TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

jf

LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

Taky

Lainaus käyttäjältä: umppa - 18.09.13 - klo:10:16
Ja lueskelin Saksalaiselta foorumilta että siellä 100% vastaantulon raja on ollut alle 6 vuotta vanha auto TAI alle 100 tkm ajettu.

Tuttavan Scirocco vm.2010, 28tkm ajettu odottelee juuri uutta moottoria käyntihäiriöiden ja sylintereistä löytyneiden jälkien vuoksi, 100% korvattuna.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

sonic

Onkohan kukaan oikeasti perehtynyt siihen, mikä noita ketjuja hajottaa,jos kyse on venymisestä,niin kaiketi pitäs ilmaantua kaikkiin autoihin suht tietyillä kilometreillä,toki ketjuja varmaan tullut eri alihankkijoilta mikä vaikuttaa asiaan.JOs kyseessä ketjun hyppääminen ollessaan riittävän venynyt, niin luulisi jollain palikalla tai ohjaimella olevan estettävissä. Jos taas kiristimessä pitäisi olla jousikuormaa esikiristykselle,niin kai sellaisen voi rakentaa.jos kyse öljynpaineesta,niin öljypumpun ohivirtausjousta voi kai jäykentää.. Nää vaan edelleen lämmittämään asiaa...

Jultsu

Itse olen käsittänyt että ongelmana on ketjun mekaanisen esikiristyksen puuttuminen. Kiristys tapahtuu siis pelkästään öljynpaineella (?) joka ei nähtävästi riitä alkuunkaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Asterion

#2404
Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 18.09.13 - klo:13:11
Itsellä ei (onneksi?) ole TSI-koneista autoa, mutta olen lukenut tätä ketjua säännöllisesti ihan silkasta mielenkiinnosta. Kun useammallekin tähänkin ketjuun kirjoittaneelle on ilmeisesti vaihdettu jakopää jo vähintään kahteen kertaan, niin herää väkisinkin ajatus, että miksi ihmeessä jokin asiansa osaava varaosavalmistaja ei ole alkanut tekemään näihin ongelmakoneisiin sellaisia jakopään osia, jotka oikeasti kestäisivät? Vai onko syynä se, että suurin osa jakopäävaivaisista koneista korjataan kuitenkin siellä merkkihuollossa edes jonkinasteisen vastaantulon vuoksi maahantuojalta/tehtaalta. Osien patenteista tuskin(?) on kyse, koska saahan samanikäisiin ja uudempiinkin moottoreihin esim. jakopään hihnoja ja kiristimiä tarvikeosana.

Itsellä meni ketju kahteen kertaan vaihtoon muistaakseni 50tkm mennessä, tämä viimeisin vaihdettiin vähän takuuajan päättymisen jälleen. Kummallakin kerralla korjaushomma hoitui hienosti, myös tuo takuuajan jälkeinen vaihto. Kaikki jonkun muun kuin minun piikkiin. Yetilläni alkaa kohta lähestyä 100tkm rajapyykkiä ja tämä kolmas ketju vaikuttaa lupaavalta vaikka sillä on ajettu jo melkein saman verran kuin kahdella edellisellä yhteensä, toistaiseksi ei mitään ylimääräisiä pärinöitä. Nuo kaksi alkuperäistähän alkoivat oireilla jo noin 20tkm ajon jälkeen. Tämä rullaa kauniisti, jos tätä sanaa yleensäkään voi käyttää TSI-moottoreiden kohdalla. Korjaamolla sanoivat kun vaihtovat tämän,  että tämä kolmas ketju tuli eri varaosanumerolla kuin se edellinen ja se ensimmäinen, eli tehdasasennettu, joten alkaa olla näyttöä siitä, että olisivat saaneet kestävyyden huomattavasti paremmaksi. Ainakin minulla tämä on kestänyt hyvin, ajoprofiilini on samanlaista kuin aikaisemminkin, LL-öljyillä mennään ja talvella duunista lähdöt on aina kylmänä.

Naapurillani on Audi  TSI-moottorilla, kyselin kerran siltä miten on mennyt. Ei se ollut koskaan kuullutkään TSI-moottoreiden jakoketjuongelmista, oli ajanut ongelmitta jo toistasataa tuhatta kilometriä. Näissä asioissa auttaa kun ei tiedä liikaa ja elää palstojen ulkopuolellakin  8)

vagilisti

Vai ihan toistasataa kilometria.. Minäkin olen kohta edellisen huollon jälkeen ajanut moisen km määrän, joten ehkä toivoa on.....tai sitten ei:)

Eli asiaan  Arvon Areenalaiset,

En lainannut nyt omaani tai muun tekstiä vaikka omaani viittaan ja kommentoin muitten tekstiä, mutta lukijalle vastuu selvän saamisesta.

Eli lauantaisen episodin jälkeen tuli maanantaina puhelu (puheluita) huollosta, että auto haettavissa. Tehtynä 120tkm huolto ja käynnistymisen estänyt vikakin saatu paikannettua ja korjattua(?).

Kaasuläppäkoteloon menevän johdon pistoke oli irronnut. Ei siinä mitään, mutta irtoamista oli edesauttanut teipillä korjattu pistoke ja sen teipin haurastuminen:)
Elikkä joku aiemmassa huollossa, tai auton 1.omistaja  hajottanut pistokkeen ja käsistään kätevänä korjannut teipillä..ei sentään jesarilla vaan ihan oikealla sähkärin teipillä.

Liitintä ei saa kotimaasta ja olisi muutaman viikon osan odottelu ollut edessä, joten tehtiimpä siihen taas pikkufixi pienellä ruuvilla:)
Jos nyt vika ei sitten ollutkaan siinä teipatussa pistokkeessa, niin sen jälkeen vaihtoon menee kuulemma kaasuläppäsysteemi koteloineen. Tämän hinta-arvio n.600 töineen.
Toki se pistoke vaihdetaan kuitenkin ensin.

Itse ajoin huollosta vuokra-auton pois ja vaimo ajoi Skodan sieltä pois niin sanoi, että ei tämä ole kunnossa..tuntuu kuin olisi kengurubensaa tankissa. Upeat fiilikset iski tästäkin. Itse siitä eteepäin ajellessa en huomannut normaalista poikkeavaa käytöstä autossa, mutta ehkä se oire jostain oli.

Nyt autoa taas kuuntelee enemmän  ja pelkää sen hajoamista keskelle vikkainta risteystä tai ohitusta. Radio kiinni, kokeilee erilaisia tapoja painaa kaasua jne. Auto jätettävä parkkiin miettien mahdollista hinausta. Risteykset ja ohitustilanteet pelottavat. Sovituissa menoissa aina pieni epävarmuus. Juriseehan tuo DSG vaihtaessa kakkoselle vaihtaessa..tai nykäyttäähän tuo jokaiselle vaihteelle vaihtaessa. Muistiin tulee mekatronikaan vaihdossa/kytkinrempan vaihdossa käyneitten toteamus, että ei vaihdot näy tai tunnu missään. Turbon vihellyskin kuulostaa kestävän pitempään ja tulevan eri tilanteissa kuin ennen. Sisusta nitisee ja kolisee joka nurkasta ja rengasmelu kasvoi potenssiin 2 huollon jälkeen.  VAG tuo varmuutta ja on luotettava..tai joku slogan pitäisi saada takaikkunaan.

Eilenkin vaimo soitti matkalla salille, että polttimon palamisesta ilmoittava valo syttyi. Tiesin taas, että koneremppaa on kohta tiedossa. Onneksi lotossa oli 4 oikein viikonloppuna.

Minulta ei vaihdettu ketjuremontissa öljyjä. Ei kuulemma koskettu mihinkään minkä takia öljyt olisi pitänyt vaihtaa. Liekkö ottaneet vaan öljyt talteen seuraavaa asiakasta varten (puhtaaseen astiaan) ja ajelen nyt ilman öljyjä, mutta ei toimi öljynpaineen/tason diagnostiikka, kun rekisterikilven valon viasta on vikakoodi päällä tai sen anturi rikki.

Että semmosta..palataan



jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.09.13 - klo:18:35
Itsellä meni ketju kahteen kertaan vaihtoon muistaakseni 50tkm mennessä, tämä viimeisin vaihdettiin vähän takuuajan päättymisen jälleen. Kummallakin kerralla korjaushomma hoitui hienosti, myös tuo takuuajan jälkeinen vaihto. Kaikki jonkun muun kuin minun piikkiin. Yetilläni alkaa kohta lähestyä 100tkm rajapyykkiä ja tämä kolmas ketju vaikuttaa lupaavalta vaikka sillä on ajettu jo melkein saman verran kuin kahdella edellisellä yhteensä, toistaiseksi ei mitään ylimääräisiä pärinöitä. Nuo kaksi alkuperäistähän alkoivat oireilla jo noin 20tkm ajon jälkeen. Tämä rullaa kauniisti, jos tätä sanaa yleensäkään voi käyttää TSI-moottoreiden kohdalla. Korjaamolla sanoivat kun vaihtovat tämän,  että tämä kolmas ketju tuli eri varaosanumerolla kuin se edellinen ja se ensimmäinen, eli tehdasasennettu, joten alkaa olla näyttöä siitä, että olisivat saaneet kestävyyden huomattavasti paremmaksi. Ainakin minulla tämä on kestänyt hyvin, ajoprofiilini on samanlaista kuin aikaisemminkin, LL-öljyillä mennään ja talvella duunista lähdöt on aina kylmänä.

Naapurillani on Audi  TSI-moottorilla, kyselin kerran siltä miten on mennyt. Ei se ollut koskaan kuullutkään TSI-moottoreiden jakoketjuongelmista, oli ajanut ongelmitta jo toistasataa kilometriä. Näissä asioissa auttaa kun ei tiedä liikaa ja elää palstojen ulkopuolellakin  8)

Hieno juttu että "kolmas kerta toden sanoo" pitää kutinsa. :) Toivottavasti kaikille muillekin moisia ongelmia kokeneille/kokeville laitetaan nykyään jo sellaisia osia kiinni koneeseen että kestävät!
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Vaarivanhus

Laitanpa minäkin pitkästä aikaa lusikkani ja "tilannetiedotuksen" tähän soppaan.

Suunnilleen samoihin aikoihin, kun uuteen autooni alkoi kilometrejä karttua, pisti silmääni tämä keskusteluketju TSI-moottorin jakopäästä. Alusta alkaen olen kuulostellut moottorini, 1.2 TSI vm 2012, käynnistymis- ja käyntiääntä "sillä korvalla", suorastaan vainoharhaisen innolla, josko jotain poikkeavaa kuuluisi. Nyt autolla on ajettu 22tkm. Moottorin käyntiäänen voisin määritellä olleen melkein koko ajan sanalla "siisti". Nyt viimeisen parin kuukauden aikana on alkanut, moottorin ollessa normaalilämmin, kuulumaan tyhjäkäynnillä pientä ylimääräistä naputusta, jota aiemmin en havainnut. Pari kertaa, kun autolla on ollut muutama päivä luppoaikaa seistä tallissa vaihde vapaalla, käsijarru päällä, kuulunut kylmänä käynnistettäessä sekunnin tai kahden ajan pientä pärinää, jota aiemmin ei ole esiintynyt. Vaikea arvioida, tuleeko venttiileistä, joista ohjekirjassakin mainitaan vai kenties hetken löysällä olevasta ketjusta, ennenkuin öljynpaine nousee. Jos autolla ajaa joka päivä, niin silloin en ole ilmiötä havainnut. Kolmen päivän seisokkia ei kovin usein ole tullut, mutta eiköhän tuo syksyn ja talven mittaan tapansa näytä, kun tulee harvemmin ajoa.

Huolissani en asiasta vielä ole. Ainoastaan puhdas tekninen mielenkiinto, mihin suuntaan tilanne jatkossa muuttuu, motivoi pitämään korvat höröllään. Tilanteen seuraaminen ja muutokset käyntiäänessä on sikäli helppoa seurata, kun myllyä on uudesta asti kuunnellut.  Moottoriin on tehty väliöljynvaihto 15tkm paikkeilla. Öljyä moottori ei syö niin paljoa, että sitä tikusta havaitsisi.
Joutilas 76v

Korvaton

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.09.13 - klo:18:35

Naapurillani on Audi  TSI-moottorilla, kyselin kerran siltä miten on mennyt. Ei se ollut koskaan kuullutkään TSI-moottoreiden jakoketjuongelmista, oli ajanut ongelmitta jo toistasataa kilometriä . Näissä asioissa auttaa kun ei tiedä liikaa ja elää palstojen ulkopuolellakin  8)
Todellista luotettavuutta tullu esille jos noinkin pitkän päässy ilman ongelmia. :D  Pieni näppisvirhe vissiinkin? ;)

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.09.13 - klo:20:30
Laitanpa minäkin pitkästä aikaa lusikkani ja "tilannetiedotuksen" tähän soppaan.

Suunnilleen samoihin aikoihin, kun uuteen autooni alkoi kilometrejä karttua, pisti silmääni tämä keskusteluketju TSI-moottorin jakopäästä. Alusta alkaen olen kuulostellut moottorini, 1.2 TSI vm 2012, käynnistymis- ja käyntiääntä "sillä korvalla", suorastaan vainoharhaisen innolla, josko jotain poikkeavaa kuuluisi. Nyt autolla on ajettu 22tkm. Moottorin käyntiäänen voisin määritellä olleen melkein koko ajan sanalla "siisti". Nyt viimeisen parin kuukauden aikana on alkanut, moottorin ollessa normaalilämmin, kuulumaan tyhjäkäynnillä pientä ylimääräistä naputusta, jota aiemmin en havainnut. Pari kertaa, kun autolla on ollut muutama päivä luppoaikaa seistä tallissa vaihde vapaalla, käsijarru päällä, kuulunut kylmänä käynnistettäessä sekunnin tai kahden ajan pientä pärinää, jota aiemmin ei ole esiintynyt. Vaikea arvioida, tuleeko venttiileistä, joista ohjekirjassakin mainitaan vai kenties hetken löysällä olevasta ketjusta, ennenkuin öljynpaine nousee. Jos autolla ajaa joka päivä, niin silloin en ole ilmiötä havainnut. Kolmen päivän seisokkia ei kovin usein ole tullut, mutta eiköhän tuo syksyn ja talven mittaan tapansa näytä, kun tulee harvemmin ajoa.

Huolissani en asiasta vielä ole. Ainoastaan puhdas tekninen mielenkiinto, mihin suuntaan tilanne jatkossa muuttuu, motivoi pitämään korvat höröllään. Tilanteen seuraaminen ja muutokset käyntiäänessä on sikäli helppoa seurata, kun myllyä on uudesta asti kuunnellut.  Moottoriin on tehty väliöljynvaihto 15tkm paikkeilla. Öljyä moottori ei syö niin paljoa, että sitä tikusta havaitsisi.

Pitikö kirjoittamasi 220 tkm vaiko sittenkin 22 tkm?

Neljännesmiljoonan lähestyessä tuollaisen sivuäänteen kuulumisen voisi jotenkin ymmärtää.. Olenko jotenkin kyvytön tunnistamaan ironiaa, mutta ihanko vakavissaan täällä ollaan tyytyväisiä jopa 22 tkm ajomatkaan ilman moottorin porsimista?  ??? Meininkihän on kuin 80-luvulta Warreja ja takapotku Skodia vertailtaessa. Lada sentään porskutti tuon 220 tkm ilman suurempia koneremontteja.

vagilisti

Taitaa Skoda olla menossa myydyimpien autojen Euroopassa joukosta siihen 80-luvun takapotkujen myynnin määrään VAG:in ketjukoneen ja DSG:n myötä. Ellei nyt jotain muutosta tule. Kääntäjät kiittää, kun VAGilistit kääntää tilanneraportti saksaksi tehtaalle lähettämistä varten ja oikeuden saamisen vuoksi. Laakkonen lie saanee kusipaskaa tuosta niskaansa tehtaalta jos tämä alkuperäinen kaveri jatkaa samalla intensiteenitillä asiaa ja ehkä (toivottavasti) muutkin jälleenmyyjät ja merkkihuollot.

Niin ja sekin on varmaankin totta, että maahantuoja/tehdas maksaa huolloille niin nahkat näistä "takuuhuolloista", että niiden ei niitä kannata tehdä. Maahantuoja/tehdas voi antaa 100% korjauksen heidän piikkiin, mutta korjaamo pyytää asiakkaalta esim 50% kattaakseen kulut. Raskasautojen puolella tämä kuulemma jo selviö.

Korvaton

Aika paljon saanu ruuvata jos vuodessa 220tkm.
Hieman joskus hymyilyttäny kun jotkut kertonu henkseleitä paukuttaen että 50tkm ja vaan kerran vaihdettu suuttimet ja jakoketju.
Siirtyisivät takasin remmiin niin ei tulisi rallatuksia mutta kai se remmi sit tehtäis jostain geenimuunnellusta kumipuusta mikä rupee venymään ja läpättämään.
Luotettavuus kärsii ja sehän ei vielä kiinnosta konsernia kun saavat autoja myytyä mutta kaippa ihmiset kohta rupee tajuamaan missä oikeesti mennään.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 18.09.13 - klo:20:41
Pitikö kirjoittamasi 220 tkm vaiko sittenkin 22 tkm?

Neljännesmiljoonan lähestyessä tuollaisen sivuäänteen kuulumisen voisi jotenkin ymmärtää.. Olenko jotenkin kyvytön tunnistamaan ironiaa, mutta ihanko vakavissaan täällä ollaan tyytyväisiä jopa 22 tkm ajomatkaan ilman moottorin porsimista?  ??? Meininkihän on kuin 80-luvulta Warreja ja takapotku Skodia vertailtaessa. Lada sentään porskutti tuon 220 tkm ilman suurempia koneremontteja.
Niinkuin totesin, vainoharhaiseksihan näiden "uuden maailman" rakkineiden kanssa tulee ;)

Valiantillakin oli yli 300tkm mittarissa, ennen kuin jakopään ketju kului sen verran, että kaasua löysätessä ketju otti koppaan kiinni. Peltikoppa pois ja uusi ketju tilalle. Muistaakseni siinä ei ollut edes mitään kiristintä.
Vaan on näissä nykyautoissa se hyvä juttu, että niillä on mukavaa ja turvallista ajella eikä ne vie bensaakaan viittätoista litraaa satasella. Mitalilla on puolensa.
Joutilas 76v

baleno

Asterion kirjoitti että "kolmas ketju vaikuttaa lupaavalta." Sen verran volkkari voikin jälestäpäin tehdä että parantaa materiaalia. Kestoikä paranee jonkinverran. Varmaan kettingin tyypin ja mitoituksen parantaminen tulisi liian kalliiksi. Katselin kuluttajaviraston ratkaisuja kettinkien suhteen:
http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=af0e0b8e-7b46-4352-8c8c-c04f3aaa654d
Ainakin sen panin merkille että kannattaa antaa myyjälle ensin tilaisuus korjata vika. Harmi vaan ettei auton merkkejä ratkaisuissa mainita.
Citroen C5 2.0i 2006

Enhancer

kundenbetreuung miukumauku volkswagen .de ja customercare miukumauku volkswagen .com olivat nuo tuttavani casessa käytetyt reklamaatioreitit.

Olipa viestissä mainittuna Chairman of the Supervisory Board, Ferdinand K. Piech, jolle siis ensimmäinen viesti oli tavallaan osoitettu :D.

Asiakaspalvelusta vastattiin että oikea paikka reklamaatiolle on vv-auto, vielä toisellakin lähetyskierroksella, mutta kuitenkin viesti oli välitetty tuolta Oberstdorfista johonkin päin maahantuontia, koska näiden viestien jälkeen alkoi tapahtua.

Sitkeyttä siis vaatii vielä tämä viimeinenkin oljenkorsi, ja mitä enemmän tuonne painetta tulee, sitä enemmän se paine kohdistuu maahantuontiin, jotta tämä paskamyrsky voisi edes joskus saada loppunsa ja oikean tahon maksumieheksi näihin caseihin, 100% osuudella.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

opation

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 18.09.13 - klo:20:30
Laitanpa minäkin pitkästä aikaa lusikkani ja "tilannetiedotuksen" tähän soppaan.

Suunnilleen samoihin aikoihin, kun uuteen autooni alkoi kilometrejä karttua, pisti silmääni tämä keskusteluketju TSI-moottorin jakopäästä. Alusta alkaen olen kuulostellut moottorini, 1.2 TSI vm 2012, käynnistymis- ja käyntiääntä "sillä korvalla", suorastaan vainoharhaisen innolla, josko jotain poikkeavaa kuuluisi. Nyt autolla on ajettu 22tkm. Moottorin käyntiäänen voisin määritellä olleen melkein koko ajan sanalla "siisti". Nyt viimeisen parin kuukauden aikana on alkanut, moottorin ollessa normaalilämmin, kuulumaan tyhjäkäynnillä pientä ylimääräistä naputusta, jota aiemmin en havainnut. Pari kertaa, kun autolla on ollut muutama päivä luppoaikaa seistä tallissa vaihde vapaalla, käsijarru päällä, kuulunut kylmänä käynnistettäessä sekunnin tai kahden ajan pientä pärinää, jota aiemmin ei ole esiintynyt. Vaikea arvioida, tuleeko venttiileistä, joista ohjekirjassakin mainitaan vai kenties hetken löysällä olevasta ketjusta, ennenkuin öljynpaine nousee. Jos autolla ajaa joka päivä, niin silloin en ole ilmiötä havainnut. Kolmen päivän seisokkia ei kovin usein ole tullut, mutta eiköhän tuo syksyn ja talven mittaan tapansa näytä, kun tulee harvemmin ajoa.

Huolissani en asiasta vielä ole. Ainoastaan puhdas tekninen mielenkiinto, mihin suuntaan tilanne jatkossa muuttuu, motivoi pitämään korvat höröllään. Tilanteen seuraaminen ja muutokset käyntiäänessä on sikäli helppoa seurata, kun myllyä on uudesta asti kuunnellut.  Moottoriin on tehty väliöljynvaihto 15tkm paikkeilla. Öljyä moottori ei syö niin paljoa, että sitä tikusta havaitsisi.

Tuo rallatus kylmänä käynnistettäessä on vissiin sen nokan ajoituksensäätimen ääniä. On siis menossa rikki ja jatkossa aiheuttaa käynnistysongelmia. Ja joskus sitten ei välttämättä käynnisty ollenkaan. Minulla tuo oli 1.4 TSI:ssä, huoltoneuvojan mukaan ensimmäistä kertaa (niin aina), mutta kun puhelimesta huoltomies kuunteli äänitteen tapauksesta niin sanoi noita korjaavan tosi usein. Tämä tosin tapahtui muistaakseni 2009 tai 2010 vuonna. Mulla vaihtoivat ketjun ja kirstimen samalla kun oli jo 38tkm ajettu.  :)

Das Auto

Lainaus käyttäjältä: hosee - 18.09.13 - klo:13:44

Mielestäni ihan käsittämätön veto! Mahdollinen säästö mitätön suhteessa mahdolliseen vahinkoon (oli riski sitten miten pieni tahansa). Pitiköhän huollon mielestä puhtaan säiliön käytöstä saada irtopisteitä hyvästä asiakaspalvelusta? (Normaalistihan käytetään tietty likaista astiaa.)

Tässäkin tapauksessa taisi maahantuoja maksaa jonkun könttäsumman jakopään vaihdosta ja sitten korjaamo säästää kaikessa missä voi. Taidanpa käydä vielä Käyttöautossa ja vaatia uudet öljyt.
Audi A6 2.0T Avant 2006
VW Golf 1.4TSI Comfortline 2010

deeaa

Mulla ei ole kuulunut mitään outoja, 170 tuhatta lasissa 2010 1.8 tsi. Tai siis ainahan nuo on kuulostaneet dieseliltä varsinkin kylmästartissa, mutta mitään ongelman kaltaista ei vielä ole ollut. Paitsi kerran vaihdettu öljynpaineen anturi. Vielä on menty auton ehdottelemilla huoltoväleillä mutta taidan siirtyä vuosittaiseen huoltoon.

Tässä miettinyt josko lastuttaisi koneen. Ja tuli mieleen että jos kerran ketjun kiristys hoituu öljynpaineella, olisikohan järkevää jälkiasentaa öljynpaineen mittari sitten autoon...näkisi ehkä sitten ajoissa jos paineet ei tahdo olla kondiksessa joku kerta. Eikös moisia ole kaikenmaailman motoneteissä. Mitenkähän iso homma tommonen on itte asennella? Pitääpä googlailla...

firstvw

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 19.09.13 - klo:07:34

Tässä miettinyt josko lastuttaisi koneen. Ja tuli mieleen että jos kerran ketjun kiristys hoituu öljynpaineella, olisikohan järkevää jälkiasentaa öljynpaineen mittari sitten autoon...näkisi ehkä sitten ajoissa jos paineet ei tahdo olla kondiksessa joku kerta. Eikös moisia ole kaikenmaailman motoneteissä. Mitenkähän iso homma tommonen on itte asennella? Pitääpä googlailla...
Tai sähköinen öljypumppu jolla kiristimelle saks paineet jo ennen starttia

Lapa

Liitytään nyt tänne muiden jatkoksi. 48000 km mittarissa ja 1.2tsi koneena. Hetken aikaa tuli kuunneltua, kun auto aina käynnistettäessä kuulosti 1200l Ladalta pari sekuntia ennenkuin vaimeni. Tänään sitten huoltoon, ja jakoketjuhan siellä rallattaa. Nyt sitten odotellaan jonkun korkeamman instanssin kantaa siihen, kuka maksaa, ja miten paljon. Vuosimallihan tässä on 2010, joten takuuajat on menneet umpeen jo ajat sitten, mutta virhevastuu nyt tuskin lienee näillä kilsoilla päättynyt.

Harmittaa sikäli, että hintaansa nähden auto on ollut hyvä ajettava, antanut hintaansa nähden laadukkaan kuvan ja ollut vielä ylläpitokuluiltaankin kilpailukykyinen. Seuraava merkki lienee kuitenkin jostain ihan muusta konsernista, vaikka näihin on hihnat jo vaihdettukin tilalle. Jotenkin en jaksa uskoa että tuo turbokaan kauan jaksaa jauhaa
näissä, jos ikuisesti kestävä ketjukaan ei jaksa edes kilometrimäärää, jonka lasken aiemman autoilun perusteella lähinnä sisäänajoksi.

tet

^Ã,,kkiseltään sanoisin että jos 20% joudut itse maksamaan niin voisi vielä olla kohtuuhinnoissa. Jos menee yli sen niin pistä hanttiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Sniiki

Pistipä korvaan kun pari päivää sitten starttailin vuokralla olevaa uudehkoa Hyundai Grandeur:ia (ei taida Suomeen olla moista tekelettä tuotu täältä valmistusmaasta) keulan ollessa kohti hotellipihan lievää ylämäkeä ja melkoisen äänekkään parin sekunnin rallatuksen päästi tämäkin aparaatti. Ei mitään hajua mikä kone tuolla lymyää ja onko ketju vai remmi. Vapari bensa, luultavasti joku 2,5L kun ei mihkään liiku tuolla kuminauha-automaatilla.
En ole aiemmin muissa merkeissä huomannut näin äänekästä starttia. Volkkareissa siihen taas on tottunut ja se on lähinnä semmonen alitajuinen "saas nähä saatana..." -tilanne aina (toinen jalka vielä ulkona autosta jos joutuukin muilla kulkineilla töihin lähteä).

Enhancer

Löytyisiköhän tästä topicista ketään, joka olisi valmis teettämään omalle pirssilleen öljyanalyysiä? Kerätään vaikka kolehti, jos ei muuten halukkaita löydy. Viittaan siis tuohon autokoulun tapaukseen, jossa öljyanalyysin mukaan alle 7tkm ajettu öljy oli vaihtokunnossa, saisi vähän lisää vertailupohjaa. (http://vagarena.fi/index.php?topic=17252.0)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Routa

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.09.13 - klo:08:08
^Ã,,kkiseltään sanoisin että jos 20% joudut itse maksamaan niin voisi vielä olla kohtuuhinnoissa. Jos menee yli sen niin pistä hanttiin.
Oletko tosissasi? Jos 3-vuotiaaseen alle 50tkm ajettuun pitää tehdä noin mittava remontti selkeän suunnitelu/valmistusvirheen vuoksi niin on ok että asiakas maksaa osan. Huh huh.
Entinen VAG-kuljettaja.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Routa - 22.09.13 - klo:14:14
Oletko tosissasi? Jos 3-vuotiaaseen alle 50tkm ajettuun pitää tehdä noin mittava remontti selkeän suunnitelu/valmistusvirheen vuoksi niin on ok että asiakas maksaa osan. Huh huh.

Samaa mieltä, ei centtiäkään omaa rahaa tuollaiseen korjaukseen noilla kilometreillä.

skriko

^^
Samaa mieltä.
Kaverillani 2005 vag. Ketju venynyt vikavalot syttyneet. Lupasivat maksaa merkkiliikkeissä 8 vuotta vanhaan autoon puolet, kun oli sieltä ostettu ja siellä valohoidettu.
Korjautti pikkuliikkeessä. Hyvin on pelannut. Korjaus pikkuliikkeessä tuli töineen, merkkiliikkeestä ostettuine osineen, alvineen, veroineen ja takuineen 700â,¬ halvemmaksi, kuin olisi tullut merkkiliikkeen 50%.
Täyttä huijausta tuommoiset goodwillit, kun ovh:t centereissä ja muissa merkkiliikkeissä ovat tähtitieteellisiä.

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: skriko - 22.09.13 - klo:16:26
... Korjaus pikkuliikkeessä tuli töineen, merkkiliikkeestä ostettuine osineen, alvineen, veroineen ja takuineen 700â,¬ halvemmaksi, kuin olisi tullut merkkiliikkeen 50%.
Täyttä huijausta tuommoiset goodwillit, kun ovh:t centereissä ja muissa merkkiliikkeissä ovat tähtitieteellisiä.

Juuri tuosta juttelin edellisellä sivulla, eli kun hinta-arvio ja korjaus on vian todenneen & korjaus/korvausvelvollisen (jos näin on) liikkeen tekemä niin se voi olla täyttä potaskaa. Miten muuten näytät mitään toteen kuin hakemalla pikkuliikkeen arvion asiaan. Ja se taas vaatii
omaa aikaa & viitseliäisyyttä. Vaikea soppa kokonaisuutena :(
"All 4 The Driver"

tet

Lainaus käyttäjältä: Routa - 22.09.13 - klo:14:14
Oletko tosissasi? Jos 3-vuotiaaseen alle 50tkm ajettuun pitää tehdä noin mittava remontti selkeän suunnitelu/valmistusvirheen vuoksi niin on ok että asiakas maksaa osan. Huh huh.

Niin tuostahan ei käynyt selville onko auto 3- vai 4-vuotias, 2010-malli voi olla nyt jo jotain 4v 2kk vanha ymmärtääkseni? Kilometrejä on kyllä aika vähän, totta.

Päissäni tosiaan laskeskelin että jos koneen kohtuulliseksi kestoiäksi katsotaan vaikka 300 tkm, niin koneella olisi nyt sitten noin 16% kilometreistä takanaan. Tämän perusteella oletin että kuluttajaviranomaisilta tulisi suositukseksi luokkaa 15-20% itselle maksua ja loput virhevastuun piikkiin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kriqqe

Lainaus käyttäjältä: kriqqe - 09.09.13 - klo:20:42
Minulla on reklamaatio käynnissä vuoden 2010 Audi A3 1.4 TSFI, S-tronic kombinaation kanssa. Kilometrejä mittarissa n. 73000 km.

Olen auton ensimmäinen omistaja.

Ensimmäiseen hinnoittelumalliin en ollut tyytyväinen maahantuojan omistamasta marmorista. Nyt reklamoituna myyntiketjun ensimmäinen, eli auton myyjäliike. Voin kirjoitella kunhan tiedän paremmin vastauksista.

Tässä loppu hyvin, kaikki hyvin: Maahantuoja maksoi osat ja myyjäliike työt. Itse maksoin ennakkoon tulevasta huollosta 300e, joka hyvitetään huoltohinnasta.

Lapa

Lainaus käyttäjältä: Lapa - 20.09.13 - klo:23:21
Liitytään nyt tänne muiden jatkoksi. 48000 km mittarissa ja 1.2tsi koneena. Hetken aikaa tuli kuunneltua, kun auto aina käynnistettäessä kuulosti 1200l Ladalta pari sekuntia ennenkuin vaimeni. Tänään sitten huoltoon, ja jakoketjuhan siellä rallattaa. Nyt sitten odotellaan jonkun korkeamman instanssin kantaa siihen, kuka maksaa, ja miten paljon. Vuosimallihan tässä on 2010, joten takuuajat on menneet umpeen jo ajat sitten, mutta virhevastuu nyt tuskin lienee näillä kilsoilla päättynyt.

Tässäkin tapauksessa korvattiin lähes koko remppa. Jotain vaihtotyön yhteydessä tehtäviä nesteiden lisäilyjä joutuu pulittamaan omasta taskusta. Koska osuu huollon kanssa sopivasti päällekkäin ei ihan hirveät lisäkulut. Ja tarkennuksena kyseessä siis paria kuukautta päälle kolmivuotias pirssi.

Sen verran pessimistisesti suhtaudun uuden ketjun kestävyyteen, että taidan lähteä kyselemään vaihtotarjouksia ennenkuin sama kalina palaa :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy