TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

pomo


Asterion

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.12.13 - klo:07:56
Eli idea on juuri siinä, että Suomen olosuhteissa pari talvea samoilla öljyillä ei vaan toimia...

Tuo on vain mutua ja spekulointia vai onko simulla esittää yhtään tutkimusta joka tukisi tuota väitettäsi?  8)

Mikey

Monenlaista näkemystä ja uskomusta on tosiaankin vallalla. Väitetään jopa kylmäkäynnistyksen vastaavan rasituksiltaan 500 km ajoa lämpimänä. Tuolla matematiikalla saisi jo yhden talven aikana helposti aikaiseksi 100 000 km ajosuoritetta vastaavan "rasituksen". Ei tunnu uskottavalta. Ja sitten vielä nastojen maagisesti karhentamat tiet, jotka osalta autoilijoista kuulemma syö kesärenkaat keväällä.

Matalat lämpötilat ovat Suomessa kieltämättä erityispiirre, jolla on omat vaikutuksensa. Muutoin suomalaiset olosuhteet ovat autolle helpoimmasta päästä. Ei ole kuumia kelejä ja maastonmuodot ovat hyvin tasaiset.

kuvaustakin

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 12.12.13 - klo:12:48
Monenlaista näkemystä ja uskomusta on tosiaankin vallalla. Väitetään jopa kylmäkäynnistyksen vastaavan rasituksiltaan 500 km ajoa lämpimänä. Tuolla matematiikalla saisi jo yhden talven aikana helposti aikaiseksi 100 000 km ajosuoritetta vastaavan "rasituksen". Ei tunnu uskottavalta. Ja sitten vielä nastojen maagisesti karhentamat tiet, jotka osalta autoilijoista kuulemma syö kesärenkaat keväällä.

Matalat lämpötilat ovat Suomessa kieltämättä erityispiirre, jolla on omat vaikutuksensa. Muutoin suomalaiset olosuhteet ovat autolle helpoimmasta päästä. Ei ole kuumia kelejä ja maastonmuodot ovat hyvin tasaiset.

Ehkä napapiirin eteläpuolella. Pari kertaa kun väännät auton käyntiin siten että pakkasta on tuolla -40 asteen kantturoilla niin kummasti alkaa käydä mielessä että häijyltä se tuntuu kun se ekat viisi minuuttia moottori käynnissä louskuttaa.
Ja vielä voi olla että teiden ei tarvitse olla edes nastojen karhentamat. Riittää kun tiet eivät ole edes asfalttia.

Keni1

Oliko niin että nytkun uusissa Volkkareissa aletaan siirtyyn ketjusta hihnaan niin oulunseudulla ne hihnat ei toistaiseksi kestä kun siellä on sitä oktomursketta. Murskeestakin oli juttua että kyllä sitä on ympäri suomen käytetty. Miksi se hihna on heikommin suojattu kuin öljyssä lilluva ketju???

Että voiko VW vahvistaa että hihnat kestää vai ei? Meinaan että kun jo ehtivät ilmoittaa että syy selvillä mutta että kuukautta myöhemmin viranomaiset ja tutkijat yhä ymmällään, miten on? Olen vaihtamassa autoa ja Polo GT kiikarissa kaikesta huolimatta, siinä on hihna eikä sen koneesta ole kukaan vielä valittanut niin saattaisi olla ihan hyvä hankinta, onko suojattu oktomursketta vastaan?

Tähän olisi jo vihdoin hyvä saada varmuus, siitä on jo kohta 2 kuukautta kun VW syyn selvitti, onko missään ollut mitään infoa kuinka korjataan tai siis estetään katkeillut.

VW fan forever!

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 12.12.13 - klo:12:48
Monenlaista näkemystä ja uskomusta on tosiaankin vallalla. Väitetään jopa kylmäkäynnistyksen vastaavan rasituksiltaan 500 km ajoa lämpimänä. Tuolla matematiikalla saisi jo yhden talven aikana helposti aikaiseksi 100 000 km ajosuoritetta vastaavan "rasituksen". Ei tunnu uskottavalta. Ja sitten vielä nastojen maagisesti karhentamat tiet, jotka osalta autoilijoista kuulemma syö kesärenkaat keväällä.

Matalat lämpötilat ovat Suomessa kieltämättä erityispiirre, jolla on omat vaikutuksensa. Muutoin suomalaiset olosuhteet ovat autolle helpoimmasta päästä. Ei ole kuumia kelejä ja maastonmuodot ovat hyvin tasaiset.

Niin sanovat myös jotkut, että nykymoottorit kestää 200tkm, ei mutta odotas...

vasara

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 12.12.13 - klo:11:46
Tuo on vain mutua ja spekulointia vai onko simulla esittää yhtään tutkimusta joka tukisi tuota väitettäsi?  8)
Mobil takaa parhaiden öljyjensä toimivuuden seuraavasti..
"Mobil 1 Extended Performance motor oils provide guaranteed protection of critical engine parts for 15,000 miles or 1 year"
http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_Extended_Performance.aspx
Öljynvalmistajakaan ei usko oman tuotteensa toimivuuteen yli 1 vuoden vaihtoperiodilla.
Eikös normi long life huolto-ohjelmakin ole vaikkapa 30 tkm / 1 vuosi.. näin ainakin omassa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.12.13 - klo:14:15
Mobil takaa parhaiden öljyjensä toimivuuden seuraavasti..
"Mobil 1 Extended Performance motor oils provide guaranteed protection of critical engine parts for 15,000 miles or 1 year"
http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_Extended_Performance.aspx
Öljynvalmistajakaan ei usko oman tuotteensa toimivuuteen yli 1 vuoden vaihtoperiodilla.
Eikös normi long life huolto-ohjelmakin ole vaikkapa 30 tkm / 1 vuosi.. näin ainakin omassa.

Niin tuossa kannattaa sitten huomata kun jenkkisivua siteerasit, että sikäläinen bensiini on pikkasen eri tavaraa kuin täkäläinen. VW:lläkin hieman eri huoltovälit siellä.

Mikey

Nuo Mobilin jenkkisivuston öljyt eivät sisällä varsinaisia LL-öljyjä. Esim Mobilin suomalaisilta sivuilta ne löytyvät. Toki luokituksissa ei ole mainintaa kilometreistä tai aikarajoista, mutta autovalmistajien puolelta ne löytyvät.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 12.12.13 - klo:14:23
Nuo Mobilin jenkkisivuston öljyt eivät sisällä varsinaisia LL-öljyjä. Esim Mobilin suomalaisilta sivuilta ne löytyvät. Toki luokituksissa ei ole mainintaa kilometreistä tai aikarajoista, mutta autovalmistajien puolelta ne löytyvät.

http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_ESP_Formula_5W-30.aspx


vasara

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 12.12.13 - klo:14:22
Niin tuossa kannattaa sitten huomata kun jenkkisivua siteerasit, että sikäläinen bensiini on pikkasen eri tavaraa kuin täkäläinen. VW:lläkin hieman eri huoltovälit siellä.
Löytyy jenkkisivuilta myös  Mobil 1 ESP Formula 5W-30.. Oil Change Interval: ..as long 15,000 miles on some new cars.
alle 30 tkm tällekkin.
Onko se Nesteen USA:an viemä bensa jotain huonompaa laatua kuin kotimaisilla asemilla?
Tai ylipäätään.. eikö jenkkien omat jalostamot osaa tehdä yhtä hyvää tavaraa kuin täällä?

Mutta.. kukin vaihtakoon öljynsä silloin kuin lystää. Oma vaihtoväli on 1 v (n. 15 tkm).. öljynvaihto kumminkin aika pieni kustannus.
Luulempa, että eurooppalaisten autojen long-life vaihtovälitkin jatkossa lyhenee jos ja kun koneita hajoilee nykytahtiin?

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.12.13 - klo:14:44
Löytyy jenkkisivuilta myös  Mobil 1 ESP Formula 5W-30.. Oil Change Interval: ..as long 15,000 miles on some new cars.
alle 30 tkm tällekkin.
Onko se Nesteen USA:an viemä bensa jotain huonompaa laatua kuin kotimaisilla asemilla?
Tai ylipäätään.. eikö jenkkien omat jalostamot osaa tehdä yhtä hyvää tavaraa kuin täällä?

Mutta.. kukin vaihtakoon öljynsä silloin kuin lystää. Oma vaihtoväli on 1 v (n. 15 tkm).. öljynvaihto kumminkin aika pieni kustannus.
Luulempa, että eurooppalaisten autojen long-life vaihtovälitkin jatkossa lyhenee jos ja kun koneita hajoilee nykytahtiin?

Rikin määrä moninkertainen. Nythän siellä ilmeisesti jotain saatu aikaan sen laskemiseksi.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.12.13 - klo:14:44

Mutta.. kukin vaihtakoon öljynsä silloin kuin lystää. Oma vaihtoväli on 1 v (n. 15 tkm).. öljynvaihto kumminkin aika pieni kustannus.
Luulempa, että eurooppalaisten autojen long-life vaihtovälitkin jatkossa lyhenee jos ja kun koneita hajoilee nykytahtiin?

Yhdistit kritiikittömästi hajoamiset ja öljynvaihtovälin toisiinsa, mutta kun mitään tutkimustuloksia ei taida ainakaan vielä olla olemassa, joka osoittaisi näiden vaggineiden moottoriongelmien johtuvan liian pitkistä öljynvaihtoväleistä? Kuvitteleppas, että sinä olisit autotehtaan omistaja, pistäisitkö autoihisi 2v öljynvaihtovälin jos et varmasti uskoisi sen rittäävän? Pitkän öljynvaihtovälin tuoma kustannusetu markkinoinnissa on nopeasti syöty jos moottoreita alkaa sen takia poikia ja tähänhän ei mikään tehdas lähtisi.  Eiköhän ne volkkarin pojat ole testeissään ja laboratorioissaan saaneet käsityksen, että 2v on ihan turvallinen vaihtoväli. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että JOS todellisuus on testejä ihmeellisempää, ja faktat puhuu vaihtovälin lyhentämisen puolesta, niin silloin tehdas tietenkin tekee sen. Muutoshan on siksikin helppo toteuttaa, ettei se vaadi tuotteisiin mitään muutoksia.

pomo

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 12.12.13 - klo:11:46
Tuo on vain mutua ja spekulointia vai onko simulla esittää yhtään tutkimusta joka tukisi tuota väitettäsi?  8)

Ei virallista, pelkästään epävirallinen käytetyn öljyn "kunto" kun auto LL ohjelmalla haluaa huoltoon. Ja omat kokemukset.

Kyllähän tuo suomen mobilin sivustokin kertoo jo jotain, siellä ei käsittääksen puhuta kuin 15tkm/vuosi ja auton valmistajien luokitukset. Luokituksien takaa valmistajilta löytyy sitten heidän suositukset...

Epes

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.12.13 - klo:15:07
Ei virallista, pelkästään epävirallinen käytetyn öljyn "kunto" kun auto LL ohjelmalla haluaa huoltoon. Ja omat kokemukset.

Kyllähän tuo suomen mobilin sivustokin kertoo jo jotain, siellä ei käsittääksen puhuta kuin 15tkm/vuosi ja auton valmistajien luokitukset. Luokituksien takaa valmistajilta löytyy sitten heidän suositukset...

Ihanko oikeastiko väität, että jakoketju katkeaa "huonolaatuiseen" öljyyn jollaiseksi uutena huippuöljyksi luokiteltava tuote on mennyt "ylipitkän" vaihtovälin vuoksi? Ei katkea. Se katkeaa ketjun ja sen käyttökoneiston suunnitteluvirheisiin. Liian heppoinen rakenne. Jos öljyä vaan on, niin se voitelee ketjua eikä katko sitä. Öljyn laadun dramaattinen heikentyminen ei johdu öljystä vaan öljyn suodatuksesta. Jos kierrosta ei saada epäpuhtauksia pois, niin kanavat menevät väkisinkin tukkoon.

Keni1

Lainaus käyttäjältä: Epes - 12.12.13 - klo:16:31
Ihanko oikeastiko väität, että jakoketju katkeaa "huonolaatuiseen" öljyyn jollaiseksi uutena huippuöljyksi luokiteltava tuote on mennyt "ylipitkän" vaihtovälin vuoksi? Ei katkea. Se katkeaa ketjun ja sen käyttökoneiston suunnitteluvirheisiin. Liian heppoinen rakenne. Jos öljyä vaan on, niin se voitelee ketjua eikä katko sitä. Öljyn laadun dramaattinen heikentyminen ei johdu öljystä vaan öljyn suodatuksesta. Jos kierrosta ei saada epäpuhtauksia pois, niin kanavat menevät väkisinkin tukkoon.

Kaikki jotka on nähneet TSI koneen jakoketjun ovat täysin samaa mieltä, eikö tosiaan olisi voinut tehdä tukevampaa ketjua. Moottoreissa on käytännössä aivan sama mitä öljyä niissä on kunhan voitelu pelaa, melkoinen hifisti pitää olla jos moottorivaurion syyksi pystyy väärän moottoriöljyn laittamaan. Ehkä joissain kilpamoottoreissa joita viedään pitkään äärirajoilla niin tuolla on merkitystä mutta että kun körröttelet kuuttakymppiä töihin ja takas niin onko öljy tosiaan jossain isommassa roolissa?

pomo

Nythän oltiin kovastikin (taas kerran tässä topicissa) offtopicissa ja keskusteltiin öljyn vaihtovälistä ja siitä, kestääkö se öljy suomessa 2 vuotta. Ei se kyllä varmasti ainakaan paranna tilannetta? Eikös se suodatinkin, mistä puhuitte vaihdeta 15tkm/1v kaks kertaa tiheämmin?

Filixon

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.12.13 - klo:07:56
Nyt sulla unohtui se, että lyhyempi huoltoväli on 15tkm/1 VUOSI. Eli idea on juuri siinä, että Suomen olosuhteissa pari talvea samoilla öljyillä ei vaan toimia... Vaikka se lämpimimmissä maissa huolto-ohjelman mukaan onkin mahdollista!

Tarkoittaako lyhempi huoltoväli VW:llä aina sitä, että huolletaan joko 15 tuhannen jälkeen tai ainakin kerran vuodessa? Honda Jazzissa huoltoväli on 20 tuhatta tai kerran vuodessa.

Miten sitten, jos auto lepäilee etupäässä lämpimässä tallissa, eikä sillä juuri tehdä kylmäkäynnistyksiä talvellakaan? Ehkä longlife sopii ainakin silloin myös Suomen oloihin.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 12.12.13 - klo:15:07
Yhdistit kritiikittömästi hajoamiset ja öljynvaihtovälin toisiinsa, mutta kun mitään tutkimustuloksia ei taida ainakaan vielä olla olemassa, joka osoittaisi näiden vaggineiden moottoriongelmien johtuvan liian pitkistä öljynvaihtoväleistä?
Se oli kritiikittömästi siksi, että toimi aasinsiltana ketjun aiheeseen :)
Öljy on kuitenkin tärkeä osatekijä moottorin kestämisessä.

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 12.12.13 - klo:15:07
Kuvitteleppas, että sinä olisit autotehtaan omistaja, pistäisitkö autoihisi 2v öljynvaihtovälin jos et varmasti uskoisi sen rittäävän? Pitkän öljynvaihtovälin tuoma kustannusetu markkinoinnissa on nopeasti syöty jos moottoreita alkaa sen takia poikia ja tähänhän ei mikään tehdas lähtisi.  Eiköhän ne volkkarin pojat ole testeissään ja laboratorioissaan saaneet käsityksen, että 2v on ihan turvallinen vaihtoväli. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että JOS todellisuus on testejä ihmeellisempää, ja faktat puhuu vaihtovälin lyhentämisen puolesta, niin silloin tehdas tietenkin tekee sen. Muutoshan on siksikin helppo toteuttaa, ettei se vaadi tuotteisiin mitään muutoksia.
Tuo autotehtaiden määrittelemä pitkä öljynvaihtoväli (Euroopassa) on mahdollisesti syntynyt ympäristöajattelun paineessa? Se voi olla kompromissi kestävyyden ja vihreiden arvojen välillä? Pitkä huoltoväli on lisäksi paljon ajaville yksi markkinointikeino.. itse ottaisin mielummin pitkän takuun :)
Jos minä olisin autotehtailija, niin en laskisi heppoisia moottorirakenteita asiakkaiden testattavaksi ensinkään.

chr

Lainaus käyttäjältä: pomo - 12.12.13 - klo:11:32
Jaa, mikä audi se semmoinen oli?

Ei ollu aadi, vaan offtopikkina penari. Tämä vaan lohdutuksena TSI-miehillä; sattuu sitä "paremmissakin piireissä".

Filixon

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.12.13 - klo:17:09
Öljy on kuitenkin tärkeä osatekijä moottorin kestämisessä.

Minullehan vaihdettiin pari vuotta sitten turbon tuloöljyputki suojattuun malliin veloituksetta, kuten olen kertonut täällä:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg177090#msg177090
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Pertsa

#2842
No niin, kommentteja tähän...kylmäkäynnistys aamulla...
Tänä aamuna äänitetty pätkä, kyseessä 1.4TFSI, kilometrejä vähän reilut 45tkm. Auto oli johdon päässä noin tunnin, lämpötila about +3C.

Onks tää nyt sitä itseään....vai onko tuo muutaman sekunnin raksutus normaalia, ennenkuin tuo käyntiääni normalisoituu.

http://s3.photobucket.com/user/pmj/media/IMG_1456_zpsab01f8f3.mp4.html

EDIT: Kone CAXC, 92kW


Karvesak

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 12.12.13 - klo:17:58
No niin, kommentteja tähän...kylmäkäynnistys aamulla...
Tänä aamuna äänitetty pätkä, kyseessä 1.4TFSI, kilometrejä vähän reilut 45tkm. Auto oli johdon päässä noin tunnin, lämpötila about +3C.

Onks tää nyt sitä itseään....vai onko tuo muutaman sekunnin raksutus normaalia, ennenkuin tuo käyntiääni normalisoituu.

http://s3.photobucket.com/user/pmj/media/IMG_1456_zpsab01f8f3.mp4.html

EDIT: Kone CAXC, 92kW

Millin viimeksi öljynsuodatin ja öljyt vaihdettu? Tuntuisi enemmänkin aiheutuvan hitaasti nousevista öljynpaineista?

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 12.12.13 - klo:17:58
No niin, kommentteja tähän...kylmäkäynnistys aamulla...
Tänä aamuna äänitetty pätkä, kyseessä 1.4TFSI, kilometrejä vähän reilut 45tkm. Auto oli johdon päässä noin tunnin, lämpötila about +3C.

Onks tää nyt sitä itseään....vai onko tuo muutaman sekunnin raksutus normaalia, ennenkuin tuo käyntiääni normalisoituu.

http://s3.photobucket.com/user/pmj/media/IMG_1456_zpsab01f8f3.mp4.html

EDIT: Kone CAXC, 92kW

Nauhaltahan se omakin ääni kuulostaa aina ihan tunnistamattomalta  :o .... mutta sanoisin, että kahden ketjun vaihdon kokeneena tuo ei kuulostanut ollenkaan samanlaiselta

Pertsa


Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 12.12.13 - klo:18:19
Millin viimeksi öljynsuodatin ja öljyt vaihdettu? Tuntuisi enemmänkin aiheutuvan hitaasti nousevista öljynpaineista?
Noin 4kk/4tkm sitten.

Kamreeri Kekki

Kuulostaa identtiseltä meikäläisen 90 kw aamuraksutukseen: ketju ym. vaihdettu viime  keväänä. Merkkihuolto mittasi öljynpaineet -ok, mutta epäili nostimien ääneksi ja suositteli Forte-käsittelyä. Naapurin identtinen vehje pitää aamulla saman raksutuksen, siihen ei ole kuulemma ketjua vaihettu. Ota näistä selvää, en oikein usko tuohon Forte-juttuun?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 12.12.13 - klo:17:58

Onks tää nyt sitä itseään....vai onko tuo muutaman sekunnin raksutus normaalia, ennenkuin tuo käyntiääni normalisoituu.

http://s3.photobucket.com/user/pmj/media/IMG_1456_zpsab01f8f3.mp4.html

EDIT: Kone CAXC, 92kW

Ei tuo ainakaan samanlainen pärähdys ole kuin meillä oli ennen ketjun vaihtoa 1.2TSI:ssä.

Sanoisin että mahdollisuuksien rajoissa olisi tosiaan venttiilien nostimien naputus ennen öljynpaineiden nousua, vaikka onhan tuo on aika kolkottava sellaiseksi kyllä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvesak

Kyllä kuulostaa Venttiilien/nostajien nakutukselta ennen öljynpaineiden nousua. Mielestäni tuo nokkaketjun ääni on erillainen. Mutta ota näistä selvää. Se,että pelastaisiko Forte käsittely ongelmilta on vaikea sanoa? :-\ Itse uskon enemmänkin järkeviin öljyn ja suodattimen vaihtoihin sillä se on ainakin varma tapa saada epäpuhtaudet pois moottorista.Näissä nykymoottoreissa on pienet öljykanavat niin nostajissa kuin nokkaketjun kiristimissä ja juuri tuo suuri epäpuhtauksien määrä on omiaan aihettamaan ongelmia. :(

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy