TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

apo

Tiedän pari tapausta, missä jakopäärempan yhteydessä on kampuran stefa väärin asennettu ja tämä aiheuttanut vuodon.
Näissä tapauksissa oli kylläkin koko konehuone jakopään puolelta holvattu öljyllä, ei pelkästään koneen kylki.

Routa

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 13.02.14 - klo:18:58
Myyjän virhevastuu tuotteesta jatkuu takuuajan jälkeenkin. Niitä kuluttajaneuvonnan linkkejä löytyy varmaan tästäkin ketjuketjusta (heh) useaan otteeseen.
On toki, mutta maksaja ei ole niin selvä kuin takuuaikana. Uskomattomia räpellyksiä nämä moottorit.
Entinen VAG-kuljettaja.

Tourano

Varmaan asia on käsitelty aiempien reilun 100 viestisivun sivulla x, mutta...

Kuinka ongelmien ratkaisu on mennyt silloin kun autossa on ollut Huolenpitosopimus ja auto on ollut yli 2 vuotta vanha?

Onko kaikki kulut pistetty sopimuksen piikkiin?
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Ktk

No asiakas ei tuossa ainakaan maksa mitään ja se varmaan lienee pääasia. Eri juttu on sitten se että meneekö osa kuluista takuun/GW:n piikkiin vai ei, tämä siksi että tuohan vaikuttaa mahdolliseen huolenpitosopimuksesta kauden lopussa palautuvaan rahamäärään.

Tourano

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 14.02.14 - klo:11:15
No asiakas ei tuossa ainakaan maksa mitään ja se varmaan lienee pääasia. Eri juttu on sitten se että meneekö osa kuluista takuun/GW:n piikkiin vai ei, tämä siksi että tuohan vaikuttaa mahdolliseen huolenpitosopimuksesta kauden lopussa palautuvaan rahamäärään.

Niinpä... Sopimuksessa on lisähinta mm. automaatista, xenoneista ja lisälämppäristä.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

pomo

No ei tietenkään palaudu, maahantuoja ei maksa korjauksista samaa hintaa kuin kuluttaja, joten miksimhuollon kannattaisi edes selvittää gw asiaa jos on huolenpitosopimus?

kt

Onkos joku muukin kuullu, että nämä TSI-koneiden jakoketjuongelmat ja -oireet johtuisikin tuosta etanolibensasta. Sehän tuli kyllä käyttöönkin juuri samaan aikaan.  :P
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

apo

^ Sanoisin, että veijo esson paarin juttuihin menee tuo väittämä.
Meiltä ainakin korjattiin huomattavasti aikasemmin ja parista muustakin, mitkä tiedän (itse korjautin).

JHS

#3068
Lainaus käyttäjältä: kt - 14.02.14 - klo:15:58
Onkos joku muukin kuullu, että nämä TSI-koneiden jakoketjuongelmat ja -oireet johtuisikin tuosta etanolibensasta. Sehän tuli kyllä käyttöönkin juuri samaan aikaan.  :P
:P -hymiö ilmeisesti viittaa asian esittelyyn vitsinä, johon joku moottoritekniikan perusteita tuntematon jopa uskoisi.  Tuli mieleeni "tutkimus", jossa väitettiin jäätelönsyönnin olevan vaarallista, koska se korreloi hukkumisonnettomuuksien määrään.
Ps. Käytin ensimmäiset 5000km 95E:tä (etanolibensaa) ja sen jälkeen jatkuvasti 98E:tä ja ketju meni vaihtoon 87tkm.
Ps 2. Tässä viestiketjussa pitäisi kyllä pysyä otsikon mukaisessa aiheessa, mihin jo aiemmin on viitattu. Tällöin viestit palvelevat parhaiten tarkoitustaan ja ovat avuksi aiheen kanssa henk.koht. kamppaileville.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 13.02.14 - klo:14:32
Jos sun TSI koneissa ei ole ongelmia ollut olet kirjoittanut väärään topikkiin, tässä käsitellään niitä vikoja ja ongelmia, lue otsikko. Löylyvettä ei ole heitetty ainakaan täältä, vain faktaa.

Ps. THP kommentteja en ymmärrä lainkaan, nyt joku sotkee pösön koneen minin koneeseen, ei pösöissä ole mitään vikoja, niissä on jo uuden sukupolven koneet, muistelette vanhoja aikoja joilloin niissä oli vielä lastentauteja :)

Useampaankin uuteen tai uudehkoon THP-moottoriseen pösöön on tilattu uusi ja kuulemma entistä parempi muovinen imusarja. En koske tikullakaan ketjullisiin TSI-moottoreihin, mutta myös nuo THP-myllyt kierrän kaukaa.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 14.02.14 - klo:20:09
Useampaankin uuteen tai uudehkoon THP-moottoriseen pösöön on tilattu uusi ja kuulemma entistä parempi muovinen imusarja. En koske tikullakaan ketjullisiin TSI-moottoreihin, mutta myös nuo THP-myllyt kierrän kaukaa.

Jep mulla on jo reilun vuoden ollu kylmä hiki otsalla, kokoajan odotan koska hajoaa motti, klassinen ojasta allikkoon tilanne eli win win :)

Lupaan tiedottaa asiasta heti kun on jotain kerrottavaa...

14tsi

Osaakos joku nyt sanoo et mistä se öljy pääsee sinne konehuoneeseen jos se turbo on nyt paskana?

baleno

Jos pesisi moottorin kauttaaltaan ja sitten pieni lenkki että näkee mistä tihkuu.
Citroen C5 2.0i 2006

TDiih

Montulle ja pohjamuovi pois niin selviää parhaiten, muuten aika arpapeliä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

JarnoF

#3074
Lainaus käyttäjältä: kt - 14.02.14 - klo:15:58
Onkos joku muukin kuullu, että nämä TSI-koneiden jakoketjuongelmat ja -oireet johtuisikin tuosta etanolibensasta. Sehän tuli kyllä käyttöönkin juuri samaan aikaan.  :P

Joo Esson baariin vaan nää jutut. Tuolla meidän TSI:llä on ajettu melkeen pelkällä ysikasilla ja niin vaan siinäkin ketju vaihdettiin kuudenkympin kohdalla. ;)

edit: Jaa no juu en kyllä tiedä millä aikaisempi omistaja on tuota juottanut... (foliohatut päähän)

SeppoN

Lainaus käyttäjältä: JHS - 14.02.14 - klo:20:01
Tuli mieleeni "tutkimus", jossa väitettiin jäätelönsyönnin olevan vaarallista, koska se korreloi hukkumisonnettomuuksien määrään.

Kyseessä ei ole tutkimus, vaan tilastomatematiikan luennoilla esitetty varoittava esimerkki väärin valituista korrelaatioista. Sekä jäätelönsyönnissä että hukkumiskuolemissa on selvä huippu kesällä. Siis jäätelönsyönti on hengenvaarallista.

JHS

Lainaus käyttäjältä: SeppoN - 15.02.14 - klo:20:27
Kyseessä ei ole tutkimus, vaan tilastomatematiikan luennoilla esitetty varoittava esimerkki väärin valituista korrelaatioista. Sekä jäätelönsyönnissä että hukkumiskuolemissa on selvä huippu kesällä. Siis jäätelönsyönti on hengenvaarallista.
Juuri tätä tarkoitinkin kun laitoin tutkimus-sanaan lainausmerkit:  kyseessä on väärin valitut korrelaatiot.  Joskus kuitenkin on vaikeaa tietää monimutkaisimmissa tieteellisissäkin kuvauksissa, mitkä asiat todella korreloivat johtuen vielä tuntemattomasta selittäjästä.

vallu

Eipä tuohon ketjuongelmaan muuta selitystä ole kuin : Korrelaatio voidaan laskea usealla eri tavalla muuttujien mitta-asteikosta ja käyttötarkoituksesta riippuen. Tavallisesti korrelaatiolla tarkoitetaan Pearsonin korrelaatiokerrointa.
Korjauskustannukset vaan jäi vähän epäselväksi. 8)

14tsi

Joo-o. Justiinsa purin vähä autoo et pääsee turboon käsiks ja kokeilen niitä turbon siipiä ja pitkittäin liikkuu hieman niinku kuuluuki ja myös poikittain.  :'(  Eli se vissii meinaa et turbon vaihdon aika siis edessä. Vieläkun se öljyn vuoto löytys mikä siis ilmeisesti johtuu tuosta turbosta. Vai minnekkä ne öljyt häviää?

Keni1

#3079
Lainaus käyttäjältä: vallu - 15.02.14 - klo:21:21
Eipä tuohon ketjuongelmaan muuta selitystä ole kuin : Korrelaatio voidaan laskea usealla eri tavalla muuttujien mitta-asteikosta ja käyttötarkoituksesta riippuen. Tavallisesti korrelaatiolla tarkoitetaan Pearsonin korrelaatiokerrointa.
Korjauskustannukset vaan jäi vähän epäselväksi. 8)

En ymmärtänyt sanaakaan mutta juu ei, kyllä 1-rivisen ketjun pitäisi kestää kun on "erikoisvahvaa" terästä :)

Tossa linkissä muutama kuva muiden automerkkien nokkaketjuista, niitä kun vertaa volkkarin 1.4 TSI koneen ja vanhempien 1.8 TSI koneiden ketjuihin niin ei liene epäselvää mistä kestävyysongelmat ja venymiset johtuvat. Seuraavaksi volkkari alkaa tekemään korit alumiinista ettei ruostu, sitten ihmetellään kun korit notkahtaa huoltovälillä. Näitä autoja kun voidaan tehdä niin monin erin tavoin valmistajasta riippumatta, valmistaja päättää kuinka kauan mitkäkin osat saa kestää, liian kestävää ei kannata tehdä (???).

http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-moottoriajoneuvot/878330-volkswagen-tsi-moottorien-ongelmat-ja-asiakkaiden-kusettaminen-23.html

Tässä kuva 1.4 TSI koneen uudenmallisesta jakoketjusta, aika hepponen lirularunaru kun vertaa edellä esittettyihin

Sniiki

2.0TSI:n ketju nyt ainaki näyttää vastaavalta ku muron "parempien merkkien" ketjut ja venyyhän niitäkin eli kun ei materiaalien lujuuksista mitää tiedä niin pelkän ulkonäön perusteella lienee turha mitää arvailla.
http://www.a5oc.com/forums/a5-general-q/27289-major-failure-timing-chain.html

pomo

Mutta kyllä tuolla muroplazassa asuu pyhä totuus ja tieto. Totta kai 4.4l v8 ja 1.4l tsin ketjut pitäs olla samanalaisia!

Keni1

Lainaus käyttäjältä: pomo - 16.02.14 - klo:18:37
Mutta kyllä tuolla muroplazassa asuu pyhä totuus ja tieto. Totta kai 4.4l v8 ja 1.4l tsin ketjut pitäs olla samanalaisia!

Ymmärrät kai että jakoketju kuuluu normaalisti kestää koko moottorin elinikä, toki kun ketjun katketessa tai venyessä koko motti menee muussiksi, niin kestäähän se :)

Varmaan volkkarin ketjut on vahvempaa terästä kuin muiden merkkien ja siksi ketjukin voi olla kapeampi, tiesitkö että 1.4 moteissa on kaikissa sama jakoketju riippumatta siitä kuinka paljon tehoa koneesta on otettu, siis 80 heppasessa on sama ketju kuin 180 heppasessa, voiko olla vai onko 180 heppasessa sitä vahvempaa terästä?

Ps. toi muron ketju on makoisaa luettavaa, siellä se totuus lepää kun ei ole ne firman äijät sotkemassa topikkia (vielä) :)

MMV

Lainaus käyttäjältä: Keni1 - 16.02.14 - klo:19:09
paljon tehoa koneesta on otettu, siis 80 heppasessa on sama ketju kuin 180 heppasessa, voiko olla vai onko 180 heppasessa sitä vahvempaa terästä?

Ketjun kestolla ei ole mitään tekemistä moottorin tehojen kanssa ellei kierroslukualue kasva reilusti ylöspäin tehojen noustessa, mutta näinhän ei turbokoneiden kanssa ole. Nokan pyörittämiseen tarvitaan aivan samat voimat oli kyseessä sitten litrainen 50 heppainen litrainen kone tai 250 heppainen kaksilitrainen. Tämä toki sillä edellytyksellä, että konstruktio on molemmissa myllyissä sama. Moottorin teho ei siis vaikuta ketjun mitoitukseen.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: MMV - 16.02.14 - klo:19:22
Ketjun kestolla ei ole mitään tekemistä moottorin tehojen kanssa ellei kierroslukualue kasva reilusti ylöspäin tehojen noustessa, mutta näinhän ei turbokoneiden kanssa ole. Nokan pyörittämiseen tarvitaan aivan samat voimat oli kyseessä sitten litrainen 50 heppainen litrainen kone tai 250 heppainen kaksilitrainen. Tämä toki sillä edellytyksellä, että konstruktio on molemmissa myllyissä sama. Moottorin teho ei siis vaikuta ketjun mitoitukseen.

pomon vastausta (alla) komppasin antoi olettaa että nimenomaan teholla olisi merkitystä :)

Lainaus käyttäjältä: pomo - 16.02.14 - klo:18:37
Mutta kyllä tuolla muroplazassa asuu pyhä totuus ja tieto. Totta kai 4.4l v8 ja 1.4l tsin ketjut pitäs olla samanalaisia!

Juu ei varmaan yleensä tarvitse ketjua vaihtaa vahvempaan jos tehoja otetaan enempi ulos, tässä vaan on aluperin hieman liian heppoinen ketju ja valmistaja itse väittää että olisi vahvemman ketjun jo noihin kehittänyt??? Miksi vahvistaa jos kerran tehoilla ei ole väliä??? Itse en ymmärrä tekniikasta mitään mutta jos jokin osa ei kestä käyttöä niin se on liian heikkoa tekoa.

japa

Ei voi kun ihmetellä miten sydämmen asia voi olla jakoketju eräälle henkilölle  ;D. Varmaan tyydytys on sitä isompi mitä enemmän löytyy aihetta parjata. No meitä on moneen junaan.  Hyvää yötä ja jakoketjun kuvia. Ja kohta tulee kuitti,apua.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

tapanixxx

Volkkarin tapauksessa luulen että syy on siinä että gyntteri ei halunnut maksaa 10 euroa kettingistä ja kiristäjästä vaan halusi 5 euron osan. Ja saikin, mutta se kestävyys viiden euron kettingissä ei ole sama kuin kymmenen euron :)

Keni1

Lainaus käyttäjältä: japa - 16.02.14 - klo:20:39
Ei voi kun ihmetellä miten sydämmen asia voi olla jakoketju eräälle henkilölle  ;D. Varmaan tyydytys on sitä isompi mitä enemmän löytyy aihetta parjata. No meitä on moneen junaan.  Hyvää yötä ja jakoketjun kuvia. Ja kohta tulee kuitti,apua.

On, myös DSG sydämenasia kato ja kommentoi tätäki ihan tuoresta viestiä http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.msg444877#msg444877 . Lueppa kuule ensin muutamat ketjun viestit ennenkuin alat vastailemaan henk. koht., täällä kato keskustellaan asioista, se että joku japa vetää herneet nenään jokaisesta mun julkaisemasta kuvasta tahi viestistä on jo jonkinasteista vainoa??? Tyylinsä kullakin :)

PenaPuistoK

Lainaus käyttäjältä: MMV - 16.02.14 - klo:19:22
Ketjun kestolla ei ole mitään tekemistä moottorin tehojen kanssa ellei kierroslukualue kasva reilusti ylöspäin tehojen noustessa, mutta näinhän ei turbokoneiden kanssa ole. Nokan pyörittämiseen tarvitaan aivan samat voimat oli kyseessä sitten litrainen 50 heppainen litrainen kone tai 250 heppainen kaksilitrainen. Tämä toki sillä edellytyksellä, että konstruktio on molemmissa myllyissä sama. Moottorin teho ei siis vaikuta ketjun mitoitukseen.
Kyllä se nyt vähän vaikuttaa kasvaneista sylinteripaineista johtuen, mitä enemmän revitään tehoa pienestä koneesta, sitä enemmän siellä kasvaa sylinteripaineet ja sitä työläämpää on avata pakoventtiili. Myös venttilijousien jäykkyydet vaikuttaa vastukseen. Ei ne kierrokset niinkään. Tämän takia vanhoissa TDI koneissa katkeili milloin pakoventtiilit, milloin kului paininkupit puhki. Noin karkeasti sanottuna...

MMV

Sylinterissä olevan paineen merkitys siinä vaiheessa kun pakoventtiiliä avataan on lähes merkityksetön, tällä ei ole mitään selvittävää vaikutusta jakoketjun kestävyyteen. Kuten aiemmin kerroin, jos moottorin maksimikierrosluku ei muutu, ei venttiilin jousipainetta tarvitse nostaa, joten myöskään tämä ei ole selittävä tekijä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy