TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

SNG

Lainaus käyttäjältä: pomo - 22.10.13 - klo:08:33
Tai ainakin pitää,olla valmis puolustamaan oikeuksiaan käräjillä, jossa rahaa palaa varmasti enemmän kuin tuo muutama satku lisää huoltoihin! On se pölhö saanut tässä joskus nenilleen aika kivasti, mutta harva jaksaa riidellä vuosia...

Viimeinen kommenttini tähän caseen. Korjataan vielä sen verran (kuten alkuperäisessä kommentissa mainitsin) että hoitaa tuttavansa auton casea. Tuttava on Iäkäs sydänvikainen eläkeläinen, joka toimii pyörätuolia käyttävän puolisonsa omaishoitajana. Heidän kanssaan saati merkkihuoltoliike, maahantuoja tai auton myyjäliike eivät halunneet neuvotella asiasta. Kyse on tässä nyt eniten periaatteista ja yrityksen toimintatavoista ja halusta niiden parantamiseen. Tiedän että tavarantarkastaja käy auton seuraavaksi läpi. Maahantuoja tai myyjä ei omalla kustannuksellaan vauriota ole ymmärtääkseni halunnut tutkia. Ko huoltoliikkeeltä sitä ei ole oletettukaan, kun on vain ollut lähin huolto vaurion tapahduttua, ja auto hinattu sinne.


Samasta syystä olen itsekin omasta pikkuruostejutusta kirjoitellut, periaatteesta.


Tureq

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.10.13 - klo:08:29
Oliko se FFP:llä mainittu, että Oulun seudulla tielle levitettäisiiin myös muurahaishappoa .....pitäneekö kutinsa?

Ilmeisesti tuo kotelosta löytyvä ruskea pöly on suurimmalta osaltaan hihnan rispaantumisesta kertynyttä hihnapölyä.

Kyllä se on Oulun(kin) alueurakassa ihan normaalia suolaliuosta ja suolahiekkaa mitä sinne kylvetään. En usko että yksikään alueurakka pystyy ilman mitään tutkimusavustuksia käyttämään muita aineita. Hintasyistä.

kuvaustakin

Kirjoitan tästä jakoketjuongelmasta vaikka asia ei auton puolesta minua koske. Valaisen asiaa hieman valmistajan/maahantuojan näkökulmasta. Olen "aikaisemmassa elämässä", ei kuitenkaan kauaa sitten, ollut työskentelemässä erään hyvin suuren germaanivetoisen yhtiön riveissä. Tätä kautta olen päässyt tutustumaan mielenkiintoiseen takuumaailmaan. Jos ja usein kun, laitteissa on ollut vikaa ja vieläpä takuuajan puitteissa on ollut äärimmäisen ikävää selvitellä asioita. Jos vika on ollut täysin kristalliinkirkkaasti valmistajan vika josta asiakas reklamoi niin järjestään pelataan aikaa. Luvataan laittaa asiantuntija vilkaisemaan laitetta jne... Tietenkin pidetään huolta että kiire ei ole paikalle mennä tilannetta toteamaan vaan yritetään yhdistää muita menoja samaan suuntaan jotta,tietenkin, saadaan kuluja mahdollisimman alhaiseksi. Asiakashan joutaa odottamaan...
Ja tietenkin paikan päälle tultaessa on ohjeistettu epäsuorasti että jollain tavalla laitteen toimimattomuus saadaan asiakkaan piikkiin. Olkoon sitten jokin nimellinen puute vaikkapa huolto-ohjelmassa jolla ei ole tuon taivaallista merkitystä laitteen toimimattomuudelle mutta siinä on jo silloin saatu tietynlainen yliote ja neuvotteluvaltti asiakkaan suuntaan. Joka siis tarkoittaa käytännössä sitä että pikkaisen jotain kättä pitempää tarjoamalla saadaankin laitteessa oleva vika näyttämään ikäänkuin asiakkaan aikaansaannokselta.
Tämä tapa on nimenomaan sattunut yhtiöissä joissa on germaaninen johtamistapa. Heillä kun on näkökulma että he yli-ihmisinä pystyvät tekemään täydellisen laitteen, lupaamaan ummet ja lammet markkinointimiesten toimesta ja lopuksi sysäämällä kaiken asiakkaan laiminlyöntien piikkiin. Tämä esimerkki ei nyt ole vw-konsernissa mutta hyvin monissa eurooppalaisissa konserneissa tapana. Ja kun olet vielä suuri ja mahtava niin silloin ei kannata kovin paljon nähdä vaivaa asiakastyytyväisyyteen koska ostavat ne kuitenkin tavaran tulevaisuudessa. Näin se vaan menee.
Toki mielenkiinnolla seuraan saako sosiaalinen media muutoksia toimintatavoissa!

possupata

Jaahas Skodan Facebook sivuilta on kadonnut viestini, enkä enää pysty kirjoittamaan sinne uusia aiheita. Pystyn kommentoimaan heidän päivityksiään kuten mikä on paras väri...jne

Helkama Autoa myöten on todettu, että tapauksessani on toimittu oikein ja asiakkaan eduksi. Luulisi, että heillä ei olisi mitään sitä vastaan, että jaan kokemukseni kuinka hienosti hoitivat. No mutta www.skoda-octavia.fi saitti on olemassa.

Passo1983

Olen uusi jäsen ja voisin omalta osaltani heittää myös lu-hani tähän soppaan. Ostin viime viikolla 160000km ajetun octavia combin 2009, 1.8TSI 4x4. Kauppiaan mukaan ketjun kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, mutta varmistin myös asian entiseltä omistajalta jolla ei myöskään ongelmia ollut esiintynyt, hän puolestaan oli varmistanut asian ennen omistustaan auton ensimmäiseltä omistajalta jolla valtaosa kilometreistä oli kertynyt, ja sama vastaus ei ongelmia, eli ketju on pelannut kuin unelma koko tuon 160 000km. Tuleeko huoltokirjaan jotain merkintää mikäli ketju on vaihdettu / tarkastettu, tai saako sitä jostain selville? Tosin luulen että jos ketju on jo näin kauan kestänyt, se toivottavasti kestää sen niin paljon puhutun moottorin eliniän ;) "koputtaa puuta"
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

TinQ

Niin, tätä palstaa lukiessa saa kyllä sen käsityksen, että joka ikinen tsi-kone laukeaa ennen 100tkm, kuten omani 90tkm kohdalla.

Nämä vag autot ovat kuitenkin niin älyttömän suosittuja täällä meilläkin, että luulisi asiasta olleen jo valtava halo näiden foorumien ulkopuolellakin.
Sinänsähän tämä suosio tarkoittaa myös sitä, että jos 1% koneista hajoaa ennenaikaisesti, on se silti kymmenien tuhansien myyntimäärillä satoja tapauksia, jotka sitten omistajat itseni tapaan tukkivat täällä intternetissä keskustelupalstat kiukkuisilla kommenteillaan.

Sinänsä mukava kuulla, jos 1.8TSI:llä on 160tkm jo päässyt ensimmäisellä ketjulla. Antaa vähän valoa pimeyteen :)
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

Passo1983

Toivotaan että kestää toisen moisen vielä ;)
Otin kuitenkin 6kk takuuvakuutuksen JOS jotain käy niin 300e omavastuulla vakuutusyhtiö korjaa kaiken, tai ainakin niin mainostivat :D
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 23.10.13 - klo:19:59
Toivotaan että kestää toisen moisen vielä ;)
Otin kuitenkin 6kk takuuvakuutuksen JOS jotain käy niin 300e omavastuulla vakuutusyhtiö korjaa kaiken, tai ainakin niin mainostivat :D

Liikkeestä ostetulla käytetyllä autolla on 6kk "takuu" ilman ylimääräisiä takuuvakuutuksia.

Passo1983

Ei ole mikään iso liike mistä ostin, ja ainakin myyjä sanoi että ei sellaista olisi... Tiedä sitten ? Ylöjärven Autotalo oli paikka.
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

SNG

Kyllä se virhevastuu puolivuotta vaan vaihtoautosta on.

Jos myyjä myi tuon takuuvakuutuksen, sai siitä varmaan myyntiprovisiot.

Virhevastuuhan kattaa kaiketi piilevät viat. Takuuvakuutuksesta sitten muita vikoja, joita virhevastuu ei kata.

tet

^ Itse asiassa se 6 kk raja käytetyn ostossa ei ole mikään virhevastuun raja, vaan virheolettaman raja. Eli jos käytettyyn autoon tulee vika 6 kk sisällä ostohetkestä, asia tulkitaan niin että vika on ollut autossa ostohetkellä. Virhevastuulla ei ole mitään kiinteää takarajaa käytetyn ostossakaan, vaan samoilla säännöillä mennään kuin uuden auton tapauksessa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

axe

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 24.10.13 - klo:11:21
Ei ole mikään iso liike mistä ostin, ja ainakin myyjä sanoi että ei sellaista olisi... Tiedä sitten ? Ylöjärven Autotalo oli paikka.

olikahan sattumaa,uudessa kuluttajalehdessä oli "joku ylöjärveläinen  autoliike" saanut kunnian päästä kahteen eri tarinaan eikä välttämättä positiivisessa mielessä...

pomo

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 23.10.13 - klo:18:32
Niin, tätä palstaa lukiessa saa kyllä sen käsityksen, että joka ikinen tsi-kone laukeaa ennen 100tkm, kuten omani 90tkm kohdalla.

Nämä vag autot ovat kuitenkin niin älyttömän suosittuja täällä meilläkin, että luulisi asiasta olleen jo valtava halo näiden foorumien ulkopuolellakin.
Sinänsähän tämä suosio tarkoittaa myös sitä, että jos 1% koneista hajoaa ennenaikaisesti, on se silti kymmenien tuhansien myyntimäärillä satoja tapauksia, jotka sitten omistajat itseni tapaan tukkivat täällä intternetissä keskustelupalstat kiukkuisilla kommenteillaan.

Sinänsä mukava kuulla, jos 1.8TSI:llä on 160tkm jo päässyt ensimmäisellä ketjulla. Antaa vähän valoa pimeyteen :)

Minä tiedän monta tsi vag-auton omistajaa ihan oikeassa elämässä, mutta en ketään jolla se olisi rikkoontunut ketjuvian vuoksi. Ketjuvioista olen kuullut vain täällä netissä, joten veikkauksesi korkeintaan 1% rikkoontumisesta pitää varmaan varsin hyvin paikkansa! Ja noitten 1.8 osalta varmaan vielä vähemmän!

Scodillakki

Lainaus käyttäjältä: pomo - 24.10.13 - klo:12:21
Minä tiedän monta tsi vag-auton omistajaa ihan oikeassa elämässä, mutta en ketään jolla se olisi rikkoontunut ketjuvian vuoksi. Ketjuvioista olen kuullut vain täällä netissä, joten veikkauksesi korkeintaan 1% rikkoontumisesta pitää varmaan varsin hyvin paikkansa! Ja noitten 1.8 osalta varmaan vielä vähemmän!

Itse tiedän  hyvin 3kpl TSI moottoreita lähipiirissä, joista kahdessa on venynyt ketju ennen 100tkm. Myös nuo levinneiden 2kpl TSI mottoreiden omistajia on yritetty ja jopa onnistuttu laskuttamaan melkoisen reilusti remontista. Omat johtopäätökseni ovat asiasta aika selvät ja pitävät ainakin minut kaukana ko. moottorilla olevista autoista :'(
Audi A4 40 TFSI business advanced 2020
ja
MB:t
w210
W212

Wekotin

Töissä meillä on noin 100-henkinen työyhteisö. TSI-koneisia on viimeisen tiedon mukaan kuudella. Näistä kahdesta on mennyt jakoketju (ja kahteen tehty DSG-remonttia). Luku oli isompi aiemmin, koska yksi murheenkryynin omistaja vaihtoi työpaikkaa. Mielestäni pikkasen liikaa on "huonoa säkää". Noin pienissä piireissä, silti jutut tehokkaasti leviää ja kaksi on jo vaihtanut autonsa muuhun kuin VAG-konsernin tuotokseen. Ilmeisesti pelästyivät.

sakal83

Tämä palsta antaa kuvan, että lähes jokainen TSI kone tulee jossain vaiheessa paukahtamaan. Onhan tämä juuri niitä vikoja varten aloitettukin, mutta kyllä TSI konetta harkitsevan ei kannattaisi tätä palstaa aivan sokeasti lukea. Palstaa jossa pidetään yllä toimivia, ei korjattuja koneita ei tietääkseni ole ja eihän sellaista kukaan jaksaisi lukeakaan.
Itse en henkilökohtaisesti tunne ketään, kellä olisi jakoketju venynyt, tai kone vioittunut. Toki en nyt TSI koneilla ajavia tunnekaan kuin korkeintaan 10kpl.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

ConD

Tämä ketjuongelma on luonteeltaan sellainen, että ongelman oireet kuuluvat kauan ennen varsinaista isoa vahinkoa. Tämän vuoksi esimerkiksi itse osasin hyvissä ajoin pärinöiden jälkeen mennä liikkeeseen vaihdattamaan pelkän ketjun ennenkuin mitään muuta menee.

Minulla on nyt n. 13tkm takana uudella ketjulla ja pärinöitä on kuulunut satunnaisesti ja vain tietyissä tilanteissa, kun öljyt on ajettu lämpimiksi ja pihassa joutuu vaikka monta kertaa peräkkäin konetta starttailemaan, niin yhdellä kerralla voi tuolloin pärähdys käydä.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Passo1983

Onkohan jossain jonkinlaista "äänimallia" tuosta pärähdyksestä/rallatuksesta jos sellaista joskus alkaa kuulumaan, vai onko se niin paljon erilainen normiääneen verrattuna että tunnistaa vaikka istut auton sisällä ovet suljettuina kun starttaat?
Axe löytyykö tuosta jutusta nettilinkkiä jostain, ihan mielenkiinnosta?
Tuo 6kk takuuvakuutus maksoi noin 300â,¬ josta itse maksoin 100â,¬ ja myyjä loput.
Ex vagit: Audi A4 Avant 1.8TFSI Q 2012, Skoda Octavia Combi 1.8Tsi 4x4 2009,
VW Passat variant sportline 2.0tdi 2006,
Audi A3 1.8T ambition 2000

ConD

Kyllä se ovet suljettunakin kuuluu.

Ã,,äninäytteitä on tässäkin ketjussa esitelty. Omanikin laitoin youtube-linkkinä jo aiemmin: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.msg321871#msg321871
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

pomo

Eli se on vähän niin kuin outoa ääntää moottorista, äääh se mitään meinaa. Kovaa ajoa vaan ::)

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: ConD - 24.10.13 - klo:13:38
Tämä ketjuongelma on luonteeltaan sellainen, että ongelman oireet kuuluvat kauan ennen varsinaista isoa vahinkoa. Tämän vuoksi esimerkiksi itse osasin hyvissä ajoin pärinöiden jälkeen mennä liikkeeseen vaihdattamaan pelkän ketjun ennenkuin mitään muuta menee.
Tämän ketjukoneen "ennakkovaroittelunhan" ennen särkymistään voisi sanoa olevan hihnakoneeseen verrattuna jopa positiivisen asian. Näin, mikäli ketju aina säännönmukaisesti itsestään varoittelee? Muistelen hämärästi jonkun tänne kirjoitelleen ketjukoneensa jaon hypänneen ilman ennakkovaroittelua?

Hihna ei taida itsestään paljoa etukäteen varoitella vaan lävähtää laakista poikki, jopa ennen huolto-ohjelmassa määriteltyä vaihtoaikaa. Tällä tarkoitan lähinnä tai ainakin noita tapetilla olevia "Oulunseudun remmejä".

Ehkäpä suurilta vahingolta vältyttäisiin molempien osalta paremmin, mikäli ketjun tai hihnan kunnon tarkkailu otettaisiin "luupin alle"? Kuunneltaisiin aktiivisen säännöllisesti ketjukoneen "äännähtelyä" sekä pyydettäisiin huollon yhteydessä tarkistamaan hihna vaikka tarkistus ei huolto-ohjelmaan varsinaisesti kuuluisikaan niillä kilometrilukemilla.

Lisäkustannuksiahan tietenkin ylimääräisistä tarkistuksista ja osien ennenaikaisista uusimisista syntyy, mutta halvempaa se kuitenkin lienee kuin moottorin täystuho.   
Joutilas 76v

ConD

Olen Oulunseudulla tällä vuosituhannella toistasataatuhatta kilometriä ajanut, joista pääosan hihnajakopäisillä koneilla. Ne ei kyllä ääntä itsestään pidä. Jos räpsähtävät, se on kerrasta poikki, ilman ennakkovaroituksia.

Tuo yksi ennakkovaroituksetta rikkoutunut TSI jakopää... mitä siellä on tapahtunut? Sekö ei ole koskaan rallattanut? Paha sanoa mitään huhupuheiden perusteella. Toki asiaan vihkiytymätön ummikko ajattelee vian tulevan yhtäkkiä jos ei ole koskaan autoaan kuunnellut tai ihmetellyt, mutta yhtäkkiä se jättääkin tienpäälle. Eipä oman autoni entinen käyttäjäkään mitään ketjusta osannut sanoa kun kauppojen jälkeen siitä kysyin. Yllättyi kovasti kun kerroin remontista.

Mutta ei viat huollossakaan aina esiin tule. Oma autoni kävi normaalissa huollossa tammikuussa 2013, eikä siellä ollut huoltopenat mitään aiheesta tuumanneet. En tiedä minkälaisia vaikkukorvia siellä on, sillä toisessa merkkihuollossa helmikuussa 2013 asentaja oli heti autoa halliin ajaessaan/startatessaan tuumannut "pelin selväksi". Ei tämä asioista puhuminen ja tiedostaminen huono asia ole, kunhan asioita ei paisutella turhaan.

1.2TSI ketjusetin ja kiristäjän hinta tänäpäivänä on marmoritiskiltä karvan alle 200e. Ylempi hammaspyörä siihen kaveriksi ja kopan uudet ruuvit, tiivistysaineet ja työ päälle. Kaikkineen jakohihnaremontin hinnoissa pyöritään kohta. Sama vaikka sen maagisen 90tkm välein vaihtelisi (jos vaan sinne kestää.. ;))
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Vaarivanhus

Taisi olla alla oleva viesti, jossa muistelin kerrotun jakopään särkyneen ilman varoituksia. Eipä tuossa tosiaankaan sanota juuta eikä jaata, onko rallatellut vaiko ei ennen särkymistä eli muistin väärin.

Lainaus käyttäjältä: kumiluu - 14.11.12 - klo:21:25
Nuo pohdiskelut kässärin päälläolosta tai vaihteista on turhia.
Mulla meni jakopää DSG-koneessa. Ajoin auton parkkiin tasaisella alustalla, laiton vaihteiston P-asentoon ja sammutin moottorin.
Käynnistin samassa P-asennossa kahden päivän jälkeen ja jakopää hajosi.
Revi siitä sitten!

Taitaa olla aika pieni osa autoilijoista sellaisia, jotka kuuntelevat autonsa moottorin ääniä tunnistaakseen sen toiminnasta jotain. Suurinta osaa ei taida kiinnostaa tai eivät ymmärräkään autostaan juuri muuta kuin minne laitetaan pissapojan nestettä tai polttoainetta. Ota siinä sitten maallikkona selkoa, jos moottorista alkaa kuulua jotain uusia ääniä, joiden syistä ei kerrota edes ohjekirjassa. Niin kauan kuin auto liikkuu ja se pörisee eikä laske alleen, on kaikki hyvin. Aika lailla taitaa monikin olla korjaamon asiantuntemuksen ja valppauden varassa?

Tuo ConD:n mainitsema asia, että ketjunvaihdon kustannus lähestyy hihnanvaihdon hintaa, ei kuulosta ollenkaan pahalta. Kunhan vain yrittää olla sen verran autostaan kiinnostunut ja "teknisesti sivistynyt", että ymmärtää vaihdattaa uuden ketjun riittävän hyvissä ajoin. Missä kohtaa se "riittävän hyvissä ajoin" on, lieneekin koko hommassa se vaikein asia.
Joutilas 76v

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 24.10.13 - klo:14:27
Onkohan jossain jonkinlaista "äänimallia" tuosta pärähdyksestä/rallatuksesta jos sellaista joskus alkaa kuulumaan, vai onko se niin paljon erilainen normiääneen verrattuna että tunnistaa vaikka istut auton sisällä ovet suljettuina kun starttaat?


Joo, ainakin meillä pärähdys oli niin selvä verrattuna normi starttiin, että sen huomasi heti jo kun se tapahtui ekan kerran, ja auton sisälle hyvin.

Voin kyllä uskoa että on paljon ihmisiä jotka ei kiinnitä siihen mitään huomiota, mutta lähinnä sellaisten piirissä jotka muutenkaan ei välitä mitä ääniä autosta tulee kunhan se kulkee A - B.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

TinQ

Lainaus käyttäjältä: ConD - 24.10.13 - klo:13:38
Tämä ketjuongelma on luonteeltaan sellainen, että ongelman oireet kuuluvat kauan ennen varsinaista isoa vahinkoa. Tämän vuoksi esimerkiksi itse osasin hyvissä ajoin pärinöiden jälkeen mennä liikkeeseen vaihdattamaan pelkän ketjun ennenkuin mitään muuta menee.

Minulla on nyt n. 13tkm takana uudella ketjulla ja pärinöitä on kuulunut satunnaisesti ja vain tietyissä tilanteissa, kun öljyt on ajettu lämpimiksi ja pihassa joutuu vaikka monta kertaa peräkkäin konetta starttailemaan, niin yhdellä kerralla voi tuolloin pärähdys käydä.

Sinänsä hyvä juttu, mutta ihan pelkkä jakoketjun vaihtokin lienee merkkiliikkeessä tuhannen euron lysti, kun pitää purkaa puolet koneesta pois?  :-\

Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

TinQ

Sainpahan auton pois pajalta takaisin ajoon. Nyt on uusi ketju paikoillaan ja turbo vaihdettu.

Sinänsä vähän kumma, että auto täristää kylmästartissa edelleen. Ei kylläkään yhtä rajusti, kuin ennen ketjuremppaa, mutta senverta paljon että kyllä sen kuulee ja penkissä istuen tuntee. Vikavalo ei sentään toistaiseksi ole vilkkunut.

Onko tämä normaalia näissä TSI-koneissa, vai onkohan golffissani vieläkin jotain vialla?

Onko tuon öljynpaine -kiristeisen jakoketjun tyyppiominaisuus se, että kun alle +10c moottoria starttailee kylmillä öljyillä, se ensimmäiset 30 sec hytkyilee kylmyyttään kunnes normalisoituu?

Auto siis golf -08 1.4TSI 103kW.

p.s: Jos jollain sattuu olemaan tasan sama moottori jossain kulkuneuvossaan, niin kuuluuko teilläkin siinä 1500-2500rpm kohdalla kiihdytettäessä sellaista huomiota herättävää pärpätystä koneesta, joka sitten hiljenee >2500rpm?
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

djoh

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 02.11.13 - klo:21:34
Sainpahan auton pois pajalta takaisin ajoon. Nyt on uusi ketju paikoillaan ja turbo vaihdettu.

Sinänsä vähän kumma, että auto täristää kylmästartissa edelleen. Ei kylläkään yhtä rajusti, kuin ennen ketjuremppaa, mutta senverta paljon että kyllä sen kuulee ja penkissä istuen tuntee. Vikavalo ei sentään toistaiseksi ole vilkkunut.

Onko tämä normaalia näissä TSI-koneissa, vai onkohan golffissani vieläkin jotain vialla?

Onko tuon öljynpaine -kiristeisen jakoketjun tyyppiominaisuus se, että kun alle +10c moottoria starttailee kylmillä öljyillä, se ensimmäiset 30 sec hytkyilee kylmyyttään kunnes normalisoituu?

Auto siis golf -08 1.4TSI 103kW.

p.s: Jos jollain sattuu olemaan tasan sama moottori jossain kulkuneuvossaan, niin kuuluuko teilläkin siinä 1500-2500rpm kohdalla kiihdytettäessä sellaista huomiota herättävää pärpätystä koneesta, joka sitten hiljenee >2500rpm?

Jouduitko maksamaan ite jotain ja paljonko oli mittarissa kun hilut vaihdettiin ?

Japoff

1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

M_M

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 02.11.13 - klo:21:34
Sinänsä vähän kumma, että auto täristää kylmästartissa edelleen. Ei kylläkään yhtä rajusti, kuin ennen ketjuremppaa, mutta senverta paljon että kyllä sen kuulee ja penkissä istuen tuntee. Vikavalo ei sentään toistaiseksi ole vilkkunut.

Onko tämä normaalia näissä TSI-koneissa, vai onkohan golffissani vieläkin jotain vialla?

On täysin normaalia, liittyy katalysaattorin lämmitykseen. Aiheesta voi lukea lisää vaikka tuolta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6708.0

Aloitusviesti ei tosin mielestäni ole ihan ajan tasalla, luulen että moottorinohjauksiin on tehty jotain päivityksiä koska ainakin oma autoni (jossa taitaa olla ihan sama kone kuin sinulla) tekee tuota lähes joka kerta päivän ensimmäisessä startissa. Ei vaikutusta onko ulkona pakkasessa vai autotallin +20 lämmöissä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Arcca

Tätä ei voi kyllä yleistää, ei meidän TSI kyllä hytkyile tai täristä kylmäkäynnistyksessä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy