TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 27.05.14 - klo:21:20
Eikös tuossa ole jo ketjun kanssa ongelma jos se kerta kylmänä ääntää. Jos se on kerta myyty ja huollettu samaisessa liiterissä missä nyt myynnissä, niin vaadit ketjun vaihdettavaksi ennen luovutusta. Siellähän se jokatapauksessa good willinä tehtäisiin.
Jälleenmyyjä ei konsernin ohjeistuksen mukaan saa tehdä autolle minkäänlaisia takuu/goodwill -korjauksia niin kauan kuin auto on jälleenmyyjän omistuksessa. Toki jos tuo kauppakirjaan kirjataan, niin sitten asia erikseen mutta tuskinpa jälleenmyyjä haluaa maksuriskiä itselleen, ennemmin myy auton jollekulle joka ei ole asiasta tietoinen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Epes

Lainaus käyttäjältä: koopop - 27.05.14 - klo:19:46

......... Ehkä Fordin EcoBoost on toinen vaihtoehto, mutta Volkkareissa pysyy kai arvo hieman paremmin.


Lainaa
Kun kyseessä on ketjukone-TSI, niin enpä usko.

Auto on alunperin myyty ulos samaisesta liikkeestä, ja myös huollettu siellä. Juttelen vielä huollon kanssa. Hinnassa ollaan jo tultu vastaan. Vaihtoehtoina samasta konsernista on mulla siis Golf/Octavia, mutta korimalleista tässä hintaluokassa (n.20tâ,¬) haluaisin nimenomaan Sciroccon.

Ehkä otan riskin, ja luotan siihen että tehdas ja em. merkkiliike tulee vastaan, jos ketjun kanssa tulee ongelmia. Jälleenmyyntiarvo sitten erikseen vuosien päästä kun on aika vaihtaa.. Tai sitten vaihdan kokonaan konsernia.

LainaaTee kuten lemmentalja neuvoo. Maailma on täynnä myymättömiä autoja, ei kannata jäädä jumiin yhteen rikkinäiseen.

baleno

Lainaus käyttäjältä: mikkomoe - 27.05.14 - klo:19:03
Onko TSI jakoketjua helppo vaihtaa itse? Jos on 5 kertaa vaihtanu jakohihnan, eli vähän kokemusta on nii onnistuuko sitten ketjun vaihto? Tarvitseeko erikoistyökaluja?  Meinaan vaan jos on valmiina vaihtamaan jakoketjun vaikka parin vuoden välein nii TSI auto voisi olla hyvä valinta monen vuoden käyttöön.. ainakin mun vaparipolosta hihnanvaihto on tottumuksen tähden tullu niin helpoksi että ei haittais jos vaikka joka vuosi joutuis tekemään sen..
Jakoketjullisen ongelma on ettei sitä ole tarkoitettu vaihdettavaksi, kun se kestää koko moottorin eliniän. Lisäksi jakokopan on oltava tiivis. Se on paljon hankalampi irrottaa ja kiinnittää tiiviisti. Hihnajakopäissä on muovinen, hento yksi- tai kaksiosainen suojus parilla ruuvilla tai klipsulla. Eli työmäärä on huomattavasti suurempi. Lisäksi jossain vaiheessa tsi:ssä menee jakoketjun alaratas. Muistaakseni jossain oli että silloin menisi vaihtoon puolimoottori.

Tuttu linkki jossa kohdassa 1:02 näkyy hyvin jakopään koppa:
https://www.youtube.com/watch?v=nznuIPCgA6Y
Tässä videossa tosin korjataan kansi joten siksi purkutyö on vielä suurempi.
Citroen C5 2.0i 2006

Asterion

#3663
Lainaus käyttäjältä: koopop - 27.05.14 - klo:19:46
Ehkä otan riskin, ja luotan siihen että tehdas ja em. merkkiliike tulee vastaan, jos ketjun kanssa tulee ongelmia. Jälleenmyyntiarvo sitten erikseen vuosien päästä kun on aika vaihtaa.. Tai sitten vaihdan kokonaan konsernia.

Huomioi myös seuraavat... ketjun voi joutua vaihtamaan useamminkin kuin vain kerran, uudelleen jo jopa vuoden päästä edellisestä uudesta ketjusta (minun tapaus),  ja lisäksi venynyt ketju on aiheuttanut täystuhoutuneita moottoreita ketjun hypätessä, joten varautuminen vain noin 1500 euron ketjunvaihtoon ei välttämättä sisällä läheskään kaikkea moottorivalintaasi liittyviä riskejä. Kova halusi ostaa TSI-moottorinen auto kertoo siitä, että autokaupoissa järkisyyt häviävät usein tunnesyille. Tämä on hyvä tieto jokaisen TSI-moottorisen auton omistajalle, sillä jälleenmyyntihinta näyttää kestävän melkein mitä tahansa. :o Sainhan omastanikin huippuhyvityksen ja autoni seisoi myyntihallissa vain seitsemän päivää.

sambolo

Jos kuitenkin rocco saatava, niin ota dieselillä tai 2.0tfsi:llä :)
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

koopop

Onkohan olemassa luetteloa josta selviäisi, milloin hihna tuli takaisin TSI:hin? Toki myyjältä voi kysellä, mutta mietin uusinta Golfia/Leonia/Octaviaa.. Että onkohan niissä pääpiirteittäin kaikissa nykyään hihna, vaiko sekalaisesti? 1.2/1.4 TSI. Toki ymmärrän, että varastosta myydään myös viimeisiä ketjullisia jne. ja niitä pyörii myös käytettynä.

koopop

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 28.05.14 - klo:07:25
Kova halusi ostaa TSI-moottorinen auto kertoo siitä, että autokaupoissa järkisyyt häviävät usein tunnesyille. Tämä on hyvä tieto jokaisen TSI-moottorisen auton omistajalle, sillä jälleenmyyntihinta näyttää kestävän melkein mitä tahansa. :o Sainhan omastanikin huippuhyvityksen ja autoni seisoi myyntihallissa vain seitsemän päivää.

Kyllä, tunnesyythän ne isoimmat autokaupoilla onkin, sitä en kiellä missään vaiheessa. Ja usein nekin piiloutuu järkisyiden (siis omasta mielestä järkisyiden) taakse. Harmittaa kyllä kovasti nämä TSI-ongelmat, kun moottorin kulutus, päästöt ja tiettyjen korimallien hyvä ajettavuus jne. olisi omiin tarpeisiin juuri passelit. Uutta bemaria en aio ostaa, kun ei ole varaa, enkä 8 vuotta vanhaa tai 150tkm ajettua miltään merkiltä. Mun budjetilla saisin uuden Cee'd:in, mutta sen jälleenmyyntiarvo ei ehkä ole niin kilpailukykyinen. Focus on hyvä vaihtoehto myös.  Toki, uusissa TSI-moottoreissa on nykyään hihnoja, mutta niiden hinta pompsahtaa uutena yli budjetin.

Odottelu ja etsintä jatkukoon. Kiitos kaikille vastauksista. Sekavaa touhua näitten TSI-koneiden kanssa. :D

Asterion

Lainaus käyttäjältä: koopop - 28.05.14 - klo:09:18
Kyllä, tunnesyythän ne isoimmat autokaupoilla onkin, sitä en kiellä missään vaiheessa. Ja usein nekin piiloutuu järkisyiden (siis omasta mielestä järkisyiden) taakse. Harmittaa kyllä kovasti nämä TSI-ongelmat, kun moottorin kulutus, päästöt ja tiettyjen korimallien hyvä ajettavuus jne. olisi omiin tarpeisiin juuri passelit. Uutta bemaria en aio ostaa, kun ei ole varaa, enkä 8 vuotta vanhaa tai 150tkm ajettua miltään merkiltä. Mun budjetilla saisin uuden Cee'd:in, mutta sen jälleenmyyntiarvo ei ehkä ole niin kilpailukykyinen. Focus on hyvä vaihtoehto myös.  Toki, uusissa TSI-moottoreissa on nykyään hihnoja, mutta niiden hinta pompsahtaa uutena yli budjetin.

Odottelu ja etsintä jatkukoon. Kiitos kaikille vastauksista. Sekavaa touhua näitten TSI-koneiden kanssa. :D

TSI-moottori on hieno peli toimiessaan, mutta jos oma kukkaro on budjettirajoitteinen (joka ei näytä olevan monen täällä kirjoittavan kohdalla keisi) niin silloin kannattaa kovasti miettiä, että kuinka paljon on valmis maksamaan jos se pahin skenaario tapahtuu. Itselläni tämän pohdiskelun tulos oli, että onhan maailmassa muitakin mainioita autoja ilman vastaavia riskikerääntymiä  8)

kari29

Niin tosiaan mistä vuosimallista sitä ongelmaa ei ole enää olevinaan? Meillä löytyy Skoda SuperB 1.4tsi 2012 vuosimallia, vieläkö on ongelman piirissä?

M_M

Minä en ole ainakaan nähnyt mitään tietoa joka tukisi sitä, että ongelma olisi täysin poistunut missään vaiheessa (paitsi siinä kun siirryttiin hihnaan).

Myyjät/huolto/maahantuoja tietysti mielellään vakuuttelevat että remontissa on vaihdettu vahvempia osia ja muuta vastaavaa, mikä toki voikin pitää paikkansa. Osat ovat varmaan vuosien mittaan kehittyneet, mutta ovatko ne viimeisissäkään ketjukoneissa täysin toimivia? Minun arvaukseni on, että eivät.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Atro

Lainaus käyttäjältä: koopop - 28.05.14 - klo:09:06
Toki myyjältä voi kysellä, mutta mietin uusinta Golfia/Leonia/Octaviaa.. Että onkohan niissä pääpiirteittäin kaikissa nykyään hihna, vaiko sekalaisesti? 1.2/1.4 TSI.

Hihna on käsittääkseni tosiaan kaikissa 1.2 ja 1.4 tsi koneissa MQB-alustaisissa autoissa eli golf/leon/octavia/a3. Syksyllä tulossa oleva uusi Passat rakentuu samalle alustalle joten siinäkin on sitten luultavimmin hihna samoin kuin ensi vuonna tulossa olevassa Superbissa. Vanhemmilla pohjalevyillä varustetut autot taitaa olla ketjulla kaikki 1.2 ja 1.4 osalta.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Atro - 28.05.14 - klo:12:56
Hihna on käsittääkseni tosiaan kaikissa 1.2 ja 1.4 tsi koneissa MQB-alustaisissa autoissa eli golf/leon/octavia/a3. Syksyllä tulossa oleva uusi Passat rakentuu samalle alustalle joten siinäkin on sitten luultavimmin hihna samoin kuin ensi vuonna tulossa olevassa Superbissa. Vanhemmilla pohjalevyillä varustetut autot taitaa olla ketjulla kaikki 1.2 ja 1.4 osalta.

Huoltovapaaksi tarkoitetusta ketjusta siirtyminen hihnavetoiseen ratkaisuun voinee päätellä, että mitään ei ollut enää tehtävissä ketjuvetoisten moottoreiden saamiseksi kestäväksi, ei uusilla vaihto-osilla eikä suuremmillakaan teknisillä muutoksilla. 

kari29

Lainaus käyttäjältä: M_M - 28.05.14 - klo:12:41
Minä en ole ainakaan nähnyt mitään tietoa joka tukisi sitä, että ongelma olisi täysin poistunut missään vaiheessa (paitsi siinä kun siirryttiin hihnaan).

Myyjät/huolto/maahantuoja tietysti mielellään vakuuttelevat että remontissa on vaihdettu vahvempia osia ja muuta vastaavaa, mikä toki voikin pitää paikkansa. Osat ovat varmaan vuosien mittaan kehittyneet, mutta ovatko ne viimeisissäkään ketjukoneissa täysin toimivia? Minun arvaukseni on, että eivät.
4

Ja ilmeisesti tuo meijän superb -12 on vielä ketjulla?

lemmentalja

Tai sitten öljykylvyssä olevalla hihnalla on saatu kulutukseen, päästöihin ja valmistuskuluihin vaikutavat asiat taas piirunverran parempaan suuntaan...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

GTI

Mitäköhän tuo tarkoitti? "öljykylvyssä oleva hihna" Ei hihna ole koskaan öljyssä!

Reterete

Lainaus käyttäjältä: GTI - 28.05.14 - klo:13:25
Mitäköhän tuo tarkoitti? "öljykylvyssä oleva hihna" Ei hihna ole koskaan öljyssä!

Ei ehkä vaggineissa, mutta eikös Fordin ecoboostissa ole öljykylpyinen jakohihna.

Popo

Lainaus käyttäjältä: kari29 - 28.05.14 - klo:12:36
Niin tosiaan mistä vuosimallista sitä ongelmaa ei ole enää olevinaan? Meillä löytyy Skoda SuperB 1.4tsi 2012 vuosimallia, vieläkö on ongelman piirissä?

Ainakin 1.2 TSIn osalta v.2012 valmistetut mootorit ovat "parannetuilla osilla". Muutos tapahtunut v. 2011 loppuun mennessä?! Toistettakoon, etteivät Veho tai MetroAuto ole osanneet/halunneet kysyttäessä minulle tarkentaa, mitä parannukset ovat.

Jos kaikki TSI-moottorit hajoavat korjauskelvottomiksi ennen esim. 150 tkm saavuttamista, lienee automarkkinoilla kohtuullisen iso metakka tulossa. Ehkä vastuulliset henkilöt nauttivat viimeistään silloin bonuksiaan veroparatiisien suojassa. Niin hurjalta nämä "kaikki hajoo, kun suunniteltu väärin"-kommentit kuulostaa...  ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Atro

Lainaus käyttäjältä: Reterete - 28.05.14 - klo:13:38
Ei ehkä vaggineissa, mutta eikös Fordin ecoboostissa ole öljykylpyinen jakohihna.

Myös tämä uusi VAGin hihna on käsittääkseni öljykylvyssä. Tuolla hieman vertailua kuivana pyörivään hihnaan nähden:

http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-erstausruestung/kettentrieben_en.html

TKR80

Lainaus käyttäjältä: kari29 - 28.05.14 - klo:13:17
4

Ja ilmeisesti tuo meijän superb -12 on vielä ketjulla?

Ainakin meidän Superb -12 (Combi 1.4TSI Green Tec) on ketjukoneella,  moottorityyppi CAXC. Käsittääkseni vuoden 2013 faceliftin yhteydessä TSI-koneetkin päivittyi hihnakäyttöisiin.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Reterete - 28.05.14 - klo:13:38
Ei ehkä vaggineissa, mutta eikös Fordin ecoboostissa ole öljykylpyinen jakohihna.

Näköjään kehitys kehittyy.... Onko tämä ihan uusi keksintö, eli onko tosielämän kestosta mitään kokemuksia eli onko mahdollista että tässä mahdollisesti toistuu TSI-moottorin ketjuongelmat uudelleen, aika näyttää. Jos tämä hihna ui öljyssä niin sen vaihto on sitten yhtä työläs ja kallis kuin ketjuversiolla? Tämähän ei varoita mitenkään jos/kun on menossa rikki. Ja tällä uudella innovaatiolla säästyy kokonaiset 2g CO2:sta kilometrillä  8)

mikkomoe

Lainaus käyttäjältä: baleno - 27.05.14 - klo:23:24
Jakoketjullisen ongelma on ettei sitä ole tarkoitettu vaihdettavaksi, kun se kestää koko moottorin eliniän. Lisäksi jakokopan on oltava tiivis. Se on paljon hankalampi irrottaa ja kiinnittää tiiviisti. Hihnajakopäissä on muovinen, hento yksi- tai kaksiosainen suojus parilla ruuvilla tai klipsulla. Eli työmäärä on huomattavasti suurempi. Lisäksi jossain vaiheessa tsi:ssä menee jakoketjun alaratas. Muistaakseni jossain oli että silloin menisi vaihtoon puolimoottori.

Tuttu linkki jossa kohdassa 1:02 näkyy hyvin jakopään koppa:
https://www.youtube.com/watch?v=nznuIPCgA6Y
Tässä videossa tosin korjataan kansi joten siksi purkutyö on vielä suurempi.

Aika suuritöiseltä vaikuttaa, mieluummin näkisi jonkun vaihtavan ketjua ennenkuin itse uskaltaisi tehdä sen. Puskuria ja syyläriä tuskin tarvii irrottaa ketjurempan takia?  Niinkuin sanoit, että video liittyy enemmän kansiremppaan.. ehkä myös helpompaa kuvausta varten purettiin tuota etupäätä auki.

Taitaa olla että kotimekaanikon kannattaa ottaa jokin muu kuin TSI moottorilla oleva auto, vapaastihengittävän siis.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla


vwmies

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 28.05.14 - klo:13:10
Huoltovapaaksi tarkoitetusta ketjusta siirtyminen hihnavetoiseen ratkaisuun voinee päätellä, että mitään ei ollut enää tehtävissä ketjuvetoisten moottoreiden saamiseksi kestäväksi, ei uusilla vaihto-osilla eikä suuremmillakaan teknisillä muutoksilla.

Tai sitten VAG kulkineissa ketjun maine on mennyttä ja nyt myyjät pääsevät kehumaan, että nykymalleissahan on jakopäässä hihna...ketjun sijaan.   :o :(

Maineen (tai positiivisen brändin) menetys on pahinta mitä automerkille (vrt. Opel) voi tapahtua.  :'(
Pahimmillaan näkyy vuosikymmeniä myyntimäärissä ja jälleenmyyntiarvossa.  :-X
Yritetään pärjätä.

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: TKR80 - 28.05.14 - klo:14:11
Ainakin meidän Superb -12 (Combi 1.4TSI Green Tec) on ketjukoneella,  moottorityyppi CAXC. Käsittääkseni vuoden 2013 faceliftin yhteydessä TSI-koneetkin päivittyi hihnakäyttöisiin.

Kyllä siellä on ihan samat vanhat ketjukoneet edelleen. Uudet hihnakoneet on tehty istumaan MQB-alustaisiin autoihin, jollaista Superbin faceliftissä ei ole.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

lemmentalja

#3683
Lainaus käyttäjältä: GTI - 28.05.14 - klo:13:25
Mitäköhän tuo tarkoitti? "öljykylvyssä oleva hihna" Ei hihna ole koskaan öljyssä!

Paitsi silloin kun se on...  ;)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI


s-mod

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.05.14 - klo:15:39
Tai sitten VAG kulkineissa ketjun maine on mennyttä ja nyt myyjät pääsevät kehumaan, että nykymalleissahan on jakopäässä hihna...ketjun sijaan.   :o :(

Maineen (tai positiivisen brändin) menetys on pahinta mitä automerkille (vrt. Opel) voi tapahtua.  :'(
Pahimmillaan näkyy vuosikymmeniä myyntimäärissä ja jälleenmyyntiarvossa.  :-X

Ei, hihnakone on halvempi tehdä ja kai huollattaakin. Kun kilpaillaan 5 vuoden takuisiin, ja hinnat on menny todella alas Autot siis.
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 22.05.14 - klo:09:23
Lisäsin tämänaamuisen startin videolle:

http://youtu.be/Z5QDn2pTr0s
Vaihdettiin nokka-akselin säädin, 03C109088E. Artistille jäi maksettavaa 317,01â,¬.

Ketjussa eivät havainneet uusimistarvetta (vajaa kaksi vuotta venytetty). Kuunnellaan josko pärinät olisivat nyt hetkeksi poistuneet.

tet

Vertailun vuoksi yksi case japanilaismerkiltä. Kyseessä dieselmoottorinen Mazda 6 vm. -09, ajettu 90 tkm.

Työkaveri juuri äsken esitteli merkkihuollon laskua, jossa kommenttina seisoi "jakoketju venynyt, vaihdettava". Oli vienyt tarkistukseen, kun parin epämääräisen äännähtelyn jälkeen oli vikavalo syttynyt. Parin viikon viivyttelyn ja ko. merkkiliikkeen päällikön kanssa asioinnin jälkeen tuli vastaus: korjataan veloituksetta, maahantuoja korvaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Argento

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.06.14 - klo:09:35
Vertailun vuoksi yksi case japanilaismerkiltä. Kyseessä dieselmoottorinen Mazda 6 vm. -09, ajettu 90 tkm.

Työkaveri juuri äsken esitteli merkkihuollon laskua, jossa kommenttina seisoi "jakoketju venynyt, vaihdettava". Oli vienyt tarkistukseen, kun parin epämääräisen äännähtelyn jälkeen oli vikavalo syttynyt. Parin viikon viivyttelyn ja ko. merkkiliikkeen päällikön kanssa asioinnin jälkeen tuli vastaus: korjataan veloituksetta, maahantuoja korvaa.

Tässä toinen keissi, ihan vain referenssiksi. Kyseessä on Lexus IS220 eli Toyotan 177hv:n dieselmoottorilla varustettu auto. Ystäväni toi sen itse Saksasta ostettuaan auton sen ensimmäiseltä omistajalta. Autolla oli mittarissa noin 70tkm.

Autossa oli ollut jo jonkin aikaa EGR-häikkää (tyyppivika) ja lopulta kaveri vei sen väsyneensä Lexus-liikeeseen sanoen, että koittakaa saada se nyt kuntoon.
Jonkin ajan kuluttua ystäväni soitti liikkeeseen, että miten kestää korjauksen kanssa niin pitkään. Vastaus kuului, että Japanista on tilattu autoon uusi moottori. Asiakkaalle kustannus 0â,¬. Kyseessä oli siis Saksasta itse tuotu, yli 5 vuotta vanha auto, jolla oli mittarissa yli 160tkm.

Ei huonosti hoidettu Lexukselta!

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Argento - 06.06.14 - klo:11:52
Tässä toinen keissi, ihan vain referenssiksi. Kyseessä on Lexus IS220 eli Toyotan 177hv:n dieselmoottorilla varustettu auto. Ystäväni toi sen itse Saksasta ostettuaan auton sen ensimmäiseltä omistajalta. Autolla oli mittarissa noin 70tkm.

Autossa oli ollut jo jonkin aikaa EGR-häikkää (tyyppivika) ja lopulta kaveri vei sen väsyneensä Lexus-liikeeseen sanoen, että koittakaa saada se nyt kuntoon.
Jonkin ajan kuluttua ystäväni soitti liikkeeseen, että miten kestää korjauksen kanssa niin pitkään. Vastaus kuului, että Japanista on tilattu autoon uusi moottori. Asiakkaalle kustannus 0â,¬. Kyseessä oli siis Saksasta itse tuotu, yli 5 vuotta vanha auto, jolla oli mittarissa yli 160tkm.

Ei huonosti hoidettu Lexukselta!

+1 !

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy