TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 24.02.14 - klo:16:32

Yllättäen 1.8TSI ei ole maahantuojalla vastaantulo kamppanjaa.
Kampanjat koskevat vain 1.2tsi ja 1.4tsi.
Kustannus arvio 1300â,¬.
No lähetin kommenttia maahantuonnille eli katsotaan kuuluuko sieltä mitään asiasta.

Sanoivat suoraan Lahden Lakkoselta että 1.2Tsi ja 1.4Tsi näitä ketjuremppoja on tehty aikasta paljon mutta 1.8Tsi vain yhden kerran (sen verran harvinainen kone).

Nyt kyllä haiskahtaa :D Ai valmistusviassa ei tulla vastaan sen takia kun moottori on harvinaisempi kuin 1.2 ja 1.4tsi?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Sukkis

Joo älä missään nimessä suostu mihinkään mitä autoliike ehdottaa.
Ite voitin DSG7 tappelussa monta tuhatta euroa kun olin ite aktiivisesti yhteydessä Helkama-Autoon suoraan. Eli pikkuvaiva kannattaa näissä...

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 24.02.14 - klo:16:32
No niin nyt on selvinnyt syy 1.8Tsi pärähdykseen ja tehojen häviämiseen.

Eli kiristimen rajat tulleet jo vastaan eikä pystynyt ketjua enää kiristämään.
Laakkoselta sanoivat jos 4 hammasta kiristimessä näkyy niin vaihto jo edessä. No omassa näky jo 8 eli aikasta kriittinen oli tilanne.
Yllättäen 1.8TSI ei ole maahantuojalla vastaantulo kamppanjaa.
Kampanjat koskevat vain 1.2tsi ja 1.4tsi.
Kustannus arvio 1300â,¬.
No lähetin kommenttia maahantuonnille eli katsotaan kuuluuko sieltä mitään asiasta.

Sanoivat suoraan Lahden Lakkoselta että 1.2Tsi ja 1.4Tsi näitä ketjuremppoja on tehty aikasta paljon mutta 1.8Tsi vain yhden kerran (sen verran harvinainen kone).

Tässähän oli jo 161000km mittarissa, aivan ilmaiseksi ei voi korjausta saada noin paljon ajettuun, silti olisi pitänyt toinen mokoma kestää.

Santeri

Vv-autolta tuli nyt vastaus tyyliin voi voi.
Taitaapi tää olla mun vika vag auto.
Sen verran surkeeta toimintaa.
Onhan toi paljon jo ajettu mutta pitäishän ketjun kestää reilusti pitempään...  Huoh.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

Keni1

Ihan piruuttani laskin omien kilometrien mukaan että ajaisin tuota 161000km:ä sellaisen 9 vuotta, se on aika monta vuotta yhdelle ketjulle.

tet

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 25.02.14 - klo:13:19
Onhan toi paljon jo ajettu mutta pitäishän ketjun kestää reilusti pitempään...  Huoh.

Seuraavaksi yhteys auton myyjään ja vetoat kuluttajansuojalain määrittämään myyjän virhevastuuseen. Suunnilleen puolet pitäisi tulla myyjän kukkarosta, kun kone on elinikänsä puolivälissä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

T5ID

Nettiautossa on tällä hetkellä myynnissä 1348 kpl Volkswageneita, joiden käyttöikä on loppu nimerkin tet mielestä.

http://www.nettiauto.com/listAdvSearchFindAgent.php?id=103790304&tb=tmp_find_agent&PN
  • =adv_search&PL[0]=advSearch.php?brand=volkswagen@brand_model=kaikki@vertical=na@qs=Y?id=103790304@tb=tmp_find_agent&id_model=84#Volkswagen

tet

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 25.02.14 - klo:16:27
Nettiautossa on tällä hetkellä myynnissä 1348 kpl Volkswageneita, joiden käyttöikä on loppu nimerkin tet mielestä.

Kuluttajaviraston sivuilta voit lukea riitatapauksista joissa jakoketjun kestoikä on vaikuttanut virhevastuun määrään. Sieltä vain laskeskelemaan mikä se kestoikä kuluttajansuojan näkökulmasta on. Taitaa jäädä muuten alle tuon 300 tkm, lähempänä 200 tkm vaikuttaa olevan.

http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=af0e0b8e-7b46-4352-8c8c-c04f3aaa654d
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikey

Tuollainenkin maininta Kuluttajaviraston sivuilta löytyy:

50 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 kilometriä ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle.

Santeri

Oma jakoketju tarinan päätös.
Eli myyjäliike tuli 300â,¬ vastaan.
Maksettavaa jäi itselleni 950â,¬.

Myyjäliikkestäkin olivat soittaneet maahantuonnille mutta sama vastaus oli niille tullut.

Semmoista infoa sain kiristimestä mitä 1.8tsi ja 2.0tsi käytetään.
Että näissä ois ihan mekaaninenkin kiristin eikä tyyliin 1.2/1.4tsi pelkällä öljynpaineella toimiva lelu.
Itsellä oli vaan ketju niin venynyt että otti startissa kiinni jonnekkin.  Mistä se ihme ääni kuului.

Mutta kiitoksia foorumilaiset tuosta kuluttajalaki jutusta.
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

baleno

Hyvä että sait edes jotain vastaantuloa viasta jota ei olisi pitänyt ollakaan.

Sitä minä ihmettelen miten toyotan kannattaa taloudellisesti tehdä kaikkiin moottoreihinsa jakoketju joka kestää 400 000 km(ja ylikin) kun volkkarin on talouspaineiden edessä tehtävä ketju joka kestää 30 000 km. Tai parraassa tapauksessa 160 000 km.

Surkee esitys.
Citroen C5 2.0i 2006

Sniiki

Kauppa se on joka kannattaa.
Toi ketju näkyy menevän melko lähellä kotelon reunoja joten sama miten päin tuo pyörii niin leikö sitten pääsee räpättämään tohon reunaan jommalta kummalta puolelta jos pyörii löysänä.

ram1

Lainaus käyttäjältä: baleno - 04.03.14 - klo:18:54
Hyvä että sait edes jotain vastaantuloa viasta jota ei olisi pitänyt ollakaan.

Sitä minä ihmettelen miten toyotan kannattaa taloudellisesti tehdä kaikkiin moottoreihinsa jakoketju joka kestää 400 000 km(ja ylikin) kun volkkarin on talouspaineiden edessä tehtävä ketju joka kestää 30 000 km. Tai parraassa tapauksessa 160 000 km.

Surkee esitys.
Vanhan duunikamun 1.8:n ketju kesti noin 150tkm.Tai se ei ollut ihan loppu vielä, mutta vaihtoon meni hiukan etuajassa.Kun viimeksi äijän näin niin "maksuasiat" oli kesken, mutta remppa maksoi kanssa tuon 1300e.Eli 1.8 koneessa tuo odotettu "elinikä" näyttäisi olevan suurinpiirtrin 150-200tkm.Ja kannattaa tosiaan ajoissa alkaa asiaan perehtymään, jos koneesta alkaa kuulumaan ylimääräisiä ääniä.Toi kustannus nyt kohtuullinen kuitenkin, kun joihinkin hihnanvaihdot 90 välein kustantaa suurinpiirtein saman verran, samalla ajanjaksolla.Toi kesto ihan Bemuluokkaa, jos puhutaan noista 4- syl dieselBemuista.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

baleno

Eihän se ketjun vaihdoksi kovin kallis ole. Passatin avara konetila selittänee osan siitä. Veikkaisin ettei tartte purkaa koko keulaa kuten golffissa.

Varmaan suomeenkin nousee ketjunvaihtoon erikoistuneita pajoja joissa työt tehdään äkkiä ja edullisemmin. Aivan kuten Opelin M32-6 vaihdelootan laakeri jonka jotkut vaihtaa irrottamatta lootaa. Koppa vaan irti. Marmori tarjoo lootan vaihtoa 3000â,¬. Tyyppivika jota Opel ei tunnusta.
Citroen C5 2.0i 2006

M_M

Lainaus käyttäjältä: M_M - 20.02.14 - klo:08:57
Jos myyjäliike noudattaa lautakunnan suositusta, niin lopulta köyhdyin tästä riemusta 660â,¬.

Autoportti Hamina ei aio noudattaa lautakunnan suositusta, joten lopulliseksi laskuksi minulle jäi 860â,¬. Toisen samanlaisen siivun maksoi maahantuoja, Autoportti puolestaan ei korvannut myymänsä auton virheestä senttiäkään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Geoman

Lainaus käyttäjältä: M_M - 11.03.14 - klo:08:50
Autoportti Hamina ei aio noudattaa lautakunnan suositusta, joten lopulliseksi laskuksi minulle jäi 860â,¬. Toisen samanlaisen siivun maksoi maahantuoja, Autoportti puolestaan ei korvannut myymänsä auton virheestä senttiäkään.
Minusta on aika luonnollista, että vastuu tällaisesta viasta on valmistajalla, varsinkin kun myyjän kate on pieni (esim. 20...30%).

Tarvikepuolella, missä kate on 200...300 % on myyjälläkin mahdollisuus tulla vastaan.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 11.03.14 - klo:10:16
Minusta on aika luonnollista, että vastuu tällaisesta viasta on valmistajalla, varsinkin kun myyjän kate on pieni (esim. 20...30%).

Tarvikepuolella, missä kate on 200...300 % on myyjälläkin mahdollisuus tulla vastaan.

Luonnollista on, että vastuu valmistajalla rajoittuu myyjään, ei asiakkaaseen.
Jos auton tehtaan kahden vuoden takuu on umpeutunut, niin kuin tässä kyseisessä autossa on, niin valmistajalla ei ole minkäänlaista vastuuta ostajaa kohtaan, ellei ostaja ole ostanut autoaan uutena.
Siksihän näillä autoliikkeillä on ne viisaat miehet myyntipälliköinä, jotka laskevat sisäänostohinnan ja mahdollisen ulosmyyntihinnan, joiden erotuksesta kulujen jälkeen se voitto otetaan. Jos esim. kyseinen "ammattimies" on niin ammattitaidoton, ettei ota huomioon tai ei seura aikaansa, niin että tietäisi eri merkkien ja mallien mahdolliset viat, eikä osaa tehdä kauppaa sen mukaan, niin se on täydellisesti hänen ongelmansa, ei valmistajan.
Tässähän tapauksessa veto käräjäoikeuteen tuo voiton kuluttajalle, koska hänellä on kuluttajariitalautakunnan päätös.

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: skriko - 11.03.14 - klo:10:58
.. .
Tässähän tapauksessa veto käräjäoikeuteen tuo voiton kuluttajalle, koska hänellä on kuluttajariitalautakunnan päätös.
No, ei se nyt aivan noin suoraviivaisesti mene. Päätöksen pohjalta saa tod. vak. yhtiön mukaan, oikeusturvaosuudella 8500,- jolla ei käräjäoikeutta selvitetä. Jos häviää, niin vastapuolen kulut tulee joka tapauksessa omaan piikkiin.

Valitettavasti palkansaaja voi lähteä käräjille vain, jos on varaa hävitä juttu. Koskaan siellä ei voita, omilleen voi päästä ja silloinkaan ei voi laskea omalle menetetylle ajalleen mitään arvoa.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

skriko

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 11.03.14 - klo:23:35

Valitettavasti palkansaaja voi lähteä käräjille vain, jos on varaa hävitä juttu. Koskaan siellä ei voita, omilleen voi päästä ja silloinkaan ei voi laskea omalle menetetylle ajalleen mitään arvoa.

Miksi ei voita koskaan? Mitä kuluja tulee jos on oikeusturvavakuutus ja voittaa jutun.?

PenaPuistoK

#3139
Lainaus käyttäjältä: Santeri - 04.03.14 - klo:17:36
Oma jakoketju tarinan päätös.
Semmoista infoa sain kiristimestä mitä 1.8tsi ja 2.0tsi käytetään.
Että näissä ois ihan mekaaninenkin kiristin eikä tyyliin 1.2/1.4tsi pelkällä öljynpaineella toimiva lelu.
Itsellä oli vaan ketju niin venynyt että otti startissa kiinni jonnekkin.  Mistä se ihme ääni kuului.

Mutta kiitoksia foorumilaiset tuosta kuluttajalaki jutusta.
On noissa "pikkulohkoissakin" räikkä kiristäjässä, että tuo edellä mainittu nyt on lähinnä paskapuhetta...

Kannattaisi näistä koneista ehkä kuitenkin ottaa jotain selkoa, ennenkuin kuvittelee olevansa samassa kategoriassa noiden vitun myyntitykkien kanssa? "kun se tiskillä näin kerto, niin foorumilla se varmasti on totuus".

korjaan, "lainauksessa mainittu"

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 04.03.14 - klo:17:36
Semmoista infoa sain kiristimestä mitä 1.8tsi ja 2.0tsi käytetään.
Että näissä ois ihan mekaaninenkin kiristin eikä tyyliin 1.2/1.4tsi pelkällä öljynpaineella toimiva lelu.
Ja lisäksi, kun tämän luokan Faktaa lyödään pöytään, niin olisi se ihan kiva muiden kannalta lyödä vähän sitä infoa myös kaveriksi? Selitäppä tämä nyt rautalangasta ainakin meikäläiselle, kun olen niin ulalla, että mitäs eroa noissa kiristäjissä onkaan noiden koneiden välillä? (Luonnollisesti itse sen tiedän, mutta....) Mites se kiristys niissä pikkulohkoissa pelittää? Tai miten se niistä, tai siitä, 1.8:sta eroaa? Aika kovasti taitaa öljynpaineella edelleen toimia kaikissa? Räikkäkin löytyy jne, joten mikä tässä oli se otsikon omaava idea? Jopa 1.2TSI:stä löytyy mekaaninen kiristys?? Eli tuli uutisena, että näissä on _kaikissa_ mekaaninen kiristin.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 12.03.14 - klo:02:55
On noissa "pikkulohkoissakin" räikkä kiristäjässä, että tuo edellä mainittu nyt on lähinnä paskapuhetta...

Kannattaisi näistä koneista ehkä kuitenkin ottaa jotain selkoa, ennenkuin kuvittelee olevansa samassa kategoriassa noiden vitun myyntitykkien kanssa? "kun se tiskillä näin kerto, niin foorumilla se varmasti on totuus".

korjaan, "lainauksessa mainittu"

Olisit samaan vauhtiin voinut korjata myös nuo käyttämäsi alatyyliset sanat, koitetaan pitää palstan taso myös kielenkäytön suhteen. Aikaleiman mukaan olet kirjoittanut viestisi pilkun jälkeen, ja se on tunnetusti aika, jolloin ei yleensäkään pitäisi levittää mitään julkisuuteen. 8)

Mikey

Muutamaa ulkomaista foorumia seuraavana silmiin pistää, ettei niissä ole lainkaan tuon tyylistä kirjoittelua. Jos asioista ollaan eri mieltä tai jollain on aiheesta ns parempaa tietoa, se tuodaan esille asiallisesti ja ilman muiden kommentoijien tietotaitoja halveksuvia sanankäänteitä. Tällä palstalla viimeisin teho/vääntö -väittely oli kyllä hetkittäin melkoista meininkiä...

Gulf

Ketju taas vaihtoon! Ensimmäisen kerran vaihdettiin 30 tkm huollon yhteydessä ja nyt 10 tkm myöhemmin uudelleen? Onko muilla käynyt vastaavaa tilannetta?

M_M

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 11.03.14 - klo:10:16
Minusta on aika luonnollista, että vastuu tällaisesta viasta on valmistajalla, varsinkin kun myyjän kate on pieni (esim. 20...30%).

Minusta taas on täysin luonnotonta, että liikkeenharjoittaja ikäänkuin pyyhkii kuluttajansuojalla perseensä. Kuten skriko tuossa kirjoittikin, ei se ole kuluttajan ongelma jos autoliike ei ole kaupanteossaan ottanut huomioon tällaista mahdollisesti särkyvää jakopäätä ja siitä heille koituvia kustannuksia.

Tiedänpähän olla jatkossa enää asioimatta Haminassa kun autokauppoja teen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 14.03.14 - klo:15:44
Ketju taas vaihtoon! Ensimmäisen kerran vaihdettiin 30 tkm huollon yhteydessä ja nyt 10 tkm myöhemmin uudelleen? Onko muilla käynyt vastaavaa tilannetta?

Kyllä, minulla vaihdettiin ketju 2.5 ensimmäisen vuoden aikana kaksi kertaa, kilometrejä vähän enemmän silloin takana kuin sinulla.

skriko

Kukas teillä oli maksajana niissä toisissa ketjunvaihdoissa. Mulla oli auto jo 3 vuotta vanha kun ketju uusittiin. Sen jälkeen ajettu vasta  6000. Jos nelivuotiaana hajoaa, niin maksavatkohan enää toista vaihtoa kokonaan.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 12.03.14 - klo:07:18
Olisit samaan vauhtiin voinut korjata myös nuo käyttämäsi alatyyliset sanat, koitetaan pitää palstan taso myös kielenkäytön suhteen. Aikaleiman mukaan olet kirjoittanut viestisi pilkun jälkeen, ja se on tunnetusti aika, jolloin ei yleensäkään pitäisi levittää mitään julkisuuteen. 8)
Ei kuulu enään tähän ketjuun, mutta pahoittelen tuota alatyylistä mainintaa. Kielenkäyttö kun ei tämän palstan ongelma kuitenkaan ole. Vain ne lampaat, jotka trollaavat totuudellaan kaikkea, mistä ovat lukeneet lähinnä keltaisesta mediasta. Sitten trollataan kaikki yhdessä Ken-1 henkeen, kuinka nämä ovat "huonoja", tarttumatta kuitenkaan sinne ongelman ytimeen. Ja myönnän, että itse ainakin kirjoitan vasta kun se kuuluisa V-käyrä on huipussaan, tai jos jotain muuta hassua sattuu eteen. Alkoholin tai valomerkin kanssa asialla ei todellakaan ole mitään tekemistä. Näin selvennyksenä.

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 12.03.14 - klo:07:18
Aikaleiman mukaan olet kirjoittanut viestisi pilkun jälkeen, ja se on tunnetusti aika, jolloin ei yleensäkään pitäisi levittää mitään julkisuuteen. 8)
Ja pienenä ********** todettakoon kukkahattutädille, että me vuorotyötä tekevät joudutaan joskus valvomaan selvin päin hyvin omituisiin kellonaikoihin. Näin nyt konttorirotille uutena tietona...

pomo

Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 15.03.14 - klo:03:34
Ja pienenä ********** todettakoon kukkahattutädille, että me vuorotyötä tekevät joudutaan joskus valvomaan selvin päin hyvin omituisiin kellonaikoihin. Näin nyt konttorirotille uutena tietona...

+1 :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy