TSI-koneiden jakoketjuongelmat - oireet, vauriot, korjauskustannukset

Aloittaja RoccoScientist, 13.09.11 - klo:16:28

« edellinen - seuraava »

ConD

Volkkarilla on ollut ketjuongelmia jo tuosta VR6-koneesta saakka eli jostain hämärän 90-luvun alkupuolelta saakka. Ongelmana on silloinkin ollut kiristimet ja laahaimet, jotka tuntuvat olevan nytkin yksiä syypäitä.

Ketjun venyminen sinänsä runkomateriaalin venymisestä johtuen on huomattavan paljon epätodennäköisempää kuin nuista liitoksista väljistyminen. Yksi syy voi olla kapeampi ketjun rakenne kuin esimerkiksi "ikuisissa" Nissanin ym. jakopäissä. Itselläni oli taannoin 2.0i Nissan ketjupäällä ja mittarissa pitkästi kolmattasataa tuhatta ja senverran tiedän että siinä autossa ei oltu jakopäähän koskettu koskaan.
Kapeampi ketju saa ketjun kulkulinjaa nähden poikittaisia rasituksia helpommin ja ne ovat sitä pahinta myrkkyä nivelille.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Vaarivanhus

Laskeskelin tuosta VAG!:n kuvasta, että ylemmässä ketjussa on n. 88 kpl akseleita ja reikiä. Jos jokainen reikä sekä akseli kuluu 0,1mm, niin koko ketju venyy silloin liki 2cm. Ketjun lisäksi myös ketjupyörien hampaatkin hieman kuluu. Kuluneenkin ketjun pitäisi olla koko ajan kireällä, myös moottorin ollessa pysähtyneenä, jolloin ei kiristimessä ei ole öljynpainetta. Aiemmin tässä viestiketjussa on tullut esille, että kiristin on varustettu räikällä, jonka pitäisi automaattisesti huolehtia siitä, että ketju pysyy kireällä myös ilman öljynpainetta.
Kiristimelläkin on tietenkin ääriasentonsa tai sitten räikkämekanismi vikaantuu. Perusongelma on kuitenkin vääjäämätön ketjun kuluminen kilometrien myötä. Kulumistapahtuman nopeuteen onkin sitten monta tekijää mukana. Ihanteellisinta olisi, että ketju olisi laadultaan ja mitoitukseltaan riittävän vankka kestääkseen koko moottorin oletetun eliniän. Varmaan ketjun voitelullakin on oma pieni osuutensa kulumiseen, mutta ei se kuitenkaan taida kovin ratkaiseva tekijä olla?

Tätä asiaa on tässä viestiketjussa jahkailtu ja veivattu tosi kauan ja monikin teoria on tullut jo esille moneen kertaan. ConD kertoi, miten hänen Nissaninsa kejukäyttöisen jakopään kanssa ei ongelmia esiintynyt. Voiko tästä muuta johtopäätöstä tehdä kuin sen, että jakopääongelmat ovat lähtöisin moottorin suunnittelussa ja/tai valmistuksessa tai laadunvalvonnassa tapahtuneesta epäonnistumisesta? Epätodennäköisempänä pitäisin, että vika voisi olla auton omistajassa tai käyttäjässä.
Joutilas 76v

kriqqe

Minulla on reklamaatio käynnissä vuoden 2010 Audi A3 1.4 TSFI, S-tronic kombinaation kanssa. Kilometrejä mittarissa n. 73000 km.

Olen auton ensimmäinen omistaja.

Ensimmäiseen hinnoittelumalliin en ollut tyytyväinen maahantuojan omistamasta marmorista. Nyt reklamoituna myyntiketjun ensimmäinen, eli auton myyjäliike. Voin kirjoitella kunhan tiedän paremmin vastauksista.

baleno

Vaarivanhus kirjoitti:"Voiko tästä muuta johtopäätöstä tehdä kuin sen, että jakopääongelmat ovat lähtöisin moottorin suunnittelussa ja/tai valmistuksessa tai laadunvalvonnassa tapahtuneesta epäonnistumisesta?".

Tosi on. Lisäksi se on harkittua. Jos olette Lopez-efektistä kuulleet niin pahoin pelkään että Vag:n ketjuongelma on sitä. Ensin päätetään tehdä jakoketjurakenne joka on "ikuinen". Näin saadaan moottori haluttavaksi- suuri myynti, suuri voitto.. Kaikki hyvin tähän asti. SItten varsinainen Lopez-efekti: Vaaditaan alihankkijoita tekemään ketjurakenne mahdollisimman halvalla jotta saadaan vielä suurempia voittoja konsernille. Jossain vaiheessa laadun romahtamisen seurauksena asiakkaat äänestävät jaloillaan.

Tämä pikavoittojen tavoittelu suisti aiemmin Ooppelin polvilleen kun asiakkaat äänestivät jaloillaan. Sitten kyseinen alihankinnoista vastaava kaveri siirtyi volkkarille. Ja sama malli on saamassa sijaa myös Volvolla. Volvo ilmoitti alihankkijoille että osien hinnan on tiputtava tuntuvasti.

Eli volkkarin toiminta on normaalia lyhytnäköistä "bisnestä" tänä aikana.
Citroen C5 2.0i 2006

sambolo

Joo kyllä omatkin kokemukset tukevat sitä ajatusta että japseissa ketju on ikuinen. Kokemusta kahdesta nissanista joilla ajettu 250tkm ja 200tkm ilman ongelmia ja toitsu jolla 130tkm. Nyt puolisolle tulee taas toyota ketjulla, saa nähä jatkuuko kokemukset hyvinä.

Olen kyllä kuullut ongelmista nissanin 1.8 koneen ketjussa sekä honda type r 2.0 ketjussa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

axe

Volkkarin kannattais tosiaan konsultoida japseja tuossa nokkaketjun tekemisessä.Moottoripyörävalmistajat on aika päteviä tuossa, kone kiertää pahimmassa tapauksessa 0--16000rpm ja saavat jatkuvasti monoa kunnolla mutta ketjut vaan kestää.kiristimiä joskus vaihdetaan mutta siinähän ne on koneen ulkopuolella parilla mutterilla vaihdettavissa eikä osakaan maksa juuri mitään.

Luulis että koska LL :-*huollot kuuluu VAG strategiaan niin myös kulutusosissa panostettaisiin pitkäikäisyyteen. Nuo moottoriongelmat ovat jatkuneet VAG koneissa maailman sivun eikä voi kun ihmetellä miten autovalmistajista top 3:een kuuluva firma ei resursseillaan saa asiaa kuntoon.

Sande

DSG- ja TSI:n ketjuongelmat välittyvät myös käytettyjen haluttavuuteen (ja sitä kautta hintoihin). Työkaveri hylkäsi juuri TSI-koneisen käytetyn vaihtoehdoistaan googlattuaan TSI:n ketjuongelmista.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

tuRboman

Nämä ongelmat on kyllä jättäneet TODELLA ikävän jäljen VAG luotettavuuteen. Itse ostaisin kovin mieluusti vaikkapa Skodan Superbin seuraavaksi kulkineeksi kun tuttu myyjä ja huolto ihan vieressä. Mutta TSI ja DSG on ne termit jotka pitää ostamasta.
Ei kertakaikkiaan voi harkitakaan autoa jossa on tuollaiset vikapaikat tarjolla. Lähipiirin kokemuksia vain vähän, mutta kun omalla työparilla on samassa autossa ollut rullautuvat ovet, rallattava ketju ja DSG viat hyvin pienillä kilsoilla niin miten tähän suhtautuis? Ja lähinaapurin golfin DSGstä meni ensin mekatroniikka alle vuoden vaihtoon. Ja n.50tkm ajettuna joku vika jossa laatikko piti avata ja osia vaihtaa.

Tällaisista keitoksista onkin hyvin vaikeaa saada luotto takaisin. Siksi onkin jännä nähdä miten 2013 TSI & DSG paketit aiheuttaa mutinaa parin-kolmen vuoden kuluttua. Onko ongelmia saatu korjattua vai jatkuuko sama.
"All 4 The Driver"

sambolo

Lainaus käyttäjältä: tuRboman - 10.09.13 - klo:10:10

Tällaisista keitoksista onkin hyvin vaikeaa saada luotto takaisin. Siksi onkin jännä nähdä miten 2013 TSI & DSG paketit aiheuttaa mutinaa parin-kolmen vuoden kuluttua. Onko ongelmia saatu korjattua vai jatkuuko sama.

Veikkaan että ei ainakaan ketjun venymisestä mutista ;) Paitsi iso lohkoissa..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Q.Atro

Jännä homma tämän jakoketjun kanssa. "Ennen vanhaan" ketjukoneet oli jakopään käytön kannalta "ikuisia", kestivät moottorin iän. Muista esim. Saabin, jolla oli rullattu reilut puoli miljoonaa samalla ketjulla/kiristimellä, eikä sen kanssa ollut mitään onglemaa. Itselläkin käyttettyä autoa katsellessa yhtenä kriteerinä on ollut juuri ketjukone sen huoltovapauden vuoksi.
Näiden TSI:den myötä ketjukoneita on alettu hylkimään. Pitää muistaa, ettei tätä ongelmaa kuitenkaan pidä yleistää.
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

Vaarivanhus

#2290
Lainaus käyttäjältä: Q.Atro - 10.09.13 - klo:11:10
Jännä homma tämän jakoketjun kanssa. "Ennen vanhaan" ketjukoneet oli jakopään käytön kannalta "ikuisia", kestivät moottorin iän. Muista esim. Saabin, jolla oli rullattu reilut puoli miljoonaa samalla ketjulla/kiristimellä, eikä sen kanssa ollut mitään onglemaa.
Nähtävästi volkkarin inssitkin olivat huomanneet saman ja päättivät "tehdäänpä koneet ketjulla". Vaan sittemmin joutuivatkin toteamaan "hei, ei me osattukaan, on nuo ruotsalaiset fiksuja".

Edit: No, edelliseen on kuitenkin pakko Saabin historia takia lisätä volkkarin ekonomin toteamus "eivät osanneet optimoida hintaa ja laatua kohdalleen". ::)
Miten käynee volkkarin, aika näyttää.
Joutilas 76v

Reneto

#2291
Lainaus käyttäjältä: Sande - 10.09.13 - klo:09:46
DSG- ja TSI:n ketjuongelmat välittyvät myös käytettyjen haluttavuuteen (ja sitä kautta hintoihin). Työkaveri hylkäsi juuri TSI-koneisen käytetyn vaihtoehdoistaan googlattuaan TSI:n ketjuongelmista.

Minun autovalinnassani tämä keskustelu oli yksi tekijä, miksi automerkki vaihtui. Ex-Jetassa (FSI) ketju piti hieman ääntä kylmäkäynnistyksissä, mutta muita "oireita" ei ollut. VAG-TSI:n hankinta ei silti oikein houkutellut. Rahani menivät toiseen osoitteeseen.

lisätään vielä kun luin tarkemmin lainauksen: kyse oli uudesta autosta.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

kt

Osaako joku kertoa kuinka ketju vaihdetaan. Onko uusi ketju niin pitkä, että sen voi heittää kaikkien rattaiden yli ehjänä, kun laahain ja kiristin on irti? Vai pitääkö ketju katkaista tai joku ratas irrottaa ensin?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

vagilisti

Lainaus käyttäjältä: vagilisti - 30.08.13 - klo:17:51
No nih..tervehdys taas arvon Vagarenalaiset. Oottakas ni hörppäsen ensin tuon Porterin tuosta väljähtymästä..

Aamu alkoi klo. 5, kun johonkin havahduin ja autoasia mieleen tupsahti. Siinä sitä sitten mietiskelin sitä, unta epätoivoisesti etsien ja vitutuksen kasvaessa.
Kello pärähti kuuden maissa ja eikun ylös uuteen uljaaseen päivään. Illalla en uhrannut enää ajatustakaan autolle..taii ainakin yritin.

No tilanne oli se, että oli mietittävä, että miten pentu hoitoon ja miten t.paikalle jne. Sitä miettiessä, vitutus lähes maksimissaan, jonka johdosta verenpaine kohosi yli sallitun ja veret tulla tupsahti nenästä päätin, että jos se käynnistyy niin riskillä aamun ajot, auto töihin parkkiin niin, että hinurilla sen siitä saa pois.
Huoh..pääsin t.paikalle ja eipä ole ajaminen pelottanut kuunaan noin paljon ja punaiset valot tuntuneen pitkiltä, kun auto täristää ja hytkyy.

Soitto paikalliseen merkkiliikkeeseen ja sieltä kuuluu, että nyt et aja enää metriäkään sillä. No tämä selvä, mutta heille on 3 viikon jono huoltoon. Ehdottivat n. 100km päässä olevaa merkkihuoltoa mainiten, että siellä on varmasti lyhemmät jonot. No soitto sinne ja aika tiistaille. Puhelu ajoturvaan, sepostus tapahtuneesta ja sovittu sijaisautosta ja hinaus ks. huoltoon, minun maksaessa kulut yli taajamahinauksen.

Soitto hinurille tai hänhän minulle soitti saatuaan puhelun ajoturvasta. Kerroin tilanteen ja sanoi minun osuuden hinauksesta olevan n.400â,¬. Hinuri puhutteli etunimellä ja kertoi ystävällisesti, että mieti xxxxx. Sanoi soittavansa 15 min kuluttua uudelleen tarkan hinnan kanssa ja pyysi miettimään pitemmän seisottamisen/nyt hinauksen kauemmas välillä. Ihan kun ei olisi sitä miettimistä jo muutenkin tässä vaiheessa:)

No tulos se, että soitto paikalliseen ja ilmoitus, että tuon auton sinne, seiso se sitten siellä sen 3 viikkoa tai ei. Hinuri soittaa ja auto hinataan muutaman tunnin päästä paikallisen pihaan.

Tällä välin sijausautosta soitti autovuokraamo ja auto sovittu noudettavaksi.

Iltapäivemmällä toimitin huoltoon t.paikalla olleen huoltokirjan ja huollon vastaanotossa kaveri kyseli viasta/oireista lisää. Kyseli, että onko kuulunut kummia jne.
Sanoi, että he käynnistävät auton, ottavat vikakoodit jne. kunhan ehtivät. Samaan hengenvetoon mainitsi, että kun olen siinä niin käynnistetään auto nyt.
Asia selvä ja pihalle. Konepelti auki ja kone käyntiin muutaman sekunnin sahauksen jälkeen. Ei mitään epänormaalia ääntä koneestä, mutta kuskinpenkillä tuntui nytkähtely.
Huollon vastaanoton kaveri pyysi mekaanikon paikalle kuuntelemaan. Ei mitään erikoista, sanoi hän. Päättivät, että ajetaan auto sisälle, kun käynnissä on.
Auto sisällä ja vikakoodin luku. Vikakoodina se nokka-akselin asentotunnistin. Mekaanikko pyysi toista kaveria antamaan vähän enemmän kenkää minun pelätessä, että nyt se laukeaa jos laukeaa.
Ei lauennut, mutta kuului pari kertaa selvästi poikkeava ääni, kun hölläsi kaasun. Iso lappu autoon, että ei saa käynnistää ja työntö odottamaan isompaa tutkiskelua.

Tämän hetken tuomio. Jakoketju venynyt, kiristin ei saa enää kiristettyä, mistä ääni kuuluikin. Jako sekaisin tästä johtuen...diibadaaba.
Ei onneksi toteutunut 3 tai 4.skenaario.

Maaginen FGB tai itse olin kuulevinani BG-koodi sanan, mutta pientä toivoa antoi tuon kuuleminen. Se tuli lauseessa, että on maahantuoja näitä korjauttanut ks. koodilla tms.
Eli maahantuoja maksaa/maksaa jotain. Pääasia, että toivoa löytyi.

Ensi viikolla olen fiksumpi, mutta huoltohistoria menee tarkkaan syyniin. Huoltokirjan katselin ostaessa ja ostamisen jälkeen, että Skodan leimoja on ja ajoturva voimassa. Myynti-ilmossakin oli täydellisellä huoltokirjalla...muistaakseni. No en tätä enää siinä vaiheessa halunnut huollossa enää tarkistella, että miltä vihko nyt näyttää vaan se tieto olisi voinut lisätä tuskaa ja sitä en nyt vkl kaipaa.

Arvosanoja tähän asti:
Paikallinen merkkihuolto 5/5
Ajoturva 5/5
Hinuri 4/5, hurja hinta hinauksesta etemmäs..mutta ehkä se on valtakunnallisestikin vertailukelpoinen..
Autovuokraamo 5/5

Vielähän tämä ehtii tästä muuttua kokonaisuutena kaameaan suuntaan, mutta varovaisen ok. fiiliksellä viikonloppuun.

Kiitos jos lukea jaksoitte ja hyvää vlk. Pyrin pysymään irti näistä jutuista, mutta ehkä palaan lukemaan kommetteja illan hämyssä..

Hellou Arenalaiset,

Nyt sai oma tarinani tämän ketjuongelman kanssa päätepisteen.

Auto nyt kotipihassa korjattuna. Merkkihuolto ilmoitti, että maahantuoja/tehdas maksoi tästä remontista puolet. Erittäin iloinen toki jo tästä, mutta kuten aiemmin päätin, että jos eivät maksa 100% niin soitto myyjäliike Laakkoseen.  No minulle auton aikoinaan myynyt kaveri mainitsi ensin heidän 6kk:n ostoturvan jne. Sanoin, että nyt keskustellaan virhevastuusta eikä ostoturvista.
Myyjä sanoi keskustelevansa vaihtoautopäällikön kanssa ja palaavansa asiaan vielä tänään. Puhelu tuli muutaman tunnin päästä ja myyjä ilmoitti, että he ovat valmiita maksamaan minun osuudesta puolet. Diili tehtiin heti ja en edes harkinnut ämpyttäväni vastaan parin satasen takia.

Kejtu, laahaimet, kiristin yms. vaihdettiin. Ketju on samalla varaosanumerolla, eikä huoltokaveri osannus sanoa, että onko samanlainen ketju kuin alkuperäinen.
Kiristin kuulemma erilainen.

Matkan varrella kuultua:

-Olet kolmas tällä viikolla jolla vastaavanlainen tilanne VAG:in kanssa (autovuokraamo)
-Onhan näitä mennyt (huolto)
-Ollaan kusessa näitten kanssa(huolto)

Arvosanoja kiteytettynä:
Paikallinen merkkihuolto 4/5. Muuten täydellinen suoritus, mutta en edelleenkään pyytänyt autoa korjaamaan missään vaiheessa:) Tässä tapauksessa tämä ei haitannut, mutta voin vain kuvitella toisenlaisia tapauksia joissa auto olisi jäänyt kuukausiksi korjaamon pihaan odottamaan omistajansa lottovoittoa. Toki heille isot propsit siitä, että minun olisi pitänyt odottaa n.3 viikkoa auton tutkimista. Auto nyt n. viikossa pihassa korjattuna.

Ajoturva 4/5  Täydellisiä pisteitä ei tässä jaeta ja toki kaikenmaailman neuvotteluilla, uhkailuilla jns. olisi voinut saada hinauttamaan huitsin kuuseen tms.
Hinuri 4/5, hurja hinta hinauksesta etemmäs..mutta ehkä se on valtakunnallisestikin vertailukelpoinen.. Niin ja tätä hinuria tuli Octaviankin tapauksessa käytettyä ja palvelu huippua.
Autovuokraamo 4/5. Ei täysiä tällekkään, mutta ei mitään pahaa sanottavaa.
Maahantuoja 3/5. Eivät maksaneet kokonaan, mutta en sitä kyllä odottanutkaan. Ehkä maailma on joskus tulevaisuudessa oikeudenmukaisempi paikka.
Laakkonen 3/5. Eivät maksaneen kokonaan loppuja, mutta heidän kohdallaan odotin, että jos jotain euroja heiltä saan niin korkeintaan korkeimman oikeuden kautta.

Yv:llä voin kertoa lisää ja tarkempia tietoja jos jotain erityisesti kiinnostaa ja nyt jään odottelemaan dsg:n ja/tai turbon hajoamista.
Nähdään ks. vikojen ketjussa sitten, ellei konserni vaihdu ja sitä myöten palsta, mutta autohuolet tuskin loppuu.

pomo

Eikösse ole 6 vaihteinen dsg, se kyllä kestää!

vagilisti


pomo

Tjaa, se tais olla niin, että ne rajoitti sen 1.8tsi dsg:n tehon, että siihenkin saatiin se 7v kuiva dsg?

Toisaalta, kuluttajavalituslautakunnan mukaan tomaatin kestoikä on ainakin 200tkm joten siihen saakka ei tarvi maksaa ainakaan kaikkia ite! Ja dsg on halpa, alle 5000e...

Emil Eagle

Lainaus käyttäjältä: Q.Atro - 10.09.13 - klo:11:10
"Ennen vanhaan" ketjukoneet oli jakopään käytön kannalta "ikuisia", kestivät moottorin iän.

Epäilen, että osasyy muuttuneeseen tilanteeseen on nykyiset päästövalvontajärjestelmät jotka pahoittavat mielensä pienestäkin. Venyivät ja rallattivat ne ketjut ennenkin (viimeistään kun mittarissa oli satojatuhansia), ja sitä myöten ajoitukset heittivät, mutta ei se silloin haitannut ketään/mitään.

Tietty jotkut valmistajat saavat koneensa pelaamaan ongelmitta nykyvaatimuksillakin, joten volkkari on selkeästi epäonnistunut tässä asiassa.
Kiitokset mukavasta foorumista.

tet

Lainaus käyttäjältä: Emil Eagle - 11.09.13 - klo:08:44
Epäilen, että osasyy muuttuneeseen tilanteeseen on nykyiset päästövalvontajärjestelmät jotka pahoittavat mielensä pienestäkin. Venyivät ja rallattivat ne ketjut ennenkin (viimeistään kun mittarissa oli satojatuhansia), ja sitä myöten ajoitukset heittivät, mutta ei se silloin haitannut ketään/mitään.

Varmaankin venyivät, mutta harvemmin niin paljoa että jako hyppää ja moottori tuhoutuu. Tästähän se on kyse näissä TSI-koneiden ketjuongelmissa, ei näistä näin paljon porua olisi jos vain pomppaisivat katsastuksen päästömittauksissa. Mutta kun kone sanoo pam ja poks ja meno loppuu siihen, se on se problemo näissä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

MOP

Osta VAG, saat laatua ja hyvää palvelua.

http://www.skoda-octavia.fi/

"Jakopäänketju pompannut ja aiheuttanut täydellisen tuhon moottorille. Kustannusarvio 9000 euroa!"

tet

Lainaus käyttäjältä: MOP - 11.09.13 - klo:14:31
Osta VAG, saat laatua ja hyvää palvelua.

http://www.skoda-octavia.fi/

"Jakopäänketju pompannut ja aiheuttanut täydellisen tuhon moottorille. Kustannusarvio 9000 euroa!"

Foorumilaisen pystyttämä sivusto, juuri tässä ketjussa on asiasta maininta (edellisellä sivulla).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

possupata

Lainaus käyttäjältä: MOP - 11.09.13 - klo:14:31
Osta VAG, saat laatua ja hyvää palvelua.

http://www.skoda-octavia.fi/

"Jakopäänketju pompannut ja aiheuttanut täydellisen tuhon moottorille. Kustannusarvio 9000 euroa!"

Jep meikäläisen sivusto kyseessä. Huvikseen katoin sivun kävijätilastoja. Kävijöitä päivää kohden on ollut noin 500 eli ihan hyvä alku :)

M.Oore

Possupadalle nostan hattua. Asiallisesti kirjoitettu juttu on sellaista julkisuutta mitä valmistaja- maahantuoja taho ei varmaan halua. Jos kaikki tekisi näin, voisi ainakin kuvitella että VW-Group alkaisi kiinittämään tekniseen laatuun enemmän huomiota. Tuon ketjuviankin moni omistaja vaihtaisi mielellään vaikka pieneen listaan ovessa Toyotan ämpärimuovia....


tarzi

En tuolla sivulla ymmärrä tuota vaihto-osamoottori juttua, millä perusteella moottorisi ei ole uusi? jos siellä on uudet männät, venttiilit, nokka-akselit ja tiivisteet + muut niin miten se ei ole uusi? sitä lohkoa nyt ei vaan ole valettu juuri sinua varten, mutta ei se siitä yhtään huonompaa tee.. tuokin on tehty mm. ympäristöä ajatellen kun ei tarvitse valaa koneitten osia ihan hirveästi. ei sitä konetta ole vaan myyty eteenpäin vain esim. uusilla jakopääosilla vaan kyllä sinne täysrempat tehdään.
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

possupata

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 11.09.13 - klo:17:03
En tuolla sivulla ymmärrä tuota vaihto-osamoottori juttua, millä perusteella moottorisi ei ole uusi? jos siellä on uudet männät, venttiilit, nokka-akselit ja tiivisteet + muut niin miten se ei ole uusi? sitä lohkoa nyt ei vaan ole valettu juuri sinua varten, mutta ei se siitä yhtään huonompaa tee.. tuokin on tehty mm. ympäristöä ajatellen kun ei tarvitse valaa koneitten osia ihan hirveästi. ei sitä konetta ole vaan myyty eteenpäin vain esim. uusilla jakopääosilla vaan kyllä sinne täysrempat tehdään.

Täytyy sanoa ettei mitään tietoa mikä on moottorissa uutta ja mikä vanhaa kun eivät tuonneet asiaa esille siellä merkkihuollossa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: tarzi - 11.09.13 - klo:17:03
En tuolla sivulla ymmärrä tuota vaihto-osamoottori juttua, millä perusteella moottorisi ei ole uusi? jos siellä on uudet männät, venttiilit, nokka-akselit ja tiivisteet + muut niin miten se ei ole uusi? sitä lohkoa nyt ei vaan ole valettu juuri sinua varten, mutta ei se siitä yhtään huonompaa tee.. tuokin on tehty mm. ympäristöä ajatellen kun ei tarvitse valaa koneitten osia ihan hirveästi. ei sitä konetta ole vaan myyty eteenpäin vain esim. uusilla jakopääosilla vaan kyllä sinne täysrempat tehdään.

Totta, mutta silloin ei sovi väittää myytävän upouutta moottoria. Tehdaskunnostettu olisi totuudenmukainen termi.

Uusi on yksiselitteisesti käyttämätön, vaikka tehdaskunnostettu ei sen huonompi luultavasti olekaan. Kukaan ei vaan maksa siitä täyttä hintaa. Se on tuollainen koijaaminen tiukassa, kun autoliikkeistä puhutaan.

tarzi

Aivan, eli asia oli ilmaistu väärin. Nyt ma ummarran. Taitanee "uusi" moottori olla jotain 9000 luokkaa, jos sitä ensinnäkään saa. Muistelin joskus että se on n. 2x hintanen.  ???
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"


- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

pomo

Muistelen, että jollain valmistajalla tuo ketju (oisko ford) on huolto-osa, joka vaihdetaan tietyn kilometrimäärän jälkeen, oisko ollut 180-210tkm tai jotain?

tsi1490

General Motorsin 1.4 Turbossa on ohjekirjan mukaan 240 000 km / 10 vuotta vaihtoväli.

pomo

Onko siellä vielä pikkupräntti, jossa kerrotaan, että vaativissa olosuhteissa voi olla vähemänkin? ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy