TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Sokota09

No ei kai tuossa itse ketjussa ole mitään vikaa tai siinä käytetyssä materiaalissa? Suurin ongelmahan ainakin näissä uudemman sukupolven rallattelijoissa on ollut ketjun kiristin, joka on liian heiveröinen ja tätä kautta ketju saattaa päästä ajansaatossa venymään aiheuttaen sitten erinäisiä ongelmia. Itse ketju on varmasti hyvä, mutta oheiskilkkeet eivät, juurikin tuo kiristäjä.

Ja itse jakoketjuun ei tietääkseni ole tullut mitään parannuksia, vaan tuosta kiristäjästä on yritetty tehdä parempi.

skriko

^

Paskan puhetta maahantuojalta. Kymmenittäin vikoja, sadoittainhan niitä on. Miksiköhän sitten eräskin maan suurimpiin merkkiliikkeisiin kuuluva liike on palkannut kaksi miestä, jotka tekevät pelkästään jakoketjuremppoja 40 tuntia viikossa.
Muka 2007-2008 vuosimalleissa. Omakin käyttöönotettu loppuvuonna 2010 ja ketju rallatteli jo vähän yli vuoden ikäisenä.

Keni1

Nostan vielä yhden kommentin esille tuon mainitun kuningaskuluttaja-ohjelman kommenteista:

---

Lähettänyt 28.03.2014 - 09:22 käyttäjä VW Kuljettaja 1... (ei varmistettu)
Omasta 2011 vuosimallin VW 1.2TSI moottorista uusittiin jakopään ketju takuuseen 2v/30tkm ikäisenä käynnistyksessä esiintyvän rallatuksen vuoksi. Nyt reilu vuosi ja 15tkm myöhemmin sama rallatus "korjatulla" osalla on pikkuhiljaa tuloillaan takaisin. Auto ei ollut tuon ennakoivan korjauskampanjan piirissä, joten tämän pitäisi olla "ehjä".

Kyseessä on puhdas suunnitteluvirhe niin osien mitoituksen kun jakopään suunnittelunkin osalta, jota valmistaja ja maahantuoja vähättelevät. Autoja joissa näitä ketjuvaivoja VAG konsernissa on on todella paljon, mutta omistajat eivät niihin osaa välttämättä kiinnittää huomiota. Pelottavinta on, että kahdesta Oululaisesta merkkihuollosta vain toinen kuuli kyseisen vaivan, toinen ei huollon yhteydessä kuullut mitään vikaa moottorista!?! Vian korjannut merkkiliike piti vikaa jopa erittäin selvästi kuuluvana, esimerkillisenä tapauksena joka jokaisen huoltajan pitäisi huomata määräaikaishuollossakin koeajolla ja autoa startatessa.

Toimittajan kannattaisi melkeen kysyä maahantuojilta paljonko tällaisia takuutapauksia on ollut, joita kuitenkin on ennen moottorin täydellistä tuhoa korjattu jotain jakoketjun osia. Niitä nimittäin on ja huomattavan paljon. Tulee ongelman laajuus hieman toiseen valoon.

Samaa pimittelycasea voisi toimittaja alkaa kaivelemaan VAG-konsernin 7-vaihteisen DSG-suorakytkentävaihteiston osalta. Vikoja on ollut paljon, korvauspolitiikka puolestaan vähintäänkin mielenkiintoinen.

...

JarnoF

Kirjatkaa tämä päivä vuosikirjoihin:
8.5.2014 olin kuulevinani tuosta meidän 86.000km ajetusta TSIstä aamustartissa (hyvin lyhyen) pärähdyksen. Tuohan on kertaalleen uusittu ketjut ja hilppeet syyskuussa 2012 n. 60.000km kohdilla.

- Laaja huolto pari viikkoa sitten, eli öljyt on viimesen päälle (ei LL).
- ulkolämpötila 5.5C, sateista

Seurataan tilannetta.

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 08.05.14 - klo:13:03
No ei kai tuossa itse ketjussa ole mitään vikaa tai siinä käytetyssä materiaalissa? Suurin ongelmahan ainakin näissä uudemman sukupolven rallattelijoissa on ollut ketjun kiristin, joka on liian heiveröinen ja tätä kautta ketju saattaa päästä ajansaatossa venymään aiheuttaen sitten erinäisiä ongelmia. Itse ketju on varmasti hyvä, mutta oheiskilkkeet eivät, juurikin tuo kiristäjä.

Ja itse jakoketjuun ei tietääkseni ole tullut mitään parannuksia, vaan tuosta kiristäjästä on yritetty tehdä parempi.

En usko että noissa TSI-koneissa ketju on oikeasti venynyt vaan kulunut niin että ketjun silmukkäväli on suurentunut.

Mikä sitten aiheuttaa tuon ketjun kulumisen?
Kolme vaihtoehtoa tulee ensimmäisenä mieleen:
1) mitoitus on epäonnistunut, rasitus on liian suuri ja johtaa ennenaikaiseen kulumiseen.
2) voitelun epäonnistumisen takia metallipinnat pääsevät kosketuksiin ja heikompi metalli kuluu.
3) materiaalivalinnat virheelliset, ei kestä rasitusta

Huonoin vaihtoehto lienee tuo 1, sen korjaaminen ei ole kovinkaan helppoa eikä halpaa.
Seuraavana sitten heti tuo kohta 2, voitelun korjaaminenkaan ei ihan yksinkertaista liene.

Nyt kuulemani/lukemani perusteella on keskitytty oletukseen että kohta 3 olisi se jolla parannus saadaan aikaan.
Ja toisaalta kuulemani/lukemani perusteella joko päätelmä kohdan 3 virheestä olisi väärä tai sitten on vain vaihdettu uudet alkuperäistä vastaavat osat.

Tämä TSI ja DSG soppa saattaa tulla VAG-konsernille vielä melkoiseksi taakaksi.
Kaikki varmaan muistavat edelleen miten Opelille meinasi käydä kun alettiin laatuasioiden kanssa kikkailemaan F-Astran ja B-Vectran myötä 90-luvulla.
Eikä Opel ole vieläkään päässyt jaloilleen, aika epävarmaa on tulevaisuus.

Toisenlainen esimerkki löytyy mersulta, hekin hölmöilivät E  ja varsinkin C malliston ruosteeneston kanssa mutta ainakin 8-vuotiaisiin autoihin vielä mukisematta ruosteet korjataan uudet ovet vaihtamalla. Ei tarvitse kysellä maahantuojalta tai tehtaalta kommenttia, riittää että vaurioita on ja auto pääsee korjauksiin heti.
Eikä syynätä huoltokirjaa että onko öljyt vaihdettu merkkikorjaamolla kun sillä ei ole merkitystä asian kanssa.

Ei, minulla ei ole (enää) VAG-konsernin tuotteita (eikä mersunkaan) henkilökohtaisessa omistuksessa.

Epes

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 09.05.14 - klo:06:55
En usko että noissa TSI-koneissa ketju on oikeasti venynyt vaan kulunut niin että ketjun silmukkäväli on suurentunut.

Näin se varmasti on mutta lopputulos on sama, ketjun kokonaispituus kasvaa ja ongelmat alkavat kun kiristys ei enää riitä.

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 09.05.14 - klo:06:55

Mikä sitten aiheuttaa tuon ketjun kulumisen?
Kolme vaihtoehtoa tulee ensimmäisenä mieleen:
1) mitoitus on epäonnistunut, rasitus on liian suuri ja johtaa ennenaikaiseen kulumiseen.
2) voitelun epäonnistumisen takia metallipinnat pääsevät kosketuksiin ja heikompi metalli kuluu.
3) materiaalivalinnat virheelliset, ei kestä rasitusta


Veikkaan kohtaa 1). Juuri talvella BMW R80 -78 moottoripyörän venyneen jakoketjun itse vaihtaneena voin todeta, että se oli järeä. Lyhyt kaksirivinen ketju mekaanisella kiristimellä mutta 200000 km oli sillekin maksimi. Moottorista alkoi kuulua kaikenlaisia rapinoita ja kilkatuksia jotka poistuivat ketjun vaihdolla. Kuvista päätellen TSI:n ketju on pitkä, melko hentoinen yksirivinen eli ei mikään ihme että alkaa ennen 100000 km oireilemaan.


Asterion

Jos se syy olisi jokin näistä kolmesta vaihtoehdosta niin eikö ketju pitäisi mennä kaikissa TSI-moottoreissa vaihtoon aikalailla samoilla kilometreillä? Itselläni vaihdettiin ketju kahteen kertaan ennen kuin 50tkm oli mittarissa ja jotkut ovat kenties päässet jo yli 100tkm ilman ongelmia. Ennemminkin tämä vaikuttaisi siltä että joltain alihankkijoilta on tullut huonoja eriä?

jalkkis

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 05.05.14 - klo:20:49
Johtuisiko ongelma siitä, että ekonomeilla tuppaa olemaan tässä maailmassa suurempi kengännumero kuin insinööreillä?

...tai sitten niistä kuluttajista, jotka haluavat koko ajan uutta, hienompaa, "parempaa" ja nopeammin. Unohtamatta, että se ei sais maksaa enempää.

Onhan volkkarin Polosta se vanha 1.4 litrainen vapari olemassa. Paljonko sitä myydään vs. tsiipat?

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 09.05.14 - klo:07:35
Jos se syy olisi jokin näistä kolmesta vaihtoehdosta niin eikö ketju pitäisi mennä kaikissa TSI-moottoreissa vaihtoon aikalailla samoilla kilometreillä? Itselläni vaihdettiin ketju kahteen kertaan ennen kuin 50tkm oli mittarissa ja jotkut ovat kenties päässet jo yli 100tkm ilman ongelmia. Ennemminkin tämä vaikuttaisi siltä että joltain alihankkijoilta on tullut huonoja eriä?

Eipä mekaaniset eikä tekniset osat koskaan ole täysin identtisiä.
Eikä varsinkaan käyttö eikä olosuhteet ole vakioidut.

Jos alihankkijalta olisi tullut n.s. huono erä niin se varmaankin olisi melko vaivattomasti ja yksiselitteisesti jäljitettävissä ettei niitä enää ainakaan korjausosiksi menossa.

Toivottavasti suunnittelun virheitä ei vain korjata hieman laadukkaammasta materiaalista tehdyllä ketjulla jolla todellinen ongelma saadaan siirtymään juuri ja juuri takuuajan/virhevastuuajan ulkopuolelle.

Jossakin vaiheessa tuokin tuppaa kostautumaan.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 09.05.14 - klo:08:01
...tai sitten niistä kuluttajista, jotka haluavat koko ajan uutta, hienompaa, "parempaa" ja nopeammin. Unohtamatta, että se ei sais maksaa enempää.
Juuri tuo on yksi syy, miksi ekonomit painostavat insinöörejä tekemään tuotteita niin halvalla, etteivät ne sitten käyännössä kestäkään kuluttajan odottamalla tavalla. Toinen syy on, että ekonomeillakin on pomonsa; tuotteen valmistuksesta pitäisi tulla mahdollisimman paljon voittoa omistajille. Luulen, että siinä voiton tavoittelussa ei taideta ajatella nokkaansa pitemmälle vaan eletään hyvin lyhytnäköisesti.

Uskon vakaasti, että kyllä insinöörit kestäviä tuotteita osaisivat suunnitella, mutta kaupalliset kuviot jyräävät tuotteen laadun kehnoksi. Osin peiliin katsomisen paikka.

Joutilas 76v

Asterion

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 09.05.14 - klo:08:06
Eipä mekaaniset eikä tekniset osat koskaan ole täysin identtisiä.
Eikä varsinkaan käyttö eikä olosuhteet ole vakioidut.


Tekniset osat eivät varmaankaan ole koskaan ihan identtisiä, siksihän niille on määritelty hyväksymisrajat, mutta kyllähän esim. ketjun mitoitus täytyy olla lähtökohtaisesti sellainen, että se heikoinkin ketju sieltä tuotantolinjan marginaalin alapäästä kestää niin kuin on tarkoitettu.

Ymmärrän,  että olosuhteet ja ajotapa voisivat  myös vaikuttaa kestoon (vaikka ketjun tapauksessa ei mielestäni pitäisi, on sen verran avainkomponentti), mutta minulla ajoprofiili ja kilometrit ovat olleet vuosia samanlaisia ja tosiaan ketju vaihdettiin kahteen kertaan ennen 50tkm rajapyykkiä, sitten sen viimeisin ketju kestikin lähelle 100tkm vaikka kuski oli sama. Kyllä tämä minun silmiin yhä näyttää laatuongelmilta, tosin spelukointiahan tämäkin vain on ja  siksi pistin Yeti-paran kiertoon. Ihmetelköön seuraavat omistajat ketjun kestoa ja virhevastuun kattavuutta.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 09.05.14 - klo:08:40
Kyllä tämä minun silmiin yhä näyttää laatuongelmilta, tosin spelukointiahan tämäkin vain on ja  siksi pistin Yeti-paran kiertoon. Ihmetelköön seuraavat omistajat ketjun kestoa ja virhevastuun kattavuutta.
Harmillisen kalliiksi vain tulee kuluttaja-paralle. Huonolla tuurilla saattaa kaiken lisäksi joutua ojasta allikkoon.
Joutilas 76v

Gulf

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 09.05.14 - klo:06:55
Toisenlainen esimerkki löytyy mersulta, hekin hölmöilivät E  ja varsinkin C malliston ruosteeneston kanssa mutta ainakin 8-vuotiaisiin autoihin vielä mukisematta ruosteet korjataan uudet ovet vaihtamalla. Ei tarvitse kysellä maahantuojalta tai tehtaalta kommenttia, riittää että vaurioita on ja auto pääsee korjauksiin heti.
Eikä syynätä huoltokirjaa että onko öljyt vaihdettu merkkikorjaamolla kun sillä ei ole merkitystä asian kanssa.

Näin se pitäisi mennä myös vag-konsernissa, eikä aina ensin kokeilla maksattaa asiakkaalla tehtaan virheitä? VW:llä kyseltäis tässäkin tapauksessa täydellistä huoltohistoriaa, vaikka sillä ei ole ruostumisen kanssa mitään tekemistä?

JaskaPankuttaja

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 09.05.14 - klo:08:40
Tekniset osat eivät varmaankaan ole koskaan ihan identtisiä, siksihän niille on määritelty hyväksymisrajat, mutta kyllähän esim. ketjun mitoitus täytyy olla lähtökohtaisesti sellainen, että se heikoinkin ketju sieltä tuotantolinjan marginaalin alapäästä kestää niin kuin on tarkoitettu.

Näinhän sen pitäisi olla.
Suunniteltua tuotetta testataan ja vikaantumiselle selvitetään tilastolliset arvot ja luottamusrajat ennen kuin se lasketaan tuotantoon.
Hyväksytyistä tuotteista sitten ihan tilastollisestikin löytyy huonoja yksilöitä. Ne sitten saadaan kiinni ennen asiakkaille menemistä tai ei, riippuen laadunvarmistusmenetelmistä.

Näin siis ihannetapauksessa.
Sitten kun siirrytään reaalimaailmaan niin edelleen mitoitus voi olla pielessä, testaus puutteellista, valmistus epäonnistunut jne. jne.


Lainaus käyttäjältä: Asterion - 09.05.14 - klo:08:40
Ymmärrän,  että olosuhteet ja ajotapa voisivat  myös vaikuttaa kestoon (vaikka ketjun tapauksessa ei mielestäni pitäisi, on sen verran avainkomponentti), mutta minulla ajoprofiili ja kilometrit ovat olleet vuosia samanlaisia ja tosiaan ketju vaihdettiin kahteen kertaan ennen 50tkm rajapyykkiä, sitten sen viimeisin ketju kestikin lähelle 100tkm vaikka kuski oli sama. Kyllä tämä minun silmiin yhä näyttää laatuongelmilta, tosin spelukointiahan tämäkin vain on ja  siksi pistin Yeti-paran kiertoon. Ihmetelköön seuraavat omistajat ketjun kestoa ja virhevastuun kattavuutta.

Niin tämä minustakin vaikuttaa laatuongelmalta johon kuluttajalla on vain minimaalisen vähän tai ei ollenkaan vaikutusmahdollisuutta.
Siksikin on hämmästyttävää että tällaisista asioista kuluttaja joutuu edes keskustelemaan korjauskustannuksista ja/tai maksajaksi.

gunman

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 09.05.14 - klo:06:55
En usko että noissa TSI-koneissa ketju on oikeasti venynyt vaan kulunut niin että ketjun silmukkäväli on suurentunut.

Mikä sitten aiheuttaa tuon ketjun kulumisen?
Kolme vaihtoehtoa tulee ensimmäisenä mieleen:
1) mitoitus on epäonnistunut, rasitus on liian suuri ja johtaa ennenaikaiseen kulumiseen.
2) voitelun epäonnistumisen takia metallipinnat pääsevät kosketuksiin ja heikompi metalli kuluu.
3) materiaalivalinnat virheelliset, ei kestä rasitusta

Huonoin vaihtoehto lienee tuo 1, sen korjaaminen ei ole kovinkaan helppoa eikä halpaa.
Seuraavana sitten heti tuo kohta 2, voitelun korjaaminenkaan ei ihan yksinkertaista liene.

Nyt kuulemani/lukemani perusteella on keskitytty oletukseen että kohta 3 olisi se jolla parannus saadaan aikaan.
Ja toisaalta kuulemani/lukemani perusteella joko päätelmä kohdan 3 virheestä olisi väärä tai sitten on vain vaihdettu uudet alkuperäistä vastaavat osat.

Tämä TSI ja DSG soppa saattaa tulla VAG-konsernille vielä melkoiseksi taakaksi.
Kaikki varmaan muistavat edelleen miten Opelille meinasi käydä kun alettiin laatuasioiden kanssa kikkailemaan F-Astran ja B-Vectran myötä 90-luvulla.
Eikä Opel ole vieläkään päässyt jaloilleen, aika epävarmaa on tulevaisuus.

Toisenlainen esimerkki löytyy mersulta, hekin hölmöilivät E  ja varsinkin C malliston ruosteeneston kanssa mutta ainakin 8-vuotiaisiin autoihin vielä mukisematta ruosteet korjataan uudet ovet vaihtamalla. Ei tarvitse kysellä maahantuojalta tai tehtaalta kommenttia, riittää että vaurioita on ja auto pääsee korjauksiin heti.
Eikä syynätä huoltokirjaa että onko öljyt vaihdettu merkkikorjaamolla kun sillä ei ole merkitystä asian kanssa.

Ei, minulla ei ole (enää) VAG-konsernin tuotteita (eikä mersunkaan) henkilökohtaisessa omistuksessa.

Onhan ketju tavallaan venynyt, kun ketjun pituus kasvaa, siksi sitä nimitystä ilmeisesti käytetään.
Mutta ketjun "venyminen" johtuu siis kulumisesta.

Kaverin verstaalla olin mukana 1.2tsi golfin ketjunvaihdossa, ketju piti jonkinlaista pärinää ihan tyhjäkäynnilläkin.
Vanha ketju oli yli 7mm pidempi, kuin uusi. (kaksinkerroin mitattuna)
Lisäksi vanha ketju taipui poikittain väännettynä melkein puoliympyrään, kun uusi ei taipunut käytännössä ollenkaan.
Eli ko. ketjussa oli lenkkien "saranat" kulahtaneet väljiksi.

Huonoa materiaalilaatua veikkaan ma...

Ko. kiesissä ketjun "venyminen" oli myös syönyt kulumia hammasrattaisiin, joten nekin vaihdettiin.
Suorastaan ihme ettei ketju ollut jo pompannut  :o
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

ConD

Lainaus käyttäjältä: gunman - 09.05.14 - klo:12:37
Ko. kiesissä ketjun "venyminen" oli myös syönyt kulumia hammasrattaisiin, joten nekin vaihdettiin.
Suorastaan ihme ettei ketju ollut jo pompannut  :o
Miten alempi hammaspyörä vaihdettiin?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 13.04.14 - klo:20:22
Uusi linkki videolle.

https://www.youtube.com/watch?v=4AJAzaQKMT4&feature=youtu.be


Tämän äänen aiheuttaja ei ole jakoketju. Maahantuojan vikadiagnoosi suuntautui venttiilikoneistoon. Kaupat perutaan ja auto menee takaisin myyjäliikkeeseen, joten lopullinen vika jäänee ainakin minun osalta mysteeriksi...
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

sakal83

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 09.05.14 - klo:16:09

Tämän äänen aiheuttaja ei ole jakoketju. Maahantuojan vikadiagnoosi suuntautui venttiilikoneistoon. Kaupat perutaan ja auto menee takaisin myyjäliikkeeseen, joten lopullinen vika jäänee ainakin minun osalta mysteeriksi...
Tuo on mielestäni ihan normaalin kuuloinen starttaus. (Ainakin näin iPadista kuunneltaessa) Dieseliltähän nuo tuppaa kuulostamaan kaikki startatessa.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

baleno

Ei ole starttiäänessä mitään normaalia.  Ei kannata pommia ostaa.
Citroen C5 2.0i 2006

xmasa

Ei kyllä omassa kotterossa ole onneksi vielä tuollaista ääntä startatessa kuulunut. Toivotaan, ettei tarvitsisi kuunnellakkaan tuollaisia ääniä, koska kesäkuun aikoihin pitäisi auton vaihtua, eikä tosiaan ole toista VAG-kotteroa tulossa tilalle.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.05.14 - klo:21:28
Tuo on mielestäni ihan normaalin kuuloinen starttaus. (Ainakin näin iPadista kuunneltaessa) Dieseliltähän nuo tuppaa kuulostamaan kaikki startatessa.

Kaukana normaalista tuo ääni...Tai ainakin tätä mieltä on marmoritiskin mekaanikot. Jos omastasi tuollainen ääni kuuluu, niin kävisin tohtorilla näyttämässä. Onneksi myyjäliike hoitaa tonttinsa tyylillä ja jopa itse ehdotti kaupan purkua. Saapahan taas puolet tehoista takaisin! :D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

japa

Ã,,lkää hyvät ihmiset maksako niitä jakoopääremppoja. Minä ainakin jättäsin laskun maksamatta ja katottas vaikka oikeudessa kuka on oikeassa. Onhan kaskossa oikeusturvavakuutus. Turha tulla ainakaan meikäläiselle löpisemään normaalista kulumisesta jos autolla ajettu alle 100 000km. Ketjullisen jakopään normaalikesto on sama kuin moottorin kesto. >:(
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Routa

Lainaus käyttäjältä: japa - 10.05.14 - klo:18:04
Ketjullisen jakopään normaalikesto on sama kuin moottorin kesto. >:(
No niinhän se on Vaggineissakin. Jakoketju kun löysää niin moottori on sen saman tien valmis  8)

Monessa muussa normaalikesto on 500tkm ja VAG:lla n. 100tkm tuurista riippuen.
Entinen VAG-kuljettaja.

Wekotin

Juu eipä ne asiat Skodan puolella sen paremmin ole. Kaverilla oli noin kuukausi sitten öljynkulutusmittauksessa Ocu II, 1.8 TSI 120tkm. Lopputulema oli, että auto
kuluttaa öljyä 1,2L+ / 850km, mutta kun ei ole ensimmäinen omistaja, Helkama ei korvaa yhtään mitään! Jännää tässäkin oli, että auto aloitti infernaalisen öljynkulutuksen
vasta kun jakoketju ja kiristäjä vaihdettiin. Jakopääremppa siis tehtiin ennen mitään täystuhoa.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 12.05.14 - klo:17:48
Juu eipä ne asiat Skodan puolella sen paremmin ole. Kaverilla oli noin kuukausi sitten öljynkulutusmittauksessa Ocu II, 1.8 TSI 120tkm. Lopputulema oli, että auto
kuluttaa öljyä 1,2L+ / 850km, mutta kun ei ole ensimmäinen omistaja, Helkama ei korvaa yhtään mitään! Jännää tässäkin oli, että auto aloitti infernaalisen öljynkulutuksen
vasta kun jakoketju ja kiristäjä vaihdettiin. Jakopääremppa siis tehtiin ennen mitään täystuhoa.

Eihän se tää ole, kokonainen sivusto pyhitetty aiheelle :)

http://www.skoda-octavia.fi/

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 12.05.14 - klo:18:10
Eihän se tää ole, kokonainen sivusto pyhitetty aiheelle :)

http://www.skoda-octavia.fi/

Ei ole. Luulisi silti, että kyllähän korjaamolla joku vastuu täytyisi työstään olla jos lähes öljyäkuluttamaton moottori alkaa
heidän rempan jälkeen sitä kuluttaa. Ei siinä silloin mielestäni kaikki mennyt kuten piti. Tai sitten tuo TSI-moottori on valmistettu
kyllä aika aaltopellistä, jos jakopääkotelon avaus / kiristys saa sylinterit soikeiksi.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 12.05.14 - klo:18:23
Ei ole. Luulisi silti, että kyllähän korjaamolla joku vastuu täytyisi työstään olla jos lähes öljyäkuluttamaton moottori alkaa
heidän rempan jälkeen sitä kuluttaa. Ei siinä silloin mielestäni kaikki mennyt kuten piti. Tai sitten tuo TSI-moottori on valmistettu
kyllä aika aaltopellistä, jos jakopääkotelon avaus / kiristys saa sylinterit soikeiksi.

Niin jos ei vuoda öljyä ja aiemmin ei kuluttanut niin ainoa vaihtoehto  mikä tulee mieleen on että kone on kokonaan vaihdettu, tietänet että vaihto-osia saa käyttää korjaamiseen, mukavaa kun esim. 20 tkm ajettuun uuteen autoon vaihdetaan 200 tkm ajettu kone jos ketju venähtää, olisko käyny silleen. Toi linkki minkä laitoin edellä niin siinäkin oli kaveri saanut käytetyn koneen nokille, kiinnostaisi tietää mitä tehtaalle on ilmoitettu, ettei vaan ole väitetty että olisi vaihdettu uusi kone ja sitten muutama tonttu rahastettu, no tuskin sentään. Ihme hommaa tuo käytetyillä osilla korjaaminen, toki jos asiakas itse on maksumies ja haluaa säästää mutta kun maahantuoja ja tehdas maksumiehinä niin kyllä uutta osaa pitäisi saada tilalle.

Keni1

Käyppä japa vilkasemassa tätä ketjua kun volkkari ei löydä vikoja edes omista autoistaan, konitohtori löysi

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=21596.msg461702#msg461702

Se toinenkin nii käy säki...

repomies

Japalle mmv:lle ja kenille (ja muillekin) vinkkinä että profiilin asetuksiin voi laittaa estolistalle nimimerkkejä, jos jonkun jutut alkavat vaikkapa kuulostaa liikaa rikkinäiseltä levyltä. Kun ei näe kirjoituksia, ei myöskään ärsyynny.

MMV

Henk.koht. ärsytyskynnykseni on varsin korkealla, huvittumiskynnys taas matalammalla. En näe syytä blokata kenekään kirjoituksia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy