TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Santeri

Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.05.14 - klo:18:38
Minkä ikäinen auto sulla on ja mitä oli aj. korjaushetkellä?

5v eli 2009 ja kilometrit n.160000km.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

jantsa

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 21.05.14 - klo:18:19
Pitää tarkentaa että tämä koskee vai 1.2tsi ja 1.4tsi koneita.
Tuli tämä esille helmikuussa kun oma 1.8tsi oli pajalla.
Eli 1.8tsi ja 2.0tsi menee omasta kukkarosta.
Itse sain myyjäliikkeen virhevastuun vedoten mukaan kustannuksiin.

3 vuotta vanhasta ja n. 85 000 ajetusta 1.8:sta meni ketju, niin itselle jäi maksettavaa vajaa 500. Ensin ilmoitettiin, ettei Helkama korvaa, mutta kun sanoin että kyselkää nyt vaan Helkamalta niin onnistui. Eli ei tulla rempassa automaattisesti vastaan, kun atk:lta ei löydy vastaavaa takuukorjaus juttua kuin pikkukoneille.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: jantsa - 21.05.14 - klo:19:02
3 vuotta vanhasta ja n. 85 000 ajetusta 1.8:sta meni ketju, niin itselle jäi maksettavaa vajaa 500. Ensin ilmoitettiin, ettei Helkama korvaa, mutta kun sanoin että kyselkää nyt vaan Helkamalta niin onnistui. Eli ei tulla rempassa automaattisesti vastaan, kun atk:lta ei löydy vastaavaa takuukorjaus juttua kuin pikkukoneille.

Eli Helkama hoitaa homman paremmin kuin VV-auto.
Kun asiaa ihan itse kysyin VV-autolta.
Vastaus heiltä oli että ei ole heidän ongelma.
Että näin.

Olit muuten varmaan eka omistaja ? Itse olin toinen omistaja, jonka takia virhevastuu ei ollut vv-autolla vaan myynneellä liikkeellä.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

jantsa

Olin ensimmäinen omistaja ja auto oli ostettu Veholta. Remppa tehtiin Laakkosella, missä olin huollotkin teettänyt.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 21.05.14 - klo:18:54
5v eli 2009 ja kilometrit n.160000km.

Tuo on erinomainen kestoikä TSI:lle.  Jos noihin kilsoihin pääsee TSI:llä on syytä pitää koko kylälle peijaiset ja laittaa lotto vetämään.

Angus

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 21.05.14 - klo:21:08
Tuo on erinomainen kestoikä TSI:lle.  Jos noihin kilsoihin pääsee TSI:llä on syytä pitää koko kylälle peijaiset ja laittaa lotto vetämään.

Moni juhlisi jos turhat viestit minimoitaisiin.
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10â,¬ Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 21.05.14 - klo:13:10
Raadin mielipide? Onnistuin tässä tallentamaan muutaman aamustartin ja koostin yhteen videopätkään. Luurit korville ja kuuntelemaan! :)
Lisäsin tämänaamuisen startin videolle:

http://youtu.be/Z5QDn2pTr0s

Sokota09

Ei muuta kuin pajalle vaan, varsinkin tuo viimeinen startti oli varsin selkeä rallatus.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 22.05.14 - klo:09:26
Ei muuta kuin pajalle vaan, varsinkin tuo viimeinen startti oli varsin selkeä rallatus.

Juu juttelin jo alkuviikosta korjaamopäällikön kanssa ja keskusteltiin kuunneltavaksi viemisestä. Ei vaan tullut vielä aikaa varattua kun en juuri silloin päässyt kalenterille. No nyt on tuo video lähetetty huoltoonkin ja odotellaan vastausta. Tarviiko erikseen viedä auto pajan pihaan yön yli jäähtymään vai otetaanko suoraan työn alle tuon videon perusteella.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 22.05.14 - klo:09:34
Tarviiko erikseen viedä auto pajan pihaan yön yli jäähtymään vai otetaanko suoraan työn alle tuon videon perusteella.

Varmasti riippuu paljon korjaamopäälliköstä. Jos kaikki muumit ovat laaksossa, niin luulisi tuon videon riittävän jo todistusaineistoksi tarkempia tutkimuksia varten. Onko rallatusta tullut vain aamukäynnistyksen yhteydessä? Vai onko äännellyt muutenkin startatessa?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 22.05.14 - klo:09:42
Varmasti riippuu paljon korjaamopäälliköstä. Jos kaikki muumit ovat laaksossa, niin luulisi tuon videon riittävän jo todistusaineistoksi tarkempia tutkimuksia varten. Onko rallatusta tullut vain aamukäynnistyksen yhteydessä? Vai onko äännellyt muutenkin startatessa?

Pitää meteliä vaan kylmästarteissa (aamulla). Muutaman kerran on pärähtänyt myös iltapäivällä firman parkkihallissa. Siksi *ituttaisikin viedä auto pajalle kuunneltavaksi kun pitäisi käytännössä jättää auto yön yli korjaamon pihalle jäähtymään.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 22.05.14 - klo:09:44
Pitää meteliä vaan kylmästarteissa (aamulla). Muutaman kerran on pärähtänyt myös iltapäivällä firman parkkihallissa. Siksi *ituttaisikin viedä auto pajalle kuunneltavaksi kun pitäisi käytännössä jättää auto yön yli korjaamon pihalle jäähtymään.

No, toivottavasti tuo video riittää, vaikka kyllähän he huollosakin tulevat tekemään koekäynnistyksiä. Jos ketju on pahasti jo venynyt, niin rallattelee myös silloin.

Santeri

Eipä sitä tarvi koe starttailla.  Kun noista löytyy 2â,¬ kokoinen tarkistusluukku mistä näkee missä kohtaa kiristin on menossa.
Kiristimessä 8 hammasta ja tehtaalta tullut ohjeet huolloille että jos menossa 4llä niin jo vaihto kunnossa.

Esim itselläni se oli jo maksimissa.

Niin tieto on Laakkoselta saatua.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 22.05.14 - klo:10:34
Eipä sitä tarvi koe starttailla.  Kun noista löytyy 2â,¬ kokoinen tarkistusluukku mistä näkee missä kohtaa kiristin on menossa.
Kiristimessä 8 hammasta ja tehtaalta tullut ohjeet huolloille että jos menossa 4llä niin jo vaihto kunnossa.

Esim itselläni se oli jo maksimissa.

Niin tieto on Laakkoselta saatua.

Ahaa. Löytyykö tuo tarkastusluukku kaikista ketju-TSI:stä? 1.2, 1.4, 1.8...?

Archie

Mitä tiivisteitä (ja stefoja?) yleensä vaihdetaan 1.4 CAXA:n jakoketjurempan yhteydessä? Ilmeisesti ainakin jakoketjukotelon tiiviste 03C 109 287F (tai G), mitä muita?

Popo

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 22.05.14 - klo:10:34
Kiristimessä 8 hammasta ja tehtaalta tullut ohjeet huolloille että jos menossa 4llä niin jo vaihto kunnossa.

Esim itselläni se oli jo maksimissa.

Niin tieto on Laakkoselta saatua.

Vehon tutkimuksen tulos: "Jakoketjun venymä mitattu: Kiristimen pituus on 68,7 mm:ä (maksimi sallittu 74  mm:ä)"

Onko tämä siis sama asia toisin ilmaistuna: Maksimi on 4 hammasta = 74mm? Montaakohan hammasta tuo mitattu 68,7 mm vastaa? Tietäis vähän missä mennään...

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Nasolin

Noniin, ilmoittaudutaanpas mukaan tähän. Eli golffi farkku 1.4tsi -08 on nyt sitten alkanut päästelemään satunnaisesti rallatus ääniä konehuoneesta kylmäkäynnistäessä. Koneella ajettu tähän mennessä rapiat 144tkm. Oire ilmenee siis satunnaisesti, ei välttämättä edes joka viikko. Pitäisikö minun jo kuitenkin huolestua kaiken varulta? Myyjäliikkeeseen yhteyttä?

Sukkis

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 22.05.14 - klo:10:34
Eipä sitä tarvi koe starttailla.  Kun noista löytyy 2â,¬ kokoinen tarkistusluukku mistä näkee missä kohtaa kiristin on menossa.
Kiristimessä 8 hammasta ja tehtaalta tullut ohjeet huolloille että jos menossa 4llä niin jo vaihto kunnossa.

Esim itselläni se oli jo maksimissa.

Niin tieto on Laakkoselta saatua.

Mistä tälläinen luukkuu löytyy?

Lasu

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 22.05.14 - klo:09:23
Lisäsin tämänaamuisen startin videolle:

Ei tuo ole normaali ja "terve" ääni koneesta, eli tässä tapauksessa jakopäästä/ketjusta. Mutta ei näitä tsi jakoketjuja voi verrata mihinkään muuhun merkkiin koska ne on suunniteltu jo viallisiksi.

koopop

Moi vielä,

kävin koeajamassa 2011 Sciroccon merkkiliikkeessä. Kilometreja 40000, kone 1.4 TSI 90kW. Myyjä käynnisti auton kylmänä hallissa, ja sieltä kuului juurikin tämä kuuluisa rallatus, puolisen sekuntia. Sen jälkeen käynnistäessä ei ääntä kuulunut ollenkaan kun ajelin ja käynnistelin itse.

Myyjä sanoi, että kylmänä ketju on "lepotilassa" ja rallattaa hetkisen, kunnes kone käynnistyy ja se kiristyy. Eli on ominaisuus. Eli, arvon foorumilaiset, kertokaa, oi kertokaa mielipiteenne. Kuuluuko pieni rallatus jokaiseen kylmäkäynnistykseen, ja puhuiko myyjä totta? Vai onko hänellä väärä käsitys? Ã,,äntä ei tosiaan kuulunut ekan käynnistyksen jälkeen.

Kysyin takuusta, niin myyjä sanoi, että tehdas vastaa ketjusta. Että olkoon vaikka neljäs omistaja, ja kilometreja 100k, niin ketjun korjaus ei tule asiakkaan maksettavaksi. Tätä ei kuitenkaan saanut kirjallisena. 

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

JuccaKo

Ainakin omassa 1.6fsi bagissa ketju rallatteli melkein koko ajan 160-250tkm välillä mutta vasta 250tkm se jäi kilisee ja sitten se piti vaihtaa.
Ei se rallatus aina meinaa pilalla olevaa ketjua vaan sitä että kiristimeltä on öljypaine kadonnut ja kestää hetken ennen ku öljypaine taas suoristaa sen.

JHS

Oma kokemus:  Sekä Golf Plussani, että Passattini 1.4 tsi 90kW rallattelivat käynnistettäessä lyhyesti, kunnes Passatin rallatusaika hieman piteni ja ääni muuttui karkeammaksi "rääkäisyn"-tyyppiseksi - ketju oheislaitteineen vaihtoon n.90tkm.

LateLammas

Lainaus käyttäjältä: koopop - 27.05.14 - klo:16:26
Moi vielä,

kävin koeajamassa 2011 Sciroccon merkkiliikkeessä. Kilometreja 40000, kone 1.4 TSI 90kW. Myyjä käynnisti auton kylmänä hallissa, ja sieltä kuului juurikin tämä kuuluisa rallatus, puolisen sekuntia. Sen jälkeen käynnistäessä ei ääntä kuulunut ollenkaan kun ajelin ja käynnistelin itse.

Myyjä sanoi, että kylmänä ketju on "lepotilassa" ja rallattaa hetkisen, kunnes kone käynnistyy ja se kiristyy. Eli on ominaisuus. Eli, arvon foorumilaiset, kertokaa, oi kertokaa mielipiteenne. Kuuluuko pieni rallatus jokaiseen kylmäkäynnistykseen, ja puhuiko myyjä totta? Vai onko hänellä väärä käsitys? Ã,,äntä ei tosiaan kuulunut ekan käynnistyksen jälkeen.

Kysyin takuusta, niin myyjä sanoi, että tehdas vastaa ketjusta. Että olkoon vaikka neljäs omistaja, ja kilometreja 100k, niin ketjun korjaus ei tule asiakkaan maksettavaksi. Tätä ei kuitenkaan saanut kirjallisena. 

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Aika tarkalleen pari vuotta sitten kirjoitin aiheesta seuraavasti: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg223789#msg223789

mikkomoe

Onko TSI jakoketjua helppo vaihtaa itse? Jos on 5 kertaa vaihtanu jakohihnan, eli vähän kokemusta on nii onnistuuko sitten ketjun vaihto? Tarvitseeko erikoistyökaluja?  Meinaan vaan jos on valmiina vaihtamaan jakoketjun vaikka parin vuoden välein nii TSI auto voisi olla hyvä valinta monen vuoden käyttöön.. ainakin mun vaparipolosta hihnanvaihto on tottumuksen tähden tullu niin helpoksi että ei haittais jos vaikka joka vuosi joutuis tekemään sen..

Asterion

Lainaus käyttäjältä: koopop - 27.05.14 - klo:16:26
Moi vielä,

kävin koeajamassa 2011 Sciroccon merkkiliikkeessä. Kilometreja 40000, kone 1.4 TSI 90kW. Myyjä käynnisti auton kylmänä hallissa, ja sieltä kuului juurikin tämä kuuluisa rallatus, puolisen sekuntia. Sen jälkeen käynnistäessä ei ääntä kuulunut ollenkaan kun ajelin ja käynnistelin itse.

Myyjä sanoi, että kylmänä ketju on "lepotilassa" ja rallattaa hetkisen, kunnes kone käynnistyy ja se kiristyy. Eli on ominaisuus. Eli, arvon foorumilaiset, kertokaa, oi kertokaa mielipiteenne. Kuuluuko pieni rallatus jokaiseen kylmäkäynnistykseen, ja puhuiko myyjä totta? Vai onko hänellä väärä käsitys? Ã,,äntä ei tosiaan kuulunut ekan käynnistyksen jälkeen.

Kysyin takuusta, niin myyjä sanoi, että tehdas vastaa ketjusta. Että olkoon vaikka neljäs omistaja, ja kilometreja 100k, niin ketjun korjaus ei tule asiakkaan maksettavaksi. Tätä ei kuitenkaan saanut kirjallisena. 

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Kova palo sinulla tuohon Scirokkoon eli tunnepuolella auto on jo selvästi ostettu  :D ... jos myyjä ei halua antaa lupauksiaan kirjallisena niin mitä luulet sen tarkoittavan? Itselläni uudet ketju eivät pitäneet mitään ääntä käynnistyksissä. Tehtaan ja maahantuojien vastaantulosta olet varmaan lukenut tälläkin palstalla paljon. Otappa vaikka tehtaan/maahantuoja tiedotusosastoon meilitse yhteyttä ja kysy heidän vastaantulostaan etukäteen?

skriko

Lainaus käyttäjältä: koopop - 27.05.14 - klo:16:26
Moi vielä,

kävin koeajamassa 2011 Sciroccon merkkiliikkeessä. Kilometreja 40000, kone 1.4 TSI 90kW. Myyjä käynnisti auton kylmänä hallissa, ja sieltä kuului juurikin tämä kuuluisa rallatus, puolisen sekuntia. Sen jälkeen käynnistäessä ei ääntä kuulunut ollenkaan kun ajelin ja käynnistelin itse.

Myyjä sanoi, että kylmänä ketju on "lepotilassa" ja rallattaa hetkisen, kunnes kone käynnistyy ja se kiristyy. Eli on ominaisuus. Eli, arvon foorumilaiset, kertokaa, oi kertokaa mielipiteenne. Kuuluuko pieni rallatus jokaiseen kylmäkäynnistykseen, ja puhuiko myyjä totta? Vai onko hänellä väärä käsitys? Ã,,äntä ei tosiaan kuulunut ekan käynnistyksen jälkeen.

Kysyin takuusta, niin myyjä sanoi, että tehdas vastaa ketjusta. Että olkoon vaikka neljäs omistaja, ja kilometreja 100k, niin ketjun korjaus ei tule asiakkaan maksettavaksi. Tätä ei kuitenkaan saanut kirjallisena. 

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Ketju on jo venynyt. Itsellä rallatti kun oli vähän pidemmän aikaa seissyt. Sitten rallatus rupesi kuulumaan jo tunnin seisomisen jälkeen, sitten 15 min. Ketjun laittamisen jälkeen ei kuulu mitään, eikä kuulunut uutenakaan. Ei ole ominaisuus vaan tosiaankin venynyt ketju. Jos eivät anna kirjallista lupausta ketjunvaihtoon, niin pyydä alea 1500 enemmän mitä olit ajatellut maksaa. Jos eivät suostu kävele ohi

koopop

#3656
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 27.05.14 - klo:19:12
Kova palo sinulla tuohon Scirokkoon eli tunnepuolella auto on jo selvästi ostettu  :D ... jos myyjä ei halua antaa lupauksiaan kirjallisena niin mitä luulet sen tarkoittavan? Itselläni uudet ketju eivät pitäneet mitään ääntä käynnistyksissä. Tehtaan ja maahantuojien vastaantulosta olet varmaan lukenut tälläkin palstalla paljon. Otappa vaikka tehtaan/maahantuoja tiedotusosastoon meilitse yhteyttä ja kysy heidän vastaantulostaan etukäteen?

Kiitos paljon vastaajille!

Myönnän tunnepuolen!  8)

Sitä minäkin sanoin myyjälle, että jos lupaavat suullisesti vastaavan ketjusta, niin miksei sitten suoraan kirjallisena? :) Täytyy jutella lisää asiasta. Ainoa mikä tässä puoltaisi on se, että TSI-motteja on myyty ihan järjettömän paljon, joten ei niistä nyt joka toinen voi olla susi.. Tämä 1.4 TSI kun sopii tarpeisiini paremmin kuin muut. Ehkä Fordin EcoBoost on toinen vaihtoehto, mutta Volkkareissa pysyy kai arvo hieman paremmin.

Auto on alunperin myyty ulos samaisesta liikkeestä, ja myös huollettu siellä. Juttelen vielä huollon kanssa. Hinnassa ollaan jo tultu vastaan. Vaihtoehtoina samasta konsernista on mulla siis Golf/Octavia, mutta korimalleista tässä hintaluokassa (n.20tâ,¬) haluaisin nimenomaan Sciroccon.

Ehkä otan riskin, ja luotan siihen että tehdas ja em. merkkiliike tulee vastaan, jos ketjun kanssa tulee ongelmia. Jälleenmyyntiarvo sitten erikseen vuosien päästä kun on aika vaihtaa.. Tai sitten vaihdan kokonaan konsernia.



lemmentalja

Eikös tuossa ole jo ketjun kanssa ongelma jos se kerta kylmänä ääntää. Jos se on kerta myyty ja huollettu samaisessa liiterissä missä nyt myynnissä, niin vaadit ketjun vaihdettavaksi ennen luovutusta. Siellähän se jokatapauksessa good willinä tehtäisiin.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

kari29

Isäukon autona Skoda Superb 1.4 TSI vuosimallia 2012. Kilometrejä takana 32tkm. Onko tuossakin vuosimallissa vielä tuota vikaa? On mietitty että uskaltaako lastuttaa ennen kuin vika korjattu..

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: koopop - 27.05.14 - klo:19:46
Ainoa mikä tässä puoltaisi on se, että TSI-motteja on myyty ihan järjettömän paljon, joten ei niistä nyt joka toinen voi olla susi..
Ei niin, nimittäin jokainen on susi. Ei alimitoitettua suunnittelua ja liian halvalla tehtyjä osia ole joka toisessa moottorissa, vaan ihan jokaisessa kunnes uusimmassa mallissa jakopää suunniteltiin uusiksi, hihnakäyttöiseksi.

Vältä murheet ja VARMA miina, osta jotakin muuta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy