menisi pelkäksi volkkarin ja Metro-auton haukkimiseksi niin sanotaan nyt että kyllähän vw ihan reilusti tuli vastaan kustannuksissa kun otetaan huomioon että autolla on jo ikää ja toisena omistaja yksityiseltä ostaneena ollaan. Ja itse ymmärrän kyllä että jos 5-6 vuotiaasta autosta menee esim. etujousi poikki ei se ole maahantuojan asia. Ketju on kuitenkin hieman eri asia.

Nyt sitten seuraamaan öljyn kulutusta. Näillä on paha tapa ketjuvaihdon jälkeen ruveta syömään öljyä. Kannattaa myös seurata, ettei mikään noista uudelleentiivistetyistä kohteista tiputa lammikkoa auton alle tai pohjamuovin päälle.

tet

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 03.09.14 - klo:21:37
Ilman lisälämmityksiä autot olleet. En kyllä ymmärrä miksi ihmiset ei laita.

Jos autolle on tallipaikka tarjolla kaikissa paikoissa joissa sitä joutuu pidempiä aikoja seisottamaan, niin lämmittimet eivät ehkä ole ensimmäisenä mielessä lisävarusteita ruksatessa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

veekoo^

Skoda Octavia 1.4TSI '09 65tkm mittarissa ja kesästä saakka kuulunut pärähtävä ääni startatessa. Tekee sen kylmällä koneella kun auto seisonut enemmän kuin 8h. Varasin merkkihuollosta ajan että saavat tutkia sitä ja kuunnella jos pärähtää. Jos "tuuria" on niin tekevät ehkä sille jotain jatkossa. Huoltovälin muutos 15tkm/1v tehdään samalla ja öljyt vaihtoon tavalliseen öljyyn.

Kannattaako tehdä video noille pärähdyksestä jos eivät muuten usko?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy