TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

gunman

Lainaa
Sen verran pessimistisesti suhtaudun uuden ketjun kestävyyteen, että taidan lähteä kyselemään vaihtotarjouksia ennenkuin sama kalina palaa :)

Eikös VAG:illa ole kahden vuoden varaosatakuu  ;)
(Näin ainakin itselleni on väitetty, kun kilkkeitä käynyt marmorilta hakemassa)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

tuRboman

"All 4 The Driver"

pomo


Maxer

Moi, itsellä hajonnut noin kolme vuotta sitten tuo 1.4 tsi kone. Eli ketjua, turboa jne. Auto oli tuolloin vajaa kolme vuotta vanha ja ajettu 59.000 km. Korjauksesta jouduin muutaman satasen maksamaan muut kulut meni "takuuseen". Auton vaihdoin pois hieman myöhemmin, kun turboon tuli toinen vika ja merkkiin (vw) meni lopullinen luotto. Päädyin puolihuolimattomasti muistelemaan vanhoja ja katsoin mitä testaa se ihmisillä koneelle kuuluu. Varmaankin on tämän ketjun lukijoille tuttua juttua, mutta varmuudeksi seuraava linkki linkkeineen: http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat

pomo

Niin kuin tuossakin kirjoutuksessa sanotaan, että ongelma taitaa olla enemmänkin korjaamoilla kuin valmistajalla... Ja automerkeissäkin on varmaan eroja, suurimmat ongelmat näin pers-tuntumalta taitavat olla volkswagenilla? Seat, skoda ja audi hoitaa ilmeisesti asiat paremmin?

Rapeol

Juuri tehty ketjuremppa merkkihuollossa. Vaihtoon meni ketju, kiristimet ja nokkaakselin säädin.
Onko kokemuksia miten nämä korjatut osat toimii? Onko odotettavissa lähiaikoina rallatusta? Aikaisemmin kylmäkäynnistyksen yhteydessä hiukan rallatteli muttei enään. Auto on Golf V 90kW.

sonic

Onkohan kukaan päässyt alkuperäisellä ketjulla 100tkm?

tapanixxx

Sinänsä ihme asia tuo TSI-koneiden jakoketjuongelma.

Kaikissa muissa autoissa mitä tiedän jakoketju koetaan hyvänä ratkaisuna verrattuna hihnaan.

Volkkarin TSI-koneissa hihna on taas suositeltavampi koska VW ei aiemmin ole saanut tehtyä kestävää jakopään rakennetta ketjulla.
Nämä uudet TSI koneet joissa on ketju saattaa, ja toivon mukaan, kestää paremmin.

Uskoisin että näissä vanhemmissa TSI-koneissa ongelma on ollut liiallinen kustannusten säästö. Tekeehän näitä ketjuja moni laatuvalmistaja ja ei ole mitään uutta tiedettä autoalalla.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 02.10.13 - klo:15:35
Nämä uudet TSI koneet joissa on ketju saattaa, ja toivon mukaan, kestää paremmin.

Uskoisin että näissä vanhemmissa TSI-koneissa ongelma on ollut liiallinen kustannusten säästö. Tekeehän näitä ketjuja moni laatuvalmistaja ja ei ole mitään uutta tiedettä autoalalla.
Viime aikoina myös nokkakoneistot ovat osallistuneet polttoaineen säästötalkoisiin. Ketjujen häviöitä on pyritty vähentämään ja se on vaikuttanut ketjujen suunnitteluun.

Onko kenelläkään muuten vielä havaintoja EA888 3. sukupolven kejujen ongelmista? Kyseessä on siis tämä 1.8 ja 2.0 TSI integroidulla pakosarjalla ja molempien nokkien säätyvillä ajoituksilla.

pomo

#2439
Kyllä niitä ketjuja menee muillakin, psa:n ahtimellisissa pikkukoneissa ainakin...  Ja just käytin 1.8tsin: huollossa, 69tkm/4v eikä mitn ongelmaa. Tarkoitus on ajaa tuolla vielä noin 3v eli se 100tkm täyteen, toki jos ongelmia ketjun kanssa tulee niin sitten jopa pitempään! Eihän se kannata uudella moottorilla olevaa autoa heti toiselle antaa 8)

Santeri

Lainaus käyttäjältä: sonic - 02.10.13 - klo:14:51
Onkohan kukaan päässyt alkuperäisellä ketjulla 100tkm?

N.160tkm mittarissa ja orginaali ketju menossa.
Välillä tuo pitää ikävämmän startti äänen mutta se on vissiin ihan normaalia. Tai näin olen ymmärtänyt.

Sent from my MediaPad 7 Lite using Tapatalk 2

VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: sonic - 02.10.13 - klo:14:51
Onkohan kukaan päässyt alkuperäisellä ketjulla 100tkm?


Työkaverilla 1.8 tsi oculla ajettu 150tkm ja ei ollut kuullutkaan mistään jakopää ongelmista kun asiasta kyselin!

Eskoop

Kuopion laakkosella näky olevan 200tkm ajettu 1.8 vm.11 ocu. Että todistetusti kestävä kone ;D

ConD

Lainaus käyttäjältä: sonic - 02.10.13 - klo:14:51
Onkohan kukaan päässyt alkuperäisellä ketjulla 100tkm?
Varmasti on. Isän edellinen -09 1.4TSI Octavia vaihtui 91tkm ajettuna uuteen samanlaiseen. Tuo auto oli muutenkin "valmis pommi" kun oli sekä TSI että DSG. Silti sitä ei tarvinut huoltaa kolmea LL huoltoa enempää :P

Eli vaikka ketjuongelma on suht laaja, on myös toimivia autoja olemassa. Asioihin kannattaa varautua, mutta suhtautua myös järjen kanssa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

dotsi

Oma kulkine tuotu EU:n ulkopuolisesta maasta. Olen siis toinen omistaja. Mitenhän siihen mahtavat päteä tässäkin ketjussa moneen kertaan mainitut takuut ja vastuut?
ŠKODA Octavia 1.8 TSI DSG Style Quartz Grey 2016

Urlaub

#2445
Lainaus käyttäjältä: dotsi - 03.10.13 - klo:08:41
Oma kulkine tuotu EU:n ulkopuolisesta maasta. Olen siis toinen omistaja. Mitenhän siihen mahtavat päteä tässäkin ketjussa moneen kertaan mainitut takuut ja vastuut?

Jos kulkine on kuitenkin eurospeksattua mallia, niin hyvä. Vielä parempi, jos on Sveitsistä, Norjasta tai Islannista tuotu, silloin ei pitäisi olla ongelmia. Jos on jokin russia-edition, niin enpä tiedä..

Ainakin omat kokemukset Sveitsissä uutena myydyn auton takuista ja vastuista oli ongelmaton.


tuRboman

Uusimmassa Tuulilasissa Golf variant käytettynä-jutussa mainittiin ohimennen syykin miksi ketjuja menee. En muista on täällä siitä ollut puhetta. Ketonen oli ilmeisesti VW:ltä saanut (?) selvityksen, että ketjun lenkkejä oli tehty liian kuluneilla työstövälineillä ja osaan lenkeistä jäi reikien reunoihin jotain ylimääräistä, joka sitten syö tapit pois.
Jännä miten toisissa loppuu alle 30tkm ja toinen kestää 150tkm. Mutta tuo selvitys toisaalta menee järkeen.
Lisänä oli vielä VAG:n säästösyistä poisjättämä räikkä joka vetää löysät pois ettei ole pelkän kiristimen varassa.

Eli suunniteltu säästö + huono laatu. Ja kun syy on tuollainen niin kyllä mun oikeustajin mukaan alle 200tkm/8 vuotta on sellainen raja johon saakka KAIKKI kulut kuuluu maahantuojalle/valmistajalle.
Törkeää, että näissä jutuissa on edes yhtään menty asiakkaan lompakolle.
"All 4 The Driver"

skriko

Lainaus käyttäjältä: skriko - 09.09.13 - klo:16:32
Noista tapeista ja reijistä se maahantuojan ukkokin selitti. Ihmettelen vain miksi ne voisi kulua niin nopeasti.  Autoni oli vajaa 1,5 v vanha ja 12 800 ajettu kun kuulin ekan kerran rallatuksen. Sitä toisaikaisuutta ihmettelen. Joskus rallattaa enemmän, joskus vähemmän ja joskus ei yhtään. Auton moottorin eikä öljyjen lämpötilalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, koska rallattaa välillä kylmänä ja kuumana ja sitten toisinaan ei kylmänä eikä kuumana. Onkohan siinä mitään perää, että kiristin jäisi toisinaan asentoon että rallattaa ja toisinaan ei.

Oiskohan toi tappi/reikä juttu sitten se syy.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.10.13 - klo:17:08
Oiskohan toi tappi/reikä juttu sitten se syy.
Aika looginen selitys sille, että joissakin ketju venyy nopeammin kuin joissakin toisissa. Mikäli ketjun lenkin reikä tehdään meistämällä? niin pistimen ja tyynyn terävyydellä on oleellinen merkitys reiän pinnanlaatuun. Pienehkökin kuluminen näkyy ketjujun kokonaismitassa melkoisena venymisenä, ks alla.

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 09.09.13 - klo:19:46
Laskeskelin tuosta VAG!:n kuvasta, että ylemmässä ketjussa on n. 88 kpl akseleita ja reikiä. Jos jokainen reikä sekä akseli kuluu 0,1mm, niin koko ketju venyy silloin liki 2cm.
Joutilas 76v

skriko


Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: skriko - 04.10.13 - klo:17:26
^
Noinhan se voi olla, tiedä häntä.
Antaa kuitenkin toivon siitä, että laatua paremmin valvomalla saadaan hyvälaatuisiakin, pitkäikäisempiä ketjuja.
Joutilas 76v

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 04.10.13 - klo:16:58
Uusimmassa Tuulilasissa Golf variant käytettynä-jutussa mainittiin ohimennen syykin miksi ketjuja menee. En muista on täällä siitä ollut puhetta. Ketonen oli ilmeisesti VW:ltä saanut (?) selvityksen, että ketjun lenkkejä oli tehty liian kuluneilla työstövälineillä ja osaan lenkeistä jäi reikien reunoihin jotain ylimääräistä, joka sitten syö tapit pois.
Kyllä tuo selvitys kuulostaa todella uskottavalta. Vaikka en tiedä, millä menetelmällä ketjun lenkkien (lamellien) reiät valmistetaan, niin todennäköisintä mielestäni on, että se tehdään meistämällä, koska menetelmä on nopea. Reikiähän voidaan tehdä jo millin halkaisijasta ylöspäin meistämällä, joten jakopään ketjun lamellin reiänteko reiän koon puolesta ei ole ongelma. Näkemättä ketjua voisi tapin/reiän halkaisijan kuvitella olevan noin 3mm. Reiän meistäminenhän suoritetaan koneeseen kiinnitetyllä pistimellä ja meistettävän metallilevyn alapuolella on vastineena tyyny, jossa on pistintä vastaava reikä. Pistintä painettaessa metallilevyyn syntyy pistimen halkaisijaa vastaava reikä. Pistimen tasapäisen pään reuna on terävä, samoin tyynyn reiän reuna. Terävyys kuluu käytössa, jolloin metallilevyyn syntyvän reiän pinnanlaatu huononee sitä mukaa, kun työkalu tylsyy. Reiän huono pinnanlaatu puolestaan kuluttaa valmiin ketjun tappeja nopeammin kuin parempilaatuinen reikä. Valmiiksi kootusta ketjusta ei päällepäin pysty tarkastamaan reikien pinnanlaatua, joten laadunvalvonta on suoritettava ketjun lamellien meistämisen yhteydessä. Ehkäpä tässä kohtaa on se "akilleen kantapää", jossa syntyy joko hyviä tai huonolaatuisia ketjuja. Alihankkijan tekemän huonolaatuisen ketjun laatu tulee esille vasta sitten, kun se alkaa autoilijan korviin rallattaa.

Teoriaa koko homma, mutta selittäisi järkevästi sen, miksi joissakin moottoreissa ketju kestää ja joissakin ei.

Puusta katsoen ihmettelisin suuresti sitä, ettei ketjujen valmistuksen laadunvalvontaan olisi jo aikoja sitten panostettu voimavaroja. Voihan olla, että tilanne onkin jo saatu hallintaan. Ehkäpä vain ehti kulua turhan paljon aikaa asian selvittelyyn, miksi ketjut venyy ja markkinoille pääsi turhan paljon huonolaatuisella ketjulla varustettuja moottoreita. Ihmisiähän siellä autotehtaissakin vain töissä on. Vertailun vuoksi vaikkapa tapaus "Audin mutteriohjaus". Onkohan sitäkään saatu vielä hallintaan vai vieläkö painiskelevat vian selvittelyn kanssa?
Joutilas 76v

Ganes

Lainaus käyttäjältä: Ganes - 17.09.13 - klo:09:34
Ok! Nythän on jo näköjään monta omakohtaista korvaustapausta tänne kirjoiteltu. Meni vaan hermot ajatellessa, että noin 2400(1/3:s osa epäolennaista asiaa aiheeseen liittyen) kirjotusta saa kahlata läpi, että vastauksia löytyy. Sorry! 

No kaverillekkin ollaan nyt tällä hetkellä kai jossakin määrin tulossa kustannuksissa vastaan, mutta jotaki huoltoa, jonka Rintajouppi on teettänyt alihankkijalla vielä tutkitaan??

Toinenkin asia menee vielä ilmeisesti kuluttajasuojan tutkimuksiin. Ja se on, että eivät meinaa korvata turbon hajoamista, koska oli kuulemma sen verran kuluneen oloinen, että olisi hajonnut jokatapauksessa kohta.

Kirjoittelen kuinka käy ja tarkemmista summistakin kunhan asia on saatu päätökseen ja auto ajokunnossa.

Kaverilla tuli auto ajokuntoon ja maksettavaa sille itselleen jäi huimat 3400e. Jakopääosat 2649e ja työ 1690e. Sekä turbo 1268. Olivat siis huomanneet, että  turboahtimen käyttöakseli oli väljä, jonka verukkeella se olisi jokatapauksessa täytynyt vaihtaa. Auto korjattiin Turun VW-autossa  ja tuossa turboasiassa eivät siis tulleet vastaan. Kaverini tarvitsee välttämättä autoa, joten ei riitauttanut asiaa, koska silloinhan ei olisi ollut mitään takeita kuka korjauksen kustantaisi, eikä autoakaan olisi korjattu ennenkuin korjausten kustantaja löytyisi. Ties kuinka kauan tuo prosessi olisi kestänyt.

Olivat yrittäneet vielä kusettaa tuossa turbon hinnassakin niin, että työtä olisi tullut tuohon lisää vielä 195e. Onneksi kaveri oli jostakin muualta saanut tiedon, että työnosuus kyllä kuuluu jo tuohon turbon hintaan. Noloina olivat myöntyneet tuon työosuuden poistamiseen hinnasta.

Eli kyseinen auto on siis Jetta 1.4 tsi 140hp -07 ajettu 122tkm.

Olivat vielä siellä huollossa sössineet jotakin. Kun kaveri haki auton ja ajoi sen kotiin niin hyttiin oli tullut koko matkan ajan öljynkäryä. Pihalla katsonut konepellin alle ja löytänyt runsaan öljyvuodon. Eli joku turbon putki oli ilmeisesti kiristetty liian kireälle ja murtunut. No eikun auto takaisin pajalle moneksi päiväksi. Tällä kertaa sai kuitenkin tilalle sijaisauton, eikä tullut lisäkustannuksia. Että tämmöstä!!

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 04.10.13 - klo:22:52

Teoriaa koko homma, mutta selittäisi järkevästi sen, miksi joissakin moottoreissa ketju kestää ja joissakin ei.

Puusta katsoen ihmettelisin suuresti sitä, ettei ketjujen valmistuksen laadunvalvontaan olisi jo aikoja sitten panostettu voimavaroja. Voihan olla, että tilanne onkin jo saatu hallintaan. Ehkäpä vain ehti kulua turhan paljon aikaa asian selvittelyyn, miksi ketjut venyy ja markkinoille pääsi turhan paljon huonolaatuisella ketjulla varustettuja moottoreita. Ihmisiähän siellä autotehtaissakin vain töissä on. Vertailun vuoksi vaikkapa tapaus "Audin mutteriohjaus". Onkohan sitäkään saatu vielä hallintaan vai vieläkö painiskelevat vian selvittelyn kanssa?

Jos ongelma olisi ollut korjattavissa vain laadunvalvontaa parantamalla niin miksi ihmeessä tehdas sitten luopuu (luopui?) ketjuvetoisista kokonaan ja siirtyy (siirtyi?) hihnaan? TSI-moottoreita lienee maailmalla satoja tuhansia, niistä tulee väkisinkin niiden käyttöhistorian aikana vielä paljon korjauskustannuksia tehtaalle. Luulisi että  ongelmien tultua esiin olisi ollut fiksuinta panostaa siihen "laadunvarmistukseen" ja siirtyä näin varmasti venymättömien ketjujen valmistukseen (ei liene mahdoton tehtävä?), jolloin nykyinen autokanta saadaan niillä kertaoperaatiolla kuntoon ja kaikki uudet TSI-moottorit olisi sitten varmoja jo tehtaalta lähtiessä. Näin ei sitten kuitenkaan tehty, miksi?  ???

tuRboman

Oisko kustannukset? Eli jälleen keksittiin uudestaan miten moottori voidaan tehdä vielä halvemmalla. Ja seuraamukset todetaan parin seuraavan vuoden kuluessa? Onko muuten ketjuongelmaisia myyty jenkeissä? Sieltä kun voi tulla kovaa kritiikkiä mikäli motteja hajoaa enemmän kuin yksi..
"All 4 The Driver"

Vaarivanhus

Eräs syy saattaisi olla asiakkaiden kokema luottamuspula TSI-moottorin ketjua kohtaan, joka ei korjaannu kuin siirtymällä hihnan käyttöön.
Joutilas 76v

automaattori

Onko kenellekään tullut rallatus- tai muita ongelmia jakoketjun kiristimen uusimisen jälkeen?
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 06.10.13 - klo:15:38
Eräs syy saattaisi olla asiakkaiden kokema luottamuspula TSI-moottorin ketjua kohtaan, joka ei korjaannu kuin siirtymällä hihnan käyttöön.

Suurin osa autonostajista tuskin ovat kuulleetkaan asiasta ja tuo pr-ongelmahan olisi voitu hoitaa antamalla ketjulle esim 200t takuu.

skriko

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 06.10.13 - klo:16:05
Onko kenellekään tullut rallatus- tai muita ongelmia jakoketjun kiristimen uusimisen jälkeen?

Ei ole rallatus ongelmia mutta nyt vi....... Jakoremontista on 880 km kulunut. Kun oli 350 km käytin auton jälkitarkastuksessa mahdollisten öljyvuotojen vuoksi. Poika tutuki lampullaan kaikki paikat ja mietin että mitäs siinä tutkit kun  tallin lattialla ei ole pisaraakaan mitään nestettä. Autoni seisoi kaksi vuorokautta tallissa. Perjantaina ei ollut mitään, nyt kun lähdin on lattialla suurempi kuin ämpärin aukon kokoinen öljyläikkä. Avasin nokkapellin ja katsoin että repsikan puolella olena "pohjapanssari" on ihan märkä öljystä. Se läikkä on repsikan eturenkaan vieressä. Onkohan kenelläkään viisaammalla mitään tietoja mikä siellä voisi vuotaa?
On se kumma kun koskaan kukaan ei saa mitään kerralla kuntoon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy