TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Popo

Lainaus käyttäjältä: TSITSITSI - 09.04.14 - klo:16:39
Minulle tuli maahantuojalta vastaus, että TSI 1.4 koneissa ei ole 3 vuotta vanhoissa tätä ongelmaa, t.s. jakopään ketju ei veny. Virheilmoitus onkuitenkin juuri tuo, ja korvausta ei luvata, remontti yli tonnin. Siis " Ongelmaa ei ole."

Veho lähtee ilman kuluja tutkimaan takuun puitteissa v.  2012 TSI 1.2:n jakopään  ketjua Skodan osalta. Katsotaan miten käy.  Muutos ketjuun on tehty n.  2011 vuonna, mutta miten, ei huollon kaveri osannut sanoa. Saattaa äännellä "ehjänäkin" ja tähän maahantuojan tietoon vedoten MetroAuto "kehoitti" odottamaan meteliä ajon aikana. Ja varmaan siinä samalla tulee jo virheilmoituksetkin. Niitä en halunnut jäädä takuun päätyttyä odottamaan, vaan koitan selvittää ketjun kunnon nyt. Jos nuo väitöt uudempien vuosimallien viattomuudesta pitäisivätkin paikkansa, niin hyvä, mutta paluu "yksittäistapauksiin" tekee homman taas hankalaksi...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

ak72

Kellään mitään käsitystä näistä uusista 1.4 TSI koneista joissa jakohihna? Mitähän muita muutoksia moottoreihin on tullut 2012 --> ? Luulis että asiakaspalaute on ollut sen verta reipasta jakoketjuongelmista että jotain ois opittu...
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Popo

Lainaus käyttäjältä: Popo - 10.04.14 - klo:14:44
Veho lähtee ilman kuluja tutkimaan takuun puitteissa v.  2012 TSI 1.2:n jakopään  ketjua Skodan osalta. Katsotaan miten käy.

"Jakoketjun venymä mitattu: Kiristimen pituus on 68,7 mm:ä (maksimi sallittu 74  mm:ä)"

Sain pyynnöstä kirjauksen auton tietoihin ja työmääräysprintin. Näillä mennään. Epäselväksi jäi, mikä on uuden koneen venymä... ::)

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

baleno

Eli jälellä 5,3mm venymävaraa . Arvaus: Maksimivenymä voisi olla n.15mm koska joissain koneissa on.
Jäljellä olisi siis kolmasosa. 10-20tkm ja jakopää on kypsä.
Citroen C5 2.0i 2006

skriko

Lainaus käyttäjältä: baleno - 11.04.14 - klo:19:18
Eli jälellä 5,3mm venymävaraa . Arvaus: Maksimivenymä voisi olla n.15mm koska joissain koneissa on.
Jäljellä olisi siis kolmasosa. 10-20tkm ja jakopää on kypsä.

Venyykö se aina saman verran. Tarkoitan että kun ketjulle tule ikää niin vanha ketju venyy saman verran kuin uusi?

Vaarivanhus

Olenko väärässä, kun arvelen, että venynyt ketju kuluttaa ketjupyöriä? Kun kuluneisiin ketjupyöriin laitetaan uusi ketju, niin onko sen elinikä lyhyempi kuin alkuperäisen ketjun? Onko ketjupyörät vaihdettavia (varsinkin kampiakselilla oleva) ja jos on, vaihdetaanko niitä ketjurempan yhteydessä?
Joutilas 76v

baleno

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 11.04.14 - klo:19:48
Olenko väärässä, kun arvelen, että venynyt ketju kuluttaa ketjupyöriä? Kun kuluneisiin ketjupyöriin laitetaan uusi ketju, niin onko sen elinikä lyhyempi kuin alkuperäisen ketjun? Onko ketjupyörät vaihdettavia (varsinkin kampiakselilla oleva) ja jos on, vaihdetaanko niitä ketjurempan yhteydessä?
Kohasta 1:36 näyttäisi hammaspyörä olevan vaihdettavissa. Ettei tartte kampuraa vaihtaa. 1:56 on kulunut ketju huonosti hampailla mutta hampaat ei näyttäs olevan kummoisesti kuluneet.
https://www.youtube.com/watch?v=nznuIPCgA6Y

Varmaan tapit kuluu lamellin reikien kohdalta. Volkkarihan kertoi aikoinaan hätävaleen että se johtuisi huonoteräisestä reiäntekokoneesta jota oli käytetty. Oikeasti liian ohkaset tapit, liian hento ketju ja pehmeä metalli.
Citroen C5 2.0i 2006

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 11.04.14 - klo:19:48
Olenko väärässä, kun arvelen, että venynyt ketju kuluttaa ketjupyöriä? Kun kuluneisiin ketjupyöriin laitetaan uusi ketju, niin onko sen elinikä lyhyempi kuin alkuperäisen ketjun? Onko ketjupyörät vaihdettavia (varsinkin kampiakselilla oleva) ja jos on, vaihdetaanko niitä ketjurempan yhteydessä?


Et ole. Kuluneen ketjun rullat osuvat suuremmalla voimalla ketjupyörän hampaiden muodostaman kolon takaseinään. Tästä seuraa suurempi pintapaine ja kummatkin osat hioutuvat tehokkaammin. Kulumista kiihdyttää yli-ikäisen öljyn seassa olevat partikkelit. Koska uusi ketju ja vanhat ketjupyörät eivät enää ole keskenään yhteensopivia, niin kuluminen on voimakkaampaa. Molemmat tulisi vaihtaa, jos mahdollista. Vaihdetaanko, en tiedä.

Oma kokemus on vuosikymmenten takaa Mazda 1300:sta. Autolla oli ajettu 120 000 km, kun ketju ja -pyörät vaihdettiin ennenkuin mitään suurempaa pääsi tapahtumaan.

Tätä kirjoittaessa tuli balenon kommentti. Siihen ei ole mitään lisättävää. Vallankin viimeinen kappale on täyttä asiaa.

Vaarivanhus

Toisin sanoen; mikäli ketjupyöriä ei vaihdeta ja uudet, vaihdetut osat ovat samanlaatuisia kuin alkuperäisetkin, niin ei voi välttyä vaikutelmalta, että jatkossa tulee ketjuremontin tarve eteen nopeammin kuin auton alkutaipaleella?
Huono juttu.
Joutilas 76v

TDiih

Ymmärtääkseni ylemmät vaihdetaan, mutta alimmaista rympillä olevaa ei. Toivotaan että alempi olisi kestävämpää matskua kuin ylemmät, muutenhan se kuluisi eniten.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 11.04.14 - klo:20:49
Ymmärtääkseni ylemmät vaihdetaan, mutta alimmaista rympillä olevaa ei. Toivotaan että alempi olisi kestävämpää matskua kuin ylemmät, muutenhan se kuluisi eniten.
Ketjupyörien, varsinkin se kampiakselin puoleisen, pinnankovuudella suhteessa ketjuun on varmaan suuri merkitys kulumiseen.

Vuosikausia tämän asian tiimoilta ollaan jo täälläkin kirjoiteltu, ihmetelty, päivitelty jopa harmistuneella tai pahemmalla äänensävyllä. Asioista perillä oleva taholta eli viime kädessä valmistajalta ei vaan taida olla "tyhjentäviä, totuudenmukaisia teknisiä kommentteja" julkisuudessa näkynyt?  Kyse ei ole mistään pikkuasiasta, jos auton omistaja joutuu säännöllisin väliajoin, jopa kiihtyvällä tahdilla maksamaan tuhansia euroja autonsa - joka muilta osin on kohtalaisen hyvä - moottorin korjaamisesta.
Joutilas 76v

skriko

Katselin mitä osia Roccoon vaihdettiin ketjurempan yhteydessä. Joku hammaspyörä ja joku ratas. Oli kyllä varaosanumerot perässä mutta en tiedä mitä osia nuo ovat. Olisikohan muuten Öljynsuodatin kuulunut remonttiin. Olivat laskuttaneet sen maahantuojalta vaikka vein oman+öljyt.

moosec

onhan tää jännää.. Mersulla ja Bimmerillä samat ongelmat.. ja missään ei kuulu?  >:(

Tourano

Lainaus käyttäjältä: moosec - 12.04.14 - klo:04:42
onhan tää jännää.. Mersulla ja Bimmerillä samat ongelmat.. ja missään ei kuulu?  >:(

Jos ne hoidetaan kuntoon ilman asiakkaan lompakkoa ja turhaa hammasten kiristelyä?

Jos näin ei ole, kyseessä on perinteinen 'mersu on vain huollossa' periaate.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: moosec - 12.04.14 - klo:04:42
onhan tää jännää.. Mersulla ja Bimmerillä samat ongelmat.. ja missään ei kuulu?  >:(

Ei ole tarkoitus puolusteilla kumpaakaan merkkiä, mutta jakoketjuongelma ei ole yleinen ainakaan bemareissa. 4-pyttyisessä N47- dieselmoottorissa ketjunkiristäjissä on ollut vikoja sekä 18d että 20d moottoreissa. Ongelmia on ollut nimenomaan juurikin N47 moottorissa. M47 on ollut ongelmaton. Joskus aikoinaan kun BMW:llä oli nelipyttyisiä bensavapareita, niin joissakin 1.6i:ssä ja 2.0:ssa  oli jotain kiristinogelmaa ketjun suhteen, mutta eipä ole kuulunut mitään juttuja näistä nykyisistä bemun bensaturboista, että niissä olisi ollut jakopäävikoja.

Itse päästelly nyt 15.000km bemarilla lisäämättä tippaakaan öljyä ja jakopääkään ei ole ainakaan vielä lauennut.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: skriko - 11.04.14 - klo:21:30
Katselin mitä osia Roccoon vaihdettiin ketjurempan yhteydessä. Joku hammaspyörä ja joku ratas. Oli kyllä varaosanumerot perässä mutta en tiedä mitä osia nuo ovat. Olisikohan muuten Öljynsuodatin kuulunut remonttiin. Olivat laskuttaneet sen maahantuojalta vaikka vein oman+öljyt.

Ketju, kiristin ja ketjun laahaimet nyt ainakin vaihdetaan. Yleensä myös öljynsuodatin ja öljytkin. Myös monia pultteja ja tiivisteitä vaihdetaan, jotka merkkikorjaamo vaihtaa aina, mutta joiden kohdalla nyrkkipajat yleensä sanoo, etteivät ota tai tarvitse niitä. Monesti käytetään jakopään korjaussarjaa (näihin on olemassa sellaisiakin) ja joskus sitten jos sellaista ei ole, niin on pakko kasata ns. irto-osista.

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 11.04.14 - klo:21:28
Ketjupyörien, varsinkin se kampiakselin puoleisen, pinnankovuudella suhteessa ketjuun on varmaan suuri merkitys kulumiseen.

Pinnan kovuus ja pintapaine määräävät kulumisnopeuden. Voihan olla, että se alempi ketjupyörä on karkaistu ja kuluu sen vuoksi vähemmän. Sellaisen pyörän materiaali on kalliimpaa eikä sen induktiokarkaisukaan ilmaista ole.


skriko

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 12.04.14 - klo:08:36
Ketju, kiristin ja ketjun laahaimet nyt ainakin vaihdetaan. Yleensä myös öljynsuodatin ja öljytkin. Myös monia pultteja ja tiivisteitä vaihdetaan, jotka merkkikorjaamo vaihtaa aina, mutta joiden kohdalla nyrkkipajat yleensä sanoo, etteivät ota tai tarvitse niitä. Monesti käytetään jakopään korjaussarjaa (näihin on olemassa sellaisiakin) ja joskus sitten jos sellaista ei ole, niin on pakko kasata ns. irto-osista.

Mitä nuo hammaspyörä ja ratas ovat?

purtsi83


Täällä ilmoittautuu 188 tkm ajettu 1.8 TSi, jonka jakopää aloitti n. sekunnin mittaisen rallattelun kylmästarteissa.

Ongelma tuntuu nyt poistuneen öljysihdin puhdistuksella sekä öljypohjan pesulle. Huollon mukaan öljypohjaan oli jo kertynyt paksu kerros pakkuuntunutta öljyä.

Omistaja lupasi siirtyä kiinteään öljynvaihtoväliin, tähän asti menty uskollisesti longlife-aikataululla.

pomo


Lainaus käyttäjältä: Tourano - 12.04.14 - klo:07:05
Jos ne hoidetaan kuntoon ilman asiakkaan lompakkoa ja turhaa hammasten kiristelyä?

Jos näin ei ole, kyseessä on perinteinen 'mersu on vain huollossa' periaate.

Kyllä se mersu ja bemari käy vaan huollossa ;)

Eikö niitä turboja oo myös mennyt bemareissa?

Popo

Lainaus käyttäjältä: baleno - 11.04.14 - klo:19:18
Eli jälellä 5,3mm venymävaraa . Arvaus: Maksimivenymä voisi olla n.15mm koska joissain koneissa on.
Jäljellä olisi siis kolmasosa. 10-20tkm ja jakopää on kypsä.

Ã,,lä ny pelottele. Tarkoitus olisi päästä vielä pari vuotta ennen hyvän auton vaihtoa....

Kypsyminen n. 3 v iässä tarkoittaisi meikäläiselle virhevastuun piikkiin puljailua. Siihen saakka ajattelin sujuvasti kuunnella sitä pientä pärähdystä ja ehkä jättää jatkossa ylimääräiset öljynvaihdotkin väliin. Nehän "eivät mitenkään vaikuta ketjun kestoon"...  ;)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

lemmentalja

Mitäs raati sanoo. Leone -10, 1.4Tsi (92kw, CAXC?), 58tkm. ajettu. Tuolta kuulostaa startti muutaman tunnin seisottuaan. Rohisee ja säksättää, onko ketjuvammasilla ollut samoja soundeja omissaan?

https://www.youtube.com/watch?v=J-jO4_YQNtw&feature=youtu.be

Edit:

Öljyt tikun mukaan ylärajassa ja 14tkm. ajettuna. Kiinteä huoltoväli.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 13.04.14 - klo:18:59
Mitäs raati sanoo. Leone -10, 1.4Tsi (92kw, CAXC?), 58tkm. ajettu. Tuolta kuulostaa startti muutaman tunnin seisottuaan. Rohisee ja säksättää, onko ketjuvammasilla ollut samoja soundeja omissaan?

https://www.youtube.com/watch?v=J-jO4_YQNtw&feature=youtu.be

Edit:

Öljyt tikun mukaan ylärajassa ja 14tkm. ajettuna. Kiinteä huoltoväli.

Uusi linkki videolle.

https://www.youtube.com/watch?v=4AJAzaQKMT4&feature=youtu.be
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

largos

Kyllä tuo Leonin ääni kuulostaa ketjuvikaiselta. Itsellä 2008 1,4 TSI leon (ajaettu n 100tKM) mihin tehtiin ketjuremppa 08/2013 ja siinä ääni oli samanlainen. Myyjä/huoltoliike ei suostunut korvaamaan kuin 40% korjauksesta vaikka kuluttajaneuvoja yritti sovitella (heidän mielestä huollon olisi pitänyt maksaa 60%). Tein valituksen kuluttajariitalautakuntaan josta tuli päätös n. puolen vuoden päästä ja he suosittelivat että huollon maksettava minulle takaisin (n. 300â,¬). Itselle jäi maksettavaa n. 400â,¬. Tarkkoja summia en nyt muista, kun teetin vuosihuollon samalla. Auto ei ole enään minun murheena, koska laitoin vaihtoon lokakuussa.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 13.04.14 - klo:20:22
Uusi linkki videolle.

https://www.youtube.com/watch?v=4AJAzaQKMT4&feature=youtu.be

Hyvät rohinat on päällä ja kuulostaa siltä, että ketju on jo jonkin verran venynyt. Huoltoon vaan.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: largos - 14.04.14 - klo:12:28
Kyllä tuo Leonin ääni kuulostaa ketjuvikaiselta. Itsellä 2008 1,4 TSI leon (ajaettu n 100tKM) mihin tehtiin ketjuremppa 08/2013 ja siinä ääni oli samanlainen. Myyjä/huoltoliike ei suostunut korvaamaan kuin 40% korjauksesta vaikka kuluttajaneuvoja yritti sovitella (heidän mielestä huollon olisi pitänyt maksaa 60%). Tein valituksen kuluttajariitalautakuntaan josta tuli päätös n. puolen vuoden päästä ja he suosittelivat että huollon maksettava minulle takaisin (n. 300â,¬). Itselle jäi maksettavaa n. 400â,¬. Tarkkoja summia en nyt muista, kun teetin vuosihuollon samalla. Auto ei ole enään minun murheena, koska laitoin vaihtoon lokakuussa.


Poistuiko kaikki ylimääräiset äänet rempan jälkeen?
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

largos

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 14.04.14 - klo:16:20

Poistuiko kaikki ylimääräiset äänet rempan jälkeen?
Joo postu eli kylmänä kun käynnisti, niin ääni oli tasainen. Kk. remontin jälkeen ilmeni kyllä uusi vika eli koneen ollessa lämmin ja pysähty esim. valoihin rupesi kierrokset nousemaan itsestään (ei ollut aiemmin tehnyt). Tässä vaiheessa lähti vaihtoon koko auto.

Vaggineet

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 14.04.14 - klo:12:47
Hyvät rohinat on päällä ja kuulostaa siltä, että ketju on jo jonkin verran venynyt. Huoltoon vaan.

Pitäskö tääkii viiä remonttii? Kuukaus sitte vaihdettu koko jakopää ja kuulostaa kyllä melko samalta :)

https://www.youtube.com/watch?v=BMyZUxPHm_U
Nissan Micra k11 -93 1.3
Skoda Octavia -12 1.2TSI
Skoda Octavia -16 1.4TSI

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Vaggineet - 14.04.14 - klo:17:06
Pitäskö tääkii viiä remonttii? Kuukaus sitte vaihdettu koko jakopää ja kuulostaa kyllä melko samalta :)

https://www.youtube.com/watch?v=BMyZUxPHm_U


Siistimminhän tuo sinun käynnistyy. Livenä tuo minun kuulostaa vielä huomattavasti raaemmalta.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Vaggineet

Kyllähän tuo ennen remonttia pahemmalta kuulosti mutta ei kyllä voi äänettömäksi sanoa vieläkään.
Nissan Micra k11 -93 1.3
Skoda Octavia -12 1.2TSI
Skoda Octavia -16 1.4TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy