TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Routa

Lainaus käyttäjältä: apo - 12.01.14 - klo:19:17
Profiilissa olevan merkin ehdoissa mainitaan ainakin ihan selvästi, että auto katsotaan uudeksi ja takuut yms alkavat vasta, kun se myydään ensimäiselle yksityisasiakkaaksi verrattavalle taholle. Toisin sanoen esittelyautot käsitellään samoin kuin täysin uudet.
Mulle esittely-Aurista kaupannut myyjä kertoi kyllä ihan muuta. Totesi että auton takuu on alkanut viime kesänä eli olisi 1/2 lyhyempi kuin uudessa.
Entinen VAG-kuljettaja.

pomo

Lainaus käyttäjältä: apo - 12.01.14 - klo:19:17
Profiilissa olevan merkin ehdoissa mainitaan ainakin ihan selvästi, että auto katsotaan uudeksi ja takuut yms alkavat vasta, kun se myydään ensimäiselle yksityisasiakkaaksi verrattavalle taholle. Toisin sanoen esittelyautot käsitellään samoin kuin täysin uudet.

Ja takuu korvaa vaikka ei oo merkkihuollettu? Kyllä se takuu alkaa siitä, kun auto haetaan liikkeestä kilvettömänä tai rekistetöidään. Tokihan se like voi antaa oman takuun, mutta maahantuojan/tehtaan osalta takuu on alkanut rekisteröinnistä.

apo

Lainaus käyttäjältä: Routa - 12.01.14 - klo:20:43
Mulle esittely-Aurista kaupannut myyjä kertoi kyllä ihan muuta. Totesi että auton takuu on alkanut viime kesänä eli olisi 1/2 lyhyempi kuin uudessa.
Onkohan kyseinen myyjä koskaan lukenut Tojon huoltokirjaa riittävän tarkasti?
Meillä lukee aivan kiistatta, takuun alkamispäivä tasan tarkkaan juuri se päivä, kun auto siirtyi meidän omistukseen maahantuojalta, jonka omistuksessa on ainakin meille myyneen myyjän mukaan kaikki heidän esittelyautot.
Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.01.14 - klo:21:57
Ja takuu korvaa vaikka ei oo merkkihuollettu? Kyllä se takuu alkaa siitä, kun auto haetaan liikkeestä kilvettömänä tai rekistetöidään. Tokihan se like voi antaa oman takuun, mutta maahantuojan/tehtaan osalta takuu on alkanut rekisteröinnistä.
Nyt en oikein ymmärtänyt tätä huoltokommenttia? Nämä on huollettava vuoden välein, eikä varmaan mikään liike pidä vuotta esittelyautoa rivissä. H-kirjassa on maininta myös ekasta huollosta, joka poikkeaa seuraavista, mutten nyt suoraan muista mitä siitä sanottiin.
Tämän merkin kohdalla takuun myöntää Toyotan Belgian toiminto, joka vastaa Suomen maahan tuonnista.

Pahoittelut, että meni ot:ksi ketjuun nähden. Jos on vielä tarvetta jatkaa, niin Tojoketjussa jatkuu...

tet

Lainaus käyttäjältä: apo - 12.01.14 - klo:22:37
Meillä lukee aivan kiistatta, takuun alkamispäivä tasan tarkkaan juuri se päivä, kun auto siirtyi meidän omistukseen maahantuojalta, jonka omistuksessa on ainakin meille myyneen myyjän mukaan kaikki heidän esittelyautot.

Vaan onko se teidän auto esitettelyauto? Jos ei, niin lienee rekisteröity samana päivänä kun on luovutettu. Jolloin takuu alkaa joko luovutus- tai rekisteröintipäivästä mutta kummasta?
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

apo

^ On esittelyauto ja takuu alkoi luovutuspäivästä.

hegebege

Huhhuh! Autokuumeen pehmentämä pää menee pyörälle lukiessa tätä 98 sivun mittaista viestiketjua!!

Iski perheenlisäyksen myötä kuume hankkia isompi ja vähäkulutuksisempi auto ja keksin, että Ruotsista saisi edullisesti Passat 1,4 TSI Ecofuel -10. Ilon pilaamiseksi aloin lueskella lisää kuulemistani jakoketjuongelmista. Nyt olisi kysymyksenä:

A: Koskeeko ketjuongelmat kaikkia -05 - -10 valmistettuja TSI moottoreita? Onko tilanne yhtään parempi -10 vuoosimallissa?

B: Onko kellään kokemuksia tai kuulotietoa Ecofuel TSI:stä?

C: Vaihtoehtona olisi Volvo V70 Bi-fuel. Eli Passat vs. V70 --> Plussat ja miinukset.

En tiedä olisiko parempi ollut aloittaa kokonaan uusi ketju...
Kupla -69
Ford Falcon STW -93
BMW -316i -89
Jetta -90
Golf IV Variant -05
Touran 2.0 Ecofuel -07

Karvesak

No palstalla harva on päässyt yli 100/t km kun ketju on vaihdettu venymisen johdosta.On myös ollut tapauksia varhaisemmista jopa noin 30/t km kohdalla remonttiin menneistä. Valmistaja sanoo parannusta tapahtuneen ja ketjujen olevan vahvempia aikaisempiin verrattuna mutta mitään aivan varmaa tietoa ei asiasta ole sillä useissa tapauksissa ketjun/vaihto remontti on tehty varastossa olevilla osilla... :(Ja on tällä palstalla uusinta remonttejakin tehty) ensimmäisen jälkeen juuri kyseisestä syystä?Kaksois/ahdetuissa on asennettu 2011 jälkeisissä( tuotanto) versioissa vahvemmat nokka ketjut ja Turbon öljyputkiston sijoitusta on muutettu lämpö/ongelman ja karstoittumisen seurauksena.Ainakin alle 100/t km ajetuissa ja maahantuojan huolto/ohjelman mukaan huolletuissa menee korjaukset heidän piikkiin koska ongelma on jo jollain asteella tiedostettu. Yksi syy ongelmaan samoin kuten Turbojen rikkoutumiseen on liian pitkät Öljynvaihto välit=30/t LL joka tukkii Nokkaketjun kiristäjän voitelukanavan ja kiristäjä ei toimi kunnolla on ollut myös alhaisesta öljynpaineesta kärsiviä yksilöitä (Imusihdin)tukkeutumisen takia.Muutenhan moottori on aivan mainio voimanlähde ja useissa tapauksissa järjellisellä huollolla toimiikin odotetusti. ;)

Epes

Lainaus käyttäjältä: apo - 13.01.14 - klo:18:07
^ On esittelyauto ja takuu alkoi luovutuspäivästä.

Pakko kysyä vielä kerran, sorry, onko ko. auto ollut esittelykäytössä liikkeen standillä eli ei ole ollut esittelykäytön aikana rekisterissä eikä ole ajettu?

koro

Lainaus käyttäjältä: koro - 01.06.13 - klo:20:17
Itselläni kulkineena 2009 1.4tsi dsg, cavc versiolla. Mittarissa nyt hivenen yli 120 tkm. Olen pirssin toinen omistaja. Mittarissa oli auto ostettuani 111 tkm.

Ajattelin kirjoittaa tähän ketjuun omia kokemuksia, kun aika vastaavia "ominaisuuksia" koneesta on pari muutakin tuonut esille.

Vein auton isompaan määräaikaishuoltoon 115tkm kohdalla, sillä kone kävi kylmänä epätasaisesti, eli pientä perstuntumaan tarttuvaa koneen hytkymistä. Lämpimänä ominaisuus hieman katosi ja nyt kelien lämmetessä ehkä oire katoaa jo lyhyemmän ajon jälkeen. Käynnistyksissä myös satunnaista rallatusta pari sekuntia.

Huollossa ei ketjun venymisestä näkynyt merkkejä, kun asian sanoivat tarkistaneen. Rallatusta silti kuuluu, joten kuulunee asiaan/oinaisuuksiin. Käynnin pätkiminen on siis se asia, jolle haen ongelman poistamista.

Määräaikaishuollossa eivät siis löytäneet samassa yhteydessä tehdyn tarkastuksen perusteella mitään konkreettista, ei vikamuistissakaan merkkejä.

Toisessa huollossa jonka pyysin edelleen pätkiminen vuoksi, eivät löytäneet silminhavaittavaa vikaa, vaan totesivat myös, että koneen lämmetessä oire lieveene. Vaihtoivat pari viallista tulppaaneja takuuseen, laskua jäi 140e.

Pätkimisongelman edelleen jatkuessa ja puhelinkeskusteluissa huollon ja maahantuojan kanssa epäilyksenä on karstoittuminen; vaihtoehtona Fortum polttoaineeseen sekä suihkutettuna, myös endoskoopilla voisi katsoa koneeseen josko näkisi karstatilanteen ilman kannen aukaisua. Myös kaasuläpän karstoittuminen ei ole pois suljettu.

Ensi viikolla kolmas huoltoaika ko. asiasta, jossa pariin tuntiin pitäisi saada fortet sisään, kaasuläpän tarkistus ja endoskoopilla katsaus. Katsotaan kuinka ongelmaan saadaan lääkettä, jos saadaan. Huolena silti tuo ketju, kuinka tarkistettu ja kuinka vakavasti asian ovat ottaneet. Itselläni alkaa hiipiä epäusko huollon haluun tutkia asiaa, mutta toivotaan parasta.

Nyt vaikuttaisi pätkiminen loppuneen, loppui samalla myös ketjun rallatus kylmäkäynnistyksissä.

Toimenpiteenä laitettiin uusi turbo + turbon kiertoilmaventtiili + öljypumppu + jatkoketju ja kiristin  ;D

Auto siis ostohetkestä lähtien (111 tkm) hytkynyt ja käynnistyksissä ketju pitänyt rallattavaa ääntä. Myös ajon aikana koneessa on tuntunut satunnaisesti selkeä nykäys.

Merkkihuolto nro1 alkoi tutkia mainitsemiani oireita lähes heti auton ostohetkestä (vajaa vuosi sitten) parisen kertaa, mutta selitystä oireille ei löytynyt = päädyttiin karstoittumisen aiheuttamiin oireisiin. Öljynpaineita ei tarkistettu. Asioista raportoin aktiivisesti myös myyjäliikkettä, jotta ovat tietoisia mainitsemistani oireista. Forteja sitten juotettiin 500 â,¬ edestä, joilla oire "ehkä" kävi pienempänä, tosin saattoi olla enemmänkin toiveajattelua. Tämän jälkeen auto hytkytti tyhjäkäynnillä edelleen epätasaisesti ja käynnistykset ovat olleet mellevän rallattavia, mutta kun vikaa ei ollyt löytynyt, niin oli tyydyttävä hieman epäuskoisena ajatukseen, että oireet ovat enemmänkin ominaisuus kuin vika.

Nyt viime viikolla mittariin tuli (1. vuosi autokaupan jälkeen) 134 tkm ja öljyä rupesi kulumaan tai oli kulunut sen verran, ettei LL väliä pystynyt ajamaan lisäämättä itse 1 litran verran litku lisää. Päätin, että vaihdan LL-öljyt tavallisiin ja siirryn 15tkm vaihtoväliin (edellisessä LL-vaihtovälillä ollut A4 1.8T sihti tukkeutui ja öljypumppu meni 150tkm, joten päätin tästä oppineena heittää nyt LL pois). Eli vein auton nyt merkkihuolto nro 2:een ja pyysin öljynvaihdon, samalla mainitsin, että antaisivat kommenttinsa koneen käynnistyksen ketjun rallatuksesta ja käynnin hytkymisestä. Diagnoosi siis alhaisilla paineilla toimiva öljypumppu, jonka johdosta ketjun kiristin olisi antanut ketjulle löysiä ja myös turbo olisi mennyt / menossa. Kieltämättä olin hieman yllättynyt, sillä turbosta enkä alhaisista öljynpaineista ollut tehnyt havaintoja; ainoastaan nuo aiemmin mainitsemani rallatus ja käynnin pätkiminen.

Nyt siis uuden turbon, ketjun ja öljypumpun vaihdon jäljkeen auto vaikuttaa siltä mitä olisi pitänyt ollakin: käynnistys normaali, ei rallatusta, lisäksi tyhjäkäynnillä kehrää kuin kissa.

Maahantuoja maksoi 100% ketjun + kiristimen + työt, turbon 100%, ahtimen kiertoilmaventtiilin vaihtotyöstä 50%
Itselle jäi turbon työt 100%, ahtimen kiertoilmaventtiili 100% + työt 50%, öljypumppu töineen 100%.

Oma saldo 1150 â,¬. Tässä on taas autoa millä ajaa ja turbollea öljypumpulle parin vuoden takuu.

Ps. Toinen vielä selvittämätön juttu on, olisko merkkihuolto nro1 öljynpaineet tarkistamalla jo saanut aiemmin vian selville, näin olisi voinut myyjäliikkeen kanssa käydä heti keskustelua kustannuksista. Tällä haavaa kulut jäi itselle, kuitenkin olen pitkään matkaa heti kaupanteon jälkeen tullut reklamoitua myyjää ko. oireista. Vian laajuus tuli esille vasta nyt (olisko laajuus ollut sama vuosi sitten?). Oireet kyllä ovat olleet samat koko ajan.

pomo

Tässäpä sen tass näkee, että huolloissa on eroja! Kannattaa olla tarkkana missä huollattaa...

qwe

Lainaus käyttäjältä: koro - 15.01.14 - klo:07:59
Nyt vaikuttaisi pätkiminen loppuneen, loppui samalla myös ketjun rallatus kylmäkäynnistyksissä.

Toimenpiteenä laitettiin uusi turbo + turbon kiertoilmaventtiili + öljypumppu + jatkoketju ja kiristin  ;D

Auto siis ostohetkestä lähtien (111 tkm) hytkynyt ja käynnistyksissä ketju pitänyt rallattavaa ääntä. Myös ajon aikana koneessa on tuntunut satunnaisesti selkeä nykäys.

Merkkihuolto nro1 alkoi tutkia mainitsemiani oireita lähes heti auton ostohetkestä (vajaa vuosi sitten) parisen kertaa, mutta selitystä oireille ei löytynyt = päädyttiin karstoittumisen aiheuttamiin oireisiin. Öljynpaineita ei tarkistettu. Asioista raportoin aktiivisesti myös myyjäliikkettä, jotta ovat tietoisia mainitsemistani oireista. Forteja sitten juotettiin 500 â,¬ edestä, joilla oire "ehkä" kävi pienempänä, tosin saattoi olla enemmänkin toiveajattelua. Tämän jälkeen auto hytkytti tyhjäkäynnillä edelleen epätasaisesti ja käynnistykset ovat olleet mellevän rallattavia, mutta kun vikaa ei ollyt löytynyt, niin oli tyydyttävä hieman epäuskoisena ajatukseen, että oireet ovat enemmänkin ominaisuus kuin vika.

Nyt viime viikolla mittariin tuli (1. vuosi autokaupan jälkeen) 134 tkm ja öljyä rupesi kulumaan tai oli kulunut sen verran, ettei LL väliä pystynyt ajamaan lisäämättä itse 1 litran verran litku lisää. Päätin, että vaihdan LL-öljyt tavallisiin ja siirryn 15tkm vaihtoväliin (edellisessä LL-vaihtovälillä ollut A4 1.8T sihti tukkeutui ja öljypumppu meni 150tkm, joten päätin tästä oppineena heittää nyt LL pois). Eli vein auton nyt merkkihuolto nro 2:een ja pyysin öljynvaihdon, samalla mainitsin, että antaisivat kommenttinsa koneen käynnistyksen ketjun rallatuksesta ja käynnin hytkymisestä. Diagnoosi siis alhaisilla paineilla toimiva öljypumppu, jonka johdosta ketjun kiristin olisi antanut ketjulle löysiä ja myös turbo olisi mennyt / menossa. Kieltämättä olin hieman yllättynyt, sillä turbosta enkä alhaisista öljynpaineista ollut tehnyt havaintoja; ainoastaan nuo aiemmin mainitsemani rallatus ja käynnin pätkiminen.

Nyt siis uuden turbon, ketjun ja öljypumpun vaihdon jäljkeen auto vaikuttaa siltä mitä olisi pitänyt ollakin: käynnistys normaali, ei rallatusta, lisäksi tyhjäkäynnillä kehrää kuin kissa.

Maahantuoja maksoi 100% ketjun + kiristimen + työt, turbon 100%, ahtimen kiertoilmaventtiilin vaihtotyöstä 50%
Itselle jäi turbon työt 100%, ahtimen kiertoilmaventtiili 100% + työt 50%, öljypumppu töineen 100%.

Oma saldo 1150 â,¬. Tässä on taas autoa millä ajaa ja turbollea öljypumpulle parin vuoden takuu.

Ps. Toinen vielä selvittämätön juttu on, olisko merkkihuolto nro1 öljynpaineet tarkistamalla jo saanut aiemmin vian selville, näin olisi voinut myyjäliikkeen kanssa käydä heti keskustelua kustannuksista. Tällä haavaa kulut jäi itselle, kuitenkin olen pitkään matkaa heti kaupanteon jälkeen tullut reklamoitua myyjää ko. oireista. Vian laajuus tuli esille vasta nyt (olisko laajuus ollut sama vuosi sitten?). Oireet kyllä ovat olleet samat koko ajan.

Eli vika on huomattu jo takuuaikana?
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

apo

Lainaus käyttäjältä: Epes - 14.01.14 - klo:07:18
Pakko kysyä vielä kerran, sorry, onko ko. auto ollut esittelykäytössä liikkeen standillä eli ei ole ollut esittelykäytön aikana rekisterissä eikä ole ajettu?
Eipä mittään aina saa ja kannattaakin kysyä :)

Auton rekisteröintipäivä on 19.12.2011 ja se on siirtynyt meidän omistukseen 19.12.2012 ja takuukirjaan on merkitty takuun alkamispäiväksi tämä jälkimmäinen 19.12.2012, päivämäärä ihan niin kuin Tojon yleisissä takuuehdoissakin sanotaan, koska tämä oli ensimmäinen vähittäismyynti tai siihen verrattavissa oleva kauppa. Toisin sanoen auto sirtyi ensimmäisen asiakkaan omistukseen.

Esittelyajan auto oli Toyota Finland Oy:n, eli Suomen maahantuojan, niin kuin kaikki Suomeen tuotavat tojot, ennen kuin ne siirtyvät asiakkaan omistukseen (lähes kaikki autot ennakkorekisteröidään maahantuojan nimiin, silloin, kun ne saapuvat maahan ja auto saa rekkarin) ja autolla oli ajettu 4000km, kun se siirtyi meille.
Ja auton tietoja Trafilta haettaessa me ollaan auton ensimmäiset omistajat.

Esittelyautoillahan on jotain omia sääntöjä, miten ne voidaan rekisteröidä ja tähän liittyy määrättyjä ajanjaksoja , kuinka kauan niitä saa pitää mm. ilman autoveron maksuun lankeamisia. Ihan tarkkaan näitä säännöksiä en enää muista, siitä on sen verran kauan, kun niistä olen lukenut, enkä ole niitä sen jälkeen tarvinnut.

Tämä on tämän merkin normaali takuukäytäntö, mitä kylläkin ihmettelin silloin, kun kauppaa väännettii. Kysyin useamman kerran tätä myös kirjallisesti, kun tuntui sen verran erikoiselta. Olin tottunut VAG:n ja monien muiden merkkien takuisiin ja olin varma, että tämä vuoden käyttö lyhentää takuuta vastaavan ajan, mutta näin ei käynyt.

Karvesak

Siirtyminen pois ns/LL Huolto/ohjelmasta ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa siirtymistä 502.00 mukaisiin rasvoihin.En usko,että itse LL Öljyissä olisi mitään vikaa vain ainoastaan järjrttömissä vaihtoväleissä :(.Itse käytän 504./507.00 mutta lyhyemmillä vaihtoväleillä sillä näitä Öljyjähän saa Netistä Saksasta tilattuna kotiin kuljetettuna noin 6,50e/litra ;) joten tässä kohtaa ei säästöä synny.Ainoa minkä olen käytössä todennut on 0W-40 Castrol:lin suhteen niin kovassa pakkasessa ilman piuhaa pyörittää herkemmin käynnistettäessä kuin 5W-30. Tuo 502.00 antaa eri viskositeetti vaihtoehtoja käyttöön noille 15/t vaihtoväleille.

TinQ

Lainaus käyttäjältä: hegebege - 13.01.14 - klo:22:49
Huhhuh! Autokuumeen pehmentämä pää menee pyörälle lukiessa tätä 98 sivun mittaista viestiketjua!!

Iski perheenlisäyksen myötä kuume hankkia isompi ja vähäkulutuksisempi auto ja keksin, että Ruotsista saisi edullisesti Passat 1,4 TSI Ecofuel -10. Ilon pilaamiseksi aloin lueskella lisää kuulemistani jakoketjuongelmista. Nyt olisi kysymyksenä:

A: Koskeeko ketjuongelmat kaikkia -05 - -10 valmistettuja TSI moottoreita? Onko tilanne yhtään parempi -10 vuoosimallissa?

B: Onko kellään kokemuksia tai kuulotietoa Ecofuel TSI:stä?

C: Vaihtoehtona olisi Volvo V70 Bi-fuel. Eli Passat vs. V70 --> Plussat ja miinukset.

En tiedä olisiko parempi ollut aloittaa kokonaan uusi ketju...

Voisin näin samanlaisessa tilanteessa kanssasi oltua ja nyt kokemusta viisaanpana todeta ainakin sen, että älä osta TSI koneellista VAG autoa ainakaan, jos et pääse koeajoa aloittamaan kylmän moottorin käynnistyksellä auton ollessa liikkeen pihassa. Jos kylmä kone ravistaa vähääkään tai pitää epämääräistä pärinää ==> ketjuvika.

Itse, typeränä ketjuongelmista täysin tietämättömänä, ostin auton "lämpimästä hallista" jolloin ravistus ei startissa ilmennyt. Yllätykset sai kokea vasta omassa pihassa seuraavana aamuna.

Kaikki TSI autot eivät ole jatkuvasti rikki, mutta erittäin kriittisesti suhtautuisin niihin autokaupassa oleviin ~2-4v vanhoihin "vähän ajettuihin" yksilöihin. Miksi ne ovat sielä myytävänä?

Ã,,lä ikinä osta yli 4 tonnin autoa yksityiseltä, ellei ole sukulainen tai muuten hyvä kaveri. Itsellä olisi jäänyt ~9 tonnin remonttilasku omaan käteen, jos en olisi autoliikkeestä autoa ostanut (ja siten saanut kauppaa purettua).

Onnea ja menestystä autokaupoille. Emmeköhän me kaikki täällä toivo että mainitsemistasi vaihtoehdoista Volvolla ajelet kaupasta kotiin ;)
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

TDiih

#2924
Lainaus käyttäjältä: TinQ - 16.01.14 - klo:13:29
Ã,,lä ikinä osta yli 4 tonnin autoa yksityiseltä, ellei ole sukulainen tai muuten hyvä kaveri. Itsellä olisi jäänyt ~9 tonnin remonttilasku omaan käteen, jos en olisi autoliikkeestä autoa ostanut (ja siten saanut kauppaa purettua).

En kyllä ostaisi kaverilta tai sukulaiselta ellei niistä eroon halua. Korkeintaan perävalotakuulla, jolloin viat olisi huomioitu jo hinnassa tai auto rikki jo valmiiksi.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

koro

Lainaus käyttäjältä: qwe - 15.01.14 - klo:20:19
Eli vika on huomattu jo takuuaikana?

Ei ilmeisesti, ainakaan mitä kävin huoltohistoriaa läpi edellisen omistajan ajalta, niin ei ensimmäistäkään tähän suuntaan viittaavaa ollut. Ainoana ehkä lisääntynyt öljynkulutus, mutta tämäkin oli huollon mukaan toleranssissa.

Itsekin koeajoin tämän TSIn ennen ostopäätöstä suoraan liikkeen sisältä lämpimänä...

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 16.01.14 - klo:13:29
Voisin näin samanlaisessa tilanteessa kanssasi oltua ja nyt kokemusta viisaanpana todeta ainakin sen, että älä osta TSI koneellista VAG autoa ainakaan, jos et pääse koeajoa aloittamaan kylmän moottorin käynnistyksellä auton ollessa liikkeen pihassa. Jos kylmä kone ravistaa vähääkään tai pitää epämääräistä pärinää ==> ketjuvika.

Itse, typeränä ketjuongelmista täysin tietämättömänä, ostin auton "lämpimästä hallista" jolloin ravistus ei startissa ilmennyt. Yllätykset sai kokea vasta omassa pihassa seuraavana aamuna.

Kaikki TSI autot eivät ole jatkuvasti rikki, mutta erittäin kriittisesti suhtautuisin niihin autokaupassa oleviin ~2-4v vanhoihin "vähän ajettuihin" yksilöihin. Miksi ne ovat sielä myytävänä?

Ã,,lä ikinä osta yli 4 tonnin autoa yksityiseltä, ellei ole sukulainen tai muuten hyvä kaveri. Itsellä olisi jäänyt ~9 tonnin remonttilasku omaan käteen, jos en olisi autoliikkeestä autoa ostanut (ja siten saanut kauppaa purettua).

Onnea ja menestystä autokaupoille. Emmeköhän me kaikki täällä toivo että mainitsemistasi vaihtoehdoista Volvolla ajelet kaupasta kotiin ;)
Vähän nyt liikaa kärjistelyä ehkäpä?
-TSI (ja myös remmivetoinen TFSI) saattaa hytkyttää jonkinverran tyhjäkäynnillä. Näin ainakin omat ja tuttujen autot on tehneet. Ei mitään täristämistä mutta satunnaista pehmeää hytkytystä. Eriasia sitten jos proteesit putoo suusta.
-2-4 vuotiaat autot saattaa olla liikkeessä vaikkapa koska omistaja on vaihtanut uudempaan. Ootko tietoinen että aika monet vaihtaa autoaan esim. 3v välein säännöllisesti? Joo, siis ihan vaikkeivät olisi rikki niin vaihtavat penteleet niitä.
-Jeps ei kannata ostaa mitään keltään koska kaikki ovat potentiaalisia huijareita ja kaikki hajoaa kuitenkin tai ainakin on aina se mahdollisuus. Perkeles... enpä uskallakaan lähtee lenkille - ties vaikka tippuu jäätyny naakan paska silmään ja näkö lähtee. Yksityiseltä ostaessa voi lisäsuojaa ottaa esim. IF:n kuntoturvan kautta joka ei myyjälle maksa kärpäsen pierun vertaa.

E: Yhtä mieltä silti siitä että TSI on melko potentiaalinen pommikone etenkin 1.2-1.4 versiona niin uutena kuin vanhana. Tai nykyisten uusien kestävyys lienee kysymysmerkki. En ilman min. 6kk takuuta ostaisi. Paitsi nyt ostin... aika hurja veikko olen.

lapinpöllö

Lainaus käyttäjältä: lapinpöllö - 06.12.13 - klo:12:59
Toissapäivänä autoa käynnistettäessä alkoi konehuoneesta kuulua pahan kuuloista rahinaa. Auto äkkiä sammuksiin ja soitto Audin liikkumisturvaan. Liikkumisturva järjesti hinurin paikalle ja auto kuskattiin Pörhölle tutkittavaksi. Eilen alustavassa tutkimuksessa selvisi, että jakoketju ainakin venynyt, diagnoosia jatketaan sitten ensin viikolla. Auto on siis vm. 2009 1.8 TFSI Audi A4 ja ajettu 130tkm. Ostin auton heinäkuun lopussa 126tkm ajettuna valtakunnallisesta käytettyjä autoja myyvästä liikkeestä. Saapa nähdä maksavatko korjauskulut vai joutuuko tässä itse sittenkin koko "lystin" maksumieheksi. Päivittelen tilannetta kun lisää asiasta selviää.

No niin, omalta osalta saatu tämä taistelu tältä erää päätökseen. Auton sain takaisin Pörhöltä viimeviikon torstaina ja viikonloppuna tuli "sisäänajo" suoritettua Keski-Suomessa käynti reissulla. Ensin näytti siltä että olisi selvitty pelkällä jakoketjun ja kiristimen vaihdolla, mutta loppupeleissä jouduttiin sitten käyttämään kansi auki ja vaihtamaan kakkossylinteriin neljä venttiiliä ym. 3045â,¬ oli kokonaislasku tästä remontista ja itse jouduin maksamaan puolet, toinen puoli meni auton myyneen liikkeen piikkiin. Konsultoin asiassa kuluttajaneuvojaa ja hän meinasi että ihan on kuulemma linjassa vastaaviin tapauksiin, joten en todennäköisesti ala valittamaan asiasta kuluttajansuoja lautakuntaan. Töillä ja osilla Pörhön mukaan 2 vuoden takuu, joten sen puolesta saisi ajella huoletta sen ajan? Mutta toisaalta on nyt mennyt luottamus koko autoon ja mielessä pyörii merkin vaihto.

Karvesak

1.4 TSI on aivan hyvä moottori jos sitä viitsii huollattaa Hieman enemmän kuin sen 30/t kilometrin välein.Ei kannata tuhota moottoria jollain idioottimaisella 30/t Öljynvaihtoväleillä.Harvalla muullakaan on moisia käytössä esin Toyotatkin huolletaan 15/t välein ;)Saattaisi niissäkin ilmetä ongelmia samoilla huoltoväleillä kun VAG:neissä 8).

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 16.01.14 - klo:19:15
1.4 TSI on aivan hyvä moottori jos sitä viitsii huollattaa Hieman enemmän kuin sen 30/t kilometrin välein.Ei kannata tuhota moottoria jollain idioottimaisella 30/t Öljynvaihtoväleillä.Harvalla muullakaan on moisia käytössä esin Toyotatkin huolletaan 15/t välein ;)Saattaisi niissäkin ilmetä ongelmia samoilla huoltoväleillä kun VAG:neissä 8).

Niin sitten kun joku vielä pitävästi todistaisi, että öljypaine- ja/tai laatuongelmat ovat juurisyy jakoketjunvenymiseen eikä esim. huono suunnittelu ja/tai materiaalivika. Jälkimmäiseen ei auta vaikka vaihtaisi öljyt kerran viikossa.

koro

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 16.01.14 - klo:17:10
Vähän nyt liikaa kärjistelyä ehkäpä?
-TSI (ja myös remmivetoinen TFSI) saattaa hytkyttää jonkinverran tyhjäkäynnillä. Näin ainakin omat ja tuttujen autot on tehneet. Ei mitään täristämistä mutta satunnaista pehmeää hytkytystä. Eriasia sitten jos proteesit putoo suusta.

Niin no, omalla kohdalla en nähnyt tarpeelliseksi odottaa proteesien irtoamista. Riitti puhtaasti se, että tyhjäkäynnin epäsäännöllinen hytkyminen korjaantui pikku rempalla, jossa vaihtui öljypumpu, ketju ja turbo. Nyt käy kone niinkuin pitääkin.

Hyvä konehan tuo on, kun on kunnossa, jo toinen TSI itselläni. En tosin usko, että tulee kolmatta.

Karvesak

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.01.14 - klo:19:36
Niin sitten kun joku vielä pitävästi todistaisi, että öljypaine- ja/tai laatuongelmat ovat juurisyy jakoketjunvenymiseen eikä esim. huono suunnittelu ja/tai materiaalivika. Jälkimmäiseen ei auta vaikka vaihtaisi öljyt kerran viikossa.
[/quot

Veikkaanpa vahvasti kuitenkin,että auttaa. ;)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: koro - 16.01.14 - klo:20:40
â€" â€" Riitti puhtaasti se, että tyhjäkäynnin epäsäännöllinen hytkyminen korjaantui pikku rempalla, jossa vaihtui öljypumpu, ketju ja turbo. Nyt käy kone niinkuin pitääkin.

Paljonkohan tuosta rempasta jäi maksettavaa itselle?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

koro

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 16.01.14 - klo:23:18
Paljonkohan tuosta rempasta jäi maksettavaa itselle?

Reilu 1 100 â,¬, muutama viesti ylempänä pidemmässä viestissä näkyy kuinka meni kustannustenjako.

Olipa taas hienoa ajella töihin, liikennevaloissa tuntuu että auto on sammuksissa, kun niin nätisti kehrää. Jos jollain on pientä epäsäännöllistä koneen hytkymistä havaittavissa, niin suosittelen ainakin öljynpaineet tarkistuttaan, ei pitäisi olla iso operaatio vrt. mitä mahdollisesti voi tulla pumpun pettäessä.

Noh, ei nuolaista ennen kuin läsähtää, vielähän tässä voi DSG porsia  8)

TinQ

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 16.01.14 - klo:17:10
Vähän nyt liikaa kärjistelyä ehkäpä?
-TSI (ja myös remmivetoinen TFSI) saattaa hytkyttää jonkinverran tyhjäkäynnillä. Näin ainakin omat ja tuttujen autot on tehneet. Ei mitään täristämistä mutta satunnaista pehmeää hytkytystä. Eriasia sitten jos proteesit putoo suusta.
-2-4 vuotiaat autot saattaa olla liikkeessä vaikkapa koska omistaja on vaihtanut uudempaan. Ootko tietoinen että aika monet vaihtaa autoaan esim. 3v välein säännöllisesti? Joo, siis ihan vaikkeivät olisi rikki niin vaihtavat penteleet niitä.
-Jeps ei kannata ostaa mitään keltään koska kaikki ovat potentiaalisia huijareita ja kaikki hajoaa kuitenkin tai ainakin on aina se mahdollisuus. Perkeles... enpä uskallakaan lähtee lenkille - ties vaikka tippuu jäätyny naakan paska silmään ja näkö lähtee. Yksityiseltä ostaessa voi lisäsuojaa ottaa esim. IF:n kuntoturvan kautta joka ei myyjälle maksa kärpäsen pierun vertaa.

E: Yhtä mieltä silti siitä että TSI on melko potentiaalinen pommikone etenkin 1.2-1.4 versiona niin uutena kuin vanhana. Tai nykyisten uusien kestävyys lienee kysymysmerkki. En ilman min. 6kk takuuta ostaisi. Paitsi nyt ostin... aika hurja veikko olen.

En mielestäni edes kärjistellyt.

Se -08 90tkm golf jonka liikkeestä ostin hytkytti kylmästartissa noin 30 sec ajan. Ei siinä ollut pahemmin vikaa, mitä nyt jakoketju, turbo, turbon kiertoilmaventtiili, suuttimet ja joku korkeapainepumppu. Näiden korjaus merkkihuollossa oli ensin 4500e ja sen jälkeen 6500e (ei tullut ensin pelkällä turbon ja ketjun vaihdolla kuntoon). Mutta ei se jos TSI koneellisen auton hommaa, niin tietty noilla 11 tonnin pikkurempoilla sen saa varmasti toimimaan ihan kivasti ja on todella mukava ajaa. Ja ei noita tollasia remppoja nyt sentään kerran vuodessa tule vaan noin joka kolmas vuosi, mikä on ihan normaalia.

= Vika on näissä TSI vehkeissä niin yleinen ja niin poskettoman kallis, jos ei saa ketään sijaiskärsijäksi maksamaan(kuten autokauppa tai tehdastakuu), että ei ihme kun niitä vaihdetaan autokauppoihin pois alta ettei jää autoilijalle itselle musta pekka käteen. Ymmärrän kyllä miksi se "oma" golffini autokaupassa oli myytävänä. Edellinen omistaja varmasti tiesi mistä kiikastaa, takuu on ohi ja koko korjausrumba olisi ollut hänellä itsellään maksettavana.

Joo, joku vaihtaa autoa 2 vuoden välein huvikseen ja toinen saa perheenlisäystä yms mutta yleisesti ottaen on syytä nämä jakoketju -hommat tietäen olla todella varuillaan autoliikkeessä ko. vekottimia ostaessa.

Enkä minä tuota yksityiseltä ostamistakaan mitenkään toki kiellä. Itselläni ero liikkeestä ja yksityiseltä ostamiselle oli noin karkeasti yksitoista tuhatta euroa. Olen kyllä ollut jälkikäteen tyytyväinen kun ostin auton liikkeestä, sillä omassa budjetissani tuo 11 tuhatta on melko suuri raha. Toki jos TSI-miehet on rahamiehiä, niin ei sillä sitten ole väliä.
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 16.01.14 - klo:22:53
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.01.14 - klo:19:36
Niin sitten kun joku vielä pitävästi todistaisi, että öljypaine- ja/tai laatuongelmat ovat juurisyy jakoketjunvenymiseen eikä esim. huono suunnittelu ja/tai materiaalivika. Jälkimmäiseen ei auta vaikka vaihtaisi öljyt kerran viikossa.

Veikkaanpa vahvasti kuitenkin,että auttaa. ;)
Sedällä porsi Golfista ketju 100tkm paikkeilla, vaikka öljyjä vaihdeltu 15tkm välein. Appiukko vaihtoi oman TSI Ocun pois kilometrien ollessa alle 50tkm ja tähän oli ketjuremppa tulossa takuuseen, mutta vaihtoi sen uuteen Ocun dieseliin. Appiukon yksilöön oli vaihdeltu tiheämpään öljyjä, vaan eipä auttanut. Itse uskon vahvasti tuohon Wekottimen esittämään huonoon suunnitteluun/materiaalivikaan.

Jo tämän topiikin ensimmäisten viestien joukossa muutaman kymppitonnin ajettuihin autoihin tehty ketjuremppoja, niin ei niitä voi yksinkertaisesti selittää huonoilla öljyillä tai huolloilla.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 16.01.14 - klo:19:15
1.4 TSI on aivan hyvä moottori jos sitä viitsii huollattaa Hieman enemmän kuin sen 30/t kilometrin välein.Ei kannata tuhota moottoria jollain idioottimaisella 30/t Öljynvaihtoväleillä.Harvalla muullakaan on moisia käytössä esin Toyotatkin huolletaan 15/t välein ;)Saattaisi niissäkin ilmetä ongelmia samoilla huoltoväleillä kun VAG:neissä 8).

En usko alkuunkaan että öljynvaihtovälin pituudella on mitään merkitystä metallin venymiseen. Tämä voidaan todistaa kaatamalla 30tkm ajettua LL-öljyä raiteelle Pasilan asemalla. Jos metalli alkaa tosiaan venymään, menee raide läpi Helsingin asemarakennuksen sokkelista .....  ;D

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Epes - 17.01.14 - klo:12:52
En usko alkuunkaan että öljynvaihtovälin pituudella on mitään merkitystä metallin venymiseen. Tämä voidaan todistaa kaatamalla 30tkm ajettua LL-öljyä raiteelle Pasilan asemalla. Jos metalli alkaa tosiaan venymään, menee raide läpi Helsingin asemarakennuksen sokkelista .....  ;D

+1  ;D

Polokari

Lainaus käyttäjältä: Epes - 17.01.14 - klo:12:52
En usko alkuunkaan että öljynvaihtovälin pituudella on mitään merkitystä metallin venymiseen. Tämä voidaan todistaa kaatamalla 30tkm ajettua LL-öljyä raiteelle Pasilan asemalla. Jos metalli alkaa tosiaan venymään, menee raide läpi Helsingin asemarakennuksen sokkelista .....  ;D
Tolla reseptillä taitais seuraava saapuva pendoliino  tulla makkarataloon sisälle asti ;D

ML1

Mulla tuo Golffi 1.4 TSI 90 kw hytkyy ja tärisee tyhjäkäynnillä aikalailla kokoajan ulkolämpötilan ollessa lämpimämpi kuin -5 astetta.
Käy tyhjäkäyntiä n 400-600 kierroksen paikkeilla(mittarin skaala ei ole niin tarkka että vois varmasti sanoa) ja vaikuttaa kun olisi välillä sammumassa niin alhaisilla kierroksilla käy.

Nyt kun on hiukan enemmän pakkasta, kylmempi kuin -5 astetta, käy aivan tasaseen sellaista n.900 kierrosta. Tämä varmaan johtuu siitä että autoon tehtiin viimeisessä MERKKI huollossa softapäivitys jonka pitäisi helpottaa lämpöisenä pysymis ongelmaa. En tiedä miten on alkupäräisellä ohjelmalla tehnyt.

Tuo -5 stetta näyttäis olevan jonkinmoinen raja jossa ohjelma nostaa tyhjäkäynnin tonne n. 900 kierroksen.

Toivon että tässä tapauksessa ei ole kyse venyneestä ketjusta, mutta kuka tietää ...... :o
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy