TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Popo

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 26.03.14 - klo:12:51
Vain tehtaalla on tilasto porsineista moottoreista ja niitä tilastoja me ei vissiin saada koskaan nähdä. Konsensus tälläkin palstalla lienee kuitenkin, että tässä TSI-konstruktiossa on jotain joka tekee siitä vikaherkempää kuin pitäisi olla. Ongelman huolestuttavuutta asiakkaan kannalta lisää se, että tämä ketjuperäinen ongelma voi eskaloituessaan tuhota puolet moottorista ja pahimmassa tapauksessa omistajaparan maksettavaksi tulee summa, joka voi olla suurempi kuin auton senhetkinen arvo.

Itse henkilökohtaisesti esimerkiksi en olisi ollut valmis tällaiseen uhkapeliin, en ole siihen riittävän varakas, ja koska autot eivät ole minulle koskaan olleet elämäntapa, en uskonut että ennen ostopäätöstä olisi kannattanut pikkuisen lueskella muutakin kuin TM:n ja Tuulilasin testit. Oma vika ja laiskuutta,  mutta tilanne on vielä onneksi korjattavissa ja tuleekin piakkoin korjattua.... 8)

Oma moka täälläkin, kun kuvittelin että Octavia II:n vimeinen vuosimalli olisi "koeteltua tekniikkaa". Muuten se on laadukkaaksi osoittautunutkin, mutta ehkä olisi kannattanut keväällä 2012 lukemani jutut TSI-ongelmista ottaa vakavammin. Perinteisesti autotehtaat ovat tyyppivikoja pyrkineet poistamaan, mutta nyt näyttäisi tilanne olevan toinen.

Myöskään merkkihuollon välittämä maahantuojan kanta, että auton käyttäjä joutuu kuuntelemaan sujuvasti moottorin käynnitysrallauksia ei vakuuta, jos riskinä on "puolet moottoria" tuhoava vika, sitten kun "sivuääni" on remonttia varten riittävän voimakas.

Että edelleen kiinnostaisi, onko ketjuremppoja tehty pelkän käynnistyspärähdyksen perusteella ja onko "terve" TSI-kone käynnistyksessä todella täysin vapaa pärähdyksestä ennen öljynpaineen nousua?

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Popo - 26.03.14 - klo:15:13
Että edelleen kiinnostaisi, onko ketjuremppoja tehty pelkän käynnistyspärähdyksen perusteella ja onko "terve" TSI-kone käynnistyksessä todella täysin vapaa pärähdyksestä ennen öljynpaineen nousua?

Ei kai siihen oikein muitakaan tapoja ole kuin tehdä analyysi äänen perusteella? Tuo ketjun ääntely ei kasva yhdessä yössä, siksi sitä muutosta on vaikea havaita, ketju alkaa pärähdellä useammin ja pidempään ja kovempaan kuin aikaisemmin, päivä päivältä pikkuisen enemmän.  Vanha ketju kun vaihtui uuteen, niin silloin eron huomaa hyvin,  käynnistyääni on kuin eri planeetalta. Mielestäni uusi ja ehjä TSI-moottori ei pärhädä yhtään. Tätä ei pidä sekoittaa TSI-moottorin rumahkoon  ominaiskäyntiääneen, joka ei ole kaunista kuin sveitsiläisellä kellolla.

eccu

Octavia 1,2 TSI vm2010:n ensimmäisessä huollossa v 2012 työnvastaanottaja tiedusteli onko kuulunut epänormaalia ääntä käynnistettäessä. Kerroin ettei ole kuulunut. Auton tunnistetiedot syötettyään tj. ilmoitti että tehtaalta saapunut tiedote: uusittava jakoketju tarpeineen. Viikon päästä oli uusi aika asennukseen. Ajokilometrit reilut 14 tkm.

Popo

Vuosimallin 2010 ensimmäisten 1.2 TSI-koneiden osalta tehtaan/maahantuojan tiedote on selvästi siis mahdollistanut "aktiivisen" toiminnan merkkihuollossa. Vastaavasti v. 2011 jälkeisten oletettujen parannusten jälkeen tiedote ei enää tarjoa toimenpiteitä pelkän käynnistyspärähdyksen perusteella.

Mitään "avoimia kampanjoita" ei 2012 1.2 TSI Octaviaan huollossa myöskään joulukuussa 2013 ollut. Että enemmän ilmeisesti saa vakuutella huoltoa, jos "tiedotetta" luetaan joka paikassa samoin. Ehkä Helkama on uskoo, että luvattujen parannusten jälkeen mahdolliset ketjurempat vähenevät ja ne hoidetaan yksittäistapauksina. Eikä tyyppiviasta tietoakaan...

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Vaggineet

#3244
Laitetaanpa tähän väliin pari kylmäkäynnistysvideota.

Ensimmäisessä emännän 1.2 tsi Octavia vm. 2012 jolla ajettu 36000km. Tuo kuulostaa melko normaalille, eikös?

http://youtu.be/T7M5WW6DPZ8

Toisessa oma Jetta 2008 1.4 TSI ajettu 48000km johon tehty tuhat kilsaa sitten täydellinen jakopääremontti. Uusittu myös imunokan säädin. En tiedä mistä tuo rouske kuuluu mutta ei tuo ainakaan ihan äänetön ole. Ennen remonttia ääni oli tosin kovempi ja kuulu enemmin semmoista ketjun "lepatusta", ihan kuin se olisi tavannut johonkin.

http://youtu.be/BMyZUxPHm_U

Edit. Jetan kilsat lisätty
Nissan Micra k11 -93 1.3
Skoda Octavia -12 1.2TSI
Skoda Octavia -16 1.4TSI

skriko

Lainaus käyttäjältä: Popo - 26.03.14 - klo:15:13

Että edelleen kiinnostaisi, onko ketjuremppoja tehty pelkän käynnistyspärähdyksen perusteella ja onko "terve" TSI-kone käynnistyksessä todella täysin vapaa pärähdyksestä ennen öljynpaineen nousua?

Autooni tehtiin jakoremppa pelkästään äänen perusteella. Mitään muita ongelma ei koskaan esiintynyt. Ei esim. vikavalojen syttymisiä, öljynkulutusta, nykivää tai epätasaista tyhjäkäyntiä, nykimistä ajossa tai kiihdytyksessä. Auto pelasi kaikilta osin kuin unelma, ainoastaan ketju rääkyi käynnistyksen jälkeen. Nyt ei kuulu mitään epätavallista.

Rommel

Lainaus käyttäjältä: Vaggineet - 26.03.14 - klo:19:46
Laitetaanpa tähän väliin pari kylmäkäynnistysvideota.

Ensimmäisessä emännän 1.2 tsi Octavia vm. 2012 jolla ajettu 36000km. Tuo kuulostaa melko normaalille, eikös?


Ensimmäinen kuulostaa siltä kuin venttiilit naputtaisi. Hydrauliset venttiiliensäätimet tukossa? Toinen video kuulostaa minun korvaan terveemmältä.

Omaan autooni jakopääremontin yhteydessä puhdistin juuri nuo venttiilinsäätimet jotka olivat (ilmeisesti longlife oljyn takia) likaiset. Samoin pakoventtiilien ohjurit olivat väljät ja jouduttiin uusimaan moottorikoneistamossa. Koneella ajettu noin 100tkm. Jakopääremontin ja säätimien puhdistuksen jälkeen käynti oli nättiä. Uskon että autolla olisi remontin jälkeen voinut ajaa varsin huolettomasti toiset 100tkm, mutta auton laatu ei oikein enää remontin jälkeen vakuuttanut ja suhteellisen kova arvostus (edelleen) markkinoilla puolsivat myyntiä.

aamu-uninen

Katselen tässä Kuningaskuluttajaa ja äsken aiheena oli mm. Volkswagenin jakopääongelmat. Maahantuojan mukaan ongelma koskee 2007-2008 vuosien 1.4 TSI konetta. Valtaosa näistäkin toimii kuulemma ongelmitta.. Että näin  :D

ram1

Mahtoiko joku katsoa äsken kuningaskuluttajaa.Olipa vaivaannuttavaa kuultavaa Tsi koneiden jakopääongelmista.Mutta VW-groupin kanta, että vastaantulo mahdollista 8v/200tkm. ajetuissa moottoreissa.Pahinhan on tosiaan ollut tuo alkupään 140hp. tupla-ahdettu, jotka ei oikeasti kestä yli 100tkm.Ja kaverin autohan kesti tasan 60tkm.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Asterion

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 27.03.14 - klo:20:25
Mahtoiko joku katsoa äsken kuningaskuluttajaa.Olipa vaivaannuttavaa kuultavaa Tsi koneiden jakopääongelmista.Mutta VW-groupin kanta, että vastaantulo mahdollista 8v/200tkm. ajetuissa moottoreissa.Pahinhan on tosiaan ollut tuo alkupään 140hp. tupla-ahdettu, jotka ei oikeasti kestä yli 100tkm.Ja kaverin autohan kesti tasan 60tkm.

http://areena.yle.fi/tv/2173504

Maahantuojan mukaan ongelmaa ei ole ollut enää uusimmissa vuosimalleissa... valehdella saa vissiin ilman mitään sanktioita... Toimittaja päästi haastateltavan kyllä aivan liian helpolla.

ram1

Toimittajalla kun ei hajuakaan koko asiasta, niin näin se menee.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

vwmies

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 27.03.14 - klo:21:13
Toimittajalla kun ei hajuakaan koko asiasta, niin näin se menee.

Voihan ohjelman tekijoille antaa hieman oikeaa palautetta mailiin ja linkin vagareena todellisuuteen.....  :'(
Yritetään pärjätä.

ram1

Olihan ohjelmassa klipsi Wagareenaan jos en väärin nähny.Meni nii nopeaa
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

tapanixxx

Tuossa kiinnileillautuneen kompressorin tapauksessa zexel on kuuluisa näistä kompressoreistaan. Vw on myös käyttänyt ahkerasti kyseistä Merkkiä, mikä kuuluu valeo konsernin merkkeihin. Näytti tuossa volvon tapauksessa uusikin kompressori olevan valeon tekemä :)

En mainosta laatumerkkiä näissä mutta kuulemma jotkut ovat olleet tyytyväisiä sanden merkkisiin kompressoreihin...

Reterete

No hienosti rajattiin ongelma noihin kaksoisahdettuihin. Uudemmissa ei ole näitä vikoja vai käytettiinkö peräti uusissa sanaa. 8v/200tkm lausunto ei siis päde kuin noihin kaksoisahdettuihin ja silloinkin "tarjous" voi olla mitä vain. Kaikissa automerkeissä pitäisi olla netissä nähtävissä vikatilastot. Josko automerkit lopettaisi paskan työntämisen markkinoille, kun kaikki voisivat lukea mitä vikaa näistä löytyy.

Asterion

Taisi käyttää sanaa "uusissa", ja tällä varmaan viitattiin niihin uusiin hihnavetoisiin, joissa ei tietenkään voi KETJU venyä. Sanoma oli tarkoituksella (varmaankin lakiosasto mukana) mahdollisimman epäselvä jotta se ei sido firmaa mihinkään. Tavallaan taitavaa kriisinhallintaa heiltä  8)

Sokota09

Tottakai se voi sanoa tuolla tavalla, onhan näitä uusia moottoreita ollut markkinoilla jo vuoden verran ja mielestäni sanoi ihan oikein. Menneelle ei voi enää mitään, pääasia on, ettei tulevaisuudessa tule samanlaista ongelmavyyhtiä eteen. Se, että ignorasi nämä uudemman sukupolven ketjukoneet, oli tietysti laskemoitu juttu.

Popo

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 28.03.14 - klo:08:07
Sanoma oli tarkoituksella (varmaankin lakiosasto mukana) mahdollisimman epäselvä jotta se ei sido firmaa mihinkään. Tavallaan taitavaa kriisinhallintaa heiltä  8)

Niin. Tämä nykyelämä on juristivetoista. Ja markkinointiosasto hoitaa uusien ja vanhojen asiakkaiden sitouttamisen.  Tosin mitä enemmän kauppaavat uutta Skodaa, sitä enemmän alkaa muut merkit kiinnostaa. Ja tällä en tarkoita muita saman konsernin tuotteita... :(

Pitää tuo pätkä katsoa. Ja jos aivan hevonjätöstä tarina on, niin muistaakseni ko. ohjelmalla on tapana palata asiaan myöhemmin palautteen perusteella.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Sokota09

#3258
Tässä on tekstimuodossa kyseinen juttu: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/03/27/autojen-maahantuojat-panttaavat-tietoja-vioista Ja kyllähän tuossa mainitaan nämä 1.2:kin ohimennen, vuosimallit 2010-2011.

Touran 1,4

Itselläni autosta jakoketju lauennut kaksi kertaa 87tkm ja 134tkm, nyt ajettu 140tkm. Hintaa tuli rempoteille 2kâ,¬ ja 2,8kâ,¬.  Eli nuo on maksetut summat.

Reterete

Lainaus käyttäjältä: Touran 1,4 - 28.03.14 - klo:09:10
Itselläni autosta jakoketju lauennut kaksi kertaa 87tkm ja 134tkm, nyt ajettu 140tkm. Hintaa tuli rempoteille 2kâ,¬ ja 2,8kâ,¬.  Eli nuo on maksetut summat.

Itse maksoit?

Touran 1,4

Kyllä, nuo oli ne maksetut summat.

Asiakaspalvelu vastasi kyselyyni seuraavaa:

Volkswagenin korkeasta laatutasosta huolimatta on mahdollista, että
autoissa on satunnaisesti vikoja. Pahoittelemme harmia ja vaivaa, jota
autonne viat ovat teille aiheuttaneet.


Kun tiedustelin kuinka paljon on maahantuojan mielesta nokkaketjun oletettava käyttöikä, sain vastaukseksi:

Moottorin ja sen toimilaitteiden kestoikä riippuu voimakkaasti olo- ja
käyttöolosuhteista. Kilometrimääräistä kestoikään ei tämän vuoksi voi
määrittää.



En oikein ymmärtänyt vastausta, mutta heidän vastauksesta voisi päätellä seuraavaa:

Suomen olosuhteissa, normaalissa perhekäytössä, moottorin ja sen oheislaitteiden käyttöikä on n 50 tkm.

Arte

Tässä näitä valmiita ketju-päätösiä. Nää on varmaan jo keskusteluissa esiintynyt. Mut voihan noilla yrittää myyjää muistuttaa siitä miten käy jos raastupaan mennään.

Tossa on myyjät korvannu vielä ihan kunnon kilsoilla ja vuosillakin olevia autoja.

Lainaahttp://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=af0e0b8e-7b46-4352-8c8c-c04f3aaa654d
ex -10 A4 Avant 155kw S-tr quattro

Reterete

Lainaus käyttäjältä: Touran 1,4 - 28.03.14 - klo:11:48
Kyllä, nuo oli ne maksetut summat.

Asiakaspalvelu vastasi kyselyyni seuraavaa:

Volkswagenin korkeasta laatutasosta huolimatta on mahdollista, että
autoissa on satunnaisesti vikoja. Pahoittelemme harmia ja vaivaa, jota
autonne viat ovat teille aiheuttaneet.


Kun tiedustelin kuinka paljon on maahantuojan mielesta nokkaketjun oletettava käyttöikä, sain vastaukseksi:

Moottorin ja sen toimilaitteiden kestoikä riippuu voimakkaasti olo- ja
käyttöolosuhteista. Kilometrimääräistä kestoikään ei tämän vuoksi voi
määrittää.



En oikein ymmärtänyt vastausta, mutta heidän vastauksesta voisi päätellä seuraavaa:

Suomen olosuhteissa, normaalissa perhekäytössä, moottorin ja sen oheislaitteiden käyttöikä on n 50 tkm.

Niin tietämättä tämän tapauksen taustoja, mutta silti en olisi kyllä itse mukisematta maksanut ihan tosta vaan omasta pussista noita.

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla


Rookie

Lainaus käyttäjältä: Touran 1,4 - 28.03.14 - klo:09:10
Itselläni autosta jakoketju lauennut kaksi kertaa 87tkm ja 134tkm, nyt ajettu 140tkm. Hintaa tuli rempoteille 2kâ,¬ ja 2,8kâ,¬.  Eli nuo on maksetut summat.
Onko seuraava autosi merkiltään Volkswagen?

Touran 1,4

Lainaus käyttäjältä: Rookie - 28.03.14 - klo:13:04
Onko seuraava autosi merkiltään Volkswagen?


En osaa vielä sanoa. Kaikki riippuu miten asia etenee maahantuojan kanssa.

Toivottavasti asia hoidetaan heidän puoleltaan mallikkaasti. Autoon olen ollut tyytyväinen ja vikojahan on kaikissa merkeissä. Miten asiakaspalvelu hoituu, se ratkaisee.



jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Rommel - 26.03.14 - klo:20:30

... Samoin pakoventtiilien ohjurit olivat väljät ja jouduttiin uusimaan moottorikoneistamossa. Koneella ajettu noin 100tkm.

Ei hyvää päivää tätä VAG-laatua ja LL -kusetusta. 100tkm ja tarve koneistukseen! Luotto on mennyt siinä määrin että pitää seurata kyllä pitkään ennen kuin uskaltaa ostaa edes uutta hihnakonetta. Käytetyt TSI-koneet kyllä kannattaa kiertää kaukaa.

Deuz

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 28.03.14 - klo:21:07
Ei hyvää päivää tätä VAG-laatua ja LL -kusetusta. 100tkm ja tarve koneistukseen! Luotto on mennyt siinä määrin että pitää seurata kyllä pitkään ennen kuin uskaltaa ostaa edes uutta hihnakonetta. Käytetyt TSI-koneet kyllä kannattaa kiertää kaukaa.


Pitäiskö vaihtaa merkkiä? ;)

jarkko_h

#3269
Lainaus käyttäjältä: Deuz - 28.03.14 - klo:22:03

Pitäiskö vaihtaa merkkiä? ;)

Kyllä se siltä vahvasti vaikuttaa, vaikka kipeää tekeekin. Toki muillakin merkeillä ongelmia, mutta kyllä VAG on sössinyt laadun systemaattisesti laajalla rintamalla (ketjut, turbot, puolat, maalit, ovijäät, öljynsyönnit, mutteriohjaus....)

Vaikka en olekaan vihreä, vastustan kertakäyttökulttuuria. En osta Tiimarin krääsää, vaihtuvaa muotikrääsää... Pyrkimys ostaa kestävää tavaraa. Miksi ostaisin Tiimari tason autoja? Vielä hullumpaa on maksaa 1-5kâ,¬ VAG -lisää, jolla vastineeksi saa helposti hajoavaa, huolimattomasti suunniteltua ja testattua romua. Hullummaksi asian tekee se että tehdas laittaa kuluttajan maksumieheksi, jopa ns. GW tapauksissa.

Eli palataan asialle, kun VAG  uudestaan alkaa tehdä laatuautoja. Nyt on jäljellä vain bling blingillä rakennettu illuusio laadusta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy