TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 03.11.13 - klo:09:13
Tätä ei voi kyllä yleistää, ei meidän TSI kyllä hytkyile tai täristä kylmäkäynnistyksessä.

Ei meilläkään 1.2:n täristänyt, mutta olihan se tyhjäkäynti mitä sattuu sopivassa kelissä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

ConD

Eipä toi omakaan ex-ketjuvaivainen mitään täristele. Lämmityskäytössä kierrokset on ~minuutin n. tonnissa ja pakokaasua tulee tavallista reilummin. Tuo on tosiaankin normaali toimi moottorille. Täristykset sitten paranormaaleja :D
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Karvis

Lainaus käyttäjältä: ConD - 03.11.13 - klo:09:40
Täristykset sitten paranormaaleja :D

1.4:ssa täristykset taasen kuulostaa olevan normaaleja ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

TinQ

Lainaus käyttäjältä: djoh - 02.11.13 - klo:22:27
Jouduitko maksamaan ite jotain ja paljonko oli mittarissa kun hilut vaihdettiin ?

90tkm melko tasan ajettuna, -08 1.4TSI BMY-kone 103kW.

En joutunut maksamaan itse mitään, kun en autolla ehtinyt 70km pidmpää kauppojen jälkeen ajamaan kun se jo kiikutettiin korjaamon pihalle. Myyjä maksoi.

Nyt vaan tosiaan mietityttää, että onko siellä jotain muutakin vielä pielessä, kun hytkyy tyhjäkäynnillä kylmänä.

Mainitsin asiasta myyjälle kun se siinä kaupan pihallakin täristeli, mutta myyjän mielipide oli että "ei muuta kuin kovaa ajoa!". Tämä golffi tehnyt varmaan senverta suuren loven myyjäliikkeen vakavaraisuuteen, että tuskin ovat kovin innokkaita korjaamaan mitään enää enempää, mutta enpä toisaalta itsekkään ole kovin innoissani ostettuani melko arvokkaan auton, joka osoittautui olevan huomattavasti huonommassa kunnossa, kuin mitä ostohetkellä oli syytä olettaa. Jos ei sitä nyt tutkita & korjata, niin joudun sen sitten itse korjaututtamaan ~2v sisällä, kun leviää motti tienpäälle.

Olisi kiva tietää, että ovatko nämä 1.4tsi BMY -konemallit täristelleet tyhjäkäynnillä jo uudesta asti ja siten tilanteessa ei olisi mitään korjattavaa. Jokseenkaan en uskoisi, että kukaan hyväksyisi tehtaalta uutta autoa, joka pätkii kylmänä kun mittarissa on 7km.
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

pomo

Eikö tässä käynyt niin, että sait paremman? Ostit 90tkm ajetun, johon laitettiin uusi kone?!

Mikko

Täällä 1.4 TSI 118 kW on kyllä uudesta asti hytkynyt, tärissyt ja pätkinyt kylmänä tyhjäkäynnillä, kun ulkolämpötila on "sopiva". Logiikkaa tuon lämpötilan suhteen en ole vielä keksinyt, mutta selvästi on ulkolämpötilariippuvainen juttu.

TinQ

Lainaus käyttäjältä: pomo - 03.11.13 - klo:10:55
Eikö tässä käynyt niin, että sait paremman? Ostit 90tkm ajetun, johon laitettiin uusi kone?!

Ei uutta konetta, vaan uusi ketju+oheispalikat ja uusi turbo. Lisäksi laittoivat myös sen uuden öljyn imuputken, joka oli liian huonosti tehdasversiossa eristetty ja siksi se alkuperäinen turbo varmaan hajosikin.

Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

TinQ

No jaaha, piti äsken lähteä asioille tällä juuri moottorirempasta tulleella autollani, mutta päästövalo se siellä taas vilkkuu ja kone ravistaa ihan perhanasti startin jälkeen...

Alkaa kyllä pikkuhiljaa loppua huumori tämän jutun kanssa. Ei tämä voi olla normaalia TSI -koneen sielunelämää. Vilkkuuko teillä muillakin päästövalo kylmästartissa BMY koneella?

Tässä nyt tämä tehty korjausrumba meni kutakuinkin niin, että auton ostettuani ja seuraavana aamuna vikavalojen vilkuttua soitin myyjälle ja hän totesi, että vie auto täällä Turussa VW-Centeriin merkkihuoltoon. Vein auton sinne ja he totesivat, että jakoketju on löysä ja turbo välyksellinen. Korjaushinta olisi kuitenkin ollut niin suuri, että myyjä halusi tehdä työn itse omassa huollossaan, joka ei ole VW-merkkihuolto. Minulla ei ollut laillista perustetta kieltäytyä tästä ja näin tehtiin, vaikka kaiken lisäksi VW-Center olisi auton saanut työn alle 5pv sisällä kun tällä myyjän korjaamolla piti 3 viikkoa odotella vapaata aikaa. Nyt sitten sain auton takaisin, mutta ilman mitään kuitteja (en toisaalta mitään maksanutkaan) tehdyistä töistä. = Onkohan siellä oikeasti vaihdettu sitä jakoketjua??? Ihan samat oireet kuin silloin auton ostamisen jälkeisenä aamuna!

Jos nyt jotain ymmärsin, niin löysän jakoketjun oireena nokka-akselit pyörivät vähän eri tahtia yms, minkä seurauksena sytytys sylintereissä häiriöityy. Jos siellä nyt oikeasti olisi upouusi jakoketju, niin eikö tästä ongelmasta olisi jo päästy eroon?

Pitää nyt huomenna taas soittaa myyjälle jahka liike avaa ovet. Voisin ehdoittaa että viedään auto taas VW-centeriin tutkittavaksi, ja jos vaikka tutkeisivat samalla että onko siellä oikeasti uusi jakoketju ja turbo. Alkaa haisemaan kusi tässä hommassa senverta paljon, että eiköhän olla jo pian taas siinä stereotypia "automyyjä kusettaa aina" -tilanteessa.
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

TinQ

Lainaus käyttäjältä: jiikoo1 - 09.10.13 - klo:10:59
Itsellä vm.2008 103kW 1.4TSI Variant jossa oli myös samat murheet eli rallatti startissa sekä päästöhäiriövalo vilkkui startin jälkeen silloin tällöin. Ajettu oli vikojen alkaessa noin 77tkm.

Diagnoosi 1. jakoketju venynyt ja turbo väljä. Turbon raitisilmaventtiili kangerteli. Ne (ja paljon muuta jakopään osaa) vaihdettiin, mutta päästöhäiriövalon vilkkuminen ja epätasainen käynti hetken startin jälkeen jäi edelleen ongelmaksi. Tästä remontista mun maksettava osuus oli 25% laskusta.

Huollosta lähtiessä suositeltiin ostamaan lisäainetta polttoaineen sekaan, joka puhdistaisi imupuolen, koska epätasainen käynti ja päästöhäiriövika todennäköisesti johtuu siitä. Halvempaa kuin koneen aukominen. => Ei auttanut.

Tämän jälkeen taas huoltoon, jossa todettu palamiskatkoksia 3/4-sylintereissä. Diagnoosi 2. Kone karstoittunut. Imusarja+läppäkotelo irti ja liuotus yön yli + mekaaninen puhdistus. Puhdistuksen jälkeen menopeli on pelannut hyvin.

Tämän huollon hinta (noin 560â,¬) meinasi tulla kokonaan mulle. >:( Auto huollettiin paikallisessa merkkiliikkeessä, joka ei halunnut ottaa osaa laskun loppusummaan. Kuulemma oli jo laskutettu vähemmän kuin oikeasti tunteja ja aineita kuin työhön meni, mutta sitähän asiakas ei voi mitenkään tietää onko oikeasti näin. Sanottiin että johtuu ajotyylistä ja pitkästä huoltovälistä. Eipä sitä uutena ostaessa mulle mainittu että pitää huudattaa konetta ja vaihtaa öljyt useammin kuin huolto-ohjelmassa lukee. (Toki näinhän se on.)

Myyjäliike taas ilmoitti, että koska heitä ei informoitu alunperin (informoin vasta ensimmäisen huollon jälkeen) he eivät osallistu kustannuksiin. Huolto oli kuulemma tehty vieläpä väärin kun ei laitettu kerralla kuntoon. Olen samaa mieltä. Öljyt vaihdettiin ekassa ja parin viikon jälkeen uudestaan tokassa huollossa, koska pesuainetta oli päässyt öljyn sekaan. Jos tämäkin homma olisi tsekattu ja korjattu heti kun vein auton huoltoon ei oltais tarvittu kuin yksi öljynvaihto. Oireet viasta oli kuitenkin jo olemassa. Sain alennusta öljyistä, mutta se on laiha lohtu.

Myyjäliike olisi hinauttanut kuulemma autoa noin 120km omalle korjaamolleen ja hoitanut asian siellä kerralla kuntoon ja sitten auto vielä toiset 120km takaisin minulle. Kysyin maahantuojalta missä näitä romuja oikein pitää huollattaa ja kenelle soitan jos haluan valmistusvirheistä jonkinsortin vastaantuloa, niin he sanoivat että asiat voi hoitaa lähimmässä merkkiliikkeessä. Liike ottaa sitten yhteyden myyjäputiikkiin jos tarvii. Asiakkaan ei kuulemma tarvitse soitella. Näin toki pitäisikin olla.

Kerroin tämän paikallisessa huoltoliikkeessa jolloin minulle sanottiin ettei heillä ole aikaa selvitellä mistä auto on ostettu.  :o Luulis näkyvän tietokoneella.

Eli lopulta kaikki syyttelevät toisiaan ja asiakas maksaa. No kuitenkin mukavan kuluttajaneuvojan ohjeilla sitten reklamoin kirjallisesti myyjälle jonka kanta ei muuttunut vaikka kuluttajaneuvoja yritti itsekin sovitella asiaa. Homma sai päätöksen kun soitin vielä kerran maahantuojalle, joka maksoi sitten minulle osan jälkimmäisestä huollosta asiakastyytyväisyyden nimissä.  ;) Myyjäliike olisi ollut valmis siihen että asia viedään kuluttajariitalautakuntaan jonka jälkeen olisivat myöntyneet sen päätökseen, mikä se sitten ikinä olisi ollutkaan. Itse en enää jaksanut asiaa kymppien takia viedä eteenpäin. Enkä olisi niitä välttämättä saanut. Loppu melkein hyvin, kaikki melkein hyvin.  :P

Se on kumma kun kaikesta joutuu tappelemaan. Vikoja on varmaan joka merkissä, mutta toisilla hoidetaan asiallisesti ja toisilla ei. VW:n vastaantulo on pirunmoisen tappelun takana. No kyl se silti kannatti ja siinä pääsi tuntipalkoille.  ;D

Tässä varmaan oman autoni lähisukulainen, pitänee ilmoittaa myyjälle tuosta imusarja tukossa -jutusta.

Tästä viestiketjusta on kyllä suuri apu, kiitos kaikille kohtalontovereille  :)
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

M_M

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 03.11.13 - klo:12:17Vilkkuuko teillä muillakin päästövalo kylmästartissa BMY koneella?

No ei onneksi sentään. :D Kyllähän tuossa autossasi selvästi jotain vikaa vielä on. Se BMY-moottorin ominaisuuksiin kuuluva ravistelu kylmäkäynnistyksessä on hyvin lievää, luultavasti 90% kuljettajista ei huomaa mitään muuta kuin korkeammat tyhjäkäyntikierrokset. Tarkkaan tunnustelemalla kuitenkin tuntuu pieniä hytkähtelyjä, vähän kuin sytytyskatkoksia.

Veikkaisin samaa kuin tuossa jo sanottiinkin, eli karstoittumista. Se on turbon ja jakoketjun ohella varsin yleinen murhe näissä...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

meisterstuck

Mitähän veikkaatte, miksi Tsi koneissa ei turbokaan kestä useasti kuin alle 100th kilsaa?
Jakoketjuhan ei ole voitelun suhteen kovin vaativa, mutta turbo kyllä on.
Tsi koneissahan on öljynpaine ongelma. (Erään huoltomiehen mukaan näillä ei pitäisi ajaa alle 2000 kierroksen,
siksi Dsg autoissa pulmia enempi)

Niin, turbohan kestää jos voitelu pelaa, eli mutuilua:
5w-30 liian ohut öljy > laakereille tulee liian vähän > 0w-40 parempi, öljynpaine korkeampi (josta hyötyy myös ketjukiristin)
30th vaihtoväli aivan liian pitkä > öljy on muuttunut likaantumisen seuräuksena hiomatahnaksi.
Käyttäjätkään eivät kaikki osaa käyttää turbomoottoria.
Start/stoppi ei ainakaan lisää turbon kestoa.


Kennedy

Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 03.11.13 - klo:16:50
Niin, turbohan kestää jos voitelu pelaa, eli mutuilua:
5w-30 liian ohut öljy > laakereille tulee liian vähän > 0w-40 parempi, öljynpaine korkeampi (josta hyötyy myös ketjukiristin)

Korkeampi öljynpaine ei takaa sitä, että tavaraa on enemmän laakereilla. Paine on korkeampi kun on paksumpaa. Jos liian paksua niin voi heikentää vielä enemmän voitelua.
300ZX
Passat Variant 2013

pomo

Kyllähän tuo tinq juttu siltä kuulostaa, että apinaa koijataan. Saisko kaupan purettua, kun haisee sille, että myyjä parsii autoa jossain nyrkkipajalla... Kyllä kai noin uusi auto pitäs laittaa merkkiliikkeessä?

djoh

Tulipahan todettu sitten äsken että työsuhdeautoni onkin 1.2 TFSI koneella eikä 1.4 TFSI kuten luulin, auto kun tuli itselleni edelliseltä käyttäjältä talon sisältä :-) Auto on siis Audi A3 1.2 TFSI S-tronic. Mikähän noiden jätärisekottimien ero 1.2 TSI koneisiin käytännössä on, ulkoisesti ovat 2011 Ibizan kanssa aivan samanlaiset poislukien että toisen muovikannessa TSI ja toisen TFSI. Koneita kun on nyt kuunnellut käynnissä niin vähän eri ääni niistä lähtee. Audilla ajettu nyt 52 000 eikä tietoa onko jakopään ketjua vaihdettu, pitänee kysyä huollosta. Jos sitä ei ole vaihdettu niin nythän voisi käynnistää kestotestin tuosta aikapommista ja katsoa porsiiko se, vuodessa tulee noin 25 000 km ja vuosi liisaria jäljellä. Ibizassa ketju on vaihdettu 15 000 km kohdalla ja nyt lasissa 15900 km.

Jos nyt noista jotain hyvää voi sanoa niin ainakin kulkupuoli sekä ajonautinto on kunnossa 1.2 TFSI + S-tronic yhdistelmällä. Olin tosiaan aivan vakuuttunut että kiulussa on 1.4 TFSI kone.

tarzi

- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

djoh

Lainaus käyttäjältä: djoh - 03.11.13 - klo:22:49
Tulipahan todettu sitten äsken että työsuhdeautoni onkin 1.2 TFSI koneella eikä 1.4 TFSI kuten luulin, auto kun tuli itselleni edelliseltä käyttäjältä talon sisältä :-) Auto on siis Audi A3 1.2 TFSI S-tronic. Mikähän noiden jätärisekottimien ero 1.2 TSI koneisiin käytännössä on, ulkoisesti ovat 2011 Ibizan kanssa aivan samanlaiset poislukien että toisen muovikannessa TSI ja toisen TFSI. Koneita kun on nyt kuunnellut käynnissä niin vähän eri ääni niistä lähtee. Audilla ajettu nyt 52 000 eikä tietoa onko jakopään ketjua vaihdettu, pitänee kysyä huollosta. Jos sitä ei ole vaihdettu niin nythän voisi käynnistää kestotestin tuosta aikapommista ja katsoa porsiiko se, vuodessa tulee noin 25 000 km ja vuosi liisaria jäljellä. Ibizassa ketju on vaihdettu 15 000 km kohdalla ja nyt lasissa 15900 km.

Jos nyt noista jotain hyvää voi sanoa niin ainakin kulkupuoli sekä ajonautinto on kunnossa 1.2 TFSI + S-tronic yhdistelmällä. Olin tosiaan aivan vakuuttunut että kiulussa on 1.4 TFSI kone.

Sen verran päivitystä Audin suhteen että kampanjoina ei ole korjattu kuin se turbon välilevy eli ketju on alkuperäinen. Kyselin ketjusta kun se mielestäni kylmänä pitää rallatusta, ei tosin mitään hälyttävää ääntä ja kyselin näistä 1.2 TSI /TFSI koneiden porsimisista. Ei ole kuulemma ongelmaa tuon koneen kanssa mutta samalla varattiin kahden päivän aika tutkimiseen sekä mahdolliseen ketjun ja kiristimen vaihtoon. Sijaisautoa kun kyselin niin tuli vastauksena ettei maahantuonti annan autoa edes takuutapauksissa, nyt sain kuitenkin goodwillinä Audi A1 ajoon bensan kustannuksilla :-) Aika varman päälle pelataan ottaen huomioon ettei koneiden kanssa ole ollut ongelmia :-) Hienosti kuitenkin hoidettu Audicenteriltä eli iso + sinne.

Eli todistettavasti yhdistelmällä 1.2 TFSI + DSG7 pystyy ajamaan ilman vikoja ainakin sen 51 000 km mitä mittarissa nyt on. Hienosti on muuten pelannut eli mitään ongelmia ei auton kanssa varsinaisesti ole ollut.

Karvesak

#2597
On lähes selvää,ettei ole mitään järkeä ajaa noin 30t/samoilla öljyillä. ei ainakaan Tsi 1.4 moottoreissa. Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä,että LL huolto ohjema on Suomen käyttö/olosuhteissa täysin järjetön. Mutta en usko,että vika olisi tuossa LL/öjyssä vaan liian pitkässä vaihtovälissä. Itsellä Scirocco 1.4 Tsi joka lastutettu ja tehot 210hp 95okt ja 219hp 98oct. Ongelmia ei ole esiintynyt öjyt vaihtuu sudin kanssa 5000km välein öljynä Castrol 5W30 LL. Ky Öljyä saa netistä tilattua Saksasta öldepot 24 alle 7e/litra joten siinäkään suhteessa,että säästäisi kustannuksia ei ole pitkissä vaihtoväleissä mitään järkeä. 30t vaihtovälillä karsta ja lika tukkii Turbon putket ja Ketjunkiristäjä lakkaa toimimasta ja loppu onkin sitten metalli silppua koneen sisällä. Myöskin öljynpaine ongelmat alkavat vaivata moottoria ennen pitkään mm öljypohjan imusiivilä tukkeutuu harmaan lietteen muodostumisen takia. Talvellä kylmäkäynnistykset rasittavat myös öljyä ja bensaa menee öljyn sekaan ohentaen viskositeettiä roimasti. Sitä paitsi öjynvaihdon voi tehdä kätevästi imulaitteella tikun  reijästä ja suodatinkin on kuin tyrkyllä vaihtoon samalla helppo ja nopea homma ja halpa henkivakuutus moottorille. 8)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 04.11.13 - klo:17:24
On lähes selvää,ettei ole mitään järkeä ajaa noin 30t/samoilla öljyillä. ei ainakaan Tsi 1.4 moottoreissa. Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä,että LL huolto ohjema on Suomen käyttö/olosuhteissa täysin järjetön. Mutta en usko,että vika olisi tuossa LL/öjyssä vaan liian pitkässä vaihtovälissä. Itsellä Scirocco 1.4 Tsi joka lastutettu ja tehot 210hp 95okt ja 219hp 98oct. Ongelmia ei ole esiintynyt öjyt vaihtuu sudin kanssa 5000km välein öljynä Castrol 5W30 LL. Ky Öljyä saa netistä tilattua Saksasta öldepot 24 alle 7e/litra joten siinäkään suhteessa,että säästäisi kustannuksia ei ole pitkissä vaihtoväleissä mitään järkeä. 30t vaihtovälillä karsta ja lika tukkii Turbon putket ja Ketjunkiristäjä lakkaa toimimasta ja loppu onkin sitten metalli silppua koneen sisällä. Myöskin öljynpaine ongelmat alkavat vaivata moottoria ennen pitkään mm öljypohjan imusiivilä tukkeutuu harmaan lietteen muodostumisen takia. Talvellä kylmäkäynnistykset rasittavat myös öljyä ja bensaa menee öljyn sekaan ohentaen viskositeettiä roimasti. Sitä paitsi öjynvaihdon voi tehdä kätevästi imulaitteella tikun  reijästä ja suodatinkin on kuin tyrkyllä vaihtoon samalla helppo ja nopea homma ja halpa henkivakuutus moottorille. 8)
Niin että vaihdetaan öljyt 6 kertaa siinä ajassa, mitä ohjekirja suosittaa? Ostetaanko nyt vielä uudet talvi ja kesäpyörät joka sesongille. Myös jarrut kannattaa vaihtaaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Saadaan ajamisesta halpaa ja henkivakuutus koko ajamiselle. Kukin tyylillään. :o
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

repomies

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 04.11.13 - klo:19:14
Niin että vaihdetaan öljyt 6 kertaa siinä ajassa, mitä ohjekirja suosittaa? Ostetaanko nyt vielä uudet talvi ja kesäpyörät joka sesongille. Myös jarrut kannattaa vaihtaaa renkaiden vaihdon yhteydessä. Saadaan ajamisesta halpaa ja henkivakuutus koko ajamiselle. Kukin tyylillään. :o

Ei tuossa mitään puhuttu renkaista, turha saivarrella.

Jos öljyä menee yläkautta vaihtaessa 4 litraa 7 euron litrahintaan, se on 28 euroa. Mikäli netistä tilaa isomman satsin alkuperäisiä suodattimia, ei niistäkään 8 euroa enempää tarvitse maksaa per kappale. Kokonaiskustannus on siis 28+8=36 euroa per 5000km. Eli 0,7 senttiä per kilometri.

Ei toki aivan ilmaista, mutta voihan tuossa nuukailla ja nostaa vaihtovälin vaikka kymppitonniin.

Offtopiccia: omassa corollassa on nykyään öljynvaihtoväli alle 5000km (vaihtoväli on yksi vuosi). Vaikka siinä nyt jakoketju onkin astetta kestävämpää sorttia. ;D

pomo

Ei ehkä osuvimpia vertauksia tuo renkaiden vaihto, eikä jarrut. Asioissahan voi käyttää myös omaa järkeä, ei pakko mennä heikoille jäille, vaikka naapurit sanoo, että "joo,joo kestää se". Itse olen tullut tuohon samaan tulokseen, että en usko LL ohjelmaan ja vaihdan nuukana öljyt vuosittain/15 000tkm.

Ei se ainakaan huonompi vaihtoehto ole kuin joka toinen vuosi. Huolto-ohjelma suositukset on tehty jonkun muun pohjoisen ilmaston mukaan...

jarkko_h

#2601
Lainaus käyttäjältä: repomies - 04.11.13 - klo:19:27
Ei tuossa mitään puhuttu renkaista, turha saivarrella.

Jos öljyä menee yläkautta vaihtaessa 4 litraa 7 euron litrahintaan, se on 28 euroa. Mikäli netistä tilaa isomman satsin alkuperäisiä suodattimia, ei niistäkään 8 euroa enempää tarvitse maksaa per kappale. Kokonaiskustannus on siis 28+8=36 euroa per 5000km. Eli 0,7 senttiä per kilometri.

Ei toki aivan ilmaista, mutta voihan tuossa nuukailla ja nostaa vaihtovälin vaikka kymppitonniin.

Offtopiccia: omassa corollassa on nykyään öljynvaihtoväli alle 5000km (vaihtoväli on yksi vuosi). Vaikka siinä nyt jakoketju onkin astetta kestävämpää sorttia. ;D

Tuo 6 kertaiseksi tihennetty öljynvaihtoväli on täyttä tuubaa. Se toki onnistuu ja on halpaa, jos siihen on tilat. Kerrostalossa asuvalla tavan tallaajalla moiseen ei vaan ole tiloja. Tämän lisäksi nyrkkipajoja ei uskalla käyttää, koska herr fuhrer asenteella toimiva tehdas ja maahantuoja käyttää kaikki tekosyyt tuotevastuun eväämiseen.

Eli suurimalle osalle jää vaihtoehdoksi öljyjen vaihto merkkihuollossa. Tulee aika kalliilsi jos sen tekee 6000 km välein. Raha ei ole ainoa aspekti vaan myös ajanhukka. Ainakaan tähän taloon ei tule pyhää lehmää, jota joutuu hinkkaamaan 6t välein.

Jos maahantuojan mielestä 30tkm vaihtoväki ei riitä, niin ilmoittavat siitä virallisesti. Tulee samalla TM... testeissä rehellisemmät ylläpitokulut näille kohtuu lyhyet huoltovälit vaativille ja käsiin lahoaville VAG räppänöille.

meisterstuck

Eikö maahantuoja ole vain välikäsi? Tehdashan se tuotteistaan vastaa?
Tehtaanväellä Saksassa saattaa olla öljynvaihtovälistä myös monta mielipidettä.

Moottorisuunnittelija haluaisi vaihdon esim. 10000km välein. Markkinointiosasto tykkäisi ettei tarvitsisi vaihtaa koskaan..

Qwea

Lainaus käyttäjältä: Karvesak - 04.11.13 - klo:17:24
On lähes selvää,ettei ole mitään järkeä ajaa noin 30t/samoilla öljyillä. ei ainakaan Tsi 1.4 moottoreissa. Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä,että LL huolto ohjema on Suomen käyttö/olosuhteissa täysin järjetön. Mutta en usko,että vika olisi tuossa LL/öjyssä vaan liian pitkässä vaihtovälissä. Itsellä Scirocco 1.4 Tsi joka lastutettu ja tehot 210hp 95okt ja 219hp 98oct. Ongelmia ei ole esiintynyt öjyt vaihtuu sudin kanssa 5000km välein öljynä Castrol 5W30 LL. Ky Öljyä saa netistä tilattua Saksasta öldepot 24 alle 7e/litra joten siinäkään suhteessa,että säästäisi kustannuksia ei ole pitkissä vaihtoväleissä mitään järkeä. 30t vaihtovälillä karsta ja lika tukkii Turbon putket ja Ketjunkiristäjä lakkaa toimimasta ja loppu onkin sitten metalli silppua koneen sisällä. Myöskin öljynpaine ongelmat alkavat vaivata moottoria ennen pitkään mm öljypohjan imusiivilä tukkeutuu harmaan lietteen muodostumisen takia. Talvellä kylmäkäynnistykset rasittavat myös öljyä ja bensaa menee öljyn sekaan ohentaen viskositeettiä roimasti. Sitä paitsi öjynvaihdon voi tehdä kätevästi imulaitteella tikun  reijästä ja suodatinkin on kuin tyrkyllä vaihtoon samalla helppo ja nopea homma ja halpa henkivakuutus moottorille. 8)

Kannattaa ne välillä laskea propun kauttakin niin tulee moskat pois öljypohjasta. Eräällä tutulla oli volvossa ongelmia öljynpaineen kanssa vaikka moottoriöljy vaihdettiin alle 10tkm välein. Syynä oli se, että öljyt oli aina imetty yläkautta ja hiljalleen kertyi öljypohjaan tavaraa. Öljypohjan irroitus ja pesu poisti ongelman.

RoccoScientist

Joissakin maissa 5000 km voi olla upouuden auton normaali öljynvaihtoväli ja muilla merkeillä 20000 km taitaa nykyisin olla Suomessa normi. Sitten kun ottaa huomioon, että Karvesakin tapauksessa on viritetty auto ja vielä sen mahdollisuuden, että tehoja hyödynnetään (ehkä jopa radalla), niin ei tuo auton keston kannalta mitään erityistä liioittelua minusta tosiaan ole. Antaako tuo oikeasti paremman turvan kuin 10000 km:n huoltoväli? Paha sanoa kun ei tiedä todellista käyttötapaa, mutta rahallisesti kyse ei ole tosiaan kovin suuresta menetyksestä kun homman kerran pystyy tekemään itse. Ei tätä tietenkään kaikille soveltuvana vaihtoehtona voi pitää, mutta kolmen kympin vaihtoväli kuulostaa vuorostaan säästämiseltä väärässä paikassa.

Kiinnostaisi kyllä tietää missä kunnossa öljyt yleensä ovat noissa LL-ohjelmaa noudattavissa autoissa juuri ennen huoltoa, kun täälläkin on annettu ymmärtää, että menisivät huonoksi aika nopeasti. Paljonkos se öljyn testauttaminen oikein maksaa?
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

pomo

Edellenkin se vastaus on, että todella huonossa kunnossa! Ihmiset ovat vaan sitä mieltä, että kun niin saa tehdä (ajaa 2v samoilla öljyillä) niin minä ainakin teen ja sitten saa hajota jos hajoaa!

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Qwea - 05.11.13 - klo:00:53
Kannattaa ne välillä laskea propun kauttakin niin tulee moskat pois öljypohjasta. Eräällä tutulla oli volvossa ongelmia öljynpaineen kanssa vaikka moottoriöljy vaihdettiin alle 10tkm välein. Syynä oli se, että öljyt oli aina imetty yläkautta ja hiljalleen kertyi öljypohjaan tavaraa. Öljypohjan irroitus ja pesu poisti ongelman.
Oman Volkswagen autoni huoltokirjassa on öljynvaihtokohdassa huomautus c), jossa on mainittu:
- Moottoriöljyn poisto vain laskemalla, ei imupoistoa

Epes

Lainaus käyttäjältä: pomo - 05.11.13 - klo:17:29
Edellenkin se vastaus on, että todella huonossa kunnossa! Ihmiset ovat vaan sitä mieltä, että kun niin saa tehdä (ajaa 2v samoilla öljyillä) niin minä ainakin teen ja sitten saa hajota jos hajoaa!

Edesmennyt appiukkoni ajeli 80/90 -luvuilla 100tkm vuodessa työajoa pääasiassa Saabeilla. Öljyt hän vaihtoi 50tkm välein eikä öljy ollut edes tuolloin mitään huippuöljyä. Hyvin hänen autonsa pelasivat kolmen vuoden ajan per kärry, ei mitään kummempia ongelmia, ei varsinkaan mitään öljyyn liittyvää. Täyttä kukkua että nykyauto hyytyy 30tkm. matkalla öljyn laatuun. Pääasia että sitä öljyä on. 

tärpätti

No tänne on turha tulla vertaamaan saabeja nyky vagiin. paljon on materiaalit, öljyt muuttunu.  osaan vaikuttaa kiristyneet päästö vaatimukset jne. myös moottorit on suunniteltu ihan erilaisilla varmuus kertoimilla kuin ennen vanhaan, eikä tässä ole menty parenpaan suuntaan.

öljy voi mennä luiruksi, vuotaa stefojen välistä paljon ajettuna, mutta tätäkään ei usko ennenkuin itse sen näkee. lyhyemmällä vaihtovälillä pysyy sisällä mutta pitkä voi olla liikaa.
Octavia BKD

Epes

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 05.11.13 - klo:19:05

öljy voi mennä luiruksi, vuotaa stefojen välistä paljon ajettuna, mutta tätäkään ei usko ennenkuin itse sen näkee. lyhyemmällä vaihtovälillä pysyy sisällä mutta pitkä voi olla liikaa.


No tuota ei kyllä näkemättä usko ... ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy