TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

oldoc

Joo, ei olkein osaa olla kiitollinen liikkeen vastaantuloon, kun pitää maksaa tonni ketju, jonka pitäisi kestää koko moottorin eliniän. Ja vika on tehtaan myöntämä.
Eniten kyllä rissoo vielä se, että auto on jo vaihdokin statuksella samasta liikkeestä tilattuun uuteen saman konsernin tuotteeseen. Teki kyllä mieli ojentaa luovari maksukortin sijasta!

Asterion

Lainaus käyttäjältä: repomies - 04.04.14 - klo:21:00
Normaaliin neloskoneeseen? No ei kais ny sentäs, noita mainoksia tippui joulun aikaan ja hintahaitari oli siinä 500-600 huitteilla merkkiliikkeissäkin. Nyrkkipajoilta varmaan sitten vähän halvemmalla.

V-koneet bokserit ja muut hankalat sitten erikseen.

Mutta sinänsä, jos auton eliniän aikana menee kerran ketju niin se nyt vielä mahtuu vittumaisiin vahinkoihin jotka VAG-leirissä pitää vaan hyväksyä. Jos haluaa mopoilla tojotalla, mopoilee sitten tojotalla, niissä on hyvät puolensa. Minulla on sellainenkin, ja yleensä lähden liikkeelle passatilla, jos saan valita.

Mopoilla? ;D  Ehkä kaikki eivät ole halukkaita maksaman kalliita korjauksia joita tsi-riski tuo mukanaan ja jotka välttää valitsemalla toisen tehtaan tuotteen?

Asterion

Lainaus käyttäjältä: oldoc - 04.04.14 - klo:21:06
Joo, ei olkein osaa olla kiitollinen liikkeen vastaantuloon, kun pitää maksaa tonni ketju, jonka pitäisi kestää koko moottorin eliniän. Ja vika on tehtaan myöntämä.
Eniten kyllä rissoo vielä se, että auto on jo vaihdokin statuksella samasta liikkeestä tilattuun uuteen saman konsernin tuotteeseen. Teki kyllä mieli ojentaa luovari maksukortin sijasta!

Ymmärrän fiiliksesi täysin. Itselläni vaihdettiin ketju kahteen kertaan uuteen autoon 2.5 vuoden aikana.  Tuosta päättelin että en jää odottamaan kolmatta kertaa, joten auto meni vaihtoon.

jarkko_h

#3333
Lainaus käyttäjältä: repomies - 04.04.14 - klo:21:00
Normaaliin neloskoneeseen? No ei kais ny sentäs, noita mainoksia tippui joulun aikaan ja hintahaitari oli siinä 500-600 huitteilla merkkiliikkeissäkin. Nyrkkipajoilta varmaan sitten vähän halvemmalla.

Samaa mieltä. Noinhan pitäisi olla kun tehdään ennakoiva vaihto. Toki vag kusettaa ketjurikkojen 'GW' tapauksessa nostaen kulut tappiin ja lopulta kuluttaja maksaa koko lystin ja kuvittelee malsavansa vain puolet...Subarulla kun oli epideeminen iskariongelma, niin laskivat iskarien hinnat alas. Toyota ...

Toki todelliset kulut ei jää muutamaan sataan euroon kun kun ketjun porsiminen aiheuttaa koneen porsimisen. Siinä alkaa passatmiehelläkin alahuuli väpättämään, kun ketjurikko repii moottorin yläkerran... Siihen perään dsg porsiminen, niin alkaa oma yläkerta porsimaan :(

Jos ostaa VAG:n velaksi, niin kannattaa ottaa sanalla 5 kâ,¬ remonttilainaa. Itse en ostele autoja lainalla, joten seuraavan vagin kanssa pitää laittaa tilille vaimon ulottumattomiin erillistilille 5kâ,¬ vag-korjausrahaa.

JPN_V70D3OR

Yhden teorian mukaan pysäköinti vaihteen varaan (ilman käsijarrua), varsinkin jos moottori pyrkisi pyörimään takaperin, aiheuttaisi ketjun venymistä. Mahtaako löytyä näistä tapauksista yhteyttä?
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

baleno

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 04.04.14 - klo:21:29
Yhden teorian mukaan pysäköinti vaihteen varaan (ilman käsijarrua), varsinkin jos moottori pyrkisi pyörimään takaperin, aiheuttaisi ketjun venymistä. Mahtaako löytyä näistä tapauksista yhteyttä?

Vag:n edustajien mukaan kyseessä on varmasti sillon käyttövirhe.
Eihän moottoria saa pyörittää väärään suuntaan
Citroen C5 2.0i 2006

Asterion

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 04.04.14 - klo:21:18

Siihen perään dsg porsiminen, niin alkaa oma yläkerta porsimaan :(

;D  ... tuo koskee vain meitä taviksia.Näillä palstoilla roikkuu vain rahamiehiä joilla nämä ylimääräiset kustannukset on taskurahaluokkaa   :o

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 04.04.14 - klo:21:03
Realiteetit huomioonottaen hyväksyisin tuon tarjouksen ja olisin kiitollinen että ketju ei ehtinyt hajottaa vielä mitään jolloin kustannukset olisi ihan toista luokkaa. Korjauksen jälkeen sitten autosta eroon rip-rap   8)

Mun mielestä tuo ei ole mikään tarjous. Jos ei kone ole mennyt vielä paskaksi niin tonnilla noita korjataan ei merkkiliikkeissä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Lapa

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 04.04.14 - klo:21:29
Yhden teorian mukaan pysäköinti vaihteen varaan (ilman käsijarrua), varsinkin jos moottori pyrkisi pyörimään takaperin, aiheuttaisi ketjun venymistä. Mahtaako löytyä näistä tapauksista yhteyttä?

Käytän aina käsijarrua kun pysäköin. Myös tasamaalla. Ketju kesti 50000 km. Kyllä mun teoriani on, että materiaaleissa on säästetty, ja vaikka päällään olisi seissyt, niin tietyistä vuosimalleista ketju olisi venähtänyt.

Eskoop

Nyrkkipajat varmaan tekee alle tonniin, jopa allekkin tuon rempan, osat vaikka saksasta. Tuntivelotus jo 30% pienempi yleensä mitä laakkosella.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Eskoop - 05.04.14 - klo:11:08
Nyrkkipajat varmaan tekee alle tonniin, jopa allekkin tuon rempan, osat vaikka saksasta. Tuntivelotus jo 30% pienempi yleensä mitä laakkosella.

Tämä lienee meille kaikille itsestään selvää. Enemmän ihmettelisin jos jossain navetan takana oleva nyrkkipaja laskuttaisi saman kuin edustavammassa rakennuksessa ja vielä kenties kalliimmalla paikalla oleva merkkihuolto. Sehän on vain hyvä että on vaihtoehtoja meille kuluttajille. Kun vien auton kerran vuodessa määräaikaishuoltoon on se minulle merkityksetöntä jos säästäisin hommassa reilun satasen viemällä auton jonnekin raivoroosnan pajalle.

jarkko_h

#3341
Näinhän se on. 2000 â,¬ remontista merkkikorjaamon myyntikate on varaosakatteineen noin  1150-1250 euroa. Nyrkkipajan myyntikate vastaavasta rempasta varaosakatteineen on 150 â,¬.

Kun merkkikorjaamo tarjoaa 50%/50% goodwill tarjousta jää heille vielä 150-250â,¬ myyntikatetta. Eli asiakas maksaa todellisuudessa koko suunnitteluvirheestä aiheutuneen remontin ja merkkihuololle jää vielä 150-200â,¬ kiinteisiin kuluihin (vuosittainen marmorin kiillotus, pikkujoulut, mittalaitteet...).

Geoman

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 05.04.14 - klo:11:34
Näinhän se on. 2000 â,¬ remontista merkkikorjaamon myyntikate on varaosakatteineen noin  1150-1250 euroa. Nyrkkipajan myyntikate vastaavasta rempasta varaosakatteineen on 150 â,¬.

Kun merkkikorjaamo tarjoaa 50%/50% goodwill tarjousta jää heille vielä 150-250â,¬ myyntikatetta. Eli asiakas maksaa todellisuudessa koko suunnitteluvirheestä aiheutuneen remontin ja merkkihuololle jää vielä 150-200â,¬ kiinteisiin kuluihin (vuosittainen marmorin kiillotus, pikkujoulut, mittalaitteet...).
+1
Lisäksi että pääsee merkkikorjaamon Goodwill:iin pitää olla merkkiliikekiden huoltoleimat.
On tämä masentavaa, että nykyautojen huoleton "käyttöikä" on alle 100 tkm (moottori ja vaihteisto).

repomies

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 05.04.14 - klo:11:34
Näinhän se on. 2000 â,¬ remontista merkkikorjaamon myyntikate on varaosakatteineen noin  1150-1250 euroa. Nyrkkipajan myyntikate vastaavasta rempasta varaosakatteineen on 150 â,¬.

Vähän tuokin riippuu paikkakunnasta. Jos merkkiliikkeellä on monopoli, niin sitten se menee noin.

Esimerkiksi Tampereella on kolme eri valtuutettua merkkikorjaamoa volkkarille, ja jonkinlaista kilpailua myös hinnoissa. Halvimman merkkarin ja keskimääräisen ei-merkkikorjaamon välillä ei ole isoa eroa työn hinnoittelussa. Osasyynä voi olla se, että se valtuutettu paja 1) omaa kaikki merkin tarvittavat erikoistyökalut 2) omaa tarvittavan erikoisosaamisen jolla hommat hoituu aavistuksen nopeammin. Näiden yhdistelmän ansiosta katetta voi syntyä ihan luonnollisesti merkkiin erikoistumisen ansiosta.

Varaosista nuo merkkiliikkeet tuntuvat kaikki rokottavan härskisti verrattuna siihen, että laivaa itse osat maahan jostain euroopasta. Ei ole mitään vitun järkeä, että merkkiliikkeessä esimerkiksi LuK:n vauhtipyörä pultteineen maksaa yli 930â,¬, jos sama LuK:n vauhtipyörä pultteineen maksaa briteistä laivattuna alle 500â,¬. Sillä brittipuljullakin on tuossa hinnassa katteensa mukana, ja tuossa on vielä yksittäisen osan korkeampi kuljetuskustannus verrattuna merkkiliikkeen tekemiin isomman läjän könttäkuljetuksiin.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: repomies - 05.04.14 - klo:12:26
Varaosista nuo merkkiliikkeet tuntuvat kaikki rokottavan härskisti verrattuna siihen, että laivaa itse osat maahan jostain euroopasta. Ei ole mitään vitun järkeä, että merkkiliikkeessä esimerkiksi LuK:n vauhtipyörä pultteineen maksaa yli 930â,¬, jos sama LuK:n vauhtipyörä pultteineen maksaa briteistä laivattuna alle 500â,¬. Sillä brittipuljullakin on tuossa hinnassa katteensa mukana, ja tuossa on vielä yksittäisen osan korkeampi kuljetuskustannus verrattuna merkkiliikkeen tekemiin isomman läjän könttäkuljetuksiin.

OT: "Koiranluut" exc. 3C:ssä väljät jo 60tkm /4,5v kohdalla, ei "ehditty"  vaihtaa 1 vrk aikana VV-Autossa. Eikä takuuseenkaan mitään. Olisi pitänyt ajaa uudelleen 20km ja kustari oli noin 350â,¬. Lähin yleiskorjaamo vaihtoi nuo 217â,¬ - 40 minuutissa.  ???
Yritetään pärjätä.

repomies

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 05.04.14 - klo:12:33
OT: "Koiranluut" exc. 3C:ssä väljät jo 60tkm /4,5v kohdalla, ei "ehditty"  vaihtaa 1 vrk aikana VV-Autossa. Eikä takuuseenkaan mitään. Olisi pitänyt ajaa uudelleen 20km ja kustari oli noin 350â,¬. Lähin yleiskorjaamo vaihtoi nuo 217â,¬ - 40 minuutissa.  ???

Jeps, no koiranluut on perussettiä joka ei vaadi sen enempää erikoisosaamista kuin erikoistyökalujakaan, sen verran löytyy volkkariin sopivaa työkalua pajalta kuin pajalta.

Siinä kohtaa kun aletaan pudottaa apurunkoa ja tekemään isompia remppoja, tulee sitten se erikoisosaaminen työkaluineen enempi esiin.

oldoc

Jakoketjurempan laskussa oli työt 407 â,¬ ja osat 555 â,¬.  Näissä siis "hyväntahtoisesti" 50% alennus.

skriko

Lainaus käyttäjältä: oldoc - 05.04.14 - klo:14:22
Jakoketjurempan laskussa oli työt 407 â,¬ ja osat 555 â,¬.  Näissä siis "hyväntahtoisesti" 50% alennus.

Jakoketjurempan laskussa oli työt 0â,¬ ja osat 0e, lisäksi uudehko Golf käyttööni remontin ajaksi. Näissä siis 100% alennus.

sambolo

Nyrkkipaja josta puhuin on AD korjaamo. Kaveri siellä töissä ja on kertonu noita hintoja. Koiranluusta puheen ollen allekirjoituksen autoon makso osineen samassa paikasss alle 60e.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Vaggineet

Lainaus käyttäjältä: oldoc - 05.04.14 - klo:14:22
Jakoketjurempan laskussa oli työt 407 â,¬ ja osat 555 â,¬.  Näissä siis "hyväntahtoisesti" 50% alennus.

Työt 666,40â,¬ - 100% Osat 1016,43 - 50% = 508,20â,¬
1.4 tsi -08 47tkm
Nissan Micra k11 -93 1.3
Skoda Octavia -12 1.2TSI
Skoda Octavia -16 1.4TSI

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: oldoc - 04.04.14 - klo:21:06
Joo, ei olkein osaa olla kiitollinen liikkeen vastaantuloon, kun pitää maksaa tonni ketju, jonka pitäisi kestää koko moottorin eliniän. Ja vika on tehtaan myöntämä.
Eniten kyllä rissoo vielä se, että auto on jo vaihdokin statuksella samasta liikkeestä tilattuun uuteen saman konsernin tuotteeseen. Teki kyllä mieli ojentaa luovari maksukortin sijasta!
Ymmärtääkseni auto ei vielä hajonnut, vaan toleranssit tulivat vastaan vikavalon muodossa? Itse laittaisin auton seisontaan, ja käyntiin seuraavan kerran uuden luovutuspäivänä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Deuzlord

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.04.14 - klo:01:27
Ymmärtääkseni auto ei vielä hajonnut, vaan toleranssit tulivat vastaan vikavalon muodossa? Itse laittaisin auton seisontaan, ja käyntiin seuraavan kerran uuden luovutuspäivän ;ä.

Jos vaikka Toyota sit seuraavaksi  ;D

Deuz

Jengi varmaan käyttäytyy samoin kun ostaa kaupasta pilaantuneen vihanneksen...Itkua itkun perään.

tarzi

Vaihdetaanko nyrkkipajassa turbon öljynsyöttöputki uuteen kuten tehdasohjeissa määrätään?

Mitataanko öljynpaine ennen ja jälkeen kuten pitää?

Vaihdetaanko sinne uudenmallinen nokka-akselin säädin jos tarve vaatii (440â,¬ taitaa maksaa) ?

Vaihdetaanko öljypumpun imusihti kuten ohje määrää?

Ei kannata aina väittää että merkkarit turhaa työtä tekee, monesti korjaukset tehdään vähän tarkemmin kun teidän rakkailla nyrkkipajoilla.. toki auto tulee kuntoon sielläkin mutta kauan kestää..
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

baleno

Vag-konserni suunnitellut koneen niin bugiseksi että jakoketjun venyessä puoli autoo pitää vaihtaa.
Ei oo kehun paikka että "vain me vag:llä tiedämme mitä pitää vaihtaa kun ketju venyy".   :-\

Tässä mallia kettingeistä yli sata vuotta sitten.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Silent_chain_gear_box.jpg
Renoldin kettinkiä.
Citroen C5 2.0i 2006

ram1

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 06.04.14 - klo:11:56
Vaihdetaanko nyrkkipajassa turbon öljynsyöttöputki uuteen kuten tehdasohjeissa määrätään?

Mitataanko öljynpaine ennen ja jälkeen kuten pitää?

Vaihdetaanko sinne uudenmallinen nokka-akselin säädin jos tarve vaatii (440â,¬ taitaa maksaa) ?

Vaihdetaanko öljypumpun imusihti kuten ohje määrää?

Ei kannata aina väittää että merkkarit turhaa työtä tekee, monesti korjaukset tehdään vähän tarkemmin kun teidän rakkailla nyrkkipajoilla.. toki auto tulee kuntoon sielläkin mutta kauan kestää..
Kyllä varmasti merkkihuolto vaihtaa ja huolehtii kaikesta, mutta miksei noita valmistusvirheitä  korjattu etukäteen tehtaan/maahantuojan toimesta.Ja kun vierestä katsonut surullisenkuuluisaa alkupään1.4Tsi, 140hp konetta, niin miksi ei voitu tehdä takaisinkutsua valmistusvirheen takia.Miksi asiakas joutui maksamaan edes osan toisten virheistä(jopa yli 4000e).Miksi edes kysyttäessä ei saanut asiaan selvyyttä ennenkuin kone hajosi.Ja aina kun Vagi hajoaa niin vedotaan pieneen prosenttiin myydyistä autoista.Kuinkakohan paljon niitä korjataan asiakkaan rahoilla kun eivät tajua edes valittaa.Ai mutta onhan muillakin autoilla ongelmia.Ehkä kuuluisin selitys nykyään.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

baleno

Niihän se vagin mies sano tv:ssä jakoketjuongelmaisista autoista: "Suurin osa niistä toimii.."
51% toimii kerrallaan. Loput on pajalla. Jos pieni liiottelu sallitaan...

Omasta vanhasta japsista rupes hihnapyörän stefa itkemään. Vasta 350 000 km mittarissa.
Citroen C5 2.0i 2006

bustedi

Mutsin vw polo 1.2tsi:hin vaihdettiin "ketju ja kilkkeet" viime viikolla. Vei auton huoltoon dieselmäisen äänen vuoksi ja pajalle jäi. 2 päivää sijaisauto alla ilman kuluja ja omalla takasin baanalle. Vm 2010 ja mittarissa vähän alle 60tkm.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

TSITSITSI

Minulle tuli maahantuojalta vastaus, että TSI 1.4 koneissa ei ole 3 vuotta vanhoissa tätä ongelmaa, t.s. jakopään ketju ei veny. Virheilmoitus onkuitenkin juuri tuo, ja korvausta ei luvata, remontti yli tonnin. Siis " Ongelmaa ei ole."

oldoc

Lainaus käyttäjältä: TSITSITSI - 09.04.14 - klo:16:39
Minulle tuli maahantuojalta vastaus, että TSI 1.4 koneissa ei ole 3 vuotta vanhoissa tätä ongelmaa, t.s. jakopään ketju ei veny. Virheilmoitus onkuitenkin juuri tuo, ja korvausta ei luvata, remontti yli tonnin. Siis " Ongelmaa ei ole."

Juuri näin. Minä juoksutin Passatia uudesta saakka markkihuollossa kumman tärinän vuoksi. Vaihdettiin renkaat, vaihdettiin osia alustaan, muutettiin moottorin asentoa. Tärinä ei hävinnyt, mutta viimein pajalta todettiin: "Meidän mielestä se on nyt kunnossa". Sillon palo hihat ja Pasuuna vaihtui toiseen merkkiin. Nyt pitää sitten vielä neuvotella tämän Golfin remontista. Ei kannate TSITSITSI uskoa huoltoneuvojan puhetta ja nöyränä vain maksaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy