TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

tsi1490

Ei ole jakoketjussa eikä myöskään jakohihnassa. Sellainen maininta löytyy kyllä kohdasta automaattivaihteiston öljy.

Tässä koko lista:

Huoltoon sisältyvät työt Huoltoväli
Sisäilmansuodattimen vaihto. Vaihtoväli 45 000 km / 2 vuotta
Ilmansuodattimen vaihto. Vaihtoväli 60 000 km / 4 vuotta
Sytytystulppien vaihto. LXT: vaihtoväli 30 000 km / 2 vuotta
LUJ, LUV, LDE ja 2H0: vaihtoväli 60 000 km / 4 vuotta
Sytytysjohtimen vaihto. LXT: vaihtoväli 45 000 km / 3 vuotta
Dieselpolttoaineen suodattimen vaihto. Vaihtoväli 60 000 km / 2 vuotta
Moottorin jäähdytysnesteen vaihto. Vaihtoväli 240 000 km / 5 vuotta
Automaattivaihteiston öljyn vaihto. 150 000 km:n / 10 vuoden välein normaaliolosuhteissa, 75 000 km:n / 5 vuoden välein vaativissa olosuhteissa
Apulaitehihnan vaihto. LDE ja 2H0 joustohihnalla: vaihtoväli 90 000 km / 10 vuotta
LUD: vaihtoväli 150 000 km / 10 vuotta
Jakohihnan vaihto. LXT: vaihtoväli 60 000 km / 4 vuotta
LUD, LUV, LDE ja 2H0: vaihtoväli 150 000 km / 10 vuotta
Venttiilivälysten tarkastus, säätö tarvittaessa.
LUD, LDE ja 2H0: vaihtoväli 150 000 km / 10 vuotta
Jakoketjun vaihto. LUJ, LNP: vaihtoväli 240 000 km / 10 vuotta

LUJ on 1.4 T moottorikoodi, muista en tiedä.

MJ

Yleisellä tasolla tämä nokkaketjujen toimimattomuus VAG-kulkineissa hämmästyttää; olen keskustellut tästä asiasta useita kertoja henkilön kanssa, joka teki 1960 - 1970 luvulla ammatikseen moottorihommia. Tuohon aikaan käytössä olivat nokkaketjut, eikä niiden kanssa ollut ongelmia ketjun venymisen kanssa - ainakaan siten että se olisi aiheuttanut koneen rikkoutumisen. Kulunut ketju indikoi rallatuksella, mikä oli merkki siitä että ketju + rattaat menevät vaihtoon. Ketjun normaali kestoikä eri automerkeissä oli kuulemma +200.000 km.

Hänen näkemyksensä mukaan siirtymä nokkahihnoihin 80-luvulla tuli mm. siitä syystä että koneet haluttiin käyntiääneltänsä hiljaisemmiksi. Näistä nokkahihnoista on sitten runsaasti kokemusta niiltä ajoilta kun perheen ajoautot olivat Opeleita. Aluksi Opelillakin oli hihnan vaihtoväli 120.000 km, mutta muistaakseni keväällä 2002 tuli GM:ltä ilmoitus, jonka mukaan Suomen olosuhteissa hihnan vaihtoväli onkin 60.000 km! Omassa B-Vectrassa oli tuolloin yli 110.000 km mittarissa ja kun jakohihna otettiin näkyviin, kävi ilmi että se oli venynyt siten että hihnankiristimen venymisindikaattori oli yli asteikon. Hihna oli niin löysäksi venynyt että se lepatti! Silti ajoitusmerkit kampiakselilla ja molemmissa nokka-akseleissa olivat kohdallaan. Miten kauan ne vielä olisivat olleet, sitä en uskalla edes arvailla. Kaiken kaikkiaan noita nokkahihnoja vaihdettiin autotallitöinä huolto-ohjelmien mukaisesti yli 10 kpl vuosien saatossa. Kun kiintiö nokkahihnojen vaihtelulle alkoi täyttyä, oli erään autonvaihdon yhteydessä tavoitteena päästä ketjunokalliseen moottoriin, tässä tapauksessa VW:n tsi -koneisiin.

Kyllä VAG:lla tulisi olla kanttia asettaa näille ongelmaksi osoittautuneille nokkaketjuille vaihtoväli huolto-ohjelman muutoksena. Uskoisin, että on edullisempaa vaihtaa ketju + kiristin + muut tarvittavat nikaleet kuin vaihtoehtoisesti korjata / vaihtaa koko moottori. Paitsi tietysti siinä tapauksessa, jos tällä asialla on tarkoitus tehdä bisnestä...

Tämä on todella valitettavaa toimintaa. Itse vältyin lähinnä tuurilla omakohtaiselta nokan porsimiselta. Vaikka muutoin olen ollut erittäin tyytyväinen Passatteihin, on seuraavan autonvaihdon yhteydessä vakavan harkinnan paikka autonmerkin vaihtamisesta - kenties kokonaan pois konsernin tuotteista. Pahasti näyttää että tässä ollaan laadun suhteen samalla tiellä kuin Opelilla vuosituhannen vaihteessa -tunnetuin seurauksin.
-11 Passat Variant 2.0 TSI man
-09 BMW K 1300 S
Ex: Passat Variant -08 1.8 TSI man
      Suzuki Bandit 1200 S -99

skriko

Lainaus käyttäjältä: MJ - 12.09.13 - klo:09:04



Kyllä VAG:lla tulisi olla kanttia asettaa näille ongelmaksi osoittautuneille nokkaketjuille vaihtoväli huolto-ohjelman muutoksena.

Ei tuostakaan lopulta niin kauheasti hyötyä olisi, koska omassani nokkaketjuongelmat alkoivat kun auto oli 12 800 ajettu.
Keneltäkään en ole saanut vastausta mistä tämä ääntely johtuu, kun se on toisaikainen, eikä ole sidoksissa moottorin lämpötilaan.
Itse olen ajatellut maalaisjärjellä, että kun ajelen neitimäisesti ja muutenkin 118 kw tsi:ssa ajo käy hyvin pienillä kierroksilla niin.. olisiko mahdollista, että moottori karstottuisi niin paljon, että kiristin juuttuisi jumiin toisinaan.
Missään edellisissä autoissa ei ole ollut sellaista ( vaikka ajaminen ollut samanlaista ), että sitten kun annan enemmmän joskus kierroksia, niin kone lykkää niin mustaa savua kuin joku vanha dieseli.

elmerc

No voihan ihmettä. Mun 09 Passat 1,4 TSI (caxa) alkoi taas aamuisin pitää säksätystä, jonka taajuus ajossa nousi ja laski motin kierrosten mukaan. Ikäväkseni havaitsin äänen samaksi, joka kuului ennen 120 tkm:n huoltoa (11/2012). Silloinhan siihen vaihdettiin kuluitta jakopään ketju romppeineen merkkihuollon aloitteesta kaiken varalta.

Nyt auto oli toisessa merkkihuollossa, joka mittasi öljynpaineet. Tulos 1,5 bar - liian alhainen, ketju ei kiristy aluksi kunnolla. Sanoivat että öljynsuodatin "ahdistaa". Näitä ollut muillakin kuulemma. Vain suodatin vaihdettiin ja lisättiin litra öljyä - ja vóila - paineet nousivat 2,0 bariin, joka riittää.

Mielenkiintoista/surullista tässä on se, että mittarissa on nyt 143 tkm. Eli seuraavaan LL-huoltoon on matkaa vielä 7 tkm. Onko siis niin, että öljynsuodatin ei kestä koko LL-väliä? Sama homma tässä jo siis kahdella perättäisellä LL-välillä.

Minulla taitaa nyt olla käsissäni merkkihuollon kirjallinen lausunto siitä, että LL-huolto ei tässä tapauksessa toimi, vaan saattaa auton moottorin vakavaan vaaraan.
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

vagilisti

Lainaus käyttäjältä: vagilisti - 10.09.13 - klo:17:21
Hellou Arenalaiset,

Nyt sai oma tarinani tämän ketjuongelman kanssa päätepisteen.

Auto nyt kotipihassa korjattuna. Merkkihuolto ilmoitti, että maahantuoja/tehdas maksoi tästä remontista puolet. Erittäin iloinen toki jo tästä, mutta kuten aiemmin päätin, että jos eivät maksa 100% niin soitto myyjäliike Laakkoseen.  No minulle auton aikoinaan myynyt kaveri mainitsi ensin heidän 6kk:n ostoturvan jne. Sanoin, että nyt keskustellaan virhevastuusta eikä ostoturvista.
Myyjä sanoi keskustelevansa vaihtoautopäällikön kanssa ja palaavansa asiaan vielä tänään. Puhelu tuli muutaman tunnin päästä ja myyjä ilmoitti, että he ovat valmiita maksamaan minun osuudesta puolet. Diili tehtiin heti ja en edes harkinnut ämpyttäväni vastaan parin satasen takia.

Kejtu, laahaimet, kiristin yms. vaihdettiin. Ketju on samalla varaosanumerolla, eikä huoltokaveri osannus sanoa, että onko samanlainen ketju kuin alkuperäinen.
Kiristin kuulemma erilainen.

Matkan varrella kuultua:

-Olet kolmas tällä viikolla jolla vastaavanlainen tilanne VAG:in kanssa (autovuokraamo)
-Onhan näitä mennyt (huolto)
-Ollaan kusessa näitten kanssa(huolto)

Arvosanoja kiteytettynä:
Paikallinen merkkihuolto 4/5. Muuten täydellinen suoritus, mutta en edelleenkään pyytänyt autoa korjaamaan missään vaiheessa:) Tässä tapauksessa tämä ei haitannut, mutta voin vain kuvitella toisenlaisia tapauksia joissa auto olisi jäänyt kuukausiksi korjaamon pihaan odottamaan omistajansa lottovoittoa. Toki heille isot propsit siitä, että minun olisi pitänyt odottaa n.3 viikkoa auton tutkimista. Auto nyt n. viikossa pihassa korjattuna.

Ajoturva 4/5  Täydellisiä pisteitä ei tässä jaeta ja toki kaikenmaailman neuvotteluilla, uhkailuilla jns. olisi voinut saada hinauttamaan huitsin kuuseen tms.
Hinuri 4/5, hurja hinta hinauksesta etemmäs..mutta ehkä se on valtakunnallisestikin vertailukelpoinen.. Niin ja tätä hinuria tuli Octaviankin tapauksessa käytettyä ja palvelu huippua.
Autovuokraamo 4/5. Ei täysiä tällekkään, mutta ei mitään pahaa sanottavaa.
Maahantuoja 3/5. Eivät maksaneet kokonaan, mutta en sitä kyllä odottanutkaan. Ehkä maailma on joskus tulevaisuudessa oikeudenmukaisempi paikka.
Laakkonen 3/5. Eivät maksaneen kokonaan loppuja, mutta heidän kohdallaan odotin, että jos jotain euroja heiltä saan niin korkeintaan korkeimman oikeuden kautta.

Yv:llä voin kertoa lisää ja tarkempia tietoja jos jotain erityisesti kiinnostaa ja nyt jään odottelemaan dsg:n ja/tai turbon hajoamista.
Nähdään ks. vikojen ketjussa sitten, ellei konserni vaihdu ja sitä myöten palsta, mutta autohuolet tuskin loppuu.

Ehtoota VAGistit,

Ka eipä loppunut minun Superbin tarina vielä tähän.. Ketju, siis tämä foorumin ketju ei ehkä ole oikea, mutta auton kun sain vasta toissapäivänä "ketjun määräaikaisvaihdosta" niin kerrotaan tarinan alku nyt ensin täällä.

Olisi pitänyt aavistaa jo töistä lähtiessä, kun auto herjaa "check number plate light", että jaahas koneremonttia pukkaa:) Parkkihallin hämyssä katsoin, että kyllähän ne kilven valot palaa, pari kopautusta valoihin ja eikun autoon. Uusi startti ja valo ja herja ilmestyi taas kojetauluun.
Keväällä oli sama juttu takavalon kanssa ja se korjaantui polttimon irroituksella ja saman polttimon takaisin laitollaa. No se siitä ja kohti vaimon työpaikkaa.

Vaimo kyydissä ja kotia kohti. Moottoritiellä jonkin aikaa ajettua auto ilmoitti bing-äänellä, näyttöön ilmestyvällä tekstillä "Engine Fault Workshop", EPC valolla, hirveellä nykimisellä ja vihellyksellä, että seuraavasta rampista pois ja merkkihuollon pihaan mars. Ette voi..tai joku ehkä teistä voi uskoa sen tunteen mikä tuli. Siinä rupes tupakasta jo useamman vuoden erossa pysynyt etsimään kamelitoppaa taskusta tärisevin käsin.

Auto vihelsi ja nyki minkä jaksoi, mutta onneksi matkaa huoltoon oli n.2km ja kello vielä vaille neljän, jolloin huolto oli vielä auki.
Auto pihaan ja marssien huollon tiskille selittäen uutta VAGin tempausta. Minun onneksi siellä oli vielä lähtöä tekevä asentaja, jolle varaosamyyjä nakitti vikakoodien luvun. Ukko katsoi kelloa ja huokaisi. Liekkö jo kellokorttinsakin leimannut ulos.

Vikakoodien luvun aikana keskusteltiin sijaisautosta ja ajoturvasta. Auto olisi pitänyt ajaa toiselle puolelle tietä eri osoitteeseen, että ajoturvasta olisi saaut hinauksen 30 metriä ja saanut myös sijaisauton 3 päiväksi :) Joku on miettinyt kyllä tuon ajoturvan hienosti.
Tässä mielentilassa teki mieli etsiä kaikkia TSI koneiden suunnittelussa mukana olleita ja ajoturvan keksinyt kaveri ja virpoa käkättimeen. . Kahvia hörppiessä huomasin, että Skodani lähti lähes renkaat ulvoen pihasta. Toivoin vaan, että viimeselle matkalleen.

Auto valitettavasti palasi huollon pihaan ja asentaja ilmestyi tutun näköisen tulosteen kanssa huollon vastaanotossa olevan kaverin luo.
Vikakoodi P0121.
Kaasuläpän potentiometri
epäuskottava signaali
satunnainen

Asentaja selitti, että nyt auto toimii normaalisti, kun koodit nollattiin. Samaan hengenvetoon totesi, että kyllä se takaisin tulee jos tullakseen.
Huolto selitti, että mitä tuo tarkoittaa ja minä kysyin, että mitä se pahimmillaan tarkoittaa. Turboahan se pahimmillaan tarkoittaa..heh..tokaisin vaan, että sit ois kaks kolmesta ja vain DSG:n hajoaminen puuttuu. Parhaimmillaan tuo voi viitata itse potentiometrin vikaan, keskimmillään ilmeisesti kaasuläppään (koteloineen?)

Yllättävän vähän vituttaa. Aivot varmaan pumppaa dopingia itseensä ennätyssvauhdilla, että ei katkee verisuoni päästä.

Puhelu auton myyneelle Laakkosen kaverille ja kysymys, että mitäs tehdään. Huollosta pitää saada tarkka diagnoosi, kustannusarvio ja palata asiaan. Mainitsi myös, että liekkö ketjuremontilla ollut osuutta ja tänään oli maksusitoumuksen huoltoon siitä juuri antanut:) Mainitsin vain, että sen päätteleminen ei oo nyt minun duuni.

Tämän kerrottuani huoltoon, neuvottiin minua ottamaan auto ajoon ja ajoturvan kautta takaisin jos vika ilmenee ennen maanantaita, jolloin vien auton sinne joka tapauksessa 120 tkm huoltoon.

Maanantaina saavat tsekata tuon potikan jos ei lahoa paska ennen sitä. Tuolla vikakoodilla ei oikein netistäkään löytynyt tavaraa, joten ei ainakaan tyyppivika tunnu olevan. Pitänee vielä tämä ilta käyttää tiedon etsintään maahantuojan vastaantulosta turbon rikkoutuessa.

Laakkonen sanoi ketjuvaihtoepisodin aikana, että he ei vierasta oman konsernin vehkeitä vaihdossa, joten voi olla, että saavat sinne kohta uuden konsernin laatuauton vaihdokikseen.

Jos nyt täyttyy 2/3, viitaten aiempiin postauksiin niin taidan vetästä 120kmh:n vauhdissa tyhjällä tiellä D:ltä R:lle, joten saadaan se kolmaskin varmasti. Voipahan viedä auton vaihtoon kaikki valmistusvirheet korjattuna.

Yritän myös etsiä paremman ketjun, ettei tämä ihan offtopiciksi ketjuongelmasta karkaa ja jatkan siellä.

Nyt nettiautoon..palataan...varmasti.

tarzi

Kaasuläppä korkeintaan mennyt tuon koodin perusteella, ihmeellistä että turboa lähdetään ehdottelemaan. Jos esim. läppä jumii kiinni, alkaa viheltään vastapaineesta ja nykii ilmanpuutteesta.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

vagilisti

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 12.09.13 - klo:20:27
Kaasuläppä korkeintaan mennyt tuon koodin perusteella, ihmeellistä että turboa lähdetään ehdottelemaan. Jos esim. läppä jumii kiinni, alkaa viheltään vastapaineesta ja nykii ilmanpuutteesta.

Mietityttää se, että voiko olla mitään tekemistä jaon sekaisin menon kanssa tämä vika. Menis sitten osa tuurillaan maahantuojan/myyjän piikkiin. Vaikea tietysti spekuloida, kun ei vikakoodin lopputulema ole vielä selvillä.

Epes

Lainaus käyttäjältä: vagilisti - 12.09.13 - klo:19:20

Jos nyt täyttyy 2/3, viitaten aiempiin postauksiin niin taidan vetästä 120kmh:n vauhdissa tyhjällä tiellä D:ltä R:lle, joten saadaan se kolmaskin varmasti. Voipahan viedä auton vaihtoon kaikki valmistusvirheet korjattuna.


Tähän tartun, luulen ettei tapahdu mitään. Pari vuotta sitten meidän edellisellä DSG7:lla ajaessani minulle tuli joku ihme blackout risteystä lähestyessäni ja siirsin kepin D:ltä R:lle jossain 50 nopeudessa. Meni ns. vapaalle mutta ei heittänyt pakkia päälle. Ei muuta kun vapisevin käsin takaisin D:lle ja matka jatkui......

vagilisti

Harmi:) Luultavasti ks. laatikon ominaisuuksiin/laatuun kuuluu se, että sitä ei saa tahallaan mitenkään rikki. Normaalissa varovaisessa ajossain vain..

pomo

Joo, ei se pakki mene päällä liikkeestä...

Rauska

Lainaus käyttäjältä: vagilisti - 12.09.13 - klo:21:17
Harmi:) Luultavasti ks. laatikon ominaisuuksiin/laatuun kuuluu se, että sitä ei saa tahallaan mitenkään rikki. Normaalissa varovaisessa ajossain vain..
Kuuluis päivän parhaisiin postauksiin  :D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

elmerc

Lainaus käyttäjältä: elmerc - 12.09.13 - klo:18:03
No voihan ihmettä. Mun 09 Passat 1,4 TSI (caxa) alkoi taas aamuisin pitää säksätystä, jonka taajuus ajossa nousi ja laski motin kierrosten mukaan. Ikäväkseni havaitsin äänen samaksi, joka kuului ennen 120 tkm:n huoltoa (11/2012). Silloinhan siihen vaihdettiin kuluitta jakopään ketju romppeineen merkkihuollon aloitteesta kaiken varalta.

Nyt auto oli toisessa merkkihuollossa, joka mittasi öljynpaineet. Tulos 1,5 bar - liian alhainen, ketju ei kiristy aluksi kunnolla. Sanoivat että öljynsuodatin "ahdistaa". Näitä ollut muillakin kuulemma. Vain suodatin vaihdettiin ja lisättiin litra öljyä - ja vóila - paineet nousivat 2,0 bariin, joka riittää.

No tänä aamuna ensimmäiset pari kilometriä sama säksätys jatkui, vaikka öljynpaineet pitäisi nyt olla kunnossa. Soitin huoltoon, josta arvelivat, että ääni voisikin tulla vesipumpusta. Pitivät silti hyvänä ideana vaihtaa 15 tkm huoltoväliin...
Passat Alltrack TDI DSG 12
Passat variant 1,4 TSI DSG 14 ex
Passat variant 1,4 TSI 09 ex

vagilisti

Lainaus käyttäjältä: vagilisti - 12.09.13 - klo:19:20
Ehtoota VAGistit,

Ka eipä loppunut minun Superbin tarina vielä tähän.. Ketju, siis tämä foorumin ketju ei ehkä ole oikea, mutta auton kun sain vasta toissapäivänä "ketjun määräaikaisvaihdosta" niin kerrotaan tarinan alku nyt ensin täällä.

Olisi pitänyt aavistaa jo töistä lähtiessä, kun auto herjaa "check number plate light", että jaahas koneremonttia pukkaa:) Parkkihallin hämyssä katsoin, että kyllähän ne kilven valot palaa, pari kopautusta valoihin ja eikun autoon. Uusi startti ja valo ja herja ilmestyi taas kojetauluun.
Keväällä oli sama juttu takavalon kanssa ja se korjaantui polttimon irroituksella ja saman polttimon takaisin laitollaa. No se siitä ja kohti vaimon työpaikkaa.

Vaimo kyydissä ja kotia kohti. Moottoritiellä jonkin aikaa ajettua auto ilmoitti bing-äänellä, näyttöön ilmestyvällä tekstillä "Engine Fault Workshop", EPC valolla, hirveellä nykimisellä ja vihellyksellä, että seuraavasta rampista pois ja merkkihuollon pihaan mars. Ette voi..tai joku ehkä teistä voi uskoa sen tunteen mikä tuli. Siinä rupes tupakasta jo useamman vuoden erossa pysynyt etsimään kamelitoppaa taskusta tärisevin käsin.

Auto vihelsi ja nyki minkä jaksoi, mutta onneksi matkaa huoltoon oli n.2km ja kello vielä vaille neljän, jolloin huolto oli vielä auki.
Auto pihaan ja marssien huollon tiskille selittäen uutta VAGin tempausta. Minun onneksi siellä oli vielä lähtöä tekevä asentaja, jolle varaosamyyjä nakitti vikakoodien luvun. Ukko katsoi kelloa ja huokaisi. Liekkö jo kellokorttinsakin leimannut ulos.

Vikakoodien luvun aikana keskusteltiin sijaisautosta ja ajoturvasta. Auto olisi pitänyt ajaa toiselle puolelle tietä eri osoitteeseen, että ajoturvasta olisi saaut hinauksen 30 metriä ja saanut myös sijaisauton 3 päiväksi :) Joku on miettinyt kyllä tuon ajoturvan hienosti.
Tässä mielentilassa teki mieli etsiä kaikkia TSI koneiden suunnittelussa mukana olleita ja ajoturvan keksinyt kaveri ja virpoa käkättimeen. . Kahvia hörppiessä huomasin, että Skodani lähti lähes renkaat ulvoen pihasta. Toivoin vaan, että viimeselle matkalleen.

Auto valitettavasti palasi huollon pihaan ja asentaja ilmestyi tutun näköisen tulosteen kanssa huollon vastaanotossa olevan kaverin luo.
Vikakoodi P0121.
Kaasuläpän potentiometri
epäuskottava signaali
satunnainen

Asentaja selitti, että nyt auto toimii normaalisti, kun koodit nollattiin. Samaan hengenvetoon totesi, että kyllä se takaisin tulee jos tullakseen.
Huolto selitti, että mitä tuo tarkoittaa ja minä kysyin, että mitä se pahimmillaan tarkoittaa. Turboahan se pahimmillaan tarkoittaa..heh..tokaisin vaan, että sit ois kaks kolmesta ja vain DSG:n hajoaminen puuttuu. Parhaimmillaan tuo voi viitata itse potentiometrin vikaan, keskimmillään ilmeisesti kaasuläppään (koteloineen?)

Yllättävän vähän vituttaa. Aivot varmaan pumppaa dopingia itseensä ennätyssvauhdilla, että ei katkee verisuoni päästä.

Puhelu auton myyneelle Laakkosen kaverille ja kysymys, että mitäs tehdään. Huollosta pitää saada tarkka diagnoosi, kustannusarvio ja palata asiaan. Mainitsi myös, että liekkö ketjuremontilla ollut osuutta ja tänään oli maksusitoumuksen huoltoon siitä juuri antanut:) Mainitsin vain, että sen päätteleminen ei oo nyt minun duuni.

Tämän kerrottuani huoltoon, neuvottiin minua ottamaan auto ajoon ja ajoturvan kautta takaisin jos vika ilmenee ennen maanantaita, jolloin vien auton sinne joka tapauksessa 120 tkm huoltoon.

Maanantaina saavat tsekata tuon potikan jos ei lahoa paska ennen sitä. Tuolla vikakoodilla ei oikein netistäkään löytynyt tavaraa, joten ei ainakaan tyyppivika tunnu olevan. Pitänee vielä tämä ilta käyttää tiedon etsintään maahantuojan vastaantulosta turbon rikkoutuessa.

Laakkonen sanoi ketjuvaihtoepisodin aikana, että he ei vierasta oman konsernin vehkeitä vaihdossa, joten voi olla, että saavat sinne kohta uuden konsernin laatuauton vaihdokikseen.

Jos nyt täyttyy 2/3, viitaten aiempiin postauksiin niin taidan vetästä 120kmh:n vauhdissa tyhjällä tiellä D:ltä R:lle, joten saadaan se kolmaskin varmasti. Voipahan viedä auton vaihtoon kaikki valmistusvirheet korjattuna.

Yritän myös etsiä paremman ketjun, ettei tämä ihan offtopiciksi ketjuongelmasta karkaa ja jatkan siellä.

Nyt nettiautoon..palataan...varmasti.

Iltaa,

Löysin eilen satumaisen lauseen netistä, tosin nyt en sitä lainausta tai tarkkaa lausetta tähän etsi, mutta se meni jotenkin näin. Jakoketju venynyt, jako sekaisin ja turbo hajalla.

Voiko turbo tai kaasuläppäsydeemi hajota tuosta ketjun venymisen aiheuttamasta jaon sekoamisesta? Joku takapotku turbolle päin tms..?
En jaksa nyt kirjoittaa tarinaa kuten aiemmissa viesteissä, mutta lyhykäisyydessään tänään auto alkoi nypyttämään tasakaasulla. Vaimokin sen huomasi, joten ei omassa päässä siinä mielessä vikaa.

Toivottavasti jättäis tielle ennen maanantain 120tkm huoltoa, jossa oli tarkoitus katsoa myös se mistä aiempi vikakoodi johtui, että saisi samointein pajalle ja eri reissua ei sitten esim. tiistaina tarvitsisi:)


tuRboman

Jako sekaisin -> venttiilit mäntään ja paskax -> hilppeet pakosarjan läpi >10000rpm pyöriviin siipiin.
"All 4 The Driver"

vagilisti

Totaalinen tuhohan tuolla ei ole käynyt, joten venttiilit ei ihan paskana ole ja roippeet lentäneen pakosarjan läpit siipiin. Onko sitten kuitenkin mahdollista, että on venttiileille kärsimystä tullut ja nanopartikkelit on mennyt pakosarjan läpi siipiin..

Eli ketjunvaihto oli vain ensiapu ja moottori on ns. paskana kaikinpuolin.

tuRboman

Turbon siivet ei varmaankaan kestä mitään muuta kuin palokaasuja. Ainakin kun tietää kuinka olemattomat ne siivet on ja kuinka käsittämättömän lujaa ne pyörii isolla kuormalla.
"All 4 The Driver"

skriko

Kukas täälä puhui joskus siitä että ketju ei tykkää kun auto jätetään ilman käsijarrua vaihteen varaan mäkeen. Olikos se nyt ala- vai ylämäkeen?

Enhancer

Ja sitten kannattaa tuossa vagilistin tapauksessa muistaa se, että venyneen ketjun takia moottorinohjain on joutunut sopeutumaan epänormaaleille arvoille, ja mikäli moottorinohjaimen opittuja arvoja ei nollattu syystä tai toisesta remontin yhteydessä, oli uusi kohdallaan oleva jakopää liikaa eculle ja kassuläpästä tuli vikakoodi.

Nyt kassuläpän vikakoodi on poistettu, ja läppäkin todennäköisesti sopeutettu uudestaan, ongelmia ei enää ole.

Ã,,lä suotta vagilisti maalaile noita skenaarioita, muuta kuin usvaa putkeen vaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

UusVAGinisti

Lainaus käyttäjältä: skriko - 14.09.13 - klo:01:14
Kukas täälä puhui joskus siitä että ketju ei tykkää kun auto jätetään ilman käsijarrua vaihteen varaan mäkeen. Olikos se nyt ala- vai ylämäkeen?

Saatoin olla minä. :-\

Eräs VAG-asentaja siitä mulle mainitsi, kun tuli puheeksi uunituoreehko TSI-koneinen Skodani.
Tämän ketjun pohjalta pohdin, koskahan omassani pärähtää.

Jotenkin se kai liittyi siihen, että auton paino jää ketjun päälle pidemmäksi aikaa ilman niiden joidenkin kiristyshärpäkkeiden apua tai jotain.
Aiheuttaen näin ketjun venymistä tai jotain sinnepäin.

Toistaiseksi vajaat 30tkm ilman hajoamista.
(Tai voihan se olla hajonnut jo, mutten ole ainakaan vielä huomannut.)  :D

Ganes

#2329
Moi!  Itellä ei oo enää volkkaria, mut kaverilla on ja hänen puolestaan kyselen täältä! Tää aihe on niin pitkä, etten sitä jaksa alusta loppuun alkaa lukemaan vaan toivon vastauksia.

Eli auto on Jetta 1.4tsi 140hp -07 DSG ajettu 122tkm. Jakoketju rikkoontui ja jotaki paskaa lentäny turboon asti ja rikkonu myös sen.

Alustava hinta-arvio n5000e ja ensihätään oli sanottu, ettei mitään korvauksia tule tuosta saamaan!!

Kuinka on? Mites näistä on yleensä korvauksia saatu ja meneekö kuinka vaikeeks? Ite muistelen joskus täältä lukeneeni jostakin kilometrimäärästä, oisko ollu joku 150tkm, että korvattais ainaki jotaki valmistajan puolelta? Oonko kuinka väärässä?

Ja mites ton huoltohistorian kanssa? Onko kuinka täydellisesti täytynyt merkkiliikkeessä huollattaa?

deeaa

Alkaa vallan pelottaa nämä tarinat. Mulla on 1.8 tsi 09 ja sillä ajettu 170 tonnia, pitkillä huoltoväleillä, joskin sitten onkin ollut kalliita ne, viimeksikin yli 1500 kustansi 150 tonnin huolto... Pitäisköhän tiivistää huoltoja...aika hurjalta tuntuu että ajelisi tässäkin taas yli vuoden seuraavan huoltoon...ei kyllä mitään erikoista kuulu ja auto saa ihan kenkääkin, eikä syö öljyjä tms. Vähän sinänsä kyrpii ruveta tommosta vasta sisäänajettua moottoria ruveta pelkäämään että laukeaisi kun on tottunu noihin ranskalaisiin autoihin joissa vasta 300 tonnin jälkeen on pitäny ruveta miettiä josko sitä pitäis ruveta huoltamaan tai murehtimaan kauanko enää kestää pelkillä öljynvaihdoilla. Vittu näitä vaginoita kyl se näin taitaa pian olla että ranskanlulliin pitää palata että saa nukuttua yönsä pelkäämättä seuraavan huollon kustannuksia.

skriko

Lainaus käyttäjältä: UusVAGinisti - 14.09.13 - klo:03:23


Jotenkin se kai liittyi siihen, että auton paino jää ketjun päälle pidemmäksi aikaa ilman niiden joidenkin kiristyshärpäkkeiden apua tai jotain.
Aiheuttaen näin ketjun venymistä tai jotain sinnepäin.




Oliko sillä merkitystä jättääkö ala- vai ylämäkeen?

vagilisti

#2332

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 14.09.13 - klo:01:56
Ja sitten kannattaa tuossa vagilistin tapauksessa muistaa se, että venyneen ketjun takia moottorinohjain on joutunut sopeutumaan epänormaaleille arvoille, ja mikäli moottorinohjaimen opittuja arvoja ei nollattu syystä tai toisesta remontin yhteydessä, oli uusi kohdallaan oleva jakopää liikaa eculle ja kassuläpästä tuli vikakoodi.

Nyt kassuläpän vikakoodi on poistettu, ja läppäkin todennäköisesti sopeutettu uudestaan, ongelmia ei enää ole.

Ã,,lä suotta vagilisti maalaile noita skenaarioita, muuta kuin usvaa putkeen vaan.

Tuo on varmaan totta, että arvon ollut mitä sattuu ja moottoriohjain ollut ihmeissään.
No ongelmiahan vielä on, kuten kerroin, että eilen alkoi nypyttämään tasakaasulla. Jotainhan siellä on rikki, se on selvä. Kaikki muu on taas sitten epäselvää:)

edit: tuplaquote.

kt

^^ Se on jyrkkä mäki mikä tahansa ja auto mitenpäin vaan parkissa. Manuaalihan voi parkissa olla ykkösellä tai pakilla. Jos moottori pääseen yrittämään takaperin pyörintää, niin väljä ketju voinee hyppäillä, kun öljynpaineita ei ole. Silloin se ketju on niiden mekaanisten kiristimien pidossa. Tätähän spekuloitiin jo vuonna 2008 äitifoorumilla, kun joku jäi autoineen Lapissa hotellin pihaan moottori hajonneenna startista, vaikka oli tullut 1000 km ongelmitta sinne.
Siis kun jyrkkään alamäkeen parkkeerataan vain pakki päälle tai samanlaiseen ylämäkeen ykkönen päälle. Noin se kai on.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vagilisti

Auto jätti sitten kaupan pihaan. Ei lähtenyt käyntiin ja "engine fault workshop" teksti ruudussa.
Auto hinattu huollon pihaan, sijaisauto alla, aurinko paistaa ja elämä hymyilee:)

kolli

Mun entinen Leon FR 2, 0 tsi -10 malli on nyt korjattu.Ketju ongelma ja korjauskustannus 6000â,¬.60 000 km. kone kesti kunnes porsi.Nykyinen omistaja sai 2000 â,¬ myyjäliikkeeltä, mutta maahantuoja ei suostu minkäänlaiseen korvaukseen.
Pääkaupunkiseudun erään centerin työntekijän mukaan ko. tapauksia on keskimäärin 2/viikko.
Kuulostaa hurjalta, mutta onhan autokantakin suuri.

repomies

Ei herranjestas näitä tarinoita, tuo Vagilistinkin juttu on kyllä kuin painajaisesta.

Offtopiccina pakko heittää väliin erään fix-or-repair-daily -työkaverin henkilökohtainen painajainen, kun hänen kakkosautonsa moottori alkoi kadottaa jäähdytysnesteitä:

1) auto pajalle, tuomio vuoto sekä vesipumpussa että termostaattikotelossa, molemmat vaihtoon. Jakohihna samalla tietysti. Melko kallista.
2) auto valmis ja pois pajalta: kovaa ajoa 200 metriä, kone sammuu, ei käynnisty.
3) jalkapatikkaa pajalle, auto on tuolla 200 metrin päässä, hakekaa ja korjatkaa
4) soitto pajalta asiakkaalle: kampiakselin hihnapyörän pultti löystynyt, kone paskana, liike vaihtaa moottorin takuutyönä
5) moottori vaihdettu, kovaa ajoa. Moottorin lämmöt seilaa, auto takas pajalle seuraavana päivänä
6) soitto pajalta asiakkaalle: oops, tuli laitettua väärän lämpötilan termari, liike vaihtaa takuutyönä
7) termari vaihdettu, kovaa ajoa pari päivää. Kone laskee taas vesiä alleen, koneeseen lisää vettä ja auto ajaen pajalle.
8: soitto pajalta asiakkaalle: autonne on korjattu, hinta 0.00â,¬. Takuuna meni taas.

Fix-or-repair-daily heppu aina välillä kyselee paljonko haluan tojotasta.. ;D En voi myydä, kun toinen autoni on volkkari. :(

s-mod

20000 tuhattata ajannut  v13--  maaseutua ja pelkkiä nissanjatotutuutautojateiposkiisssaaa.....
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

tarzi

- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.09.13 - klo:11:22
Siis kun jyrkkään alamäkeen parkkeerataan vain pakki päälle tai samanlaiseen ylämäkeen ykkönen päälle. Noin se kai on.

Itse käytän käsijarrua auton paikalla pysymiseen + ykkönen silmään, ettei auto ole sen laatikon varassa. Tapa on jäänne automaattiajoilta kun siinä oikein ohjekirjassa neuvottiin laittamaan ensin kässäri ja sitten vaihde P:lle, ettei laatikko itsessään mene jumiin. Näin maalaisjärjellä tuo pitäisi toimia manuaalissakin, tietoviisaat tietää paremmin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy