TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

Ihan arvauksella menee että jakoketjun kotelo vuotaa.

Kun auto on kerran toiminut ennen ketjun vaihtoa ja nyt on alkanut vuotamaan niin ainoa paikka mikä on otettu auki on tuo kotelo. Paikkakin sopisi tuohon vikakuvaukseen.

skriko

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 06.10.13 - klo:18:04
Ihan arvauksella menee että jakoketjun kotelo vuotaa.

Kun auto on kerran toiminut ennen ketjun vaihtoa ja nyt on alkanut vuotamaan niin ainoa paikka mikä on otettu auki on tuo kotelo. Paikkakin sopisi tuohon vikakuvaukseen.

Mikä sillä kotelossa sitten vuotaa?

tapanixxx

Öljyt tulee pihalle kotelosta, jossa sijaitsee jakoketju? Tämä on oma arvaukseni, ja tukee sitä että se on otettu auki kun ketju on vaihdettu. Ehkä tiivistetty huonosti?

skriko

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 06.10.13 - klo:18:17
Öljyt tulee pihalle kotelosta, jossa sijaitsee jakoketju? Tämä on oma arvaukseni, ja tukee sitä että se on otettu auki kun ketju on vaihdettu. Ehkä tiivistetty huonosti?

Ok. Kumma kun kukaan ei osaa mitään tehdä kerralla kuntoon. Katoin että kotelon tiiviste on vaihdettu.Ainakin työselosteen mukaan ja kaikenmaailman silikonimassoja laitettu. Huomenna korjattavaks sitten uudestaan. Tarkkana ihmisenä eniten pännii tallin lattia kun on uusi talli. ;D

tarzi

Tai sitten stefan asennus mennyt huonosti, ne on nykyään melko vitjamaisia ja voi alkaa vuotaa vasta pienen hetken päästä remontista.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Mäkkäri

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 06.10.13 - klo:16:05
Onko kenellekään tullut rallatus- tai muita ongelmia jakoketjun kiristimen uusimisen jälkeen?

Ei ole, ei. Vaimon auton uudella moottorilla ajettu nyt n.11.000 km ja kone käy yhä siististi ilman sivuääniä. Vanhan konekkaan ei pitänyt ketjun osalta ylimääräisiä ääni ketjunvaihdon jälkeen mutta rupesi muuta melua pitämään jonka vuoksi vaihdettiin uusi moottori. 38.000 km muistaakseni oli takana.
Ja kun puhutaan, että jokainen moottori on yksilö niin ainakin meidän kohdalla se pitää paikkansa. Nimittäin uuden moottorin käyttöominaisuudet ovat paljon jouheammat, tasaisempi vääntö, napakampi vastaus kaasuun ja se oikeasti lähtee kunnon laukkaan vielä 4000 rpm/alkaen kun vanha kone tuntui puutuvan tuossa vaiheessa. Voihan olla, että softassakin on jotain eroa mutta persdynon mukaan erot ovat merkittävät. 
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 06.10.13 - klo:16:53
Suurin osa autonostajista tuskin ovat kuulleetkaan asiasta ja tuo pr-ongelmahan olisi voitu hoitaa antamalla ketjulle esim 200t takuu.
Arvuuttelulinjallahan tässä taidetaan kaikki olla, kun ei taida kellään täällä kirjoittelevilla sisäpiiritietoa totuudesta? Vai onko? Eniten ainakin minua kiinnostaa, miten isoiksi muodostuu 2012-vuonna ostamani Yetin ketjuremonttikustannukset, jos sillä ajelisin vaikkapa tuon 200tkm. Tarkoitan sitä, montako kertaa ketjuremontin joutuu tekemään ja kenen piikkiin se milloinkin menee? Mikäli ovat pysyvän parannuksen löytäneet, niin mistä vuosimallista lähtien ei ongelmia enää esiinny? Vielä ei autoni ketju rallata eikä edes ole tietoa, tuleeko rallattamaankaan. Epävarmuushan tässä ilman faktatietoa on hankalinta. Se on kuitenkin faktaa, että meillä on ollut 2 autoa TSI-moottorilla, 1.4 kaksoisahdettu kumpikin eli se "surullisenkuuluisin". Toisella ajettiin 90 tkm ja toisella 50 tkm eikä kummassakaan ollut mitään ketjunrallatuksia. Sitten täällä on lukuisia kirjoituksia, joissa ketju ei ole kestänyt kuin muutaman kymppitonnin, vähemmänkin. Se juuri kertoo epätasaisesta laadusta.

Öljynvaihtotiheyden vaikutuksesta ilmiöön en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta väliöljynvaihto on kaikkiin tehty, johtuen siitä, että eräs Volkkarin huoltoneuvoja ikäänkuin "tiskin alta" suositteli sitä "varmuuden vuoksi"  jo vuonna 2008, että sellainen kannattaa tehdä, koska on esiintynyt jonkin suodattimen, olisko ollut imusihti? tukkeutumisia LL-ohjelmaa käytettäessä eli ajettaessa samoilla öljyillä max 30 tkm tai 2 vuotta.

Varmaankin on paljon autonostajia, jotka eivät ole näistä ongelmista kuulleetkaan tai eivät vain välitä, jos vaihtavat autoaan vähän väliä. Sekään ei liene mitenkään tavatonta, että eurooppalainen autonvalmistaja ei mielellään julkisuuteen julistele, mistä on kysymys. Jotenkin on tullut sellainen mielikuva, että japanilaiset ovat avoimempia näissä asioissa, esimerkkinä vaikkapa Toyotan kaasupolkimen hirttämisjuttu tai Nissanin irtoilevat ohjauspyörät. Tai sitten mielikuvani on vain pelkkää luuloa. Tosin ne tapaukset olivatkin turvallisuuden kannalta eri tasoisia kuin jokin jakopään ketjun venyminen.

Mikäli tilanne kehittyy omalta osaltani sellaiseksi, että vielä joskus olen autoa vaihtamassa, niin takuulla alan ennen hankintaa seuraamaan "kiikarissa" olevaa merkin ja mallin keskustelupalstoja hyvissä ajoin ennen ostopäätöstä. Ehkä tyytyisin myös jo muutaman vuoden markkinoilla olleeseen malliin, josta lienee jo lastentaudit karsiutuneet pois? Ostakoot ja testailkoot minun puolestani uusimpia automalleja he, joita viimeistä huutoa olevat mallit kiinnostaa tai lompsa kestää takaiskutkin. Meitä autonostajiakin on tässä suhteessa erilaisia ja hyvä niin.

Oman TSI-moottorisen autoni ostin ennen kuin aloin VagArenaa lukemaan. Valinta perustui poikani 2007-mallisesta, neljä vuotta ajetusta TSI-moottorisesta Jetasta sekä 2011 Tiguanista saatuihin kokemuksiin. Niissä ei ollut kummassakaan mitään mainittavaa ongelmaa. Vasta täällä lukiessani minulla on ollut "ilo" näihin esiin tulleisiin ongelmiin mahdollisuus tutustua ja omiakin ajatuksiani peliin heittää.

Mutta, itse asia kiinnostaa kovasti, mitä loppujen lopuksi selviää, jos yleensäkään on selvitäkseen? Uskon, että meitä uteliaita on täällä minun lisäkseni jonkinmoinen joukko.
Joutilas 76v

s-mod

VV:ltä pitkä juttu. Oma päätelmäni on, On aivan sama miten niitä öljyjä vaihtelee, se ketju porsii, jos se on viallinen. Sama juttu öljyn kulutuksen kanssa. Laatu vaan on ollut huonoa hajonneiden laitteiden kohdalla.
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 06.10.13 - klo:20:17
Oma päätelmäni on, On aivan sama miten niitä öljyjä vaihtelee, se ketju porsii, jos se on viallinen. Sama juttu öljyn kulutuksen kanssa. Laatu vaan on ollut huonoa hajonneiden laitteiden kohdalla.
Samaa mieltä. Ei ketju ole voitelukohteena kummoinenkaan ja onhan se tiiviiden kansien sisällä jossa koko ajan öljyä roiskuu.

Öljynkulutus melkein uudessa autossa on myös melko omituista. Ainakin "ennen vanhaan" öljyn kulutus alkoi lisääntyä vasta jossain päälle 200 tkm ajon jälkeen männänrenkaiden ja sylinterin seinämien kulumisen johdosta, koneesta tuli "väljä" ja sitten se porattiin ja sylinterin seinämät hoonattiin ja laitettiin ylikoko männät.
Vaan nyt on nyt ja jos uudehko auton moottori syö poikkeuksellisen paljon öljyä, niin viallinenhan se on, väittävät huollossa mitä tahansa, että kulutus on normaalia tai toleranssien sisällä. Tietenkin, jos valmistuksessakin on kustannusten säästämiseksi reilunpuoleiset toleranssit, niin eipä se ihme ole, jos huonoja yksilöitäkin sekaan sattuu.
Joutilas 76v

pomo

Se kannattaa tarkkaan miettiä, missä autonsa huollattaa, se huoltoliikehän on avainasemassa takuu-asioissa jos ongelmia tulee!

TinQ

Morjes kaikille,

Minulla taitanee olla omassa -08 1.4TSI 103kW golffissa tämä nimenomainen vika. Kylmästartissa ravistaa, käy epätasaisesti ja päästövalo vilkkuu. Melkoista mekaanista kahinaa kuuluu konehuoneesta myös.

Auto on menossa nyt ensi viikolla merkkihuoltoon remppaan. Kallis lysti, mutta minua nyt eniten kiinnostaisi tietää, että vaihdetaanko sinne nyt jotain parempaa rautaa tilalle, ettei auto seuraavan 40tkm jälkeen ole taas saman vian vuoksi pientareen reunassa konepelti pystyssä?

Vaihtavatko ne sinne jonkin paremman ketjun vanhan tilalle, tai tekevätkö ne jotain muutoksia palikoihin siinämäärin, että voin unohtaa tämän jakoketju -homman mielestäni saadessani auton ehjänä korjauksesta?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

ConD

Kyllä sinne päivitetyt osat menee -08 tilanteeseen verrattuna. Lopullinen vaihdettujen osien lista kiinnostaa toki, eli pyydä se mukaan merkkitiskiltä, kyllä ne sen antavat kun pyydät. Siitä löydetään kaikki mitä autoon on uusittu.

Säännöllinen huoltaminen kuitenkin kannattaa muistaa ketjuremontin jälkeenkin.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Taky

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 07.10.13 - klo:20:02
Minulla taitanee olla omassa -08 1.4TSI 103kW golffissa tämä nimenomainen vika. Kylmästartissa ravistaa, käy epätasaisesti ja päästövalo vilkkuu.

Kierroksilla käy OK?

Toki voi olla kovinkin erilainen tapaus, mutta duunikaverilla meni juur 2011 Sciroccon 1,4 TSI moottori 28tkm ajettuna kokonaan vaihtoon.
Sylintereistä löytyi jotain erikoista - tarkemmin ei tiedossa mitä, mutta tehtaan piikkiin uusi moottori vaikka takuu mennyt jo umpeen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

M@s@

Lainaus käyttäjältä: TinQ - 07.10.13 - klo:20:02
Morjes kaikille,

Minulla taitanee olla omassa -08 1.4TSI 103kW golffissa tämä nimenomainen vika. Kylmästartissa ravistaa, käy epätasaisesti ja päästövalo vilkkuu. Melkoista mekaanista kahinaa kuuluu konehuoneesta myös.

Auto on menossa nyt ensi viikolla merkkihuoltoon remppaan. Kallis lysti, mutta minua nyt eniten kiinnostaisi tietää, että vaihdetaanko sinne nyt jotain parempaa rautaa tilalle, ettei auto seuraavan 40tkm jälkeen ole taas saman vian vuoksi pientareen reunassa konepelti pystyssä?

Vaihtavatko ne sinne jonkin paremman ketjun vanhan tilalle, tai tekevätkö ne jotain muutoksia palikoihin siinämäärin, että voin unohtaa tämän jakoketju -homman mielestäni saadessani auton ehjänä korjauksesta?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)

Minä veikkaan että imusarja on karstassa ja se aiheuttaa kylmänä sytytyskatkoja ja sitä kauttaa taas moottorivalo syttyy...
A4 Allroad & T-Roc 4motion

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: M@s@ - 07.10.13 - klo:20:20
Minä veikkaan että imusarja on karstassa ja se aiheuttaa kylmänä sytytyskatkoja ja sitä kauttaa taas moottorivalo syttyy...

Sopisi vikakuvaukseen. Samaa vaivaa oli aikoinaan meidän 103 kW 1.4:ssa.

Varre5

Karstaa venttiileissä. Ohivuotomittauksella selvisi meidän Golfista tuo karstoittuminen. 40 prosentin vuoto... 2 purkkia Forten valve cleaneria koneeseen ja se auttoi. Mutta ei auta kuulemma pitkään. Mekaaninen kaavinta on perusteellisempi, mutta maksaa 2-3 tonttua. Jäi tekemättä ja auto vaihtui  :-[

TinQ

Lainaus käyttäjältä: Taky - 07.10.13 - klo:20:06
Kierroksilla käy OK?

Toki voi olla kovinkin erilainen tapaus, mutta duunikaverilla meni juur 2011 Sciroccon 1,4 TSI moottori 28tkm ajettuna kokonaan vaihtoon.
Sylintereistä löytyi jotain erikoista - tarkemmin ei tiedossa mitä, mutta tehtaan piikkiin uusi moottori vaikka takuu mennyt jo umpeen.

Tuntuu että kun kone lämpeää, se lakkaa oireilemasta. Mitä kaikkea oireilua tuo venynyt jakoketju yleensä aiheuttaa ennen hyppyä ja täydellistä tuhoa? Mistä sen havaitsee? Ostin autoni nyt viikonloppuna, enkä ole montaa kilometriä sillä uskaltanut ajaa.
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

Sniiki

Tätä ketjua kun lukee niin yleisimmät oireet on pidempiaikainen rallatus/räminä startissa (normaalin 1-2s pitkän metelin sijaan) ja vissiin on varoitusvaloja vilkautellut, eli nuo mitä itseki kuvailit. Toiset kyllä kertovat että on yks kaks poksahtanu startatessa ilman ennakko-oireita, mutta paha sanoa onko totta vai eikö kehtaa myöntää että varoitteli / eikö vaan kiinnittänyt huomiota.

Jos juuri ostit niin ei pitäisi olla myyjäliikkeellä purnaamista korjauskuluista ja jos yksityiseltä ostit niin toivottavasti teitte jonkun kuntoturvasopparin (en tiä onko muilla kuin IF:illä) niin voisi mennä vakuutukseen.

TinQ

Juu, nimenomaan näistä syistä en ikinä ostaisi tämänhintaista autoa yksityiseltä. Tämä on minun kolmas auto ja toistaiseksi kaikki ovat hajonneet heti kaupan jälkeen. Melko turhauttavaa. Kuten yleensä, ei koeajossa sattunut mikään vikavalo syttymään. Pitäisi pyytää autot jatkossa viikoksi koeajoon ennen ostoa, niin ehtii ilmetä kaikki miinat.

Myyjä on tässä kyllä asiallisesti ilmoittanut suostuvansa korjauksiin, mutta itseäni nyt tosiaan huolettaa että tuleeko auto nyt sitten sellaiseen kuntoon, ettei sama vika uusiudu kahden vuoden päästä? Vai pitääkö vaihtaa autoa 6kk päästä, kun myyjän vastuu loppuu? Harmi sillä pidän kyllä ko autosta muuten.

Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

jiikoo1

Itsellä vm.2008 103kW 1.4TSI Variant jossa oli myös samat murheet eli rallatti startissa sekä päästöhäiriövalo vilkkui startin jälkeen silloin tällöin. Ajettu oli vikojen alkaessa noin 77tkm.

Diagnoosi 1. jakoketju venynyt ja turbo väljä. Turbon raitisilmaventtiili kangerteli. Ne (ja paljon muuta jakopään osaa) vaihdettiin, mutta päästöhäiriövalon vilkkuminen ja epätasainen käynti hetken startin jälkeen jäi edelleen ongelmaksi. Tästä remontista mun maksettava osuus oli 25% laskusta.

Huollosta lähtiessä suositeltiin ostamaan lisäainetta polttoaineen sekaan, joka puhdistaisi imupuolen, koska epätasainen käynti ja päästöhäiriövika todennäköisesti johtuu siitä. Halvempaa kuin koneen aukominen. => Ei auttanut.

Tämän jälkeen taas huoltoon, jossa todettu palamiskatkoksia 3/4-sylintereissä. Diagnoosi 2. Kone karstoittunut. Imusarja+läppäkotelo irti ja liuotus yön yli + mekaaninen puhdistus. Puhdistuksen jälkeen menopeli on pelannut hyvin.

Tämän huollon hinta (noin 560â,¬) meinasi tulla kokonaan mulle. >:( Auto huollettiin paikallisessa merkkiliikkeessä, joka ei halunnut ottaa osaa laskun loppusummaan. Kuulemma oli jo laskutettu vähemmän kuin oikeasti tunteja ja aineita kuin työhön meni, mutta sitähän asiakas ei voi mitenkään tietää onko oikeasti näin. Sanottiin että johtuu ajotyylistä ja pitkästä huoltovälistä. Eipä sitä uutena ostaessa mulle mainittu että pitää huudattaa konetta ja vaihtaa öljyt useammin kuin huolto-ohjelmassa lukee. (Toki näinhän se on.)

Myyjäliike taas ilmoitti, että koska heitä ei informoitu alunperin (informoin vasta ensimmäisen huollon jälkeen) he eivät osallistu kustannuksiin. Huolto oli kuulemma tehty vieläpä väärin kun ei laitettu kerralla kuntoon. Olen samaa mieltä. Öljyt vaihdettiin ekassa ja parin viikon jälkeen uudestaan tokassa huollossa, koska pesuainetta oli päässyt öljyn sekaan. Jos tämäkin homma olisi tsekattu ja korjattu heti kun vein auton huoltoon ei oltais tarvittu kuin yksi öljynvaihto. Oireet viasta oli kuitenkin jo olemassa. Sain alennusta öljyistä, mutta se on laiha lohtu.

Myyjäliike olisi hinauttanut kuulemma autoa noin 120km omalle korjaamolleen ja hoitanut asian siellä kerralla kuntoon ja sitten auto vielä toiset 120km takaisin minulle. Kysyin maahantuojalta missä näitä romuja oikein pitää huollattaa ja kenelle soitan jos haluan valmistusvirheistä jonkinsortin vastaantuloa, niin he sanoivat että asiat voi hoitaa lähimmässä merkkiliikkeessä. Liike ottaa sitten yhteyden myyjäputiikkiin jos tarvii. Asiakkaan ei kuulemma tarvitse soitella. Näin toki pitäisikin olla.

Kerroin tämän paikallisessa huoltoliikkeessa jolloin minulle sanottiin ettei heillä ole aikaa selvitellä mistä auto on ostettu.  :o Luulis näkyvän tietokoneella.

Eli lopulta kaikki syyttelevät toisiaan ja asiakas maksaa. No kuitenkin mukavan kuluttajaneuvojan ohjeilla sitten reklamoin kirjallisesti myyjälle jonka kanta ei muuttunut vaikka kuluttajaneuvoja yritti itsekin sovitella asiaa. Homma sai päätöksen kun soitin vielä kerran maahantuojalle, joka maksoi sitten minulle osan jälkimmäisestä huollosta asiakastyytyväisyyden nimissä.  ;) Myyjäliike olisi ollut valmis siihen että asia viedään kuluttajariitalautakuntaan jonka jälkeen olisivat myöntyneet sen päätökseen, mikä se sitten ikinä olisi ollutkaan. Itse en enää jaksanut asiaa kymppien takia viedä eteenpäin. Enkä olisi niitä välttämättä saanut. Loppu melkein hyvin, kaikki melkein hyvin.  :P

Se on kumma kun kaikesta joutuu tappelemaan. Vikoja on varmaan joka merkissä, mutta toisilla hoidetaan asiallisesti ja toisilla ei. VW:n vastaantulo on pirunmoisen tappelun takana. No kyl se silti kannatti ja siinä pääsi tuntipalkoille.  ;D

Sniiki

Onhan tämä oudon vaikeaa joo. Mainitsin tehtaalle lähettämässäni ruostevaurioita koskevassa viestissä tämän asioiden hoitamisen hankaluuden Suomessa ja etenkin asiakkaiden turhautuneisuuden tähän kohteluun ja ilmeisesti lähti omastakin asiasta selvityspyyntö VV-autolle.
Todettakoon että itse olen kahden merkkiliikkeen kanssa käynyt huokailevia keskusteluja kaikista näistä ongelmista (moottorit, vaihteistot, ruosteet..) ja ei heillä ole ollut tarvetta kaunistella asioita vaan ovat lähinnä itsekin pettyneitä maahantuojan/tehtaan toimintaan. Jääkööt liikkeiden nimet mainitsematta mutta kyllä siis merkkiliikkeissäkin alkaa tämä touhu hävettää.

Mulle on jo vuosia sitten suositeltu jättämään LL-öljyt hyllyyn ihan merkkiliikkeen puolelta ja näin olen nyt tehnytkin. Juurikin tämän karstoittumisen vuoksi ja muutenkin todettu ettei ne litkut hyvää koneelle tee. Ajotyylistä on kyllä huono asiakasta syyttää jos autossa on DSG joka jurnuttaa menemään karvan yli tuhannen rpm:n.

pomo

Joo,ei se LL öljy taida oikein pelttää, ainakaan täällä pohjoisessa...

code10

Mitähän nämä takuuseen menneet moottorit olisivat muualla maksaneet? Jos vaikka olisi itse jostain Saksasta käytetyn hommannut.
jiikoo1: Kai tuon merkkiliikeen tiedot voi kertoa?

pomo

Kokonaisia kolaroituja autoja näyttäs saavan saksasta 10 000 hintaluokkaan, vielä semmoisia, että turvalaitteetkaan ei ole lauennut.

jiikoo1

Lainaus käyttäjältä: code10 - 09.10.13 - klo:20:50
Mitähän nämä takuuseen menneet moottorit olisivat muualla maksaneet? Jos vaikka olisi itse jostain Saksasta käytetyn hommannut.
jiikoo1: Kai tuon merkkiliikeen tiedot voi kertoa?

Myyjäliike oli Laakkonen Lahti ja paikallinen merkkihuolto taasen Lehtoauto.

Tuo toinen turha öljynvaihto oli vain pieni osa tätä jälkimmäistä laskua, mutta siihen Lehtoauton "virheeseen" (ja siihen että en ensin ollut Laakkosta informoinut) vedoten Laakkonen ei tullut laskussa vastaan vaikka tälläinen olisi minusta enemmän myyjän/maahantuojan kuin toisen merkkiliikkeen korvausvastuu. Suurin osa kuluista tuli kummiskin tuosta mekaanisesta puhdistuksesta.

Luonnollisesti liikkeet eivät halua itselleen ylimääräistä maksuerää niin ehkä tästä syystä sitten tartutaan kaikkiin asioihin jotka mahdollistaisivat luikertelun pois korvausvastuusta. Aletaan vaikkapa syyttelemään toista liikettä.  ;)

Mutta kuten jo mainitsin niin maahantuoja minulle tästä edes jotakin hyvitti, joten en paasaa enempää. Tuli vaan kerrottua oma TSI-tarina jos siitä jollekkin toiselle on jotakin apua.

vasara

Lainaus käyttäjältä: jiikoo1 - 10.10.13 - klo:09:45
Myyjäliike oli Laakkonen ...
Olishan se pitänyt arvata. Missä harmi ja rahanmeno, siellä Laakkonen :)

JAK

Lainaus käyttäjältä: pomo - 09.10.13 - klo:16:35
Joo,ei se LL öljy taida oikein pelttää, ainakaan täällä pohjoisessa...

Toki toimii jos valmistaja niin sanoo, ei yksityinen auton käyttäjä voi muuta tehdä kuin luottaa valmistajan suosituksiin. Mutta joo, aivan eri merkkinen auto tulee kuukauden päästä. Ei ole varaa tuommoista pommia mikä tuo Yeti on. Viikon päästä ketjunvaihto ja huolto (huolenpitosopimus), eli euroakaan en maksa tekevät mitä hyvänsä. Minulle riittää, että tuo läjä pysyy kasassa kuukauden. On minulla ollut montakin VW-konsernin autoa, mutta nämä TSI ja DSG romut ei vaan kestä, eikä toimi. Ennen Yetiä oli kolme kappaletta Mazda 6 jotka oli Japanissa läjään laitettu, eikä mitään teknistä vikaa siinä ollut, paitsi ekassa oli joku maakaapeli löysälläja hinattiin toisena päivänä pajalle.

Santeri

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 10.10.13 - klo:10:43
Olishan se pitänyt arvata. Missä harmi ja rahanmeno, siellä Laakkonen :)

Sen verran tästä pitää sanoa entisenä skoda omistajana ja nykyinen vw omistaja että Lahdessa Veljekset Laakkosella ja Autotalo Laakkosella on asiakaspalvelussa suuri ero.
Eli Veljekset puolella surkeaa kuin mikä kuin taas Autotalon puolella toiminut hyvin (jopa ongelma tilanteissa).
Suorastaan yllätyin kuinka suuri ero ollut :-)
Rahastaa toki molemman osaavat sika hyvin.
Autotalo Laakkosen huoltotyypiltä kyselin vaihdelaatikon öljyn vaihdosta niin sano että halpa tuo on. Siihen perään kysyin mitähän tämä halpa on. No se olis 270â,¬ :-) Että näin...
Anteeksi off topic
VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

TinQ

Tässä tätä jakoketju -ongelmaa yrittäessäni ymmärtää alkaa tuntua siltä, että tuo LongLife -öljynvaihto saattaa olla syypää kaikkeen.

Hydraulinen jakoketjun kiristys nojaa vahvasti öljyn oikeaan/riittävään viskositeettiin, mikä täällä meillä Suomessa 2v vaihtovälillä ei varmasti toteudu, ainakaan kaupunkiajossa.

Omassa edellisessä autossani vaihdoin aina kerran vuodessa öljyt (käytän autoa päivittäin kaupungissa, n.8000km/vuodessa) ja kyllä se sellaista mustaa mehua aina ulos tullessaan on. Viskositeetti täysin kateissa ja 20% tilavuudesta varmaan kondenssivettä.

Saattaa olla tämän tsi-jakoketju -epidemian syy puutteellisessa öljyominaisuudessa, joka sitten johtaa näihin ketjujen venymisiin ja lopulta poikki kulumisiin yms hyppäyksiin. Pitkään löysänä rallattava ketju kuluu tod.näk. paljon enemmän ja nopeammin, kuin suunnitellulla tavalla kireänä pysyvä.

Onko kukaan palstan keskustelijoista ajanut tällaisilla TSI-koneilla alusta asti lyhyemmällä öljynvaihtovälillä? Onko silti tullut tarvetta vaihtaa ketjua ennen 200tkm tjsp?
Golf -08 1.4TSI 90tkm.
Jakoketju venyy, volkswagenin takuu ei.
Turbo välyksellinen ja siivet raapii koteloa, autoilijan vika.
Volkswagen. Das Auto.

pomo

Samaa olen itsekin kysellyt, mutta yhtään kättä ei ole vielä noussut! Sitähän ne sanoo epävirallisesti jo osassa huolloistakin. Mielestäni LL voi olla ihan ok, jos ajoa tulee niin paljon, että öljyt on koneessa korkeintaan yhden talven!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy