TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

repomies

Huoltoneuvoja nahkatuolissaan, autostasi on muka huolissaan
Se nimittää sinua hulttioks
ja kertoo että ketjusi sanoi "Poks" Däng däng
Mutta kyllä se kesti koko (moottorin) elämän..

Epes

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.09.13 - klo:00:40
Eli noissa 1.8TSI ja näemmä sitten 2.0TSI moteissakin on ketjumurheita?

Ketjukone ja 7-vaihteinen DSG siis pois ostoslistalta, hyvinpä jää valinnanvaraa 2004 ja uudemmissa Vaggineissa. Diesel jää siis jäljelle, ja sekin 2.0, ja tuostakin pitää vielä pudottaa ruostuvat versiot pois.

Juuri näin meikäläinenkin järkeili ja alla on Leonin 2.0TDI DSG6. Mitkä ruostuvat versiot?

jarkko_h

#2372
Lainaus käyttäjältä: Epes - 15.09.13 - klo:23:07
Juuri näin meikäläinenkin järkeili ja alla on Leonin 2.0TDI DSG6. Mitkä ruostuvat versiot?

Vanhemmista malleista lahoaa ainakin A6 C6 (2005 -> ) ja Passat 3C (2005 -> )
http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819
http://www.motor-talk.de/forum/rost-vw-passat-3c-allgemeines-problem-t1435152.html?page=1
Uudemmistahan ei vielä riittävästi kokemusta.

Volkkarin puhkiruostumistakuu ei kata tehtaan suunnitteluvirheitä, joten kannattaa olla varppeilla.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Epes - 15.09.13 - klo:23:07
Juuri näin meikäläinenkin järkeili ja alla on Leonin 2.0TDI DSG6. Mitkä ruostuvat versiot?
Tuossahan nuo jo tulivatkin, lisäksi täällä palstalla on ollut ainakin touranin takaluukusta juttua, itsellä myös kokemus omasta Golf V:stä jonka maalipinta oli kauttaaltaan näpyillä, vuosimalli 2004.

Tuosta käsijarruasiasta, tähän topiciin aiemmin kirjoittelin tutun autokouluyrittäjän casesta,  yhtenä perusteena tehdastakuun raukeamiseen oli käyttäjävirhe, kun auto sammui mäkilähdössä. Eiköhän tuohon käsijarrun käyttämättömyyteenkin vielä vedota.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Sniiki

Ruosteesta voi jatkaa 3C osiosta löytyvässä venyvässä ketjussa johon myös oma CC liittyi.
Mainittakoot että eilen kohti uusia seikkailuja lähteneessä 3C:ssäni ei ollut 4v aikana juurikaan mitään vikaa. Ei ruostetta missään ja kone pelasi, mitä nyt öljyä vähän hörppi niinkuin sille koneelle oli tyypillistä ainakin tolla LL-kuralla. Kerran irtosi pakoputki turbon laipalta (prässiliitos).

Ganes

No ei tältäkään palstalta saa näköjään ihan asiallisiin kysymyksiin mitään vastauksia, joita muutama sivu sitten esitin!? Tässä topikissa on jo reilusti yli 2000 kirjotusta, joten kai ne kaikki sitten perkele pitää alusta asti lukea, jos jotakin käytännön tietoja haluaa!  Pari päivää varmaan tossa saakin kivasti kulumaan!

Täällä kyllä jutellaan kaikenlaista muuta ylimääräistä esim ooppeleista, saabeista, ruostumisista, käsijarruista, ja joku kirjottaa runojaankin tänne, eikä siinä ole edes kaikki....

Onneks en enää omista wv:tä enkä kyllä vähään aikaan tuu omistamaankaan. Kaveriani oisin vaan hädässä halunnu jeesata. Pitäkää palstanne!!!

herra neljäkymmentä 7

No olis ollu pikkuvaiva vastata,mutta tää mentiin taas ryssiin. :-\

Sniiki

#2377
Lainaus käyttäjältä: Ganes - 16.09.13 - klo:16:33
No ei tältäkään palstalta saa näköjään ihan asiallisiin kysymyksiin mitään vastauksia, joita muutama sivu sitten esitin!? Tässä topikissa on jo reilusti yli 2000 kirjotusta, joten kai ne kaikki sitten perkele pitää alusta asti lukea, jos jotakin käytännön tietoja haluaa!  Pari päivää varmaan tossa saakin kivasti kulumaan!

Täällä kyllä jutellaan kaikenlaista muuta ylimääräistä esim ooppeleista, saabeista, ruostumisista, käsijarruista, ja joku kirjottaa runojaankin tänne, eikä siinä ole edes kaikki....

Onneks en enää omista wv:tä enkä kyllä vähään aikaan tuu omistamaankaan. Kaveriani oisin vaan hädässä halunnu jeesata. Pitäkää palstanne!!!

Niin. Niitä kokemuksia tuskin kukaan alkaa joka sivulle koosteena listaamaan, sitä vartenhan tämä topic on. Mitään 150 tkm maagista rajaa tuskin on olemassa, vaan melko vaihtelevaa tuntuu korvausmäärä olevan kaikissa vioissa. Joku on kieltäytynyt maksamaan pissapojan täytöstä huollossa ja siksi korvataan 10% vähemmän kun toiselle.

Runoja ja huumoria pitää olla. Eihän tätä paskaa muuten kukaan kestä. Täällä kun naama näkkärillä kaikki raivois näitä helvetinkoneita kohtaan niin sitä kukaan jaksaisi lukea. Jos ei riitä intoa katsella toisten hyödyllisiä kokemuksia itse läpi runojen seasta niin lienee parempi jatkaa omalla tiellään. Ainahan on myös suomi24.

exari

Jotenkin mulla on käsitys että 100000km asti korjaavat aika hienosti (ei kuluja?) kun on vaan merkkiliike huollettu.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: exari - 16.09.13 - klo:16:55
Jotenkin mulla on käsitys että 100000km asti korjaavat aika hienosti (ei kuluja?) kun on vaan merkkiliike huollettu.

Taitaa riippua pitkälti kuun asennosta, jotkuthan on joutuneet maksamaan ison osan itse pienemmilläkin kilsoilla.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

elmerc

Ganesille tiedoksi, että mulle maksettiin liikkeen omasta ehdotuksesta koko hoito ja mainittiin rajaksi 4v/120 tkm. Tämän jälkeenkin varmasti tullaan vastaan, jos olet auton ensimmäinen omistaja ja merkkihuoltohistoria on aukoton.

Mutta sanohan ystävällesi, että kannattaa mennä reklamoimaan myyjäliikettä asiasta.
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

pomo

Paljonhan se on kiinni varmasti myös kysyjästi eli miten asia esitetään ja liikkeestä missä asioi. Osa haluaa maksattaa kaiken asiakkaalla, toiset tarjoaa palvelua.

Toisaalta tässä on hyvä muistaa myös se, että nämä ahtimelliset on helppoja ohjelmoida ja tehoa tulee  mukavasti lisää, osalla täällä itkevillä saattaa olla ohjelmoitu auto ja maksavat siksi enemmän. Mikä on minusta aivan oikein, saisivat kerätä huollossa tietoja autoista ja jos porsii niin kieltäytyä kokonaan korvaamasta!

Ei tarttis meidän vakiolla ajavien kärsiä ohjelmoijien aikaansaannoksista... Rikkoontuvien määrä vaikuttaa varmuudella korvauskäytäntöön ja vag tsi autoista varmaan ainakin 1/4 on ohjelmoituja!

livejungle

#2382
151tkm ja vaihdettiin ketju kiristimineen "takuuseen" auton ollessa 4v. Maksettavaa jäi 200â,¬.
Olen toinen omistaja ja kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä.
Autona Octavia 1.4TSI -09

Taisinkin täällä joku aika sitten mussuttaa että uusikin ketju on alkanut satunnaisesti rallattamaan. Noh rallattelu loppui kun tuli määräaikaishuolto ja vaihdettiin öljyt uusiin, kylläkin samaan castrolin litkuun..

Enhancer

Olen tässä topicissa aiemmin kertonut tutun autokouluyrittäjän casen 1.4TSI padalla varustetusta Golf Plussasta. Auto on siis otettu käyttöön 11/2011, ja auto sammui oppilaalla mäkilähdössä, lähtemättä siitä enää käyntiin. Hinurilla Tampereen Laakkoselle, tuomiona hypännyt jakoketju ja että tehdastakuu ei korvaa johtuen käyttäjävirheestä, 30tkm huollosta joka on tehty muualla kuin merkkiliikkeessä ilman luotettavaa selvitystä käytetystä öljylaadusta sekä 2tkm pitkänä tehdystä 60tkm huollosta Laakkosella. Korjausarvio 11000â,¬.

Ketju hyppäsi siis kesäkuussa, 72tkm mittarissa.

Autokouluyrittäjä käännätti saksaksi selostuksen tapahtuneesta, ja lähetti sen sähköpostitse Saksaan VW AG pääkallopaikalle. (laitan tähän ketjuun yhteystiedot heti kun saan ne käsiini). Parin päivän kuluttua tuli vastaus, että ei moinen voi olla mitenkään mahdollista, että asiakasta on kohdeltu näin.

Ilmeisesti maahantuonti on saanut mielenkiintoisen puhelinsoiton suoraan kotkanpesästä, sillä tästä muutaman päivän jälkeen soitti Tampereen Laakkosen autotalojohtaja ja pyysi tapaamista, sillä lopputuloksella että auto vaihdettiin 3000â,¬ välirahalla uuteen ajamattomaan samanlaiseen.

LISÃ,,KSI ko. pajan huoltopäällikkö (joka aiemmin huusi kyseisen asiakkaan ulos talosta) otti puheeksi että teillähän on se toinenkin Golf (Golf VI 1.2TSI -12), että siinä on samaa vikaa, laitetaan sekin samantien takuuseen.

Golf Plus odottaa luovutusta Laakkosella, ja Golf VI valmistui tänään huollosta uudella jakopäällä.
Vahingoksi jäi autokouluyrittäjälle tämä aika, jonka auto oli poissa opetuskäytöstä, mutta tuosta vaihdosta jäi hyvää vähintään se 5000â,¬.

Mielenkiintoista.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Das Auto

Golf 1,4 TSI Comfortline vm. 2010, 84tkm alkoi joku aika sitten pitämään käynnistettäessä meteliä jos oli seissyt 3-4 päivää käyttämättömänä (sinä aikana ilmeisesti öljyt kadonnut kiristimestä). Kävin Käyttöautossa ja näytin kännykällä kuvaamaani todistuaineistoa. Tänään sitten vaihdettiin ketju, ketjun kiristin sekä venttiilien ajoituksen säädin. Kustannukset meni täysin volkkarin piikkiin. Kivana plussana totesin että auton softat oli samalla päivitetty, esim. "optimaalisen vaihteen indikaattori" näkyy nyt kojetaulun näytöllä. Mitähän muuta siihen softapäivitykseen kuuluu? Onko tietoa?
Audi A6 2.0T Avant 2006
VW Golf 1.4TSI Comfortline 2010

Sniiki

Johan oli mielenkiintoinen tuo Enhancerin viesti. Saattaa tuon Pirkkaedustajan aika hämärään valoon jos ne siellä ite hatusta näitä päätöksiä vetelee. Kiinnostaisi nuo yhteystiedot, voisin kokeilla kepillä jäätä omien vikojen kohdalla. Jos tulee ehdoton ei niin voi sitten laminoida sen vastauksen takalasiin.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Sniiki - 17.09.13 - klo:03:08
Johan oli mielenkiintoinen tuo Enhancerin viesti.

Kieltämättä. Pistää miettimään, näinköhän Tampereen Laakkoselta ollaan missään yhteydessä pääkallopaikalle, tai jos ollaan, mahtaako sieltä tulleet päätökset mennä sellaisenaan asiakkaalle vai vasta sen jälkeen kun Laakkonen on kukaties hieman, hmm, huonontanut niitä asiakkaan näkökulmasta?

Olisi mielenkiintoista jos joku muukin vähän tarkastaisi näitä tehtyjä päätöksiä pääkallopaikalta, ja jos eroa löytyy siihen mitä asiakas sitten maksoikaan, lakimiehen konsultointi voisi olla paikallaan.

pomo

Jos oikein ilkeästi ajattelee niin tässähän voi olla kyse siitä, että valmistaja ei maksa huollolle korjauksesta 80-100e tunti vaan jotain paljon vähemmän. Siitä on sitten osassa liikkeissä tehty oma ratkaisu ja ruvettu laskuttamaan  "omavastuuta" joka saattaisi olla vaikka tuo erotus, koska valmistaja ei sitä maksa? Tätä minä olen itse jo vähän epäillytkin, eikä se rajoitu pelkästään vag-autoihin. Ja siksi liikkeiden välillä on eroja.

Mutta aika erikoiselta kuulostaa!

Ganes

Ok! Nythän on jo näköjään monta omakohtaista korvaustapausta tänne kirjoiteltu. Meni vaan hermot ajatellessa, että noin 2400(1/3:s osa epäolennaista asiaa aiheeseen liittyen) kirjotusta saa kahlata läpi, että vastauksia löytyy. Sorry! 

No kaverillekkin ollaan nyt tällä hetkellä kai jossakin määrin tulossa kustannuksissa vastaan, mutta jotaki huoltoa, jonka Rintajouppi on teettänyt alihankkijalla vielä tutkitaan??

Toinenkin asia menee vielä ilmeisesti kuluttajasuojan tutkimuksiin. Ja se on, että eivät meinaa korvata turbon hajoamista, koska oli kuulemma sen verran kuluneen oloinen, että olisi hajonnut jokatapauksessa kohta.

Kirjoittelen kuinka käy ja tarkemmista summistakin kunhan asia on saatu päätökseen ja auto ajokunnossa.

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: Ganes - 17.09.13 - klo:09:34

Toinenkin asia menee vielä ilmeisesti kuluttajasuojan tutkimuksiin. Ja se on, että eivät meinaa korvata turbon hajoamista, koska oli kuulemma sen verran kuluneen oloinen, että olisi hajonnut jokatapauksessa kohta.


Ganes, hieno homma että vastaantuloa on tapahtunut. Mutta väittääkö huolto pokkana että vageissa turbo kuuluukin hajota 122km kohdalla?

Olkoot turbo ollut vaikka kuinka kulunut ilman moottoririkkoa vaihdosta turbosta olisi saanut 122tkm ajetulle autolle käyvän hinnan. Ilmeisesti jatkossa voi olettaa käytettyjä vaggineita ostaessa että kaikki moottorin vaihtamattomat osat on jo lopussa 122tkm kohalla ja niistä ei tarvitse maksaa penniäkään.

Ajattelin muuten tilata oman volkkarin takaikkunaan tarran 70 luvun hengessä
"Lujaa Laatua VAG"

tet

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 17.09.13 - klo:12:09
Ajattelin muuten tilata oman volkkarin takaikkunaan tarran 70 luvun hengessä
"Lujaa Laatua VAG"

Eihän siinä oikeasti ole kuin yhden kirjaimen ero (Z -> G). Mutta sehän olisi Ladan halventamista - niissähän jakoketju kesti hyvin, vaikka rallatus oli korvia raastavaa ja jatkuvaa. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tärpätti

Onko kukaan selvitelly miten korvaamis käytäntö näissä tapauksissa tapahtuu saksan maalla?

takuu ja kampanja korjaukset on tuntihintana hinnoiteltu nolla tai ns miinuskatteella, joten onko täällä Suomessa valloillaan tämä että maksatetaan asiakkailla virhevastuu tapauksissa kuulumattomia kuluja.
Octavia BKD

Das Auto

Lainaus käyttäjältä: Das Auto - 17.09.13 - klo:00:30
Golf 1,4 TSI Comfortline vm. 2010, 84tkm alkoi joku aika sitten pitämään käynnistettäessä meteliä jos oli seissyt 3-4 päivää käyttämättömänä (sinä aikana ilmeisesti öljyt kadonnut kiristimestä). Kävin Käyttöautossa ja näytin kännykällä kuvaamaani todistuaineistoa. Tänään sitten vaihdettiin ketju, ketjun kiristin sekä venttiilien ajoituksen säädin. Kustannukset meni täysin volkkarin piikkiin. Kivana plussana totesin että auton softat oli samalla päivitetty, esim. "optimaalisen vaihteen indikaattori" näkyy nyt kojetaulun näytöllä. Mitähän muuta siihen softapäivitykseen kuuluu? Onko tietoa?

Yllä mainitun jakopään korjauksen yhteydessä otettiin öljyt talteen (3000km ajettu) ja laitettiin samat litkut takaisin koneeseen kun homma oli valmis. Kuulemma oli käytetty puhdasta säiliötä, mutta hieman mietityttää tällainen pihtailu. Mitä mieltä olette, pitäisikö vaatia uudet öljyt?
Audi A6 2.0T Avant 2006
VW Golf 1.4TSI Comfortline 2010

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: tärpätti - 17.09.13 - klo:21:54
Onko kukaan selvitelly miten korvaamis käytäntö näissä tapauksissa tapahtuu saksan maalla?

takuu ja kampanja korjaukset on tuntihintana hinnoiteltu nolla tai ns miinuskatteella, joten onko täällä Suomessa valloillaan tämä että maksatetaan asiakkailla virhevastuu tapauksissa kuulumattomia kuluja.

Täysin spekulointia, mutta luulen asian olevan tismalleen näin. Töistä ja osista ei takuujutuissa jää kuin minimikate jos sitäkään, ja tämä ns. Goodwill-kusetus onkin todellisuudessa luotu sitä varten että kaikki mitä saadaan asiakkaalta otettua jää siivuksi talolle. Samalla illuusiolla saadaan myydyksi huoltosopimusta ja ylipäätään merkkiliikkeen leimaa huoltokirjaan.

Tehdashan ei tätä näe asiakkaan maksamaa osuutta näe, kunhan saan ne yhteystiedot niin joku esim. 75% korjauksesta takuuna saanut voi sitten tehtaalta kysyä että kuuluiko se 25% oikeasti maksaa. Vai onko liike saanut tehtaalta sen 100% ja asiakkaalta 25%?

Sitten kun tästä saataisiin mustaa valkoiselle, niin paskamyrsky olisi tosiasia.

Löytyisikö tästä juuri se syy miksi esim. Toyotalla on niin paljon takaisinkutsuja, siellä kun organisaatio tehdas-maahantuonti-jälleenmyynti-huolto elää kaikki samasta rahasta kun taas VAG-konsernilla tunnetusti joka porras ottaa oman siivunsa välistä. Ongelmallisia moottoreita yms. on tietääkseni noissa riisikipoissakin ollut, vaan eipä niistä kohista kun maksaja on se mikä pitääkin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

umppa

Morjensta foorumille!

Lisätääs oma keissikin tähän ketjuun. Elikkä peruskuvio Touranissa, pakokaasujärjestelmän valo syttyi, vikakoodi nokka-akselin asentotunnistimesta
ja tuomio ketjuremppa. Itse olen hakenut suoritukseen vielä taiteellisesta vaikutelmasta maksimi kertoimet: auto on ostettu yksityiseltä, joka on sen
uutena ostanut Saksasta siellä työsekennellessään. ;)
Auto on siis VW Touran 1.4TSI BLG 125kw -07, ajettu 65 tkm. Eli autolla on ikää, muttei niinkään kilometrejä. Merkkihuolto sanoi heti aluksi ettei tässä tapauksessa
ole mahdollista saada ketään tulemaan vastaan, sanoi kuitenkin että voihan maahantuojalta kuitenkin mielipidettä kysellä. Kyselin. Sanoi että toisaalta kuuluu
vähän heidänkin tontille, koska auto on heidän markkina-alueellaan. Mutta sanoi silti että tulevat vastaan 0%. Kuulemma korvauksiin vaikuttaa auton ikä,
kilometrit ja huollot. Ja noista ei sen enempää irronnut että paljonko nuo sitten pitäisi olla että korvauksia tulisi, eivät ole kuulemma yleistä tietoa :)
Mutta sen verran sain puristettua jonkunlaista vastausta, että korvaus olisi ollut 0% vaikka autolla olisi ajettu 3 km... Ja että tilanne _voisi_ olla toinen jos
auto olisi heidän maahantuomansa.

Noh, seuraavana päivänä soitti merkkihuollosta että maahantuojan kautta tehdas korvaa sittenkin 50% töistä ja varaosista, eli itselle jäisi 1000â,¬ tuosta maksettavaa.
Otin yhteyttä kuitenkin piruuttani tehtaalle, jossa asiaa luvattiin tutkia. Sieltä ei ole vielä päätöstä tullut. Itseäni tuossa ihmetyttää miksi tuossa
katsotaan auton ikää, omalla ymmärrykselläni ketju kuluu ajaessa eikä tallissa seisoessa... Ja lueskelin Saksalaiselta foorumilta että siellä 100% vastaantulon
raja on ollut alle 6 vuotta vanha auto TAI alle 100 tkm ajettu. Muutenkin ihmetytti tuollainen äkkikäännös vastaantulossa sekä se että autoa huollosta hakiessa
kyseltiin että miten tää vastaantulo nyt olikaan sovittu. Ja koskiko se sekä työtä että varaosia. Tuli heti mieleen salaliittoteoria, että tehdas korvaa enemmin mutta
nyt vain varmisteltiin minkä verran tuosta on sovittu asiakkaalta kynytettävän ;)

Jännä muuten että ketjuremppaan kuuluu öljynvaihto, mutta sitä ei merkkihuolto huoltokirjaan merkannut, eikä nollanut mittaria? Sanoi vaan että tuo sitte taas
öljynvaihtoon kun auto sitä ehdottaa (yllätys), ellei sitten ihan kohta sitä jo ala ehdottelemaan.

tuRboman

Näissä kaikissa tapauksissa on nuo korvausprosentit ja varsinkin summat vaihdelleet aikalailla. Se onkin vaikea asiakkaalle mitänkään muuten kuin suoraan pääkallonpaikalta kysymällä, todeta mitä oikeasti on luvattu korvata. Jos tiskillä huoltopäällikkö sanoo summaksi vaikka 5000â,¬ josta maahantuoja/tehdas maksaa puolet. Mutta miten sen työn ja osien hinnan arvioinnin kanssa kun sen teki sua rahastava osapuoli itse. Mistä sen tietää vaikka joku pieni paja tekis sen sillä 2500â,¬ koko homman? Tuota kun on hiton vaikea mitenkään todentaa.
"All 4 The Driver"

Ghzeit

[Off-topic kevennystä]

Ostin Volkkarin tee-äss-iin, sitä hinautan korjauksiin
varmaan pomppas jakokin startissa, niin...
Motti on yks piste nelonen, satanelkytnel heppainen
Alavääntö pistäis pyörät sutimaan tyhjää.

Eika sitä vaivaa pelkää motti, ruoste pellissä pilkotti,
eikä laatikko oo toiminut enää vuosiin
Kun liikkeestä käteen laskun saa täytyy hetkeksi istahtaa
ja vastaantuloa ei mistään tieten saa

Seatilla, Skodalla tuomio julma, Audikin on samanlainen pulma
Laadukkaita autoja harrastan, korjaamolaskuja katsastan
Seatilla, Skodalla tuomio julma, Audikin on samanlainen pulma
Laadukkaita autoja harrastan,
korjaamolaskuja
korjaamolaskuja
korjaamolaskuja
katsastan.

Liikkeen kulmalla poltan sen, hermosauhun viimeisen
Tuomio merkkiliikkeen huollossa vahvistuu
Kun jakoketju jo rallattaa, niin venttiilit kummasti hajoaa
ja miehen kasvot maata kohden kallistuu
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Das Auto - 17.09.13 - klo:23:49
Yllä mainitun jakopään korjauksen yhteydessä otettiin öljyt talteen (3000km ajettu) ja laitettiin samat litkut takaisin koneeseen kun homma oli valmis. Kuulemma oli käytetty puhdasta säiliötä, mutta hieman mietityttää tällainen pihtailu. Mitä mieltä olette, pitäisikö vaatia uudet öljyt?

Yleisestihän on tiedossa, että uusi öljy on yksi kontaminaation lähde. Ei varmaan autoissa ongelma, mutta paperikoneiden öljyt syynätään toimituksen jälkeen hyvinkin tarkasti läpi. Syitä on monia, mutta usein syylliseksi löytyy asiakkaan säilytystilat/astiat tai kuljetuksessa esim. säiliöauton pesu ollut puutteellinen. Itse en ainakaan kauhean innoissani ole jos tuo öljy on ollut jossain avoastiassa huoltohallin lattialla tai jossain.

jrinnes

Itsellä ei (onneksi?) ole TSI-koneista autoa, mutta olen lukenut tätä ketjua säännöllisesti ihan silkasta mielenkiinnosta. Kun useammallekin tähänkin ketjuun kirjoittaneelle on ilmeisesti vaihdettu jakopää jo vähintään kahteen kertaan, niin herää väkisinkin ajatus, että miksi ihmeessä jokin asiansa osaava varaosavalmistaja ei ole alkanut tekemään näihin ongelmakoneisiin sellaisia jakopään osia, jotka oikeasti kestäisivät? Vai onko syynä se, että suurin osa jakopäävaivaisista koneista korjataan kuitenkin siellä merkkihuollossa edes jonkinasteisen vastaantulon vuoksi maahantuojalta/tehtaalta. Osien patenteista tuskin(?) on kyse, koska saahan samanikäisiin ja uudempiinkin moottoreihin esim. jakopään hihnoja ja kiristimiä tarvikeosana.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

hosee

#2399
Lainaus käyttäjältä: Das Auto - 17.09.13 - klo:23:49
Yllä mainitun jakopään korjauksen yhteydessä otettiin öljyt talteen (3000km ajettu) ja laitettiin samat litkut takaisin koneeseen kun homma oli valmis. Kuulemma oli käytetty puhdasta säiliötä, mutta hieman mietityttää tällainen pihtailu. Mitä mieltä olette, pitäisikö vaatia uudet öljyt?

Mielestäni ihan käsittämätön veto! Mahdollinen säästö mitätön suhteessa mahdolliseen vahinkoon (oli riski sitten miten pieni tahansa). Pitiköhän huollon mielestä puhtaan säiliön käytöstä saada irtopisteitä hyvästä asiakaspalvelusta? (Normaalistihan käytetään tietty likaista astiaa.)
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy