TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Pertsa

Joo-o. Mietin että pitäiskö tuo viedä diagnoosiin ko. liikkeeseen josta tuo nelisen kuukautta sitten ostettiin. Autoon tehtiin huolto siinä samalla ennen kuin luovutettiin meille, merkkiliike kyseessä.
Nyt kun muistelen niin aikoinaaan kun mulla oli 3BG Passat 1.8T ja se piti myös vähän samantapaista, dieselmäistä käyntiääntä kylmäkäynnistyksessä. Tosin muistaakseni selvästi pidempään vielä. Siinähän koneessa oli hihna.

tarzi

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 12.12.13 - klo:21:15
Joo-o. Mietin että pitäiskö tuo viedä diagnoosiin ko. liikkeeseen josta tuo nelisen kuukautta sitten ostettiin. Autoon tehtiin huolto siinä samalla ennen kuin luovutettiin meille, merkkiliike kyseessä.
Nyt kun muistelen niin aikoinaaan kun mulla oli 3BG Passat 1.8T ja se piti myös vähän samantapaista, dieselmäistä käyntiääntä kylmäkäynnistyksessä. Tosin muistaakseni selvästi pidempään vielä. Siinähän koneessa oli hihna.

Ja ketju..

Nokkien välinen ketju pitää kylmänä rohauksen monessa 1.8t koneessa.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Pertsa


Lainaus käyttäjältä: tarzi - 12.12.13 - klo:22:40
Ja ketju..

Nokkien välinen ketju pitää kylmänä rohauksen monessa 1.8t koneessa.
Oikeassa olet. Noinhan se on.

s-mod

LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Karvesak

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.12.13 - klo:15:07
Ei virallista, pelkästään epävirallinen käytetyn öljyn "kunto" kun auto LL ohjelmalla haluaa huoltoon. Ja omat kokemukset.

Kyllähän tuo suomen mobilin sivustokin kertoo jo jotain, siellä ei käsittääksen puhuta kuin 15tkm/vuosi ja auton valmistajien luokitukset. Luokituksien takaa valmistajilta löytyy sitten heidän suositukset...

Ikävä kyllä Nuo huollon avaamat moottorit kyllä puhuvat puolestaan. LL ohjelmalla reilun 100/t ajetut täynnä mustaa öljylietettä ja karstaa. Toisin kuin niissä missä öljynvaihtoja suoritettu esim järkevän 10/t välein suodattimineen. Jokainen saa ajaa noilla 30/t vaihtoväleillä mutta kyllä kiistatta pidemmän päälle ongelmia kasaantuu ja takuu varmasti kestää paremmin sellainen pata johon öljyt vaihtuu kympin välein.Se mitä sieltä ulos tulee 30/t ajon jälkeen niin sitä ei voi öljyksi enää kutsua ja osa epäpuhtauksista jää myös koneeseen ja tukkii pienet voitelukanavat niin nostajista kuin nokkaketjun kiristäjästä. :'(

Oktaavi

#2855
Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 22.12.13 - klo:12:18
Ikävä kyllä Nuo huollon avaamat moottorit kyllä puhuvat puolestaan. LL ohjelmalla reilun 100/t ajetut täynnä mustaa öljylietettä ja karstaa. Toisin kuin niissä missä öljynvaihtoja suoritettu esim järkevän 10/t välein suodattimineen. Jokainen saa ajaa noilla 30/t vaihtoväleillä mutta kyllä kiistatta pidemmän päälle ongelmia kasaantuu ja takuu varmasti kestää paremmin sellainen pata johon öljyt vaihtuu kympin välein.Se mitä sieltä ulos tulee 30/t ajon jälkeen niin sitä ei voi öljyksi enää kutsua ja osa epäpuhtauksista jää myös koneeseen ja tukkii pienet voitelukanavat niin nostajista kuin nokkaketjun kiristäjästä. :'(
Missä huollossa olet nähnyt noita koneita avattavan, kun niistä koko ajan mainitset? Ja mistä tiedät, ettei noihin LL-ohjelmalla ajetuissa koneissa ole tehty näitä väliöljynvaihtoja, mitä aika moni tuntuu harrastavan? Aika moni vaihtaa öljyt itse, joten huoltokirjaan ei mitään mainintaa väliöljynvaihdosta ole.

Puheistasi saan käsityksen, että olet nähnyt avattavan useita moottoreita, joilla on ajettu 30tkm ja 10tkm vaihtoväleillä. Herää ainakin itselle ajatus, että koneissa on ollut jotakin vikaa, joten eikait lopputuloksen kannalta ole sitten hirveämmin väliä, että ajetaanko samoilla öljyillä 10tkm vai 30tkm, koska remppaan menee kuitenkin vähän yli 100tkm ajettuna. Vai huvikseenko tämä sinun tietämäsi huolto availee moottoreita?

Itse en oikeasti näe näissä TSI-koneissa mitään järkeä siirtyä lyhyempään huoltoväliin. Kuten aikaisemmin tässä topiikissa mainitsin, niin tiedän muutaman tapauksen, joissa öljyjä vaihdettu tiheämpään kuin tarve olisi vaatinut. Ja silti porsii. Sama olisi varmasti tapahtunut, vaikka öljyjä olisi vaihdettu 5tkm välein tai ajettu LL-ohjelman mukaan.

Pertsa


Lainaus käyttäjältä: s-mod - 21.12.13 - klo:23:47
Taksilla ajaminen tulee halvemmaksi, kuin omistaminen alle 10000km
Ok, aha. En kyllä ihan ymmärränyt mitä tällä haettiin...

rami

1.4 TSI moottoreiden ongelmat eivät yksin liity jakopäänjuttuihin.
Joissakin koneissa männähelmat aiheuttaa kalinaa. :-[

ConD

Lainaus käyttäjältä: rami - 24.12.13 - klo:14:24
1.4 TSI moottoreiden ongelmat eivät yksin liity jakopäänjuttuihin.
Joissakin koneissa männähelmat aiheuttaa kalinaa. :-[
Tästä olisi mukava lukea lisää. Onko sinulla aiheesta lisää tietoa, jos on niin pistä ihmeessä linkkejä.

Vanhoissa 1.4 koneissa oli männänhelmojen pinnoitteen kulumisen sekä alumiinisen lohkon sovituksen kanssa ongelmaa joka sitten aiheutti kolinaa. TSI muotin kanssa en tällaisesta ole kuullut. Vanhassa 1.4 koneessa ongelmat osittain johtuivat tuosta lohkon materiaalista. Vastaavassa 1.6 koneessa, jonka lohko oli valurautaa, ei ongelmia ollut. 1.4TSI:n lohko on myös valurautaa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

japa

tämä uusi 1,4 lienee alumiinilohkoinen ja hihnajakopäällä. Painoakin on karissut n.20kg ja tehoa ja suorituskkyä paaljon enemmän kuin  tässä ongelmaketjuoneessa.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

ConD

Uusi alulohkolla ja hihnalla, "vanha" ketjunokkainen patarautaa. Ongelmaketjukoneita on tässäkin topikissa käsitelty useita, mutta lohkon valmistusmateriaalista homma ei ole kiinni suoraan siis.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 24.12.13 - klo:00:21
Ok, aha. En kyllä ihan ymmärränyt mitä tällä haettiin...
Jos autolle ei tule 10000 km vuodessa (30000e) vaikka 5 vuotta, on taksilla halvempaa. 14000 eurolla ajaa taksilla pitkälle!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Pertsa


Lainaus käyttäjältä: s-mod - 25.12.13 - klo:22:29
Jos autolle ei tule 10000 km vuodessa (30000e) vaikka 5 vuotta, on taksilla halvempaa. 14000 eurolla ajaa taksilla pitkälle!
No eipä tullut ajatelleeksi että vois rouvan laittaa kulkemaan taksilla töissä, eikä kyllä tullut vieläkään :)
En tiedä mistä tuo 10tkm tuohon tuli, kyllä kyseisellä autolla tulee yli 10tkm vuodessa mittariin...

sakal83

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 25.12.13 - klo:22:29
Jos autolle ei tule 10000 km vuodessa (30000e) vaikka 5 vuotta, on taksilla halvempaa. 14000 eurolla ajaa taksilla pitkälle!
Tämän kun vielä suomennat meille tyhmille, niin voidaan ruveta sen jälkeen tilailemaan sitä taxia.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

lemmentalja

S-modin viestejä kun lueskelee, niin eipä se taida selkeämpään ulosantiin pystyä...  ;D
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 25.12.13 - klo:22:29
Jos autolle ei tule 10000 km vuodessa (30000e) vaikka 5 vuotta, on taksilla halvempaa. 14000 eurolla ajaa taksilla pitkälle!
Ajoin joulun aikaan taksilla 30km matkan ja maksoi 50e. Eli tällä logiikalla samat ajot vuodessa 10tkm matkalta maksaisi vajaa 17000e. Eli 5 vuoden taksiajot maksaisi yli 80Ke. Tuolla rahalla saisi uuden Octavian ja siihen maksettua kaikki kulut ja jäisi vielä hyvä pesämuna seuraavaan autonvaihtoon.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 27.12.13 - klo:09:35
Ajoin joulun aikaan taksilla 30km matkan ja maksoi 50e. Eli tällä logiikalla samat ajot vuodessa 10tkm matkalta maksaisi vajaa 17000e. Eli 5 vuoden taksiajot maksaisi yli 80Ke. Tuolla rahalla saisi uuden Octavian ja siihen maksettua kaikki kulut ja jäisi vielä hyvä pesämuna seuraavaan autonvaihtoon.

Taksiasioissa kannattaa kysellä lisää täältä: http://www.taksifoorumi.fi/index.php  ;D

Sieltä löytyy lisäksi mm. mielenkiintoinen osio, autokeskustelu. Ammattimiehet puhuvat ajopeleistään......

jiku

off-topic: liittyen long-life ohjelman toimivuuteen, omassa pätkä-ajossani, sisältää noin 8 km
tyämatkaa ja muuta lyhyttä, ohjelma pyytää jopa alle 13 tkm, ja noin vuoden välein huoltoon.
Enpä ole nähnyt syytä muuttaa kiinteään huoltoväliin. (octavia 1.8tsi 07, nyt noin 80 tkm, mitkä ilmeisesti ois
pitänyt ajaa taksilla kun konekaan ei vielä ole porsinut)  ;)

J64

Pienenä havaintona: tässä ketjussa ei mielestäni ole tullut hetkeen aikaan uusia tapauksia ketjujen venymisten osalta esille.

Onko liian toiveikasta päätellä, että uudet osat (uudet ketjut ja kiristimet uudemmissa autoissa sekä vanhempiin vaihdetut uudenmalliset) toimisivat niin kuin niiden tuleekin?

Vai ovatko venyneillä ketjuilla varustettujen autojen omistajat väsyneet toistamaan aina vain uusiutuvia ongelmiaan?
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

exari

Tahi omistajat jotka mahdollisesti haluavat eroon autostaan eivät halua mainostaa vikoja?
Mahdollisuuksia on monia. toivon todellakin että laatu on parantunut...oma 1,8tsi "isolohko" ei ole kermuillut vielä yhtään(kop kop)

Jugi


Lainaus käyttäjältä: J64 - 27.12.13 - klo:15:59
Pienenä havaintona: tässä ketjussa ei mielestäni ole tullut hetkeen aikaan uusia tapauksia ketjujen venymisten osalta esille.

Eipäs nuolaista ennen kuin tipahtaa. Oma Audi A3 1.4 TFSI '08 on parhaillaan Länsi-Autolla jakopäärempassa.

Ostin käytettynä pienehköltä käytettyjen kauppiaalta 1 v ja 8kk sitten, noin 70tkm ajettuna. Sen jälkeen olen vaihtanut öljyt ja suodattimen syksyisin (suositeltua LL-öljyä, vaikken LL-huolloista välitä). Viikko sitten auto ilmoitti kohteliaasti pakokaasuvalvontajärjestelmän häiriövalolla että tarttis tehdä jotain. Kävin luetuttamassa koodit ja sieltähän ne pahamaineiset nokka- ja kampiakselin vastaavuuspoikkeamat löytyi. Nollattiin ja sama juttu uusiutui seuraavana päivänä. Sen kummemmin ei onneksi ehtinyt mennä rikki. 105tkm ajettu. Olen aina (varsinkin talvisin) pitänyt kylmäkäynnistyksen jälkeistä ääntä dieselmäisenä, enkä sen perusteella ole arvannut tarkkailla sitä sen enempää.

Omistajuuteni aikana talvisin on käytetty lohkolämmitintä kun pistoke on ollut saatavilla, tyypillinen ajomatka ainakin 30km kun auto käynnistetään. Ensimmäinen omistaja asui ja huollatti autoaan Helsingissä, veikkaan että tyypilliset ajomatkat on olleet lyhyempiä kuin täällä susirajan takana. Oli huollattanut merkkiliikkeessä.

Länsi-Auton huoltopäällikkö kehui omaavansa 15 vuotta kokemusta tuotevirheistä ja myyjän virhevastuusta, suositteli ensimmäiseksi kysymään korvauksia auton myyneeltä liikkeeltä. Mutta ehkä lienee vielä syytä kovistella Länsi-Autoa tai maahantuojaa kun jakopää on paketissa ja kuitti kädessä? Huoltopäällikön ensimmäinen hiha-arvio oli 1300â,¬, tänään saman liikkeen huollon järjestelijän arvio 1600-1700â,¬...

Sinänsä harmillista että tällaisia tapahtuu ja joutuu mahdollisesti vielä vääntämään asiasta. Muuten olen tykännyt autosta todella paljon. Ostaessa tiesin näistä TSI-jakopääongelmista mutta pidin varmaan sitten vaan sormia ristissä. Ja pelasihan se jonkun aikaa hienosti.

biili_

Lainaus käyttäjältä: Jugi - 27.12.13 - klo:22:37
Eipäs nuolaista ennen kuin tipahtaa. Oma Audi A3 1.4 TFSI '08 on parhaillaan Länsi-Autolla jakopäärempassa.

Ostin käytettynä pienehköltä käytettyjen kauppiaalta 1 v ja 8kk sitten, noin 70tkm ajettuna. Sen jälkeen olen vaihtanut öljyt ja suodattimen syksyisin (suositeltua LL-öljyä, vaikken LL-huolloista välitä). Viikko sitten auto ilmoitti kohteliaasti pakokaasuvalvontajärjestelmän häiriövalolla että tarttis tehdä jotain. Kävin luetuttamassa koodit ja sieltähän ne pahamaineiset nokka- ja kampiakselin vastaavuuspoikkeamat löytyi. Nollattiin ja sama juttu uusiutui seuraavana päivänä. Sen kummemmin ei onneksi ehtinyt mennä rikki. 105tkm ajettu. Olen aina (varsinkin talvisin) pitänyt kylmäkäynnistyksen jälkeistä ääntä dieselmäisenä, enkä sen perusteella ole arvannut tarkkailla sitä sen enempää.

Omistajuuteni aikana talvisin on käytetty lohkolämmitintä kun pistoke on ollut saatavilla, tyypillinen ajomatka ainakin 30km kun auto käynnistetään. Ensimmäinen omistaja asui ja huollatti autoaan Helsingissä, veikkaan että tyypilliset ajomatkat on olleet lyhyempiä kuin täällä susirajan takana. Oli huollattanut merkkiliikkeessä.

Länsi-Auton huoltopäällikkö kehui omaavansa 15 vuotta kokemusta tuotevirheistä ja myyjän virhevastuusta, suositteli ensimmäiseksi kysymään korvauksia auton myyneeltä liikkeeltä. Mutta ehkä lienee vielä syytä kovistella Länsi-Autoa tai maahantuojaa kun jakopää on paketissa ja kuitti kädessä? Huoltopäällikön ensimmäinen hiha-arvio oli 1300â,¬, tänään saman liikkeen huollon järjestelijän arvio 1600-1700â,¬...

Sinänsä harmillista että tällaisia tapahtuu ja joutuu mahdollisesti vielä vääntämään asiasta. Muuten olen tykännyt autosta todella paljon. Ostaessa tiesin näistä TSI-jakopääongelmista mutta pidin varmaan sitten vaan sormia ristissä. Ja pelasihan se jonkun aikaa hienosti.

Viisas mies tuo huoltopäällikkö. Kannattaa noudattaa neuvoa ja mielellään ennen kuin autoon on edes osia vaihdettu.

pomo

Tuohan kuulostaa siltä, että paljon yli 1300 se ei maksa? Kysyitkö tarjousta muualta, metro ei varmaan oo halvimmasta päästä... Työhän tuossa taitaa eniten maksaa?

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 12.12.13 - klo:20:37
Kyllä kuulostaa Venttiilien/nostajien nakutukselta ennen öljynpaineiden nousua. Mielestäni tuo nokkaketjun ääni on erillainen. Mutta ota näistä selvää. Se,että pelastaisiko Forte käsittely ongelmilta on vaikea sanoa? :-\ Itse uskon enemmänkin järkeviin öljyn ja suodattimen vaihtoihin sillä se on ainakin varma tapa saada epäpuhtaudet pois moottorista.Näissä nykymoottoreissa on pienet öljykanavat niin nostajissa kuin nokkaketjun kiristimissä ja juuri tuo suuri epäpuhtauksien määrä on omiaan aihettamaan ongelmia. :(

Eräällä autolla vanhemmilla öljyillä teki juuri tuota diselmäistä starttiääntä kylmällä koneella. Fortte-käsittely ja äänet eivät enää kuuluneet öljyn vanhentuessakaan, kun nostimiin virtasi öljyt kunnolla. 15 tkm:n välein vajaat pari kertaa vaihdettu öljyt aina. Hieman ennen 200000 km:n täyttymistä tuttavalla tuli äänet aika pahoiksi.

Oma kakkosauto menossa 90 tkm:n huoltoon  5 v. vanhana ja sille aion myös forte-puhdistuksen tilata, vaikka ei ole oireita. 1-2 ketaa vuodessa huollettu.

Jugi

Lainaus käyttäjältä: pomo - 30.12.13 - klo:22:13
Tuohan kuulostaa siltä, että paljon yli 1300 se ei maksa? Kysyitkö tarjousta muualta, metro ei varmaan oo halvimmasta päästä... Työhän tuossa taitaa eniten maksaa?

Maksoi lopulta 1619,53â,¬, työn osuus oli noin 550â,¬. Tällä sai uutuuttaan kiiltelevän jakopään, sinne vaihdettiin ketjun lisäksi kiristin säätimineen ja reilu kasa pientä tilpehööriä. Eiköhän sillä ajele toisen satkun tai kaksikin. Uusi ketju on huoltopäällikön mukaan alkuperäistä vahvempi, eli ilmeisesti ne on kehittyneet vuosimalleittain. Tai ainakin nykyisiä myydään parempina. Ja oli muuten mahdottoman nopeaa toimintaa - vein auton Tapaninpäivänä torstaina sisään, hain seuraavana maanantaina pois.

Korvausten suhteen tämä tilanne ei ole ihan yksinkertainen. Auton ollessa huollossa soittelin kuluttajalautakunnan neuvontalinjalle ja täti totesi, ettei maahantuoja ole enää lain mukaan vastuussa autosta, jonka tehdastakuu on päättynyt ja jonka olen ostanut käytettyjen autojen myyjäliikkeeltä. Olen siis toinen omistaja, tai kolmas jos myyjäliike siinä kahden yksityisen välissä lasketaan mukaan. Kuluttajaneuvojan mukaan korvausta olisi siis haettava myyjäliikkeeltä. Ensimmäinen omistaja oli teettänyt huollot merkkiliikkeessä mutta minä olen huoltanut autoa itse, käytännössä tehnyt öljynvaihdon vaihtamalla sitä LongLife-nektaria ja suodatinta noin vuoden ja 20tkm välein syksyisin.

Perustelin korvausvaatimukseni myyjäliikkeelle rehellisesti ja pyysin osallistumista korjauskustannuksiin 32% verran, eli suunnilleen korjauksen työn osuudella (koska auton arvohan on noussut kun moottorissa on merkitseviltä osin uusi jakopää) mutta eivät suostuneet. Perusteena oli a) "juridinen vastuu on päättynyt" yli 18kk sitten myydystä autosta, b) en kysynyt heidän mielipidettään korjauksesta ennen kuin tein huoltopäätöksen ja c) auton huoltoon "kuuluu muutakin" kuin öljynvaihto. Kovasti olen yrittänyt tehdä niitä silmämääräisiä tarkastuksia, harmillisesti silmäni ei ole yhtä tarkka kuin ammattimiehellä.

Nyt olen tässä viikon päivät pohtinut jaksanko vielä kokeilla kuluttajariitalautakuntaa. Olen järkeillyt asian niin, että tähän mennessä minulla on mennyt 20 kuukauden aikana auton huoltoihin käytännössä kahden öljykannullisen, kahden öljynsuodattimen ja yhden raitis- sekä moottorinilmansuodattimen verran rahaa. Tässä ajassa auto olisi pahimmillaan halunnut huoltokirjaansa kaksi merkkiliikkeen leimaa LongLife-huolloista. En ole kokeillut, mutta veikkaan niiden maksavan 400â,¬ luokkaa kipaleelta jos niitä käy hakemassa marmoritiskiltä.

Leimoista huolimatta alun perin heikko jakoketju olisi kuitenkin joka tapauksessa venynyt täysin samalla tavalla ja olisin päässyt maksamaan tätä samaa jakopääremonttia. Eli jos olisin saanut suostuteltua käytettyjen autojen myyjäliikkeen maksamaan esimerkiksi 50% korjauksesta täydellisesti noudatetun huolto-ohjelman perusteella, oltaisiin edelleen suunnilleen tilantessa +0.

Sitten asiaan vaikuttaa vielä oma oikeustajuni. Mielestäni ainut oikea ratkaisu tässä asiassa olisi ollut se, että Länsi-Autossa autoni olisi tunnistettu rekisterinumeron perusteella VV-Autotalon maahantuomaksi kotteroksi joka kappas vaan - nauttii täysin ilmaisesta jakopääremontista kun sellainen kohdalle sattuu. En jaksa vittuilla käytettyjen autojen kauppiaalle, koska en minäkään hänen asemassaan availisi huvikseni pihalla seisovien autojen jakopäitä ja mittailisi ketjujen linkkivälien venymää. Auto on kuitenkin ollut ostohetkellä hyvässä kunnossa ja minä olen tiennyt oman vastuuni kuluttajana ostaessani käytettyä autoa, sekä valveutuneena kuluttajana myös hieman TSI-moottorien jakopääongelmista.

Jos joku tällä hetkellä vituttaa niin se ei ole ylimääräinen rahan meno, sitä nyt menee tasaisen varmasti koko ajan mitä kummallisimpiin asioihin. VAG-konsernin munattomuus sen sijaan närästää.

biili_

Lainaus käyttäjältä: Jugi - 05.01.14 - klo:00:19
Maksoi lopulta 1619,53â,¬, työn osuus oli noin 550â,¬. Tällä sai uutuuttaan kiiltelevän jakopään, sinne vaihdettiin ketjun lisäksi kiristin säätimineen ja reilu kasa pientä tilpehööriä. Eiköhän sillä ajele toisen satkun tai kaksikin. Uusi ketju on huoltopäällikön mukaan alkuperäistä vahvempi, eli ilmeisesti ne on kehittyneet vuosimalleittain. Tai ainakin nykyisiä myydään parempina. Ja oli muuten mahdottoman nopeaa toimintaa - vein auton Tapaninpäivänä torstaina sisään, hain seuraavana maanantaina pois.

Korvausten suhteen tämä tilanne ei ole ihan yksinkertainen. Auton ollessa huollossa soittelin kuluttajalautakunnan neuvontalinjalle ja täti totesi, ettei maahantuoja ole enää lain mukaan vastuussa autosta, jonka tehdastakuu on päättynyt ja jonka olen ostanut käytettyjen autojen myyjäliikkeeltä. Olen siis toinen omistaja, tai kolmas jos myyjäliike siinä kahden yksityisen välissä lasketaan mukaan. Kuluttajaneuvojan mukaan korvausta olisi siis haettava myyjäliikkeeltä. Ensimmäinen omistaja oli teettänyt huollot merkkiliikkeessä mutta minä olen huoltanut autoa itse, käytännössä tehnyt öljynvaihdon vaihtamalla sitä LongLife-nektaria ja suodatinta noin vuoden ja 20tkm välein syksyisin.

Perustelin korvausvaatimukseni myyjäliikkeelle rehellisesti ja pyysin osallistumista korjauskustannuksiin 32% verran, eli suunnilleen korjauksen työn osuudella (koska auton arvohan on noussut kun moottorissa on merkitseviltä osin uusi jakopää) mutta eivät suostuneet. Perusteena oli a) "juridinen vastuu on päättynyt" yli 18kk sitten myydystä autosta, b) en kysynyt heidän mielipidettään korjauksesta ennen kuin tein huoltopäätöksen ja c) auton huoltoon "kuuluu muutakin" kuin öljynvaihto. Kovasti olen yrittänyt tehdä niitä silmämääräisiä tarkastuksia, harmillisesti silmäni ei ole yhtä tarkka kuin ammattimiehellä.

Nyt olen tässä viikon päivät pohtinut jaksanko vielä kokeilla kuluttajariitalautakuntaa. Olen järkeillyt asian niin, että tähän mennessä minulla on mennyt 20 kuukauden aikana auton huoltoihin käytännössä kahden öljykannullisen, kahden öljynsuodattimen ja yhden raitis- sekä moottorinilmansuodattimen verran rahaa. Tässä ajassa auto olisi pahimmillaan halunnut huoltokirjaansa kaksi merkkiliikkeen leimaa LongLife-huolloista. En ole kokeillut, mutta veikkaan niiden maksavan 400â,¬ luokkaa kipaleelta jos niitä käy hakemassa marmoritiskiltä.

Leimoista huolimatta alun perin heikko jakoketju olisi kuitenkin joka tapauksessa venynyt täysin samalla tavalla ja olisin päässyt maksamaan tätä samaa jakopääremonttia. Eli jos olisin saanut suostuteltua käytettyjen autojen myyjäliikkeen maksamaan esimerkiksi 50% korjauksesta täydellisesti noudatetun huolto-ohjelman perusteella, oltaisiin edelleen suunnilleen tilantessa +0.

Sitten asiaan vaikuttaa vielä oma oikeustajuni. Mielestäni ainut oikea ratkaisu tässä asiassa olisi ollut se, että Länsi-Autossa autoni olisi tunnistettu rekisterinumeron perusteella VV-Autotalon maahantuomaksi kotteroksi joka kappas vaan - nauttii täysin ilmaisesta jakopääremontista kun sellainen kohdalle sattuu. En jaksa vittuilla käytettyjen autojen kauppiaalle, koska en minäkään hänen asemassaan availisi huvikseni pihalla seisovien autojen jakopäitä ja mittailisi ketjujen linkkivälien venymää. Auto on kuitenkin ollut ostohetkellä hyvässä kunnossa ja minä olen tiennyt oman vastuuni kuluttajana ostaessani käytettyä autoa, sekä valveutuneena kuluttajana myös hieman TSI-moottorien jakopääongelmista.

Jos joku tällä hetkellä vituttaa niin se ei ole ylimääräinen rahan meno, sitä nyt menee tasaisen varmasti koko ajan mitä kummallisimpiin asioihin. VAG-konsernin munattomuus sen sijaan närästää.

Näin se on mennyt "aina", eli tätä olisi kannattanut noudattaa: "Länsi-Auton huoltopäällikkö kehui omaavansa 15 vuotta kokemusta tuotevirheistä ja myyjän virhevastuusta, suositteli ensimmäiseksi kysymään korvauksia auton myyneeltä liikkeeltä."

Tuskin kukaan autokauppias kovin helpolla virhevastuun mukaisia velvollisuuksia helpolla noudattaa, varsinkaan jos asiakas on vähänkään epävarma. Näissä asioissa pitää olla tiukkana ja tuntea omat oikeutensa.

Kohdan a) "juridinen 18kk vastuu" on aivan puutaheinää eikä perustu mihinkään. Kohdan b) juttu olisi kyllä helpottanut asiaa, niinkuin tuossa aikaisemmin kirjoitinkin, että ota yhteys ennen korjauksia. Eikai tämän kuitenkaan pitäisi poissulkeva asia olla. Kohta c) varmaan voisi pitää joissakin asioissa paikkaansa, mutta ainakaan VW:n määräaikaishuoltoihin ei ole kuulunut jakopäänketjun tarkistus, joka kestää ~4h. Hihna jos olisi mennyt ennenaikojaan poikki ja tämä olisi voitu havaita määräaikaishuollossa, niin sitten tilanne olisi varmasti eri.

Tuo 32% korvausvaadekkin kuulostaa aika pienelle. Lienee ennemminkin kohtuullisempaa, että joutuisit maksamaan <50% osista itse. Eli osallistuisit vain osan arvonvähennykseen. Mutta tuota vaadetta ei tieten juridisesti ainakaan pysty enää muuksi muuttamaan..

Itse tekisin kirjallisen reklamaation johon pyydä kirjallisen vastauksen ja referoisin lakipykäliä/alla olevaa linkkiä ja laittaisin vielä linkinkin tähän materiaaliin: http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf

Mikey

Jos auto on ostettu 18 kk sitten (näin tuon ymmärsin), niin myyjäliikkeellä ei todellakaan ole enää mitään vastuuta autossa nyt ilmaantuviin vikoihin.

biili_

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 05.01.14 - klo:08:59
Jos auto on ostettu 18 kk sitten (näin tuon ymmärsin), niin myyjäliikkeellä ei todellakaan ole enää mitään vastuuta autossa nyt ilmaantuviin vikoihin.

Mihin tämä väittämä perustuu? Virhevastuulla ei ole takarajaa.

Mikey

Myyjäliikkeen virhevastuu päättyy kuuteen kuukauteen - se on kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä kaupanteossa kuluttajansuojalaissa säädetty.

Valmistajan osalta se jatkuu toki pitemmälle.

tet

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 05.01.14 - klo:10:22
Myyjäliikkeen virhevastuu päättyy kuuteen kuukauteen - se on kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä kaupanteossa kuluttajansuojalaissa säädetty.

Valmistajan osalta se jatkuu toki pitemmälle.

Ei pidä paikkaansa. Tämä on hyvin yleinen virheolettama, joka on väärä. Niin sanottu "kuuden kuukauden sääntö" tarkoittaa virheolettamaa, eli kuuden kuukauden aikana ilmenneen virheen oletetaan olleen autossa ostohetkellä. Kyseinen 6kk sääntö ei liity virhevastuun pituuteen millään lailla.

Tässä hyvä yhteenveto virhevastuusta autokaupassa kuluttajaviraston sivuilla, tuommoisessa kevyessä 13 sivun "pähkinänkuoressa":

http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy