TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

arska

Tässä yksi esimerkki: 2011 Golf 1.2 TSI määräaikaishuoltoon (58 000 km) aamulla, äsken tuli soitto, että nokkaketju oli asentajan autoa käynnistäessä parkaissut ja ketju vaihtoon. 100 % kustannuksista liikkeelle (tai maahantuojalle), asiasta ei tarvinnut keskustella. Saan tänään sijaisauton tilalle ja huomenna oman takaisin.

arska

Lainaus käyttäjältä: arska - 11.06.14 - klo:11:37
Tässä yksi esimerkki: 2011 Golf 1.2 TSI määräaikaishuoltoon (58 000 km) aamulla, äsken tuli soitto, että nokkaketju oli asentajan autoa käynnistäessä parkaissut ja ketju vaihtoon. 100 % kustannuksista liikkeelle (tai maahantuojalle), asiasta ei tarvinnut keskustella. Saan tänään sijaisauton tilalle ja huomenna oman takaisin.

Ja jatkoa tarinalle: auto tulikin kuntoon jo eilen, eli korjaus kesti reilut neljä tuntia. Moottorissa lisäksi ollut pieni öljyvuoto (katsastuksessa huomattu) ei johtunutkaan öljynerottimesta (tms.) vaan viallisesta turbosta. Sekin vaihdettiin samalla. Näiden töiden kokonaishinta oli n. 3 300 â,¬ (työ 1 300 â,¬ ja osat 2 000 â,¬), josta siis 100 % hyvitys.

JarnoF

Hienoa että korvataan korjaukset. On näköjään huomattu, että VAGien luotettavuusongelmat ovat tuottaneet aika pahaa imagotappiota tässä jo usean vuoden ajan.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: arska - 12.06.14 - klo:11:43
Ja jatkoa tarinalle: auto tulikin kuntoon jo eilen, eli korjaus kesti reilut neljä tuntia. Moottorissa lisäksi ollut pieni öljyvuoto (katsastuksessa huomattu) ei johtunutkaan öljynerottimesta (tms.) vaan viallisesta turbosta. Sekin vaihdettiin samalla. Näiden töiden kokonaishinta oli n. 3 300 â,¬ (työ 1 300 â,¬ ja osat 2 000 â,¬), josta siis 100 % hyvitys.

Jumalauta mitä hintoja...kiva pikku yllätys kun tommonen kuluu omasta lompakosta!  :o
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

arska

Työn hintaa varsinkin voi ihmetellä, korjaamolta soitettiin klo 11, jolloin sovimme, että tehdään remppa samantien (ei siis varata uutta aikaa) ja 15.45 tullessani paikalle, auto lähti juuri koeajolle. Eli 1300 â,¬ /5 h = 260 â,¬/h. Varmaan käytetty hinnoittelussa jotain normiaikoja, mutta todellisuudessa meni tuo aika.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 12.06.14 - klo:12:04
Jumalauta mitä hintoja...kiva pikku yllätys kun tommonen kuluu omasta lompakosta!  :o

Niinpä... ja autolla ajettu vasta alle 60tkm. Kuka uskaltaa ajaa näillä kun kilometrejä on 100tkm enemmän.

lemmentalja

Kyllähän sitä ajaa uskaltaa, mutta omistaa!  ;D ;D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

lemmentalja

Omaanikin vaihdettiin juuri jakoketju kaikkine kilkeeineen ja kiristimineen + tuo nokka-akselin säädin. Laskua en nähnyt kun en maksanut, mutta varmasti  2Kâ,¬ luokkaa oli...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: arska - 12.06.14 - klo:12:14
Työn hintaa varsinkin voi ihmetellä, korjaamolta soitettiin klo 11, jolloin sovimme, että tehdään remppa samantien (ei siis varata uutta aikaa) ja 15.45 tullessani paikalle, auto lähti juuri koeajolle. Eli 1300 â,¬ /5 h = 260 â,¬/h. Varmaan käytetty hinnoittelussa jotain normiaikoja, mutta todellisuudessa meni tuo aika.

Taitaa kyseiselle rempalle olla joku kiinteäveloitus, esim. yksi päivä = 8h työ? Onhan se sillä tavallakin laskettuna kohtalaisen tyyristä.

sambolo

Noita varmaa tehty niin paljon että menee jo rutiinilla puoleen aikaan ;)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jhgrc

Onkos tämä espanjalainen video ollut täällä linkattuna, 1.4 TSI-koneen jakoketjudiagnosoinnista ja -korjauksesta

https://www.youtube.com/watch?v=nznuIPCgA6Y


Sokota09

Lainaus käyttäjältä: jhgrc - 17.06.14 - klo:08:49
Onkos tämä espanjalainen video ollut täällä linkattuna, 1.4 TSI-koneen jakoketjudiagnosoinnista ja -korjauksesta

https://www.youtube.com/watch?v=nznuIPCgA6Y

Olisiko joku viides kerta kun postataan, mutta väliäkö hällä. Tuskinpa tähän ketjuun enää mitään uutta tietoa saadaan tästä asiasta. Paitsi tietysti sen puolesta, jos jollakin sattuu jakopää sanomaan sopimuksen irti, sitten voidaan taas päivitellä asiaa, joka ei miksikään muutu. Vertaistuki on tämän viestiketjun suurin anti nykyään.

whatnot

Tänään hakemaan auto Volkkarilta. Kaksi viikkoa se siellä oli. Ketju, kiristin, ketjun suoja ja muut tarvikkeet vaihdettu. Kansi koneistettu, oli kuulemma sen verran tukossa molemmilta puolilta. Laatikko oli taas avattu koska vuosi öljyä, edellisestä vaihteistorempasta olikin jo 6 viikkoa.

caracal87

Perjantaina 13.6 päivä pärähti auto ensimmäisen kerran (Golf 1.4 GT ´06). Auto ostettu reilu vuosi sitten ja meillä ajettu 13tkm. Edellinen omistaja korjautti 20tkm sitten ensimmäisen kerran jakopään. Lähetin Tampereen Autokeskukseen sähköpostia, että onko halukkuutta tarkistuttaa ennen ku se poksauttaa koko koneen. Vastaus oli että palaa asiaan seuraavana torstaina 19.6 kun palaa itse töihin (Myyntipäällikkö). Tiistaina 17.6 parkasi toisen kerran ja vielä pahemmin. Tässä kohtaa jäi liikkeelle lähtemättä. Soitto Turun VV-Autoon ja kyselyä, että mitäs nyt? Sanoi että varataan aika torstaille 26.6 tarkastusta varten. Puhelun jo loppuessa kysyin ITSE antaako ajoluvan. Huoltoneuvoja sanoi että ei anna. Kysyin sijaisautoa tarkastusaikaan asti ja sanoi että ei anna sitäkään. Tässä kohtaa puhelu esimiehelle ja se jäi viimeiseksi asioinniksi Turun VV-auton kanssa. Noh ongelman ratkaisuun kävi kuitenkin niin että se ensimmäinen jakoketju remppa oli tehty 1vuosi ja 8kk sitten eli pitäisi mennä koko hoito Tampereen Autohuolto Oyn piikkiin ja vahvistus siitä tulikin. Sanoivat et vie vaan lähimmälle VV-Korjaamolle laitettavaks ja ne hoitaa viulut. Sain ajan LMS:tä maanantaille 23.6 ja hinautin auton vakuutuksen piikkiin jo valmiiksi niille tiistaina 17.6. Soitin äsken LMS:lle (23.6) ja kysyin onko valmis tänään. Vastaus oli että autoa tutkitaan mutta mekaanikko ei ole saanut ääntä kuulumaan. Mulla on sijaisauto nyt perjantaihin 27.6 asti ja pyysin käynnistelee kylmänä aamusin pari päivää että saavat vian kuuluviin. Nyt pelkona että ei saa koko ääntä esiin ja taristus maksut itelle + vika uusii. Ã,,änen samanlaisuudesta "4 starttia TSI:llä" videoon verrattuna voin olla varma. Varsinkin viimenen startti videolla on täysin samanlainen.

Onko yleistä että rallatus on satunnaista?
Meneekö tässä tapauksessa tarkistus omasta pussista jos ei saa ääntä kuuluviin?
Onko muita toisen kerran lauenneita?
Mistä muusta rallatus on voinut johtua?
Onko LMS vastuussa koneen laukeamisesta tai jakopään hajoamisesta jos se sattuu leviämään nyt jos jakopäälle ei tehdä mitään?

baleno

Venymän tarkistus ei ole niin iso juttu kun näissä on jakokopassa kumitulppa jonka reiästä voi mitata venymän. Minkälaiset normit sitten on määritelty millon ketju on heidän mielestään venynyt, on jo toinen juttu. On syntynyt vaikutelma että vaikka ketju parkuu, mittauksilla on saatu toleransseihin sopivia tuloksia. Mikä on tietysti huijausta koska ehjä jakopää ei parkaise.
Citroen C5 2.0i 2006

Hifisti

Kerron oman tarinan tästä ketjuseikkailusta.

Vein auton (1.4tsi Passat -09) huoltoon ja soittivat että ketju rallattaa. Autolla ajettu 192tkm ja maahantuoja sanoi etteivät tule ollenkaan vastaan. Syynä se että ketju on muka elämänsä päässä ja yksi huolto on mennyt auton historiassa 3000km yli. Noh pakko oli saada auto nopeasti käyttöön joten korjautin auton ja purin hammasta. Lasku oli 2560e....

Onko nuo syyt teistä ihan ok? Ok, autolla on ajettu ihan mukavasti mutta eikös jakopään ketjun pitäisi kestää auton elinikä? En tässä nyt toivo mitään 100% vastaantuloa mutta jos nyt jotakin edes.

Auton korjaava merkkiliike ei ala millekkään ja VV Autolle ei ole mitään sähköpostiosoitetta (?).

Kertokaapa mielipiteitä asiasta.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Hifisti - 30.06.14 - klo:18:59
Kerron oman tarinan tästä ketjuseikkailusta.

Vein auton (1.4tsi Passat -09) huoltoon ja soittivat että ketju rallattaa. Autolla ajettu 192tkm ja maahantuoja sanoi etteivät tule ollenkaan vastaan. Syynä se että ketju on muka elämänsä päässä ja yksi huolto on mennyt auton historiassa 3000km yli. Noh pakko oli saada auto nopeasti käyttöön joten korjautin auton ja purin hammasta. Lasku oli 2560e....

Onko nuo syyt teistä ihan ok? Ok, autolla on ajettu ihan mukavasti mutta eikös jakopään ketjun pitäisi kestää auton elinikä? En tässä nyt toivo mitään 100% vastaantuloa mutta jos nyt jotakin edes.

Auton korjaava merkkiliike ei ala millekkään ja VV Autolle ei ole mitään sähköpostiosoitetta (?).

Kertokaapa mielipiteitä asiasta.

Ai että 2560â,¬. Aika kallista...
Omaani 1.8Tsi (2009 Passat) makso uudet kikkeet 1250â,¬ ja myyjä tuli vastaa 300â,¬ (vaikka ostosta oli jo 2v) niin jäi itelle maksettavaa 950â,¬.
Näin siis helmikuussa.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

Hifisti


Santeri

Lainaus käyttäjältä: Hifisti - 30.06.14 - klo:19:22
Tuosta on tosiaan puolet työtä.

Joo mutta mulla siis töineen ton 1250â,¬-300â,¬=950â,¬.
Oli korjauksessa Autotalo Laakkosella eli ei missään halppis pajalla.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

Aanold

Eli ketjun oletettu käyttöikä siis 200tkm??

tet

Lainaus käyttäjältä: Aanold - 30.06.14 - klo:20:28
Eli ketjun oletettu käyttöikä siis 200tkm??

Kuluttajaviraston sivuilta löytyvien jakoketjutapausten joukosta löytyy yksi jossa kilsoja oli 156 tkm. Alennusta 1150 euron korjauksesta suositeltiin 250 euroa, perusteena mm. ajomäärä. Tuosta voisi päätellä että ei se 200 tkm enää hirveän paljoa "ikälopusta" jää.

Tuon sivun viimeinen case: http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Aanold - 30.06.14 - klo:20:28
Eli ketjun oletettu käyttöikä siis 200tkm??

No ei se mikään uusikaan ole enää tuossa vaiheessa, jos 50 â,¬:a hyvitettäisiin, niin mitä auttaa. Tuo huollon hinta on ollut jo sen luokan kusetus, ettei paremmasta väliä. Ei jakoketjun vaihto voi maksaa yli 2000 â,¬:a, ellei sitten tuhrata kahta työpäivää siihen? Itse sain myös tarjouksen, missä hinta oli yli 2000 â,¬:a, oli Veholta. Muilla merkkiliikkeillä 1000 â,¬:a halvempi... Kyllä noissa asioissa pitää olla tarkkana, ettei nyt mihin tahansa hintalappuun suostu, kyllä marmorit osaavat nyhtää asiakkailta ylimääräistä.

Mikey

Tuollainenkin maininta Kuluttajaviraston sivuilta löytyy:

50 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 kilometriä ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle.

Aanold

Juu, siis pointtini oli se, että tässä tapauksessahan käyttöiäksi on laskettu tuo 200tkm. Muistaakseni nämähän ovat "ikuisia", mutta ehkä tässä on sitten laskettu sen varaan että koko auton oletettu käyttöikä on jo 200tkm ja tämä olisi silloin paalitavaraa. :)

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Aanold - 01.07.14 - klo:09:13
Juu, siis pointtini oli se, että tässä tapauksessahan käyttöiäksi on laskettu tuo 200tkm. Muistaakseni nämähän ovat "ikuisia", mutta ehkä tässä on sitten laskettu sen varaan että koko auton oletettu käyttöikä on jo 200tkm ja tämä olisi silloin paalitavaraa. :)

Hmm... autostahan tulee tuollaisen rempan johdosta parempi. 200 tkm ajettuun kun tuollainen remppa tehdään, niin onhan se selkeä parannus vanhaan vaikka ei mitään vikaa olisi ollutkaan. Miksi siis pitäisi enää hyvittää tuollaisesta? Osan käyttöikä voidaan määritellä ikuiseksi, mutta ei kai se nyt automaattisesti sitä tarkoita, että osalla olisi enää jotain rahallista arvoa, esim 200 tkm ajettuna? Varsinkin tällaisessa kulutusosassa?

Aanold

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 01.07.14 - klo:09:27
Hmm... autostahan tulee tuollaisen rempan johdosta parempi. 200 tkm ajettuun kun tuollainen remppa tehdään, niin onhan se selkeä parannus vanhaan vaikka ei mitään vikaa olisi ollutkaan. Miksi siis pitäisi enää hyvittää tuollaisesta? Osan käyttöikä voidaan määritellä ikuiseksi, mutta ei kai se nyt automaattisesti sitä tarkoita, että osalla olisi enää jotain rahallista arvoa, esim 200 tkm ajettuna? Varsinkin tällaisessa kulutusosassa?

Niin, mutta jos ketjun kuuluu olla "ikuinen", niin silloinhan sillä on arvoa vielä tuossa vaiheessa. Tietty osan arvo voi olla 50e, mutta itse työn joutuu kustantamaan täyteen hintaan. Eihän se hirveästi kyllä tunnu tuossa jos kokonaiskulut on 2k luokkaa, mutta periaatteestahan tuosta voi vaatia kahvirahaa.


Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Aanold - 01.07.14 - klo:09:56
Niin, mutta jos ketjun kuuluu olla "ikuinen", niin silloinhan sillä on arvoa vielä tuossa vaiheessa.

Onhan se niinkin, mutta lähempänä ollaan enää tunnearvoa. Kahvirahaa voi aina pyydellä, mutta se on eri asia, kannattaako tuosta lähteä taistelemaan sen enempää? Periaatteista huolimatta. Isoin käpy on käynyt tuossa huollon hinnassa, kun siihen on suostunut. Valitettavasti.

jihaa

Lainaus käyttäjältä: Aanold - 01.07.14 - klo:09:56
Niin, mutta jos ketjun kuuluu olla "ikuinen", niin silloinhan sillä on arvoa vielä tuossa vaiheessa.

hmm... Mulla kyllä lukee huoltokirjassa, että 180tkm välein ketjunvaihto bensiini ja crd-diesel tms.(joku diesel en muista tarkkaan) ja 90tkm tarkatus. Autona siis Exeo 1.8tsi.
Leon 1.4tsi HB
lähi_Ex:Leon 1.4tsi ST, T4 2.5TDI, Exeo 1.8tsi ST

tet

Lainaus käyttäjältä: jihaa - 01.07.14 - klo:12:06
hmm... Mulla kyllä lukee huoltokirjassa, että 180tkm välein ketjunvaihto bensiini ja crd-diesel tms.(joku diesel en muista tarkkaan) ja 90tkm tarkatus. Autona siis Exeo 1.8tsi.

Ilmeisesti suomennosvirhe. Konsernin dieseleissä ei ole ketjua, joten kyse lienee oikeasti hihnanvaihdosta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

jihaa

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.07.14 - klo:12:09
Ilmeisesti suomennosvirhe. Konsernin dieseleissä ei ole ketjua, joten kyse lienee oikeasti hihnanvaihdosta.
Näin ajattelin itsekkin mutta ketju siinä kyllä lukee :) Saattahan tuo olla suomennusvirhekkin, koska exeotahan sai alkuun vanhemmalla 1.8T:eellä.
Leon 1.4tsi HB
lähi_Ex:Leon 1.4tsi ST, T4 2.5TDI, Exeo 1.8tsi ST

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy