TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

deeaa

Juu käkkäri ensin, sitten vaihde. Itte laitan aina pakille, ellei ole keula edellä ihan julmassa ylämäessä.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4


Enhancer

Lainaus käyttäjältä: kolli - 14.09.13 - klo:19:38
Mun entinen Leon FR 2, 0 tsi -10 malli on nyt korjattu.Ketju ongelma ja korjauskustannus 6000â,¬.60 000 km. kone kesti kunnes porsi.Nykyinen omistaja sai 2000 â,¬ myyjäliikkeeltä, mutta maahantuoja ei suostu minkäänlaiseen korvaukseen.
Pääkaupunkiseudun erään centerin työntekijän mukaan ko. tapauksia on keskimäärin 2/viikko.
Kuulostaa hurjalta, mutta onhan autokantakin suuri.
Eli noissa 1.8TSI ja näemmä sitten 2.0TSI moteissakin on ketjumurheita?

Ketjukone ja 7-vaihteinen DSG siis pois ostoslistalta, hyvinpä jää valinnanvaraa 2004 ja uudemmissa Vaggineissa. Diesel jää siis jäljelle, ja sekin 2.0, ja tuostakin pitää vielä pudottaa ruostuvat versiot pois.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.09.13 - klo:00:40
Eli noissa 1.8TSI ja näemmä sitten 2.0TSI moteissakin on ketjumurheita?

Ketjukone ja 7-vaihteinen DSG siis pois ostoslistalta, hyvinpä jää valinnanvaraa 2004 ja uudemmissa Vaggineissa. Diesel jää siis jäljelle, ja sekin 2.0, ja tuostakin pitää vielä pudottaa ruostuvat versiot pois.

Osta sellainen missä jakopää on laitettu.

tapanixxx

Tai Passat 3C 2.0 TFSI. Tosin sielläkin pieni ketju nokkien välillä :)

Gulf


Routa

Lainaus käyttäjältä: kolli - 14.09.13 - klo:19:38
Pääkaupunkiseudun erään centerin työntekijän mukaan ko. tapauksia on keskimäärin 2/viikko.
Kuulostaa hurjalta, mutta onhan autokantakin suuri.
Huoltoneuvojat kuitenkin kirkkain silmin väittävät näitä jokaista yksittäistapauksiksi  8)
Entinen VAG-kuljettaja.

kt

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 14.09.13 - klo:20:23
Juu käkkäri ensin, sitten vaihde. Itte laitan aina pakille, ellei ole keula edellä ihan julmassa ylämäessä.
Lainaus käyttäjältä: Vaginisti - 14.09.13 - klo:20:08

Itse käytän käsijarrua auton paikalla pysymiseen + ykkönen silmään, ettei auto ole sen laatikon varassa. Tapa on jäänne automaattiajoilta kun siinä oikein ohjekirjassa neuvottiin laittamaan ensin kässäri ja sitten vaihde P:lle, ettei laatikko itsessään mene jumiin. Näin maalaisjärjellä tuo pitäisi toimia manuaalissakin, tietoviisaat tietää paremmin.

No kun muistaa, että dsg-automaatilla vetävät pyörät on lukittu vaihdelaatikkon P-asennon lukitustappiin. Käsijarrua tarvitaan, jottei jyrkässä mäessä  DSG-automaatin P-asennon lukitsintappi rikkounnu. Moottoriin ei välity vääntövoimia.

Manuaalilla vetävät pyörät lukitsee vain käytetty vaihdelaatikon vaihde ja moottorin sylinterien vastapaineiden jumitus. Jyrkässä mäessä ne eivät yleensä riitä ja auto liukuu alaspäin, ellei käsijarrua käytetä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tuRboman

Ei Hvetti tämä voi olla totta, että jos et oikeassa järjestyksessä laita käsujarru ja mieti mikä vaihde silmään parkkeeratessa kun ensin katsot vatupassista mihin suuntaan auto on kallistunut, niin sulta joko hajoaa kone kun ketju hypähtää jaon sekaisin TAI DSG:n lukitustappi vähintään paskana... Tämä topic kyllä saa köyhää kauhistuttamaan!!

Mutta voisko edellä olleista teksteistä vetää johtopäätöksen, että TDi & DSG6 on huoletonta menoa jos uuden hankkii? Kun naapuri aikoi tarttua tilaisuuteen hommata Superb 4x4 TDi DSG:n farkkuna. Oli aluksi suunnitellut Octaviaa TSI 4x4 versiona, mutta Superi on liki saman hintainen kun Octavia nelareina. Itse valitsisin diesel superin jos noista kahdesta pitää ottaa. Ihan jo näiden kauhutarinoiden perusteella. Vai onko Ocussa remmikone?
"All 4 The Driver"

Karvis

Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tarzi

Automaateissa kannattaa aina, riippumatta onko mehumaija tai dsg, käyttää käsijarrua jotta vaihteiston lukitusmekanismi säästyisi turhalta rääkiltä. ja pysyyhän käsijarrukin parempana kun sitä käyttää. Itsellä tulee ainakin automaatisesti käsijarrun repäisy oli sitten automaatti tai manuaali. Turha sitä voimansiirtoa on rääkätä kun käsijarrukin on keksitty sitä varten.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

kt

^Juuri noin!

Varmaan pian ajotietokone hoitaa nämä kaikki temput, kun on suomalaisen jukuripään niin vaikea nöyrtyä toimimaan auton opaskirjan ohjeiden mukaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

s-mod

Uusissa 1.8 tsi moteissa on kuulemma ketjusysteemit viety äärimilleen?  Ja on sitten kallista korjata!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

k23001

Lainaus käyttäjältä: kt - 15.09.13 - klo:11:39
^Juuri noin!

Varmaan pian ajotietokone hoitaa nämä kaikki temput, kun on suomalaisen jukuripään niin vaikea nöyrtyä toimimaan auton opaskirjan ohjeiden mukaan.
Sähköinen käsijarruhan sisältää tuon automatiikan (esim Golfissa)

kt

Lainaus käyttäjältä: k23001 - 15.09.13 - klo:11:58
Sähköinen käsijarruhan sisältää tuon automatiikan (esim Golfissa)

Eli huonosti suunniteltu laitteisto ja sen toimintaongelmat  päivitetään ja peitetään uudella hienolla auton ominaisuudella.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

skriko

Sähköinen käsijarru ja lisää rikkimeneviä osia sekä ongelmia.

tuRboman

Onko se ihan näinä? Mulla kun ei ole vielä (117tkm) ole mitään hämminkiä ollut, eikä ole vielä tarvinnut minkäänlaista huoltoa tuo jarru. Eipä tosin yleensä vaijerijarrutkaan noilla kilsoilla. Mutta on siinä vaijerijarrussakin osia jotka voi vikaantua. Ainakin on kuultu urbaanilegendoja jumiutuneista käsijarruista.
"All 4 The Driver"

makkis

LainaaAinakin on kuultu urbaanilegendoja jumiutuneista käsijarruista.

Aina nuo perinteiset on mulla toimineet, vaikka monella autolla olen ajanut jossa ei toimi. Yleisin syy käyttämättömyys. Itse taas käytän aina, automaatissakin.

skriko

Koskaan en ole käyttänyt käsijarrujani missään autoissa. Mitään ongelmiä ei ole koskaan ollut. Tosin kun mulla oli kakkos autona se jetta, jolla oli ajettu paalin vietäessä jotain 400 000, pyysin katsastusmiestä vähän aina kouluttamaan ennenkuin vetäisee lujempaa ettei jää käteen.

tuRboman

Aina olen käyttänyt kaikissa autoissani. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa. Nuo vanhemmat joita on ollut tuli kyllä itse huollettua, joten kaikki tällaiset perusjutut tuli aina voideltua ja vaijerit tarkastettua.
Tämä ei kyllä liity enää aiheeseen, pahoittelut siitä.
"All 4 The Driver"

skriko

^^
Ei sitä tiedä voi kässäri hyvinkin liittyä jakoketjujuttuun. Kertoivatpa merkkihuollossa, että jos ei vaihda jarrunesteitä huolto-ohjelman mukaisesti, niin maahantuoja maksattaa rikkoutuneen koneen jos takuu ummessa asiakkaalla kokonaan. ;D ;D

tuRboman

Tästä vielä juontuu mieleen kun Saabilla oli ongelmia koneissa 2000-luvun alussa, lähinnä pitkä huoltoväli aiheutti kylmissä oloissa. Eli huohotusjärjestelmä ei toiminut oikein ja keräsi moskaa koneeseen. Lopulta kone saattoi vaurioitua tämän seurauksena. Kun asiasta tuli tarpeeksi julkinen ja todettiin, että Periaatteessa jokainen kone saattoi kärsiä vaurion, jatkettiin moottorin takuuta kahdeksan vuoden mittaiseksi. Edellyttäen aukotonta huoltohistoriaa. Samaten kaikille tiettyjen vuosimallien koneille tehtiin huollossa huohotinjärjestelmän päivitys veloituksetta.

Tähän hommaan peilaten VAG:n homma on yhtä perseilyä. Virhettä ei myönnetä vaikka kuinka kilisee.
Siinä on aina lopulta se riski, että käy "ooppelit" ja luotto menee. Sen takaisin saaminen vaatii muutakin kuin Rellun tapaan ilmoitus että on tehty suunnilleen maailman luotettavin js laadukkain auto ;)

Että valittakaa aiheesta liikkeessä. Niin huoltopäälliköille kuin myyjillekkin. Ja isolla äänellä ilmoittakaa, ettei tällaista kuraa kukaan osta eikä tällaista kohtelua (laskutetaan alle 100tkm ajetun alle 5v ikäisen laatikko/koneremontti asiakkaalta) suvaita.

Jos vaan maksetaan ja puristellaan nyrkkejä taskuissa niin mikään ei muutu.
"All 4 The Driver"

kt

Kun uusien autojen ostaminen loppuu, niin tuima tuuli Saksan organisaatiossa alkaa puhaltamaan. Siitä tulee sitten 10 vuoden tunneli konsernille.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 15.09.13 - klo:11:56
Uusissa 1.8 tsi moteissa on kuulemma ketjusysteemit viety äärimilleen?  Ja on sitten kallista korjata!

Mitäs tämä tarkoittaa? Onko luotettavuutta lisätty vai osuuko männät venttiiliin jo pienestä jakovirheestä?
Onko uusissa 1.8 TSI koneissa vielä ketju? Jos on, onko se aukuisten oikeasti toimiva. Ei siis VAG oikeasti.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 15.09.13 - klo:21:02
Onko uusissa 1.8 TSI koneissa vielä ketju? Jos on, onko se aukuisten oikeasti toimiva. Ei siis VAG oikeasti.

On ketju edelleen, luotettavuudesta lienee vielä vähänlaisesti kokemuksia.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jarkko_h

#2364
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 15.09.13 - klo:21:08
On ketju edelleen, luotettavuudesta lienee vielä vähänlaisesti kokemuksia.

Kiitos ja harmi. Pitääpä pysyä tuosta vielä kaukana. Jos on taasen Ingolstadin Alex Eiserin insinööriporukan "testataan kuluttajalla" "aivan sama mitä vaihto maksaa", asenteella tehty, niin parempi odottaa että varakkaammat kuluttajat testaa moottorit ensin.  Laitan rahat mielummin osakkeisiin, lomamatkoihin...  kuin herr doctoreiden suunnitteluvirheiden aiheuttamiin moottoririkkoihin.


tapanixxx

Pienenä kevennyksenä, ketju on suunniteltu kestämään koko moottorin eliniän :)


jarkko_h

#2366
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.09.13 - klo:21:33
Pienenä kevennyksenä, ketju on suunniteltu kestämään koko moottorin eliniän :)

Heitit pahan. Täällä meinaa iltateet mennä näppäimille  ;D ;D 

VAG:n insinöörien lausumana tuo ketjun elinikäinen kesto tarkoittaa ketjun katkeamattomuutta ja tarkoittaa yleensä jotain kolmesta kohdasta:
1) moottori hajoaa ketjun apulaitteitten petettyä - > ketju kesti moottorin eliniän
2) ketju venyi ja hajotti moottorin -> ketju edelleen ehjä, tosin venynyt. Moottori ehjän ketjun ympäriltä palasina ->ketju kesti moottorin eliniän
3) moottori syö niin paljon öljyä ja mäntien vaihto ei auta. Tilalle maksatetaan tehdaskunnostettu -> ketju kesti moottorin eliniän

tärpätti

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.09.13 - klo:21:33
Pienenä kevennyksenä, ketju on suunniteltu kestämään koko moottorin eliniän :)

kovin tunnistaa olevan lyhyt tuo moottorin käyttöikä... Vähempi kuin ladassa 70 luvulla.
Octavia BKD

tarzi

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 15.09.13 - klo:21:33
Pienenä kevennyksenä, ketju on suunniteltu kestämään koko moottorin eliniän :)

Jep, maksa ja VAGin jakoketju kestää koko elämän/eliniän.  ;D
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

tuRboman

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 15.09.13 - klo:21:59
Jep, maksa ja VAGin jakoketju kestää koko elämän/eliniän.  ;D
nyt tulee täälläkin  puolukkamehut jo nenästä :)

Tyhmä kun olen niin mietin rahalla maksamista..ihmeissäni..sitten valkeni! Häpeä...:-X
"All 4 The Driver"

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy