TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Asterion

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 11.12.13 - klo:09:24
Morjes taas kaikille,

Juttelin eilen tuttavani kanssa tästä edesmenneen golffini jakoketju -hommasta ja hän sattui tietämään tasan mistä vika johtuu. Kuullostaa aika "perinteiseltä", mutta hän korjailee näitä autoja työkseen nimeltämainitsemattomassa turkulaisessa vw-korjaamossa.

Hän kertoi, että pohjimmainen syy jakoketjujen paskantumiseen on tukkeutuva öljysihti. Näissä TSI koneissa pitäisi kuulemma suorittaa perusteellinen moottoripesu oikeilla kemikaaleilla vähintään 30tkm välein, koska muuten se öljysihti tuppaa tukkeutumaan moskasta ja siten haittaa öljynkiertoa ja se lopulta aikaansaa ketjun, turbon yms. vaurioitumisen. Pelkkä öljynvaihto ei pelasta pälkähästä, kun se sihti usein jää silti likaiseksi. Samaten ketjujen vaihto ei paranna tilannetta mihinkään(vaikka vaihdetaan uusi sihtikin), jos se öljysihti tukkeutuu taas 15tkm ajon jälkeen. Se on sitten kuolemantuomio sille uudellekkin ketjulle kun sihti tukkeutuu.

Että jos jaksaa heittää 15tkm öljynvaihdon yhteydessä vanhojen öljyjen sekaan jotain forten yms. motor flushia vartiksi pyörimään ja vasta sitten vaihtaa uudet öljyt sisään, niin saattaa selvitä yhdellä ketjulla.

Jos tuo olisi se perussyy kaikkiin näihin moottorivaurioihin niin jotenkin tuo vaan kuulostaa liian helpolta. Miksi kaikki TSI-moottorit ei sitten hajoa, ei edes LL-öljyllä pyörivät? Miksi tehdas ja maahantuoja ei sitten joka öljynvaihtotyön yhteydessä pese sitä moottoria ja vaihda sitä öljysihtiä, jos sillä olisi mainittavaa merkitystä? Luulisi tehtaalle olevan halvempaa lisätä tuollainen työ huolto-ohjelmaan kuin korjata näitä moottoreita takuuna vuosien ajan? Itselläni meni kaksi ketjua johonkin 30tkm mennessä, nyt moottori lähestyy 100tkm rajaa ja mitään ketjuun viittaavaa oiretta (sivuääniä) ei ole kuulunut tuon viimeisimmän ketjunvaihdon jälkeen. Käyttö ja hoito on ollut koko auton historian ajan ihan samanlaista.

pomo

Ongelma on niin marginaalisen pieni, ett tehdas ei katso sitä tarpeelliseksi!

vasara

Lainaus käyttäjältä: pomo - 11.12.13 - klo:12:43
Ongelma on niin marginaalisen pieni, ett tehdas ei katso sitä tarpeelliseksi!
Sihtien tukkeutuminen vai jakoketjuongelma on marginaalinen?
Jos ketjuongelma olisi marginaalisen pieni, niin miksi VAG on pikkuturboissa siirtymässä takaisin nokkahihnaan?
Ei kai ne hyvää rakennetta ala muuttamaan.

TinQ

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 11.12.13 - klo:12:22
Jos tuo olisi se perussyy kaikkiin näihin moottorivaurioihin niin jotenkin tuo vaan kuulostaa liian helpolta. Miksi kaikki TSI-moottorit ei sitten hajoa, ei edes LL-öljyllä pyörivät? Miksi tehdas ja maahantuoja ei sitten joka öljynvaihtotyön yhteydessä pese sitä moottoria ja vaihda sitä öljysihtiä, jos sillä olisi mainittavaa merkitystä? Luulisi tehtaalle olevan halvempaa lisätä tuollainen työ huolto-ohjelmaan kuin korjata näitä moottoreita takuuna vuosien ajan? Itselläni meni kaksi ketjua johonkin 30tkm mennessä, nyt moottori lähestyy 100tkm rajaa ja mitään ketjuun viittaavaa oiretta (sivuääniä) ei ole kuulunut tuon viimeisimmän ketjunvaihdon jälkeen. Käyttö ja hoito on ollut koko auton historian ajan ihan samanlaista.

Niin, tuota mietiskelin itsekkin enkä osaa vastata.

Sinänsä kyllä maassamme oleva tsi -autokanta on melko erilaisessa käytössä. Joku ajaa päivittäin töihin 3km autolla ja toinen 30km. Autoja käytetään päivittäin, mutta toiseen kertyy kilometrejä 15tkm/vuosi ja toiseen 5tkm. Siinä sitten parin vuoden päästä toinen hajoaa 45tkm jälkeen ja toinen 15tkm.

Jossain määrin koneen karstoittuminen kaiketi riippuu kylmäajon määrästä. Käyttääkö moottorinlämmitintä talvella ja ehtiikö moottori lämmetä normaaliin käyntilämpötilaan ennen työpaikan pihaa? Jos ei, niin sellaisessa ajossa kone varmaan karstoittuu huomattavasti pahemmin kuin lämpimänä moottoritiellä paahtaessa. Se karsta/noki sitten kertyy lopulta sinne öljysihtiin ja -suodattimeen ja tukkii paikat. Siten täälläkin on kovin erilaisia kilometrimääriä, joissa ketju on ensimmäisen kerran pitänyt vaihtaa. Minunkin autoni oli 5v vanha ja noin 100tkm ajettu kun ketju venähti. Tullut siis 20tkm vuodessa mittariin, mikä on 55km/pv. Se varmaan selittää miksi pääsi "näinkin" pitkälle, vaikken tosin tiedä oliko koneessa sisällä ensimmäinen ketju vaiko toinen. Ajettu kuitenkin lämpimänä enimmäkseen.
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 11.12.13 - klo:13:19
Niin, tuota mietiskelin itsekkin enkä osaa vastata.

Sinänsä kyllä maassamme oleva tsi -autokanta on melko erilaisessa käytössä. Joku ajaa päivittäin töihin 3km autolla ja toinen 30km. Autoja käytetään päivittäin, mutta toiseen kertyy kilometrejä 15tkm/vuosi ja toiseen 5tkm. Siinä sitten parin vuoden päästä toinen hajoaa 45tkm jälkeen ja toinen 15tkm.

Jossain määrin koneen karstoittuminen kaiketi riippuu kylmäajon määrästä. Käyttääkö moottorinlämmitintä talvella ja ehtiikö moottori lämmetä normaaliin käyntilämpötilaan ennen työpaikan pihaa? Jos ei, niin sellaisessa ajossa kone varmaan karstoittuu huomattavasti pahemmin kuin lämpimänä moottoritiellä paahtaessa. Se karsta/noki sitten kertyy lopulta sinne öljysihtiin ja -suodattimeen ja tukkii paikat. Siten täälläkin on kovin erilaisia kilometrimääriä, joissa ketju on ensimmäisen kerran pitänyt vaihtaa. Minunkin autoni oli 5v vanha ja noin 100tkm ajettu kun ketju venähti. Tullut siis 20tkm vuodessa mittariin, mikä on 55km/pv. Se varmaan selittää miksi pääsi "näinkin" pitkälle, vaikken tosin tiedä oliko koneessa sisällä ensimmäinen ketju vaiko toinen. Ajettu kuitenkin lämpimänä enimmäkseen.

Minulla autonkäyttöprofiili on ollut kohta neljän vuoden ajan ihan samanlainen, joten se ei voi selittää sitä miksi kaksi ensimmäistä ketjua kesti vain 15tkm/kpl ja tämä kolmas näyttää kestävän niinkuin sen pitääkin ja mitään tuttuja kylmäpärähduksia käynnistäessä ei ole tämän uuden ketjun kanssa esiintynyt. Noiden kahden ensimmäisen kanssa oireet kuuli huonompikuuloinenkin jo kuukausia ennenkuin ne meni vaihtoon. Kun korjaamo vaihtoi tämän kolmannen ketjun, marmoritiskin palvelija sanoi, että tämä on eri koodilla kuin ne kaksi aikaisempaa. Tiedä sitä sitten, en tarkistanut  8)

djoh

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 11.12.13 - klo:13:53
Minulla autonkäyttöprofiili on ollut kohta neljän vuoden ajan ihan samanlainen, joten se ei voi selittää sitä miksi kaksi ensimmäistä ketjua kesti vain 15tkm/kpl ja tämä kolmas näyttää kestävän niinkuin sen pitääkin ja mitään tuttuja kylmäpärähduksia käynnistäessä ei ole tämän uuden ketjun kanssa esiintynyt. Noiden kahden ensimmäisen kanssa oireet kuuli huonompikuuloinenkin jo kuukausia ennenkuin ne meni vaihtoon. Kun korjaamo vaihtoi tämän kolmannen ketjun, marmoritiskin palvelija sanoi, että tämä on eri koodilla kuin ne kaksi aikaisempaa. Tiedä sitä sitten, en tarkistanut  8)

koska viimeisin ketju ja kiristin vaihettiin ? Perheen Ibbeen 1.2 TSI on vaihdettu 09/2013 ja ehkä viimeisin versio osista ?

J64

Jotenkin en usko tuolla sihdillä/sen tukkeutumisella olevan mitään yhteyttä ketjun venymiseen. Likainen öljy ei vaikuta kuin mahdollisesti öljynpaineella toimivan kiristimen toimintaan.

Itse ketjuhan pyörii öljyssä ilman mitään painevoitelua. Se saa voitelunsa roiskevoiteluna, eikä öljyn ketjun voitelu ole öljyn laadun suhteen kovin kriittinen.

Käytetäänhän moottoripyörissäkin ketjua jopa pyörän voimansiirrossa. Tuo ketju ei ole öljyssä uiva ja saattaa laiskallakin ketjun voitelijalla kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä, joskus jopa ilman kiristystarvetta.

Kyllä tässä syynä on yksinkertaisesti väärä ketjun mitoitus, huono materiaali taikka huono valmistusprosessi. Tai sitten yhdistelmä noita syitä.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 11.12.13 - klo:12:53
Sihtien tukkeutuminen vai jakoketjuongelma on marginaalinen?
Jos ketjuongelma olisi marginaalisen pieni, niin miksi VAG on pikkuturboissa siirtymässä takaisin nokkahihnaan?
Ei kai ne hyvää rakennetta ala muuttamaan.

on todettu että ketjurakenteen korjaaminen joko arvokkaammalla ketjulla tai muuten maksaa x euroa. Laskettu ketjujakopään kokonaiskustannus, verrattu sitä hihnajakopään kokonaiskuluihin. Huomattu että hihnajakopää on halvempi ja vuosittaiset säästöt on x euroa vrt ketjurakenne. Päätetty muuttaa rakenne hihnaan kustannus syistä. Ei Se tämän kummempaa ole tämän päivän teollisuudessa
Audi A4 1.8 TFSI

Asterion

Lainaus käyttäjältä: djoh - 11.12.13 - klo:14:35
koska viimeisin ketju ja kiristin vaihettiin ? Perheen Ibbeen 1.2 TSI on vaihdettu 09/2013 ja ehkä viimeisin versio osista ?

Olikohan talvi 2011/12... joka tapauksessa kauan sitten, joten mikäli eivät asentaneet sinun autoon ylijäämävaraston pohjia niin varmaan samalla ketjuversiolla mennään :-)

Asterion

Lainaus käyttäjältä: J64 - 11.12.13 - klo:14:53
Jotenkin en usko tuolla sihdillä/sen tukkeutumisella olevan mitään yhteyttä ketjun venymiseen. Likainen öljy ei vaikuta kuin mahdollisesti öljynpaineella toimivan kiristimen toimintaan.

Itse ketjuhan pyörii öljyssä ilman mitään painevoitelua. Se saa voitelunsa roiskevoiteluna, eikä öljyn ketjun voitelu ole öljyn laadun suhteen kovin kriittinen.

Käytetäänhän moottoripyörissäkin ketjua jopa pyörän voimansiirrossa. Tuo ketju ei ole öljyssä uiva ja saattaa laiskallakin ketjun voitelijalla kestää kymmeniä tuhansia kilometrejä, joskus jopa ilman kiristystarvetta.

Kyllä tässä syynä on yksinkertaisesti väärä ketjun mitoitus, huono materiaali taikka huono valmistusprosessi. Tai sitten yhdistelmä noita syitä.

+1


Olisihan hieno, että joku VAG-konsernin maahantuonnista tulisi avoimesti median (Hesari, Iltalehti, televisio) kautta julkisuuteen ja kertoisivat mikä meni pieleen ja että tilanne on korjattu esim. tuomalla tuotantoon kestävämpi ketju tai mitä sitten siellä on tehtykään tilanteen korjaamiseksi vai vieköhän DSG:n kanssa painiskelu kaikki tiedotusresurssit.  Joo, avoimempaa tiedotusta ei varmaankaan toki tule tapahtumaan ja huhut ja villit skenaariot senkun vain leviää kunnes ne tietää Pieksämäen mummokin. Silloin viimeistään vastuullisen valmistajan imago on kärsinyt pahasti ja tilannetta ei enää korjaa kuin vuosien vuosien myötä. Näistähän kärsi Audi 80-luvulla ja Opeli vuosituhannen vaihteessa. Minä en edes vieläkään koske tikullakaan Opelin, sen verran framilla tuo merkki oli aikoinaan....negatiivisesti.

Joku väkisinkin siellä VAG:n suunnassa lukee tätäkin palstaa, tai jos ei lue niin ovat ihan pihalla some:n olemuksesta nykyaikaisessa tiedotuksessa. Nyt olisi viimeiset hetket aika herätä!  8)


Joukor


Asiat selviävät keskustelulla, ja myyjäliikkeen kanssa keskustelu loppui siihen, että eivät halua sitoutua mihinkään aikatauluun ja kiirettäkin tässä on jne.. Eivät hakeneet autoa hinurilla jne..Korvaavasta ajoneuvosta puhumattakaan. Olis siis alkanut aikamoinen säätäminen + nenänkaivuu, ja loppujen lopuksi auton korjattu kuntokin olisi ollut arvoitus..

Muttamutta, sain juuri viestin, ja  valtuutettu jm.  ( siis, paikka, jossa auton vikadata luettiin ) ilmoitti, että joo, me vastataan 70 % kuluista.

Esimerkillistä touhua !

Mitä tästä opimme ?

- emme yhtään mitään, paitsi omalla kovalla ääneen päästetyllä ulinalla on vaikutusta.

djoh

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 11.12.13 - klo:15:09
Olikohan talvi 2011/12... joka tapauksessa kauan sitten, joten mikäli eivät asentaneet sinun autoon ylijäämävaraston pohjia niin varmaan samalla ketjuversiolla mennään :-)

Sen verran vielä että paljonko rullattu viimeisimmillä osilla ?


Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Joukor - 11.12.13 - klo:15:28
Asiat selviävät keskustelulla, ja myyjäliikkeen kanssa keskustelu loppui siihen, että eivät halua sitoutua mihinkään aikatauluun ja kiirettäkin tässä on jne.. Eivät hakeneet autoa hinurilla jne..Korvaavasta ajoneuvosta puhumattakaan. Olis siis alkanut aikamoinen säätäminen + nenänkaivuu, ja loppujen lopuksi auton korjattu kuntokin olisi ollut arvoitus..

Muttamutta, sain juuri viestin, ja  valtuutettu jm.  ( siis, paikka, jossa auton vikadata luettiin ) ilmoitti, että joo, me vastataan 70 % kuluista.

Esimerkillistä touhua !

Mitä tästä opimme ?

- emme yhtään mitään, paitsi omalla kovalla ääneen päästetyllä ulinalla on vaikutusta.

Jaa taas yksi "auto tuli parempaan kuntoon" -keissi. Onko tietoa tuleeko muissakin maissa autot "parempaan" kuntoon kun valmistevikoja korjataan. Vai onko tämä vain Kekkoslovakian tapa saada asiakas aina omavastuuseen.

Mielestäni paska diili. Positiivisena asiana ainoastaan 2v takuu työlle ja osille.

Asterion


Joukor

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.12.13 - klo:15:44
Jaa taas yksi "auto tuli parempaan kuntoon" -keissi. Onko tietoa tuleeko muissakin maissa autot "parempaan" kuntoon kun valmistevikoja korjataan. Vai onko tämä vain Kekkoslovakian tapa saada asiakas aina omavastuuseen.

Mielestäni paska diili. Positiivisena asiana ainoastaan 2v takuu työlle ja osille.

Hej


Den här "case", som Jag var blandat med, har man träffat i Sverige. Troligen, ingen stor skilnad jämföringä läget i Finland..
Säkert /,paska juttu /, men attitud från återförsäljare var vänlg och slutresultat var också bättre, va tänkte Jag.
Mera info om VV kamkedjan hittar man t.ex från >

http://www.vibilagare.se/autoindex/volkswagen-vagrar-goodwill-2795?page=1







vasara

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 11.12.13 - klo:15:08
on todettu että ketjurakenteen korjaaminen joko arvokkaammalla ketjulla tai muuten maksaa x euroa. Laskettu ketjujakopään kokonaiskustannus, verrattu sitä hihnajakopään kokonaiskuluihin. Huomattu että hihnajakopää on halvempi ja vuosittaiset säästöt on x euroa vrt ketjurakenne. Päätetty muuttaa rakenne hihnaan kustannus syistä. Ei Se tämän kummempaa ole tämän päivän teollisuudessa
Kustannuksista ja voitoista kaikki on tietysti loppupeleissä kiinni ja koska..
vag ketjujakopään kokonaiskustannus = suunnittelun osuus + valmistus +  jatkuvat korjaukset + maineen menetys ja pienentynyt myynti.
vag hihnajakopään oletettu kokonaiskustannus = suunnittelun osuus + valmistus
=> pikkukoneisiin kustannussyistä hihna.
Nykykoneiden pieni kokonaispaino & liikkuvien osien painon minimointi taitaa piskuisissa koneissa muutenkin suosia hihnaa.

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 11.12.13 - klo:16:59
Kustannuksista ja voitoista kaikki on tietysti loppupeleissä kiinni ja koska..
vag ketjujakopään kokonaiskustannus = suunnittelun osuus + valmistus +  jatkuvat korjaukset + maineen menetys ja pienentynyt myynti.
vag hihnajakopään oletettu kokonaiskustannus = suunnittelun osuus + valmistus
=> pikkukoneisiin kustannussyistä hihna.
Nykykoneiden pieni kokonaispaino & liikkuvien osien painon minimointi taitaa piskuisissa koneissa muutenkin suosia hihnaa.

näin Se menee sellaisella kommentilla että hihnaan voi lisätä myös noita katkenneita hihnoja jos niillä kuvitellaan pääsevän 180 tkm . Niihin voi liittää siis nähtäväksi jäävät takuu kulut, ihan niinkuin kaikkiin rakenteisiin. Ketjua ei rasita muu kuin korkempi valm kulu hihnaan verrattuna. Oikeasta materiaalista tehty ketju ja laadukas kiristäjä voittaa aina hihnan.
Audi A4 1.8 TFSI

vasara

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 11.12.13 - klo:17:31
näin Se menee sellaisella kommentilla että hihnaan voi lisätä myös noita katkenneita hihnoja jos niillä kuvitellaan pääsevän 180 tkm . Niihin voi liittää siis nähtäväksi jäävät takuu kulut, ihan niinkuin kaikkiin rakenteisiin.
Jep.. hihnan vaihtoväli esim. 180 tkm on aivan hullua optimismia.
Viimeisen oman 'hihnajakoisen' vaihtoväli oli muistaakseni 90tkm.. ei siitä nyt niin turkasen kauaa ole ja vaihtovälit hyvinkin on tuplautuneet? Jos moottori on oikein suunniteltu, niin vaihtohommakin on pikku juttu.

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 11.12.13 - klo:17:31
Ketjua ei rasita muu kuin korkempi valm kulu hihnaan verrattuna. Oikeasta materiaalista tehty ketju ja laadukas kiristäjä voittaa aina hihnan.
Näin minäkin uskon edelleen, kunhan ketjun ja siihen liittyvien osien mitoitus on oikea. Voittojen ja painon / kulutuksen optimointi tuossa paikassa oli vag:ilta lyhytnäköistä.

Kamreeri Kekki

Viime keväänä (reilut 70tkm) vaihdettiin (1.4 90kw CAXA ) tehtaan piikkiin ketju, kirsistin ja asentoanturi (mulle jäi 30% anturin hinnasta). Vaihdatin LL öljyt silloin varmuudeksi omaan piikkiin. Nyt tuli taas talvi ja kone (ajettu noin 15 tkm rempan jälkeen) pärähtää ja säkättää jonkun aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen. Käytin merkkihuollossa ja mittasivat öljynpaineet kylmänä ja lämpimänä. Tuomio: öljynpaineet ok. kone ehjä, nostimet ääntävät, suositellaan seuraavassa huollossa Forte-käsittelyä… Lämpöisenä kone käy todella siisitisti ja tasaisesti, mutta en ole ihan vakuuttunut tuosta öljynpainetestaamisesta, vaikka maksoihan sekin pitkälti toista sataa euroa.
Päätin ajaa normaalisti ja onnellisena ehjällä autollani ja jos kone porsii kejun takia, vien sen Laakkosen tarroilla varustettuna kevätjäille ja odotan jäiden sulamista. Kun väistämätön tapahtuu, niin soitan marmoritiskille ja kehoitan noutamaan omansa pois (käytän liikkumisturvaa) ennenkuin ahvenet tekevät golfista turon - Syntyy uusi malli: VW Turo, das auto.

Mikey

Mulla on Mondeossa jakohihnan vaihtoväli 200 tkm tai 10 v.

kt

^^ Ei täällä juuri kukaan TUROsta mitään ymmärrä. 8)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Karvesak

Kovasti tuntuu olevan hajontaa miten on kullakin TSI-Moottorin jakopää kestänyt kilometrejä?Jotenkin kuulostaa,että epäkuranttia osaa olisi liikkeellä ja osittain se selittäisi hajontaa tapausten kesken. :-\ Kuitenkin osaltaan tuo kiristäjän toiminta asettaa kysymyksiä kuten myös tuon esitetyn karstoittumisen osuus asiaan. Jos ajatellaan niin että öljysiivilän tukkiutuminen on osa aiheuttaja ja täten laskee öljynpainetta koneessa niin suodatinhan ei silloin ole toiminut kunnolla tai riittävän pitkään?Jos kyseessä on öljynpaine/ongelmat ja karstoittuminen niin tuon jakopään muuttaminen hihnaan ei siis tule ratkaisemaan esitettyjä ongelmia moottorissa. ::) Kyllä nyt luulisi tänä päivänä,että osataan valmistaa ketju joka kestää venähtämättä? >:(

djoh


Karvesak

Lainaus käyttäjältä: djoh - 11.12.13 - klo:22:08
Tiedä sitten mikä juttu toi on mutta on ton mukaan joku onnistunut 100 000 kilsaakin rikkomaan http://www.carskings.com/volkswagen-2/test-volkswagen-polo-100-000-km/

Tällä palstalla ei ikävä kyllä kovin montaa ole ilmoittautunut.Mutta Auto/Bild Kaksoisahdetun 1.4/160hp Golf 100t:nen kestotesti oli tuossa viime syksynä niin oli sillä ketjukoneella kuulemma ilman ongelmaa tuo määrä matkaa saavutettu ilman jakopää remonttia. ;)

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 11.12.13 - klo:21:07
Kovasti tuntuu olevan hajontaa miten on kullakin TSI-Moottorin jakopää kestänyt kilometrejä?Jotenkin kuulostaa,että epäkuranttia osaa olisi liikkeellä ja osittain se selittäisi hajontaa tapausten kesken. :-\ Kuitenkin osaltaan tuo kiristäjän toiminta asettaa kysymyksiä kuten myös tuon esitetyn karstoittumisen osuus asiaan. Jos ajatellaan niin että öljysiivilän tukkiutuminen on osa aiheuttaja ja täten laskee öljynpainetta koneessa niin suodatinhan ei silloin ole toiminut kunnolla tai riittävän pitkään?Jos kyseessä on öljynpaine/ongelmat ja karstoittuminen niin tuon jakopään muuttaminen hihnaan ei siis tule ratkaisemaan esitettyjä ongelmia moottorissa. ::) Kyllä nyt luulisi tänä päivänä,että osataan valmistaa ketju joka kestää venähtämättä? >:(
Näihin liittyen vielä nuo kaksi asiaa jotka minulle on kahdesta eri VW liikkeestä kerrottu, eli toinen liike kehoitti kovasti skippaamaan LL-öljynvaihtovälin ja siirtymään lyhyempään kiinteään juuri karstoittumisen vuoksi ja toinen taas ilmoitti että myös 2.0 koneelle on olemassa "tekninen tiedote" ketjun kiristimestä, eli saattaa olla molemmat osasyypäitä. Moni on sitä mieltä että LL-huoltovälillä mennään kun kerta valmistaja niin kehottaa mutta varmaan takuuajan ulkopuolella ajelevia hirvittää vähän eri lailla.


Timppe

Lainaus käyttäjältä: djoh - 11.12.13 - klo:22:08
Tiedä sitten mikä juttu toi on mutta on ton mukaan joku onnistunut 100 000 kilsaakin rikkomaan
Auto Motor und Sport pääsi alkuperäisellä ketjulla myös 100000km (1.4TSI + DSG7). Turbo tosin vaihdettiin 71000km:n jälkeen, oli joku valmistusvika  ::)
Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Filixon

Tosi vähillä ajoilla auto tulee sentään LL-ohjelmassa huolletuksi kerran kahdessa vuodessa, mutta 15 tuhannen kilometrin kiinteässä huollossa ei välttämättä kertaakaan.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

vasara

Lainaus käyttäjältä: kt - 11.12.13 - klo:18:42
^^ Ei täällä juuri kukaan TUROsta mitään ymmärrä. 8)
Pari vuotta sitten sellaisen muutamasta kuusesta rakensin ja kalaonni on parantunut mukavasti.

pomo

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 11.12.13 - klo:23:17
Tosi vähillä ajoilla auto tulee sentään LL-ohjelmassa huolletuksi kerran kahdessa vuodessa, mutta 15 tuhannen kilometrin kiinteässä huollossa ei välttämättä kertaakaan.

Nyt sulla unohtui se, että lyhyempi huoltoväli on 15tkm/1 VUOSI. Eli idea on juuri siinä, että Suomen olosuhteissa pari talvea samoilla öljyillä ei vaan toimia... Vaikka se lämpimimmissä maissa huolto-ohjelman mukaan onkin mahdollista!

chr

Germaanien premiuumiin vaihdettu eilen ketjut ja kiristimet, sekä tehty huolto. Nyt pääsee ilmaisimen mukaan taas 31000km ennen kuin... Pitää huoltaa kolme päivää moottorin irroittaen. ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy